Jump to content

Reduseres sjarmen med båtlivet med for mye luksus og store båter?


Hakkannen

Recommended Posts

Som nevnt tidligere skjønner jeg ikke helt hva en 45-50 foter har å gjøre på innsiden i Risør gjestehavn midt i fellesferien. Kunne vært plass til 3-4 vanlige båter med 2-3 ganger så mye folk i i stedet.

--------

Høres ørlite grann ut som om du vil inføre Nord Koreansk regime langs kysten.;-)

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

God båtsommer med store og små båter, og ikke døm folk for hva de har, men heller for hvordan de oppfører seg. :thumbsup:  :yesnod:

 

 

Absolutt helt enig! :cheers:

 

Ett godt eksempel på båtfolk (kontra folk i båt :giggle:) fra vår første tur i splitter ny 26 år gammel småsliten snekke:

Vi tok oss en utvidet langhelg når vi hentet båten vår Horten for å putre innover fjorden til Sandvika. Vi tok mange stopp både for å overnatte, spise, handle og generelt sett kose oss på turen.

 

Ett av spisestoppene ble Drøbak. Vi la oss longside på den ytterste bryggen. Forran plassen jeg siktet meg inn på lå en nyere flybridgebåt på rundt 35 fot. Vi var vel fremdeles 2 gode båtlengder unna brygga i den "nye", småslitne gamle snekka vår når kapteinen på flybridgen mer eller mindre stormet ned fra takterrassen og kom seg på brygga for å ta imot tampen.

 

Slikt er jo rett og slett bare koselig :smiley:

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Som nevnt tidligere skjønner jeg ikke helt hva en 45-50 foter har å gjøre på innsiden i Risør gjestehavn midt i fellesferien. Kunne vært plass til 3-4 vanlige båter med 2-3 ganger så mye folk i i stedet.

--------

Høres ørlite grann ut som om du vil inføre Nord Koreansk regime langs kysten.;-)

 

Det er vel ikke nord-koreansk at store båter får egne brygger? Kan vel tenkes det er ønsket av brukerne selv også, ikke sikkert alle vil blande seg med småbåter uten fendertrekk og denslags ;-)

 

Smartere business som gir mer i kroner og øre og samtidig gjør at flest mulig får tilgang på ett fellesgode er jo bare smart det. 

Neida, kun bedre business. Smart business som gir mer i kroner og øre og samtidig gjør at flest mulig får tilgang på ett fellesgode. 

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke nord-koreansk at store båter får egne brygger? Kan vel tenkes det er ønsket av brukerne selv også, ikke sikkert alle vil blande seg med småbåter uten fendertrekk og denslags ;-)

 

Smartere business som gir mer i kroner og øre og samtidig gjør at flest mulig får tilgang på ett fellesgode er jo bare smart det. 

Neida, kun bedre business. Smart business som gir mer i kroner og øre og samtidig gjør at flest mulig får tilgang på ett fellesgode. 

Dette er ikke praktisk gjennomførbart. Hva om brygga til "små båter" er full og den store tom. Begynner man å fortøye "smått" hos "stort". Og hva om det så kommer "stort" til stor kai og den er full av "smått".?

 

Inntektene er allerede regulert idet man betaler ut i fra båtstørrelsen, Noe man iallefall gjør i de fleste havner jeg besøker.

Link to post
Share on other sites

Less is more - Hadde en flott sesong 2015 med en 16,5 foter - god plass til 2 voksne og 2 barn. Målt i båtglede pr/kr og ikke minst innsats ifb med vedlikehold etc kommer man godt ut av det med litt mindre båt. Fraktes enkelt på henger til Sverige, Sørlandet etc..

 

Ungene på 7 og 10 år trives også bedre i åpen båt enn i en større DC. De kan sitte i baugen i flere timer i strekk (tilsynelatende uten å tenke på Ipad'en hjemme), jeg tror nærheten du får til sjøen i en liten båt gjør det litt ekstra spennende.

 

Er drømmen lengre turer og overnatting så må du selvfølgelig velge annerledes. Med 10ms S-SV i Oslofjorden blir det også ganske vått om bord. 3-fots syken er noe man stadig må kjempe imot, men mange undervurderer nok hvor mye glede man kan ha av litt mindre båter.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/22/22150/1444299015.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg unngår stort sett gjestehavner. Det blir mest bare for bunkring. Men jeg treffer mange hyggelig folk der når jeg av og til er innom.

 

I uthavnene der jeg ferdes ser jeg nesten aldri disse store og dyre båtene, men mengdevis av hyggelige folk i mindre båter.. For meg betyr det ganske enkelt at vi har forskjellige båtgleder. Noen liker å feriere i 20+ knop mellom gjestehavnene og andre satser heller på strandhugg med kaffebål.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Less is more - Hadde en flott sesong 2015 med en 16,5 foter - god plass til 2 voksne og 2 barn. Målt i båtglede pr/kr og ikke minst innsats ifb med vedlikehold etc kommer man godt ut av det med litt mindre båt. Fraktes enkelt på henger til Sverige, Sørlandet etc..

