Sjømann22Valdres Svart 17.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2016 Da er ny kalesje montert, må flytte på en del av kalesjefestene. Men er meget fornøyd. Spørsmål her blir, hva anbefales å brukes for å tette gamle skruehull? Videre så har jeg fått tak i ny takluke(kun glasset) fra Tjøstheim Plast og denne er uborret og da må eg finne hengsler som passer, samt låsing og eventuelt lukeholder når den er i åpen posisjon. Her er jeg på let, har søkt på nettet uten å finne helt ut hvilke hengsler jeg kan bruke. Noen tips her? Hva tenker dere båtfolk med masse erfaringer, er det dumt av meg å vurdere motorbytte? Med en 3HM35 og 33hk, vil jeg få noe mere betydningsfull fart sammenlignet med nåværende YSE12G og 10hk? Ønsker Deres anbefalinger/vurderinger om dette. Bilder kommer... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 17.September.2016 Del på Facebook Svart 17.September.2016 (3Hm35, fra 90-tallet og pris er 33.009,-) Tror du bør tenke deg om. Jeg kjøpte for 3 år siden en VP 2030D komplett med seildrev og intrumentpanel for 30000.-. Motoren var fra 2005 og hadde gått 450 timer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Svart 17.September.2016 Del på Facebook Svart 17.September.2016 Heisan godtfolk, spørsmål; Vil dette fungere til min YSE12G? http://www.ebay.com/itm/Universal-Engines-Instrument-Panel-w-Ignition-Key-Switch-amp-Wiring-Harness-/271612055431?&_trksid=p2056016.m2518.l4276 der ville eg sett nøye på om den har givere som passer med motoren sine giverplasser, og eg tenker spesielt på gjengestørrelser. Amerikansk utstyr har ofte gjenger i tommemål, mens europa og japan har millimeter. Og amerikanske instrumenter må ha med seg sin egen giver, desse her frå europa passer ikkje, sånn elektrisk. Det KAN fungere heilt perfekt, hvis du får fatt i alle dei riktige giverne, dog turteller skal berre tilkoblast w-uttak på dynamoen og voltmeteret har ikkje egen giver. Magne Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brutus5 Svart 17.September.2016 Del på Facebook Svart 17.September.2016 Hei, det er det instrumentet jeg hadde tenkt å kjøpe til min sjømann.. Turtelleren bruker en impulsgiver på motoren el. W uttaket på dynamoen. Tank og voltmeter er ikke noe problem, temperaturmåleren får impuls fra in giver på motoren som forandrer motstand med temperaturen på motoren. Her er det masse givere å få tak i pluss evnt. overgang som gjør at du skal kunne finne en som passer til din motor.. Når det gjelder motorvalg er det ikke mye vits i å gå noe særlig over 20-25hk (du får ikke noe særlig mer enn 7-8 knop alikevel)(har du flaks så kanskje den klarer 9.) I min sjømann sitter det en Volvo Penta MD2B på 23hk, maksturtall på 2300 omdr. Da veksler gps mellom 7 og 8 knop, men det er alt annet enn hyggelig ombord da Den liker seg best på 11-1200 omdr. og da tusler den avgårde i ca. 5 knop.. Gir du mere gass så bare graver den seg med akterenden å prøver å ta med seg hele fjorden. Men Damen har dessverre blitt litt for liten så den er akkurat blitt bytta ut med en Hasla 26. Skal bruke høsten å vinteren på litt pussing så blir den vel lagt ut for salg til våren tenker jeg, MEN det har blitt noen år og mange hyggelige turer med den. Så jeg håper du får din på vannet snart og at du får mye glede av den.. Sitér dette innlegget I've learned - that no matter how thin you slice it, there are always two sides. Hasla 26 - Yanmar 3QM30K / Sjømann 22 - VP MD2B Ørnvik 690 Bowrider - Suzuki DF140 Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjømann22Valdres Svart 22.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2016 Da har det vært noen fine dager (søndag-tirsdag), hvor jeg faktisk fant mot til å gjøre en del. Fikk begynt å demontere en del, inklusive dieseltank som var moden for å skiftes ut. Skrapet, vasket og høytrykkspylt hele båten. Fikk smurt første laget med sealer (Biltema). Legger merke til at rundt akslingen mot propell er det et mellomstykke som ser tært ut, er dette sink eller? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjømann22Valdres Svart 22.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2016 Motor så ganske rusten og fæl ut før avfetting, pussing og klar for å grunnes før ny motorlakk type Yanmargrå kommer på, bilder kommer. Fikk grunnet med Biltemas sealer før eg skal smøre på bunnstoff. Skal smøre på to lag sealer først. Har også fjernet alle de ventilene som var montert langs hele båten på begge sidene, her skal eg fylle med glassfibersparkel. Vurderer også om eg skal tette igjen bakerste vindu på begge sidene i lugar, noen ideer her godtfolk? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brutus5 Svart 23.September.2016 Del på Facebook Svart 23.September.2016 (redigert) Jeg regner med at det den delen som jeg har merka med gul prikk som du sikter til. Jeg skal IKKE uttale meg om hva den er lagd av, MEN det er nok ikke en zink anode.. På min sjømann er det noe lignende, men her går den den helt ned til hæljernet. På min er den er smal på toppen, og blir bredere nedover og den lagd i glassfiber. Altså, støpt fast på kjølen. Dette ble iflg. en gammel motor intallatør gjort for å få motoren så langt ned mot bunnen som mulig.. Når det gjelder å tette igjen vinduene, ville så er det noe jeg IKKE ville ha gjort. Det er noe jo noe utseende/sjarmen på Sjømann. Men, det er min mening. Smaken er som baken vet du. Redigert 23.September.2016 av Brutus5 (see edit history) Sitér dette innlegget I've learned - that no matter how thin you slice it, there are always two sides. Hasla 26 - Yanmar 3QM30K / Sjømann 22 - VP MD2B Ørnvik 690 Bowrider - Suzuki DF140 Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjømann22Valdres Svart 24.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2016 Hei og takk for svar Brutus5, nei har snakket med en kar som drev med glassfiber og slikt, han sa det var en jævla jobb. Har ombestemt meg tror eg, beholder vinduer mest sannsynlig. Når det gjelder den da nevnte glassfiberbiten, den ser tæret ut. Hvis eg smører et lag med Tec7 for å glatte den og forme den litt, så på med sealer og bunne denne. Høres dette ut som en ok plan tror du Brutus? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjømann22Valdres Svart 24.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2016 Da har eg fått bunnsmurt første strøk, fornøyd eg med tanke hvor jævlig den så ut tidligere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alf-inge Svart 24.September.2016 Del på Facebook Svart 24.September.2016 Når det gjelder den da nevnte glassfiberbiten, den ser tæret ut. Hvis eg smører et lag med Tec7 for å glatte den og forme den litt, så på med sealer og bunne denne. Høres dette ut som en ok plan [...]? Tec7 brukes vel hovedsakelig til liming og tetting. Tror jeg ville brukt passende sparkel, f.eks. glassfibersparkel eller epoxysparkel, før primer og bunnsmurning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjømann22Valdres Svart 24.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.September.2016 (redigert) Her et bilde fra en annen vinkel. Så epoxy eller glassfiber sparkel er det eg bør bruke? Da legge på litt ekstra og så slipe den flat med kanter slik den har vært opprinnelig? Så sealer og bunne? Bør eg demontere propell og den hylse/platen for å få hele bygd opp på nytt skikkelig? Redigert 24.September.2016 av Sjømann22Valdres (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Svart 24.September.2016 Del på Facebook Svart 24.September.2016 Bør eg demontere propell og den hylse/platen for å få hele bygd opp på nytt skikkelig? Når du no snakker om bunnsmøring, antar eg at sjøsetjing er nær foreståande. Det eg ser av bolter og muttere på den hylseflensen, får meg til å anta