Jump to content

Reduseres sjarmen med båtlivet med for mye luksus og store båter?


Hakkannen

Recommended Posts

Du er nok inne på det der. Det er ikke størrelsen på båten det kommer an på - det er motivasjonen som ligger bak å anskaffe seg 45 fot med 2000 dieselfyrte hester som betyr noe. Jeg kunne godt tenkt meg en slik båt, men jeg har ikke penger til det. Og det er ingen automatikk i at folk som har midler, er så veldig mye dårligere sjøfolk eller mennesker enn oss andre, som kaver rundt i 15-20 fot. Ikke fordi vi vil, men fordi vi må. Jeg vil slå et slag for den store båtene og deres eiere - det KAN være svarte penger, men det kan også være en dyktig entreprenør som har kommet til pengene på lovlig vis. I sommer kommer jeg til å behandle en Princess 45 med like stor respekt som en 20 fots snekke fra 80-tallet med vanlige mennesker i.

 

det er jo egentlig galskap av de med 45 fots båt å ikke ha sjøkunnskap, når de først bruker så mye penger på en båt tar jeg det som en selvfølge at de har kunnskap. Litt mer overbærende er jeg med de med 18-20-22 fots snekke som sliter med å manøvrere inn til gjestehavna

Link to post
Share on other sites

Er spesielt at å føre en båt på 49 fot

X-antall tonn og 20++knop ikke krever annet enn båtførerprøven og en ett år gammel konfirmasjonsdress.

 

Tror regelverket henger litt etter her.

"Det obligatoriske kravet til båtførerbevis gjelder båtførere som er født fra og med 1. januar 1980 og senere. Det er nødvendig med et slikt bevis for å føre fritidsbåter med lengde over 8 meter eller med motorkraft større enn 25 hestekrefter. Eldre personer anbefales også å ta prøven."

 

 

Ut over det, hvor mange førere av slike båter er førstegangs-båtkjøpere og totalt uerfarne? Ikke mange tipper jeg.

 

Hvor stor andel av ulykkesstatistikken utgjør f.eks. flybridgebåter i størrelsen ca. 50 fot der årsaken til ulykken er feil fra førers side? Ikke mange der heller tror jeg.

Link to post
Share on other sites

Jeg og broren kjøpte vår første båt for 4 år siden. Da var han 17 og jeg 19. 

Den var 21 fot, og vi var strålende fornøyde. Det var båtglede det!

Da sommerferien kom tok vi med en kamerat og dro på langtur, da var lykken stor

Her er vi på Læsø.

bilde

 

 

Etter den sommeren solgte vi båten, og kjøpte en Maxi Fenix på 28 fot.

Vi er veldig fornøyde med valget, det er blant annet mer plass til å ha med venner / damer. Båtgleden er desto større nå.

Skal ikke se bort ifra at det blir større båt etterhvert, men nå mens vi enda er studenter passer denne båten oss veldig godt.

bilde

Redigert av njal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En ting er at enkelte kanskje kvier seg for å ta kontakt med andre i gjestehavnen hvis båten de har er langt større og dyrere enn ens egen båt, men jeg tror i grunn det der går begge veiene.

 

For 2 år siden lå vi på en flytebrygge hvor det også lå en cabincruiser fra sent 70, tidlig 80, ca 30 fot. Vår datter på 5 inviterte det pensjonerte paret i cabincruiseren over til oss på kaffe og kjeks (hva gjør ikke barn for å få frem noen godsaker) :-) Paret kom over etter en stund, og vi hadde det veldig hyggelig i lag mens de fortalte om en ferietur som så langt hadde tatt dem 300-400 nautiske mil uten at de hadde snakket med andre båtfolk før de møtte oss. De hadde mer enn en gang opplevd å komme inn på en havn hvor deres oppfatning var at andre besøkende satt der på sine flybridger og så ned på dem, eller snudde seg vekk når de ønsket en hjelpende hånd ifm. fortøyning av båt. Alt dette mente de kom av at de hadde en gammel båt som kanskje ikke var like fin som den en gang hadde vært.

 

For noen har det kanskje betydning hvilken båt andre har, både ene og andre veien, men alle har ikke nye båter, og det er fortsatt rikelig med båter på 30' fra 70-80-tallet så kanskje var ikke dette pensjonistparet så flinke til å ta kontakt med andre. Litt rart for de var jo både trivelige og pratsomme, og de hadde mye morsomt å fortelle om deres betraktninger av andre båtfolk. Og til tross for at de ikke hadde snakket med særlig mange andre i løpet av ferien sin så var det ingen tvil om at de var veldig fornøyde med ferien sin så langt.

 

Men om sjarmen med båtlivet reduseres når båtene blir store og luksuriøse har jeg liten tro på. Det som betyr noe er at man er fornøyd med det man har, og så er det bare å håpe på en god sommer, og at man får tid til å bruke båten mye. Både store og små båter :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg har en litt anderledes vinkling.

Har rett og slett ikke lyst på stor dyr båt.

Jeg er heller ikke særlig glad i å overnatte mer enn en natt i båten.

 

Er ikke misunnelig på de med store dyre båter , men jeg er forferdelig bekymret

for kostnadsnivået i Norge  kontra  omverdenen , og tilstår at det stadig økende

antallet med flotte dyre båter , for meg er en indikator på dette problemet.

