Jump to content

KAD42, finnes det en løsning for å få med all olje ved oljeskift?

Øystein Reksten

Recommended Posts

Har nettopp kjøpt meg ein halco 26 med denne maskina. Har stått på land i 3 år så det første blir ein liten service på maskin med olj og filter skifte og rengjøring av tanker. har ikkje fått båten ennå.

Ser at det har vert skrevet atskillige innlegg angående disse maskinene og problematikken angående oljeskift.

Så det eg lurer på er om det er nokon som har kommet på ein konstruktiv løsning på problemet. Er det for eksempel noko som enkelt kan demonteres for enklere og komme til med pumpe og vere sikker på at ein får slangen heilt ned i bunnpanna for å få ut alt.

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Kad 42 hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.

kjenner ikke spesielt til KAD 42, men jeg har en TAMD 41 og regner med at problematikken er den samme. Kjør motoren skikkelig varm først, det er viktig. Ha en skikkelig vakumpumpe, ikke kjøp den billigste. Sjekk på forhånd om røret til peilepinnen går helt ned i bunnpanne. Dersom det gjør det så bruker du dette røret til suging.

Eneste muligheten er å ta ut bunnpluggen og dermed slippe all oljen ned i båten. Problemet for mange er at man kommer ikke til bunnpluggen pga kun noen få cm mellom bunn motor og skrogbunn. Motoren er dessverre ikke slik konstruert at laveste punkt i bunnpannen er rett ned i oljepeilepinnehullet. Man skal også være forsiktig med å kjøre motoren for varm, da det kan brenne fast sugeslangene man dytter inn for å suge opp mest mulig olje.. Min erfaring er at ca. 10-.15% av gamle oljen blir igjen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...