Jump to content

Autosol - pusse av eller vaske av?


rdalen

Recommended Posts

Jeg har i mange år brukt Autosol til polering av skutesidene, og har sammenlignet med mye. Men hittil har jeg endt tilbake til Autosol.  Det er bare en hake ved det: Autosol er tung å jobbe med.

 

Jeg bruker en eksentersliper og polerpad med medium hardhet. Bruker mye vann og polerer grundig til det er en tynn film.

Så har jeg latt det tørke og deretter pusset det av med filler, frotterhånkle, polerpapir eller lignende. Det krever hard jobbing, og man skal gnikke en del for å få den perfekte blanke overflaten. Men det blir bra.

 

Så har jeg sett her at noen sier de ikke pusser av tørr Autosol, men heller vasker den av med mye vann og en svamp (uten såpe går jeg ut fra).

Er det lettere? Blir det like bra? Blir det ikke skjolder? Blir det knallblankt, og klart til å legge hardvoks utenpå?

 

Jeg er kresen, jeg skal ikke ha det litt blankt - jeg skal ha det helt blankt.

 

Så da er spørsmålet, tørrpussing eller vann og svamp?

 

Erfaringer?

Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode...

Link to post
Share on other sites

Ja, vask det bare av med bruk av mye vann, gjerne en hageslange i den ene hånden og en svamp i den andre. Svampen må skylles underveis. Ser ingen grunn til å bruke krefter på å gni/polere av Autosolen.

 

Bruker ikke noe såpe, kun vann!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg legger på Autosol for hånd i et par meters bredde om gangen. Deretter går jeg på med maskinen og polerer med polerpad. I den prosessen tørker og forsvinner restene av pastaen og jeg står tilbake med en skinnende blank skuteside klar for voksing. Det blir av og til liggende noen støvrester av Autosol etter maskinen men det er kan bare viftes vekk med litt polergarn.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gelcoat kan oppføre seg veldig forskjellig. Luftfuktighet, temperatur og gelcoatens utgangspunkt påvirker også resultatet. Jeg har tidligere hatt hell med å polere slik Lazyjack beskriver, men på f.eks Donzien, som er mjuk som ei barnerumpe, er dette mer eller mindre umulig og jeg må vaske vekk restene.

Link to post
Share on other sites

Selv så tørr jeg ikke bruke autosol på gelcoat. Har alltid trodd at det vil pusse for mye og kunne "korte ned" levetiden. Eller er det feil oppfattelse av meg?

 

Eg og er blitt anbefalt å vere litt forsiktig med Autosol. Grunnen til at det er so effktivt er sjølvsagt at ein sliper av litt av gelcoaten, og gjer ein dette for ofte er det sikkert ikkje heilt bra. Men det avgjerande er sjølvsagt kor fin båt ein har. Med gammal båt betyr det minder.

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Man bruker Autosol med fornuft hvilket vil si at er det ikke så mye å polere ja så bruker man mindre kraft, mer vann og kortere tid. Har til gode å høre om noen som har polert i stykker båten.

 

Har jeg ikke lest at enkelte nye båter har så tynn gelcoat at folk har polert seg gjennom da? Ned på noe blåaktige greier eller noe... tror faktisk det. 

Link to post
Share on other sites

Man bruker Autosol med fornuft hvilket vil si at er det ikke så mye å polere ja så bruker man mindre kraft, mer vann og kortere tid. Har til gode å høre om noen som har polert i stykker båten.

 

Om ikkje bokstavleg so nesten. Men skal noko til. Sjølv er eg ytterst varsam med slike slipemidlar sidan eg har ny båt.

Link to post
Share on other sites

Hmm...  Dette vil jeg gjerne til bunns i, så for å forsøke å svare på mitt eget spørsmål har jeg gjort noen forsøk i ettermiddag.

