Jump to content

Tråden for oss med Steyr


Sareptas

Recommended Posts

Tenkte ta initiativ til å starte tråden for alle oss med sølvgrå og røde dieselgamper under motorlokket.

 

Alt fra spørsmål/svar om vedlikehold, erfaringer, muligheter og begrensninger.

 

La oss forsøke holde diskusjon rundt egne motorer, ikke nedlatende prat om andre motormerker.

 

 

Kjør debatt!

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde Steyr 246 i en Sea Ray 240 Sundancer for noen år siden, motor og drev var 2004-2005 modell, båt eldre.  På 246'en så hadde jeg litt oljeforbruk, fikk et ombyggesett på veivhuslufting som reklamasjon/call back.  Glødeplugger ble byttet av merkeversted ifbm med service uten kost.  Var visst noen havarier som følge av dårlige glødeplugger.  Ellers en god motor.  Drevet, et Bravo 3x derimot hadde jeg mye tull med.

 

Hvordan er salget av Steyr i Norge nå?  Det var litt i vinden for 8-10 år siden, selger de godt enda?  Synes ikke jeg hører så mye om dem.

 

Baaten_des_07_005.jpg

 

 

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Hei Troll 20, det begynner å bli noen år siden og båten har fått ny eier i mellomtiden så det blir litt fra hukommelsen.

 

Min motor var fremdeles i garantitiden, jeg tok opp min bekymring i forhold til noe høyt oljeforbruk med Univa og lokalt merkeversted. Fikk da et sett bestående av en liten svart boks/tank (en oljeseperator) og en del slanger. Den ble montert i serie med veivhuslufting og slange inn på turbo. I bunn av oljeseperatoren så var den ny stuss med slange med retur til motor/bunnpanne. Oljedråper som ble skilt ut fra veivhuslufting ble således ledet tilbake til bunnpanne og ikke inn i turbo.

 

Univa har sikkert dette settet.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Flott initiativ Sareptas.

 

Har selv Steyr 256 2004 modell, innbyttemotor, kjøpt av Univa i 2011.

Vil berømme Univa for god service og hjelpsomhet.

Skal senere komme med et innlegg om erfaringer med denne motoren.

Har også noen spørsmål til andre Steyr-eiere som kunne være fint å få synspunkter på.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har installert Steyr sitt SCC system for motordata?

Vurderer å kjøpe det, men undres om ikke pengene er bedre anvendt ved å kjøpe en multi/ kartplotter og få fram de samme motordata på den måten via NMEA pluggen?

 

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/11/11900/steyr-control-center-scc-users-manual-steyr-motors.jpg

Redigert av Sareptas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det noen som har installert Steyr sitt SCC system for motordata?

Vurderer å kjøpe det, men undres om ikke pengene er bedre anvendt ved å kjøpe en multi/ kartplotter og få fram de samme motordata på den måten via NMEA pluggen?

 

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/11/11900/steyr-control-center-scc-users-manual-steyr-motors.jpg

 

Har eit slik og er kjempenøgd. Her har du alt ein treng og og vel so det. Tablået er svært informativt og lettlest. Manglar å kople det opp mot GPS. Då får ein m.a. og opp forbruk pr nm.

Kosta ca15000, men fekk det vel for 10000 i samband med kjøp av ny motor. Dei eg har sett har eg ikkje likt like godt, men dette har nok med smak å gjere. Og husk skjermen er alltid på og vil ta tilsvarande plass ogso på ein kartplottar. Trur ikkje ein vil spare på dette.

Link to post
Share on other sites

Rett det, men finn ikkje Ssang Yong bilar med det samme sylindervolum som Steyermotorane? Difor eg lurte.

OT, men mener feks Ssangyong Rexton kommer med en 2.9 liter turbodiesel som de reklamerer med at er en Mercedes motor (gamle 290?), trolig bygd av Magna Steyr.

 

Forøvrig er Ssangyong Rodius en av de få bilene som er så stygg at den er akutt aggresjonsfremkallende. Historien sier at de brukte ekstern designer på Rexton og at det ble så dyrt at de bestemte at de skulle fikse design på egenhånd for all framtid.. Rodius konkurrerer faktisk med sagnomsuste Fiat Multipla mhp utseende synes jeg..

Link to post
Share on other sites

Viser til innlegg 8 i denne tråden.

Kjøpte som sagt denne motoren hos Univa i nov. 2010 (2004 modell - 597 timer). De hadde tatt storservice på motoren med blant annet skifte av reimer, registerreim, glødeplugger,olje, sink  samt monteret Breatherkit - som jeg mener er en "innretning" for og motvirke noe høyt oljeforbruk, som vel var tilfelle på disse motorene.

Univa monterte også adapter til VP 290 DP drev, slik at jeg kunne bruke det drevet jeg hadde. I tillegg bestilte jeg instrumentpanel til fly og Y-kabel, da motoren opprinnelig bare hadde vært tilkoplet en styreposisjon.

