Jump to content

Nå skal regjeringen sette inn avgift på båtdiesel i likhet med bil

Raymond Romsdal

Recommended Posts

Skjønner ikke denne benektelsen av allment kjente sannheter. Det du, og en til (?) hevder strider mot alle økonomiske lover. Det er som å bestride noe nær en naturlov.

Jeg vil med stor tyngde påstå at du har bevisbyrden om du faktisk mener økte drivstoffpriser ikke reduserer bruken.

Det er såpass oppsiktsvekkende det du påstår at det minst er verdt en førsteside i VG, og enda en god del til (ser vi en nobelspris i økonomi her...) hvis du kan bevise dine påstander på en troverdig måte.

Om økte drivstoffpriser hadde vært så utslagsgivene som du mener, så er det da rart at antall fritidsbåter, med store motorer har økt enormt siden -80 tallet.  

Men ser at du har vanskeligheter med å forstå dette her, og skal ikke heller forsøke å belære deg da jeg tror det er rimelig bortkasta på en som sverger til planøkonomi.

Redigert av Nøtterøy (see edit history)

Det stemmer nok at forbruket neppe vil reduseres nevneverdig om det kommer noen kroner i påslag på literprisen.

Det er noe som heter prioritering, og det er fullt gjennomførbart for de aller fleste "vanlige mennesker".

Mange ting man kan kutte ned på om man ønsker å ferdes fritt til havs.

Men det kan naturligvis hende at noen få legger hele båtlivet på hylla da, og flytter over til hytte eller bobil (grøss).

Eller til og med begynner å reise til syden, enda så utrygt det godt kan bli i tiden framover.

Selv har jeg ingen planer om å reise til syden, da jeg var der så sent som i 1999. Been there done that som det heter  :giggle:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Guest Avmønstret#

Om økte drivstoffpriser hadde vært så utslagsgivene som du mener, så er det da rart at antall fritidsbåter, med store motorer har økt enormt siden -80 tallet.  

Nå kan vi vel begynne med å forholde oss til virkeligheten. 

Drivstoff har blitt billigere og billigere i Norge siden 1930 tallet frem til i dag.

-------

Har ikke alt blitt billigere siden 1930-tallet da?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

For å oppsummere tråden:

Sosialistene argumenterer for å videreføre dagens forskjellsbehandling der ungdom med sommerjobb og 9,9hk jolle må betale høyere drivstoffavgift enn de veletablerte med cabincruiser og dobbel dieselinstallasjon.

Og dette begrunnes selvsagt med sosial utjevning, og miljøhensyn. Hahaha, egentlig ustyrtelig morsomt.

Båtplassen leverer god underholdning.

Hvor mange liter bruker en 9,9 hk på en sommer da?

Guest Avmønstret#

Har ikke alt blitt billigere siden 1930-tallet da?

Akkurat det syns jeg var et veldig godt spørsmål, det har kanskje det? Mat og klær har jo blitt markant billigere. 

Tror nok det meste av vanlige forbruksvarer har blitt det, kjøpekraften har jo økt jevnt hele veien. 

Så det mest relevante spørsmålet er kanskje om drivstoff har blitt billigere, relativt sett i forhold til andre nødvendige forbruksvarer? Og akkurat det aner jeg ikke men jeg tipper klær og mat har blitt "mer billig" enn drivstoff i samme perioden. 

Så i forhold til andre varer kan man kanskje sitte med en opplevelse av at drivstoff ikke har blitt veldig mye billigere. 

Det er vel bare å leve med at Mouche ønsker økte avgifter  :giggle:  Etterhvert ser nok også han at det kniper på benet  :giggle:  5-10 år frem i tid  :giggle:

Kan du vise til i hvilket, eller hvilke, innlegg jeg har tatt til orde for økte avgifter? Hva jeg har påpekt er at de fleste, trolig alle, er enige om at staten bør ha noen inntekter, men det er en viss, dog nokså ubetydelig, uenighet mht hvem som skal betale hva, når, på hva og hvor mye. Hva angår avgifter på diesel til fritidsbåter har jeg tatt til orde for likebehandling, et prinsipp jeg håper flere kan stille seg bak, i alle fall prinsipielt (?), muligens ikke, eller tydeligvis ikke hvilket jeg kaller reinspikka egoisme og prinsippfaste som en seigmann!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Drivstoff har blitt billigere og billigere i Norge siden 1930 tallet frem til i dag.

