Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?

XardasKSP

Recommended Posts

Har fulgt med en stund på tråden her og ser at du gjerne vil ha stor båt. Jeg tenker at en båt ikke bør være større enn at du kan håndtere den alene. Noen ganger er det greit å ta seg en tur alene å få klarert hodet litt. 

Hvordan ser du på dette? Skal du bestandig ha med folk?

@Allan E Jeg har så å si aldri brukt båt alene det blir også utrolig upraktisk selv med mindre båt når man skal f.eks stangfiske. Blir jo for mye greier å gjøre på engang også blir det litt sånn at man tar en båttur som flere kunne ha glede av imens man får mindre glede selv siden det blir jo mer strev.

Men det er absolutt høyt på lista å lære seg hvordan man havne manøverer båten inn med akterenden i båsen og rekker å fortøye den alene når man må slippe styringa av den imens man fortøyer. Men antar det ikke blir veldig mye forskjell om det er Storebro 500, Princess 56 eller Princess 65. Blir vel samme utfordringen kanskje med Princess kommer man lettere frem alene siden akterenden er lavere vet ikke må vel øve og lære i praksis.

Men å vite og kunne det er fint, likevel tviler jeg på om båt noen ganger blir brukt helt alene da jeg har jo familie osv.

Martine29f skrev 1 minutt siden:

Ja da nærmer vi oss snart 70 fot pluss. Blir spennende å se hva dette ender opp i etterhvert. Fylte på noen liter diesel idag og fytterakkern for noen priser....sjeleglad for at jeg bare har EN 170 hk motor.

Er vel samme pris som i fjor. Ca 17kr literen eller? Ser de holder den pris her i området. Men å fylle opp en dritter på 65fot blir litt det?

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

XardasKSP skrev for 2 timer siden:

@tacan Det stemmer heller ikke med bilder på interiør selv om det er samme planløsning. Så det er nok ikke samme båt spesielt ikke med 275 000 euro vs 2,5 mill NOK utgangspris.

Megler hadde vel heller ikke tilbudt en båt i Tyrkia til meg, da det er nok hentere som kan hjelpe å hente en båt fra Norge men ikke over hele middelhavet og via Biscaya :giggle: Og å betale en halv mill for at den skal på tur som dekkslast blir jo uaktuelt dyrt, om man skulle "seilt" selv og fått sitt livs båttur og lært utrolig mye hadde vært noe annet. Men det går jo ikke det hadde tatt måneder og en eventuell henter måtte vært ellers arbeidsledig og hatt dette som fulltidsjobb inkludert evner til å fikse gamle båter :lol:

Så tipper den er noe nærmere.

Nå hadde ikke jeg tilgang på pris og bilder av interiøret. Men da vet vi at det ikke er den?

@Okkaby + @Martine29f Hvis det ikke er samme type så er det jo veldig lignende motor som den som er i noen Storebro 500 som den til @Chilli Solbris. Altså vil den jo ikke bruke så utrolig mye mer antagelig ved samme turtall som den bruker i Storebroen.

En Volvo Penta 122 vil kanskje bruke mindre men om man må gi mer turtall så vil den vel fort bruke like meget som de 2 andre båtene samtidig som den belastes mer pga mindre slagvolum? Eller tenker jeg fullstendig feil? Så den eventuelle forskjellen blir om man skulle brukt motorn i full styrke som blir 300 liter timen i Storebro 500 så sikkert noe lignende i Princess 65 imens motorene til Princess 56 vil ikke komme opp i så meget siden de er mindre.

Men bruken ved marsj/full fart er jo ikke så veldig relevant om det er snakk om noen 15 minutters hendelser når man er f.eks om sommern i Polen. Det blir jo det andre (ting som dævver) som trolig koster de svære summene.

PS. Det avhenger jo uansett av faktisk tilstand på båtene og hva sluttsummen på kjøpslappen blir, men disse MAN motorene virker veldig "råe" etter å ha møtt på dem i Storebro (om det ikke er samme så er det vel veldig lignende).

Martine29f skrev 38 minutter siden:

Men de som kjøper slike digre skip er jo fullstendig klar over drivstoffutgifter i megaklassen og har økonomi til dette. Regner med at slike investeringer er gjennomtenkt.

Absolutt ikke klar over det! Og nei, overhodet ikke gjennomtenkt!???

Da hadde jeg nok ikke gjort det!??

Men nå er jeg blitt smitta av Storebrovirus. Og det er særs vanskelig å kurere! Blir en slags narkomani?????

