Jump to content

Tråden for oss med Steyr


Sareptas

Recommended Posts

Hei!  Du finner samme fødepumpe på noen Mercedes modeller. Mener dette er en Bosch pumpe. Se om du kan finne Bosch nummeret, da er det bare å google.  Har for øvrig en brukt men fungerende pumpe liggende , tror jeg. Jeg byttet den på mistanke, men hadde en feil på jording av motor. Kan jo selge den hvis det er av interesse.  Har alltid med en ekstra ny pumpe i båten i tilfelle..

Link to post
Share on other sites

Fant ut at originalpumpen (som er veldig dyr) leverer ca. 240 l/time. Biltema universal leverer 270l/time v/3 bar. Det er ikke oppgitt på Biltemas internettsider, men står på esken.

Monteringssettet til Biltema er derimot semre saker. Nye koblinger fra Tess (Sannidal Motor) gjorde jobben.

Biltemapumpen kostet 499,- og båten er i gang igjen.

Dessverre er kloakkutløpet tett i steden...

Venter med det til det blir kaldere i været.

https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/motorstyring/drivstoffpumper/drivstoffpumpe-2000036928

Redigert av paxo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi har gått til anskaffelse av en 1985 Scand Baltic med en 2002 Steyr MO236K43 (212hk). Vi er meget fornøyde!

 

Men jeg har jo en del spørsmål i forhold til service på motoren. På tidligere båter har jeg tatt oljebytte og dieselfiltre selv, dette var eldre motorer som var enkle å serve. Men hvordan er dette å gjøre selv på denne motoren? Tidligere eiere har alltid latt et verksted ta alle servicer, og dette er jo supert da alt blir godt dokumentert. 

 

Hvordan anbefalinger har dere i forhold til service på disse motorene? 

Link to post
Share on other sites

@TKO84 det er bare og gjøre som vanlig med hensyn til filter og olje bytte. Vist du ikke har lett tilgang til bund pluggen så skaffer du deg en vakuum pumpe fra biltema eller lignene og kobler den på peilepinnen og suger opp den gamle oljen den veien, oljerøret går helt ned til bunnen av bunnpanna. Diselfilterbytte er faktisk enklere på Steyr en på de fleste andre motorer, etter filterbytte er det bare og slå på teninga og la den være på i ca 20 sekunder, dette repiteres til du hører i tanken at det ikke kommer luft i returen så er det bare og starte opp. Når det gjeller filtere så har jeg på mine 246 motorer kjøpt disse på Tess her i byen, ta med de gamle filterene til en seriøs forhandler så skaffer de rette filterene til deg. Det er også fult mulig og bestille disse fra Univa i Arendal som er inportøren på disse motorene, de har foresten en fantastisk service. Andgående olje så vær 100% sikker på at du får riktig olje, mener du skal ha mineralsk olje på denne, hadde en bekjent som fikk beskjed fra en oljeleverandør at han kunne bruke halvsyntetisk olje på sin 236 og det ennte med totalt motorhavari etter noen timer. Så er du usikker, kontakt Univa. 

Redigert av Lunde14 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for at du som en av de få oppgir hele motorbenevnelsen din :thumbsup:   (håper andre lærer av deg)

 

Vet ikke om du er kjent med Dokumentarkivet på dette fenomenale Forumet... der kan du bla finne denne manualen som omhandler din motor:

 

Du har fått deg en god motor. Den er lett å bli glad i å stole på. Lær deg de enkle service punktene og planlegg godt og utfør selv.

Sørg for å få ut så mye av den gamle oljen som mulig bytt dieselfilter mens motoren er varm. Prefyll filteret.

 

Dette fikser du  :thumbsup:  stusser du på noe så er det mye kunnskap om disse motorene her inne :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Motorene er lagd for å suge ut olje fra peilerøret. Jeg bruker en oljesuger (dunk) der jeg har viklet litt sølvtape rundt enden av plastrøret slik at det tetter inn i peilerøret.

Lette en stund etter olje med  rett spesifikasjon. Biltema hadde! ACEA E7.

https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/motoroljer/mineralbaserte-motoroljer/turbodiesel-15w-40-2000022970

Forbehold:  Sjekk forøvrig i bruksanvisningen som ligger i sin helhet på nettet.

Link to post
Share on other sites

Dette var gode tips! Jeg har en oljesuger fra Biltema, så den gjør nok jobben, spesielt om det bare er å koble den på peilerøret. 

