Jump to content

Sunseeker forlis utefor Lista


Taremakken

Recommended Posts

I en samsvarserklæring viser man til relevante direktiv og hvilken standard man har fulgt for å fylle direktivenes krav.

 

Jeg produserer innenfor maskindirektivet og påstår i min samsvarserklæring at kravene i direktivet er tilfredstillt via standarden som er fulgt. Sakkyndig virksomhet kontrollerer arbeidet som er utført og dokumentasjonen av arbeidet. Han utsteder så sertifikatet.

Akkurat :yesnod:

 

 

Ethvert offentlig kontrollorgan har bare ett mål for øye, nemlig ansvarsfraskrivelse.

Nå tror jeg du blander litt mellom kontrollorgan og tilsysnsmyndighet.

Link to post
Share on other sites

Og derfor kan Biltema lage dykkermaske og svømmeføtter, merke det med CE fordi det tilfredstiller "leketøysdirektivet".

Og jeg kan lage en båt, merke det med CE, og henvise til samme direktivet.

Men hvert eneklt produkt blir ikke kontrollert fordi produsenten eklærer dette selv med CE merkingen.

Link to post
Share on other sites

Og derfor kan Biltema lage dykkermaske og svømmeføtter, merke det med CE fordi det tilfredstiller "leketøysdirektivet".

Og jeg kan lage en båt, merke det med CE, og henvise til samme direktivet.

............................

 

Det kan du ikke! For fritidsbåter må du tifredsstille det relevante EU-direktivet for fritidsbåter (Small craft). Og det vil si at båten skal være bygget etter anerkjente rgler for fritidsbåter.

 

Nøyaktig hvilken standard skal legges til grunn for fribord, skrogåpninger, skroggjennomføringer, oppdeling og pumper på en slik båt for at den skal være kategori A?

 

Som tideligere nevnt er det et hovedkrav i EU-direktivet at båten ska bygges etter anerkjente regler for fritidsbåter. Direktivet spesifiserer ikke hvilke. Derfor kan båter i klasse A være basert på regler fra RINA, Veritas, ISO eller andre. Det går derfor ikke an å angi "nøyaktig hvilken standard".

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det kan du ikke! For fritidsbåter må du tifredsstille det relevante EU-direktivet for fritidsbåter (Small craft). Og det vil si at båten skal være bygget etter anerkjente rgler for fritidsbåter.

 

 

Som tideligere nevnt er det et hovedkrav i EU-direktivet at båten ska bygges etter anerkjente regler for fritidsbåter. Direktivet spesifiserer ikke hvilke. Derfor kan båter i klasse A være basert på regler fra RINA, Veritas, ISO eller andre. Det går derfor ikke an å angi "nøyaktig hvilken standard".

Du kan bygge den som en leketøysbåt, og ikke fritidsbåt, på lik linje med at Biltema selger sitt dykkerutstyr som leketøy.

Hvilke krav tror du Biltema sine båter oppfyller?

 

Det å tro at noe er sikkert for det tingen er CE merket er i beste fall naivt.

 

Og å påstå, som enkelte at CE merking ikke er Samsvarerklæring er ikke naivt en gang......

Redigert av Taremakken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

..........

Hvilke krav tror du Biltema sine båter oppfyller?

 

................

 

Jeg kan ikke se at BT selger fritidsbåter.

Men dersom de selger båter med lengde over 3m må de tilfredsstille EU-direktivet, bortsett fra noen unntak, som kanoer.

 

Når det gjelder dykkerutstyr har jeg lite peiling.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg kan ikke se at BT selger fritidsbåter.

Men dersom de selger båter med lengde over 3m må de tilfredsstille EU-direktivet, bortsett fra noen unntak, som kanoer.

 

Når det gjelder dykkerutstyr har jeg lite peiling.

Hvis du ikke kaller det en fritidsbåt da?

Kanskje derfor den bare er 230 cm, for å unngå reglementet?

Men det er likevel krav til CE merking på den.

http://www.biltema.no/no/Bat/Ovrig/Gummibat-230-cm-2000035746/

 

 

 

http://www.biltema.no/no/Fritid/Lek-og-hobby/Utendors/Vann-og-strand/Maske--og-snorkelsett-2000034564/

 

De kaller det heller ikke for dykkerutsyr, men de reklamerer med Komplett sett i seniorstørrelse. Herdet glass og smidig maske av silikongummi. Justerbar nakkestropp og komfortabel, tettsluttende kant. Snorkel av fleksibel silikon, med dreneringsventil og sprutbeskyttelse. Bitemunnstykke av silikongummi.

 

Må bare brukes på vanndybder der barnet kan stå, og under tilsyn av en voksen.

 

Store barn da som trenger seniorstørrelse men også trenger tilsyn av voksne.......

Redigert av Taremakken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er et eksempel på noen standarder og krav som kan legges til grunn ved "CE merkingens" samsvarserkæring.

