Jump to content

Tråden for oss med Steyr


Sareptas

Recommended Posts

Guest knerten67
Pettersenmotor skrev On 20.4.2020 at 16.41:

Skal å hente en Halco 870 med Steyr MO236K43 1998mod med ett bravo2. Hva er forskjellen mellom 236 og 256 motoren? Frykter det blir litt lite med 212hk i Halcoen. 

En forskjell er at de er 250hk i 256.

Link to post
Share on other sites

Guest knerten67
Pettersenmotor skrev On 21.4.2020 at 22.23:

Ja det har jeg skjønt? Men hva er den fysiske forskjellen? Begge er 3.2L.  Hva skal til for å få 250 hk i 236motoren?

Eg vett ikke så mye mer,men eg har en 256 og er veldig fornøyd med den.

Link to post
Share on other sites

Pettersenmotor skrev On 21.4.2020 at 22.23:
knerten67 skrev On 21.4.2020 at 20.32:

 

Ja det har jeg skjønt? Men hva er den fysiske forskjellen? Begge er 3.2L.  Hva skal til for å få 250 hk i 236motoren?

 

Mulig det bare er motorstyring, men kan fort være andre dyser og kanskje turbo.

Sjekk med Univa, som er hovedimportør og kan disse motorene.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Ser for meg at du kan øke effekten noe på 236 med å flytte endestopperen (maks) på pumpedysene. Usikker på om programvaren, men rekket kalibrerer seg mot endestopper (fult pådrag) mener jeg å huske... Regner ikke med noen vil si noe om dette, så det kan nok bli å finne det ut ved å prøve...

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei Har problemer med en Steyr 256 2008 mod montert i en bayliner 2858. Ved 3800rpm får jeg ujevn gange på motor. Om jeg slipper den ned til 3700 eller opp til 3900 går den som den skal. Om jeg fortsetter å ligge på 3800rpm stopper motor grunnet motorlampe Leser av feilkoder med blinkoder: 55 feil på rpm sensor 186 feil på diesel rack solenoid Ser jeg har fått skade på rpm sensor av reim til vannpumpe. Dette var vist et kjent problem i følge univa da reimer ligger klin intill sensor.. Det jeg lurer på om det er noen som har erfart samme symptom med skade på rpm sensor? Da med tanke på at jeg får feil kun på 3800rpm + den feilkoden jeg får på rack solenoid. Kan kode 186 på rack solenoid bli en følge av at motor stopper ved belastning og pådrag på solenoid eller motsatt om jeg får feil på turtall om det er rack solenoid som er feilen? Eller kan rpm sensor bli påvirket av reimer ved et bestemt turtall når sensoren er skadet? Reimer er stramme Kan ligge under og over 3800rpm uten problem Har utelukket diesel/luft tilførsel etter som den går som den skal ved høyere belastning. Alle råd å tipps mottas :)

Link to post
Share on other sites

Guest knerten67
Caterpillar skrev On 23.6.2020 at 22.19:

Hei Har problemer med en Steyr 256 2008 mod montert i en bayliner 2858. Ved 3800rpm får jeg ujevn gange på motor. Om jeg slipper den ned til 3700 eller opp til 3900 går den som den skal. Om jeg fortsetter å ligge på 3800rpm stopper motor grunnet motorlampe Leser av feilkoder med blinkoder: 55 feil på rpm sensor 186 feil på diesel rack solenoid Ser jeg har fått skade på rpm sensor av reim til vannpumpe. Dette var vist et kjent problem i følge univa da reimer ligger klin intill sensor.. Det jeg lurer på om det er noen som har erfart samme symptom med skade på rpm sensor? Da med tanke på at jeg får feil kun på 3800rpm + den feilkoden jeg får på rack solenoid. Kan kode 186 på rack solenoid bli en følge av at motor stopper ved belastning og pådrag på solenoid eller motsatt om jeg får feil på turtall om det er rack solenoid som er feilen? Eller kan rpm sensor bli påvirket av reimer ved et bestemt turtall når sensoren er skadet? Reimer er stramme Kan ligge under og over 3800rpm uten problem Har utelukket diesel/luft tilførsel etter som den går som den skal ved høyere belastning. Alle råd å tipps mottas :)

Hei,litt utenom spørsmålet ditt.Har same bår og motor,så har eg vp290,g lurer på hvilkne propeller du har og hvilken fart du får?

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har dukket opp et RPM problem hos meg også nå.. Steyr 236K43 (2002 mod) i en Scand Baltic.

 

Jeg har nylig byttet dynamo og første tur etter byttet begynte problemet. Jeg får den ikke opp på maks turtall, den går kun opp til 4000, så detter den ned til 3800. Og hvis jeg holder den der begynner alarmen å tute og det blinker i "lyn"-lampa. Hvis jeg tar den tilbake til 3600 så stopper alarmen. Jeg får ikke opp noen feilkoder på PC'en. Temperaturen er normal.

 

Kan dette ha noe med dynamo byttet å gjøre, eller er det helt tilfeldig? Har forhørt meg med Univa, men de hadde ikke noe fornuftig å komme med. Sjekket også med KK Marine, de var også veldig usikre. Han trodde kanskje RPM sensoren satt i dynamoen og det det kunne ha noe med det å gjøre. Noen her som har en ide?

Link to post
Share on other sites

TKO84 skrev 36 minutter siden:

Har dukket opp et RPM problem hos meg også nå.. Steyr 236K43 (2002 mod) i en Scand Baltic.

