Jump to content

Nå skal regjeringen sette inn avgift på båtdiesel i likhet med bil


Raymond Romsdal

Recommended Posts

Seil er meget  mere miljøvennlig inntil noen røde finder ut av en bør ha avgift på det også  :lol:

 

Hvordan skal du få montert seil på alle de 600.000 + motorbåter i landet da?

Om alle evt. må skrotes utgjør vel dette et langt større miljøproblem.

 

http://www.dn.no/privat/privatokonomi/2012/04/30/750000-fritidsbater-i-norge

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg forundres stadig av folks manglende vilje til å betale avgifter, tror dem velferdssamfunnet er gratis?

Det koster med sykelønn, gratis skole, sykehus, pensjoner osv.

Vi er verdens mest priviligerte folk, alikevel sytes det over den minste ting. Har man ikke råd til diesel, skaff deg seil eller årer.

Link to post
Share on other sites

Jeg forundres stadig av folks manglende vilje til å betale avgifter, tror dem velferdssamfunnet er gratis?

Det koster med sykelønn, gratis skole, sykehus, pensjoner osv.

Vi er verdens mest priviligerte folk, alikevel sytes det over den minste ting. Har man ikke råd til diesel, skaff deg seil eller årer.

 

Hvis våre politikere hadde hatt et slikt klovnefjes som din avatar tror jeg mange hadde vært alvorlig skremt  :giggle:

 

Ja alt koster, ikke minst unødvendig byråkrati. 

Forhåpentligvis slipper ikke AvgiftsPartiet til i regjeringskvartalet på enda en god stund.

 

Hva får deg til å falle i den villfarelse å tro at vi er verdens mest priviligerte folk? Det er mer enn nok å ta tak i også her til lands.

Ikke minst sett i lys av siste års hendelser og utvikling, men også et etterslep pga. flere tiår med kritikkverdig ledelse.

Men håper at du er i det øvre inntektssjiktet iallefall, slik at du får gleden av å bidra med en del skattekroner  :thumbsup:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg er en nøysom mann, betaler mine skatter og avgifter med den største glede i visshet om at skulle jeg bli syk, arbeidsledig, ufør eller pensjonist, så vil velferdssamfunnet gi meg en trygghet. Jeg forventer selvsagt ikke å leve som en greve av trygd eller pensjon, men har man levd nøysomt og satt til side penger kan man få det rett så bra.

Velger man heller å brenne opp pengene sine på drivstoff framfor å spare, må man selvsagt ta konsekvensen av det.

 

Hvis våre politikere hadde hatt et slikt klovnefjes som din avatar tror jeg mange hadde vært alvorlig skremt  :giggle:

 

Ja alt koster, ikke minst unødvendig byråkrati. 

Forhåpentligvis slipper ikke AvgiftsPartiet til i regjeringskvartalet på enda en god stund.

 

Hva får deg til å falle i den villfarelse å tro at vi er verdens mest priviligerte folk? Det er mer enn nok å ta tak i også her til lands.

Ikke minst sett i lys av siste års hendelser og utvikling, men også et etterslep pga. flere tiår med kritikkverdig ledelse.

Men håper at du er i det øvre inntektssjiktet iallefall, slik at du får gleden av å bidra med en del skattekroner  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Seil er meget  mere miljøvennlig inntil noen røde finner ut av at en bør ha avgift på det også  :lol:

 

Eh, du vet hvem som har sittet i regjering de siste årene, eller? 

 

Men klart, skal skattelettene til rikfolket dekkes inn uten å rane pensjons/oljefondet så må jo folk flest betale for seg. En seilavgift er ikke utenkelig så lenge noen blå gir bort nordmenn sine sparepenger til noen få.  

Link to post
Share on other sites

Jeg håper jo at det ikke er slik her på baatplassen at folket er delt i to "mafiaer" (ser bort fra Winges seilmafia  :giggle: ) som kun ønsker fordeler for seg og ulemper for motparten.

Mange har vel vært og er kanskje i begge "mafiaer" mer eller mindre samtidig, så det er jo egentlig litt rart om dette skulle bli et stort tema for en opphetet debatt her inne.

 

Det har vært noen tråder opp gjennom årene hvor avgift på diesel har vært diskutert og igjen og igjen har det jeg kaller "dieselmafiaen" tatt til orde for at man må holde fred nå selv om de med bensinmotorer må betale en masse ekstra avgifter, av frykt for at slik "uro" vil kunne medføre at fokuset igjen blir rettet mot diesel som et greit sted å hente inn flere penger, les; avgifter. Med andre ord er denne gjengen bare rene egoister og tenker over hodet ikke prinsipielt, dessverre, dog ikke helt uventet!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er helt klart tid for å fjerne avgiftsfritaket på dieselen.Hvorfor skal vi som har snurre bakpå betale 12 kr mens dieselsoterne slipper unna med 8 kr ? Her må erna gjøres opmerksom på at her er det ett smutthull som kan tettes.

Båt med fjernkontroll

Link to post
Share on other sites

Det er da ikke helt urimelig at en ikke skal betale veibruksavgift på diesel som aldri blir brukt til transport på vei.

 

Men denne avgiften på bensin er ok?

 

Forøvrig er vel alle disse avgiftene rene fiskale avgifter, og listen over land som har denne avgiftsfrie dieselen på bruk til båt er relativt kort!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Man får det slik man stemmer ved valget. Hvorfor stemmer man på disse j----- avgiftpartiene, når det finnes alternativer?

 

Og vi nevner i fleng....? 

 

Hvem tenker du på, som ikke sitter i regjering og kan velges inn for å fjerne avgifter?

 

Enda en som ikke har fått med seg hvilken regjering vi har hatt i noen år her i landet?

 

Eller forstod man ikke at det ikke at "skattelette" på 18 milliarder faktisk var ment til de som har mest fra før, og at noen, dvs du/vi vanlige folk må betale? Flyseteavgift, bompenger, 6 milliarder i uttak fra pensjons/oljefondet

 

Skattelette med blåblå er omfordeling fra oss alle til de få, som får mer. 

Link to post
Share on other sites

litt trist å se at bensin-motor eierne her fronter at man skal fjerne avgiftsreduksjon på diesel på grunnlag av at de selv må betale dyrt for bensin. hvorfor ikke heller gå i bresjen for at bensin skal reduseres tilsvarende, enn at diesel-eierne skal "straffes"? denne måten å tenke på er den samme som har ført til stadig større avgifter på alt, i enestående rød-grønn ånd. 

med fare for at dette innlegget skeier helt over i politisk diskusjon (som det gjerne gjør hver gang det diskuteres drivstoff og avgifter), men argumenter som Klovn kommer med her er banalt og kort sagt korttenkt. 

Ja, vi har et felleskap som vi kan snu oss til om vi blir syke, skadet, etc, og som betaler brorparten av utdanning, helsetjenester etc. det er veldig bra og det skal finansieres. Jeg betaler også min skatt med glede, og ofrer ikke en tanke på all mva jeg igjen betaler på alt jeg kjøper med pengene som blir igjen. men som eier og driver ev egen bedrift ser jeg hvor mye penger som går i det store dragsuget merket "skatteoppkreveren" min bedrift betaler først 25% av all omsetning i mva, og deretter skal jeg og mine ansatte ha lønn, som vi betaler over 1/3 i inntektskatt på, så betaler selskapet 14,1% av brutto lønn i arbeidsgiveravgift. så forenklet regnestykke her; ved en omsetning på 100k på en mann med 30k i lønn i løpet av en mnd, så ryker det ca 35.000 rett til staten i form av mva, skatt og avgift. (her er ikke medtatt selskapets egne avgiftstriggere som bilpark, overskudd etc)

så hver enkelt bidrar godt til fellesskapet allerede ved lønningsdag. så betales det mva på alt det nødvendige vi trenger av mat, klær etc, i tillegg kommer evt eiendomskatter, kommunale avgifter, tv-lisens, og avgifter på smått og stort. deretter skal man prøve å betale bilen. her har vi engangsavgift, årsavgift, miljøavgift på dekk, olje, batteri etc, bompenger, og avgifter på drivstoff osv. Summer sammen hvor mye du betaler til "offentligheten" av inntekten din i løpet av et år.... Sorry, men jeg føler meg ikke som en snylter på fellesskapet dersom jeg skulle bli syk, ufør, arbeidsledig e.l. og trenger hjelp fra det offentlige fordi jeg har avgiftreduksjon på dieselen til båten min!

tvert i mot, båtlivet er en del som bidrar til avslapping, kvalitetstid med familie, og livskvalitet, og videre bidrar til lavere risiko for utbrenthet og stress, og burde dermed blitt gitt på blå resept, med fullt avgiftsfritak. ;)

Link to post
Share on other sites

Men denne avgiften på bensin er ok?

 

Forøvrig er vel alle disse avgiftene rene fiskale avgifter, og listen over land som har denne avgiftsfrie dieselen på bruk til båt er relativt kort!

 

Jeg har da aldri sagt noe om hva jeg mener om bensinavgifter? Veibruksavgiften bør etter mitt syn gjelde kun på vei, ellers får man ha anstendighet til å kalle den noe annet. CO2-avgift og MVA betales uansett separat.

 

For øvrig har jeg fylt diesel i avgiftsfrie former i drøsser av land. I England kostet dieselen muligens omtrent det samme som her, ellers har det stort sett vært billigere – også uten papirer på at dieselen skulle ut av landet.

Link to post
Share on other sites

litt trist å se at bensin-motor eierne her fronter at man skal fjerne avgiftsreduksjon på diesel på grunnlag av at de selv må betale dyrt for bensin. hvorfor ikke heller gå i bresjen for at bensin skal reduseres tilsvarende, enn at diesel-eierne skal "straffes"? 

 

Helt enig med deg, og nettopp det har jeg tatt til orde for en rekke ganger og i en rekke tråder om dette temaet på dette forumet, men hver gang kommer det/de jeg omtaler som "dieselmafiaen" og påpeker faren for at å rette slik fokus på denne avgiften på bensin kan føre til at denne avgiften også blir innført på diesel, og ikke fjernet på bensin. Tar du deg bryet med å søke litt her finnes det mye dokumentasjon for min påstand om dette, dessverre!

 

Ser ellers at Pinkvin i kjent stil som vanlig tar til orde for at vi trenger mer sosialisme her i landet! Enda godt det ikke skjer på OT-forumet for da hadde tråden blitt moderert, og stengt! :lipseal:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Pinkvin påpeker vel snarer at det ikke hjalp nevneverdig med blåblått.

 

For å skaffe disse sårt tiltrengte fiskale avgiftene foreslår jeg at vi går bredere ut en den tross alt marginale marinediesel bruken.

 

Hva med tobakksavgift på brød og alkoholavgift på melk da får alle muligheten til å være med å bidra, ikke bare oss i båt?

 

Personlig fyller jeg allerede minst halvparten av min marinediesel i kanner på bilpumper av praktiske årsaker , så min interesse i dette er mest prinsippiell, men jeg mener at skal man først drive med parodi så kan man gjøre det skikkelig....

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...