Jump to content

"Mon Bijou" legger planer for ny "langtur"


Tom Rør

Recommended Posts

Svart (redigert)

Vi gikk på høyvann( selvsagt?) fra Schiermonnikoog og drøyt 5 nm til Lauwersoog. Der ble det sluse inn fra sjøen. Tror det var 2-3 meter høydeforskjell.

Vi la oss på marinaen like ved slusa, da jeg forestilte at jeg trengte å absorbere det vi hadde gjort, og planen videre. Jeg bråsyklet bort til en butikk som solgte båtutstyr, men de hadde bare en litt dårlig erstatning for det kartet jeg hadde blitt anbefalt å kjøpe. Havnen vi la oss i var litt kjedelig, så vi hoppet i det, og fortsatte ferden mot Dokkum.

Det er fascinerende å være på båttur ute på jordet, og de broene vi kom til åpnet når vi la oss til utenfor. I dag ble det to sluser og tre broer.Det er mulig å legge seg til langs kanalen gratis, og det ser ut som folk koser seg i "uthavn"

Dokkum er en fantastisk koselig by, og vi fant en plass rett ved siden av en vindmølle av den gamle sorten. Det er også Byfest her, så byen er full av liv.Det er gamle biler, lirekassespillende folk, dragebåtkonkurranse, og folkedraktkledde dansere.

Jeg tror vi traff godt med tidspunktet, og jeg er glad vi dro fra den kjedelige havna i Lauwersoog.

Jeg slenger med noen bilder fra dagens tur og fra Dokkum.

 

IMG_5650.JPG

IMG_5651.JPG

IMG_5655.JPG

IMG_5661.JPG

IMG_5662.JPG

IMG_5663.JPG

IMG_5664.JPG

IMG_5665.JPG

IMG_5666.JPG

IMG_5667.JPG

IMG_5668.JPG

IMG_5669.JPG

IMG_5670.JPG

IMG_5671.JPG

IMG_5672.JPG

IMG_5674.JPG

IMG_5675.JPG

IMG_5676.JPG

IMG_5677.JPG

IMG_5679.JPG

IMG_5680.JPG

IMG_5681.JPG

IMG_5682.JPG

IMG_5684.JPG

IMG_5685.JPG

IMG_5686.JPG

IMG_5687.JPG

IMG_5689.JPG

IMG_5690.JPG

IMG_5691.JPG

IMG_5692.JPG

IMG_5693.JPG

IMG_5694.JPG

IMG_5695.JPG

IMG_5696.JPG

IMG_5697.JPG

IMG_5698.JPG

IMG_5987.JPG

8F7AAC47-C3A3-404D-9D82-F34A2901A9C9.JPG

316062DA-1678-413F-B6F6-5CAC8C52022D.JPG

D959CB50-B9A4-46DF-B865-A3A44543EC4C.JPG

IMG_6004.JPG

7AA0BC88-2BD0-48CC-8311-F00E03E2FAC1.JPG

091A4AA2-FDBB-4D86-AB0C-D2D65F26E7F8.JPG

IMG_5710.PNG

IMG_6032.JPG

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Havlengt skrev for 1 time siden:

Nei no har du rota deg langt inn i kål-åkeren Tom!

Bildene minnar meir om bobilferie enn båttur..:giggle:

 

Så ikke kål, men mye ku, sau og potetåker.

Trenger ikke bekymre oss om hekksjø eller hvilken vei vinden blåser. Vi går i 5 knop på svingete kanaler. Det er faktisk veldig avslappende ?

Slenger med noen bilder jeg tok i kveld også :-)

 

IMG_5713.JPG

IMG_5714.JPG

IMG_5717.JPG

IMG_5720.JPG

IMG_5721.JPG

IMG_5722.JPG

IMG_5723.JPG

IMG_5724.JPG

IMG_5727.JPG

IMG_5731.JPG

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Roger jo skrev for 1 time siden:

Kanal ferie må være topp  og gratulerer med sykkelen den få dere mye glede av.

Mener de stripene på himmelen heter  Cirrus skyer sjelden så markant. 

Kanlferie er til nå veldig avslappende. Hvis prisnivået på havneleie er det vi betalte her, er det ikke særlig dyrt heller. Betalte 12.80 Euro ink.strøm. Da kan man legge søpla på dollborfdet, så kommer noen og plukker den opp ved 20 tiden.

Da må man kun skille ut glass og papir.

Behagelig system.

IMG_5711.JPG

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det som slår meg er hvor rent og pent det er i de byene dere har besøkt. Det virker som om det er orden på de kommunale kronene. Også private eiendommer er veldig velholdt, og med flotte blomsterdekorasjoner.

Prisene tyder heller ikke på at det er om og gjøre å flå turistene.

Må være behagelige steder å være!

ps. fin de mustangene!

 

Link to post
Share on other sites

Zitt skrev 3 minutes ago:

Det som slår meg er hvor rent og pent det er i de byene dere har besøkt. Det virker som om det er orden på de kommunale kronene. Også private eiendommer er veldig velholdt, og med flotte blomsterdekorasjoner.

Prisene tyder heller ikke på at det er om og gjøre å flå turistene.

Må være behagelige steder å være!

ps. fin de mustangene!

 

Jeg nevner til det kjedsommelige til min livsledsager, akkurat det du sier om rent og velstelt. Ryddige folk og byer rett og slett??

Liker mustangen jeg også. Fra omtrent da jeg ble født mener jeg?

