Jump to content

Prosjekt med sjømann22 "Friheten", vil trenge råd og tips undervei


Sjømann22Valdres

Recommended Posts

Ja da er man kommet til mars og har vært stillstand siden ifjor høst. Jøss som eg hater snø og kulde...håper det kan begynne å mildne så jeg kan få startet videre med prosjektet. Er spent på om eg får den på vannet iår, håper det. Den bare står innpakket og fryser den også...

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ja nå er våren godt igang her oppe i fjellheimen, men dessverre sliter eg masse med å komme meg igang med renoveringen av "Friheten". Sliter masse med helsen/senskadene etter utenlandstjenesten min. Men eg er likevel gira på å få kommet igang, men sliter en del etter å ha oppdaget at båtmotoren(YSE12G) ser ut til å faktisk mangle en del, ramser opp her;

Dieselfilter (mangler)

Dynamo (kjøpt ny)

Kjøpt ny impeller, zinkanoder m/pakning, termostat, reim til vannpumpe/dynamo, oljetrykksmåler pluss noe småtteri.

Men problemet mitt er flere;

- Har trålet nettet etter oppsett av motor(oversikt) samt drivstoffsystemet, finner ikke noe.

Må tilføyes at jeg ikke har skrudd mye motor, men dette er jo en enkel motor som jeg bør kunne lære noe med. Planen er å ta ut motor slik at jeg får rengjort samt malt opp og ny støydemping.

- Hele det elektriske må eg også legge opp nytt, vil ha separat start og forbruk. Har 2 batterier eg kjøpte ifjor på 180A som eg tenkte forbruk. Startbatteriet er 80A. Dynamoen er 35A, nå kommer det eg står fast på. Hva må eg tenke på av strømoppsett, oppkoblinger, trenger eg noe releer? Eg har kjøpt 2 BEP brytere, tenkte en på hver (start og forbruk).

Har noen anbefalinger/oppsett/koblingskjemaer å kunne hjelpe meg med?

Alt av tips/råd takker og bukker eg for.

I tilfelle; 99485111 er min mobil

På forhånd takk

Mvh Roger

 

 

Link to post
Share on other sites

Sjømann22Valdres skrev On 5.5.2017 at 1.48:

- Hele det elektriske må eg også legge opp nytt, vil ha separat start og forbruk. Har 2 batterier eg kjøpte ifjor på 180A som eg tenkte forbruk. Startbatteriet er 80A. Dynamoen er 35A, nå kommer det eg står fast på. Hva må eg tenke på av strømoppsett, oppkoblinger, trenger eg noe releer? Eg har kjøpt 2 BEP brytere, tenkte en på hver (start og forbruk).

Har noen anbefalinger/oppsett/koblingskjemaer å kunne hjelpe meg med?

Alt av tips/råd takker og bukker eg for.

I tilfelle; 99485111 er min mobil

På forhånd takk

Mvh Roger

 

 

der er nokre tegningar om elektrisk i tråden om doryen Vosso, som eg trur du kan bruke. Dette er tegninger som eg har lagt inn. Sjå den tråden side 6 og framover.

Dersom den motoren din er sopass gammal at der ikkje er elektronikk, so kan du bruka hviket som helst elskjema for motor og instrumentpanel, berre passa på om du skal ha med eller uten glødeplugg(er).

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Hei, har ikke vært klar over tråden din før nå. Jeg vokste op med en slik båt, men har ikke mekka så veldig mye. Vi fikk båten opp i vel 10 knop, da hadde vi en ca 20 hesters Penta. Ellers er betydningen av motorkraft mest tydelig i motvind og motstrøm. Jeg ville fått den du har på beina, og levd med den et par år: erfaring og egen bruk vil fortelle deg om den er Ok eller skal skiftes ut. 

 

Når det gjelder det med vinduer, så var det noen som gjorde det på den ene sida for å få plass til en do. Jeg har ikke hatt sansen for det, en portapotti fremme mellom benkene holder. 

