Nøtterøy Svart 5.April.2016 Link til dette innlegget Svart 5.April.2016 Forresten, ble det vanskelig å svare på det faktum at drivstoffpriser har blitt billigere siden 1930 tallet og at det er en sammenheng mellom lavere pris og økt forbruk? Pris på en liter autodiesel i 1986 var 3.62 kroner, gjennomsnittlig lønn var ca 146 000,- I år er lønna ca 430 000,- og dieselen er ca 12. Lønna har steget med litt over 3 dieselen med litt over 3 også. Så hva du mener med at dieselen har blitt billigere vet ikke jeg, men nå er jo du nobel kandidat i økonomi da som du så sikkert hevdet her tidligere hva var det her du ikke forsto sa du? Sitér dette innlegget Link to post
Jørn Kynningsrud Svart 5.April.2016 Link til dette innlegget Svart 5.April.2016 For å oppsummere tråden: Sosialistene argumenterer for å videreføre dagens forskjellsbehandling der ungdom med sommerjobb og 9,9hk jolle må betale høyere drivstoffavgift enn de veletablerte med cabincruiser og dobbel dieselinstallasjon. Og dette begrunnes selvsagt med sosial utjevning, og miljøhensyn. Hahaha, egentlig ustyrtelig morsomt. Båtplassen leverer god underholdning. Tøvete innlegg, jeg er ikke sosialist og ønsker ei heller økning av dieselpriser. Hvor er det dere tar alt tullet fra? Nei, ikke for min del, men synes temaet er litt interessant og liker å forholde meg til fakta hvilket synes å være et problem for en del her. Jeg skjønner at du, og mange med deg, argumenterer enhver ting utifra egoistiske motiver, helt vanlig det, men slik bør ikke de vi har valgt til å styre landet tenke. Hvor stor andel av disponibel inntekt, familienes samlede inntekt bruker man i dag på drivstoff? I 1998 var det 4,2% mens det i 2008 var 3,2% og i dag? Jeg regner med at du også sikter til meg når du snakker om egoistiske motiver. Siden jeg har 2 x Dieselslukere og ikke ønsker veiavgift på sjøen. Nå ønsker jeg for øvrig heller ikke at andre eller skal betale veiavgift på sjøen. Selv de med seilbåt ønsker jeg at skal slippe denne avgiften. Så jeg vil gjerne ha begrunnet mine egoistiske motiver. Fordi jeg er i mot en generell avgiftsøkning som rammer absolutt alle med dieselmotor i båt være seg seilbåt, snekke eller bastøferga for den sakens skyld. De som har bensinmotor i båt, gjorde et bevist valg når de kjøpte båten. Men for all del hadde det komet farget bensin hadde jeg unnet bensinbåt eiere det også jeg..... Du, hvorfor er det misunnelse når det gjelder en båt med stor motor og hat når det gjelder seilbåt? Jeg er bombesikker på at det er misunnelse i begge retninger. Enkelte motorbåter prøver å oppheve seg selv, markere at det har med økonomi å gjøre når de hevder andre er misunnelige på dem. De ønsker misunnelse, de ønsker å bli misunnet. Det er påfallende hvor ofte enkelte motorbåtfolk mener de blir misunnet, de påpeker det hele tiden. Jeg kan ikke se det som noe annet enn et ønske om å bli misunnet. Og det gode er at de straks kan snu det mot folk i alle drøftinger. Man har kjøpt seg statussymbol og ønsker å bli sett og få tilbakemeldinger på det, om så det "bare" er misunnelse for noen sterkere bekreftelse på statussymbol enn misunnelse finner man vel knapt. Og da er det stas å rope misunnelse i møte med alle argument som omhandler "større enn vanlig båt". Om det er noe som ligner på "hat" mot seilere så er det misunnelse andre veien. Motorbåtfolket sitter i sine drivstoffslukere og ser på seilere som koser seg på sjøen, lar seg drive frem av elementene i flotte båter med flott seilføring, eller de i seilbåt som går billig for motor uten seila oppe, god plass ombord, billig i drift. Og de kjenner på følelsen av.... misunnelse. Tenk å kunne ferdes stille og fredelig på sjøen, ha "forkjørsrett" under seil og ikke bruke drivstoff, ikke vente på neste feil på motoren eller være redd for å gå tom for diesel, eller redd for at vinden skal øke. Bare det at seilere flest har båter som faktisk tåler dårlig vær og er trygge selv om motoren skulle stoppe, ingen dyr og tung dobbelinstallasjon nødvendig der nei. ;-) ----------- Det er ingen automatikk i at misunnelse har noe med penger å gjøre selv om de med pengene ønsker at det er sånn, og stadig hevder at det er sånn. Neste gang noen skriver "misunnelse" så skal jeg repetere sitatet "Misunnelse er svien i forfengelighetens sår". Forfengelig er den som vil misunnes. Dette blir også bare tøv. Men vet ikke hvor seriøst jeg skal ta forumdeltagere som ikke engang kan opplyse om hvem de er. Nok om det. Jeg regner med at du sikter til slike som meg vedr. ønske om