Jump to content

Astor ser etter mindre båt


Astor

Recommended Posts

Artig, og spennende å følge med på Astor sin ferd her. Kona og jeg er i samme situasjon, men vi skal ikke bytte før om ett til to år. De samme båtene som kommer frem her er høyaktuelle, men er nok "fare" for at vi ramler ned på en 315, og da tror jeg vi gjør ett godt valg. Vi satser på våt for de neste 20 + årene.

Kommer til å følge denne tråden nøye.

Har bekjente som kan skrive under på at det er et godt valg, spesielt etter mange år med kalesjebåt.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Jeg har vurdert mange av begge typer og lander alltid ned igjen på Saga 29, som har en langt mer moderne løsning og innredning. Bare den lavtmonterte salongen i Saga 32 sier noe om at det er mer 80/90-tall enn 2000, for å si det slik. I tillegg har flere skråmonterte køyer i forpigg, som gir smalere køye. Dårlig løsning for pensjonister. Taklukene på Saga 32 er også i mange tilfeller av en langt mindre robust utgave enn 29, men de kan nok byttes. De to stikkøyene er en fordel framfor løsningen i Saga 29/315.

Gå for Saga 29 eller 315.

Den lavtmonterte salongen i Saga 32 synes jeg er en stor fordel da den type montering av salong gir en helt flat dørk i tillegg så har en godt utsyn i gjennom sidevinduene som er nedsenket. Køyen montert på tvers foran i baugen er helt grei og ligge i for 2 personer .Taklukene på Saga 32 er som på alle andre Sagaer litt forskjellig utforming alt etter årsmodell har ikke merket eller sett att noen 32 har noe mindre robuste takluker i forhold til 29 eller 315 . En annen stor fordel på Saga 32 er att på denne modellen kan en glemme alt som har med Solskader på dashbordet da dette er i glassfiber og ikke i tre som er på 29 og 315.
Link to post
Share on other sites

Den lavtmonterte salongen i Saga 32 synes jeg er en stor fordel da den type montering av salong gir en helt flat dørk i tillegg så har en godt utsyn i gjennom sidevinduene som er nedsenket. Køyen montert på tvers foran i baugen er helt grei og ligge i for 2 personer .Taklukene på Saga 32 er som på alle andre Sagaer litt forskjellig utforming alt etter årsmodell har ikke merket eller sett att noen 32 har noe mindre robuste takluker i forhold til 29 eller 315 . En annen stor fordel på Saga 32 er att på denne modellen kan en glemme alt som har med Solskader på dashbordet da dette er i glassfiber og ikke i tre som er på 29 og 315.

Det er observasjoner jeg har gjort og at du vurderer det annerledes er selvsagt helt ok. Jeg kjenner en som har en Saga 32 og han nevnte eksplisitt både takluker og salong som dårligere løsninger enn Saga 29, som han kunne heller tenkt seg. Dette er vel og merke en Saga 32 fra midten av 90-tallet. Dette med køyen er jeg ikke enig i. Dette er viktig for komforten. Måler du køyene vil du se at "god plass" i Saga 32 er et definisjonsspørsmål. På de fleste Saga 29 kan du som i Saga 315, lage "hel køy" i frontpiggen. For oss har det blitt vurdert å være til stor betydning for komforten som masterbed. :-)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset.

Ingen drev. Ingen fb.

Alt på ett plan.

 

Hadde en herlig tur rundt Middagsbukta med en kjempekoselig selger. Var nære på å kjøpe men fornuften sier bakdørsbåt.

 

Får flere bilder fra Vestlandet på en bakdørsbåt i morgen. Saga.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Se på Viknes 880. Med targabøyle bak. Minimum 220 Hk!

På 900 må du skreve over for å komme ut på badeplattformen. På 880 går du rett ut.

Ja, Viknes er noe dyrere ( 750 - 900 + kkr.) men de holder seg godt i pris, så verditapet er laver enn på de fleste andre båter!

Sjøegenskapene er av de beste!

Anbefales!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Viknes 880 er et alternativ. Fruen sier klart i fra at bøyle bak er fiskebåt. Det er mange hensyn en måtte ta.

De ligger litt over budsjett. Vi har 800 båtkroner til ny båt. Og litt utstyr skal også på plass samt teak på plattformen akter og helst også på akterdekket. Det er mye som skal klaffe.