-------

Pris på en liter autodiesel i 1986 var 3.62 kroner, gjennomsnittlig lønn var ca 146 000,-

I år er lønna ca 430 000,- og dieselen er ca 12. 

Lønna har steget med litt over 3 dieselen med litt over 3 også.

Så hva du mener med at dieselen har blitt billigere vet ikke jeg, men nå er jo du nobel kandidat i økonomi da som du så sikkert hevdet her tidligere  :giggle:

Pris på en liter autodiesel i 1986 var 3.62 kroner, gjennomsnittlig lønn var ca 146 000,-

I år er lønna ca 430 000,- og dieselen er ca 12. 

Lønna har steget med litt over 3 dieselen med litt over 3 også.

Så hva du mener med at dieselen har blitt billigere vet ikke jeg, men nå er jo du nobel kandidat i økonomi da som du så sikkert hevdet her tidligere  :giggle: 

legg til skattetrykket og boligpriser fra 1986 og i dag i regnestykket og da... ;)

Nei, ikke for min del, men synes temaet er litt interessant og liker å forholde meg til fakta hvilket synes å være et problem for en del her. Jeg skjønner at du, og mange med deg, argumenterer enhver ting utifra egoistiske motiver, helt vanlig det, men slik bør ikke de vi har valgt til å styre landet tenke.

Hvor stor andel av disponibel inntekt, familienes samlede inntekt bruker man i dag på drivstoff? I 1998 var det 4,2% mens det i 2008 var 3,2% og i dag?

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Nei, ikke for min del, men synes temaet er litt interessant og liker å forholde meg til fakta hvilket synes å være et problem for en del her. Jeg skjønner at du, og mange med deg, argumenterer enhver ting utifra egoistiske motiver, helt vanlig det, men slik bør ikke de vi har valgt til å styre landet tenke.

Hvor stor andel av disponibel inntekt, familienes samlede inntekt bruker man i dag på drivstoff? I 1998 var det 4,2% mens det i 2008 var 3,2% og i dag?

Kanskje du burde  lete gjennom denne og alle andre trader for å finne belegg for påstanden din.

Har lest gjennom alle innleggene her nå. Og dette er en ganske interessant, men samtidig frustrerende diskusjon. Jeg sliter egentlig litt med å se når folk er ironiske og når de har merkelige meninger.

Ta først de som mener at avgiften på diesel må opp, for det de selv har valgt å kjøpe båt med bensinmotor. Blir ikke det litt som å ville ha veiavgift på hytter, for det hytteeierne har lavere drivstoff-kostnader enn deg?

Så. Hvorfor dette hatet mot seilbåter? Er det også bare misunnelse for det de har lave drivstoff kostnader?
Denne misunnelsen mot folk som har råd til store båter, er jo også helt fantastisk. Hvis vi følger tidligere resonnement, burde jo de hylles som helter, siden de har høyere drivstoff kostnader?

Når det gjelder mine synspunkter på drivstoffprisene, så er det veldig enkelt.
Synes det er latterlig å betale veiavgift på noe som ikke brukes på vei. Samtidig vil jeg ikke bruke båten noe mindre, selvom drivstoffprisene går opp.
Skuta mi bruker nemlig bare en halvliter på mila. Resten er hobby.

Ship o'hoi  :flag_bp:

Hvor mye en bruker er jo et individuelt valg. Men forhold lønn diesel pris er så og si uendret. Hva du bruker inntekten din på i dag, kontra hva en gjorde for 30 år siden har vel egentlig ikke noe med dette å gjøre.