Har en original manual liggende i båten, men genialt at den ligger her, skriver da ut en til som jeg kan ha hjemme. 

 

I går la jeg merke til en ulyd i motoren, ved dynamoen. Først trodde jeg det var reimene som bråket, men de så bra ut og virket passe stramme. Det var mer en skrangle-lyd som hørtes best ved dynamoen. Noen som vet hva det kan være og hva som kan sjekkes?

Her er en video: 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Er det noen som vet hvor jeg får tak i impeller til en MO236 og hvordan type.

Har sjekket Univa, men de er utslogt, og ser at den samtidig koster skjorta der.. 

 

Tenkte jeg kunne ta den ut for å dra rundt å sjekke, men ser at jeg bør/må ha ut oljefilteret for å få ut impelleren (plassmessig). Derfor tenkte jeg at det var greit å ha den på plass før jeg byttet olje, så jeg kan gjøre det samtidig. 

Link to post
Share on other sites

Tidligare var det ein oversikt i Verktøykassen på Maritim sin nettside som ga denne oversikten. Ser det denne er vekke nå dessverre. Ein telefon til nærmaste butikk kan sikkert hjelpe. I alle fall her i Stavanger har dei tabeller liggende i butikken. 

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei

 

Eg har ein MO 246 K41 som siste året til halvannet eller deromkring plutselig har gått i ein form for sikkerhetsmodus på marsjturtall. Dvs. at motoren kutter tvert og er heilt død. Veldig artig å ramle ut av plan på den måte, spesielt om det er fremmedfolk med ombord:nonod: Forut for at dette skjer kommer det eg vil kalle ein høgfrekvent lyd slik at eg i dag enten kan dra av på turtallet eller øke turtallet for å unngå stopp på motor. Motoren er også bare å starte igjen umiddelbart etter at båten er ute av plan og ligger meir eller mindre i ro slik at eg antar at årsaken er ein sensor eller liknende som leser ein feil og deretter stopper motoren for å unngå vidare permanent skade.

 

Eg har kjørt diagnose slik videoen under viser. At denne leser eg ut feilkodene:

Code / ABBREV. / REFER TO CIRCUIT / INVOLVED DEVICE / POSSIBLE CAUSE

55 / No Puls / X15/B15 / RPM-sensor / no speed signal during crank

186 / BadPos / Y20 / govenor solenoid / Nominal-actual value difference (rack pos. error, rack jammed)

203 / Manop / -- / operation limit exceeded / rack position too high - engine operated with manual movement of rack

 

Kva desse feilkodene egentlig innebærer og kva eg må gjøre for å få orden på motoren igjen er det eg trenger hjelp av dere til å finne ut av? Eller kanskje årsaken til stopp er noe heilt annet?

 

203 leser eg som at kommer om eg operer "gassen" direkte på motor og således burde det ikkje være denne feilmeldingen som er årsaken da det kun gjøres når båten ligger i ro i havnen under inspeksjon av motor.

 

Eg har søkt litt og funnet at årsaken muligens kan være slitasje på "rack rod position sensor" i "control solenoid", se bilde under. Veit ikkje om dette er heilt feil eller om der har noe med feilkode 186 å gjøre? Reck rod position sensor er den delen som vises til øverst til venstre på 08.03 ill. 1 slik eg har forstått det og vises i detalj på 08.03. ill. 2.

 

 

Control solenoid.jpg

Redigert av Troll 20 (see edit history)

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post
Share on other sites

Virker som både 203 og 186 peker mot rack sensor/aktuator, som du er inne på. Gir jo mening i forhold til at du kan unngå stopp ved å bevege gassen/racket. Manuell operation tror jeg menes hvis man skyver fysisk på racket, ikke via spaken. Mener de har en plugg i bakkant av blokk, som kan skrues ut, og skyve racket for manuell pådrag om aktuator er ødelagt, for å komme seg hjem. Om det er feil på posisjonføler eller aktuator, kanskje den tolker det som fysisk påvirkning om den gir for høyt posisjonssignal? 

Har du spurt på Univa ang kodene? 

Link to post
Share on other sites

203 påvirker ikke motoren. Den kun informerer om at fuel rack (stag som stiller diesel mengde som kommer inni injektorer) var ut av ønsket posisjon en gang i tiden. Egentlig kodene 201, 202, 203 har betydning kun under garanti perioden. Disse klarer man ikke fjerne via Steyr diagnose program EDT. 

Redigert av A.M.S. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...