Vi er klar for å reise å se på ny båt når noe spennende dukker opp.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hvis du greier å få omprogrammert fru Astor er det noen fordeler med bøyle bak på en 880. Og, husk minimum 220 hk motor, helst 240 :-)

 

Nå vet ikke jeg hvordan fru Astor er, men på generelt grunnlag - det er MEGET vanskelig å omprogrammere en frue som har satt seg opp en mening.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Nå vet ikke jeg hvordan fru Astor er, men på generelt grunnlag - det er MEGET vanskelig å omprogrammere en frue som har satt seg opp en mening.

. Ja dette er noe som de fleste menn har opplevd blir vel egentlig mer rigtig og si alle menn har opplevd att å omprogrammere Koner når de har bestemt seg for noe er totalt umulig ja vil nesten påstå att dett er mer sannsynlig att månen ramler ned enn att en klarer og forandre mening på en kone som har bestemt seg og låst seg fast til en ting.
Link to post
Share on other sites

. Ja dette er noe som de fleste menn har opplevd blir vel egentlig mer rigtig og si alle menn har opplevd att å omprogrammere Koner når de har bestemt seg for noe er totalt umulig ja vil nesten påstå att dett er mer sannsynlig att månen ramler ned enn att en klarer og forandre mening på en kone som har bestemt seg og låst seg fast til en ting.

 

Japp - min kone har bestemt seg for Saga 315 - og hun har ikke vært ombord i en ennå, men jeg protesterer ikke der, liker den.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Vi har tenkt på Saga 32 pga to stikk, dette er pga at vi skal ha med to barn. Men ser jo at 29LS og 315 er mer moderne i innredningen. Barna på 10 og 9 er jo ikke så interesserte i å ligge "sammen" lenger. Hvordan løses dette på de to, kan de ligge mer separat i forpigg, mens vi voksne kan benytte stikk når alle er med? Ikke meningen å kuppe tråden til egeninteresse!

Redigert av Gew77 (see edit history)

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Er vell egentlig ikke store forskjellen på innredningen på 32 kontra 29 og 315. Bortsett fra att Saga 32 har 2 stikkøyer så er innredningsløsningen akkurat lik som på 29 og 315 . Saga 32 har også lengde til att co pilot sete med plass for 2 kan stå fast. førersete står også fast altså ingen vipping av seter allikevel er der god plass til og sette fra seg ting på pentrybenk . Badeplattformen på 29 er også en svært enklere og billigere løsning enn på 32.

Link to post
Share on other sites

Hvis du greier å få omprogrammert fru Astor er det noen fordeler med bøyle bak på en 880. Og, husk minimum 220 hk motor, helst 240 :-)

Fru Astor er urokkelig. Er forståvidt enig med henne der. Blir litt fiskebåt.

 

Det står mellom Saga 29 eller NB 870 eller Viknes 880. Prisen tilsier Saga 29.

Uaktuelt med drevbåt.

Den vi prøvekjørte i går hadde VP TAMD 41 p og gjorde 20 mil. Saga29.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Fru Astor er urokkelig. Er forståvidt enig med henne der. Blir litt fiskebåt. .

Glem "fiskebåt" som dere østlenninger er så redde for!

Se heller fordelen med å slippe kalesjebøylene! OG, den store fordelen det av og til er, å åpne bare på den ene siden.

Admiralinnen elsker den muligheten når nordavinden sniket seg innpå 'fra alle kanter'

At 'vinduene forut' skrår motsatt vei, gjør at du slipper reflekser....

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Er vell egentlig ikke store forskjellen på innredningen på 32 kontra 29 og 315. Bortsett fra att Saga 32 har 2 stikkøyer så er innredningsløsningen akkurat lik som på 29 og 315 . Saga 32 har også lengde til att co pilot sete med plass for 2 kan stå fast. førersete står også fast altså ingen vipping av seter allikevel er der god plass til og sette fra seg ting på pentrybenk . Badeplattformen på 29 er også en svært enklere og billigere løsning enn på 32.

 

og at Saga 29 er 15 cm bredere enn Saga 32. Det teller, synes jeg. :-) Ellers kjekt at du er en god tal(i)mann for Saga 32. Fin båt, men litt mer nyansert kunne du vært. He, he.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...