at du ikkje klarer å løysa desse mutrane uten å ødeleggja gjenger og/eller brekka bolt. Uansett so blir det ein omfattande jobb å få inn nye bolter der, om so galt skulle skje. Eg antar at jobben er so omfattande at sjøsetjinga då må utsetjast på ubestemt tid. Eg ville utsatt denne jobben so lenge det ikkje er positivt sikkert at det er lekkasje der. Magne Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brutus5 Svart 26.September.2016 Del på Facebook Svart 26.September.2016 (redigert) Hei igjen.. Hvis det IKKE er lekkasje der så hadde jeg latt den være, du kan som nevnt av alf-inge og Dinamo kan du bruke sparkel. Eller du kan bruke noe som heter kjemisk metall, både Biltema og, Clas Ohlson har dette. Når det gjelder boltene som holder stevnlageret så var de gjennomgående på min sjømann. MEN, det var en jævla jobb. Jeg bytta lageret + motorfester, så jeg måtte line opp alt på nytt. Nå begynner den jaggu å se ut som en Sjømann igjen Flott jobb så langt, fortstter du sånn så kan du få mange fine turer med denne. Min båt var også meget sliten å lei seg da jeg overtok den, men etter maaange timer med banning å jobbing så ble det båt igjen. Ved et par annledninger under restaureringa vurdrte jeg sterkt å slepe den på djupt vann å senke den el. hogge den. Men i dag er jeg glad jeg ikke gjorde det. For det har blitt mange fine turer med den.. (og mye fisk) Redigert 26.September.2016 av Brutus5 (see edit history) Sitér dette innlegget I've learned - that no matter how thin you slice it, there are always two sides. Hasla 26 - Yanmar 3QM30K / Sjømann 22 - VP MD2B Ørnvik 690 Bowrider - Suzuki DF140 Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjømann22Valdres Svart 27.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2016 (redigert) Da er halvparten av de gamle luftehullene tettet, glassfibersparkel fra Biltema funka som juling OK, da rører eg ikke de boltene. Men jeg tenker å løsne propell for å pusse den, men bør eg smøre den inn med noe etterpå eller la den være blank? Redigert 27.September.2016 av Sjømann22Valdres (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brutus5 Svart 27.September.2016 Del på Facebook Svart 27.September.2016 Hvis du skal ha av propellen bør du varme den godt før du prøver å få den av. Når det gjelder å smøre noe på propellen så er det vel like mye meninger som folk. Jeg pleier å pusse min blank, så polerer jeg den med autosol el. evnt. Biltema sin metall/krompolish, og jeg har ikke vært plaga av mye groer på den. Sitér dette innlegget I've learned - that no matter how thin you slice it, there are always two sides. Hasla 26 - Yanmar 3QM30K / Sjømann 22 - VP MD2B Ørnvik 690 Bowrider - Suzuki DF140 Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjømann22Valdres Svart 27.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2016 (redigert) Aha, ja lærer hele tiden med dette prosjektet. Så det er ikke 'bare' å ta av proppet altså? Er det koning der? Da blir det vel å bare prøve å få pusse/slipt den der den er da... Oppdatering ellers er at ny drivstofftank er på plass(65liter) type plast og mye deler i postgangen... Bytte kjølevannsinntaket med tilhørende nipler og ventil, ankervinsj m/fjernkontroll, rekkverk type originalt Sjømann er på plass, lukeglass på plass(der sliter eg litt vedrørende hengsler!?), nye instrumenter er på plass, komplett Raymarine A65 kartplotter med utstyr - GPS - transdeucer - alt av kabler, kjøpt fra USA. Motormaling fra Gasolin på plass, så nå er det bare å få dratt kroppen oppi båten og sette igang med demontering og montering av utstyret. Men håper å få gjort et strøk til med bunnsmøring før vinteren. Blir et siste strøk til våren. Håper også å få fikset platen ved akselhylsen med glassfibersparkel, få byg den opp rundt hylsa på nytt og sliping slik at dette deretter blir sealet og bunnsmørt. Skal sette på en 0,2kg