De propellene jeg hadde på drevet, A-3, passet faktisk da jeg fikk over 4300 rpm med fullt gasspådrag. Fart ca 26 knop. Det skal sies at at det var lite diesel på tankene og forholdsvis tom båt.

Jeg får vanligvis en marsjfart på 20/21 knop ved 3700/3800 rpm med normalt lastet båt, noe jeg synes er ok.

Motoren har fungert tilfredstillende bortsett fra noen småting som følger:

 

1. Oljetrykket viste altfor høye verdier. Kontrollerte med manuell oljetrykksmåler - denne viste normale verdier. Trodde det måtte være feil med giveren  og fikk tilsendt ny fra Univa, men resultatet det samme.Koplet fra oljetrykksinstrumentet på fly og da viste instrumentet nede rette verdier.Konklusjonen min er at ved overgang til to sett instrumenter kan en ikke bare montere y-kabel, en får da feil motstand og verdiene blir feil. En må vel da skifte til en oljetrykksgiver med to utganger, med separate kabler til hver av styreposisjonene, eller er det mulig å gå fra den nye giveren og "kople seg på" y-kabelen for å benytte seg av de eksisterende kablene som ligger i denne og som går til styreposisjonene?

Noen Steyr- eiere som har erfaring med dette?

Turteller, temperatur o.l. viser det samme oppe og nede og viser rette verdier.

 

2.Motoren kan av og til være litt treg og starte. Litt avhengig av temperatur og tid siden forrige oppstart.Tenkte kanskje at glødepluggene ikke var helt o.k. Snakket med Univa. Fikk beskjed om at "det enkle ofte er det beste", nemlig flushe dieselsystemet noen ganger ved hjelp av tenningsnøkkelen - pumpa går da ca 10 sek hver gang.

Starter da helt greitt. Dette må en forøvrig huske å gjøre hver gang en skifter filter. Se manual.

 

3.Når en vrir om nøkkelen til på - går alarmen normalt i 0,7 s før en vrir til start og motoren starter.

Har opplevd noen ganger at alarmen varer lenger, 5 s kanskje, før den slutter og en vrir til start og motoren starter.

I disse tilfellene vil motoren ikke respondere på gasspådrag fra hendelen, men fortsatt ligge på tomgang. Dersom en  så slår av motoren og starter på nytt, virker det ok igjen. Tror kanskje det er en feilkode eller lignende som ligger i systemet, er usikker på dette.

Noen andre som har vært ute for det samme?

 

4. Hva er erfaringene med røyk etter oppstart før motoren blir varm?

Utetemperatur,luftfuktigket o.l.

 

Ellers vil jeg si at jeg føler meg trygg på motoren. Den går fint, er tett og fin uten lekasjer og uten rustangrep.

 

Kjekt og dele erfaringer med andre og kanskje få tips tilbake.

Link to post
Share on other sites

Trur me kan slå fast at Ssangyong Rexton ikkje har Steyrmotor. Dessutan har eg bltt fortalt Steyermotorane er dyre å bygge. Det passar ikkje inn her.

Noen er uenige med deg, på nederlandsk dog: http://www.bestelauto.nl/bestelautotests/ssangyong-rexton-w-rx200-e-xdi-4wd/6520/

 

'De dieselmotor van de Rexton W wordt speciaal voor SsangYong bij Steyr in Oostenrijk gebouwd.'...

 

Har aldri sett at Ssangyong har reklamert med dette, men de har brukt Mercedes motor og Mercedes girkasser som et salgsargument. De er dog lisensproduserte slik jeg har forstått det.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

 

3.Når en vrir om nøkkelen til på - går alarmen normalt i 0,7 s før en vrir til start og motoren starter.

Har opplevd noen ganger at alarmen varer lenger, 5 s kanskje, før den slutter og en vrir til start og motoren starter.

I disse tilfellene vil motoren ikke respondere på gasspådrag fra hendelen, men fortsatt ligge på tomgang. Dersom en  så slår av motoren og starter på nytt, virker det ok igjen. Tror kanskje det er en feilkode eller lignende som ligger i systemet, er usikker på dette.

Noen andre som har vært ute for det samme?

 

 

Høres neste ut som en elektrisk feil, kanskje dårlig kontakt med en sensor?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 9 måneder senere...
  • 1 år senere...

Jeg har et problem med diesel fødepumpe på en 236 motor.

Skal undersøke mer før jeg konkluderer hvor feilen ligger, men jeg lurer på om

noen vet om uoriginal pumpe som kan brukes. Ser bl.a. Bosch har en pumpe

som leverer 255 liter pr. time. Steyr skal visstnok ha 300 liter pr. time, men

større pumper krever mer strøm enn motorens 10A sikring leverer.

Redigert av paxo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...