Mitt poeng er at prisene er de samme (så og si) men antall fritidsbåter er mange ganger høyere, og da spesielt større båter med store maskiner. Altså tror jeg at folk er villige til å bruke penger på diesel, selv om den skulle øke med 2-3-4 kroner uten at en ville se nevneverdig forskjell i bruksmønster.

Redigert av Nøtterøy (see edit history)
Guest Avmønstret#

Så. Hvorfor dette hatet mot seilbåter? Er det også bare misunnelse for det de har lave drivstoff kostnader? <klippet>

Denne misunnelsen mot folk som har råd til store båter, er jo også helt fantastisk. Hvis vi følger tidligere resonnement, burde jo de hylles som helter, siden de har høyere drivstoff kostnader?

Du, hvorfor er det misunnelse når det gjelder en båt med stor motor og hat når det gjelder seilbåt?

Jeg er bombesikker på at det er misunnelse i begge retninger. Enkelte motorbåter prøver å oppheve seg selv, markere at det har med økonomi å gjøre når de hevder andre er misunnelige på dem. De ønsker misunnelse, de ønsker å bli misunnet. Det er påfallende hvor ofte enkelte motorbåtfolk mener de blir misunnet, de påpeker det hele tiden. Jeg kan ikke se det som noe annet enn et ønske om å bli misunnet. Og det gode er at de straks kan snu det mot folk i alle drøftinger. Man har kjøpt seg statussymbol og ønsker å bli sett og få tilbakemeldinger på det, om så det "bare" er misunnelse for noen sterkere bekreftelse på statussymbol enn misunnelse finner man vel knapt. Og da er det stas å rope misunnelse i møte med alle argument som omhandler "større enn vanlig båt". 

Om det er noe som ligner på "hat" mot seilere så er det misunnelse andre veien. Motorbåtfolket sitter i sine drivstoffslukere og ser på seilere som koser seg på sjøen, lar seg drive frem av elementene i flotte båter med flott seilføring, eller de i seilbåt som går billig for motor uten seila oppe, god plass ombord, billig i drift. Og de kjenner på følelsen av.... misunnelse. Tenk å kunne ferdes stille og fredelig på sjøen, ha "forkjørsrett" under seil og ikke bruke drivstoff, ikke vente på neste feil på motoren eller være redd for å gå tom for diesel, eller redd for at vinden skal øke. Bare det at seilere flest har båter som faktisk tåler dårlig vær og er trygge selv om motoren  skulle stoppe, ingen dyr og tung dobbelinstallasjon nødvendig der nei. ;-)

-----------

Det er ingen automatikk i at misunnelse har noe med penger å gjøre selv om de med pengene ønsker at det er sånn, og stadig hevder at det er sånn. 

Neste gang noen skriver "misunnelse" så skal jeg repetere sitatet "Misunnelse er svien i forfengelighetens sår". Forfengelig er den som vil misunnes. 

Hmm.
Kan det være att det du beskriver som misunnelse her, kan være drømmer?
Selv er jeg motsatt konvertitt. Altså fra seilbåt til motorbåt. For min del er det utelukkende, fordi sånn jeg bor nå, så er det motorbåt som gir meg flest timer på fjorden.
Da jeg seilte, så drømte jeg ofte om å sitte under en varm, tett kalesje og cruise avgårde med en varm kaffe i handa. Istedet for å stampe avgårde i motvind. Ikledd overlevelses-dress, med en kald, utvanna kaffe i handa.

Nå som jeg kjører motorbåt, drømmer jeg titt og ofte om stillheten, friheten og mestringsfølelsen seilingen gir.
Jeg drømmer også om motorbåt der det er plass til meg, dama og de fire ungene. Uten å måtte slå opp telt. Eller at noen må ned på badeplattformen når jeg skal ned i kjøleboksen.
Drømmer, ja. Misunnelse nei. Og ikke noe av dette har med drivstoffutgifter å gjøre :-)

Ship o'hoi  :flag_bp:

Hmm...

