Jump to content

Reduseres sjarmen med båtlivet med for mye luksus og store båter?


Hakkannen

Recommended Posts

 

Der er mye fordommer mot eiere av flotte båter. Få tenker på at ved kjøp av slike artikler er det ikke mange som bidrar i større grad til felleskassen enn disse. Først har de blitt skattet min. 50% pga. høy inntekt. Så betaler de høy mva-avgift på båt til fellessamfunnet, store summer i året i drivstoffavgifter osv. osv. Enkelte burde gå en runde i tenkeboksen eller to før de uttrykker holdningene sine til disse betydelige bidragsyterne til velferddssamfunnet høyt..

Dette er nok en sannhet med modifikasjoner, ofte har de som tjener mest penger diverse muligheter til å slippe unna endel skatter, da de kan føre ut påfirma, kalle det ubytte og "what ever. De siste ukene med "posboksfirmaer" bekrefter vel dette.

 

En annen sak er at skattesystemet i stor grad er lagt opp til at alle skal bidra med det de kan. Slik at selv en med lav inntekt bidrar mye til felleskassen, sett i forhold til hva vedkommende blir sittende igjen med ved månedsslutt.Det ikke slik at vi med lav/gj.snitt lønn,betaler så lite skatt at vi kan sitte å meske oss med det som er igjen av lønna.

 

Jeg er ikke misunnelig på de med mye penger,men jeg er ikke enig i denne "glorifiseringen. Det værste av alt, er når slike folk klager på ting som veiavgiften og hvor dyrt allting er. Da blir jeg provosert.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg ser ett poeng her. Mange av oss har sikkert gått gradene i båtstørrelse, fra liten til stor båt, og skjønner hva "nærhet til naturen/opplevelsen av sjøen" faktisk betyr når vi drøfter det her. Og at det faktisk er grunnen til at vi så og si kan drøfte det, vi merker kanskje at noe "forsvant" når båtene ble større og vi satt mer og mer inne i båten med mer og mer avstand mellom oss og naturen/opplevelsen, både bokstavelig og praktisk. Bruksmønsteret endret seg og det har kanskje blitt viktigere å få tilgang til 220V og gode bryggefasiliteter enn alle de andre tingene som var utgangspunktet for å være i båt. (Og jeg mener ikke at gjestebrygge og 220V er noe galt i seg selv). 

 

Hvordan blir det da for de som aldri har brukt x timer i ei jolle eller en liten båt men heiv seg rett på 42 fots seilbåt eller stor motorbåt. Har de mistet noe av "følelsen" eller "forståelsen" fordi de ikke har gått gradene. Og selvsagt vil de ikke skjønne et plukk av denne drøftingen vi har har her nå :-) 

--------

 

Noe helt annet. Ikke bare størrelsen det kommer an på. Jeg syns kompleksisteten er viktig. Det er så mye man må ha i båt nå. I oppveksten var det ei snekke med en motor, et parafin kokeapparat, en dunk med vann og to bøtter. En til å gå på do på og en til vanlig bruk. Kan ikke huske at jeg som barn noen gang "led" av dårlig komfort og manglende utstyr i feriene. 

 

Samtidig ser jeg store fordeler med alt utstyret i båtene nå men kompleksisteten gjør at det nær ustanselig er noe som må fikses eller justeres, eller ikke virker optimalt, kunne vært bedre osv. Føler ofte at jeg blir en vaktmester som jager rundt med en ustoppelig kø av oppgaver som må gjøres, en kø av oppgaver som burde gjøres og en kø av oppgaver med ting som hadde vært enda bedre eller "kjekt å ha". Jeg syns alt dette stjeler fokuset fra det jeg faktisk skal gjøre i båt. 

 

Om jeg en gang skulle begynne fra null... Ville hatt stor nok båt, ikke unødvendig stor og jeg ville satt meg ned og planlagt for de mest solide og enkleste løsningene som faktisk fungerer godt. Og jeg ville akseptere at det er et skille mellom ferie/turbruk og mitt vanlige liv. Jeg trenger ikke oppvaskmaskin ombord, oppvask i feriemodus er kos. 

