Jump to content

Sunseeker forlis utefor Lista


Taremakken

Recommended Posts

Har googlet noen 62 Manhattan og det ser for meg ut som alle har denne 4-kantede plastristen akter som kan se ut som et sjalusi over vifteåpninger i akterspeilet helt ned mot plattform. Hvis det er fabrikkmontert så må jo Sunseeker tilbakekalle klassifisering på disse båtene. Antar denne saken vil dukke opp i internasjonale medier hvis det er tilfelle.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser det skrives at det var varslet liten kuling og at båten var godkjent klasse A og at drivanker kunne reddet båten osv.

Selv mener jeg at det må fokuseres mer på været og at man bør være svært skeptisk til i det hele tatt legger ut rundt Lista i Stiv Kuling. I tillegg i en nesten 20 år gammel båt med feil og mangler.

Jeg sjekket varselet noen ganger i forkant av ulykken og da varslet ihvertfall yr.no stiv kuling (ikke liten kuling som det blir nevnt, uten at jeg skal si at ingen har varslet dette) både ved Lista fyr og Lindesnes fyr med topp omtrent når de rundet Lista. Jeg planla tur i motsatt retning to dager senere etter å ha sjekket varselet som da passet min båt og mitt mannskap.

Dersom man tar forbehold om at værvarsel til tider er unøyaktige og vindkast selv når varselet stemmer ved et slikt varsel ofte kommer opp i sterk kuling i spesielt utsatte områder. Vind og bølger kom generelt i mot i stiv kuling styrke. (men området er jo spesielt kjent for bråttsjøer og spesielt vanskelige forhold selv i mindre vind) Bølgene må ha slått med enorm kraft i båten. Følgelig sliter det generelt enormt på båt/utstyr til tross for A - klasse og mange fot. (og normalt også på mannskap)  Hvilken fart ble det gått mot Egersund før motorstopp? (etter runding Lista når vinden og bølger kom mot uten le fra land) Ble det gått i en fart som ville medført at båten stampet med dette været rett i mot i flere timer? Da må man ihvertfall forvente at sannsynligheten for at mye "uheldig" kan skje i en vanlig fritidsbåt (selv om man ikke forventer at A klassifisert båt skal synke i slikt vær uten andre uheldige omstendigheter)

Når den første motoren sviktet, hvorfor gikk de ikke umiddelbart inn til Lista for å sjekke motorrom? Hvilken fart ble det da gått i? Til Egersund på 1 motor i det været ville vel tatt en evighet. (var bølgene så ubehagelige at de ikke ville endre kurs til Lista havn? Annen grunn?) Ble pumper skrudd på manuelt når man mistenkte vanninntrengning?) Det ble ikke gjort forsøk på å sjekke om det var vann i motorrom pga. store bølger? Man valgte å fortsette turen til tross for at bølgene var store nok til å hindre muligheten for å sjekke motorrom ved evt. feil?

En evt. redningsaksjon blir tilsvarende vanskelig i slikt vær har vi fått bekreftet.

Så ihvertfall nå i etterpåklokskapens lys finner jeg det merkverdig at de ikke ventet til været løyet før de fortsatte og rundet Lista. (forøvrig er det svært vanlig å finne et par løse slangeklemmer og/eller løse polsko i båter 30-50 fot til tross for at eiere tror de har supert vedlikehold) på både nye og brukte båter.

Hilsen en som hadde mer flaks mht. å komme seg til land når den ene motoren stoppet pga. vannlekkasje fra sjøvannsfilter på vei til å runde Lista i en 43 foter for flere år siden.

Redigert av Nord West 370 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, bare litt oppklarende info:

Først, jeg har ikke sett min båt avbildet i disse fora, så foreløpig har bildene vært av andres båter.

Har et par bilder her, det ene er av akterenden på en tilsvarende båt der jeg har markert hvor viftene stod, og man kan se rommet og luken bak dette.

Hvis man ser på bildet så ser man IKKE noen vifter slik som på min. På min så man rett inn i viftene når man åpnet luken, bare med en beskyttende netting foran.

Neste bilde er fra min egen båt, tatt inne i motorrom når man ser akterover. Du ser den ene viften, og hvor denne er ifht badeplattformen.

Var litt vrient å forklare denne plasseringen med ord på en forståelig måte.

 

Når det gjelder om det var vann i motorrom før stopp: Jeg sier ikke at det ikke var det, jeg VET ikke, det kan godt ha vært mye vann der men vi merket ikke noe til det og hadde ikke alarm om det.

Nivåbryter til den "store" av de to pumpene skal gi alarm hvis den aktiveres, dette skjedde ikke (det blir skikkelig belysning og videokamera i motorrommet på min eventuelle neste båt!)

 

Hvis man tenker seg at det var vann opp mot bunnpanner/remhjul så ville det være snakk om en anseelig mengde (tonn...) som selvsagt ville tynge båten ned akter og gjøre den mer utsatt, og som kunne skvalpe opp på elektriske anlegg (primært plassert på skott foran motorene).

Igjen, det er spekulasjoner, men det er bra at vi spekulerer da man får luftet mulige problemer som alle og enhver båteier kan ha i bakhodet.

