Jump to content

Astor ser etter mindre båt


Astor

Recommended Posts

Det ligger en Saga 29 ute med helt ny Yanmar-motor på 290 hk. Den ville jeg vurdert. Value for money.

Er vel ikke mange av de nyere 315 som kan skilte med en slik motorisering.

 

http://www.finn.no/76616905

 

Nimbus er fine båter, men jeg opplever de som litt trange. Dette er subjektivt, men cockpit i Saga 29/315 oppleves romsligere enn i Nimbus 32. Personlig synes jeg også design av både kabiner og toalett fungerer bedre på Saga. Det ytre designet er råere. Her er Saga mer traust. Dette er imidlertid kun min opplevelse, uten at jeg kan legge empiriske fakta til grunn. :-)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Bergen dørk: Ser han har fått link til den båten også tidligere, er det ikke den han har prøvd å få kontakt med i innlegg 3?

 

 

Jo, det stemmer. Beklager så ikke det, men studerte båten og synes den så bra ut. :-)

 

For min del støtter jeg Astor med tanke på å gå for bakvegg og Saga 29 LS/evnt 315.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Det ligger en Saga 29 ute med helt ny Yanmar-motor på 290 hk. Den ville jeg vurdert. Value for money.

Er vel ikke mange av de nyere 315 som kan skilte med en slik motorisering.

http://www.finn.no/76616905

Nimbus er fine båter, men jeg opplever de som litt trange. Dette er subjektivt, men cockpit i Saga 29/315 oppleves romsligere enn i Nimbus 32. Personlig synes jeg også design av både kabiner og toalett fungerer bedre på Saga. Det ytre designet er råere. Her er Saga mer traust. Dette er imidlertid kun min opplevelse, uten at jeg kan legge empiriske fakta til grunn. :-)

Sagaen som det er linket til har en vannskadet dørk hvor hele døren må roer ikke prosjektbåt. Det vi lurer på med Nimbusen er om nå man sitter i salongen så sitter man lavt. Vi vil ha utsikt også fra kabinen.

Ellers mange gode råd fra dere alle. Mange takk.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Sagaen som det er linket til har en vannskadet dørk hvor hele døren må roer ikke prosjektbåt. Det vi lurer på med Nimbusen er om nå man sitter i salongen så sitter man lavt. Vi vil ha utsikt også fra kabinen.

Ellers mange gode råd fra dere alle. Mange takk.

Aha - det er jo ikke så positiv bakgrunn for motorbytte, får å si det slik. Det stod ikke i annonsen, tror jeg. Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Både forpigg, stikkøye og toalettløsning oppleves som mer kummerlig/trangere/mindre i NB870 enn i Saga 29/315. Jeg sammenlignet disse nokså grundig for egen del for et par år siden. "Fiskebåt" sier min kone om NB og Viknes. Hun liker verken utseende eller løsninger på disse båtene, noe som er høyst subjektivt, men rimelig avgjørende for oss. Motorrom og tilkomst er mye bedre på NB og Viknes. Det har vi berørt før.

 

Synes det koker mye ned til at noen liker mora og andre dattera, med unntak av at NB og Viknes har mer fartspotensiale, hvis det er viktig.

 

Spennende å følge med!

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Men er det noen andre båtmerker som har like bra merkeklubb og tilstedeværelse/nærhet til produsent som Saga?

Sagaklubben Oslofjord har blitt en svært så aktiv og stor klubb for alle med Saga, og produsenten holder til i Leangbukta og

fikser det aller meste man trenger hjelp til, med reservedeler, ettermontering osv.

Kan hende det betyr noe og i beslutningen, kan hende ikke.....

Link to post
Share on other sites

Jeg har en fetter som er fiskebåtskipper til daglig. Han kan ikke få fullrost NB870, men legger stor vekt på akterdekk og mulighet til også å fiske når han har fri. Samtidig har han god komfort når han har friøkter og er ombord i sin egen "fiskebåt".

 

Lykke til med terrassen! :-) Det går tilsvarende aktiviteter her over på Vestlandet.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Ja, det er en flott båt. Jeg ville allikevel gått for en LS. Mye varmetap gjennom kalesjen når det er kaldt. Flott med akterdekk og gjerne styreposisjon nr 2 + det å kunne lukke bakdøren og gå inn ut av god varm båt. :-) Dette "mister" du med HT.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Uten bakvegg er HT som nevnt ovenfor ja. Selv har vi det og vår sesong går fra Mars til November i snitt hvert år.

