Jump to content

Prosjekt med sjømann22 "Friheten", vil trenge råd og tips undervei


Sjømann22Valdres

Recommended Posts

boble65 skrev for 9 timer siden:

Ville så absolutt godt for en dieselvarmer. Gass blir det bare fuktig av. Når du allikevel river det meste så er det lett og montere. En 2kw har gjerne mindre plasskrevende luftslanger feks 75mm. 4kw 90mm. Og du forlenger sesongen mye? har eber 4kw i min 24 foter. Er ikke mer en det må være syns jeg? men så liker jeg og ha varmen på fullt og takluka oppe og ikke fryse?

Ja det er akkurat det, det meste rives og bygges nytt, skal laggesmange trekkerøe og rørene på 90 går fint de, legges faso på hver stender og utblåsene med veggdyse. Gåen gode råd til plassering av varmer??

Link to post
Share on other sites

Ja ja, prøver å smile nå. Fekk meg noen timer pussing av hullene som jeg la igjen rundt ifjor. Klar for gelgoat på siste spwrlfullung ev de heiene. Er meldt bra vær nokka daga nu ser eg,  gleder meg P presse på nå?⚓️⚓️

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg skjønner at du sliter med å få gjort det som må gjøres på båten, og samtidig gleder deg veldig til å ta den i bruk. Og ut fra det du skriver så er det mye som skal gjøres i båten. Du skal rive ut mye innreding, motor skal ut/byttes, skroget skal isoleres, varmer installeres osv, osv. Det vil koste mye penger og veldig mye arbeid. 

 

Sjømann 22 er jo en båttype som ofte er rimelige når de selges. Hva med å runde av før du begynner rivingen og heller kjøpe en båt som er langt mer "ferdig" og ligger på sjøen fremfor å bruke så mye energi på å sette i stand den du har? 

 

Jeg har full forståelse for å drive med prosjekt hvis man liker å drive med prosjekt, ingenting er bedre enn det. Men hvis det faktiske store ønsket er å komme seg på sjøen snarest mulig så kan det bli en pine. :-)

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev On 21.5.2017 at 10.19:

Jeg skjønner at du sliter med å få gjort det som må gjøres på båten, og samtidig gleder deg veldig til å ta den i bruk. Og ut fra det du skriver så er det mye som skal gjøres i båten. Du skal rive ut mye innreding, motor skal ut/byttes, skroget skal isoleres, varmer installeres osv, osv. Det vil koste mye penger og veldig mye arbeid. 

 

Sjømann 22 er jo en båttype som ofte er rimelige når de selges. Hva med å runde av før du begynner rivingen og heller kjøpe en båt som er langt mer "ferdig" og ligger på sjøen fremfor å bruke så mye energi på å sette i stand den du har? 

 

Jeg har full forståelse for å drive med prosjekt hvis man liker å drive med prosjekt, ingenting er bedre enn det. Men hvis det faktiske store ønsket er å komme seg på sjøen snarest mulig så kan det bli en pine. :-)

 

Heisan, sola gjør noe med humøret tydeligvis. Har fått tak i komplett YSM 12 med to YSE/YSG 12 delemotorer samt masse deler idag og badeplattform. Humøret oppe på et bra nivå nå. Har liggende en del plater og materialer så jeg er klar for sol og riving av dørken ute imorgen. Jepp veit at det koster cash, og mye arbeid. Men å ha det i bakhodet at neste år er den totalrenovert og type nesten "ny" det er det som er drivkraften min. Så må eg sette meg inn i strømopplegget og det blir bra etterhvert????⚓️⚓️ Denne båten skal eg ha og bruke mye etterhvert. Underveis til da så skal det jobbes, sikkert mange flere spørsmål etterhvert hvor eg trenger råd. Ha en super onsdag godtfolk og sjømenn⚓️⚓️??