Link to post
Share on other sites

Jeg ble litt sur på broderen da han for et par år siden solgte sin Mustang fra 60-tallet uten å spørre om jeg var interessert i bilen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Super reiseråd med flotte fotos og kommentarer. En masse flotte tips her.  Har besøkt området fra "feil side" i år med samme observasjoner; rent, pent og trivelig. God tur videre:-)

Redigert av Stella Polaris
Trykkfeil (see edit history)

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Link to post
Share on other sites

Vi gikk fra Dokkum, (som er en perle av de helt store) i dag klokka 12.01. Betalte damen avgiften for å slippe gjennom hevebroen, og avgiften krevde hun inn i en tresko hengende i en snor på en stang.

Det hun sa i det hun hadde hanket inn treskoen, er at neste bro åpner klokka 13. 

Tatt i betraktning at det var 300m til neste bro, så er jo det en stund å vente. Vi går stort sett i drøyt 4 knop, men det var litt drøyt syntes vi. Jeg benyttet anledningen til å sykle bort i butikken å handle noe småtteri, så jeg fikk tiden til å gå.

Når man beveger seg i så sakte tempo, blir tiden liksom ikke så viktig, og vi har hittil i ferien aldri slitt med å få plass der vi har kommet.I dag har vi gått forbi og igjennom de flotteste små landsbyer og langs jorder med kuer og sauer. Folk hilser og er blide, og vi hørte flere ganger at folk kommenterte hvor vi kom fra etter at de fikk sett hekken på sjarken.

Vi ligger nå i Leeuwarden, og det er en stor by.Der vi ligger, er det parkaktig, men bare 5 minutter borti veien, er det lett å se at det ikke er den idyllen som vi hittil har sett.

Da vi kom, var det et leven uten like, da det var tre gigantiske lirekasser som spilte omkapp. Store som hus var dem. Snakkket med de som styrte den ene, og det er skikkelig gamle saker. Den var en museumsgjenstand. Selvom det var et leven, var det fascinerende allikevel.

Det jeg også legger merke til, at det røykes ting åpenlyst, som man ikke kjøper på Rema ?

Selv for en gutt fra Oslo Øst, blir dette litt merkelig.

Bortsett fra de åpenbare storbytingene, er det en flott by.

Noen bilder fra dagen i dag :-)IMG_5737.JPG.54ffc239fbf8156750643af85d79f12c.JPG

IMG_5740.JPG

IMG_5742.JPG

IMG_5743.JPG

IMG_5744.JPG

IMG_5745.JPG

IMG_5747.JPG

IMG_5748.JPG

IMG_5749.JPG

IMG_5750.JPG

IMG_5751.JPG

IMG_5754.JPG

IMG_5755.JPG

IMG_5756.JPG

IMG_5757.JPG

IMG_5758.JPG

IMG_5760.JPG

IMG_5762.JPG

IMG_5763.JPG

IMG_5764.JPG

IMG_5765.JPG

IMG_5766.JPG

IMG_5768.JPG

IMG_5769.JPG

IMG_5770.JPG

IMG_5771.JPG

IMG_5782.JPG

IMG_5786.JPG

IMG_5787.JPG

IMG_5788.JPG

IMG_5790.JPG

FA36A2F1-12D5-4234-AECA-D148D0A82933.JPG

IMG_5792.JPG

IMG_5793.JPG

IMG_5794.JPG

IMG_5795.JPG

IMG_5798.JPG

IMG_5799.JPG

IMG_5800.JPG

IMG_5801.JPG

IMG_5804.JPG

IMG_5807.PNG

IMG_5810.PNG

IMG_5811.PNG

Link to post
Share on other sites

Zitt skrev 10 minutes ago:

Kan du kjøpe en av de eiendommene langs med kanalen til meg, så får du penger igjen når du kommer hjem. Hadde vært fint å ha hytte der nede.

Hvis dere har tid da! :giggle:

Jeg kjøper en håndfull, så du har noe velge i :giggle:

Link to post
Share on other sites

BårdK skrev 50 minutes ago:

Takk at du deler de flott opplevelsene! Men får du ikke et lite snev av klaustrofobi siden du er vant til noe større vannmengder?

Jo, men det er utrolig hvor fort man venner seg til at det står 1,5 m på dybdemåleren.

Da vi gikk inn til Schiermonnikoog, og den viste 0,8, og det kun var bøyer på den ene siden, ble jeg faktisk uvel :-)

Det er en veldig avslappende ferieform hvis man venner seg til at det ikke er vann under båten ?

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev 8 minutes ago:

Da vi gikk inn til Schiermonnikoog, og den viste 0,8, og det kun var bøyer på den ene siden, ble jeg faktisk uvel :-)

 

 

vad hadde du inne i havnen i Schiermonnikoog på lavvann ??

 

går det o ligge der,  om man stikker 1,9

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev for 4 timer siden:

 

vad hadde du inne i havnen i Schiermonnikoog på lavvann ??

 

går det o ligge der,  om man stikker 1,9

 

Jeg lå pent nede i mudderet, men det lå også seilbåter der. Det la seg noen utenpå oss, men de stakk bare en meter. Jeg tok noen bilder for å vise vannlinja på en seilbåt, og den var nok 20 cm høyere på lavvann. Den lå med andre ord godt plantet i mudderet. Jeg valgte da å stenge kuleventiler til motorer og genset. Mulig jeg er paranoid, men da vet jeg at ikke mudderet presser seg opp i kuleventilene. 

Litt dårlig nett her, men jeg skal prøve å legge inn bildene.?

IMG_5626.JPG

IMG_5633.JPG

IMG_5626.JPG

IMG_5633.JPG

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...