Jump to content

Astor ser etter mindre båt


Astor

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

 

bilde

 

Vinterkalesjen er påsatt og vi gleder oss til et nytt båtliv i nye Astor. Helt klart en overgang fra en båt hvor brede dekk og to motorer gjorde livet ombord komfortatbelt. Etter å hatt Sagaen et par uker ser det ut som alt ombord er på stell. Bere noen småting som må fikses. Nye septikslanger kommer på plass. Slike må skiftes fra tid til annen.

 

 

bilde


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

 

bilde

I Båtens Verden sin serie av kårede Baatplassen-entusiaster gjennom tidene er det Lars H sin tur i novemberutgaven. Det ble en hyggelig prat med pensjonisten og båtmannen, Lars, som var den aller første Baatplassen-entusiast som ble kårer her på forumet. 

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Kan anbefale å rense giveren i septiktanken også, de er kjent for å trenge det innimellom.

Det er en enkel og renslig jobb, Fyll tanken med ferskvann og skru giveren ut på toppen av tanken. Denne finner du

nede i benken på stb side bak. Løft giveren ut, rens den og monter igjen. 

Gjør man dette med jevne mellomrom slipper man som jeg at den var full av urinstein og var et mareritt å få ut, fordi ingen

tidligere eiere hadde gjort dette.

Link to post
Share on other sites

Kan anbefale å rense giveren i septiktanken også, de er kjent for å trenge det innimellom.

Det er en enkel og renslig jobb, Fyll tanken med ferskvann og skru giveren ut på toppen av tanken. Denne finner du

nede i benken på stb side bak. Løft giveren ut, rens den og monter igjen. 

Gjør man dette med jevne mellomrom slipper man som jeg at den var full av urinstein og var et mareritt å få ut, fordi ingen

tidligere eiere hadde gjort dette.

 

Kan også anbefale BEP TS1 ultralyd giver.  Ingen berøring med tankinnhold, analog måling som kan presenteres på de fleste instrumenter.

Link to post
Share on other sites

Kan anbefale å rense giveren i septiktanken også, de er kjent for å trenge det innimellom.

Det er en enkel og renslig jobb, Fyll tanken med ferskvann og skru giveren ut på toppen av tanken. Denne finner du

nede i benken på stb side bak. Løft giveren ut, rens den og monter igjen. 

Gjør man dette med jevne mellomrom slipper man som jeg at den var full av urinstein og var et mareritt å få ut, fordi ingen

tidligere eiere hadde gjort dette.

 

bilde

Jeg har ingen tankmåler på septikken i denne båten. Jeg bruker edikk og ferskvann med jevne mellomrom. Slangene som nå er fjernet var temmelig brune utvendig etter å ha sittet i båten trolig fra den var ny i 2003.  Vurderer tankmåler også her med tiden.

Fin båt. Er du fornøyd med båten?

Du har jo hatt en del forskjellige båter så du har jo en del å sammenligne med.

 

 

bilde

Har ikke fått brukt båten mye enda. Tiden har gått til vedlikehold og oppgradering.  Nå skal autopilot på plass. Her trenger jeg tips om hvem som utfører det jeg forestiller meg sammenkolbling av servoslangen til pumpa akter.

Båten har Raymarine C90W som jeg også vil skifte ut med det nyeste og selge den gamle.

Vi trives med løsningen i båten og sjøegenskapene. 

Nå forbereder vi oss på noen overnattinger til helgen for å bo oss inn. Den største forskjellen er jo at denne har en motor mens GBen hadde to og var mer sedat i sjøen. 


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det ser ut til at du slipper å kappe slangene til styrepumpa for å få på plass et T-rør. Her kan du bare bytte albuene mellom slangen og styrepumpa med et passende T-rør. Kanskje lurt å sette på stoppekraner der du kommer med slanger fra autopilotens pumpe.

Alle "slangetemmer" butikker har de delene du trenger.