Link to post
Share on other sites

Dagen har faktisk vært like produktiv som sola har strålt. Fått sparklet med BT Gelcoat sparkel over alle hull og sår, bare venter på tørking nå(står på boksen 2% herder og trenger minimum 4-8timer å tørke) her sjekket jeg akkurat nå, ikke antydning til å begynne å herde ennå, så da får vi se imorra tidlig??ellers så er alt av krom demontert rundt hele båten får å enkle malingsjobben. Da dukker spørsmål opp, joda har lest andre tråder men blir ikke klok. Er det egentlig kun 2 komp maling som er aktuelt? Vet ikke om BR her i Valdres har noe slikt. Andre tips til merke/type å bruke? Tenker OffWhite utvendig over vannlinjen. Har også fått byttet kjølevannsinntaket, der var ventilen TETT OG FULLPAKKET av dritt. Det nye er 12mm innv, samme som det gamle. Regner med at det er dimensjonert for nok vann til kjølingen (YSE 12 nå, byttes til YSM 12) og har plan om å montere sjøvannsfilter (unødvendig?)?? skal også bytte fenderlisten da denne er masse skader og hull/sprekker i, klarer eg denne jobben alene? (har kun meg sjøl å bruke)?? skal ut i båten igjen nå for å rive/demontere dørk og alt av benker for å få bort lukt av olje/diesel som har trekt inni, blir vel å bruke morgendagen også. Men da er det til å vaske/rengjøre og få malt opp innvendig skrog før montering av ny dørk og benker. Vil BT Alkydmaling holde/fungere her tror dere? 

Håper på råd/svar på spørsmålene ??☀️☀️⚓️⚓️

Link to post
Share on other sites

Oppdager nå etter å ha vært ute å sjekket på båten at gelcoatsparkelen ikke er herdet ennå, hva kan være feil? Temperatur igår og nå idag ligger på nå 16* 

noen råd? Må eg fjerne alt og bruke epoxyfiller istenfor?

blir jo en møkkajobb å fjerne all gelcoatsparckel??

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Nok en dag som må sies å ha vært produktiv for min del;

- fått revet alt av benker og kun dørkplass gjenstår, dette er borte når morgendagen er endt.??

- fått montert nye fester til badestige som var av plast, nå rustfritt stål. Samt nye klips for å holde nedfellbart trinn når det er oppe.??

- fått demontert trerattet som satt bom fast. Brukte anbefalte avdrager, funka godt som bare det. Bortsett fra at hylsen i senter av trerattet delte seg, fikk av rattet. Måtte til med avdrager på del som satt igjen, 2-3 slag med hammer så kom den løs fra konen.???

IMG_0785.JPG.2949e8b03a08d40b9d9456f249ccb14a.JPG

Rattet delte seg i tre biter, måtte lime. Funderte på å demontere alt. Ombestemte meg. Når det limet er tørt, skal hele rattet pusses før lakking. Bruke vanlig 3*** lakk her?IMG_0778.JPG.8efafaec827ebb665bfa5190836d028c.JPG

Masse hvitt belegg i spor og rundt hullet innpå styresnekka, hva er det?IMG_0779.JPG.00e4bf3ce26193be2014278b030285ff.JPG

Her vises hvor bruddet rundt hele senterkoppen er, er vel støpt i ett stykke, hva kan gjøres med dette? Går vel neppe å sveise sammen?IMG_0780.JPG.b9a5009e4991daf94fdab972b9b1c884.JPG

Her sees bruddet og delen av senterkoppen.

 

UTFORDRINGER PR NÅ;

- Dette blir en utfordring, må eg kjøpe nytt hele rattet eller er denne delen mulig å få tak i?

- Gelcoaten har ennå ikke herdet/tørket, hva gjør eg?

 

 

 

Redigert av Sjømann22Valdres (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Sjømann22Valdres skrev for 22 timer siden:

Oppdager nå etter å ha vært ute å sjekket på båten at gelcoatsparkelen ikke er herdet ennå, hva kan være feil? Temperatur igår og nå idag ligger på nå 16* 

noen råd? Må eg fjerne alt og bruke epoxyfiller istenfor?

blir jo en møkkajobb å fjerne all gelcoatsparckel??

 

Løfter denne og håper på råd og svar på dette spørsmålet samt at er det noen som har noen tanker vedrørende å bruke BT Alydmaling innvendig?