sinkanode på roret, skal det være anode på propellen også? Vet at det skal være en anode på motor. Slik så forøvrig båten ut under vannlinjen etter vask og høytrykksvask, før 2 lag med sealer og foreløpig 1 av 3 lag med bunnsmøring. Raymarine pakken kjøpt fra USA. Redigert 27.September.2016 av Sjømann22Valdres (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Svart 27.September.2016 Del på Facebook Svart 27.September.2016 Propellen står på kon, ja. Og sannsynligvis kilespor med kile. For å få den av, er mi oppskrift å ta av ytterste mutteren på akselen, og løysa den innerste uten å ta den av. Ein trearma ters kjem til mellom vingene og får tak i propellnavet, so teita denne godt der. So skal der godt med varme på propellnavet, jevnt fordelt rundt, so trur eg at propellen slepper. Den mutteren som då er berre løyst litt held propellen at den ikkje sprett avgårde som ein ungfole. Sink på propellen? der er ikkje plass til sink på den akselen mellom stevnflensen og propellen. Å plassera sink på sjølve propellen skaper ubalanse so det går ikkje. Dermed ikkje plass til sink. Stevnflensen, derimot - den vil svært gjerne ha sink, ikkje minst for å beskytta resten av desse skruane som er omtrent av. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjømann22Valdres Svart 4.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2016 Hei godtfolk, trenger råd her. Eg skal bytte motor, er en 2QM20 en bra motor til min båt. Er vel ikke nødvendig med mer enn 22hk...dette er en overhalt motor og selger forlanger 22.000,- for den...fornuftig pris? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brutus5 Svart 6.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2016 Hei igjen Beklager sent svar. Men døgnet har bare 24 timer, og med altfor mange baller i lufta så holder ikke det. Propellen på min sjømann sitter på kon, og har kilespor. Metoden som Dinamo beskriver er nok mere skånsom enn den jeg bruker, så jeg lurer på om jeg skal prøve den sjøl neste gang jeg må ha av propellen Ang. motor: Yanmar motorene er i utgangspunktet MEGET bra motorer, og 2QM20 er ikkeno unntak.. MEN, er motoren NYOVERHALT el. NYOVERMALT ??? Hva slags garanti får du på at motoren virkelig ER nyoverhalt ? Jeg driver selv å skrur, (og overhaler) motorer, og har dessverre sett altfor mange bli lurt når de har kjøpt såkalte overhalte (overmalte) motorer. Mange som selger overhalte motorer ER seriøse, og leverer det de lover, MEN altfor mange kaller det å bytte en pakning eller to for overhaling. Og resultatet i de tillfellene er ALLTID det samme: Problemer og irritasjon for kjøperen + bortkasta tid og penger.. Derfor er jeg bestandig veldig skeptisk til overhalte motorer, fra ukjente folk. Når det gjelder prisen så er vel den omtrent på det nivå som en OVERHALT motor ligger på. Sitér dette innlegget I've learned - that no matter how thin you slice it, there are always two sides. Hasla 26 - Yanmar 3QM30K / Sjømann 22 - VP MD2B Ørnvik 690 Bowrider - Suzuki DF140 Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjømann22Valdres Svart 8.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2016 Da er jeg etter tenking og anbefalinger endt opp med å få gått over/overhalt nåværende motor. Dette er pga jeg ikke har status hva som er gjort med motor tidligere, vil ha oversikt samt at det er sagt at det er ikke noe poeng i å sette i større motor i snekka. Setter min lit til anbefalinger, så da er det opp i båten og demontere motor og få den brakt til båtmekanikeren som skal se over motor. Ellers så stresser eg med å få fatt i en plass å sette båten inn slik at eg kan få drive på fra nå og frem til våren med å klargjøre den for sjøsetting. Ikke lett å bo i fjellheimen og å finne inneplass......men eg gir ikke opp enda... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjømann22Valdres Svart 11.