 

Vi har hatt ei hytte i snart 15 år med vedfyring og vann i brønn. Det fungerer perfekt. Det er faktisk ikke tungvindt å hente vann når man kommer på hytta, det er kos. Det er kos å fyre hytta varm, vi trenger ikke "ring hytta varm". Hytta skal være et avbrekk fra hverdagen, ikke en kopi av hverdagen. Sånn vil jeg kanskje ha det i båt også. Må jeg ha varmt vann i krana, tv, wifi, toalett som flusher, elektrisk leselys overalt i båten osv eller burde båten være så anderledes i forhold til mitt vanlige liv at det mer eller mindre tvang meg til å gjøre andre ting, som jeg ellers ikke gjør? Fyre opp ei parafinlampe, spille et spill med familien fremfor å se på TV eller glo på ett nettbrett. Eller i virkeligheten, drive og fikse på ett eller annet som ikke virker som det skal... eller installere enda en dings eller noe som skal gjøre opplevelsen (og avstanden fra selve poenget, naturen, opplevelsen) enda større.

 

Burde kanskje ta med ungene på telttur oftere og "stjele tilbake" opplevelsen, nærheten. Blir like overrasket hver gang over hvor fint det er å dra på telttur, fyre et bål om kvelden, rote rundt i fjæra osv og bare være der. 

Link to post
Share on other sites

Slik at selv en med lav inntekt bidrar mye til felleskassen, sett i forhold til hva vedkommende blir sittende igjen med ved månedsslutt.Det ikke slik at vi med lav/gj.snitt lønn,betaler så lite skatt at vi kan sitte å meske oss med det som er igjen av lønna.

 

 

 

Alles bidrag er like mye verdt moralsk sett, men en som betaler 600 000 i skatt bidrar mer enn en som betaler 100 000, det er vel enkel matematikk.

Link to post
Share on other sites

Godt sagt "Pinkvin.

 

Det da heller ikke godt å gjøre alle til lags.

Alt kommer an på øyet som ser, i min besterfars øyne er min Skarpnes 30 en altfor stor luksusbåt, hva i allverden skal jeg med kjøleskap, el.tømming av septik??

 

Kartplotter med 5 tommers skjerm sier du?

Hva er galt med papir??

 

??

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

I oppveksten var det ei snekke med en motor, et parafin kokeapparat, en dunk med vann og to bøtter. En til å gå på do på og en til vanlig bruk. Kan ikke huske at jeg som barn noen gang "led" av dårlig komfort og manglende utstyr i feriene. 

 

 

Det der tror jeg mange av oss har vært med på. Sommerferie til sørlandet i ei tresnekke med fasiliteter som du nevner ovenfor. Selvfølgelig hadde vi unga det flott, men når jeg i dag nevner disse turene for min mor, så blir bilde litt annerledes. Hun var den som måtte koke på primusen, plassert på motorkassa, 3 unger med vått tøy, sjøsyke og alt det der. Hadde vi spurt våre bedre halvdeler om de ønsker seg tilbake til den tidens fasiliteter, så tror jeg vi vet svaret.

 

Jeg må si at varmt vann og et skikkelig sted å lage mat, samt gode senger gjør veldig mye for ferie opplevelsen min ihvertfall.

Link to post
Share on other sites

Alles bidrag er like mye verdt moralsk sett, men en som betaler 600 000 i skatt bidrar mer enn en som betaler 100 000, det er vel enkel matematikk.

Har ikke problemer med matematikken her.

 

Det er denne stadige påminnelsen om at de rike bidrar så mye, og at det da ligger en slags undertone om at de gjør noe bedre for samfunnet enn andre, jeg ikke liker.

 

Hvis en skal se på hva man gir iforhold til hva man i neste rekke ikke har råd til å kose seg med "vinner" nemlig vaskehjelpen på kommunens skole.

 

Hun sitter igjen med nok til bursdagpresang til sine barn når alle andre har fått sitt.

 

Mens børsmegleren har råd til en weekendtur til New York, når han har betalt sitt.

 

Dermed har vaskehjelpen "gitt" mest.

