Jump to content

Sunseeker forlis utefor Lista


Taremakken

Recommended Posts

Takker for at du tok deg tid til noen ord om denne hendelsen og takk for oppfordring til flåte. Det har vært diskutert rundt stuebordet noen ganger og jeg tror ikke det skal drøye så alt for lenge før den er på plass.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Takk for saklig og god fremstilling. Det er slik kunnskap, bevissthet og gjennomgang av egen båt og sikkerhetsbrief av mannskap som berger livet. Det hjelper ikke hvor mye vi diskuterer påbud om redningsvest frem og tilbake, uten at vi har bevissthet om alle andre faktorer.

 

Vi må ha med oss hodet inn i båtsommeren.

Link to post
Share on other sites

Takk for orienteringen Yamoto. Den ga veldig klart svar på en av mine største spm i denne forbindelse: var det ingenting en kunne gjort annerledes for å redde skibet?

Antagelig ikke.

Slik du fremstiller det gjorde dere alt riktig og ivaretok sikkerheten først og fremst.

Sjøvann er vel skurken uansett omstendigheter (elektrisk)

 

Ved henting av en båt i Bergen (til Holmestrand) nylig vurderte jeg å installere et kamera i motorrommet med monitor på førerpos samt separat generator + 5000L/min pumpe i reserve.

Turen måtte imidlertid forseres av grunner jeg ikke hadde kontroll over så det ble med å følge med på "huller" i vind og bølgevarsler i stedet.

 

Ukjent materiell. Tok høyde for at alt kunne skje men det gjorde det ikke for oss. Ingenting faktisk..

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for at du tok deg tid å fortelle historien her på BP, Yamato :-)

Håper jeg aldri vil oppleve noe slikt selv...

 

Det er meget verdifull informasjon for andre båteiere hvordan det faktisk oppleves når ting går galt, samt hvor kort det kan være mellom himmel og helvete på sjøen.

 

Jeg tror du kan være inne på noe ang killswitchen, og at det mest sannsynlig var vann og påfølgende kortslutning som slo ut både den og Div instrumenter/ utløste alarmer noe tidligere. I og med at starterene dro rundt så kan ikke motorene ha druknet som du sier, og det er ikke så mye annet som kan greie å slå ut 2 mekaniske motorer + generator samtidig på et blunk.

 

Synes også det er bra at du belyser hvordan forholdene rundt Lista og Siraområdet kan være under "riktige" forhold.

Det går helt bra så lenge alt er i orden, men kan snu til å bli livsfarlig på et blunk om noe teknisk svikter.

 

Jeg rundet selv Lindesnes i fjor med observert styrke på 12-13 m/sek fra W-NW. Jeg snek meg rundt hjørnet og krøp inn til Korshavn før jeg gikk innaskjærs opp til Farsund. Ble liggende der i noen timer mens vinden løyet.

 

Båten taklet rundingen fint og det var helt udramatisk de 10 minuttene det stod på, men jeg husker tankene som gikk gjennom skallen om det egentlig var en klok avgjørelse å gå så kloss på land og ba til høyere makter om at noe ikke skulle svikte i pålandsvinden...

Ville nok ikke gjort det samme i dag etter å ha lest historien din da det er påminnelse om at Mr Murphy kan dukke opp når det passer minst.

 

Til slutt vil jeg berømme dere for at dere greide å holde hodene kalde i en så dramatisk situasjon :-)

jeg synes dere handlet forbildelig og tok de riktige avgjørelsene når sekunder og minutter telte, og det skal dere være stolte av :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

alltid bra med førstehånds info.   Håper båten blir hevet og undersøkt slik at man kanskje finner ut hva som har skjedd 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jammen bra at dette gikk forholdsvis bra. Man skal aldri undervurdere vind og uvær tydeligvis. Jeg trodde egentlig at en diesel motor med mekanisk innsprøytning omtrent kunne gå under vann så lenge Svanehalsen var iorden og luftinntaket ikke sugde inn vann. Men man må vel kanskje helt tilbake til SABB motorene for at det skal være slik. I etterpåklokskapens lys burde jo egentlig en slik båt være bygget slik at et par hundre liter vann kan plaske rundt nedi motorbrønnen uten at hovedmotoren stanser.

