Jump to content

Sunseeker forlis utefor Lista

Taremakken

Recommended Posts

• 4 uker senere...

https://www.nrk.no/finnmark/ber-om-okt-tilsyn-av-fritidsbater-etter-dodsulykke-1.13044381

Ber om økt tilsyn av fritidsbåter etter dødsulykke
Èn person mistet livet etter at en fritidsbåt kantret utenfor Mehamn i 2014, og konklusjonen er at båten hadde feil som var direkte årsak til ulykka. Nå anbefaler Statens Havarikommisjon å øke tilsynet av fritidsbåter.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 3 måneder senere...

Leste gjennom denne tråden med mange faglige vurderinger. Uten å vite noe faglig så er tanken som slår meg er at alle båter med lav akterende kan fort få bølger oppi båten, imens det virker som en helt lukket båt som f.eks Princess 414 ville ikke kunnet få bølger oppi båten med mindre det var noen høl i båten selv om den skulle stå med "dau" motor og med akterenden mot bølgene. Tar jeg helt feil eller ?

Utforming av vantette skott, luker og ventiler er med på å bestemme dette.  Utforming på eksosutløp har jo og innvirkning. På yrkesbåter med klasse standarder er det helt vanlig at det er vann på hoveddekk uten problematikk, men på båter uten vantette skottt og uten terskler for luker og dører så kan dette bli katastrofalt. Det er ikke mange båter i lystbåtsammenheng som er kosntruert for å tåle fylling, uansett om dem heter Princess, Nord West, Whindy eller Nimbus. Teoretisk er det jo bedre med lav åpen hekk slik at vannet blir drenert ut ved fylling!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

tanken som slår meg er at alle båter med lav akterende kan fort få bølger oppi båten, imens det virker som en helt lukket båt som f.eks Princess 414 ville ikke kunnet få bølger oppi båten med mindre det var noen høl i båten selv om den skulle stå med "dau" motor og med akterenden mot bølgene. Tar jeg helt feil eller ?

Ja, du bommer litt nå. Det er ikke vann på akterdekk som er problemet her, men at båten har store luftinntak til motorrom som er lavt plassert bak.

På denne Sunseekeren var vel dette to store hull (30 cm diameter) tvers igjennom akterspeilet, bare noen centimeter over akterplattformens høyde. Disse var installert med vifter i for å gi ekstra ventilasjon i motorrommet. Selve hullene var ikke synlig ut mot plattformen fordi de var boret inne i et "skap" med en lufterist foran. I praksis førte det til at store bølger som slo inn over plattformen kunne finne veien gjennom lufteristene og inn i skapet, gjennom vifteåpningene og ned i maskinrommet. Alle Sunseekere av denne typen har dette skapet inn i akterspeilet men forhåpentligvis er det ikke mange som har boret seg store hull derfra og ned i maskinrommet.

Men ettersom ingen har vært nede og sett på vraket har det vel heller ikke vært utelukket andre kilder til vanninntrengning i motorrommet, f eks via eksos, slanger, skroggjennomføringer etc. 

Men med sånne båter som har lav badeplattform og er lave bak virker det som om vannet kan "hoppe oppi" bakfra og bli værende som i et badekar i en lengre stund før alt lenses/renner ut og da har det tid å penetrere sprekker (borrede hull) til motorrom osv. Så hvis jeg ikke tar helt feil så ville man tro at med ett høyt oppe og flatt akterdekk som på Princess 414 så vil vannet renne ned igjen med engang siden det ikke har noe sted å bli værende. Men kanskje jeg tar helt feil aner som sagt ikke det tekniske men båter som Princess 414 og Princess 435 ser ut i hvert fall som om de tåler riktig mye av bølger.

• 8 måneder senere...
Laikny skrev On 17.6.2016 at 23.13:

Det er ingen tvil om at  det er en flybridge til en havarist, men er det flybridgen til denne Sunseekeren??? Den ble funnet på ett av skjærene utenfor Lindesnes, på østsiden, ikke langt fra Lillehavn....

Hvorfor MÅ denne flybridgen være fra en havarist?

V8 rules.