 

Jeg har nylig byttet dynamo og første tur etter byttet begynte problemet. Jeg får den ikke opp på maks turtall, den går kun opp til 4000, så detter den ned til 3800. Og hvis jeg holder den der begynner alarmen å tute og det blinker i "lyn"-lampa. Hvis jeg tar den tilbake til 3600 så stopper alarmen. Jeg får ikke opp noen feilkoder på PC'en. Temperaturen er normal.

 

Kan dette ha noe med dynamo byttet å gjøre, eller er det helt tilfeldig? Har forhørt meg med Univa, men de hadde ikke noe fornuftig å komme med. Sjekket også med KK Marine, de var også veldig usikre. Han trodde kanskje RPM sensoren satt i dynamoen og det det kunne ha noe med det å gjøre. Noen her som har en ide?

Flyttet du over reimhjulet fra den gamle dynamoen? 

Link to post
Share on other sites

TKO84 skrev On 13.7.2020 at 19.32:

Har dukket opp et RPM problem hos meg også nå.. Steyr 236K43 (2002 mod) i en Scand Baltic.

 

Jeg har nylig byttet dynamo og første tur etter byttet begynte problemet. Jeg får den ikke opp på maks turtall, den går kun opp til 4000, så detter den ned til 3800. Og hvis jeg holder den der begynner alarmen å tute og det blinker i "lyn"-lampa. Hvis jeg tar den tilbake til 3600 så stopper alarmen. Jeg får ikke opp noen feilkoder på PC'en. Temperaturen er normal.

 

Kan dette ha noe med dynamo byttet å gjøre, eller er det helt tilfeldig? Har forhørt meg med Univa, men de hadde ikke noe fornuftig å komme med. Sjekket også med KK Marine, de var også veldig usikre. Han trodde kanskje RPM sensoren satt i dynamoen og det det kunne ha noe med det å gjøre. Noen her som har en ide?

Hei.

Steyr motorer får ikke turtall signal fra dynamo. MO 236K43 har RPM sensor bak i kamhuset (nr 50 på bildet).

 

990736058_rpmsensor.JPG.b0690943d17cb6262ba74beec686a2a7.JPG

 

Siden du får alarm under kjøring, bør det dukke opp enten vanlig feilkode eller BLimDiag (1, 2, 4, 8, eventuelt kombinasjon av de når to eller flere koder kommer opp samtidig, BLimDiag koden kan du se i logg vindu nede til høyre).Under akselerasjon pleier BLim diag 4 å komme opp men dette kan man se borti fra. 

 

blim.JPG.89b70e7366e3681ed0d075a08d32d434.JPG

 

 

Link to post
Share on other sites

A.M.S. skrev On 16.7.2020 at 20.20:

Hei.

Steyr motorer får ikke turtall signal fra dynamo. MO 236K43 har RPM sensor bak i kamhuset (nr 50 på bildet).

 

990736058_rpmsensor.JPG.b0690943d17cb6262ba74beec686a2a7.JPG

 

Siden du får alarm under kjøring, bør det dukke opp enten vanlig feilkode eller BLimDiag (1, 2, 4, 8, eventuelt kombinasjon av de når to eller flere koder kommer opp samtidig, BLimDiag koden kan du se i logg vindu nede til høyre).Under akselerasjon pleier BLim diag 4 å komme opp men dette kan man se borti fra. 

 

blim.JPG.89b70e7366e3681ed0d075a08d32d434.JPG

 

 

 

Merkelig at jeg ikke får opp noe feilmeldinger.. På menyen i diagnose programmet går jeg inn på ECU --> Errors, men der ligger det ingenting.

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg har funnet problemet. Det var alarmen for høy eksos temperatur. Hadde ut sjøvannspumpe for å sjekke impeller og slanger. Slangen fra pumpa går inn på inntaket hvor det sitter en sil. Her fant jeg en gummidel fra en gammel impeller. Den har da hindret vanngjennomstrømningen slik at eksosen ikke fikk tilstrekkelig med vann.

Link to post
Share on other sites

Har selv hatt Steyr og brukte SP11. Kan sikkert også bruke annen type kjølevæske, men denne er det Univa anbefaler (silikatfri).

Er vel forholdsvis dyr - er vel kanskje det du reagerer på, men jeg ville gått for denne og vært på "den sikre siden". Har stor tiltro til Univa, de vet hva de snakker om. Men valget er ditt.

Link to post
Share on other sites

Har en Steyr 2011 modell og bruker ferdigblandet Kroon SP12, usikker fremdeles på om jeg liker rosafargen på denne, men ellers er den innafor spec, og var det mekanikeren hadde på fat :)

Er vel ikke overalt en får tak i disse, men om man bare mangler litt på væskenivået kan man jo etterfylle med destillert vann, og litt konsentrat senere..

 

ed. Så nå du skulle bytte - de skal jo holde i mange år disse longlife syntetiske kjølevæskene, har den kommet til 'best før'-datoen?

Redigert av Kaffelars (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest knerten67
POL skrev On 22.9.2020 at 14.09:

Har selv hatt Steyr og brukte SP11. Kan sikkert også bruke annen type kjølevæske, men denne er det Univa anbefaler (silikatfri).

Er vel forholdsvis dyr - er vel kanskje det du reagerer på, men jeg ville gått for denne og vært på "den sikre siden". Har stor tiltro til Univa, de vet hva de snakker om. Men valget er ditt.

Hei,hvilken båt og hvilken Steyr hadde du?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...