 

Så er det klart at han som tjener mer skal ha råd til mer, men det er på ingen måte "synd" på han fordi han må betale så mye skatt, som det i noen tilfeller kan høres ut som.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Dette er nok en sannhet med modifikasjoner, ofte har de som tjener mest penger diverse muligheter til å slippe unna endel skatter, da de kan føre ut påfirma, kalle det ubytte og "what ever. De siste ukene med "posboksfirmaer" bekrefter vel dette.

 

En annen sak er at skattesystemet i stor grad er lagt opp til at alle skal bidra med det de kan. Slik at selv en med lav inntekt bidrar mye til felleskassen, sett i forhold til hva vedkommende blir sittende igjen med ved månedsslutt.

 

Her var det mye misforståelser og feilinformasjon/påstander ute og går!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det største problemet med å ha stor flott båt er vel ofte at uansett jordnær type og bakgrunn blir en møtt med misunnende blikk, forestillinger om at det er en jypling uten sjømannskunnskaper osv.osv.  Ofte kun betraktet fra avstand og uten kjennskap til person/eier/fører.

Tror ikke det er mye misunnelse ute og går.

Derimot gjelder det gamle ordtaket om at "Like barn leker best", i hvert fall for min del.

Det kan være vanskelig å føle fellesskap med mennesker som lever livet annerledes en det "jeg" gjør. Med mennesker med et annet syn på "livets virkelige gleder" og "materiell lykke". Med mennesker som har en annen oppfatning av hva som er nødvendig for å være lykkelig i båt.

Tror mye av avstanden mellom seilbåt- og motorbåt-folket ligger her. Og mellom folket i stor og liten båt.

Selv om alle har gleden over å være i båt felles.

 

 

Der er mye fordommer mot eiere av flotte båter. Få tenker på at ved kjøp av slike artikler er det ikke mange som bidrar i større grad til felleskassen enn disse. Først har de blitt skattet min. 50% pga. høy inntekt. Så betaler de høy mva-avgift på båt til fellessamfunnet, store summer i året i drivstoffavgifter osv. osv. Enkelte burde gå en runde i tenkeboksen eller to før de uttrykker holdningene sine til disse betydelige bidragsyterne til velferddssamfunnet høyt.

Er en del fordommer ute og går. Men opplever til tider (både her på forumet og facebook) at fordommene faktisk går motsatt vei av det man forventer. En form for fordommer baser på spekulasjoner om at andre sikkert tror negativt om meg/oss i stor og kostbar båt.

Hva gjelder finansiering av båt, så er det også fordommer ute og går. De blir nok ikke mindre når sakne om "Panama Papers" blir belyst i nyhetene. Er nok mange som som ser på kostbare båter og lurer på hvilken bank som egentlig eier den båten. Kanskje litt forakt over folk som låne-finansierer et liv de egentlig ikke har økonomi til å leve. Er lett å begå bommerten å sette ulike mennesker i samme bås.

 

 

Båtbruken bunner i sann entusiasme for det en holder på med for de aller fleste uansett økonomisk utgangspunkt.

Og nettopp dette skaper et mangfold og en frihet som så mange av oss verdsetter ved båtlivet!  :thumbsup:

 

I min barndom ble feriene tilbragt i 25' kalesjebåt med takhøyde på 1,65m. Primus i benken og vann på kanner og melkekartongen under dørken for å holde den nogenlunde kald. Kjemikalieklosett i form av bøtte med lokk i forpiggen. Ingen dør som kunne lukkes inn til "toalettet". Eneste luksus var en leselampe som gikk startbatteriet og som vi måtte dele på.

Alle sov i samme "rom". Kosen med å høre på "Lux" på lommeradioen etter at vi hadde lagt oss og stemningen med en lett regnbyge på kalesjen huskes med glede.

Ser i voksen alder at det ble lite alene-tid for mine foreldre. 

Du verden hvor fint vi hadde det og så mange gode minner som dette har gitt.

Men jeg vil ikke helt tilbake igjen dit. Vil heller ikke ha fire rom og kjøkken på tre plan og takterrase langt over havet.

Men en mellomting hadde vært bra.  :smiley:

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Her var det mye misforståelser og feilinformasjon/påstander ute og går!