 

Ungene på 7 og 10 år trives også bedre i åpen båt enn i en større DC. De kan sitte i baugen i flere timer i strekk (tilsynelatende uten å tenke på Ipad'en hjemme), jeg tror nærheten du får til sjøen i en liten båt gjør det litt ekstra spennende.

 

Er drømmen lengre turer og overnatting så må du selvfølgelig velge annerledes. Med 10ms S-SV i Oslofjorden blir det også ganske vått om bord. 3-fots syken er noe man stadig må kjempe imot, men mange undervurderer nok hvor mye glede man kan ha av litt mindre båter.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/22/22150/1444299015.jpg

 

De fleste av oss som har oppgradert, har jo vært der du er nå, så vi vet jo hvordan det båtlivet er  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg unngår stort sett gjestehavner. Det blir mest bare for bunkring. Men jeg treffer mange hyggelig folk der når jeg av og til er innom.

 

I uthavnene der jeg ferdes ser jeg nesten aldri disse store og dyre båtene, men mengdevis av hyggelige folk i mindre båter.. For meg betyr det ganske enkelt at vi har forskjellige båtgleder. Noen liker å feriere i 20+ knop mellom gjestehavnene og andre satser heller på strandhugg med kaffebål.

Ser at du tror alle som har "disse store dyre båtene" går i 20 knop mellom gjestehavnene, og der mener jeg du tar feil. Jeg og de jeg kjenner med "store" båter, går stort sett i 7-9 knop, og mange frekventerer også uthavner ofte.

Link to post
Share on other sites

Tilbake til trådens tema:

Reduseres sjarmen med båtlivet med for mye luksus og store båter?

 

Jeg mener det men det gjelder meg. Andre vil selvfølgelig ha en annen oppfating og et helt annet forhold til dette så det finnes ikke noen facit. Det finnes heller ikke noen entydig oppfatning av hva som er mye luksus.

Link to post
Share on other sites

Tilbake til trådens tema:

 

Reduseres sjarmen med båtlivet med for mye luksus og store båter?

 

Jeg mener det men det gjelder meg. Andre vil selvfølgelig ha en annen oppfating og et helt annet forhold til dette så det finnes ikke noen facit. Det finnes heller ikke noen entydig oppfatning av hva som er mye luksus.

 

Helt riktig som du sier, men det er det at en del folk er så forutintatte  jeg syns er dumt  :wink:

Link to post
Share on other sites

Neida, sjarmen med båtlivet reduseres ikke av mye luksus og store båter, men sjarmen kan bli redusert dersom de som er oppi disse luksusbåtene er idioter. Men idioter er idioter, enten båten er stor og dyr, eller liten og billig.

 

Det kan likevel legges til at en idiot i en stor luksusbåt, blir nok for de fleste av oss mer kvalmende enn en idiot i en billig og liten...... :giggle:

Link to post
Share on other sites

Antall bruksdøgn øker for min del mye med størrelsen. 6 uker på tur med 6 personer hadde ikke fungert med "liten" båt. For en helg i fantastisk vær haddet det vært like bra med 30 fot kortere båt, men dårlig vær på havet, da er størrelse greit. Mye større rekkevidde også, Vi gikk samtidig med en båt til Skotland i fjor, vi dro 12 timer etter fra Norge, og var fremme 12 timer før. Vi var også utvilt når vi kom frem, de hadde hatt en strabasiøs tur.

Vurderer en helgetur med skjærgårdsjeepen i vår, ta med telt og dykkerutstyr og leve enkelt. Men ferien blir med stor båt.

 

Merker ikke så stor forskjell på de med stor og liten båt, mer på erfaring. Båtmennesker er hyggelige. Har kanskje litt mindre til felles med de som har sjøsatt campingvogna. Seil, motor, plast, stål, tre, betong har mindre å si.

Link to post
Share on other sites

Vil tro det er endel som synes Najad 371 også er en stor luksus båt? Så er sjarmen redusert Gunga Din? :wink:  Er tilbøylig til å være enig i at noe av sjarmen reduseres med større båt, men så er det andre sider av båtlivet man setter større pris på ved økt komfort. Har selv 42fot stor båt, og tror vel nå at jeg ikke kommer til å kjøpte større, det er pågrunn av uthavnene jeg har lyst å benytte. Liker forresten pilsen best kald i fra kjøleskapet :wink:

Link to post
Share on other sites

 

 

Å sitte en fin sommerkveld på akterdekket og nyte den kalde pilsen kan like godt foregå på hekken til en kompis med ei snekke på 22 fot som hos de med skinnende båter på 50 fot.