 

Sjømann går greitt i sjøen. Eneste problemet er med bølger skrått inn bakgra: Skroget har fått et bæreplan akter for å gi mer fart, og sjøen får fa tak i bæreplanet og nærmest "skubber" båten bortover i sjøen.

 

14 dagers tur i en sjømann er ikke noe problem, tvert om, så bare stå på du, du har masse glede foran deg.

Link to post
Share on other sites

Jepp, då har eg brukt en god stund i båten og prøvd å få oversikt. Er nok bare å ta frem brekkjern, hammer og sag her. Må skifte ut det meste av dørkplater ute og benkene må bygges opp på nytt. Må ny eksosslange fra motor og bak. Fant noe på slangen eg tenker er en belg? Videre er pakkboksens innehold stivnet og misfarget, så her må ta ut alt og legge i ny grease. Var også noe rar "gørr" på begge sider av staget til roret i gjennomføringen, hva bør eg gjøre her? Tusen takk på forhånd...?? Skal prøve å legge inn bilder som viser ståa. Ble bare plutselig bare så mye nå, må vel i "kjelleren" og hente nytt mot...? Blir ikke sjøsatt i år heller...??

 

IMG_9883.JPG.e5b9d658d362a667b6a29c866f3cbb44.JPGEksosslangen er morken og slangeklemmene opprustet = MÅ SKIFTES...IMG_9885.JPG.4f362994180eccc89f1e5e8d3bc03bf8.JPG

Staget til roret, hva betyr dette at det er så grønt og irret?

IMG_9882.JPG.e6894987a12ab4079dfc4378c0bfed5f.JPGEr vel eksosbelg dette? Den er ihvertfall morken og hull i = MÅ SKIFTES...

IMG_9889.JPG.17635bd06286a915458dad9cd86d2fd5.JPGDette er en seig seig, klebrig masse. Hva bør eg gjøre? Det er akkurat samme "gørra" utvendig også, er vel neppe tett her...

IMG_9944.JPG.76f707b46a72af8110cde6ac58fe4c00.JPGUtvendig...

Link to post
Share on other sites

Jepp, då var neste propellen...Noen som kan bidra her med å se på bildene lagt ut?

Tusen takk på forhånd...?? Skal prøve å legge inn bilder som viser ståa med propellen og hva eg bør gjøre med den...PS! Noen som kan forklare med de tallene og klarer å skjønne resten som er skrevet der? Eg skjønna ikkje nokka eg...

IMG_9930.JPG.1e67be1750c688d821f69b04919ee6db.JPGBurde det vært zink på den flenser her?IMG_9931.JPG.8d9df6c550145c0b6bad215a1bf4acc2.JPG

Er noe bulket, utenom å pusse den ren har de bulkene noe å si?

IMG_9932.JPG.4e371f5eb0ba7227dfe8b3e3d9d8f782.JPG

IMG_9933.JPG.ba15d7527b7a712ae8e922d98df0ff9d.JPG

Første tallet 430 er det diameter på propellen? 

Andre tallet, hva er det? Resten av bildene nedenfor forstår eg ikkje nokka a...??IMG_9936.JPG.30f6b312b3ad16394476eca4e5d9f972.JPG

IMG_9937.JPG.45ee9cd20150e98a07847fc22b7043fa.JPG

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hvis det er veldig viktig for deg å få båten på sjøen i år så ville jeg fått til det og prioritert deretter. Mao ikke funnet frem noe brekkjern og begynt å rive ut men fått gjort det som må til for å holde den flytende og det som må til for å få motoren i gang. Noen turer med båten er god motivasjon for å fortsette utbedringene. Turene blir akkurat like fine selv om du har noe råte i benkene. Om du søker opp prosjekttråder her på BP og ser på bruktannonser på finn.no så vil du se at en avskrekkende høy andel prosjekter som strander etter at en har tatt i bruk brekkjern og revet ut.  

