Bergen dørk Svart 16.September.2016 Del på Facebook Svart 16.September.2016 Det ligger en Saga 29 ute med helt ny Yanmar-motor på 290 hk. Den ville jeg vurdert. Value for money. Er vel ikke mange av de nyere 315 som kan skilte med en slik motorisering. http://www.finn.no/76616905 Nimbus er fine båter, men jeg opplever de som litt trange. Dette er subjektivt, men cockpit i Saga 29/315 oppleves romsligere enn i Nimbus 32. Personlig synes jeg også design av både kabiner og toalett fungerer bedre på Saga. Det ytre designet er råere. Her er Saga mer traust. Dette er imidlertid kun min opplevelse, uten at jeg kan legge empiriske fakta til grunn. :-) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post Share on other sites More sharing options...
TideRace Svart 16.September.2016 Del på Facebook Svart 16.September.2016 Astor: Hvis du vurderer Nimbus så sjekk alltid størrelse på septiktanken. Noen er levert med tank på ca 30 liter og det holder ikke lenge. Ellers velbygde båter ?. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
blue moon Svart 16.September.2016 Del på Facebook Svart 16.September.2016 Bergen dørk: Ser han har fått link til den båten også tidligere, er det ikke den han har prøvd å få kontakt med i innlegg 3? Var ombord i HT utgaven i sommer, imponerende uteplass. Men Astor vil vel ha dør. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen dørk Svart 16.September.2016 Del på Facebook Svart 16.September.2016 Bergen dørk: Ser han har fått link til den båten også tidligere, er det ikke den han har prøvd å få kontakt med i innlegg 3? Jo, det stemmer. Beklager så ikke det, men studerte båten og synes den så bra ut. :-) For min del støtter jeg Astor med tanke på å gå for bakvegg og Saga 29 LS/evnt 315. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 16.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2016 Det ligger en Saga 29 ute med helt ny Yanmar-motor på 290 hk. Den ville jeg vurdert. Value for money. Er vel ikke mange av de nyere 315 som kan skilte med en slik motorisering. http://www.finn.no/76616905 Nimbus er fine båter, men jeg opplever de som litt trange. Dette er subjektivt, men cockpit i Saga 29/315 oppleves romsligere enn i Nimbus 32. Personlig synes jeg også design av både kabiner og toalett fungerer bedre på Saga. Det ytre designet er råere. Her er Saga mer traust. Dette er imidlertid kun min opplevelse, uten at jeg kan legge empiriske fakta til grunn. :-) Sagaen som det er linket til har en vannskadet dørk hvor hele døren må roer ikke prosjektbåt. Det vi lurer på med Nimbusen er om nå man sitter i salongen så sitter man lavt. Vi vil ha utsikt også fra kabinen. Ellers mange gode råd fra dere alle. Mange takk. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen dørk Svart 16.September.2016 Del på Facebook Svart 16.September.2016 (redigert) Sagaen som det er linket til har en vannskadet dørk hvor hele døren må roer ikke prosjektbåt. Det vi lurer på med Nimbusen er om nå man sitter i salongen så sitter man lavt. Vi vil ha utsikt også fra kabinen. Ellers mange gode råd fra dere alle. Mange takk. Aha - det er jo ikke så positiv bakgrunn for motorbytte, får å si det slik. Det stod ikke i annonsen, tror jeg. Redigert 16.September.2016 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 16.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2016 Da er Nimbusen uaktuell. En septikstank på 40 liter og litt trangt rom akter under kalesjen fikk oss til å trekke oss. Vi ser fortsatt på Finn.no. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 17.September.2016 Del på Facebook Svart 17.September.2016 Da hadde jeg sett på nb870. Enzo endte opp med en sånn ut i fra samme kriterier som deg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 17.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2016 Da hadde jeg sett på nb870. Enzo endte opp med en sånn ut i fra samme kriterier som deg. Helt klart en aktuell kandidat. NB 870, Viknes 880 eller Saga 29/315. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen dørk Svart 17.September.2016 Del på Facebook Svart 17.September.2016 Både forpigg, stikkøye og toalettløsning oppleves som mer kummerlig/trangere/mindre i NB870 enn i Saga 29/315. Jeg sammenlignet disse nokså grundig for egen del for et par år siden. "Fiskebåt" sier min kone om NB og Viknes. Hun liker verken utseende eller løsninger på disse båtene, noe som er høyst subjektivt, men rimelig avgjørende for oss. Motorrom og tilkomst er mye bedre på NB og Viknes. Det har vi berørt før. Synes det koker mye ned til at noen liker mora og andre dattera, med unntak av at NB og Viknes har mer fartspotensiale, hvis det er viktig. Spennende å følge med! Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 17.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2016 Mye likt vår bedømmelse, Bergen dørk. Vi har tålmodighet he he og tid til å vente. Det er tidenes september og jeg maler rekkverk på terrassen. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Ms Fortuna Svart 17.September.2016 Del på Facebook Svart 17.September.2016 Men er det noen andre båtmerker som har like bra merkeklubb og tilstedeværelse/nærhet til produsent som Saga? Sagaklubben Oslofjord har blitt en svært så aktiv og stor klubb for alle med Saga, og produsenten holder til i Leangbukta og fikser det aller meste man trenger hjelp til, med reservedeler, ettermontering osv. Kan hende det betyr noe og i beslutningen, kan hende ikke..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen dørk Svart 17.September.2016 Del på Facebook Svart 17.September.2016 Jeg har en fetter som er fiskebåtskipper til daglig. Han kan ikke få fullrost NB870, men legger stor vekt på akterdekk og mulighet til også å fiske når han har fri. Samtidig har han god komfort når han har friøkter og er ombord i sin egen "fiskebåt". Lykke til med terrassen! :-) Det går tilsvarende aktiviteter her over på Vestlandet. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 18.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2016 Skal prøvekjøre/titte på en Saga 29 Ls i dag. Lekker båt uten bakvegg. Kanskje det hadde vært noe? Ville i såfall hatt en Hansentopp høst, vinter og vår. Vel, vi får se hva det blir. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 18.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2016 Den heter vel ikke LS uten bakvegg men HT. Det blir spennende å se og ikke minst vurdere båten. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen dørk Svart 18.September.2016 Del på Facebook Svart 18.September.2016 (redigert) Ja, det er en flott båt. Jeg ville allikevel gått for en LS. Mye varmetap gjennom kalesjen når det er kaldt. Flott med akterdekk og gjerne styreposisjon nr 2 + det å kunne lukke bakdøren og gå inn ut av god varm båt. :-) Dette "mister" du med HT. Redigert 18.September.2016 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post Share on other sites More sharing options...
Ms Fortuna Svart 18.September.2016 Del på Facebook Svart 18.September.2016 Uten bakvegg er HT som nevnt ovenfor ja. Selv har vi det og vår sesong går fra Mars til November i snitt hvert år. Nå skal ikke jeg prøve å selge inn noe som helst, for det er smak og behag - men vi kunne ikke tenke oss noe annet. Fordi, man finner ikke den rundsittergruppa noe annet sted, som i Saga HT, med direkte utgang til badeplatformen, og den er vi utrolig glad i. Det er i den vi lever hele året. Ok så er det bare kalesje og ingen bakvegg, så på det aller kaldeste legger man litt pledd opp i kanten for å tette litt, men ellers gjør dieselvarmeren susen den. Et så mye mer fantastisk sted å være enn denne lille innesittegruppa på LS modellen. Så kan man på varme sommerdager, åpne opp på en helt annen måte. Kan jeg svare på noe, eller du ønsker å titte, hva det skal være Inge, jeg er på fjorden og kan gjerne stikke innom en dag. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tallisman Svart 18.September.2016 Del på Facebook Svart 18.September.2016 Ser det er endel diskutert Saga 29 og Saga 315 begge båttypene har 29 fot skroglengde . Hvorfor ikke se på Saga 32 denne har reell skroglengde på 32 fot er riktignok 10 cm smalere men går en fra borde på forannevnte båter og om bord i en Saga 32 ser en lett att Saga 32 er en betydelig større båt . Mange Saga 32 er også levert med Yanmars mest kjente motor 222. Hk . Dette er en motor som er kjent som en ordentlig arbeidshest nesten uslitelig hvis den får godt stell. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen dørk Svart 18.September.2016 Del på Facebook Svart 18.September.2016 Uten bakvegg er HT som nevnt ovenfor ja. Selv har vi det og vår sesong går fra Mars til November i snitt hvert år. Nå skal ikke jeg prøve å selge inn noe som helst, for det er smak og behag - men vi kunne ikke tenke oss noe annet. Fordi, man finner ikke den rundsittergruppa noe annet sted, som i Saga HT, med direkte utgang til badeplatformen, og den er vi utrolig glad i. Det er i den vi lever hele året. Ok så er det bare kalesje og ingen bakvegg, så på det aller kaldeste legger man litt pledd opp i kanten for å tette litt, men ellers gjør dieselvarmeren susen den. Et så mye mer fantastisk sted å være enn denne lille innesittegruppa på LS modellen. Så kan man på varme sommerdager, åpne opp på en helt annen måte. Kan jeg svare på noe, eller du ønsker å titte, hva det skal være Inge, jeg er på fjorden og kan gjerne stikke innom en dag. Erfaring og innsikt er det som har verdi, og jeg bøyer meg for det. Synes allikevel det her er snakk om 2 ulike konsepter, da Astor sammenligner med NB870 og Viknes880. :-) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen dørk Svart 18.September.2016 Del på Facebook Svart 18.September.2016 Ser det er endel diskutert Saga 29 og Saga 315 begge båttypene har 29 fot skroglengde . Hvorfor ikke se på Saga 32 denne har reell skroglengde på 32 fot er riktignok 10 cm smalere men går en fra borde på forannevnte båter og om bord i en Saga 32 ser en lett att Saga 32 er en betydelig større båt . Mange Saga 32 er også levert med Yanmars mest kjente motor 222. Hk . Dette er en motor som er kjent som en ordentlig arbeidshest nesten uslitelig hvis den får godt stell. Jeg har vurdert mange av begge typer og lander alltid ned igjen på Saga 29, som har en langt mer moderne løsning og innredning. Bare den lavtmonterte salongen i Saga 32 sier noe om at det er mer 80/90-tall enn 2000, for å si det slik. I tillegg har flere skråmonterte køyer i forpigg, som gir smalere køye. Dårlig løsning for pensjonister. Taklukene på Saga 32 er også i mange tilfeller av en langt mindre robust utgave enn 29, men de kan nok byttes. De to stikkøyene er en fordel framfor løsningen i Saga 29/315. Gå for Saga 29 eller 315. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 18.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2016 Skal ut å prøvekjøre en Saga HT i dag. Er blitt begeistret for salongen akter. Får en tilbud på en 29 LT på mandag, så får vi veie den ene mot den andre. Har hatt Saga tidligere og vet hva kvalitet dette er. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Benji Svart 18.September.2016 Del på Facebook Svart 18.September.2016 (redigert) Artig, og spennende å følge med på Astor sin ferd her. Kona og jeg er i samme situasjon, men vi skal ikke bytte før om ett til to år. De samme båtene som kommer frem her er høyaktuelle, men er nok "fare" for at vi ramler ned på en 315, og da tror jeg vi gjør ett godt valg. Vi satser på våt for de neste 20 + årene. Kommer til å følge denne tråden nøye. Redigert 18.September.2016 av Benji (see edit history) Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 18.September.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2016 Du har jo kalesjebåt i dag, Ole og bruker båten hele året. På det kaldeste blir ikke båten brukt. Stort sett fra påske til oktober. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Benji Svart 18.September.2016 Del på Facebook Svart 18.September.2016 Ja stemmer det. Lysten på lukker båt er stor. Da får vi enda lengre sesong. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
Gew77 Svart 18.September.2016 Del på Facebook Svart 18.September.2016 Spennende tråd, Astor! Denne vurderingen blir den samme for oss om 2 år. Står da mellom de samme båtene for oss også. Ser jo på 2000 talls utgavene av Saga 32 også, da to stikkøyer er litt viktig for oss. Men vi får nøye oss med Balticen i 2 år til, som vi i år skal ha på sjøen hele året for første gang. Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.