Jump to content

Astor ser etter mindre båt


Astor

Recommended Posts

Abstinensen er like rundt hjørne. Astor er solgt og vi ser etter en ny Astor. Den nye skal være rundt 28 til 33 fot og ha bakdør og port helt akter.

Vi har Saga, NB, Nimbus og Viknes i tankene. Vi ønsker ikke flybridge. Prisleiet 600- til 800 000 tusen er der vi ser.

Det skjer ikke mye på Finn om dagen. Båten bør ligge i Sør-Norge.

Vi har sett på Saga 315 og Viknes 880, men disse ligger stort sett over budsjettet vårt.

Vi har ønske om at plassen bak i "teltet" er litt romslig. Gjerne med faste benker men ingen must. Teakdekk bak og på plattformen er et pluss. Moderne kartmaskin og radar samt autopilot er en fordel men kan selvsagt ettermonteres av oss. Marsjfart 16-18 knop.

Jeg ønsker en mindre båt av helsemessige grunner. Tiden er ikke inne for å legge inn årene for godt.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det dukker jo i ny og ne en Saga 29LS innenfor denne prisklassen fra 2003-2004. Ofte godt utstyrt. Vanligvis med VP 41 på 200 HK, som er gode motorer. Flotte båter, men 315 var jo en oppgradering. Ikke lenge til at 315 fra 2005 vil komme ned mot 800. Jeg er Saga-fan og har prøvd/besiktiget flere, uten at det sålangt har blitt kjøp. Det har med andre forhold å gjøre enn selve båten, som er ypperlig for 2 og helt grei for en familie på 4 (barnebarna får en romslig og grei stikkøye). Minuset ift til de andre modellene er noe trangt motorrom.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Takk for godt innspill, Bergen dørk. Det ligger to Saga 29 LS i Sogn og Fjordane som ser fine ut. Den ene med større og ny motor. Venter på svar fra disse. Trange motorrom er ingen fordel. Der er NB og Viknes gode forbilder.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Viknes er en av mine store favoritter. De store akterdekkene og v-gear med motoren under akterdekket er viktige grunner til det. Dessverre så er det får av dem sørpå. Hvis du er villig til å jakte litt lengre mot nord så ligger det to fine Viknes 900 nær Ålesund:

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=80005487 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=80366305

900 er forgjengeren til 1030 og har ett par løsninger jeg liker bedre enn i 880. F.eks u-sofa i styrehuset i stedet for to dobbeltseter.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Kenneth..

 

Finnes det Viknes båter med V-gir?

Tidlig på mårran så jeg roter... :smiley:

Poenget er uansett at motoren står under akterdekket og er lettere å komme til enn motoren på f.eks. en Saga der den er under styrhussalongen.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Velg for all del en båt med styring ute. Bakveggsbåt med kun kontroll inne er ubrukelig etter min mening. Særlig med vind og strøm og alene i båten.

 

 

Dette har jeg vanskeligt ved at forstå. Jeg har sejlet mange, mange timer alene i både Skilsø 33, Forbina 10000 og Nord West 390 uden at have styring på agterdækket. Også i lidt vind.  Klart at det bliver lettere med udestyring når man er alene og det virkelig blæser, men jeg tror ikke på at Astor kommer til at sejle meget alene i sådanne forhold.

 

Skilsø 33 kan være et bud. Det må være muligt at få en med fast aksling til den pris. Nimbus 310 Coupe er en klassiker.

 

Og med de hente-ivrige mennesker, der er her på forummet, så ser jeg ikke noget problem i at få en båd hjem fra snart sagt hvor som helst. SAP sejler sikkert gerne denne hjem fx:

 

https://www.scanboat.com/da/baadmarked/baade/Motorbaad-nimbus-310-coupe-109504

Link to post
Share on other sites

ØØhh, håper ikke jeg er spydig nå, men blir det vanskeligere å legge til med en bakvegg?

Jeg er ofte alene i den samme Sagaen uten bakvegg og det går helt fint det....

Joda motorrommet er trangt her ombord, men de viktigste punktene sitter lett tilgjengelig, som olje, filtre

kjølevæske osv. Ikke noe prob i det hele tatt å feks ta vinterkonserveringen selv. Mer tekniske ting, det tar

ikke jeg uansett så det får en mekaniker bale med.

Link to post
Share on other sites

Når man skal bakke inn i bås har man mye bedre oversikt i fra akterdekket og fortøyning foregår raskt og enkelt.

Hadde jeg måtte løpe frem og tilbake for og nå spaker og thruster så hadde jeg kvittet meg med viknesen.

Båten har stort vindfang og driver fort av. Samme gjelder for øvrig nb også.

Skal man fiske er også kontroll ute et must.

Er stadig ute alene og ute styring er det nærmeste man kommer en ekstra matros ved ankomst/avgang kai under krevende forhold.

 

 

 

.

Link to post
Share on other sites

ØØhh, håper ikke jeg er spydig nå, men blir det vanskeligere å legge til med en bakvegg?

Vår Viksund har ikke bakvegg. Når jeg sitter og styrer kan jeg holde makrelldorga i hånda, det blir leit på en bakveggsbåt uten utestyring :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det ligger en Nimbus 320 fra 2004 til salgs for kr 820.000.

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=81627044

 

Jeg har selv hatt en Nimbus 310 C 2001 modell i 5 år, og hadde bare gode erfrainger med båten. Forskjellen på 310 ogt 320 er størrelsen på akterdekkket som er forøkt med 30 cm. 

 

Det ser ut som en pen båt. Har hatt samtale med han i dag, så får vi se....


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Vår Viksund har ikke bakvegg. Når jeg sitter og styrer kan jeg holde makrelldorga i hånda, det blir leit på en bakveggsbåt uten utestyring :smiley:

På Grand Banksen brukte jeg autopiloten til å styre med fra akterdekket. I tre knops fart gikk dette helt fint.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Nå ser vi nærmere på Nimbus 32c. Denne ser hel og fin ut og har brukbar fart. Denne har også en D4 på 220 hk. Har tidligere god erfaring med VP fra gamle-Astor. Nimbusen veier i underkant av 4000 kg og ingen styreposisjon akter. Noen som kjenner båttypen?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...