og bli misunnet. Jeg har vel aldri tenkt i de baner en gang, jeg kjøpte meg båt fordi jeg hadde lyst på båt og ikke med hensikt og bli misunnet. Jeg gleder meg som en unge hele vinteren til og få skuta på vannet og oppleve skjærgården, pusser, gnikker og steller hele vinteren. hadde ikke giddet dette om motivet var at andre skulle misunne meg. Også påstanden om at vi med motorbåt er misunnelige på de med seilbåt??? Hadde jeg vært det så hadde jeg for pokker solgt motorbåten og kjøpt meg seilbåt... Vær så snill og ikke døm andre fordi de ikke mener akkurat det samme som deg. Om du ser meg ute med motorbåten så for du heller komme en tur innom og få servert en kald en, så forstår du nok at motivet mitt med båteierskap er noe helt annet en ønsket om og bli misunnet. Og for all del jeg hater ikke folk med seilbåt. Kjenner flere av dem, faktisk trivelige folk alle sammen. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 5.April.2016 Link til dette innlegget Svart 5.April.2016 Ser fram til sesongen gjør nok vi alle åkke som. For de som følger med på Severin på NRK så er det mange fine bilder fra båt og fjord som varmer. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 5.April.2016 Link til dette innlegget Svart 5.April.2016 Jeg regner med at du også sikter til meg når du snakker om egoistiske motiver. Siden jeg har 2 x Dieselslukere og ikke ønsker veiavgift på sjøen. Du vet best selv om dine motiver er egoistiske eller ikke. For egen del har jeg påpekt den tydelige motvilje det er blant mange medlemmer her å gjøre en jobb for å fjerne denne avgiften på bensin til båtbruk av frykt for at det vil kunne medføre økt avgift på diesel til båtbruk. Det kaller jeg egoisme! Jeg har aldri tatt til orde for økte avgifter på noe som helst egentlig utover at staten trenger inntekter og da er avgifter et middel for å dekke utgifter de aller fleste mener er riktig at fellesskapet skal dele, ikke vanskeligere enn det. Likebehandling hva angår avgifter på drivstoff til båtbruk enten det er bensin eller diesel er for meg en selvfølge, men ingen "kampsak" for meg og har ingen betydning når det gjelder hvilket parti jeg har valgt å gi min stemme. Nå ser jeg jo at mange her mener at forbruket av diesel ikke vil gå ned selv om avgiftene går opp og da er jo det et naturlig sted for staten å hente mer penger til mange gode formål vil jeg tro? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
jotto Svart 5.April.2016 Link til dette innlegget Svart 5.April.2016 Nå er det på tide at enkelte her får båtene ut på vannet og får rista av seg vinterdepresjon og brakkesyke ;) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.April.2016 Link til dette innlegget Svart 5.April.2016 Jeg regner med at du sikter til slike som meg vedr. ønske om og bli misunnet. Prøver å unngå generaliseringer, men feiler nok en gang i blant. "Enkelte" tror jeg at jeg skrev... "Slike som deg/meg" blir for generaliserende, men jeg forstår i det minste at du har en fin båt, om jeg forstår deg riktig :-). Så Windy er flotte greier da i forhold til andre motorbåter antar jeg. Er ikke helt inne på sånne båter så hva som flotte greier og hva som ikke er det har jeg ikke helt øye for, eller peiling på, ser mye likt ut syns jeg. Men igjen, poenget mitt. "Enkelte" er det jeg mener. Jeg mener selvsagt ikke at en kan dømme folk ut fra hva de eier. Dårskap og klokskap er vel i hovedsak ganske jevnt fordelt uavhengig av hva man eier. ------ Og selvsagt setter jeg ting på spissen og tirrer litt. Er ikke helt sjeldent at jeg drømmer meg bort om et varmt styrhus når jeg står ute og fryser i seilbåten. Og det har hendt, ikke så ofte da men.., at jeg har drømt om å skubbe en spake i bunn og fyke avgårde mot nærmeste havn i en drittfart ;-) Jeg liker motorbåter svært godt og skal ikke utelukke at jeg konverterer dit når alderen og helsa tilsier at det er et fornuftig valg. I mellomtiden får jeg drømme om det av og til. Drømmer ikke motorbåtfolk om å kunne seile avgårde? Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 5.April.2016 Link til dette innlegget Svart 5.April.2016 Jo, og derfor har jeg også ei snipe. Men feriere gjør jeg i en motorbåt Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 5.April.2016 Link til dette innlegget Svart 5.April.2016 (redigert) Eg slår eit slag for eigedomsavgift, og då ikkje berre symbolsk. Men i høve kva ein tente for ein mansalder sidan vil dei fleste likevel kome betre ut idag. Høyrt den før? Trur denne vil vere rettferdig og ikkje minst like bra for mijøet. Og so vil den vri investeringa meir mot det me alle skal leva av i framtida. To fluger i ein smekk med andre ord. Og her kan det bli peng i kassen og. Mykje peng. Men staten treng pengar. Og har dei råd til hytter, har dei sanneleg råd til å betale eigedomsskatt og. Det er vel det aller viktigaste? Er det nokon som kjenner seg att? Litt mindre symbolikk, men meir peng i ein slunken statskasse. Eg ventar dei som ivrar mest for auke i vegbruksavgifta til sjøs, og som har hytte® på banen her og. Er de like ivrige for ein slik skatt? Håpar det. Redigert 5.April.2016 av Fjordgubbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 5.April.2016 Link til dette innlegget Svart 5.April.2016 Jeg er for avgift på diesel til fritidsbåt. Ser noen henger seg opp i at den kalles veiavgift, men den kan like gjerne kalles miljøavgift, eller om så bare-mer-skatt-avgift for min del. Politisk er jeg for mer skatt på forbruk og heller lavere skatt på inntekt. Da treffer det rettferdig, bruker du mye, skatter du mye. Jeg mener at det da blir lettere å skattelegge luksus høyere enn nødvendigheter. Jeg ser på diesel til fritidsbåt som luksus. I alle fall er det luksus for meg, luksus på linje med Hennessy-en som nytes når motoren er slått av for kvelden. Miljøaspektet betyr også noe for meg, men jeg har egentlig liten tro på at man vil forandre adferd noe særlig. Men man kan i alle fall håpe på at neste generasjon kan gjøre bedre valg enn det vi gjør nå. Jeg har både ei snekke som går på diesel og en seilbåt som går på diesel. Stiller med en fot i begge leire med andre ord. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.April.2016 Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 (redigert) Det er allerede høyere CO2-avgift på diesel enn på bensin. For 2016 er den kr 1,12 for diesel og kr 0,97 for bensin. 25% mva er det naturligvis også på alt drivstoff i tillegg til avgiftene (ja det er mva på avgiftene også). Så da har jo midtpinne fått sin avgift på diesel til fritidsbåt. Bruker man mye skatter man mye, nettopp som midtpinne her sier. Men du ønsker veiavgift også? Antar du er tilhenger av et eller annet AvgiftsParti da? Avgift på avgift kun for avgiftens (inntektens) skyld. Det er tre typer avgifter du betaler for drivstoffet: Veibruksavgiftene, som skal dekke samfunnets kostnader ved bilbruken. Denne består av bensinavgift og en dieselavgift. Co2-avgift skal dekke de kostnadene som følge av dette utslippet. Merverdiavgift, som er en ren inntektskilde for staten http://www.smartepenger.no/bilokonomi/98-bil/358-drivstoffavgifter Hvilke kostnader har samfunnet ved bilbruken, når drivstoffet anvendes i fritidsbåt? Miljøaspektet ivaretar vi jo snart, når det blir Tesla til folket (ja har naturligvis forhåndsbestilt Tesla model 3, i likhet med 300.000 andre på planeten). Redigert 6.April.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mouche Svart 6.April.2016 Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 Jeg er klart for avgift på forbruk, men kun på forbruk av varer og/eller tjenester som jeg selv ikke benytter! På de varer og/eller tjenester jeg benytter, enkelte ofte sågar, mener jeg det eneste rettferdige er at avgiften reduseres, helst fjernes! Leve Toten drit i resten! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Fjordgubbe Svart 6.April.2016 Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 Er du klar for eigedomsskatt, og ikkje berre symbolsk denne gongen? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.April.2016 Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 (redigert) Jeg er klar for den avgiften vi allerede har. Den har jo fungert fint i en mannsalder (bortsett fra at den naturligvis er blitt høyere etter innføring av CO2-avgift da). Never change a winning team. Redigert 6.April.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mouche Svart 6.April.2016 Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 Er du klar for eigedomsskatt, og ikkje berre symbolsk denne gongen? Betaler eiendomsskatt to steder så kan vel egentlig si at jeg har vært klar lenge. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