Nå skal ikke jeg prøve å selge inn noe som helst, for det er smak og behag - men vi kunne ikke tenke oss noe annet. 

Fordi, man finner ikke den rundsittergruppa noe annet sted, som i Saga HT, med direkte utgang til badeplatformen, og den er

vi utrolig glad i. Det er i den vi lever hele året. Ok så er det bare kalesje og ingen bakvegg, så på det aller kaldeste legger man litt

pledd opp i kanten for å tette litt, men ellers gjør dieselvarmeren susen den.

Et så mye mer fantastisk sted å være enn denne lille innesittegruppa på LS modellen.

Så kan man på varme sommerdager, åpne opp på en helt annen måte.

Kan jeg svare på noe, eller du ønsker å titte, hva det skal være Inge, jeg er på fjorden og kan gjerne stikke innom en dag.

Link to post
Share on other sites

Ser det er endel diskutert Saga 29 og Saga 315 begge båttypene har 29 fot skroglengde . Hvorfor ikke se på Saga 32 denne har reell skroglengde på 32 fot er riktignok 10 cm smalere men går en fra borde på forannevnte båter og om bord i en Saga 32 ser en lett att Saga 32 er en betydelig større båt . Mange Saga 32 er også levert med Yanmars mest kjente motor 222. Hk . Dette er en motor som er kjent som en ordentlig arbeidshest nesten uslitelig hvis den får godt stell.

Link to post
Share on other sites

Uten bakvegg er HT som nevnt ovenfor ja. Selv har vi det og vår sesong går fra Mars til November i snitt hvert år.

Nå skal ikke jeg prøve å selge inn noe som helst, for det er smak og behag - men vi kunne ikke tenke oss noe annet. 

Fordi, man finner ikke den rundsittergruppa noe annet sted, som i Saga HT, med direkte utgang til badeplatformen, og den er

vi utrolig glad i. Det er i den vi lever hele året. Ok så er det bare kalesje og ingen bakvegg, så på det aller kaldeste legger man litt

pledd opp i kanten for å tette litt, men ellers gjør dieselvarmeren susen den.

Et så mye mer fantastisk sted å være enn denne lille innesittegruppa på LS modellen.

Så kan man på varme sommerdager, åpne opp på en helt annen måte.

Kan jeg svare på noe, eller du ønsker å titte, hva det skal være Inge, jeg er på fjorden og kan gjerne stikke innom en dag.

Erfaring og innsikt er det som har verdi, og jeg bøyer meg for det. Synes allikevel det her er snakk om 2 ulike konsepter, da Astor sammenligner med NB870 og Viknes880. :-)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Ser det er endel diskutert Saga 29 og Saga 315 begge båttypene har 29 fot skroglengde . Hvorfor ikke se på Saga 32 denne har reell skroglengde på 32 fot er riktignok 10 cm smalere men går en fra borde på forannevnte båter og om bord i en Saga 32 ser en lett att Saga 32 er en betydelig større båt . Mange Saga 32 er også levert med Yanmars mest kjente motor 222. Hk . Dette er en motor som er kjent som en ordentlig arbeidshest nesten uslitelig hvis den får godt stell.

Jeg har vurdert mange av begge typer og lander alltid ned igjen på Saga 29, som har en langt mer moderne løsning og innredning. Bare den lavtmonterte salongen i Saga 32 sier noe om at det er mer 80/90-tall enn 2000, for å si det slik. I tillegg har flere skråmonterte køyer i forpigg, som gir smalere køye. Dårlig løsning for pensjonister. Taklukene på Saga 32 er også i mange tilfeller av en langt mindre robust utgave enn 29, men de kan nok byttes. De to stikkøyene er en fordel framfor løsningen i Saga 29/315.

 

Gå for Saga 29 eller 315.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Artig, og spennende å følge med på Astor sin ferd her. Kona og jeg er i samme situasjon, men vi skal ikke bytte før om ett til to år. De samme båtene som kommer frem her er høyaktuelle, men er nok "fare" for at vi ramler ned på en 315, og da tror jeg vi gjør ett godt valg. Vi satser på våt for de neste 20 + årene.

Kommer til å følge denne tråden nøye.

Redigert av Benji (see edit history)

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Spennende tråd, Astor! Denne vurderingen blir den samme for oss om 2 år. Står da mellom de samme båtene for oss også. Ser jo på 2000 talls utgavene av Saga 32 også, da to stikkøyer er litt viktig for oss. Men vi får nøye oss med Balticen i 2 år til, som vi i år skal ha på sjøen hele året for første gang.

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...