Tror det er viktig at vi ikke bare setter fokus på hva var det akkurat som stoppet denne båten, men tenker litt "bredt".

En sånn båt er en stor samling potensielle problemer i bevegelse, og om det var slange "x" eller kobling "y" som sviktet nå så kan det være noe helt annet for nestemann i synke-klubben.

 

Av en eller annen grunn får jeg ikke lagt til bilder i innlegget, så vennligst prøv disse linkene:

 

http://www.dominofun.com/images/pub/akter.jpg

 

http://www.dominofun.com/images/pub/vifte.jpg

Link to post
Share on other sites

Leger ut bildene for deg.

Om den luka har rister og man ser rett inn i viftene på innsiden synes jeg det er en katastrofalt dårlig løsning. Kan nesten ikke tro at et så velrenommert verft kan få seg til å gjøre noe slikt og i tillegg klasse båten i kategori A.

Det kan forklare både hvorfor sjøsprøyt og vann ble dratt inn under gange med tanke på været dere hadde, og at det gikk så fort når dere ble liggende med hekken mot sjøen.

 

 

bilde

 

bilde

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det er jo nesten det samme som å kjøre med åpen dørk-luke det der. Fritt frem for alt vann som slår over plattformen.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er jo nesten det samme som å kjøre med åpen dørk-luke det der. Fritt frem for alt vann som slår over plattformen.

Sant nok, men man vil fort finne svakheter ved de fleste fritidsbåter dersom man går i timesvis med stiv kuling i mot utaskjærs, spesielt ved Lista.

Redigert av Nord West 370 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Jeg sjekket varselet noen ganger i forkant av ulykken og da varslet ihvertfall yr.no stiv kuling (ikke liten kuling som det blir nevnt, uten at jeg skal si at ingen har varslet dette) både ved Lista fyr og Lindesnes fyr med topp omtrent når de rundet Lista.

Nettopp av samme grunn, så gikk vi fra Farsund tidligere på dagen. Vi ungikk kulingen som var meldt.

Jeg er overrasket at man velger å runde på det tidspunktet hvor det blåste mest.

Tidlig morgen, dagen etter ulykken var det igjen helt "rolige vind og bølgeforhold" i området.

Link to post
Share on other sites

Er det en ting jeg stusser litt på så er det at det på en A-klasset båt er såpass relativt lavt plasserte luftinntak. Selv på den (i denne sammenhengen) relativt knøttlille Viknes 1080´en så er luftinntak til motor plassert på taket med ventilasjonssjakt ned til motorrommet i ene (tror jeg) hjørnet av overbygget (Riktignok ikke på flybridgeutgaven, men når man runder 60 fot så bør vel det la seg løse?). Den løsningen burde kanskje vært kopiert vilt og uhemmet av andre produsenter.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg nogensinde igen skal have en båd med indenbordsmotor, så skal der være alarm for vand i motorrummet. Har også meget svært med at forstå, hvis det ikke er et krav for CE-godkendelse.

 

Det burde være som med motoralarmen: At man tester alarmen når man sætter tændingen på, så man er sikker på at den virker.

 

Selv små lækager kan man jo opdage på den måde. Det erfarede jeg selv, da mine eksos-risere blev udsat for tæring på Nord Westen. Det skal man altså have.

Link to post
Share on other sites

Jeg har montert vannslarm i min båt. Et enkelt system som er lett og funksjonsteste; to nivåsensorer av vippetypen som i utgangspunktet er beregnet for styring av lensepumper koblet opp mot et horn av den høylytte typen slik at jeg også hører den på flybridge

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg nogensinde igen skal have en båd med indenbordsmotor, så skal der være alarm for vand i motorrummet. Har også meget svært med at forstå, hvis det ikke er et krav for CE-godkendelse.

 

Hos meg er alle fire lensepumpene i kjølsvinet koplet til lyd/lysalarm ved førerpossisjon og på flybridge.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hvordan har du løst det REM?

Tjaa? Veit sandelig ikke? Har ikke studert det så nøye, men er standard på Fairline trur jeg? Er vel ikke værre enn at man kopler en alarm til nivåbryteren til lensepumpa.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

hos meg er det tre lensepumper med alarm en ligger under dørken bak en i motorrom og en under dørken i front . pumpene gir alarm oppe på fly og nede i cabin. Tror dette er standard som REM og Ebonita sier på Fairline og Princess..

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Til dere som har lensepumpe med alarm. Sitter nivvåvakta i pumpa, eller får pumpa et signal fra en nivåbryter? I tilfelle vil det være større sikkerhet med alarm på nivåbryteren enn pumpa. Pumpa går jo bare som en konsekvens av at nivåbryteren aktiveres, men det kan jo være feil mellom dem.

Link to post
Share on other sites

Til dere som har lensepumpe med alarm. Sitter nivvåvakta i pumpa, eller får pumpa et signal fra en nivåbryter? I tilfelle vil det være større sikkerhet med alarm på nivåbryteren enn pumpa. Pumpa går jo bare som en konsekvens av at nivåbryteren aktiveres, men det kan jo være feil mellom dem.

Saowanne har lenspumper med separate nivåvakter. Alarmen går på nivåvakta.

 

Det var kjekt å ha den gangen pakkbokshylsa ramla av . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...