 

Jeg har prøvd følgende varianter, alle med bruk av eksentersliper og middelhard pad:

 

  1. Autosol med vann under påføring og polering - la poleringen tørke - gni av med frotterhåndkle - og ettergå med nytt håndkle eller polerpapir.
    Kommentar: "Gamlemetoden" min. Hardt arbeid å få av poleringen - hvis det er lagt på for tykt , eller det har tørket for lenge, er det nesten umulig. Da må man vanne og bløyte opp igjen, la det tørke og "begynne på nytt".
    Resultat/konklusjon: Dette blir speilblankt, men man må se etter polish-rester og matthet ved å sjekke gjenskinnet i gelcoaten. Tungt og tidkrevende
     
  2. Autosol med vann under påføring og polering - vaske av med svamp og mye vann - ettergå med håndkle eller polerpapir.
    Kommentar: Veldig mye enklere å få av brorparten av polishen, men det blir uansett liggende felt som ikke lar seg skylle så lett av. På disse feltene prellet vannet av og polishen satt godt fast.
    Resultat/konklusjon: Jeg synes de feltene som ble liggende igjen var ekstra harde å få av. Jeg prøvde både vått og tørt. Jeg synes også det var vanskelig å få den virkelig speilblanke finishen. Noen felter så bittelitt matte ut i gjenskinnet, det ble forsåvidt ganske blankt, men ikke knallblankt. Jeg sparte mye krefter på å la vannet ta av det meste av polishen, men jeg sparte ikke særlig tid, fordi det ble mange felter å jobbe med for å få opp finishen.

    Så prøvde jeg en tredje variant, som kanskje er en kombinasjon av de to metodene:
     
  3. Autosol med vann under påføring og polering - etter en stund kjøre på med mye mer vann, og fortsette poleringen med maskinen til det blir en tynn tynn suppe - la det tørke og gni av med frotterhåndkle - og ettergå med nytt håndkle eller polerpapir.
    (OBS! Ikke spyl mens maskinen går - sprøyt på skutesida, og bruk maskinen) 
    Kommentar: Brukte ikke for mye vann i begynnelsen, for jeg ville beholde den lille rubbingeffekten som er i Autosolen - deretter tynnet jeg det ut med mer vann.
    Resultat/konklusjon: Når den ultratynne suppa hadde tørket, var det betydelig lettere å gni av den lille filmen som var igjen. Det var litt tyngre enn å bare vaske og skylle av, men akseptabelt. Og jeg synes det gikk litt fortere, for jeg ble ikke stående å gnukke på gjenstridige felt.Det gikk veldig raskt å få det blankt - like speilblankt som "tørrmetoden"

 

Det var det jeg rakk i ettermiddag/kveld, men jeg tror jeg skal forsøke videre med den siste metoden i morgen.

 

Når det gjelder spørsmålet om slitasje:

Jeg har selv brukt Autosol på båtene mine i mange mange år, og det samme har mange av naboene på opplagstomta. Jeg har aldri hørt om noen som har hatt problemer med at man polerer seg gjennom gelcoaten. Og ærlig talt - det tror jeg er lite sannsynlig. Jeg har brukt autosol på båter som er lakkerte, og heller ikke der er det antydning til gjennomslag - selv ikke etter lang tids bruk. Tenk på hvor tynt et sånt lakk-lag er sammenlignet med et gelcoat-lag.

Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode...

Link to post
Share on other sites

Nekter å tro at det er mulig å rubbe seg gjennom gelcoaten i løpet av de første 200 årene.

Sjekk hvor mye gelcoat som ligger igjen i padden etter rubbing. Nesten ingenting.

Grunnen til at riper forvinner er at kantene rundt ripa avrundes - ikke at overflata slipes til bunn av ripa.

Sushi

Link to post
Share on other sites

Nekter å tro at det er mulig å rubbe seg gjennom gelcoaten i løpet av de første 200 årene.

Sjekk hvor mye gelcoat som ligger igjen i padden etter rubbing. Nesten ingenting.

Grunnen til at riper forvinner er at kantene rundt ripa avrundes - ikke at overflata slipes til bunn av ripa.

 

Har en 2006 Marex med blå skrogside. Undres litt, men ser av tidligere vedlikehold at noen steder skimter jeg hvite prikker/felter som kommer igjennom det blå. Må jo være for røff rubbing som gjør slikt? Selv ved bruk av Autoglym/Selaclean rens blir pad'en blå...

Link to post
Share on other sites

Har en 2006 Marex med blå skrogside. Undres litt, men ser av tidligere vedlikehold at noen steder skimter jeg hvite prikker/felter som kommer igjennom det blå. Må jo være for røff rubbing som gjør slikt? Selv ved bruk av Autoglym/Selaclean rens blir pad'en blå...

