kointa Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 Drivstoff prisene vil helt sikkert dobles før båtfolket har et alternativ til dagens fossile motorer, og skulle det komme en snarlig avgiftsøkning er det vel enkelte som kanskje må prioritere . Hyttesalget har eksplodert, og hyttene på 15-200 kv.m går for 2-3-4 millioner kroner, og havnene fylles opp av større og større båter, og det virker som at man ikke får, eller kan ha et verdig båtilv med en båt under 40 fot. Kanskje at en gjennomsnitts båtfamilie om noen år har et fullverdig båtliv med en snekke på 30 fot, og et drivstoff forbruk på 5 liter i timen. Sitér dette innlegget Link to post
Jørn Kynningsrud Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 Nei, det mener jeg ikke. Elbiler er vel et eksempel på at prisregulering og andre fordeler/ulemper påvirker i stor grad etter mitt syn. Men her snakker vi gulrot fremfor pisk.. Problemet til staten nå er vel hvordan de skal få innført skatter på disse bilene også, da de ikke hadde sett for seg hvor populært dette ble når de vedtok og fjerne alle avgifter på EL bil. den gangen var det jo symbolpolitikk. Men så gikk noe galt, mange kjøpte slike biler.. Sitér dette innlegget Link to post
Jørn Kynningsrud Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 Drivstoff prisene vil helt sikkert dobles før båtfolket har et alternativ til dagens fossile motorer, og skulle det komme en snarlig avgiftsøkning er det vel enkelte som kanskje må prioritere . Hyttesalget har eksplodert, og hyttene på 15-200 kv.m går for 2-3-4 millioner kroner, og havnene fylles opp av større og større båter, og det virker som at man ikke får, eller kan ha et verdig båtilv med en båt under 40 fot. Kanskje at en gjennomsnitts båtfamilie om noen år har et fullverdig båtliv med en snekke på 30 fot, og et drivstoff forbruk på 5 liter i timen. At drivstoffprisene vil dobles før det finnes et alternativ har du nok helt rett i. Men at det nesten ikke skal finnes båter under 40 fot igjen blir for dumt. jeg tror nok båter på over 40 fot fortsatt er i det absolutt mindretall. kanskje 1 - 2 % av den totale fritidsbåtflåten. Og jeg synes det ser ut som stort sett alle koser på sjøen, være seg i en tresnekke på 20 fot. eller en Phantom 50. Det er jo dette som er så fint med båtlivet, det er sosialt og hyggelig uansett båttype og båtfolk. (En eller annen grinebiter finnes det jo alltids.) Men hvorfor så negativ holdning til de som har store båter? Husk at mange av de som har stor båt bruker båten mye og har dette som hytte, og bruker midlene sine på båten fremfor sydenturer og weekendturer til storbyer osv. Og sett i et miljøperspektiv er det vel de som velger stor båt fremfor syden og weekendturer som belaster minst. selv om de brenner noen tusen liter i løpet av en sesong. Sitér dette innlegget Link to post
kointa Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 neida , mente ikke å være negativ til båtfolk med store båter, ønsker et mangfold på sjøen også. Men leser at enkelte lider ofte av 10 fot syken, og at lykken øker med antall fot. De med denne sykdommen hadde kanskje hatt godt av å lese boka "Den perfekte båt" av Øystein Skotte. Sitér dette innlegget Link to post
Jørn Kynningsrud Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 Kjenner jeg lider litt av den sykdommen selv. Hvor får en kjøpt boka Sitér dette innlegget Link to post