Komodo skrev On 4.6.2016 at 16.02:

Jeg kan ikke forstå annet enn at de luftinntakene er tatt ut etter at båten var kontrollert og godkjent for levering. Kan det være at det har blitt avdekket et behov for en større luftmengde inn til motorrommet?

I så tilfelle er båten modifisert etter CE-merkingen, og således ikke iht. kravene lenger. Dette er grovt da båten ikke lenger tilfrestiller kravene for CE-merking, og så vidt jeg kan forstå heller ikke er lovlig å omsette i EØS.

Jeg er ikke helt på høyde når det gjelder prosedyrene for CE-merking av båter, men er det ikke normalt at slike båter blir typegodkjent? Altså at en type blir produsert og testet ut og deretter får produsenten en typegodkjenning for å produsere båter som tilfredstiller disse kravene. I så tilfelle blir altså ikke hver båt testet ut for lasteevne, stabilitet m.v. av et kontrollorgan, bare den ene første i forhold til typegodkjennigen.  

Hvis det er slik får produsenten et typegodkjenningssertifikat fra kontrollorganet. Alle båter som blir produsert iht. denne typen får så en samsvarserklæring fra produsenten hvor det blir erklært samsvar til aktuelt direktiv, standarder som er fulgt, og henvisning til typegodkjenningssertifikatet fra kontrollorganet.

Jeg understreker at jeg ikke kjenner disse aktuelle prosedyrene, så hvis dette er feil må gjerne noen korrigere :smiley:

At båten er modifisert etter en CE merking er IKKE det samme som at båten ikke lenger oppfyller relevante krav i de standardene som

er basis for CE merkingen.

Nei, det er IKKE normalt at CE merkede båter blir typegodkjent, kan nok forekomme (trolig ikke) men det vil være helt unormalt.

CE merking er produsentens egen merking av båten som sier at båten er produsert etter og tilfredstiller relevante standarder og krav.

(ikke si sånne ting som at båten er EU sertifisert eller EU godkjent eller lignende. CE merking er produsentenes egen merking

som sier at båten samsvarer med relevante standarder/kran, dette er basert på produsentens vurderinger)

Typegodkjenning er et helt annet regime enn CE merking. Typegodkjenning er omfattende og kostbart.

Det involverer test laboratorier og godkjenningsinstanser.

V8 rules.

Fint at du rydder opp i begrepene janet, men da må du ikke ta det jeg skriver ut av konteksten og vri det til det feilaktige.

janet skrev for 6 timer siden:

At båten er modifisert etter en CE merking er IKKE det samme som at båten ikke lenger oppfyller relevante krav i de standardene som er basis for CE merkingen.

Ja, det er i prinsippet riktig, men her er det snakk om et konkret eksempel. Dersom båten er CE-merket uten de omtalte luftinntakene og disse er tatt ut i ettertid har det blitt utført en vesentlig modifikasjon av fartøyets egenskaper.

Dersom disse luftinntakene er årsaken til vanninntrengning med påfølgende havari vil det være det som i forskriften omtales som "Større fartøysombygging", da grunnleggende sikkerhetskrav er endret fra opprinnelig konstruksjon.

Nei, det er IKKE normalt at CE merkede båter blir typegodkjent, kan nok forekomme (trolig ikke) men det vil være helt unormalt.

Mulig, det har jeg ingen formening om. Men forskriften har i alle fall det som en mulighet fram til CE-merking.  Dersom du skal bygge et fritidsfartøy over 12m i kategori A, B eller C må du i så tilfelle benytte forskriftens modul G eller H. Ikke så rent få krav der heller...

CE merking er produsentens egen merking av båten som sier at båten er produsert etter og tilfredstiller relevante standarder og krav.

Nei. CE-merking er en merking som sier at produktet er i henhold til forskriften. Standardene som er fulgt er en måte å vise at kravene i forskriften er oppfylt. 

(ikke si sånne ting som at båten er EU sertifisert eller EU godkjent eller lignende. CE merking er produsentenes egen merking som sier at båten samsvarer med relevante standarder/kran,

Er det noen som har sagt det?

dette er basert på produsentens vurderinger)

Det er ikke nødvendigvis riktig. I noen av modulene som er omtalt i forskriften er et teknisk kontrollorgan involvert. I de tilfellene er det ikke utelukkende produsentens vurderinger som teller.