 

Burde kanskje holdt dette for meg selv , kunne med å omdisponere  midler fra hus og 2 hytter 

greit ha kjøpt meg svær båt , men koser meg på sjøen med mine 2 gamle ( små )

Link to post
Share on other sites

Det eneste problemet jeg ser med mange store dyre båter er at det blir fort fullt i havner. Klart at en 45 fot tar mere plass enn en 25 fots båt. Utover det så antar jeg at båtene er betalt lovlig og pengene er beskattet og jeg ser dette som et tegn på at mange har jobbet godt og tjent penger. Dette er kun bra for norsk økonomi og staten har fått sitt og vel så det. Mye bedre at rikingene bruker pengene i Norge og ikke utenlands. Vi som ikke er styrtrik får kose oss med at disse karene har bidratt mye til statskassa.

Men, de kan ikke vente at havna renskes for båter for å få på plass til den ene store som kommer. Noen få har den forventningen, de fleste har den ikke. Derfor går det stort sett bra.

Gleder meg til å møte mange av dere i havner i år. Neste helg ser bra ut!!!!!

Sushi

Link to post
Share on other sites

Jeg har en litt anderledes vinkling.

Har rett og slett ikke lyst på stor dyr båt.

............................

Jeg kan erklære meg enig her.

Saowanee på 31 fot synes jeg allerede er i største laget for våre behov (to til 4 personer).

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Har reket rundt på kysten i båter i prisklasse fra 0,03millioner til 5 millioner, og kan ikke se at "sjarmen" reduseres eller endres med prisen på sakene... Bortsett fra att det finnes en nedre grense der ting blir for spesielt interesserte: vann på kanne, kun hermetikk og knekkebrød fordi du ikke har kjøle, telt på land og ingen dass har sin sjarm det og... men akkurat samme turen men med varmt og kaldt vann, kald øl og melk og fisk og kjøtt på kjøla, gode madrasser og å slippe å sitte på huk bak en enebærbusk med rullen i hånda er egentlig minst like sjarmfullt.   

Link to post
Share on other sites

-jeg antar man hadde samme diskusjonen for 35 år siden. At de enorme cabinecruiserene på 30 fot var slik og slik... :)

 

Jeg er nå glad det bygges og kjøpes store båter. Det skaper sysselsetting både for båtbyggere, utstyrsleverandører, merkeverksteder og forhandlere. Og så blir det andre båter våre etterkommere kan ha som oppussingsobjekt om 30 år.

 

En bekjent er god for 100 mill. Han koser seg i sin relativt nye 28foter.

 

Jeg trives godt i min 35 år gamle seilbåt på 30 fot. Faktisk så er det nesten slik at mine 189 cm på strømpelesten er hovedargumentet for å ha såpass størrelse. Sover man ikke utstrakt og må jeg krype/ bøye meg hele tiden, så blir det utrolig trasig og vondt å være ombord over tid.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt morsomt å se at så mange sier "jeg ville ikke hatt så stor båt". Det er vel ingen her som har påstått det heller, og jeg er rimelig sikker på at de fleste som har kjøpt "stor" båt, gjør det fordi de ønsker seg det, og ikke for å kunne ta større plass(som også er dyrere) i gjeste, eller uthavner. Nå folk konfronterer meg med at jeg har brukt så mye penger på båt, spør jeg om de sier det samme til de som har kjøpt hytte på fjellet, eller ved sjøen for flere millioner kroner. Hver sin lyst sier jeg, men folk er ofte litt frekke, når de mener at jeg er sprø, fordi jeg har brukt"ei klype" på noe så merkelig som båt. Jeg kan si som flere her sier:" jeg ønsker meg ikke hytte"

God båtsommer med store og små båter, og ikke døm folk for hva de har, men heller for hvordan de oppfører seg. :thumbsup:  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det eneste problemet jeg ser med mange store dyre båter er at det blir fort fullt i havner. Klart at en 45 fot tar mere plass enn en 25 fots båt.

 

Jeg har fundert litt på det samme og har kommet til konklusjonen at en båt på 50 fot er det største praktisk anvendbare når man beveger seg etter kysten i allslags marinaer og flytebryggeanlegg.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Det eneste problemet jeg ser med mange store dyre båter er at det blir fort fullt i havner. Klart at en 45 fot tar mere plass enn en 25 fots båt. 

 

Men er det særlig god business for gjestehavner og omliggende fasiliteter? Færre store båter betyr i all hovedsak færre folk, som gir færre folk på restaurantene, butikkene osv. 

 

Om slike populære kystpærler har en handelstandsforening eller noe burde de betalt gjestehavna for å få mest mulig folk innom, som fort vekk betyr flest mulig "småbåter". Dessuten er det jo ofte sånn at de i store båter gjerne har alt de trenger ombord i større grad enn småbåter. 

 

Store båter er jo ikke så sårbare for skvulp og skvalp og burde kanskje få egne plasser ut av de små gjestehavnene slik at flest mulig mindre båter/mest mulig folk får tilgang og gir mest mulig fres i butikker osv. 

 

Som nevnt tidligere skjønner jeg ikke helt hva en 45-50 foter har å gjøre på innsiden i Risør gjestehavn midt i fellesferien. Kunne vært plass til 3-4 vanlige båter med 2-3 ganger så mye folk i i stedet. 

--------

 

Det rare er jo når gjestehavner, feks Son, har høyere priser for småbåter enn for store. Da blir det merkelig, med mindre de faktisk ønsker færre båter og folk til Son i sesongen da...?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...