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

ohio skrev 1 time siden:

Om han kjøper Storebro 500 ,Princess 56 eller Princess 65 så blir forbruket nokså likt da jeg regner med at man tar det rolig 

Jeg kan ikke farte rundt i 35 knop selv om båten kan det! 300 l/t blir kort og godt for dyrt. 
Men de gangene jeg tar henne opp i 26 knop så ligger jeg der et kvarter. Og da koser jeg meg! 185 l/t ved 26 knop. Og det er for å få blåst rent turboer. Så vi snakker om et par ganger i måneden 

Mvh

Chilli Solbris

@Chilli Solbris Synd det ikke var renblåsings dag under D5Len :giggle: Hadde likt å se de MAN motorene med litt kraft på.

Men altså er de motorene i Princess 65 noe lignende om ikke den samme modellen? Og er det noe korrekt tenkt at de vil bruke lignende som Storebroen ved lavt turtall og økonomi fart om dette er samme type motor eller vil de bruke mer fordi Princess 65 er større?

Og er det rett tenkt at Princess 56 til tross for mindre motorer vil bruke det samme om de må ha litt turtall som MAN motorene ikke trenger og de VolvoPenta motorene blir mer slitt fordi de har mindre slagvolum?

Ideen er at det ikke skal være mange 15 minuttere mer enn det absolutt behøves med kanskje unntak for fremtidig tur til Polen hvor gjestene må få med seg at båten er ikke kjedelig :lol::giggle:

7 hours ago, XardasKSP said:

Det var ikke mer bilder der eller info om hvor båten ligger. Men jeg fikk noe mer bilder på mail så får sende dem over til den gode hjelper og til mekaniker når han endelig kommer seg til messenger så får jeg se hva de mener.

PS. Megler er blitt syk så har ikke fått vite hvor båten befinner seg (er den på feil side av Biscaya så er det ikke noe å vurdere, men stor og hvit er den

Kan se ut som den er rett borti gata hos söta bror og til og med på riktig kyst :flag_sw:

Mer info her https://www.navark.se/en/produkt/Princess-65-1

En rask mavefølese basert på bildene sier at dette er en båt som har en eier som har brydd seg og fått gjort endel ting mange andre, feks de fleste middelhavsbbåter ikke har.

Det er installer Kabola vannbåren varme, alle ruter i salong byttet til isolerglass og rammer i rustfritt stål (dyyyrt) osv gjort i nyere tid. Innvendig er den også freset opp og blitt kvitt mye av 90-tall stilen. Motorrommet ser ryddig ut.

Bare bildene ikke er for gamle og at den har ligget uten bruk/ tilsyn for lenge.... Står noe om dødsbo som ofte indikerer at eier ikke har vært "på" den siste tiden.

Sleng deg i bilen @XardasKSP å få sett på den gamle driteren.  Er jo rett nede i gata det her...

Med 65 fots princess og en Alpina B7 (svart håper jeg) stående på kaia ved siden av, samt italiensk dress blir du kongen i havna i Polen og babesene vil stå i kø :cool:

princess65-1.jpg

princess65-12.jpg

dsc-2416.jpg

princess65-11.jpg

1594212931_i284852689420694242.-szw1280h1280-.jpg

Mvh. SAP

@sap_2000 Takk det er vel denne båten bare det står solgt der som er litt rart da, men tenker vel at megler tuller ikke med ting siden folk på forumet sa at det var kjent megler, så kanskje det var noen som trakk seg fra kjøpet elns.

Uansett jeg skjønner ikke hvordan det skal lønne seg (for dødsboet) om det er dobbel megler i bildet både svensk og norsk med mindre dødsboet egentlig selger båten til mitt skambud ønske og det er meglerhonnorarer som er prisen. Siden 2 meglere må jo være dyrere enn 1 megler. 

Har ellers ikke fått info om dette er med eller uten norsk MVA. Det blir kronglete med forsikring osv. samt melding til tollen at båt skal ligge litt i Norge men ikke mer enn 2 år. Uansett håper å håve inn gevinst av norske kroner uansett siden om de kommer seg til banken så får jeg jo bankpris på overføring til Sverige (det lønner seg ikke å kjøpe SEK kontanter siden valutakontoret kan ha konto i SEK i Polen og banken i Polen får veksla det inn digitalt til Sverige. Kun Norge som siden Mai 2023 bestemte seg at norske kontanter skal være over 10 % mindre verdt enn digitale kroner i utlandet).

PS. Alpina er mørkeblå (marinen sort elns), svart brukt kosta 10 000 euro mer :lol::giggle: ting skal jo ikke overbetales og det var vel kun 5 brukte G12 modell (de laget ikke kortversjon, hater usymetrisk bakdør men ikke nok til å ønske å ha M5 når "alle" Polske 5 serier er "emblemtunet" til M5 og halvparten har utvendig M-paket med diesel motor inni) til salgs i hele europa den gangen.