000 Svart 6.April.2016 Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 Ærlig talt guttane. Det snakkes så fint om mobbing i desse dager og det er tydelig det ikkje er lov å mene noe som helst annet enn hva en sjøl mener. Snakk om åpent sinn og kjekke folk på sjøen. Ja kjøss meg Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 6.April.2016 Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 Betaler eiendomsskatt to steder så kan vel egentlig si at jeg har vært klar lenge. Ja, men det var eit positivt svar. Takkar. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 7.April.2016 Link til dette innlegget Svart 7.April.2016 (redigert) Ja, svaret var positivt, men heller ikke eiendomsskatt er noe jeg sloss for, men som en noe større diskusjon rundt skatter og avgifter vil du finne mine argumenter for eiendomsskatt som del av en større omlegging av hele systemet rundt skatter og avgifter. Vi får vel la den diskusjonen ligge siden vi da beveger oss langt vekk fra både tema og forumets formål, også på OT-forumet etter hva jeg forstår (eller rettere sagt absolutt ikke forstår). Redigert 7.April.2016 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Free Lillehammer Svart 7.April.2016 Link til dette innlegget Svart 7.April.2016 Forbausende lang tråd på et helt enkelt tema: Det er myndighetenes ansvar å blant annet stimulere til mindre forurensning. Dette gjøres blant annet gjennom bruk av økonomiske virkemidler for å få forbrukerne til å endre adferd. Dersom kostnaden ved bruk av fossilbrensel øker, vil flere stimuleres til å skaffe båter som går på andre energikilder når disse er tilgjengelig. Det er de i høyeste grad nå. Vi kan ikke forvente at båtprodusentene i noe særlig grad tilbyr varianter med eksempelvis el-motor dersom vi som kunder ikke etterspør slike alternativer. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 7.April.2016 Link til dette innlegget Svart 7.April.2016 Forbausende lang tråd med tanke på at det startet som en aprilspøk vil heller jeg si ? Har ikke sett noe om dette noe sted i media, så hele diskusjonen bygger jo på tøys og tull, slik veiavgift på sjøen jo faktisk ville vært Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Mulligan Svart 7.April.2016 Link til dette innlegget Svart 7.April.2016 (redigert) Jeg lurte også på hvor lenge kontrafaktisk kverulering skulle holde på. Men nå om dagen er det jo så populært å si at jeg ikke visste. Redigert 7.April.2016 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 7.April.2016 Link til dette innlegget Svart 7.April.2016 (redigert) Forbausende lang tråd med tanke på at det startet som en aprilspøk vil heller jeg si ? Har ikke sett noe om dette noe sted i media, så hele diskusjonen bygger jo på tøys og tull, slik veiavgift på sjøen jo faktisk ville vært So samd so samd. Men det var det at det skulle vere langt høgre miljøavgifter på sjøen enn på landjorda som har provosert meg ikkje så lite. Og at mange til og med på ei båtside synest det er greitt. Men desse har sjølvsagt segelbåt, liten påhengar eller berre årar. Redigert 7.April.2016 av Fjordgubbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 8.April.2016 Link til dette innlegget Svart 8.April.2016 Enda et innlegg som underbygger mitt poeng om den enkeltes egoisme så takk for den Fjordgubbe! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Fjordgubbe Svart 8.April.2016 Link til dette innlegget Svart 8.April.2016 Enda et innlegg som underbygger mitt poeng om den enkeltes egoisme så takk for den Fjordgubbe! Veit ikkje om eg skal tolka det positivt eller negativt. Men bryr meg elles lite om kva andre med meir håplause argument måtte meine. Nei det som irriterer meg er at eg gjekk på denne aprilspøken. Burde sjølvsagt sett att dette var meir enn usansynleg med den regjering me no har, sjølvt med tidlegare stor avgiftsauke. Spøken var god den. Sitér dette innlegget Link to post
Klovn1 Svart 8.April.2016 Link til dette innlegget Svart 8.April.2016 Jeg for min del er mest overrasket over at jeg for en gangs skyld er dønn enig med Mouche, til tross for to dieselpurker i kjelleren . Likhetsprinsippet er viktig, alt annet er egoisme. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 9.April.2016 Link til dette innlegget Svart 9.April.2016 Jeg for min del er mest overrasket over at jeg for en gangs skyld er dønn enig med Mouche, til tross for to dieselpurker i kjelleren . Likhetsprinsippet er viktig, alt annet er egoisme. So det å meine miljøavgiftene skal vere det samme på land og sjø er egoisme? Då har eg heilt missforstått kva egoisme er! For ordens skuld, i fjor brukte eg diesel for kr 2500 på sjøen. På landjorda ca kr 15000. Altså 6 ganger so mykje på landjorda. Dette burde vel tilsei eg som egoist vill ha høgre miljøavgifter på sjøen. Slik er det altså ikkje. Eg vil at miljøavgiftene skal vere brukuavhengige. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.