Typegodkjenning er et helt annet regime enn CE merking.

Nei, det er ikke riktig. Typegodkjenning er en vei til målet for CE-merking.

Kjenner du egentlig forskriften?

Komodo skrev for 1 time siden:

Fint at du rydder opp i begrepene janet, men da må du ikke ta det jeg skriver ut av konteksten og vri det til det feilaktige.

Det var da heller ikke meningen.

Ja, det er i prinsippet riktig, men her er det snakk om et konkret eksempel. Dersom båten er CE-merket uten de omtalte luftinntakene og disse er tatt ut i ettertid har det blitt utført en vesentlig modifikasjon av fartøyets egenskaper.

Dersom disse luftinntakene er årsaken til vanninntrengning med påfølgende havari vil det være det som i forskriften omtales som "Større fartøysombygging", da grunnleggende sikkerhetskrav er endret fra opprinnelig konstruksjon.

Mulig, det har jeg ingen formening om. Men forskriften har i alle fall det som en mulighet fram til CE-merking.  Dersom du skal bygge et fritidsfartøy over 12m i kategori A, B eller C må du i så tilfelle benytte forskriftens modul G eller H. Ikke så rent få krav der heller...

Nei. CE-merking er en merking som sier at produktet er i henhold til forskriften. Standardene som er fulgt er en måte å vise at kravene i forskriften er oppfylt. 

CE merking er produsentens samsvarserklæring, krav/regler/standarder etc er fulgt (forskrift=krav)

Er det noen som har sagt det?

ikke her og nå, men det er en helt vanlig måte å uttrykke seg på i Norge, til og med annonser i aviser etc er fulle av det surret

Det er ikke nødvendigvis riktig. I noen av modulene som er omtalt i forskriften er et teknisk kontrollorgan involvert. I de tilfellene er det ikke utelukkende produsentens vurderinger som teller.

Nei, det er ikke riktig. Typegodkjenning er en vei til målet for CE-merking.

Kjenner du egentlig forskriften?

forskriften? CE merking og typegodkjenning er generelle regimer som ikke er knyttet til en bestemt forskrift

Jeg vet inngående hva CE merke regimet er og hva typegodkjenninsregimet er

at typegodkjenning skal være en vei mot CE merking høres heller snodig ut

typegodjenning er et gammelt regime, det er omfattende og kostbart å få produkter typegodkjent, involverer

gjerne prøvelaboratorier og selvsagt godkjenningsinstanser, og prosessene tar gjerne solid med tid

CE merke regimet er laget for å lette livet (og redusere kotnadene) for mindre produsenter med enklere produkter som ikke må underlegges typegodkjenning

V8 rules.

her en liten epistel om typegodkjenning/CE-merking

(riktignok fra Wikipedia - ikke så begeistret for det) men gir en pekepinn om ulikhetene mellom de to

laboratorietesting/kontroll versus produsentens samsvarserklæring

felles for begge (i dag) er at kjøper/forbruker skal være informert om og sikret at alle relevante "nye metode" krav er oppfylt,

det er her standarder kommer inn, ikke en hvilken som helst standard men harmoniserte europeiske normer

"or Declaration of Conformity see Conformance mark

Type Approval or Certificate of Conformity is granted to a product that meets a minimum set of regulatory, technical and safety requirements. Generally, type approval is required before a product is allowed to be sold in a particular country, so the requirements for a given product will vary around the world. Processes and certifications known as Type Approval in English are generally called Homologation, or some cognate expression, in other European languages.