Navic II Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 Så du mener at skatter og avgifter over hodet ikke påvirker konsumenters vaner, preferanser og/eller bruk? Interessant! joda, for de som har en presset økonomi og som ikke har råd til å fylle kanskje. men jeg tror ikke bruksmønsteret endrer seg vesentlig om det legges på avgiften. båtlivet er svært ofte fritid/kvalitetstid, og har man ikke for trang økonomi så vil ikke avgiften forandre dette. sammenlikne litt mot bil da, så kanskje du skjønner hva jeg mener, en som pendler 10 mil hver vei til jobb 5 dager i uken vil ikke (med noen svært få unntak) ha en svær, gammel Silverado som bruker 2,5 liter/ mil som pendlerbil dersom han ikke er avhengig av å dra med seg tung henger eller liknende, men heller ha en tesla som han sparer både drivstoff og bompenger på, og kan kjøre i kollektiven dette gjør han IKKE for å spare miljøet, men for å spare PENGER. derimot kan samme mann ha en 1968 Dodge charger med en diger V8 og forbruk på et par-tre liter pr/mil i garasjen som kan koser seg med på fritiden. denne vil gå like mange kilometer uansett hva drivstoffet koster. Når 37 fot og nesten 40 knop er nedere grense for hva man må ha for å trives på sjøen, forstår jeg godt at man ikke ønsker å betale de samme avgiftene som andre må betale, det svir selvsagt litt i pungen da. Hvor var det du ville hente sympati? Er du mindre intelligent, eller kverulerer du bare for å lage diskusjon? jeg trives på sjøen i alle slags båter, og hadde jeg vært alene, eller bare fartet mellom asker og aker brygge hadde jeg nok valgt en annen båt. men for å få plass til 4 stk + bagasje på tur, hvor alle skal kose seg, så er plass viktig! barna skal også ha sin komfort ombord, for at vi skal ha det fint sammen alle sammen. derfor ville vi ha to lukkede kabiner, og to sittegrupper. ettersom vi også drar på lengre turer ville vi også ha en bra kjøkken, og god toalett/dusjmulighet, samt mulighet til å forflytte seg fortere enn 5 knop når vi skal over lengre strekker. valget falt på Windyen, og den er perfekt til formålet. Et innlegg nesten like dumt som bildet på avataren din.. Har dette blitt et forum for verbal trakassering? Innlegget til Navic var vel aldri ment for og hente sympati, men en forklaring på at slike avgifter kun handler om økonomi og ikke miljø. båten går de samme timene uansett dieselpris var vel budskapet her. Man skal ikke like godt bare fjerne hele ordningen med farget diesel da?? for da kjører sikkert alle anleggsmaskiner her til lands mye mindre. Og om de kjører like mye så betaler sikkert alle entreprenørbedriftene disse ekstra kronene med glede, fordi det er jo så bra for miljøet.. Nei kall en spade for en spade, og si at vi trenger mer skattepenger, og da er det kjekt og ta inn litt på fritidsbåt. Så kan vi heller diskutere om dette er riktig eller ei. Men at det bedrer miljøet er det kun dumme folk og hester som tror på. Også kan jo staten bruke disse ekstra dieselpengene på og investere i korrupte banker, etc. og tape hele sulamitten der, kanskje kjøpe noen andeler i kinesiske kullkraftverk også. spot on! At drivstoffprisene vil dobles før det finnes et alternativ har du nok helt rett i. Men at det nesten ikke skal finnes båter under 40 fot igjen blir for dumt. jeg tror nok båter på over 40 fot fortsatt er i det absolutt mindretall. kanskje 1 - 2 % av den totale fritidsbåtflåten. Og jeg synes det ser ut som stort sett alle koser på sjøen, være seg i en tresnekke på 20 fot. eller en Phantom 50. Det er jo dette som er så fint med båtlivet, det er sosialt og hyggelig uansett båttype og båtfolk. (En eller annen grinebiter finnes det jo alltids.) Men hvorfor så negativ holdning til de som har store båter? Husk at mange av de som har stor båt bruker båten mye og har dette som hytte, og bruker midlene sine på båten fremfor sydenturer og weekendturer til storbyer osv. Og sett i et miljøperspektiv er det vel de som velger stor båt fremfor syden og weekendturer som belaster minst. selv om de brenner noen tusen liter i løpet av en sesong. My point exactly. De som heller vil til syden kan gjøre det, også kan de spørre flyvertinnen ombord om hvor mye drivstoff de brenner på denne turen samtidig, så kan de