Redigert av Flid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det ser ut til at du slipper å kappe slangene til styrepumpa for å få på plass et T-rør. Her kan du bare bytte albuene mellom slangen og styrepumpa med et passende T-rør. Kanskje lurt å sette på stoppekraner der du kommer med slanger fra autopilotens pumpe.

Alle "slangetemmer" butikker har de delene du trenger.

Takk Flid. Dette er ukjent tema for meg.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

På båten min som er lik din så sitter pumpa til autopiloten foran varmtvannstanken . på min er det vist originalt fra saga .

Bernt

Godt tips !

Har fått slanger og diverse fra Saga i dag. Venter på resten fra Raymarine.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Tiden er kommet for oppgradering av nye Astor. 

I går kom pakken fra Raymarine med den nye autopiloten. Vi skal installere Raymarine EV200 autopilot fra den nye Evolution-serien  og en Raymarine A127 kartplotter. I dag starter vi med å dra kabler. Saga sendte meg komplett det jeg trengte av koblinger og slanger til hydraulikken.  Topp service. Jeg er glad vi valgte et båtmerke som har en oppegående fabrikant. I går printet jeg ut hele manualen til autopiloten slik at vi har den i perm ombord både nå under installeringen og for senere bruk.  

Alt skal fotograferes, step for step og kommer på trykk i en senere utgave av Båtens Verden.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

...og pass på å få med deg oppdateringene som kommer til LightHouse II og andre enheter. Raymarine har så langt vært flinke til å lytte til tilbakemeldinger fra brukerne og legge til ny funksjonalitet, hhv. vår og høst. Programvaren er enkel å oppdatere.

 

Det eneste som savnes, er en fargepalett som er praktisk brukbar til nattnavigasjon. "Hvitt hav" duger ikke på mørke høstkvelder.

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

...  er en fargepalett som er praktisk brukbar til nattnavigasjon. "Hvitt hav" duger ikke på mørke høstkvelder.

 

Jeg har eksperimentert litt med bruk av "nattpalett" på natten. Har det på vår plotter. Men, klarte aldri å bli familiær med "inverterte" farger. Endte opp med at det beste (for meg) var å skru ned lysstyrken vesentlig, men beholde standard "dag" fargepalett. Men, det er meg, andre kan synes at "nattpalett" er best  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg tar dette med meg til Raymarine når vi møtes igjen om kort tid. Jeg får til uken besøk av Navionics ombord i Astor. Er det flere tilbakemeldinger jeg skal bringe til kilden så si i fra.

Ser at Raymarine har oppdatering trådløst til samtlige enheter som er tilkoblet. Fikk en gjennomgang om dette hos Raymarine. 


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Astor: trådløs oppdatering av programvaren fungerer fint. Jeg er imidlertid skeptisk av natur, og vet at for mye "vakkel" under oppdatering ikke er helsebringende for båt-elektronikken. Så det ble med det ene forsøket jeg gjorde, da jeg lå trygt til kai og hadde stabil 4G-dekning på Telia-ruteren. Da fungerte det fint. Ellers er det såpass sjelden at programvaren oppdateres, at det ikke er noen stor sak å stappe inn denne via microSD-kortet. Oppdateringene er jevnt over på 1 GB, og ved å laste det ned over fiber'n hjemme sparer jeg 1 GB på båt-kvoten (slikt merkes, når man i høysesongen blir litt for grådig på databruken).

 

Problemet med å skru ned lysstyrken (som Raymarine anbefaler for nattbruk) er at alle stedsnavn blir uleselige. Men det er meg, med mine etterhvert velbrukte øyne. Samtidig opplever jeg det som plagsomt at det er for mye hvitt når man helst vil ha det mørkest mulig. Og det å finne opp en natt-palett er jo gjort allerede, så det er ikke nødvendig for verken Raymarine eller andre å finne opp kruttet på nytt.. industristandard-paletter finnes og fungerer fint. :)

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...