Compliance to type-approval requirements can be denoted by a third-party marking on the back of the product (e.g. ABS, TUV,UL, CSA), or by a Type-Approval certificate obtained by a manufacturer and kept on file. The CE mark found on the back of many electronic devices does not mean that the product has obtained Type Approval in the European Union. The CE mark is the manufacturer's declaration that the system/assembly meets the MINIMUM safety requirements of all the Directives (laws) applicable to it, and of itself, does not signify any Third Party involvement in the design or testing of a system/assembly. Many of the New Approach safety directives do not mandate third party involvement at all (e.g. LVD, EMD), and the ones that do (e.g. PED, MDD, ATEX) only require Notified Body (NoBo) involvement above a certain degree of risk category. When the risk category mandates this involvement, the CE Marking on the system/assembly will be followed by the NoBo number, which right to use is granted by the NoBo after the required design review, testing or auditing, as spelled out in the Conformity Assessment options of each Directive. See http://ec.europa.eu/enterprise/policies/single-market-goods/cemarking/about-ce-marking/index_en.htm. On the other hand, in China type approval is denoted by the CCC mark.

Type Approval is not a term confined to a particular industry. Type Approval requirements exist for products as diverse as marine equipment, mobile phones, automotive industry, or medical equipment. Type approval simply means that the product is certified to meet certain requirements for its type, whatever that may be."

Redigert av janet (see edit history)

V8 rules.

janet skrev for 3 timer siden:

CE merking er produsentens samsvarserklæring, krav/regler/standarder etc er fulgt (forskrift=krav)

I noen tilfeller, ja. I andre tilfeller kreves mer.

forskriften? CE merking og typegodkjenning er generelle regimer som ikke er knyttet til en bestemt forskrift

Den uttalelsen tyder på at du ikke har forstått hvordan dette henger sammen. Har du hørt om New Approach?

Jeg vet inngående hva CE merke regimet er og hva typegodkjenninsregimet er

Hvis så er tilfelle så vet du vel også sammenhengen mellom typegodkjenning og CE-merking?

at typegodkjenning skal være en vei mot CE merking høres heller snodig ut

typegodjenning er et gammelt regime, det er omfattende og kostbart å få produkter typegodkjent, involverer

gjerne prøvelaboratorier og selvsagt godkjenningsinstanser, og prosessene tar gjerne solid med tid

CE merke regimet er laget for å lette livet (og redusere kotnadene) for mindre produsenter med enklere produkter som ikke må underlegges typegodkjenning

Her synes jeg du rører sammen tingene. Bare det at du bruker Wikipedia som en kilde sier vel egentlig nok.

Kan du fortelle meg litt om prosessen for merking av en båt over 12m i kategori A, B eller C?

Her er et sitat fra Standard Norge:

"CE-merket er en deklarasjon på at produsenten eller dennes representant garanterer at alle krav som stilles til produktet i det aktuelle direktivet/forordningen anses å være oppfylt. Produsenten/dennes representant tar ansvar for at produktet oppfyller disse kravene."

Det innebærer at produsenten ved å utstede en samsvarserklæring tar på seg ansvaret for at produktet tilfredstiller det aktuelle direktivet, eller de aktuelle direktivene, som produktet CE-merkes i henhold til. Men noen ganger er ikke det nok. Noen ganger må et teknisk kontrollorgan inn i denne prosessen. Dersom det er snakk om en typegodkjenning vil kontrollorganet etter søknad fra produsenten utstede et typesertifikat. På grunnlag av dette typesertifikatet kan produsenten så tilvirke båter. Samsvarserklæringen kommer siden, og er således bare en bit av prosessen. 

Når du skriver at CE-merking ikke er knyttet mot en bestemt forskrift blir det direkte feil, og det virker som om du har misforstått hele prosessen.

Husk at CE-merking kun er relevant på leveringstidspunktet (til første eier, når båten "settes i markedet"). Deretter er merkingen og samsvaret egentlig irrelevant (annet enn som historisk "faktum" og som båtens rettslige status dvs. den kan importeres til Norge eller EU). Det er ikke noe krav om at båten FORTSATT skal være i samsvar etter at den er levert. Etter at første eier overtar kan han derfor fritt gjøre hva han vil med båten, f.eks. å montere nye eller større luftinntak, uten at noen regel noe sted kan hindre ham i det. Noen litt dypere kommentarer om dette og konsekvensene av det finnes i denne artikkelen.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Greit nok det Worse, og dermed ser jeg også at jeg har tatt feil i mine antagelser i mitt innlegg av 04.06.2016. Som nevnt er også dette utenfor mitt fagområde. For andre områder gjelder det særnorske forskrifter om hvordan CE-merket utstyr skal driftes og vedlikeholdes etter at det er tatt i bruk, men altså ikke her. En annen ting jeg registrerer etter å ha lest gjennom denne forskriften er at det er relativt lave krav til kontroll for CE-merking av fritidsbåter. F.eks. kan produsenten selv utføre kontroll ved produkson iht. Modul A1 (intern produksjonskontroll og overvåket produktprøving), her kreves det ikke kontroll av teknisk kontrollorgan eller annet uavhengig akkreditert organ. Dette må anses som et lavt krav.