 

Alle kjenner "noen" som jukser. Og det betyr ikke at alle gjør det. Husker arbeidsgiver som prøvde å få sine ansatte til å skrive under på en bekreftelse om at cabincruiseren firmaet eide faktisk var en firmabåt som ble brukt mye av firmaet. Og han som driver transportselskap og fyller diesel fra tusenlitersdunker som han kjører ned til havna med lastebilen sin. Og han som importerer motorer til båten sin som landbruksmaskiner gjennom firmaet sitt. Eller han som "bare" jobber mye svart og sparer opp kontanter til drivstoff og utgifter i ferien. 

 

Og igjen, jeg sier ikke at alle gjør det men det er jo sånn at de med egen bedrift har mye bedre mulighet til å jukse enn ordinære lønnsslaver, og da tror jeg også at det faktisk blir mer juks. 

------------

Edit: Men alt det driter jeg i. Om noen velger å være kjæltringer så er det faktisk deres eget valg, men ikke forvent for mye "godlåt" fra meg ;-)

 

Det som er vesentlig mer irriterende er all den misunnelse og diverse politiske holdninger en blir ilagt av enkelte. Skulle nesten tro det ikke var sant. For er det virkelig sånn at de i store fine båter ser utover "folket" og ser blikk av misunnelse, blikk som forteller at dette må være snyltere og svindlere som har fått seg så svær og fin båt? Om det er sånn mener jeg seriøst de bør ta en tur til fastlegen og få henvisning til egnet behandling. 

 

Samtidig er det jo et ordtak som sier "tenker som en kjæltring, er en kjæltring". Så om samvittigheten faktisk gnager så er det kanskje blikk av misunnelse og mistanke man ser hos andre? Og da er det ikke de andre som "eier problemet", som man så fint sier det i dag. 

-----------

De gangene jeg er i gjestehavner så har jeg stor glede av å gå bryggesleng og glo på flotte og fine båter. Og det er ikke av misunnelse eller fordi jeg nødvendigvis har lyst på akkurat en sånn båt (noen ganger får man jo det også da men..) det er rett og slett en god opplevelse å se på en fin båt. 

 

Skal man slutte å glo da, for å ikke bli tatt for å være en misunnelig jævel som glor på den flotte skatteundragelsen med den jævla snylteren ombord. For å ikke bli tatt for å være en som sikler etter større, bedre og flottere båt, men dessverre ikke har råd, en vanlig sliter som aldri kommer lengre i livet, ikke har så mye å fare med?

 

Det blir rett og slett for dumt. Og slutt å ilegge folk meninger holdninger de ikke har! Om folk ønsker seg stor og fin båt og faktisk har anledning til å få seg det så er jeg glad på deres vegne. Og la nå folk få glo på fine båter... det er ikke misunnelse, det er fint å se på en fin båt. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Mouche

 

Mulig det, kanskje du kan oppklare det for meg?

 

Nei, gidder ikke, for tviler faktisk på at du er interessert i å få dine myter og påstander avlivet. Dessuten blir det vel for politisk for forumets høye herrer.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

... Og slutt å ilegge folk meninger holdninger de ikke har! Om folk ønsker seg stor og fin båt og faktisk har anledning til å få seg det så er jeg glad på deres vegne. Og la nå folk få glo på fine båter... det er ikke misunnelse, det er fint å se på en fin båt. 

 

:thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg bryr meg lite om hva de andre har. Når jeg ser de store luksusbåtene (som stort sett ikke ser ut som båter) blir jeg bare glad. Det forsterker gleden min når jeg tøffer rundt i tresnekka Tora eller gjør strandhugg med Saowanee. Det gjør at jeg enda bedre føler gleden ved det jordnære og det man får til med egne hender. Og gleden er stor hver gang jeg kan hjelpe andre med råd og tekniske problemer under veis. Den tekniske kyndigheten ser ofte ut til å være omvendt proporsjonal med luksusen ombord.

 

For et par år siden la jeg til med Tora ved Aker Brygge for å plukke opp kona. Da passerte en godt voksen mann med blazer og båtlue på på vei ut til yachten sin. Han hadde en blondine på slep som pekte på Tora og ropte: "Se! Det er SÅNN båt jeg vil ha." Det ble en fin båtdag  . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg synes en del av gleden ved båtliv også er å beundre nyere, større og flottere båter enn det jeg selv har. Man har jo en sann interresse for hobbyen og da blir det til at det å se på andres båter også er en del av det.

