Jump to content

Sunseeker Predator 92 i Bergen


Shetlender

Recommended Posts

Den ble totalskadet i 2009 da den gikk på grunn utenfor Egypt og var da i nå avdøde Gadaffis eie.

Ble solgt en gang senere, visstnok for 1 USD og delvis reparert. Var til salgs igjen semere uten motorer, drivverk og sikkert mye annet.

Vet ikke om det ble gjort noe på interiør og teknisk, men har vel mine tvil til om slik båt kan bli "hel ved igjen etter en så omfattende skade, så er spent på hva planene er med den.

 

http://www.dockwalk.com/Essentials/Docktalk.aspx?g=posts&t=27166

 

http://www.ybw.com/forums/showthread.php?348953-sunseeker-predator-year-95

 

Noen bilder funnet på nettet...

 

bilde

bilde

bilde

 

bilde

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Faktisk er det en Predator 95, og den er 98 fot lang og bygget i 2004..

 

62 bilder her: http://www.salvagesale.co.uk/General/LotDetail/LotNumber/S28866-012

 

https://www.yachtcharterfleet.com/luxury-charter-yacht-34375/che-guevara.htm

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Et interessant prosjekt og en utrolig flott båt, (før skaden)..

 

Må jo ha vært en relativt solid grunnstøting - ser jo ut som om nesten hele bunnen er borte, nærmest "barbert" vekk. Kjørte de over et rev i høy hastighet?? Trodde nesten ikke det var mulig med slike skader på en båt av denne størrelsen.

 

Tviler også på at det kan svare seg økonomisk å reparere så omfattende skader når man ser annonsepriser på tilsvarende strøkne båter som ligger for salg. Er jo ikke akkurat noe gjør-det-selv prosjekt dette her...

Men nå var jo allerede mye av arbeidet gjort før båten kom til Norge og skroget ser ut til å være helt igjen. Håper nåværende eiere har ressurser til å fullføre prosjektet og at vi kan se yachten på sjøen igjen i løpet av et par år.

Redigert av Olepo (see edit history)
Link to post

Jo større båter, mere masse jo større skader....  Det går sikkert an å få til båt av dette igjen ja, men rekner med alt ombord er ødelagt eller delvis ødelagt! Det er masse utstyr og delvis komplekse tekniske løsniger på en slik båt! = dyrt og masse jobb. Det er ihvertfall ikke lett å få solgt et slikt prosjekt i etterkant, men nåværende eier kan jo få en flott båt om han har tenkt å eie den en stund..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

I følge artikkelen skal de bruke den til forskning rundt hydrogendrift ( den er linket til lenger oppe i tråden her). Og da med ekstra midler fra bl. annet skattefunn/innovasjon norge etc regner jeg med. Blir dårlig stemning om de da overlesser den med luksus, som jeg regner med den hadde da den var ny.

Eller kanskje du vet noe som ikke er skrevet i avisen?

Link to post

I følge artikkelen skal de bruke den til forskning rundt hydrogendrift ( den er linket til lenger oppe i tråden her). Og da med ekstra midler fra bl. annet skattefunn/innovasjon norge etc regner jeg med. Blir dårlig stemning om de da overlesser den med luksus, som jeg regner med den hadde da den var ny.

Eller kanskje du vet noe som ikke er skrevet i avisen?

 

Skulle bare mangle at de skulle gå et boblebad på akterdekket til å slappe av i... En think-tank :giggle:

Edit; Men ja, enig med deg eriklepe, regner med den blir spartansk innredet... Pengene legges nok heller i motorrommet og prosjektet der!

Redigert av Kenneth82 (see edit history)
Link to post

Hannibal Gaddafi var jo rette navnet... en fjern slektning av Hannibal Lecter.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 7 år senere...
S/Y Emma skrev for 4 timer siden:

Ohoi, det hadde blitt litt av en prosjekttråd!

Men hvor praktisk er det egentlig med hydrogendrift på en slik båt? Det er vel ikke akkurat lett tilgjengelig langs kysten.

Dette handler nok mer om "proof of concept"...

Nye fylle stasjonen på havna i Egersund er vel et av få. Er vel kun 1 eller 2 andre ellers i landet som kan brukes av båter. Husker ikke lengre hva lokalavisa skrev når de åpna i Egersund for noen uker siden.  

Komodo skrev 39 minutter siden:

Og hvor praktisk er det egentlig å eie en 95-foter? 

Må da være den perfekte fiskebåten. Trodde det var slått fast med 7tommer spiker det hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...