 

Er ikke sikkert alt du lister opp må byttes med en gang. Få start på motoren og se hva som er tett og hva som ikke er tett. Legg nytt fett i pakkboksen og bytt talgpakningene siden båten først er på land. 

 

Propellen din har fått seg en smell ser det ut som. http://www.winracepropellers.no/ har god omtale ifht å rette opp propeller. Evt vurder å kjøpe ny. Fast treblads er normalt ikke så dyre. Ang sink på propellen så varierer det om folk bruker det eller ikke så det er neppe kritisk. Du kan uansett fint prøve en sesong uten og se om det har noen betydning for din båt. 

 

Ang roret så hadde jeg, om jeg virkelig måtte få båten på sjøen, "klint noe" utvendig og innvendig for å være sikker på at den holder tett og sjøsatt båten. Om du har verktøy og ork, og har sjekket ut på forhånd hvem som selger deler til din rorløsning, ja da hadde jeg demontert for å "pakke om" og evt bytte det som byttes må. Men sånne ting pleier å balle på seg så... kanskje en oppgave for neste vinter i stedet?

 

Eksosslange og potte hadde jeg byttet utansett. Koster ikke allverden og bør normalt være en enkel og grei jobb å få gjort. 

---

Blir bra dette :-) 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jepp, Må ny eksosslange fra motor og bak. Fant noe på slangen eg tenker er en belg?

Spørsmålet her er; har tråla nettet og finner ikke en slik belg. Er det en annen type som jeg kan bruke?

Noen tips?????

 

 

IMG_9882.JPG.e6894987a12ab4079dfc4378c0bfed5f.JPGEr vel eksosbelg dette? Den er ihvertfall morken og hull i = MÅ SKIFTES...

Link to post
Share on other sites

Jeg synes du fikk veldig gode av Pinkvin. Samme tenkemåten kan du anvende på eksosen: Potte på eksos gir mindre lyd. Uten potte, bare med ny sange får du Ok båt som bråker litt mer. Verre er det ikke. 

Kom deg på sjøen, få glede av båten, det er gleden som driver verket...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Men om du ikke har startet motoren.. hvorfor konkluderer du med at dette må byttes? Om det virker, ikke rør det ;-)

 

Start motoren og inspiserer ordentlig, lekker det eksos/kjølevann. Hvis ikke, la det være men ha det bak øret hvis du kjenner uventet eksoslukt eller får vann inn i båten som du ikke finner grunnen til når motoren går. Og ikke sov med kalesjen nede og motoren i gang. Så kan du heller skrive det på lista for hva du kan bruke penger på neste gang båten er på land  ;-) 

 

Og må det byttes så finner du priser osv her:

 

https://www.maritim.no/search?action=search&q=eksos&pos=0

 

Er du på budsjett så sjekk på finn.no. Og har du opplagsplasser i nærheten så har de ofte containere som fylles med kostbare skatter nå under vårpussen. De største og beste fenderne jeg har kommer fra en slik container (et par timer grundig rengjøring og polering etterpå), og hadde jeg ikke vært gift så hadde det vært mye mer derfra i båten ;-)

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 6 timer siden:

 

Men om du ikke har startet motoren.. hvorfor konkluderer du med at dette må byttes? Om det virker, ikke rør det ;-)

 

Start motoren og inspiserer ordentlig, lekker det eksos/kjølevann. Hvis ikke, la det være men ha det bak øret hvis du kjenner uventet eksoslukt eller får vann inn i båten som du ikke finner grunnen til når motoren går. Og ikke sov med kalesjen nede og motoren i gang. Så kan du heller skrive det på lista for hva du kan bruke penger på neste gang båten er på land  ;-) 

 

Og må det byttes så finner du priser osv her:

 

https://www.maritim.no/search?action=search&q=eksos&pos=0

 