Men om så er så forandrer det ikke saken at dersom luftinntakene er tatt ut etter at båten er levert må det anses som en endring av fartøyets sjødyktighet. Dette er omtalt i forskriftens §3 pkt. m). Dersom en slik endring er utført etter at fartøyet er levert er det altså lovlig, men uansett en endring som gjør at fartøyet trolig ikke lenger tilfredsstiller forskriftens krav. Da er jo dette interessant informasjon for evt. en som kjøper en slik modifisert båt, for ikke å snakke om som Bay_liner nevner; for forsikringselskapet. 

Dersom luftinntakene (fremdeles forutsatt at disse er årsaken til vanninntrengningen) er en del av fartøyets opprinnelige konstruksjon er det jo interessant å vite hvilke vurderinger som ligger til grunn for samsvarsvurderingen ved CE-merkingen. Siden dette er et fartøy i kategori A eller B og  over 12 meter, skal samsvarsvurderingen ved CE-merkingen ha vært iht. modul B, G eller H. Dersom produsenten velger modul B kommer modul C, E eller F i tillegg. Modul B beskriver typegodkjenning. Her skal som nevnt tidligere produsenten søke et teknisk kontrollorgan om samsvar, hvorpå kontrollorganet etter granskning av konstruksjonen utsteder et typesertifikat. Modul C, E og F beskriver den videre produksjonsoppfølgning.

Dersom modul G velges er dette en modul som beskriver verifisering av enkelteksemplar. Her er et sitat fra modul G:

"4. Verifisering
Et teknisk kontrollorgan valgt av produsenten skal utføre eller få utført egnede
undersøkelser og prøvinger, som fastsatt i de relevante harmoniserte standardene og/eller
tekniske spesifikasjonene, eller tilsvarende prøvinger, for å kontrollere at produktet er i
samsvar med gjeldende krav i forskriften. I mangel av en slik harmonisert standard
og/eller teknisk spesifikasjon skal vedkommende tekniske kontrollorgan bestemme
hvilke egnede prøvinger som skal utføres.
Tekniske kontrollorgan skal utstede et samsvarssertifikat på grunnlag av de utførte
undersøkelsene og prøvingene, og skal påføre sitt identifikasjonsnummer på det
godkjente produktet eller få det påført på teknisk kontrollorgans ansvar."

Som vi ser av sitatet er altså her et teknisk kontrollorgan involvert i prosessen. For at produsenten skal ha lov til å sette CE-merke på dette produktet skal det tekniske kontrollorganet utstede et samsvarssertifikat. Det vil si at Samsvarserklæringen som produsenten skal utstede ikke er nok.

Det siste alternativet for å CE-merke et fartøy i denne størrelse og kategori er modul H. Hvis produsenten velger denne modulen skal den sende en søknad til et teknisk kontrollorgan for godkjenning av sitt kvalitetssystem. I denne søknaden skal det bla. vedlegges resultat av konstruksjonsberegninger samt prøvingsrapporter, og hele bedriftens kvalitetssystem fra konstruksjon til sluttkontroll skal godkjennes.

Det har flere ganger i denne tråden blitt hevdet at CE-merking bare er et papir fra produsenten. Det blir altså feil dersom fartøyet kommer opp i en viss størrelse og kategori, da skal også et teknisk kontrollorgan involveres. 

