TerjeFjern Svart 25.April.2019 Link til dette innlegget Svart 25.April.2019 Kjempejobb som er gjort her. Er mange som påbegynner noe slikt men ikke mange som gjennomfører og blir ferdig. Link to post
Tor Øyvind Svart 25.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2019 TerjeFjern skrev 21 minutter siden: Kjempejobb som er gjort her. Er mange som påbegynner noe slikt men ikke mange som gjennomfører og blir ferdig. Takk for det! Nå tviler jeg på at jeg noen gang kommer til å bli helt ferdig, men jeg får håpe at den verste jobben er gjort Link to post
Tor Øyvind Svart 26.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2019 Nye mahognyplater er i hus! To plater på 13mm og en på 5mm. Disse skal brukes til diverse innredning i hovedkabinen og på toalettet, og skal få 3 lag med blank lakk og 2 med matt lakk. Bildet er tatt etter første strøk. Link to post
Tor Øyvind Svart 20.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2019 Noe jeg har tenkt på i lang tid er hvordan jeg skal få til en god løsningen med vask og benkeskap på toalettet. Jeg har hatt lyst til å lage et buet benkeskap slik at vasken kommer lengre ut i rommet og man ikke trenger å stå med ansiktet trykket inn i vinduet for å kunne spytte ut tannkremen. Jeg startet med følgende mal Tanken var å bøye kryssfinerplatene i samme bue som pappmalen, så jeg laget tre maler i tre Så kom selve bøyingen. Jeg brukte tre tynne finerplater, to 4mm plater i bjørkefiner og en 5mm plate hvor det øverste laget er av mahogany. Mahoganyplaten var litt sprøere enn bjørkefineren, så den la jeg i bløt før jeg bøyde den til. Her ligger alle platene i press med et godt lag med lim imellom Resultatet ble ganske bra syns jeg Så kuttet jeg ut døra til skapet. Her var jeg veldig redd for at jeg ikke hadde brukt nok lim, men det gikk bra Jeg la på mahogany kantlist på både døra og døråpningen. Denne kjøpte jeg på rull på ebay og var bare å stryke på med strykejern. Enkelt å greit! Her er siste sjekk for å se at alt passer før alt skal lakkes Link to post
Morten_L Svart 20.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2019 Denne likte jeg! Enkel, men høyst funksjonell jigg for bøying av plater og resultatet ble helprofft! Link to post
SoBo Svart 21.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2019 Dette ble knallbra. Meget fiffig løst det med den buede plata Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
alphaman Svart 21.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2019 den var flott.enkelt men perfekt. Link to post
TerjeFjern Svart 21.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2019 Jeg ble imponert over bøyeteknikken på plata. Link to post
jadalber Svart 21.Mai.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2019 imponerende! Takk for at du deler med oss Link to post
Tor Øyvind Svart 11.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2019 Nytt salongbord har stått høyt på ønskelisten til rederen, så i år gikk jeg løs på det. Gjenbruk er jo inn for tiden, så den nye bordplaten inkludert lister er redesignet fra et gammelt innendørs salongbord i teak. Kjernen av bordet er spon så det er ikke sikkert det holder så lenge, men det var iallfall gratis (om man ser bort ifra lakk og arbeid ) Bordet kan også legges ned slik at vi får en ekstra sengeplass med 1,90 lengde. Etter å ha lest monteringsannvisningen for motorene er jeg overbevist om at motorrommet er for dårlig ventilert. Så jeg kuttet hull i skutesiden og monterte en ventilrist på hver side. På innsiden går det rør ned til motorrommet. Disse kommer til å bli skjult av sofaen som jeg skal lage et annet år Andre detaljer har også kommet på plass som downlights på toalettet og leselamper i midtkabinen Link to post
Tor Øyvind Svart 28.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 De nye madrassene i forpiggen manglet fortsatt trekk, så vi tok en tur på Stoff & Stil og kjøpte noen meter med møbelstoff Først forsøkte jeg å klippe stoffet med saks, men det raknet lett, så jeg kjøpte meg en svipen på Biltema. Denne kom med et knivblad som var ganske greit å kutte med og ingen løse tråder Her er alle delene til den første puta kuttet ferdig. Den ene siden har også fått glidelås Etter kyndig symaskinkjøring av rederen var første puta klar. Jeg er veldig fornøyd med arbeidet hennes! Link to post
Tor Øyvind Svart 28.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 Skapet til toalettet ble lakket med tre strøk blank lakk og et toppstrøk med matt lakk Som benkeplate på toalettet tenkte jeg å forsøke en baderomsplate fra Ikea. Kanten på platen ble dekket med mahognyfiner Hengslene til skapdøra er også fra Ikea. De gikk litt dypere enn tykkelsen på skapdøra så jeg måtte bygge på litt Kronen på verket ble syrefast håndtak med lås fra Maritim Og da var innredningen på toalettet er ferdig. Det gikk kanskje litt vel mange arbeidstimer for å få til den buede løsningen, men jeg er strålende fornøyd med resultatet! Link to post