Velkommen i klubben :smiley: Ser ut til at de fleste båter med blå skrogsider produsert i Arendalsområdet lider av det samme. Du finner litt om det her:

https://baatplassen.no/i/topic/95233-windy-grand-mistral-36-bltt-skrog-med-masse-hvite-prikker/

Redigert av WGM (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det en selvfølge at det er metal polishen det menes så fort Autosol blir nevnt? Ser det er tilfelle her også.

Autosol er merket og har minst en:

 

Hard voks

Lær rens

Felg rens

Rubbing

Polish

Metal polish

+mer

 

På min båt skimtes det gamle navnet på båten på den ene skutesiden, har en tube metal polish liggene. Kan den være verdt et forsøk å rubbe med?

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post
Share on other sites

Er det en selvfølge at det er metal polishen det menes så fort Autosol blir nevnt? Ser det er tilfelle her også.

Autosol er merket og har minst en:

 

Hard voks

Lær rens

Felg rens

Rubbing

Polish

Metal polish

+mer

 

På min båt skimtes det gamle navnet på båten på den ene skutesiden, har en tube metal polish liggene. Kan den være verdt et forsøk å rubbe med?

 

Jeg har aldri brukt eller hørt om andre som bruker noe annet enn den gode gamle Autosol Metal Polish. Kjør på!

Link to post
Share on other sites

Velkommen i klubben :smiley: Ser ut til at de fleste båter med blå skrogsider produsert i Arendalsområdet lider av det samme. Du finner litt om det her:

https://baatplassen.no/i/topic/95233-windy-grand-mistral-36-bltt-skrog-med-masse-hvite-prikker/

 

Takk for innspill WGM! Leste hele tråden der nå, Taunus og WGM36 og dine erfaringer er nok spot-on. Tenker jeg bare får prøve å ikke tenke så mye på dette, på noen meters avstand er det jo ikke synlig :sweat:

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Tenkte å gi litt liv i denne tråden igjen. Er det noen som kan gi meg den beste/effektive metoden for å jobbe med autosol på gelcoat?

 

Sliter med at den kladder seg og er fryktelig tung å dra av selv ved bruk av en sprayflaske underveis sammen med maskin. Må dra over med våt fille og deretter ny tør fille. Lite effektivt.

 

Vil gjerne ha tips til god voks også

Link to post
Share on other sites

elskerseiling skrev for 2 timer siden:

Tenkte å gi litt liv i denne tråden igjen. Er det noen som kan gi meg den beste/effektive metoden for å jobbe med autosol på gelcoat?

 

Sliter med at den kladder seg og er fryktelig tung å dra av selv ved bruk av en sprayflaske underveis sammen med maskin. Må dra over med våt fille og deretter ny tør fille. Lite effektivt.

 

Vil gjerne ha tips til god voks også

 

Hei, det var vel jeg som startet denne tråden i sin tid, og  kan nok påberope meg å ha moden fartstid med Autosol...

Hvis du leser tråden, så gjorde jeg selv noen eksperimenter for å svare på mine egne spørsmål. Som du antyder, kan Autosol være fryktelig tung å jobbe med, og vann er det eneste som kan redde deg.

 

Jeg har helt forlatt gamlemetoden med å påføre/polere - la det tørke - og så gnikke det av. Jeg har hverken armer eller tålmodighet til å holde på med det lenger.

 

Metoden jeg etterhvert er kommet frem til - og som gir et fantastisk resultat - er:

  • Bruk maskin til påføring og polering. 
  • Ha Autosol på puta, og spray det du skal polere med litt vann.
  • Jobb med polermaskinen - ikke la det gå tørt. Lite vann i begynnelsen, men etterhvert kan du øke vannmengden så det tilslutt bare blir en tynn suppe igjen.
  • Så lar jeg det tørke - før jeg polerer det av med et hånkle. 
  • Dette er mye lettere enn gamlemetoden - og blir minst like bra.
  • Det er også viktig å ikke ta for store områder av gangen. Autosolen blir vanskeligere å få av når den står lenge.
  • Så må det hele forsegles med en god flytende hardvoks som du påfører og polerer av.

 

Så må jeg samtidig innrømme at jeg nå etter snart 20 år har byttet ut Autosolen med en akrylpasta jeg er blitt meget imponert av.

Produktet heter MARINAMAX – 24M Acrylic Paste. De selger den andre steder enn på nett også. Jeg kjøpte den hos Autoutstyr i Drammen.