Siden Sunseekeren var over 12 meter og i kategori A eller B skal altså på en eller annen måte et teknisk kontrollorgan ha vært involvert i prosessen. Hvis det er slik at luftinntakene er en del av den originale konstruksjonen bør det være mulig å gå tilbake og se hvem som har gjort en slett jobb i prosessen med CE-merking. Hadde båten vært merket iht. modul A eller A1 er det ingen tvil, da ligger det kun på produsenten. For høyere moduler, som i dette tilfellet, skulle dette vært fanget opp av kontrollorganet.

• 3 uker senere...
Komodo skrev On 8/2/2017 at 18.18:

I noen tilfeller, ja. I andre tilfeller kreves mer.

Den uttalelsen tyder på at du ikke har forstått hvordan dette henger sammen. Har du hørt om New Approach?

Hvis så er tilfelle så vet du vel også sammenhengen mellom typegodkjenning og CE-merking?

Her synes jeg du rører sammen tingene. Bare det at du bruker Wikipedia som en kilde sier vel egentlig nok.

Kan du fortelle meg litt om prosessen for merking av en båt over 12m i kategori A, B eller C?

Her er et sitat fra Standard Norge:

"CE-merket er en deklarasjon på at produsenten eller dennes representant garanterer at alle krav som stilles til produktet i det aktuelle direktivet/forordningen anses å være oppfylt. Produsenten/dennes representant tar ansvar for at produktet oppfyller disse kravene."

Det innebærer at produsenten ved å utstede en samsvarserklæring tar på seg ansvaret for at produktet tilfredstiller det aktuelle direktivet, eller de aktuelle direktivene, som produktet CE-merkes i henhold til. Men noen ganger er ikke det nok. Noen ganger må et teknisk kontrollorgan inn i denne prosessen. Dersom det er snakk om en typegodkjenning vil kontrollorganet etter søknad fra produsenten utstede et typesertifikat. På grunnlag av dette typesertifikatet kan produsenten så tilvirke båter. Samsvarserklæringen kommer siden, og er således bare en bit av prosessen. 

Når du skriver at CE-merking ikke er knyttet mot en bestemt forskrift blir det direkte feil, og det virker som om du har misforstått hele prosessen.

tja du må mene hva du vil

jeg liker heller ikke wikipedia, men det jeg siterte er en ganske skapelig beskrivelse

ja, jeg kjenner inngående til ce-merke regimet og typegodkjennings regimet og nye metode

ce-merket er ikke knyttet opp mot en særskilt forskrift, ce-merket signaliserer at produsenten går god

for at summen av kravene til produktet er oppfyllet, det kan være krav fra en håndful forskrifter og en håndfull

europeiske normer

noe av hovedhensikten med hele ce-merke regimet / nye metode var å forenkle prosessen med å utvikle og få nye

produkter på markedet.

nye produkter raskere på markedet

til en lavere pris

og med sikkerhetsaspeketene ivaretatt gjennom nye metode/ce-merkingen

(og å slippe laboratoriekontroll og typegodkjenning - slikt tar tid og slikt koster)

selvsagt er det en lang rekke produkter som må typegodkjennes, bl a er det mye maritimt radioutstyr

som krever rattmerking/typegodkjenning

hva som gjelder for Sunseeker aner jeg ikke

om det morer deg må du gjerne si at jeg har helt misforstått hele opplegget og at det jeg skriver er rør,

alt for å more forumsdeltakere

V8 rules.

janet skrev On 19.8.2017 at 6.38:

tja du må mene hva du vil

om det morer deg må du gjerne si at jeg har helt misforstått hele opplegget og at det jeg skriver er rør,

alt for å more forumsdeltakere

Du siterer et langt innlegg som bla er svar på konkrete påstander, men uten å svare konkret på det du siterer, hvor vil du hen egentlig? I innlegget du siterer har jeg forsøkt å besvare påstander så konkret som mulig med henvisning til fritidsbåtdirektivet. Jeg synes det er lite saklig av deg å skrive det du gjør over uten å besvare mine spørsmål og påstander som faktisk er konkrete.

Og nei, jeg har ikke skrevet innleggene for å more forumsdeltagerne, men for å bringe på det rene hvordan dette faktisk foregår. Hvis jeg tar feil innrømmer jeg gjerne det, som sagt er ikke dette mitt fagfelt. Men da må du være konkret.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...