Jump to content

Midgard på tur


Astridhj

Recommended Posts

Båten lå der flott og rank som en Nauticat- stilig havn- det var tydelig en havn for de med litt grunker - vi slapp ikke inn med bil men måtte gå ned i havna 

Det var en flott havn - båten lå Vel fortøyd og ventet på sin eier- synd dere ikke var der så vi kunne treffes - hadde vært hyggelig oss Nauticat/ båteiere - lykke til videre - det må være deilig å husbåt her nede I varmen!

Link to post
Share on other sites

Hei otto!

Tusen takk for at du såg etter Jandia, setter pris på det :)

Havna er veldig bra den. Veldig bra ettersyn, da havnecrew går runde kvar time og ser etter båtene inkl fortøyninger.

Er billigare havner der, men når me er så lenge vekke om gangen, synst me det er verd å betala litt ekstra for sikkerheten.

 

Ja hadde vert veldig hyggelig å slått av ein prat oss nauticat folk imellom.

Får håpe våre veier krysses igjen snart.

 

Nyt ferien på Gran Canaria, og ta ei Tropical for meg ;)

Link to post
Share on other sites

Godt du koser deg :)

 

Sikkert vesentlig meir behageligt der nere en å ligga her ute i nordsjøen i 40 knop vind og 6-7 meter bølger. Rett og slett litt småkaldt her.

 

Dagens bilde fra kontoret:

DSC_0229.JPG.d3f3101c759c20aa34980315929d91d0.JPG

 

Sida eg først legger ut jobb bilder så kan eg jo heller legga ut litt kjekkare bilder

 

Hadde øvelse med Shetland Coastguard for eit par dager sida, og da er alltid lika spennande når dei setter folk ombord på dekk til oss:

DSC_0223.JPG.39fc49aa8de3d46af307d1d99999e641.JPG

 

Og siden det er ein del folk på forumet som liker å ta turen til Shetland, så kan eg jo legga ved eit fint bilde fra Lerwick og Victoria pier:

org_3b13336dbd9ef7ce_1544445458000.jpg.1b17ea5241121ebd9a87242d8d8bcf35.jpg

Link to post
Share on other sites

Hehe, nei det var desverre lite seilbåtar å sjå. Bildet blei tatt rett før jul, så da var nok lite seilbåtar på ferie :)

Men på sommaren pleier da innimellom å ver ein del. Mykkje flott landskap langs kysten der.

 

Håper etter kvart at me får tatt vår egen seilbåt oppover, så me kan segla litt andre plassar en bare Lerwick og Scalloway.

Blir ikkje heilt da samma når ein er på jobb :)

 

Link to post
Share on other sites

Hehe, ja da hadde blitt bra :)

Du får sei fra om du er i Aberdeen (der me har base) ein gang, så skal du få deg ein omvisning veit du.

Edda Fram er på kontrakt for shell uk, så me holder oss stort sett på dinna sio av dammen for tida. Går mest til nord feltet som er ca 60 nm nord øst fra Shetland.  Ca 270 nm nord fra Aberdeen.

Link to post
Share on other sites

Steini skrev for 1 time siden:

Har samme stilling her ombord som i jandia :)  (kaptein)

 

Da har du det som meg ombord i hjemmeskuta! Der bestemmer jeg! For det har jeg fått lov til å si av rederinnen!??

Og i Jandia har du jo en liten og en litt større rederinne!????

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Hehe, jepp. Eg kan gjer så eg vil så lenge ikkje Rederinnen eller sjefen seier noko anna!

Så da er enkelt når det er likt både heima og på jobb :)

 

Ja da går litt fuel. Bruker mellom 500-1000 liter i timen når me går med Edda Fram. Alt etter kva fart ein treng. 

 

Forhåpentligvis er det litt mindre på Jandia, hehe.

Har ikkje fått prøvd med Jandia, men etter kva eg har lest meg fram til, så skal det ver ca 7l i timen, ved 6-7 knop.

Blir spennande å finna ut av. Kunne vert artig å visst kva ein evt kunne spart med å skifte til feks brunton`s auto-prop eller liknandes.

Det er vel minuset med å ha ein båt som det berre er produsert rett over 20 eksemplar av. Lite erfaring å høste fra andre med samme båt.

 

Reint effektmessig så er vel ein fast propell mest effektiv, men vil jo tru da har skjedd litt på den fronten siden 80 tallet.

 

 

 

Redigert av Steini (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Propellbetraktning:

Jeg hadde en seilbåt med VP d1 30 og fast tobladet standard propell.

Byttet denne med en Gori treblader, ikke først og fremst for å spare fuel, men for å få seilpropell og bedre komfort under motorgange.

 

Erfaringen ble at med standard toblader så ble det turtall som regulerte dette mot mine ører.

Byttet førte til at jeg møtte skrogfart med lavere turtall og kunne presse litt til uten at ørene gav «alarm»

 

Resultatet ble, litt høyere fart og litt høyere fuelforbruk.

 

Ergo, jeg kom litt tidligere frem for både motor og seil, men med en ubetydelig slankere lommebok.

Men jeg syntes dette var helt greit.

(har nå byttet til båt med treblader fast propell, og vurderer fortsatt ett propellbytte :-))

 

Link to post
Share on other sites

ja treblader kontra to blader er nok litt forskjell ja. Leser mangen som seier det samme som deg, ang det byttet.

Har treblader flexofold på bavariaen min, og den har vert veldig bra. Men fekk jo aldri testa den opp mot fast propell.

Og ja ein merker ein del forskjell når ein klapper den samen under seil, med tanke på fart.

 

På Nauticaten er det ein maskin med større volum (ford 6,2l), og deretter større moment, så eg sku jo tru at ein slik auto prop, skulle utgjer litt forskjell med tanke på at ein holder samme fart med lavere turtal på maskinen. Tviler på at ein sparer inn dei 40k ish som propellen. 

Men synest det er ein intressant tema. Det skal jo også ver ein god del mindre "prop walk" med ein slik. Men så er det jo ein anna sak at det er vel meir deler på ein slik prop, og dertil meir som kan gå galt.

 

Uansett er det mykkje som skal oppgraderast før propellen kjem inn i bildet. Men ein må jo lesa seg litt opp og fundera rundt tema. Så kan ein etter kvart gjer ein betre vurdering.

Link to post
Share on other sites

Då var da handla inn litt meir nytt verktøy og utstyr til Jandia:

Etter kvart som lithium batterier kjem ombord, så må ein jallfall ha utstyr til å lage nye kabler. pluss div annet:

DSC_0233.JPG.4432cfa01c0bbf3829fb2f17597f3145.JPG

Blir hovedsaklig 95mm2 og 70mm2 kabling på dei store strøm trekka. Om nokon lurer på kva dei 5 rundingene er, så er det magnetiske feste til brann og co varslerer. Så blir dei lett å både flytte, og ta ned, pluss eg slepper lage skruhull rundt om i båten.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har enda ikkje kommen meg ombord i Jandia...... Berre jobbing for tida.

Så denne gangen blir det berre ei uke hjemme før eg skal ut igjen 4 uker. Men når Juni endelig kjem, då skal eg ombord i Jandia igjen. Og du hendelse eg gleder meg. Er tortur å ver so lenge vekke fra skuta vår.......

Heldigvis veit eg at dei passer godt på henne der nere.

So mens eg sitter her på jobb og lengter ombord til ei skute med master, så har eg fått satt opp open cpn og samt koblet ny gps til laptop.

Ny milwaukee poleringsmaskin er kjøpt inn, så både Midgard og Jandia skal sjå flotte ut.

 

Har også fått laget ferdig sertifikat permen til Jandia:

DSC_0514.JPG.1b0dff4f5e78af0f9f84eeb4c32fc7f1.JPG

 

DSC_0513.JPG.624ba3cfa241642393963176c8c7f4ea.JPG

 

Er så enkelt å greit å ha alt av papir og sertifikat på båten i ein perm. Når myndigheter osv kjem ombord er det berre å legga fram permen, så finner dei alt der.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...