Er du på budsjett så sjekk på finn.no. Og har du opplagsplasser i nærheten så har de ofte containere som fylles med kostbare skatter nå under vårpussen. De største og beste fenderne jeg har kommer fra en slik container (et par timer grundig rengjøring og polering etterpå), og hadde jeg ikke vært gift så hadde det vært mye mer derfra i båten ;-)

 

Takk for tips og råd, når det gjelder belg og slange så er det mange sprekker i begge deler så de er bare å skifte. Bra tips det angående opplagsplasser, men bor langt Pøkk oppi fjellheimen eg???? når det gjelder å få båten på vannet iår så har eg innsett at det IKKE skjer. Men det positive i dette, tross mange nedturer og få oppturer igjennom dagene så er eg fast bestemt = 100% på at da gjør eg dette grundig og resultatet blir bra????? første som står på lista er å få motor ut av båten så eg har tumleplass for riving og oppbygging igjen. Må ta dette etter som formen er om dagen, klarer ikke å sparke meg sjøl i ræva. Men når eg først kommer igang med ting så skjer ting (PS! Eg e så jækla nøye med alt eg gjør, klarer ikke tanken på halvveis løsninger) Er i bunn utdannet tømrer med 28år bak meg i faget. Men sum sumarium så er eg då veldig klar får å få FRIHETEN på vannet i 2018 sesongen og DA veit eg at alt er tipp topp og bare marsje tel havs da????⚓️???????

Link to post
Share on other sites

Etter å ha bestilt bøkene om strøm i båt og begynt å lese så dukker det opp noen tanker i hodet.

YSE12G har en 35A dynamo, hva klarer denne egentlig å levere av strøm alene til startbatteri 85A og forbruksbank på 3*185A ?

Er det "overkill" og ha disse 3 185A som forbruk?

Noen råd/erfaringer/tips å gi meg dere godtfolk?

Nedenfor bilder av de 3 185A i  forbruksbanken.

 

IMG_0042.JPG

IMG_0043.JPG

IMG_0044.JPG

IMG_0045.JPG

Link to post
Share on other sites

Sjømann22Valdres skrev On 12.5.2017 at 21.41:

Etter å ha bestilt bøkene om strøm i båt og begynt å lese så dukker det opp noen tanker i hodet.

YSE12G har en 35A dynamo, hva klarer denne egentlig å levere av strøm alene til startbatteri 85A og forbruksbank på 3*185A ?

Er det "overkill" og ha disse 3 185A som forbruk?

Noen råd/erfaringer/tips å gi meg dere godtfolk?

Nedenfor bilder av de 3 185A i  forbruksbanken.

 

IMG_0042.JPG

IMG_0043.JPG

IMG_0044.JPG

IMG_0045.JPG

Ingen som har info å gi? Gode råd?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Kan ikke svare på det med ladinga, men hva var det du skulle ha all den strømmen til? Med mindre du har spesielle behov så holder det i lange baner med ett 185A batteri til normal "dagsturforbruk". Du kan sette opp et regnskap for det du trenger av strøm så blir det enklere å se hvor mye du faktisk vil få behov for. 

 

Selg de to som er til overs og kjøp eksosslange og potte ;-)

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Pinkvin skrev for 9 timer siden:

Kan ikke svare på det med ladinga, men hva var det du skulle ha all den strømmen til? Med mindre du har spesielle behov så holder det i lange baner med ett 185A batteri til normal "dagsturforbruk". Du kan sette opp et regnskap for det du trenger av strøm så blir det enklere å se hvor mye du faktisk vil få behov for. 

 

Selg de to som er til overs og kjøp eksosslange og potte ;-)

Takk for svar Pinkvin. Ja det kan tenkes at det holder med 1 batteri, maks 2 stk. Er ikke sikker hvor mye lading den 35A dynamoen gir.? Det manglet dynamo på motoren, ble sagt at dette var kun den jeg kunne bruke, den er 1-polet. Dere andre som har hatt YSE/YSM 12hk motor, har noen av dere satt i større dynamo, ble fortalt eg mulig kunne sette i en 50A Max.? Usikker eg.

men hvilke av de to typene på bilder bør eg beholde da?

noen ide?