Trenger råd/tips da helgen er tenkt brukt på å male opp innvendig.

mvh Roger

Redigert av Sjømann22Valdres (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gått ei lita stund siden oppdatering, har nå fått gjort en del selv om det går i Berg og dalbane med formen. Fått montert pulpittene, trerattet er ferdig pusset og oljet. Men sliter med den koppen i midten som røk, går det an å fikse/sveise eller lime den? Videre så har eg hatt av propellmutterene og sjekket. Står ikke noe på noe av endene. Det eneste eg finner ut av de tallene er  dia430 som nok er 17" og 300 med en P og f? er nok 12" og den er vel venstrevridd. Er det noen som kan bidra med info her? Og gelcoaten eg la på måtte eg skrape bort flere plasser da den ikke var herdet ennå. Stakk innom lokale BT, la frem problemet og mannen viste meg hvilken herder jeg måtte bruke. Aha sa jeg, men dere ga meg feil herder forrige gang!!!aarrggghhh??? men Ok, jobben ble jo min. Så nå må eg bare vaske over igjen og gjøre på nytt med "rett" herder denne gangen, ja da får eg se...krysser alt eg har???skal bruke helgen på å fjerne siste dørkplatene som skal vekk, før avfetting og vask. Så male skrog innvendig før dørk monteres ny.

IMG_0778.JPG.bf8a2a77c1e3edcb46ea6e418a883e04.JPG

senterkoppen til trerattet som røk av, bilder i tråden lenger opp viser bruddet. Så hva gjør eg her?IMG_0877.JPG.e33d1f1f8dc05bb40fd52134dfd0758a.JPG

Nye pulpitene på plassIMG_0880.JPG.52ea882c2d19b17d4210ee972a6793b6.JPG

Mangler nå å få byttet ruter og nye pakninger, tips til type rute? Glass (herdet) i alle ruter forover og nye typen plexi (husker ikke benevnelsen) på alle siderutene? 

Link to post
Share on other sites

TrikkerN Lønning skrev On 26.5.2017 at 22.46:

Jeg anbefaler ikke å bruke den malingen. Min opplevelse av den er at den dekker dårlig, holder dårlig og renner veldig ved påføring. 

 

Kjøp 2k-lakk ☺️

 

Hva lurer du på mtp opplegg til EL? 

Hei TrikkerN Lønning;

Takk for råd vedrørende maling.

Jepp, har en del el-spørsmål. Har du Mail/tlf (sende meg pm?).

Er godt med folk som er fagfolk??⚓️⚓️

Link to post
Share on other sites

Sjømann22Valdres skrev for 11 timer siden:

Mangler nå å få byttet ruter og nye pakninger, tips til type rute? Glass (herdet) i alle ruter forover og nye typen plexi (husker ikke benevnelsen) på alle siderutene? 

 

Hei.

Rutene forover (på vindskjermen) er sikkert ok å bytte om de er dårlige å se igjennom, men er det nødvendig å bytte resten. Ser for meg at dette kan være en kostnad som ikke er helt nødvendig å ta. Lister er ok å bytte om de er morkne og tar inn vann. Er det slik at de "bare" farger av kan du ev. pusse litt på de og sette de inn med vaselinolje et par ganger i sesongen, da vil de ikke sverte så mye.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Hebbe skrev On 2.6.2017 at 9.30:

 

Hei.

Rutene forover (på vindskjermen) er sikkert ok å bytte om de er dårlige å se igjennom, men er det nødvendig å bytte resten. Ser for meg at dette kan være en kostnad som ikke er helt nødvendig å ta. Lister er ok å bytte om de er morkne og tar inn vann. Er det slik at de "bare" farger av kan du ev. pusse litt på de og sette de inn med vaselinolje et par ganger i sesongen, da vil de ikke sverte så mye.

Hei Hebbe og takk for svar, nei for så vidt når det gjelder lugar tenkte eg bare at når bytte en så bytte alt. Men bøyer meg for dine råd, mulig eg er alt for "nøye" unødvendig. Ja på vindskjermen er noen knust og noen er slitte. Glass foran og plexi på sidene eller glass "herdet" på alle på vindskjermen?

tusen takk for innspill, trenger noen å "sparre" med????⚓️⚓️

Link to post
Share on other sites

boble65 skrev for 15 timer siden:

Ripefritt plexiglass på alt utenom der du har vindusviskere. Ferdig med det? husk.. den jobben du gjør med denne båten kunne du fått litt mer igjen for ved salg hadde du hadd en annen båt så vel verdt og ikke åpne lommeboka for mye?

Takk for råd, er det lexan glass du tenker på da? Herdet glass blir nok å koste en del trur eg? Veit ikkje ka lexan glass koster heller

Link to post
Share on other sites

rutene ser jo hele ut så trenger du bytte annet en pakninger?? Jo herdet glass er vel bedre. Byttet ut ett sprukket sidevindu hos meg til ripefritt plexi. Ca 600 kr for en halv m2 ca skåret etter mal. Hos en båtbygger her. Ser ikke forskjell på det og glass. 