I ditt siste innlegg Pinkvin avslører du en god del av deg selv og og dine tanker om misunnelse og hat I båtlivet. Med ett slikt innsyn I måten du tenker på, skjønner jeg bedre argumentasjonen din I både denne og andre tråder.

Du har sikkert rett I at det også finnes andre som deg. Men ikke ta for gitt at alle er det  Jeg er overbevist om at det går mange drømmere der ute, om det er motorbåt eller seiler, som bare er ute etter sin perfekte båt, helt uten de egenskapene du sikter til

Eh, du vet hvem som har sittet i regjering de siste årene, eller? 

Men klart, skal skattelettene til rikfolket dekkes inn uten å rane pensjons/oljefondet så må jo folk flest betale for seg. En seilavgift er ikke utenkelig så lenge noen blå gir bort nordmenn sine sparepenger til noen få.  

Og vi nevner i fleng....? 

Hvem tenker du på, som ikke sitter i regjering og kan velges inn for å fjerne avgifter?

Enda en som ikke har fått med seg snippa mer vrøvl

Nei, jeg påpeker at de som trodde skatte- og avgiftslette betydde at de selv skulle få mer i lommeboka med ny regjering må tro om igjen. Men det betyr ikke at det ikke har vært skatte- og avgiftsletter, for det har det i stort monn. 

Grunnen til at "ingen" merker det er at pengene har gått til noen få, de som hadde mye fra før og som blåblå stadig mener er med på å bake kaka større. 

Så da er det vel straks kakefest, eller? Og hvem blir invitert hvis det noen gang blir noe av kakefesten? 

---------------

snippa mer vrøvl

Kommer ikke unna at jeg ser en klar sammenheng mellom stort forbruk og store i kjeften etter å ha lest denne tråden :-D

Tilfeldig? Neppe ;-)

Skjønner ikke denne benektelsen av allment kjente sannheter. Det du, og en til (?) hevder strider mot alle økonomiske lover. Det er som å bestride noe nær en naturlov.

Jeg vil med stor tyngde påstå at du har bevisbyrden om du faktisk mener økte drivstoffpriser ikke reduserer bruken.

Det er såpass oppsiktsvekkende det du påstår at det minst er verdt en førsteside i VG, og enda en god del til (ser vi en nobelspris i økonomi her...) hvis du kan bevise dine påstander på en troverdig måte.

Du er ofte opptatt av misunnelse. Er du forfengelig? Den svenske forfatteren Ola Hansson sa engang noe klokt om misunnelse nemlig "Misunnelse er svien i forfengelighetens sår" ;-)

-------

Akkurat det syns jeg var et veldig godt spørsmål, det har kanskje det? Mat og klær har jo blitt markant billigere. 

Tror nok det meste av vanlige forbruksvarer har blitt det, kjøpekraften har jo økt jevnt hele veien. 

snippa mer vrøvl

Du, hvorfor er det misunnelse når det gjelder en båt med stor motor og hat når det gjelder seilbåt?

Helt enig og det er ikke misunnelse selv om noen påstår det!

Her er dine innlegg i denne tråden om økning av dieselavgifter. Synes du selv du har kommet med noe båt relatert og opplysende til båtfolket?

Guest Avmønstret#

Her er dine innlegg i denne tråden om økning av dieselavgifter. Synes du selv du har kommet med noe båt relatert og opplysende til båtfolket?

Syns du det lengste innlegget i tråden til nå, ditt, var båtrelatert og opplysende for båtfolket?

Om du plages kan du legge meg i filter, klage til moderator, eller la være å lese. Siden du uansett har det lengste innlegget i tråden kunne du jo valgt å ta med alt jeg har skrevet, det er jo plass nok her på nett. ;-)

Forresten, ble det vanskelig å svare på det faktum at drivstoffpriser har blitt billigere siden 1930 tallet og at det er en sammenheng mellom lavere pris og økt forbruk?

Du mente det stikk motsatte på begge deler, har du glemt det til tross for at du åpenbart har gått i gjennom alt jeg har skrevet? For det er temmelig innenfor tema, ditt rekordlange innlegg er jo ikke det i noen særlig grad. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...