 

EN ISO 8666

EN ISO 10087

EN ISO 14945

EN ISO15085

EN ISO11591

USGG

EN ISO12217-1

EN ISO 9093-1

EN ISO 12216

EN ISO 15083

EN ISO 14946

RSG 16.06.01

EN ISO 9094-1

EN ISO 15084

EN ISO 11105

EN ISO 7840

EN ISO 11088

EN ISO 1013

ISO 28846

ISO 28849

EN ISO 10502

EN ISO 8099

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

ISO-standardene for fritidsbåter (Small craft) er desverre ikke gratis. Jeg har et utvalg som kostet meg rundt 20.000 kroner fra en gangen jeg fikk bygget Saowanee.

 

Dersom du skal bestille ISO-standard anbefaler jeg å IKKE bruke den norske nettbutikken. Der får du en pdf-fil som du kan printe en gang, og så sitter du der med en papirkopi. Ikke helt praktisk! Dersom du kjøper gjennom den internasjonale nettbutikken i Sveits får du en pdf-fil som du kan lagre. Sånn var det ialfall sist jeg handlet.

 

Ellers kan du Google ISO-nummeret. Da treffer du ofte på andre nasjoners utgave av nøyaktig den samme standarden tilgjengelig på nettet. Det er tydeligvis at noen nasjoner har en lov som gir almen tilgang til offentlige data.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Gjengir her hva som står i den tråden hos båtliv
og mener vi får godta det som forsikringselskapet sier og la saken og spekulasjoner ligge
 

Hever ikke vraket

Forsikringsselskapet Tryg vil ikke heve Sunseekeren som sank i pinsen.

bilde

Publisert: 01. juni 2016, kl.: 15:52 | Sist oppdatert: 01. juni 2016, kl.: 16:35

–      ­Vi vil betale ut erstatningen for båtens forsikringsverdi, og kommer ikke til å hente opp vraket fra der det nå ligger på 350 meters dyp, sier kommunikasjonssjef Ole Irgens i Tryg Forsikring.

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

:thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:  :clap:  :clap:  :clap:  :clap:  :clap:

 

Og sensur får faktisk tiljubling. Jaja... Nå krenker jeg nok noen krenkbare ved å skrive dette også så da blir jeg sikkert sensurert selv. 

 

Når ble folk så forbanna krenkbare og når ble det så utrolig farlig om noen skriver noe som kan vekk ørlite ubehag hos andre? Og når ble det plutselig greit å sensurere vekk alt man syns er ørlite ubehagelig å se skrevet? 

 

Det er veldig uheldig å ikke la andre gjøre tilsvar åpent og enkelt når noen feks antyder forsikringsvindel. Veldig uheldig å stenge en kanal der antydninger i slike retninger vil få motbør så det holder av alle andre. Å sensurere på en slik måte er å gi de som antyder rett i sine antydninger. Sensuren gir deres antydninger vekt og viktighet i stedet for at de kan få oppleve å bli "kjørt over" av gode argument fra andre. 

 

Svært ubehagelig og uheldig utvikling. Antagelig basert på usikkerhet og uvitenhet hos moderator. Får håpe dette ikke er den gjeldende policyen på BP fremover. Da bør dere ta en bonusrunde i tenkeboksen. 

Link to post
Share on other sites

Der er nok af umodererede forums, hvor injurier og udokumenterede beskyldninger trives. Den aktive moderering er en af grundene til at jeg stadig er på BP. Det sikrer et vist debatniveau - i modsætning til fx Facebook, hvor det let bliver laveste fællesnævner.

 

Men - dette er ikke en tråd for/imod moderering. Så slut herfra :-

Link to post
Share on other sites

Og sensur får faktisk tiljubling. Jaja... Nå krenker jeg nok noen krenkbare ved å skrive dette også så da blir jeg sikkert sensurert selv. 

 

Når ble folk så forbanna krenkbare og når ble det så utrolig farlig om noen skriver noe som kan vekk ørlite ubehag hos andre? Og når ble det plutselig greit å sensurere vekk alt man syns er ørlite ubehagelig å se skrevet? 

 

Det er veldig uheldig å ikke la andre gjøre tilsvar åpent og enkelt når noen feks antyder forsikringsvindel. Veldig uheldig å stenge en kanal der antydninger i slike retninger vil få motbør så det holder av alle andre. Å sensurere på en slik måte er å gi de som antyder rett i sine antydninger. Sensuren gir deres antydninger vekt og viktighet i stedet for at de kan få oppleve å bli "kjørt over" av gode argument fra andre. 

 

Svært ubehagelig og uheldig utvikling. Antagelig basert på usikkerhet og uvitenhet hos moderator. Får håpe dette ikke er den gjeldende policyen på BP fremover. Da bør dere ta en bonusrunde i tenkeboksen. 