Redigert av Sjømann22Valdres (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Sjømann22Valdres,

 

Spennende prosjekt du holder på med :smiley:.

 

Kan dessverre ikke fortelle deg hvilken dynamo du skal ha, men kan "synse" litt om batteriene og ladinga. 

 

Hvor mye dynamoen din kommer til å lade, er vanskelig å spå, det avhenger bl.a. av ladespenningen på dynamoen, kablene og innstallasjonen for øvrig, samt størrelsen på batteribanken du velger.  Under de helt rette betingelsene så kan de fleste dynamoer levere det som de er oppgitt til, altså 35A i ditt tilfelle.  Men om en dynamo blir satt til å jobbe så hardt over tid, så er det mange dynamoer som går i stykker.  Så derfor er det ikke ønskelig å få ladinga opp på det nivået, selv om man kanskje kunne trenge all strømmen.  Normalt så er det heller ikke noe problem, hvis man bare har en passe stor batteribank.

 

Med 35A dynamo så tror jeg at ett sånn 185Ah batteri er passe.  Da vil dynamoen din sannsynligvis få sånn passe mye å jobbe med, og du får ganske greit med kapasitet som Pinkvin var inne på.  Du må også kjøre motor en hel dag fra morgen til kveld for å lade opp to tomme sånne batterier, så det virker litt overkill bare av den grunn.  Om du vil finne ut mer om ladesystemet ditt så bør du skaffe deg et sånt tangamperemeter og et voltmeter når motor og båt er klare på vannet.  Da kan du gjøre målinger på hvor mye dynamoen lader, hva ladespenninga ligger på, og kanskje få mer konkrete råd om det er lurt å koble på flere batterier.  Jeg tviler på at det er lurt.

 

Sønnak "Expert" ser ut som det beste forbruksbatteriet av de to, hvis jeg skal lese mellom linjene i Sønnak reklamen.  Men aller viktigst er det vel hvilken tilstand batteriene er i (de er brukte?).  Siden du har noenlunde like batterier, hvis du har et voltmeter / multimeter, så kan du gjøre en uvitenskapelig test for å se om ett av batteriene skiller seg spesielt ut.

 

Gjør akkurat det samme med alle tre batteriene (kan du stå et sted med jevn temperatur er det en fordel):

  • Lad opp batteriene helt (over natta) og la de stå et par timer frakoblet.  Sjekk gjerne hva spenningen er før du går videre til neste skritt.
  • Koble på en lyspære eller noe annet som trekker litt strøm, og la den stå på en dag eller så (10-12 timer), på ett batteri om gangen.  Ta tiden så du gjør det like lenge på alle batteriene, det er veldig viktig.  Sjekk hva spenningen er, rett før du kobler lyspæra fra batteriet.
  • La batteriet stå et par timer frakoblet og sjekk spenninga igjen.  Skriv ned underveis, så du ikke glemmer :)  Og husk å lade opp batteriene helt når du er ferdig.

Et godt batteri vil typisk ha høyrere spenning rett før du kobler fra belastningen, enn et dårlig batteri, når du har belastet de likt og like lenge.  Og noen ganger vil et dårlig batteri gjøre et "høyere hopp" tilbake oppover i spenning når det ikke blir belastet lengre.  Kanskje finner du ut at batteriene oppfører seg likt, og da kan du bare "trekke lodd" om de.  Men da vet du at du sannsynligvis ikke har skrapet det beste og valgt det dårligste batteriet.  Lykke til :)