For øvrig ingen som vet om dette er samme motorene som @Chilli Solbris har i sin Storebro 500? Ellers ingen ideer om de vil gå på lignende forbruk ved samme turtall selv om båten er større/tyngre (muligens den går 5 knop og klarer fartsgrensa ved Langesund uten å måtte settes ut av gir, for øvrig er det "ikke konge" at girspakene på Princess 65 er ikke sammen med gassen siden man kan ikke betjene hele greia med en hånd ved havne manøvrering )?

Skal nok kaste meg i bilen for å se båter men "min" mekaniker har ikke svart på meldinger siden helga så må finne ut av hva som har skjedd. Kanskje den gode hjelper eventuelt vet. Må uansett få vist en pen "movie" med Princess 65 på youtube til foreldra så de blir like overbevist at de kan kjøpe en bit av hvilkensomhelst båt jeg måtte velge.

Disse der filmene trodde jeg var bortkasta tid av meglere, men faktisk de funker på folk som ikke er interessert i båt min far sa at han først skjønte hva det var av å se film om Princess 56 og plutselig synes han det var flott idee å cruise litt i båten (han var bare engang med i Alicraft, men den så jo ut som en "gammel driter" innvendig det var bare det tekniske som var fiksa). Trodde sikkert før dette var "en svær dyr alicraft" og Princess 414 var ikke av utseende akkurat noe som fikk dem til å tenke noe annet :giggle::lol:

Annonsen er nok gammel, muligens fra den gang nå avdøde eier kjøpte båten. Godt mulig den ikke er lagt ut offentlig igjen, men samme megler har fått oppdraget. Og nei, det er nok ikke noe monkey business. Helt vanlig at meglere tilby hverandre båter båter som den andre muligens har kunder til/ letter  å få solgt i den andres område.

Stavange Marinesenter annonserer ofte båter som ligger hos andre meglere, men det har nok vært en dialog først. 

Trawleren jeg kjøpte i 2013 var til salgs hos et nederlandsk meglerfirma, men Stavanger marinesenter annonserte den på Finn samtidig.

Jeg kjøpte av den nederlanske megleren som hadde oppdraget.

Til syvende og soer dette business for meglere, og om en har kunde på en annen megler sin båt så vinner nok begge to litt.

Motorene er de samme MAN V10 som på SRC 500. P65 ble også levert med storebroren, MAN V12  på 1050 hk. Samme motor, med 2 ekstra sylindre.

V12 versjonen har ikke like godt rykte som V10 og V8. Relativt mange historier om fullstending mekanisk havari (fullstendig dævving), ofte pga veivakselbrudd. Serdeles dyrt å fikse.

Håper du får mer info fra SM snart. Ellers kan du jo kontakte den svenske megleren med den gamle annonsen. Han vet garantert hvem som har oppdraget om han ikke selv har det.

Mvh. SAP

Motorene er de samme som jeg har. Bare det at jeg har motorer fra 1995.  
Det koster ikke noe mer å kjøre den 65 foteren enn min 52 fot i sakte fart. Det er ren fysikk. Skrogfarten er høyre på en 65 foter enn på en 52 foter med samme kraft. 

Mvh

Chilli Solbris

@sap_2000 + @Chilli Solbris Takk for informative svar men da fikk jeg plutselig mer lyst på Princess 65 enn Princess 56 om dette er samme MAN motorer og samme forbruk, siden jeg synes de var så "råe" i Storebroen. Nå ser den kanskje ikke "helt ny" som Princess 56 så ut på noen av bildene men det viktigste er jo teknisk tilstand og det må "mekaniker" sjekke uansett. Nærmere (og enklere å planlegge så man ikke tar med en god hjelper og finner ut av at været endret seg) er det også da rekker jo båten over på en helg uten at man bør eie privat oljebrønn for å "seile" hele veien i marsjfart :giggle:

Eneste jeg egentlig ikke liker er trappa til flybridge men man behøver vel ikke klatre flybridge om det er 1-2 meters bølger ute og båten ruller virkelig. Så får gjester under sommerferie i Polen lese og se tauet at den er stengt "under fest ved kai" eller bare lære det harde veien om de tømmer flaska og detter ned. Mer ulempe blir det jo ikke og resten virker mer tiltalende.

@Chilli Solbris med høyere skrogfart mener du at båten kan gå raskere enn Storebroen uten å gå opp i plan (dette visste jeg faktisk kan til og med formeln :giggle: Den burde vel gå faktisk 11+ knop maksfart uten å "løfte seg").