 

En gammel MB feltvogn trenger jo kun en snorkel for at motoren der skal tåle å være nedsenket i kortere perioder. Synd vi aldri vil få et skikkelig svar på hva som egentlig gikk galt i denne saken. Men jeg håper iallefall at forsikringsoppgjøret til båteier kommer raskt og at han snart er å se på sjøen igjen.

Link to post
Share on other sites

Flott at du delte historien! Det er viktig både for forsikringsselskapet og oss båtbrukere å finne ut av årsaken! Jeg har ikke sett løsningen med motorromsviftene, men virker litt spessielt om ikke det er sikkelig vannlåssystem eller at åpninger er for lave i forhold til vannlinjen!

Alt i alt gikk det bra! Og manskapet gjorde alle de rette tingene. 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Jeg har også et slikt nødstopp system på motor. Jeg tror teorien til Yamato om at det systemet hadde betydning for motorstoppen stemmer godt.

Alt "dør" momentant og det det uler i alarmer popper opp feilkoder i hopetall(har Cummins med Smartcraft). Jeg har også vært med å "snorkla" med Land Rover og en mekanisk diesel stopper ikke på den måten pga vann så lenge snorkelen er over. Spesielt ikke 2 stk.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Flott å se skipperen sjøl på banen. Jeg har bare en kommentar, han tar for gitt at siden han kunne kinne motorene, så var det ikke vann i motorrommet. Jeg vil tro at både batterier og startmotorer kan fungere en god stund under vann, i prinsippet.

 

Jeg tolker det som båteier mente at det ikke var så mye vann i motorrommet så motorene stoppet og ikke kunne kinnes pga drukning. Tror også startmotorer og batterier kan funke en liten stund selvom de plasker i vann.

 

Jeg har lest båteiers post et par ganger til. Har på følelsen at det allerede var betydelige mengder vann i motorrommet på det tidspunktet maskinene stoppet i og med at akterskipet begynte å synke etter noen få sjøer som skyllet inn over akterdekket.

 

Hadde vært interessant og sett noen bilder av viftene og ventilristene på den aktuelle båten. Jeg greide ikke helt å tyde om disse viftene hadde egne rister på innsiden av dollbord eller veggen ut mot plattform, eller om det var de utvendige luftinntakene som menes?

 

Det var en link til en norsk SS62 på yachtworld tidligere i tråden. Er det den aktuelle båten, eller er søsterskip? Vet at det hvertfall har vært 2 SS62 i Norge i mange år som begge tidligere gikk her i fjorden, så det er ikke gitt at det er samme båten.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Tack för detaljerad, sansad och kunnig beskrivning av händelseförloppet Yamato!

Och som många har skrivit, stor beundran för besättningens sansade reaktioner och det sätt Ni lyckades hantera situationen.

 

De tekniska förutsättningarna och svagheterna gäller givetvis inte bara Sunseeker, utan kan i större eller mindre grad appliceras på andra fritids båtar.

Din berättelse ger många tankeställare som kommer att påverka färdplaneringen vid besvärliga passager eller väderförhållanden i framtiden.

 

Tack än en gång!

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tak for grundig gennemgang. Jeg tænker, at en sådan oplevelse vil sidde i kroppen i lang, lang tid - også selv om det gik godt. Men netop derfor er vi taknemmelige for at du orker at dele dine tanker. En ulykke må ikke ske forgæves og kun hvis vi deler viden og erfaringer kan vi lære af det, der gik galt og medvirke til at øge sikkerheden for os alle.

 

En tanke: Jeg havde et utæt søvandsfilter i min Forbina, der næsten fyldte motorrummet med vand. Der oplevede jeg også dug på ruderne og høj luftfugtighed i kabinen inden jeg opdagede vandet i motorrummet.

 

https://baatplassen.no/i/topic/37776-n%C3%A6sten-havari-overtryk-i-s%C3%B8vand-d6-310-a/

 

 

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for at du tok deg tid til denne oppsumeringen, den var veldig oppklarende ! :thumbsup:  Ønsker deg og dine lykke til med videre båtliv. Viktig å komme seg utpå så fort som mulig, så ikke skrekken tar tak for godt. Er man på sjøen lenge nok opplever man uhyggelige hendelser. De må en komme over.