sitte der med god samvittighet for at de ikke er på sjøen og forpester verden med et miljøsvin av en båt. :) avgifter som dette kamufleres i mange drakter, og det argumenteres med miljø hver eneste gang, men grunnen er penger inn. miljøet blir ikke bedre av høyere pris. miljøet blir bedre av å tilby miljøvennlige alternativer. når dette finnes for hvermannsen, SÅ begynner det å bli mer rimelig å fordyre det forurensende. Begynn i riktig ende. kom med alternativer, og bruk gulrot fremfor pisk, så bedrer man miljøet, men det gir mindre penger i kassa. om man begynner med å sette opp prisen på de eneste alternativene før alternativene engang finnes, så gir ikke dette noe annet enn penger i den store kassa, uten å påvirke miljøet i noen som helst vesentlig grad. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 Kjenner jeg lider litt av den sykdommen selv. Hvor får en kjøpt boka Jeg var av den oppfatning at de som hadde Grand Mistral allerede hadde "Den perfekte båt" ? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 Alternativet finnes. Det heter Seilbåt. Hører jeg avgifts lette for seilbåter her Jeg betaler allerede veiavgift på varmeapparatet. Om vinteren drar jeg som regel bare med meg diesel fra tappen, for å sikre at det er vinterdiesel i tilfelle frost. Og minst halvparten av dieselen jeg bruker i båten tror jeg går via varmeaparatet. Så litt andre lettelser for å få kompensert all denne veiavgiften hadde vært kjærkomment Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Jørn Kynningsrud Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 Jeg var av den oppfatning at de som hadde Grand Mistral allerede hadde "Den perfekte båt" ? Joda båten er fin den. er veldig fornøyd, men en sikler jo alltids på noe annet. 40 Maestro er veldig fin den og, men langt over min prisklasse, så jo Windyen er vel den perfekte båt for meg og familien. men vil ikke betale mer for diesel av den grunn... Sitér dette innlegget Link to post
Jørn Kynningsrud Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 Alternativet finnes. Det heter Seilbåt. Hører jeg avgifts lette for seilbåter her Jeg betaler allerede veiavgift på varmeapparatet. Om vinteren drar jeg som regel bare med meg diesel fra tappen, for å sikre at det er vinterdiesel i tilfelle frost. Og minst halvparten av dieselen jeg bruker i båten tror jeg går via varmeaparatet. Så litt andre lettelser for å få kompensert all denne veiavgiften hadde vært kjærkomment Synes det er på høy tid at det blir innført "seilavgift" Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 Når man ser store båter presse seg gjennom vannet uten tanke på å gjøre det effektivt kan man jo lure på om det har vært for billig å bare pøse på med mere kraft i motorene istedet for å lage båter som beveger seg effektivt gjennom vannet. Senest i går så jeg en båt på rundt 30 fot som lagde mere bølger enn hurtigbåten der han kom i 20 knop i halvplan. Båtbransjen er konservativ, alt for konservativ. Det er på tide at nye båter blir bedre, på mange plan. Amen. Men det er ikke båtbransjen som er konservativ. Det er båteiere. Nigel Irens m.fl har gjentatte ganger vist at det mulig å lage store motorbåter med ekstremt lavt forbruk. Men motorbåteiere vil ikke ha det. De kompenserer mangelen på skrogeffektivitet med flere hestekrefter. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 Men her snakker vi gulrot fremfor pisk.. Begge deler virker og kombinasjonen har en enda bedre effekt. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mouche Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 joda, for de som har en presset økonomi og som ikke har råd til å fylle kanskje. men jeg tror ikke bruksmønsteret endrer seg vesentlig om det legges på avgiften. båtlivet er svært ofte fritid/kvalitetstid, og har man ikke for trang økonomi så vil ikke avgiften forandre dette. Vel, hvis kvalitets-tid er synonymt med stor båt, høy fart og ditto forbruk så er man vel medlem av klubben hvor målet er å komme frem, ikke turen i seg selv. Heldigvis er denne gruppen relativt liten. Du mener det ikke er sammenheng mellom pris og forbruk, og jeg er uenig med deg, men det er en uenighet vi sikkert kan begge leve greit med vil jeg håpe. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Navic II Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 Vel, hvis kvalitets-tid er synonymt med stor båt, høy fart og ditto forbruk så er man vel medlem av klubben hvor målet er å komme frem, ikke turen i seg selv. Heldigvis er denne gruppen relativt liten. Du mener det ikke er sammenheng mellom pris og forbruk, og jeg er uenig med deg, men det er en uenighet vi sikkert kan begge leve greit med vil jeg håpe. Ikke prøv å sett meg i bås. dette var et unødvendig idiot-innlegg! skjerpings! Jeg nyter tiden på sjøen like mye i 5 knop som i 40 knop. du MÅ ikke ha en båt som er begrenset til under 10 knop for å være i "klubben som liker tiden på sjøen" Windy'en er en fantastisk allsidig båt. vi kan putre rundt i skjærgården på tomgang, vi kan ta en rask tur ut av indre oslofjord og fremdeles ha tid til å kose oss på "solkysten" på en helg om vi vil. jeg kan ta med en kamerat og legge meg i middagsbukta eller stikke ut å fiske, eller ta med meg hele familien på ferietur på sørlandet, eller bare ligge på brygga og kose oss. den gir mindre begrensninger mtp fart og plass. en mindre og/eller saktegående båt er fint for de som ikke ønsker denne muligheten. den ovenfra-og-ned holdningen din kommer til å gi deg en oppvekker en dag... at vi er uenige er helt ok, men prøv å ha litt sosiale antenner også. mener du forøvrig at folk flest vil droppe helgeturen pga at drivstoffet ble et par kr dyrere? Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 (redigert) Å du er nok satt i bås for lengst med ditt innlegg lenger opp. Også på båtplassen gjelder klipp og lim. Husk nå at billig diesel tilgjengelig for fritidsflåten er et biprodukt og ikkje et bevisst valg fra statlig hold. Det vil komme en dag da det smutthullet vil tettes. Synd for mange sjølvsagt slik det alltid vil være når smutthull tettes. Også for meg som pr i dag og uoverskuelig framtid vil kjøre bensin. Redigert 4.April.2016 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Navic II Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 veldig fantastisk å se at når man ikke har noe fornuftig å argumentere med i saken, så går man heller direkte på skribentene. jeg for min del er ferdig med denne tråden. ønsker alle en flott båtsommer. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 Kommer ikke unna at jeg ser en klar sammenheng mellom stort forbruk og store i kjeften etter å ha lest denne tråden :-D Tilfeldig? Neppe ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 mener du forøvrig at folk flest vil droppe helgeturen pga at drivstoffet ble et par kr dyrere? Jeg leser hva du skriver, og til din fordel kan man si at det er rimelig klart hva du mener så ser ingen grunn til å endre på noe av hva jeg har skrevet. Du hevder fortsatt med all tydelighet at folks forbruk ikke vil gå ned selv om prisen skulle settes opp. Der er vi uenige, og det er helt greit å være det uten å la blodtrykket bevege seg mot de farlige høyder? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Nøtterøy Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 For en som bruker 1000 liter i året vil ikke en merutgift på 4000,- avgjøre om en kan bruke båten eller ikke. Jeg tror ikke at en vil bruke båten mindre for det. Mulig vi har for mye penger i dette landet, kanskje det er der det ligger, eller at misunnelsen gir seg uttrykk i skadefro over at noen endelig ikke kan bruke båtene sine. Men som sagt, der er jeg helt sikker på at en ikke kan regne med mindre bruk selv om diesel avgiften skulle gå opp. Så dere som håper på at vi med diesel beista skal bruke båtene våre mindre, må nok også i fremtiden måtte se store båter feie forbi og komme til ledig plass i havna, og sitte godt og varmt når dere endelig kommer en sen kveld å må ligge på svai. Men for all del, seilbåt er fine greier, men tar seg nok best ut på bilder. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 må du rulle inn. Alle vet jo at de argeste båtene går på bensin. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 Men som sagt, der er jeg helt sikker på at en ikke kan regne med mindre bruk selv om diesel avgiften skulle gå opp. Skjønner ikke denne benektelsen av allment kjente sannheter. Det du, og en til (?) hevder strider mot alle økonomiske lover. Det er som å bestride noe nær en naturlov. Jeg vil med stor tyngde påstå at du har bevisbyrden om du faktisk mener økte drivstoffpriser ikke reduserer bruken. Det er såpass oppsiktsvekkende det du påstår at det minst er verdt en førsteside i VG, og enda en god del til (ser vi en nobelspris i økonomi her...) hvis du kan bevise dine påstander på en troverdig måte. Sitér dette innlegget Link to post
kointa Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 fikk boka i gave, men i korte trekk går den ut på at istedet for å drømme om den "perfekte" båten, se mulighetene, og gledene du har i den båten du allerede har. Alt for mange går rundt og drømmer om at "om jeg hadde",og "når jeg får råd" så skal jeg ta den turen. DA skal jeg reise dit, og da skal jeg ha ferie på danskekysten, da skal jeg seile til kanariøyene. For de aller fleste blir det med drømmen der de går i indre havn, selv om de i utgangspunktet en båt som klarer flotte ferieturer langs kysten Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 Mulig vi har for mye penger i dette landet, kanskje det er der det ligger, eller at misunnelsen gir seg uttrykk i skadefro over at noen endelig ikke kan bruke båtene sine. Du er ofte opptatt av misunnelse. Er du forfengelig? Den svenske forfatteren Ola Hansson sa engang noe klokt om misunnelse nemlig "Misunnelse er svien i forfengelighetens sår" ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Scand29bal Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 Trängselskatten i Göteborg är väl sådan minskade i början för att nu vara tillbaka på nära samma nivå idag. Tror det saknas 6%. Och då handlar det i regel att ta sig till och från jobb. Tror att folk rent generellt har en mer förlåtande överseende på sin hobby. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 (redigert) Blir nok ikkje vegbruksavgift på diesel for anlegssektoren, fiskeria, jordbruket og lystbåtflåten med det fyrste. Me hadde ein stor avgiftauke for nokre år sidan. Det får greie seg. Skal det bli avgiftsauke på diesel må det bli likt for alt som går på diesel, ogso for privatbilar. Men då kallar me det miljøavgift, og det er noko heilt anna enn vegbruksavgift. Det er meir "rettferdig". Synest mange ovanfor har problem med å sjå skilnaden mellom desse benemningane. Spesielt er dette påfalande for dei som har segelbåt eller påhengsmotor. Ogso det at det er i tettbygde strok diesel er problemet, ikkje til havs. Var vel ein fadese dette med poseavgifta og no flyseteavgifta. Fantasien er stor når det er snakk om å ta inn pengar frå dei ikkje altfor bemidla. Venstre og SV er her i førarsætet. At det slår skeivt ut sosialt har dei ikkje tanke for. Det må vere ei lik avgift på all forureining, uavhengig om det er i lufta på sjøen eller på landjorda. Slik er det diverre ikkje. Luftfarten betaler knapt avgift. Redigert 4.April.2016 av Fjordgubbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.