Link to post
Share on other sites

Eg beklager virkelig at det ikkje er noe mye updates førr tia, har bære  virkelig gått på og e på en negativ smell vedrørende min helse etter utenlandstjenesten min. Sliter med å komme igang, men har IKKE gitt opp. Småpusker med å forberede å ta ut YSE og sette inn en YSM. Skal rive alt fra byssa og bak og bytte dette ut. Alt er klart, må bare få slengt flere 180^ spark til meg selv. 2018 kommer "FRIHETEN" på vannet er eg inneforstått med og akseptert??i mellomtiden om det er noe eg funderer på så lægg eg dæ ut her, veit at dokk drevne båtfolk forhåpentligvis kan bidra med råd og tips??? båten min e nokka eg klamra meg fast tel og gleda meg tel å få på havet.???⚓️⚓️⚓️

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke satt i varmer i en så liten båt. I min Tromøy 23 hadde jeg et enbluss propanbluss. Det brukte jeg når jeg lå i havn, typisk om kvelden. Da var det bare å tenne på, og det funka helt fint under kalesja. Om natta kan du ikke ha det inne i kahytta uten å ha døra åpen fordi det konkurrerer med deg om å bruke oksygen (Desseuten kjenner du kulda fra båtsida veldig godt om du vil overnatte utenom på sommeren). 

Et varmeapparat vil kreve at du finner et sted å montere det (som du ikke har, uten at du må renonsere på andre ting du trenger mer), og du skal ha plass til rør som så vil være i veien for det meste annet du skal bygge. Husk at båten er bare 22 fot. Det du må gi slipp på av komfort får du igjen ved at båtholdet blir enklere (Alle problemer øker med kvadratet av antal fot).

Særlig hvis du sliter med helsa er det viktig at du holder tingene streite. Du er jo vant til militært feltutstyr, de er jo mestere i akkurat det.

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Nero II skrev 40 minutes ago:

Jeg ville ikke satt i varmer i en så liten båt. I min Tromøy 23 hadde jeg et enbluss propanbluss. Det brukte jeg når jeg lå i havn, typisk om kvelden. Da var det bare å tenne på, og det funka helt fint under kalesja. Om natta kan du ikke ha det inne i kahytta uten å ha døra åpen fordi det konkurrerer med deg om å bruke oksygen (Desseuten kjenner du kulda fra båtsida veldig godt om du vil overnatte utenom på sommeren). 

Et varmeapparat vil kreve at du finner et sted å montere det (som du ikke har, uten at du må renonsere på andre ting du trenger mer), og du skal ha plass til rør som så vil være i veien for det meste annet du skal bygge. Husk at båten er bare 22 fot. Det du må gi slipp på av komfort får du igjen ved at båtholdet blir enklere (Alle problemer øker med kvadratet av antal fot).

Særlig hvis du sliter med helsa er det viktig at du holder tingene streite. Du er jo vant til militært feltutstyr, de er jo mestere i akkurat det.

 

Takk for råd, ja ser de punktene du nevner. Vet at når den kommer på vannet så skal den brukes mye og det blir mange døgn overnattinger. Skal isolere skrog og tak også. Så en varmer eller noe burde/må eg ha, da er det i tenkeboksen igjen. Hva varmer godt, krever lite plass og enkel bruk??????

Redigert av Sjømann22Valdres (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ville så absolutt godt for en dieselvarmer. Gass blir det bare fuktig av. Når du allikevel river det meste så er det lett og montere. En 2kw har gjerne mindre plasskrevende luftslanger feks 75mm. 4kw 90mm. Og du forlenger sesongen mye? har eber 4kw i min 24 foter. Er ikke mer en det må være syns jeg? men så liker jeg og ha varmen på fullt og takluka oppe og ikke fryse?

Link to post
Share on other sites

StorStas skrev for 12 timer siden:

2 kw holder helt sikkert, om du ikke skal ut midtvinters :smiley:.

Ja det er vel nok, men fryser fort og jækla lett, er en av ulempene med PTSD, lurer på om 4ke blir valget. Kan nok bli langt ut på høsten før "FRIHETEN" skal i sesongen 2018. Båten skal nytes og derav navnet. Trenger pusterommene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...