 

Misunnelse har jeg aldri følt på. Det er fjernt fra hvordan jeg tenker, synes det er flott og positivt med hver eneste en som velger båt som ferie og hobby foran de jæv.... bobilene som jeg overhodet ikke har noen entusiasme for.

 

Å sitte en fin sommerkveld på akterdekket og nyte den kalde pilsen kan like godt foregå på hekken til en kompis med ei snekke på 22 fot som hos de med skinnende båter på 50 fot.

 

Som en tidligere var inne på her lengre opp, jo større båt med mer utstyr jo mer tekniske problemstillinger møter man i sitt båthold. De må løses kontinuerlig. Ikke så kjekt om toalettet svikter eller vannforsyningen går ned selv når det står Princess 21M på skutesida. Kravene til teknisk kompetanse om du skal kunne kose deg med båtlivet er faktisk ganske høyt når man begynner å bevege seg oppover i klassen da båtene er fylt med alt slags utstyr som er mer eller mindre nødvendig for at den aktuelle båten skal fungere. Har du ikke erfart feil allerede er det kun et tidsspørsmål før du får en feil som stikker kjepper i hjulene for helgeturen om den ikke løses og det er både gunstigst økonomisk og mest effektivt å løse slikt selv fortløpende.

 

Selv har jeg stort sett det meste av servicedeler til motorene ombord til enhver tid for å forsøke å gardere meg mot at filleting stopper opp ferien uforutsett. Reimer, filtere osv. er selvsagte ting som bare skal være tilgjengelig i umiddelbar nærhet når behovet melder seg. Da skal de ikke ligge på lageret til forhandleren. Sånn har jeg alltid hatt det på mine båter. Det samme gjelder en velfylt verktøykasse med alt som trengs for rutinemessig vedlikehold på såvel elektro som mekaniske installasjoner. Har faktisk også ekstra blader til sidepropellene, ekstra dusjhoder, reservepærer til spotlights, utstyr for å reparere evt. gelcoatskader, poleringsutstyr, osv. osv liggende godt nedpakket. Ting som er kjekke å ta fram når man har en ledig time innimellom ferienytelsen for å holde båten ship shape gjennom sesongen.

 

I praksis kan man vel hverken eie en liten eller en stor båt uten å kunne løse problemstillinger selv. Det er tross alt ikke biler vi har med å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg har et praktisk/teknisk eksempel på att et evig ønske om stort og større kan være til hinder for helheten. Bodde i Bærum i ganske mange år og i en periode så ble det veldig poppis (rett før prius moten) at fruene skulle han noen svære firhjulstrekkere, lurer på om det var Range Rover Vouge og tilsvarende. Vel, greit nok. Men rent praktisk når jeg skulle parkere bilen for å handle så var det temmelig åpenbart at det ga problemer. Det gikk to biler der det tidligere gikk tre osv. Og møtte man en av disse på en smal vei der en før kunne knipe seg forbi så måtte nå en rygge, og i rundkjøringer ble det straks trangere enn det var før osv, osv. 

 

Mye av dette kan også oversettes til båtlivet. Blir båtene store nok så blir det plass til færre i gjestehavner, de beste plassen i uthavner, det blir trangere i mange sund med mye trafikk osv, osv. 

-------

 

Men hva så? Jo, hvis vi har fellesgoder med begrensninger så har det faktisk noe for seg med et slags kollektivt måtehold for at flest mulig skal få tilgang til godet. I den sammenheng kan man få en følelse av at enkelte "tar seg til rette" bare fordi man kan og så lenge det er lov osv. Men i praksis så stenger man andre ute.

 

Men selvsagt, en løsning med egne breie Suv parkeringer som ikke spiser av plassene til vanlige biler, gjerne mot litt ekstra betaling selvsagt, er jo en løsning. Og egene Yacht plasser for båter over xxx fot i gjestehavner som ikke spiser plassene til vanlige båter (store båter tåler mer sjø osv og kan ligge en helt annen plass enn inne i en småbåthavn). 