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2016 Nå trenger jeg hjelp, skal løsne rattet for å demontere gamle konsollen og bygge nytt. Men får ikke pokker løs rattet, er det kon eller? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brutus5 Svart 11.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2016 Jepp, sitter (som regel) på kon, og har kilespor. Kan være et helv... å få av. Jeg endte opp med å demontere treverket, varme senteret, og bruke avdrager. Sitér dette innlegget I've learned - that no matter how thin you slice it, there are always two sides. Hasla 26 - Yanmar 3QM30K / Sjømann 22 - VP MD2B Ørnvik 690 Bowrider - Suzuki DF140 Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjømann22Valdres Svart 11.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2016 Pokker, må eg virkelig løsne alt treverk? Hvilken avdrager brukte du Brutus? Hva er meningen med det kilesporet forresten? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brutus5 Svart 11.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2016 (redigert) Du MÅ ikke, men muliheten for å ødelegge rattet er stor hvis du IKKE er veldig forsiktig. Det er tre avdragere som er mye brukt hos meg. Nr.1 (favoritten) er veldig lik denne: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Demonteringsverktoy-2000019463/ Min er ikke BT avdrager men veldig lik, i tillegg har jeg det som er omtalt som Avtrekkerskive i en større utgave også Nr.2 er lik denne: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Avtrekker-2-armet-2000018449/ Nr.3 er lik denne: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Avtrekker-3-armet-2000020962/ Som sagt mine er ikke fra BT, fordi jeg fikk tak i mine den gangen jeg jobba med dette. Det jeg gjorde på min båt var som sagt å demontere treverket sånn at bare bosset var igjen. Monterte avdrager Nr.1 dro til denne forholdsvis hardt, så varmet jeg med propanbrenner og til slutt rappa jeg til senterskruen på avdrageren. Da slapp fa...skapen Men, den som satt på min sjømann var LITT mer enn gjennomsnittlig kranglete. Kilesporet er for å hindre at rattet går rundt på akslingen, normalt skal IKKE rattet sitte så inn i hel..te fast.. Redigert 11.Oktober.2016 av Brutus5 (see edit history) Sitér dette innlegget I've learned - that no matter how thin you slice it, there are always two sides. Hasla 26 - Yanmar 3QM30K / Sjømann 22 - VP MD2B Ørnvik 690 Bowrider - Suzuki DF140 Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjømann22Valdres Svart 11.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2016 Du MÅ ikke, men muliheten for å ødelegge rattet er stor hvis du IKKE er veldig forsiktig. Det er tre avdragere som er mye brukt hos meg. Nr.1 (favoritten) er veldig lik denne: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Demonteringsverktoy-2000019463/ Min er ikke BT avdrager men veldig lik, i tillegg har jeg det som er omtalt som Avtrekkerskive i en større utgave også Nr.2 er lik denne: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Avtrekker-2-armet-2000018449/ Nr.3 er lik denne: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Avtrekker-3-armet-2000020962/ Som sagt mine er ikke fra BT, fordi jeg fikk tak i mine den gangen jeg jobba med dette. Det jeg gjorde på min båt var som sagt å demontere treverket sånn at bare bosset var igjen. Monterte avdrager Nr.1 dro til denne forholdsvis hardt, så varmet jeg med propanbrenner og til slutt rappa jeg til senterskruen på avdrageren. Da slapp fa...skapen Men, den som satt på min sjømann var LITT mer enn gjennomsnittlig kranglete. Kilesporet er for å hindre at rattet går rundt på akslingen, normalt skal IKKE rattet sitte så inn i hel..te fast.. Ok, da vet jeg at jeg plutselig får meg mere verktøy... Da får eg bare sette igang på fredag og bruke helga på bannskap og demontering av ratt... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.