Link to post
Share on other sites

boble65 skrev for 10 timer siden:

rutene ser jo hele ut så trenger du bytte annet en pakninger?? Jo herdet glass er vel bedre. Byttet ut ett sprukket sidevindu hos meg til ripefritt plexi. Ca 600 kr for en halv m2 ca skåret etter mal. Hos en båtbygger her. Ser ikke forskjell på det og glass. 

Takker for svar, da skal eg sjekke vedrørende ripefri plexi. De fleste pakningene er dessverre morkne og sprekker i. Dette hadde eg kalkulert med fra begynnelsen å måtte skifte. Tror du eg bør kjøpe verktøyet for å skifte pakningene eller klarer eg meg uten dette? Ser jo det koster. 

Link to post
Share on other sites

Da ble det en dag med jobbing igår. Blei bære irritert på "sommerværet" så da rygga jeg likegodt halve båten på henger inn i garasjen og bygde meg overbygg på resten. Nu skal det pinadø meg peises på, har noen bra dager nå med tanke på formen min. Gleda meg??⚓️

IMG_0931.JPG.6f9bc780f42f6283e6a7c972d977c448.JPG

E nok bære lækkert nu, da får eg båten ferdig og klar utvendig førr vinteren kjæm??⚓️???

Link to post
Share on other sites

TrikkerN Lønning skrev On 6.6.2017 at 18.50:

Jeg har Yanmar Gm10 med 55A dynamo. (i kb22) 

 

Her var det originalt 35A. 

 

Dette går fint, men det kan høres  på turtallet, hvis man må lade mye. Men dette har ikke vært problematisk i det heletatt. 

 

Ja den dynamoen som fulgte YSE12G var en 55a, det samme er med YSM12, her står det også en 55a montert. Men har jo sett at orginalt er det 35a. Hva menes/er forskjellen på en-polet og to-polet. På den ene 35a dynamoen som fulgte med er det en-pol. Det er en  bolt som strømkabel+ festes i, men hva med minuskabel/jording?

Link to post
Share on other sites

Da er også alt av gelcoat sparklet slipt bort igjen, var ikke noe som var herdet. Pøkk for en drittjobb, og var jo så lur å IKKE bruke maske. Jøss det var mye finstøv. Vasket hele båten med aceton igår og testsparklet ny gelcoat med RETT herder denne gangen, nå er eg spent på resultatet. Må ut å sjekke etter at hodet og kropp har "våknet". Men Gud så glad eg er at eg fekk båten "under tak", angrer ikke på at eg laga tak og fikk hengt opp presenning, mye regn siste dagene.

Status på gelcoat kommer...??

Link to post
Share on other sites

Sjømann22Valdres skrev On 8.5.2017 at 0.40:

Jepp, då var neste propellen...Noen som kan bidra her med å se på bildene lagt ut?

Tusen takk på forhånd...?? Skal prøve å legge inn bilder som viser ståa med propellen og hva eg bør gjøre med den...PS! Noen som kan forklare med de tallene og klarer å skjønne resten som er skrevet der? Eg skjønna ikkje nokka eg...

IMG_9930.JPG.1e67be1750c688d821f69b04919ee6db.JPGBurde det vært zink på den flenser her?IMG_9931.JPG.8d9df6c550145c0b6bad215a1bf4acc2.JPG

Er noe bulket, utenom å pusse den ren har de bulkene noe å si?

IMG_9932.JPG.4e371f5eb0ba7227dfe8b3e3d9d8f782.JPG

IMG_9933.JPG.ba15d7527b7a712ae8e922d98df0ff9d.JPG

Første tallet 430 er det diameter på propellen? 

Andre tallet, hva er det? Resten av bildene nedenfor forstår eg ikkje nokka a...??IMG_9936.JPG.30f6b312b3ad16394476eca4e5d9f972.JPG

IMG_9937.JPG.45ee9cd20150e98a07847fc22b7043fa.JPG

Løfter denne;

altså ut ifra tallene og bildene, kan det stemme at eg har en; •17x12Venstre?

•aksling er 28mm

•kilespor er 7mm bredt

propellen har flere skader/bulker, hva mener dere? Må skiftes eller er det firma som fikser dette?

håper noen kan hjelpe meg å identifisere størrelse/målene.

på forhånd takk og god hælg godtfolk 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...