 

Virkelig svære båter som tar tre plasser i lengden og 2 i bredden inne i småbåthavna/gjestehavna i Risør midt i fellesferien ser jeg på som teit. Finn en annen plass å ligge. Ikke bare gjør det fordi du kan og fordi det er lov. Og det er heller ikke misunnelse, det er en praktisk greie om å ikke hevde sin rett når det går utover andre selv om det er lov. 

Link to post
Share on other sites

Min 24 ft Bever sto ved siden av en 60 fts cruiser på vinteropplag. Fy søren for en stor flott båt den er! Båten min er «plenty big enough» for mitt behov men den ser ut som en liten jolle i skyggen av den store.

Da folk begynte med vårpuss så sa jeg til fruen at de har sikket noen som ta seg av den enorme jobben med å vaske, polerer og bunnstoffer den store båten. Men nei, de kom hele familien (2 voksen or 3 barn) og det så ut som de bodde på båten hele helgen og tok det meste på to helger.

Jeg misunner dem ikke men jeg kunne ikke tenker meg å ha en så stor båt selv om jeg hadde hatt råd til det. Alle har forskjellige behov, ønsker og forventninger med båtliv og det finnes ikke feil eller riktige holdninger. J

 

Janteloven bør gravelegges for alltid

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

En gjentagende pussighet med å tviholde på teknisk enkelt båtliv er den årvisse undringen over at jeg klarte å dra opp ankeret for hånd i fjor. På slutten av sesongen går det lettere, rytmen og styrken ble litt bedre i løpet av sommeren. Frivillig tvang for å holde helsa..., men neste år da...?

Link to post
Share on other sites

Hei båtvenner!

En kjent norsk skipsreder skal en gang ha sagt følgende visdomsord:

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Den fineste båten var nok den han laget på sløyden (Jo, vi hadde tresløyd på skolen i gamle dager), skåret ut av en trefjøl, med trepinnemast og en pappbit til råseil.

Min fineste båt var en liten blikkbåt med dampmotor, fyrt med sprittablett. Den putret som en ordentlig motor. Min fetter hadde maken og vi kappseilte i badekaret hjemme. Min nest fineste båt var litt større. Det var en modell av en fiskekutter med en modifisert vekkerklokke til motor, laget av min far. Siden har det bare gått nedover. I fjor byttet vi til en litt mindre seilbåt. Denne kan jeg nå håndtere "singelhanded", en betydelig forbedring fra tidligere. Hva tror dere kan bli det neste? Kanskje kano? Det enkleste er nok det beste, har jeg hørt.

Mvh Bambus

Redigert av Bambus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, gidder ikke, for tviler faktisk på at du er interessert i å få dine myter og påstander avlivet. Dessuten blir det vel for politisk for forumets høye herrer.

Så du slenger bare ut en påstand som du ikke gidder å begrunne, og samtidig er frekk nok til å påstå at jeg ikke er interessert..ja,ja hadde ikke ventet noe annet.

 

Disse "misforståelsene" mine er i stor grad basert på hva folk som bedriver slik virksomhet har fortalt meg med egene ord, men jeg har da antageligvis blitt løyet til... merkelig at noen skulle dikte opp historier om hvordan de lurer unna skatt?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Så du slenger bare ut en påstand som du ikke gidder å begrunne, og samtidig er frekk nok til å påstå at jeg ikke er interessert..ja,ja hadde ikke ventet noe annet.

 

Disse "misforståelsene" mine er i stor grad basert på hva folk som bedriver slik virksomhet har fortalt meg med egene ord, men jeg har da antageligvis blitt løyet til... merkelig at noen skulle dikte opp historier om hvordan de lurer unna skatt

 

Det forteller vel mer om din omgangskrets, enn at folk med "store" båter snyter på skatten :giggle:

Link to post
Share on other sites

Skjønner, men jeg kan bare snakke for meg selv, og de som påstår at jeg har handlet båt for penger som ikke er rene, kunne vært med meg en måned på jobb, og jeg vil anta at pipen hadde fått en annen lyd etterpå. De fleste som har kjøpt ting som koster litt, har ofte ofret noe underveis. Tenker da først og fremst på fritid, da en vanlig arbeidsdag ofte er bådet 13 og 14 timer lang :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...