Jeg synes moderator gjor en fantastisk jobb. Prisverdig at han har jobben med å fjerne grums. Enkelte kaster mye dritt og er usakelig, dermed ødelegges hele forumet. Vil man ha ett forum en kan lære noe av, eller ett med drittkasting? Du klager jo selv over brune menn på facebook, hvis drittslenging ikke aksepteres her vil vi ikke få samme kommentarer her.

 

Anonyme forum bør ikke akseptere anklager mot personer som kan identifiseres. Skal man anklage noen må en etter min menig fremstå med fullt navn. De som får innlegg slettet bør gå i tenkeboksen, ikke moderator. Ville de si det samme åpent ansikt til ansikt?

 

Husk at internett er søkbart.

Link to post
Share on other sites

Og sensur får faktisk tiljubling. Jaja... Nå krenker jeg nok noen krenkbare ved å skrive dette også så da blir jeg sikkert sensurert selv. 

 

Når ble folk så forbanna krenkbare og når ble det så utrolig farlig om noen skriver noe som kan vekk ørlite ubehag hos andre? Og når ble det plutselig greit å sensurere vekk alt man syns er ørlite ubehagelig å se skrevet? 

 

Det er veldig uheldig å ikke la andre gjøre tilsvar åpent og enkelt når noen feks antyder forsikringsvindel. Veldig uheldig å stenge en kanal der antydninger i slike retninger vil få motbør så det holder av alle andre. Å sensurere på en slik måte er å gi de som antyder rett i sine antydninger. Sensuren gir deres antydninger vekt og viktighet i stedet for at de kan få oppleve å bli "kjørt over" av gode argument fra andre. 

 

Svært ubehagelig og uheldig utvikling. Antagelig basert på usikkerhet og uvitenhet hos moderator. Får håpe dette ikke er den gjeldende policyen på BP fremover. Da bør dere ta en bonusrunde i tenkeboksen. 

 

 

 

Er delvis enig med deg, men her var det snakk om alvorlige og udokumenterte anklager for forsikringssvindel - når både myndigheter og forsikringsselskap konkluderer med det motsatte.  

Det har også blitt diskutert om det var godt sjømanskap å dra ut under gjeldende forhold (stiv kuling og høye bølger etc.)  drivanker osv. - og det synes jeg er helt OK å diskutere her. Jeg mener at det man skriver skal man også kunna si til noen "face2face"... 

 

..nå er jeg ikke noen ekspert innen juss...men er nok ikke umulig at noen av anklagene som kom her bryter en lov eller to...  :confused:

Link to post
Share on other sites

 

 

Anonyme forum bør ikke akseptere anklager mot personer som kan identifiseres. Skal man anklage noen må en etter min menig fremstå med fullt navn. De som får innlegg slettet bør gå i tenkeboksen, ikke moderator. Ville de si det samme åpent ansikt til ansikt?

 

Husk at internett er søkbart.

 

Enig !!

 

Ville de si det samme åpent ansikt til ansikt? - er nok mange som hadde formulert seg litt annerledes da tror jeg...

Link to post
Share on other sites

Enig, det må være en viss takhøyde, rom for fabulering. Men det er dessverre samme tendensen vi  ser overalt i det offentlige rom, at  ytringsfriheten blir mer og mer innskrenket. Og det kommer i små drypp, så det merkes ikke så mye fra dag til dag, men fortsetter det slik, ender vi opp som Nord-Korea. Tidligere var det veldig pop blant egosentriske samfunnstopper å ta ut sivile søksmål for æreskrenkelse, for alt mulig. Dette har gått litt av moten, for nå er det straffebestemmelser for det meste. Ja, det er en skremmende utvikling. Og "just for the record", som det heter, jeg mener det mest sannsynlig IKKE er svindel, bare elendig sjømanskap - på grensen til grov uaktsomet, med den avkortning i forsikring som det måtte medføre. Men svindel med forsett ? Neppe. Og jeg tror ikke Tryg vil kjøre denne saken i retten - de har jo allerede skrytt kapteinen opp i skyene, av en eller annen uforståelig grunn :rolleyes:

 

Ja, det må være en viss takhøyde - men ikke for udokumenterte anklager for svindel. Vi har en myndighet og et system for dette. Hvis noen mener at det ligger noe kriminelt bak dette, går man til politiet med saken.

 

Jeg kan også være enig i at det ikke er god sjømanskap å gå ut under de værfoholdene som blitt beskrevet. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

 

..nå er jeg ikke noen ekspert innen juss...men er nok ikke umulig at noen av anklagene som kom her bryter en lov eller to... :confused:

Syns også mye var lavmål. Men sensur fjerner muligheten til å gi tilsvar og umyndiggjør også de som er uenige. Det er skivebom.

 

Ang det juridiske så er dette null problem. Om grensa lå her ville visst det for lenge siden men stadig flere av de krenkende vifter med paragrafer som er til helt annen bruk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...