 

 

 

 

... på hekken til kompisen, eller på snekka hans?  :lol:

 

 
 
Link to post
Share on other sites

Jeg velger å tro at det ikke har noe som helst å si om båten er så eller så stor. 

for vår bruksmønster (overnatting hver helg hele sommerhalvåret, og lengre turer med to barn) er størrelsen akkurat passe til at vi kan ha hvert vårt lukkede soverom, evt ha barna hos oss og ha med oss gjester på tur som kan overnatte . plass til å kunne drive med to forskjellige aktiviteter (f.eks tegnefilm i stua under dekk, og brettspill i sittegruppa oppe) eller la barna få sitte i fred med en tegnefilm under et pledd og spise smågodt. imens vi voksne sitter å skravler rundt bordet i cockpit. lukket bad/toalett bidrar til komforten for lengre turer. det er ikke alle som er helt Lars Monsen heller.  vi kan dra på tur uten å få det kjipt pga litt regn og vind (selv om noen synes dette er kos) vi synes det er veldig greit med plass og komfort ombord, særlig på lengre turer. det er koslig med litt intim stemning og enkle løsninger en helg e.l., men det blir fort FOR intimt, og FOR trangt i 3 uker i strekk. :wink:    jeg er absolutt for at man kan kose seg på sjøen i små åpne båter, og kan tildels se argumentet med at man mister litt nærheten til sjøen om man kjører 40 fot i skjermede farvann kontra en 14 fots bowrider, men man merker fint at man lever i denne 40 foteren når man er i områder den nevnte 14 foteren ikke er konstruert for. 

skal man ha så fordømt mye mer nærhet til vannet så får man hoppe uti.  :giggle:

klart det finnes folk som pløyer seg vei fra en havn til den andre, og disse kommer i alle båtstørrelser, men de synes kanskje bedre i en skute som er stor som et gjennomsnitts leilighet? 

de eneste båt-folk-slaget jeg synes mister sjarmen er de som aldri bruker båten sin til noe som helst. alle andre bruksområder har sin sjarm, hver sin smak. felles for alle er at de koser seg i båten sin.  :yesnod:

påstander som at båtglede og båtstørrelse har en sammenheng den ene eller andre veien er bare vas. 

den personen jeg kjenner med størst båt-glede, og som trives best på sjøen er den samme som har den største båten av alle jeg kjenner. en 59 fots flybridge. vedkommende har også innsikt og håndlag nok til å fikse det meste selv om det ikke er av store graverende feil man helst vil ha fagfolk til. 

ellers så er vi en gjeng som har rundt 40 fot (hvorav min 37 er den minste) som alle bruker båtene betydelig, og nyter hvert sekund fra vi setter foten på plattformen.  :thumbsup:

Så nei, størrelse og "luksus" forandrer hverken båtglede eller sjarm i min verden ihvertfall. 

Link to post
Share on other sites

Vil tro det er endel som synes Najad 371 også er en stor luksus båt? Så er sjarmen redusert Gunga Din? :wink:  Er tilbøylig til å være enig i at noe av sjarmen reduseres med større båt, men så er det andre sider av båtlivet man setter større pris på ved økt komfort. .......

 

Ja det er det jeg mener....tykker det er mer sjarm med min lilla klinkbygget trebåt på 6 * 2,25m  dypg 1,03m...18kvm seil 

 

sjarmen er klart redusert for jeg setter større pris på sjøegenskaper, komfort etc....da får sjarmen gi vika !

 

men det finnes store båter med sjarm også........Colin Archer eksempelvis  ! :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

For mug ville nok sjarmen til en viss grad blitt redusert med større båt.

 

Men man må ta det norske sommerværet i betraktning, avstanden mellom sjarm og mareritt, øker dobbelt proporsjonalt med antall timer regnevær.

 

Ideelt sett ville jeg bodd i ett telt på en holme bade, spise selvfanget mat og kose meg i solen 3 uker i strekk.

Det tillates ikke på våre breddegrader.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Mange gode innspill i tråden her. Mener at et godt poeng også er at dersom du elsker sjøen, og kanskje drømmer om et landsted med umiddelbar nærhet til sjøen...og tilhørende landstedsbåt fort blir mye penger. Kan være da være naturlig å heller ha litt større båt og nyte hver helg og ha en lang sesong om man ønsker det. Det forklarer jo også ønske om litt mer komfort for mange vil jeg tro, er jo "hytta" vår  :smiley:

 

Lang tråd å lese dette, men må si det trist å lese at man opplever ved å få større båt opplever man mindre hjelpsomme folk. Vi har alle sett uerfarne eller mindre sjarmerende båtfolk. For noen er det kanskje ensbetydende med at jo større båt, jo mer erfarne er mannskapet og derfor vil de ikke sette pris på at noen tar imot tampen? Regner med at vi fleste forsøker å være gode ambassadører for båtlivet  :wink:

 

God båtsommer uansett størrelse og komfortnivå  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...