Denne akrylpastaen er enda mer effektiv enn Autosol, og jeg synes båten blir betydelig hvitere. Den er ganske mye lettere å jobbe med, men også her må det vann til, for at det ikke skal legge seg for mye på, eller hvis det blir for tungt å pusse av. Den kan påføres for hånd, men virkelig effektiv er den med maskin. Jeg har slitt med å friske opp en oksydert blå stripe på overbygget - Autosol klarte det nesten, men denne akrylpastaen ordnet det fint, selv om det også her måtte litt jobbing til. Jeg bruker hardvoks av samme merke: MARINAMAX M2 – Liquid Hard Wax. Denne hardvoksen har jeg brukt i mange år, og er superfornøyd. Lett og jobbe med, og drøy.

 

Jeg har akkurat tatt dekk og overbygg i dag, og ble stående og måpe litt da jeg var ferdig. Båten er så speilblank at den ser helt ny ut.

Flaska med akrylpasta koster jo litt mer enn en boks Autosol, men den er så drøy, at jeg kommer til å ha den i flere år.

Redigert av rdalen (see edit history)

Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode...

Link to post
Share on other sites

Guest Balder..

Gjør som meg, jeg betaler 5000kr til en som driver profesjonelt med fornying av orginal billakk, han bruker ca 15tim hver vår på båten før jeg sjøsetter, har aldri lagt på noe som beskyttelse, han sier att om jobben gjøres skikkelig får ikke smusset tak, påpeker også att det er viktig att det oppnås korrekt tempratur mellom underlaget og polerdisken.

Båten blir seriøst så blank/glatt att jeg mange ganger har sett fluer sette seg på båten men de får ikke fotfeste å glir av.

Jeg er også pettimeter, liker ikke halvgjort, gjør jeg noe er det "all inn"...alt annet er for meg bortkastet tid, der er vi ikke alle like :boxing: 

Båten på bildet er 19år gammel men like blank som da den var ny.

20160508_165443.jpg.d2497b4d6bb4579a0e8b2314be917949.jpg

Jeg bruker noen minutter etter hver båttur å spyler hele båten, jeg bruker båten mye så det blir mange spylinger men på grunn av denne rubbingen og poleringen slipper skit å lort veldig lett, bruker aldrig fille, kun kraftvask.

Han polerer også rutene (en type lexan eller noe lignende), det ser nesten ikke ut som det er rute der når han er ferdig, trenger stort sett ikke å bruke pusser, vannet preller bare av.

Det er forskjell på en "hobby" polering å en som virkelig kan jobben sin....dette kan ikke jeg !

Link to post
Share on other sites

Ingen tvil om at båten ser pen ut, men har da kostet deg 95.000 bare i polering (5000 x 19). Er ikke "kraftvask" kraftige saker? Jeg forbinder det med et produkt til bruk før maling slik at man får mattet ned overflater og renset grundig for alt av ulumskheter.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

oberst1 skrev On 21.4.2016 at 10.43:

 

Takk for innspill WGM! Leste hele tråden der nå, Taunus og WGM36 og dine erfaringer er nok spot-on. Tenker jeg bare får prøve å ikke tenke så mye på dette, på noen meters avstand er det jo ikke synlig :sweat:

Før påske sparklet jeg (etter alle kunstens regler) i en ripe på det blå skroget. Slipte ned med 2000 og 3000 papir. Det ble 100% jevnt og fint. Deretter polerte jeg og la merke til masse hvite prikker i området utenfor der jeg hadde sparklet. Tenkte først at det var små porer med rester etter poleringa. Vasket og polerte mer, men ikke pokker om de ble borte.

 

Visste at jeg ikke kunne ha slipt gjennom gelcoaten fordi jeg gjorde ripa dypere før jeg sparkla - og gelcoaten var tjukk som bare det.

Leste tråden om den Windyen og i fortvilelsen tenkte jeg at om det var porer, måtte det gå an å "fylle dem" med noe. Hadde ikke noe blått, men en boks med svart billakk. Vaska godt med aceton, maskerte og spraya området helt. Venta en time og rubba vekk billakken. Prikkene var ikke synlige lengre. Polerte og voksa - det var ikke mulig å se spor av prikkene. Man kan rett og slett ikke se at det har vært en reparasjon i området. Om det holder over tid, aner jeg ikke.  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...