jadalber Svart 28.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 Inspirerende - flott resultat! Absolutt verd innsatsen etter min mening Link to post
JonnyBoy Svart 28.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2019 Utrolig kreativ og vakker løsning på den plata under vasken. Bra jobba! Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
pero Svart 30.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2019 Tor Øyvind skrev On 20.5.2019 at 20.24: Så kuttet jeg ut døra til skapet. Her var jeg veldig redd for at jeg ikke hadde brukt nok lim, men det gikk bra Nydelig arbeid. Hva brukte du til å sage ut for døra her? Link to post
Tor Øyvind Svart 1.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2019 pero skrev for 15 timer siden: Nydelig arbeid. Hva brukte du til å sage ut for døra her? Takk for det! Jeg brukte en Bosch dykksag på skinne for å kutte ut sidene og en vanlig håndsag i hjørnene Link to post
mOMOe86 Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 3 x 3 HURRA! For innsats og utførelse her altså. Terningkast 6 hele veien :) Link to post
torbi Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 Imponert.?⚓️ Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Espen Svart 8.August.2019 Link til dette innlegget Svart 8.August.2019 Imponerende flott!! Man blir rett og slett misunnelig på dere som klarer å lage innredning så ser ut som det er frabrikkprodusert. Link to post
Alicraft31/1987 Svart 26.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2020 Her var det virkelig lagt ned mange timer arbeid ?. Jeg holder på med vår alicraft 31 nå i vinter, ikke fult så alvorlig arbeid som du har tatt deg ut på, men likevel mer enn nok til å ha lovet fruen å sjøsette i mai i år ?. Kjøpte vår båt i fjor sommer, brukt den 1 sesong å påbegynt oppussing rett etter den kom på land. Jeg var tildels sikker på at det ikke fantes flere av disse båtene på Sørlandet, jeg har min på Fevik. Hadde vært gøy å se hvordan din ser ut i forhold til vår. Vet ikke hvor du holder til? Link to post
Fortego Svart 28.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2020 Nice! Likte hvordan den buen ble løst! https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Tor Øyvind Svart 1.Februar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2020 Alicraft31/1987 skrev On 26.1.2020 at 18.00: Her var det virkelig lagt ned mange timer arbeid ?. Jeg holder på med vår alicraft 31 nå i vinter, ikke fult så alvorlig arbeid som du har tatt deg ut på, men likevel mer enn nok til å ha lovet fruen å sjøsette i mai i år ?. Kjøpte vår båt i fjor sommer, brukt den 1 sesong å påbegynt oppussing rett etter den kom på land. Jeg var tildels sikker på at det ikke fantes flere av disse båtene på Sørlandet, jeg har min på Fevik. Hadde vært gøy å se hvordan din ser ut i forhold til vår. Vet ikke hvor du holder til? Gøy å høre at det er andre som også pusser opp disse båtene! Håper du legger ut noen bilder av prosessen. Jeg bor på Tromøya, så det er ikke så langt unna Fevik Link to post
Alicraft31/1987 Svart 1.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2020 Tor Øyvind skrev for 6 timer siden: Gøy å høre at det er andre som også pusser opp disse båtene! Håper du legger ut noen bilder av prosessen. Jeg bor på Tromøya, så det er ikke så langt unna Fevik Gøy å både se å høre at det finnes flere av disse enda, spesielt i området hvor de stammer fra orginalt ?. Jeg er såpas lite intelligent på sånne forum at jeg vel antagelig skal slite med å få lagt ut noen bilder eller prosess, men skal absolutt prøve etterhvert. Nå om dagen er det helst båten som står i fokus. Hadde vært morro å se skipet ditt en gang ? Link to post
Tor Øyvind Svart 30.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 I fjor hadde jeg begrenset tid til å jobbe med båten så jeg la ikke ut noen bilder da, men jeg byttet turbo og renset aftercooleren i et forsøk på å få styrbord motor til å slutte å ryke. Det ga lite resultater, så i år vil jeg forsøke meg på en litt større overhaling. Ettersom det er hat å stå på hodet i motorrommet over lengre tid var det bare å ta ut motorene. Jeg fikk låne noen supergreie paller på hjul av naboen, så det er enkelt å trille motorene rund. Etter en grundig vask med avfetting og vann ser motorene slik ut: Det har kommet mye rust på motorene på grunn av en liten lekkasje ved styrbord impeller, så i tillegg til å tette den lekkasjen og finne årsaken til den sorte røyken, så blir det en del pussing av rust og maling. Jeg vil også forsøke å rense varmevekseleren og oljekjøleren mens jeg har det lett tilgjengelig. En stor takk til Svend Bjelland som har laget noen flotte videoer om hvordan det gjøres: https://www.youtube.com/user/svendmb Link to post
lurvetass Svart 30.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2021 Heia. Topp tråd. Moro å følge med på hvordan du løser problemene Hilsen Lurvetass Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn