Bitteliten Svart 11.Juni.2005 Del på Facebook Svart 11.Juni.2005 (redigert) Jeg har lært at ved fem støt hopper kapteinen på lua.... Forøvrig har jeg ved et par anledninger vært nødt til å be ColorLine og DFDS vike klar av meg der jeg satt i en 15 fots båt med dykkeflagget oppe. De gjorde det, uten å protestere. Kommunikasjon gjør underverker. <{POST_SNAPBACK}> Dette er vel et godt svar på sitatet under. Jeg har selv opplved flere ganger at nyttetrafikk har viket når vi har ligget i stilla i regattaer - bare man er tidlig ute, det er manøvreringsrom, og de har tid til å vike. VHF K16. Enkelte tror at verden er til for dem og ikke omvent!!!!!!!!!!!!!!!! <{POST_SNAPBACK}> En hvilken som helst diskusjon om påkjørsrett eller ikke, er uinteressant i et tilfelle som dette. En fritidsskipper må holde utkikk og sørge for å befinne seg i betryggende avstand fra leia når slike nyttefartøyer som dette er i farvannet!Helt enig - som frititidsbåtskipper skal man holde seg unna. Men det gir ikke nyttetrafikken rett til bare å kjøre på. men det skal på ingen måte misbrukes av fritidsbåtflåten Redigert 11.Juni.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Syvert Svart 11.Juni.2005 Del på Facebook Svart 11.Juni.2005 En hvilken som helst diskusjon om påkjørsrett eller ikke, er uinteressant i et tilfelle som dette. En fritidsskipper må holde utkikk og sørge for å befinne seg i betryggende avstand fra leia når slike nyttefartøyer som dette er i farvannet! Hvis man følger med litt så er det ikke vanskelig å oppdage dem i god tid, og så sørge for å manøvrere slik at de får nødvendig rom før de er helt oppi hekken din! <{POST_SNAPBACK}> Heisan Arvid_A Jeg så enig så enig! Hvis alle fulgte Arvid_A's gode råde ville det jo ikke oppstå noen problemer, og diskusjonen om "påkjørsrett" ville vært helt uinteressant. På den annen side er det noen mindre "nyttefartøyer" som tror at de er guder på havet. Jeg var selv utsatt for en av den typen i Blindleia i fjor sommer. Det var et fiskefartøy som var ombygd til annen "virksomhet" (fiskerinummeret var malt over). Han kom fra babord og hadde klar vikeplikt i et farvann hvor det var plenty nok vann på alle kanter. Han sto på "krava"! Jeg måtte gi full "spiker" for å unngå kollisjon. På toppen av det hele viste han finger'n!!! Vi har også hatt et par slike saker i KNBF hvor fritidsbåtskipperen fikk fullt medhold. I utgangspunktet gjelder selvfølgelig sjøveisreglene også for nyttefartøyer, men hvis du er i tvil så styr unna. Selv profesjonelle navigatører som burde visst bedre, kan også vise manglende dømmekraft! Og det gjør de av og til... Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Bitteliten Svart 11.Juni.2005 Del på Facebook Svart 11.Juni.2005 (redigert) På den annen side er det noen mindre "nyttefartøyer" som tror at de er guder på havet.Jeg opplever nyttetrafikken i farvannet der jeg ferdes som utelukkende positiv. Jeg er på vannet i farvannet Moss-Horten ofte, og jeg tar fergene selv ofte. Da følger gjerne med på trafikken på vannet på overfarten - og det er mange, mange ganger hvor ferga endrer kurs noen grader for å gi rom for småbåtene. Og er det regatta med joller eller turseilere i Værlebukta så legger de gjerne kursen godt over mot "Mossesida" for å gi plass. Jeg hørte for en drøy uke siden også en fritidsbåt som kalte opp Stena Saga på K16. Fritidsbåten lurte på om Stena Saga hadde mulighet til å vike - svaret fra Stena Saga: Hold kursen din - vi legger om. Kommunikasjon gjør underverker. Og har man ikke VHF - vær gjerne overtydlig og vis overdrevent at du viker. Ikke vik 5 grader om gangen - men ta en skikkelig sving slik at nyttetrafikken tydelig ser hva du mener. Redigert 11.Juni.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 11.Juni.2005 Del på Facebook Svart 11.Juni.2005 På den annen side er det noen mindre "nyttefartøyer" som tror at de er guder på havet.I den forbindelse vil jeg fortelle om en episode for ca 2 uker siden: Jeg kommer fra Tønsberg og går østover. Da jeg kommer til sundet mellom Husøy og Husvik (tror jeg det heter) ser jeg en båt inne ved land som bakker ut og dreier rundt. Jeg ser også at dette er fergen som går i rute her ("Ole", en liten båt, 30- 40 fot ?). Når den har dreid rundt, gir den gass og kjører rett ut foran meg. Jeg har ikke båter bak meg, så det hadde ikke kostet han mye å vente litt. Jeg viker bak han med relativt liten avstand. Man sitter jo igjen med noen spørsmål: - Hvorfor ventet han ikke? - Gjelder dette med å vike for nyttefartøy at man skal vike for alle nyttefartøy, uansett størrelse ? - Hva er et nyttefartøy ? Er det om skipperen får betalt? En ivrig hobbyfisker kan ha like stor båt som en forsiktig yrkesfisker. Er Taxibåt nyttefartøy ? - Hvordan vet vi hva som er nyttefartøy? Skal vi vike for alt som er stygt nok ? - Jeg trodde bakgrunnen for regelen var at store båter var vanskeligere å manøvrere. I så burde vel Ole vike som alle andre. Gerhard Ps. For øvrig han gikk sydover, jeg østover, han kom fra babord, og har, om den vanlige reglen gjelder, vikeplikt. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 12.Juni.2005 Del på Facebook Svart 12.Juni.2005 - Gjelder dette med å vike for nyttefartøy at man skal vike for alle nyttefartøy, uansett størrelse ? - Hva er et nyttefartøy ? Er det om skipperen får betalt? En ivrig hobbyfisker kan ha like stor båt som en forsiktig yrkesfisker. Er Taxibåt nyttefartøy ? - Hvordan vet vi hva som er nyttefartøy? Skal vi vike for alt som er stygt nok ? - Jeg trodde bakgrunnen for regelen var at store båter var vanskeligere å manøvrere. I så burde vel Ole vike som alle andre. I Sjøveisreglene, http://www.nautisk.com/nor/pub/colreg/index.htm- regel 44 (særskilt regel for norsk innenlandsfarvann) står det følgende: "Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde." Dette gir sikkert rom for tolkning i retning av hva som skal defineres som "trangt farvann, sterkt beferdet lei eller havneområde". Foruten naturens beskaffenhet, må bl.a. størrelsen på de involverte fartøyene ha betydning. Sett fra broen på Kielferga er utvilsomt Drøbaksundet å oppfatte som trangt farvann, mens jeg, fra skaistolen i min lettmanøvrerte 18-foter ikke ser det på samme måten. Her må derfor enhver vurdere situasjonen og handle ut fra egen manøvreringsevne og hva man forventer at motparten vil, og ikke minst kan foreta seg. Det er derfor det er så viktig i god tid å vise hvordan man akter å manøvrere. Det viktigste, på sjøen såvel som i andre situasjoner i livet, er å vise hensyn og normal høflighet, samt å bruke det man er utstyrt med av sunn fornuft - med andre ord praktisere den gode gamle "Hakkebakke-loven"! Ha en god og hensynsfull båtsommer! Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 12.Juni.2005 Del på Facebook Svart 12.Juni.2005 VHF er fint - K 16 - si i i fra at du viker - så vet de hva du gjør. <{POST_SNAPBACK}> Dypt uenig. VHF navigasjon er kun egnet til å skape misforståelser. Dette er kun absolutt siste utvei. Hvorfor skal du fortelle nyttefartøyet hva du gjør? Gjør en tydelig og markert manøver i god tid som du skal gjøre etter reglene. Kommer en i en sånn situvasjon at en begynner på VHF da er en alt for sent ute med manøveren sin. På sommeren hvor mange lystfartøy kan sees fra brua på nyttetrafikken i Oslofjorden? Rimelig mange,og det er nesten umulig å plukke ut den som kaller. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 12.Juni.2005 Del på Facebook Svart 12.Juni.2005 Saken er jo grei, i sterkt traffikerte farvann har fritidsbåter under 20 meter vikeprilkt for rutegående og andre nyttefartøyer. Oslofjorden fra Torbjørnskjær / Færder til Oslo er sterkt traffikerte farvann i flg. sjøfardsmyndighetene, det som omfattes av Regel 9 i sjøveisreglene. Se Regel 9, ledd b og Regel 10,ledd d, punkt j. Så da er det bare å holde av. Utenfor Torbjørnskjær derimot er det bare å la autopiloten seile og sitte påp fordekket og holde utkikk og kose seg i solnedgangen. Ole S/Y Sirius <{POST_SNAPBACK}> Så du forventer at en koloss av en supertanker skal holde klar av deg fordi du er på utsiden av Torbjørnskjær En kabellengde for ham er som en cm for oss småttinger. Husker enda med skrekk og gru Færderseilasen for mange,mange år siden da vi gikk ut fra Slagentangen om natta. Så nær hjerteattakk har jeg antagelig aldri vært noen gang. Advarsler på norsk,engelsk og tysk utfordret mange til å krysse rett foran baugen så vi ikke så dem fra brua. Det var en riktig,riktig festelig natt. Og antagelig hadde alle sammen av oss flaks som ikke kolliderte men mange ble vippet ut av veien av baugsjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 12.Juni.2005 Del på Facebook Svart 12.Juni.2005 Store båter og yrkesfartøy viker jeg alltid for, uansett!!!! Små båter som ikke tydelig og i god tid viser at de viker, viker jeg også for.. uanset!! Nå virker det som om å være på sjøen i Oslofjorden oppleves omtrent som å kjøre Oslo-Drammen. Slike trafikkforhold har jeg heldigvis ikke opplevd på sjøen ennå. På sjøen har jeg god tid, noen ekstra minutter på tomgang, eller en sløyfe i en annen retning for å la annen trafikk passere sjenerer ikke meg. Følelsen av å ha kontroll og vite at jeg unngikk en ekkel situasjon deriomt er god. tj Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 12.Juni.2005 Del på Facebook Svart 12.Juni.2005 (redigert) Så du forventer at en koloss av en supertanker skal holde klar av deg fordi du er på utsiden av Torbjørnskjær. En kabellengde for ham er som en cm for oss småttinger. Egentlig ikke, men ute på det åpne havet er det liksom litt andre forhold enn i Oslofjorden som er et sterk beferdet område (mer å sammenligne med Oslo-Drammen på veien). Oslofjorden er definert som et slikt område og det er også sep. soner som skal forhindre sammenstøt. Ole Redigert 12.Juni.2005 av olews (see edit history) Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
EIRINA Svart 12.Juni.2005 Del på Facebook Svart 12.Juni.2005 Uansett om man har motoren under beina sine eller oppe i masta så er det sunnfornuft som rår så da år vi bare heve oss over de som absolutt må bryte den regelen og gå der det passer dem når det passer dem og håpe på at de treffer noe stort slik at de lærer og følge med i timen neste gang takk for et fint forum sees i Horten Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 12.Juni.2005 Del på Facebook Svart 12.Juni.2005 Har lest igjennom denne strengen, og er forbauset over enkelte innlegg. 1. Fem støt i fløyta betyr: "Kom deg til H#@#¶$@ av veien!" Burde være unødvendig å gjenta 3 ganger! Og burde egentlig vært unødvendig å utløse behov for slikt signal. (Holde utkikk, også akterover.) 2. Sjøveisreglene sier klart at seilfartøyene i dette tilfellet SKAL holde av vegen! 3. De sier videre at alle endringer av kurs/hastighet bør skje tydelig og i god tid! (Ref. ulykken med Andrea Doria ) 4. SÅ store båter som Kielferga er NESTEN uten evne til å manuvrere, sammenlignet med små lystbåter, og i hvert fall i trang lei! Da er jeg mere i tvil om vikeplikt for små taxi-båter (Tenker her spes. på Kragerøskjærgården... ) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Baltic Svart 12.Juni.2005 Del på Facebook Svart 12.Juni.2005 For å slippe å se etter i boka (som ligger i båten): Har jeg som har motorisert lystbåt vikeplikt for seilbåt som går for motor (har ikke seilene oppe)? Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 12.Juni.2005 Del på Facebook Svart 12.Juni.2005 (redigert) Tja, vanlige styringsregeler gjelder da. Dvs vik i fra Høyre etc. Strengt tatt så skal en seilbåt føre merke/lanterner som indikerer at den går uten motor. Seilbåter bør forøvrig være sikker på at de kan styringsreglene mellom seilbåter. Redigert 12.Juni.2005 av Blue_Dragon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 12.Juni.2005 Del på Facebook Svart 12.Juni.2005 Strengt tatt så skal en seilbåt føre merke/lanterner som indikerer at den går uten motor. <{POST_SNAPBACK}> Og hvordan ser så det merket ut? Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Slagskibet Svart 12.Juni.2005 Del på Facebook Svart 12.Juni.2005 For å slippe å se etter i boka (som ligger i båten): Har jeg som har motorisert lystbåt vikeplikt for seilbåt som går for motor (har ikke seilene oppe)? <{POST_SNAPBACK}> En seilbåt som går for motor eller for både seil og motor har du vikeplikt for som et det er et maskindrevet fartøy. Tyskerene er eksemplariske til å vise korrekte dag og nattsignaler. Et eksempel til etterfølgelse. Sitér dette innlegget Link to post
Baltic Svart 12.Juni.2005 Del på Facebook Svart 12.Juni.2005 En seilbåt som går for motor eller for både seil og motor har du vikeplikt for som et det er et maskindrevet fartøy. Tyskerene er eksemplariske til å vise korrekte dag og nattsignaler. Et eksempel til etterfølgelse. <{POST_SNAPBACK}> Kan jo være vanskelig å 'bevise' at vedkommende seilbåt m/seil oppe og som samtidig går for motor,- faktisk går for motor, vel... Seilbåten kan med seil oppe 'gjøre som om' den ikke går for motor og 'stå på' for at jeg skal vike, og jeg viker selvsagt Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 12.Juni.2005 Del på Facebook Svart 12.Juni.2005 (redigert) Strengt tatt så skal en seilbåt føre merke/lanterner som indikerer at den går uten motor. <{POST_SNAPBACK}> Og hvordan ser så det merket ut? <{POST_SNAPBACK}> Seilbåter skal vise signal hvis de går med motor. Dagsignalet er en kon med spissen ned. om natten fører de lanterner som en motorbåt. Men det enkelte gjør feil er å bruke tricolor i mastetoppen kombinert med motorlanterne lenger nede på masta. Motorlanterna skal være plassert høyere enn STB/BB lanternene, derfor må den kombineres med et sett med rød/grønne plassert f.eks i baugen. Redigert 12.Juni.2005 av Lars_Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Slagskibet Svart 12.Juni.2005 Del på Facebook Svart 12.Juni.2005 Kan jo være vanskelig å 'bevise' at vedkommende seilbåt m/seil oppe og som samtidig går for motor,- faktisk går for motor, vel... Seilbåten kan med seil oppe 'gjøre som om' den ikke går for motor og 'stå på' for at jeg skal vike, og jeg viker selvsagt <{POST_SNAPBACK}> Ja,helt enig Baltic. Og det er en uting at de ikke kan hive opp dagsignalet når de går for seil og motor samtidig. Som sagt tyskerene imponerte meg stort. Til og med småjoller som la med dregg ute hadde ankerball oppe. En tysker,engang proffsyklist i DDR og sikkert veldig berømt engang,fortalte meg at Wasserschutz Polizei var veldig strikse og godtar ikke noe tull. Blir du tatt så er det bare å se passe kledelig beskjeden og dum ut forstod jeg. Men hvordan politiet der avgjør om en seilbåt går både for motor og seil det strakk ikke tysk kunnskapene seg langt nok til å spørre om. Anledningen ble benyttet til innkjøp av en liten sort ankerball. Men hvor den skal henges opp må gudene vite Sitér dette innlegget Link to post
Syvert Svart 12.Juni.2005 Del på Facebook Svart 12.Juni.2005 Seilbåter skal vise signal hvis de går med motor. Dagsignalet er en kon med spissen ned. om natten fører de lanterner som en motorbåt. Men det enkelte gjør feil er å bruke tricolor i mastetoppen kombinert med motorlanterne lenger nede på masta. Motorlanterna skal være plassert høyere enn STB/BB lanternene, derfor må den kombineres med et sett med rød/grønne plassert f.eks i baugen.Dette er helt korrekt. Dessverre er dette en regel som de aller fleste seilere synder mot. I mange tilfeller kan du se av kurs, fart og vindretning at seileren MÅ gå for motor, men det krever kanskje en smule erfaring. Det er jo litt irriterende å møte en seiler med vikeplikt som holder på sin "rett til veien" og når du går aktenom, så ser du at det putrer friskt fra eksosrøret... I åpen sjø er det greit nok, men i trange farvann er det greit å vite om seileren seiler eller motrer...Men er'e så nøye a? Vi er jo ikke på sjøen for å irritere oss. Men av og til kan det være litt vanskelig å styre adrenalinet....og akkurat det skjer dessverre stadig oftere, men da er sannelig ikke seilerne de verste! Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Hallaron Svart 12.Juni.2005 Del på Facebook Svart 12.Juni.2005 Kan jo være vanskelig å 'bevise' at vedkommende seilbåt m/seil oppe og som samtidig går for motor,- faktisk går for motor, vel... Seilbåten kan med seil oppe 'gjøre som om' den ikke går for motor og 'stå på' for at jeg skal vike, og jeg viker selvsagt <{POST_SNAPBACK}> Jeg er enig at det kan være forb.. irriterende dersom en seilbåt "står på krava" samtidig som man ser at det åpenbart må være motoren som driver. Her er jo reglene klare - går man for motor - er man å regne som motorbåt. Om jeg seiler i trangt / traffikert farvann hender det at motoren får svive i fri for at jeg raskt skal kunne bruke motor ( tenninga på motoren ligger litt kronglete til ). Når det er sagt så opplever man fra tid til annen at motorbåter ikke er serlig villige til å vike. Det er ikke alle som er klar over vikeplikten de har, og så er det sikkert et fåtall som gir f.. De har sikkert blitt utsatt for mange motorseilende seilbåter Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Krapyl Svart 12.Juni.2005 Del på Facebook Svart 12.Juni.2005 En dag var en herre på seiltur med sin tomastede båt. I ei trang lei fikk han en AWB om le, samtidig med at han hørte at Kielfergen blåste. Han prøvde alt han kunne for å få AWB'en til å falle av slik at han kunne komme seg ut av veien for fergen. Omsider lyktes det. Fergen blåser igjen og vil ha dem helt ut av sundet. Herren i den tomastede båten er ikke kjent i området, og vil ikke gå utenfor den merkede leia. Skulle han gå på, ville det bli totalforlis i sjøen etter ferga. Det gikk bra. Neste dag finner han ut at han er blitt idiotforklart på Internett, og blir veldig lei seg. Det var jo ikke hans skyld. Tror ikke jeg tør å dra utpå til sommeren i tilfelle en eller annen med digitalkamera koker opp en historie som involverer min båt og legger det ut. Og Bastøyferga ja. Dersom han har stått på sin rett og tvunget seg igjennom et felt med båter som konkurrerer og tvunget opp i vinden en båt som går for full blås med spinnaker er det dårlig skjønn. Ved konkurranse på landevei enten til fots eller på hjul taes det tilbørlig hensyn, både fra busser og lastebiler. Ferga kunne bare tatt et plot på X-102'en og veket et par grader. Han hadde ikke tapt et sekund, men hadde selvfølgelig ikke fått med seg fornøyelsen av å se kaoset ombord i seilbåten. Seilbåter med motor. Her blir det jo også lansert et signal for seilbåter uten motor, uten at jeg noensinne har hørt om det. Det hintes jo også at seilbåteiere ikke kjenner til regler om signaler. Mulig det, men jeg kan garantere at alle motorbåteiere vet om det. En kan ikke starte motoren, enten som forberedelse til seilhåndtering eller for å få litt juice på batteriet, før det oppstår en styrbordsituasjon. Det går an å bruke hue. Jeg må gå et stykke rett mot vinden for å få storseilet opp eller ned. Så kommer Stutum fra styrbord igjen. Det lar jeg ham gjøre. Jeg påberoper meg begrenset evne til å manøvrere. Og hvis man ser en seilbåt i 6-7 knops fart i vindstilla er det åpenbart at han går for motor. Jeg går alltid med storseilet oppe som rulledemper dersom det ikke er vind nok til å seile. Og skulle man begynne å bøtelegge av de årsaker kan man begynne med sjarkene som har mesanen oppe av samme grunn. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Slagskibet Svart 12.Juni.2005 Del på Facebook Svart 12.Juni.2005 Er ikke helt uenig med deg i dine betraktninger Krapyl med unntak av sjarker-selv de med mesan oppe. En sjark må da defineres som motorbåt uansett? For seilbåter er reglene klare nok-kjeglen skal opp. Og motorbåter er ikke noe bedre enn seilbåter til å følge regler. Men vi kan jo begynne med det enkle,å bruke ankerball og kjegler og å passe på hekkbølger og holde avstand til båter vi passerer på vår vei ? Litt brodne karer er vi antagelig de fleste av oss Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 12.Juni.2005 Del på Facebook Svart 12.Juni.2005 (redigert) Joda Hr. Thor. Jeg vet jeg spissformulerer. Jeg prøver å få fram at lovens bokstav og lovens intensjon ikke nødvendigvis er sammenfallende i enhver situasjon. Selv om jeg synes det er fullstendig meningsløst at jeg skal heise kjegle, ta ned seilet, fire kjeglen igjen. Det må da være fullstendig åpenbart for alle hva jeg driver med. Redigert 12.Juni.2005 av Krapyl (see edit history) Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Slagskibet Svart 12.Juni.2005 Del på Facebook Svart 12.Juni.2005 Kanskje det er selvfølgelig for deg. Mer enn en gang har jeg sett seilbåt med seil/motor på samme tid,men viker de ? Dessverre så har jeg ikke sett det enda. Det er vel ikke sååå mye arbeid med kjeglen at det gjør noe heller går jeg utifra? Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 12.Juni.2005 Del på Facebook Svart 12.Juni.2005 (redigert) Neste dag finner han ut at han er blitt idiotforklart på Internett, og blir veldig lei seg. Det var jo ikke hans skyld.Jo, som oftest er det hans skyld. Når man i slike situasjoner ikke klarer å vike før Kiel-ferga er oppe i hekken, burde man heller finne seg en hobby på landjorda. Maken til god tid skal man lete lenge etter. En kan ikke starte motoren, enten som forberedelse til seilhåndtering eller for å få litt juice på batteriet, før det oppstår en styrbordsituasjon. Det går an å bruke hue. Jeg må gå et stykke rett mot vinden for å få storseilet opp eller ned.Andre førere har øyer i hodet og ser hva du driver med. Dette er ikke noe problem.Og hvis man ser en seilbåt i 6-7 knops fart i vindstilla er det åpenbart at han går for motor.Ja, men viker han? Nei ikke talom. Noen seilbåtetførere er ofte sære på det området. Nei. Når man ikke klarer å vike i tide for Kielferga, fortjener man bildet sitt på nettet. Absolutt. Eller bør man generelt få 10 minutters varsel for å klare en slik enkel manøver? Se på bildet en gang til. De fleste klarer dette med meget god margin. Lotus Redigert 12.Juni.2005 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.