Link to post
Share on other sites

Hvis vannivået i motorrommet når reimskiver, reimer mm. står vannspruten alle veier i motorrommet og kan lett nå kritiske elektriske/elektroniske

 systemer om de er plassert slik at dette er mulig.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Fortalte min far om denne tråden, han hadde fått med seg selve forliset. -det blir litt på siden, men han fortalte om en ulykke som handler om oppdrift og bølger. Det er fra da han jobbet ved Westamarin i Mandal. De hadde levert en Westamaran, for folk flest kjent som Catamaran, som gikk i passasjerrute nordafor. Under en tur gikk baugen ned i en bølgedal, sjøen skylte over fordekket og videre bakover skipet. Den ble stående å stange og kom seg ikke opp og ut av bølgen. Fordekket, styrhuset og taket over hele salongen ble presset ned en halv meter. Støttene/søylene i salongen bøyd og presset sammen.

Båten hadde for lite oppdrift i forskipet, så i stedet for at baugen ble løfter opp av sjøen, slo sjøen over, og det ble stående og stange.

 

Snur man på det, og sammenligner med fritidsbåters store badeplatformer, som i seg selv ikke har oppdrift sammenlignet med oppdriften i akterskipet, og båten går medsjø, så skal det ikke store fantasien til for å skjønne at stor badeplattform, gjerne med vegger på sidene, krever ekstra aktpågivenhet.

Link to post
Share on other sites

Husker den hendelsen som referes til over.   Må ha vært i 88/89?     Hører også med til historien at båtene (det var 2 søsterskip) ble ombygd med mer bæring i forskipet, fordekket ble tettet igjen så det ikke skulle samle like mye vann , samt at det ble montert ballast tanker.  Og båtene gjorde mange års god tjeneste etter dette  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg tolker det som båteier mente at det ikke var så mye vann i motorrommet så motorene stoppet og ikke kunne kinnes pga drukning. Tror også startmotorer og batterier kan funke en liten stund selvom de plasker i vann.

 

Jeg har lest båteiers post et par ganger til. Har på følelsen at det allerede var betydelige mengder vann i motorrommet på det tidspunktet maskinene stoppet i og med at akterskipet begynte å synke etter noen få sjøer som skyllet inn over akterdekket.

 

Hadde vært interessant og sett noen bilder av viftene og ventilristene på den aktuelle båten. Jeg greide ikke helt å tyde om disse viftene hadde egne rister på innsiden av dollbord eller veggen ut mot plattform, eller om det var de utvendige luftinntakene som menes?

 

 

Mener det samme som deg her Ståle... lukter en god del vann i kjelleren her og som også nevnt tidligere her en del plasking av vann som kortslutter det ene etter det andre

Regner med det var dette bildet du tenkte på tidligere :wink:

bilde

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Takk for ærlig beskrivning av hendelsesforløpet. Enig at viftene nok bør være hovedmisstenkte her. Har litt problemer med å forstå at i en Kategori A båt er disse store viftene plassert med luftutslipp helt nede mot badeplattingen? Videre er luftinntaket til motorene også plassert svært lavt, nemlig oppunder akterdekket? Hvorfor har ikke konstruktøren her utnyttet tilgjengelig høyde opp til dollbord?
På min kategori B båt ligger luftinntaket til motorene helt oppunder dollbord og med vannfelle/vannaviser nedenfor. Mine fire 6" ventilasjonsvifter henter innluft i framkant av dette luftinntaket, mens utluften slippes ut rett etter.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

På båtførerprøva ( blow maritim) så lærte man følgene om kategoriene som skal stå på CE merket.

 

A= havgående. Over 8 meter bølger.

B= utenfor kysten. Inntil 8 meter bølger.

C= langs kysten. Inntil 6 meter bølger.

D= beskyttet farevann inntil 0.5 meter bølger.

Om båt i kategori C skal klare bølger inntil 6m, så er denne Sunseekeren fullverdig i kategori D...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...