Eller mente du at den vil på "tomgang" gå fortere enn Storebroens 7 knop selv om dette er muligens tyngre båt (nå vet jeg ikke hvor mye den eller Storebroen faktisk veier) ? For hvis den går raskere så kan det jo bli en spesiell øvelse mellom Langøya og Langesund, nå tar de kanskje ikke så ofte fartsmåling på vannet men antar at i Norge hjelper det lite med "Men "herr makthavende" (direkte oversatt polsk uttrykk) prøv selv båten kan jo ikke gå saktere" :lol: Så antar den må settes ut av gir i perioder til man har kommet seg ut.

PS. Antar også meglere forstår det bedre hva forskudd og full betaling etterpå med overtagelse betyr. Så må vel finne ut av hva slags MVA er betalt og når båten kan vises frem. Nå blir det vel sikkert problem med at de ikke har printa ut D5L for meg ennå siden vet jo ikke om meglere pleier å ha slikt (og eier er jo død om det er dødsbo). Og motorer får man vel best sjekket under belastning på vannet vil vel ikke kjøpe uten å ha testa dem før overtagelse av risiko for ting som "dævver".

Men om det eventuelt skulle være noe problem med prøving, så håper at jeg kan ringe deg @Chilli Solbris siden det burde ikke være så langt fra Fredrikstad om du skulle ha tid en dag. Da får man vel dobbel sjekk av motorer siden du kjenner vel dem bra når du har dem selv på båten. Og man får i hvert fall prøvd den uten å vente på at de printer ut D5L med mindre megler har god tid.

8 hours ago, XardasKSP said:

@Chilli Solbris med høyere skrogfart mener du at båten kan gå raskere enn Storebroen uten å gå opp i plan (dette visste jeg faktisk kan til og med formeln :giggle: Den burde vel gå faktisk 11+ knop maksfart uten å "løfte seg").

Ja, den vil kunne gå noe fortere i sin teoretiske skrogfart enn en 50 foter pga lengre vannlinje som du sier, men pga større og tyngre båt og mer vann som må flyttes vil den likevel bruke mer enn en 50 foter på sin teoretiske skrogfart enn 50 foteren i sin teoretiske skrogfart.

Om man holder seg til feks 9 knop vil forbruket kunne bli ganske likt pga 65 foteren lengre vannlinje oppveier den større vekten og 65 foteren vil prosentvis gå  lavere fart relativt til sin teoretiske skrogfart.

8 hours ago, XardasKSP said:

Eller mente du at den vil på "tomgang" gå fortere enn Storebroens 7 knop selv om dette er muligens tyngre båt (nå vet jeg ikke hvor mye den eller Storebroen faktisk veier) ?

Nei den vil gå saktere. ikke pga motstand da den er rimelig lik ved tomgangsfart på de to båtene, men pga at de har forskjellig stigning og diameter(tenk utveksling) på propellene. Båtene ha samme motorer, men dene ene båten er "proppet" (tenk utveksling) for å nå maks rpm på 35 knop, mens den andre er "giret" til å nå maks rpm på 25 knop (da den har for små motorer i forhold til størrelse for å greie 35 kn). Følgelig vil den gå saktere på tomgang enn 50 foteren da den både er noe større/ tyngre men mest fordi utvekslingen er lavere. Enkel fysikk det også.

9 hours ago, XardasKSP said:

PS. Antar også meglere forstår det bedre hva forskudd og full betaling etterpå med overtagelse betyr. Så må vel finne ut av hva slags MVA er betalt og når båten kan vises frem. Nå blir det vel sikkert problem med at de ikke har printa ut D5L for meg ennå siden vet jo ikke om meglere pleier å ha slikt (og eier er jo død om det er dødsbo).

Råder deg til å ikke begynne å prate for mye på forhånd og bable i vei om polske penger, cashinnføring til norge, delvis lån/ buffer av foreldre (og deres livshistorie og alt det andre.

Så lenge du vet du kan betale ut båten på xx dato, så er det nok. 

Diskusjonen/ forhandlingen rundt pris, overtagelse og betaling tar du etter besiktigelse og vil prøve å handle skuta.

Hold det helt enkelt i begynnelsen: "Hei, jeg er interesrt i båten, når kan jeg komme å se?".

Det er ok å spørre om enkle, vesentlige ting som "hva har vært gjort den siste tiden", "hvor lenge båten har ligget uten tilsyn fra eier "pga dødsfallet", om det er noe vesentlig kjent som er galt med den, eller om den er klar til visning og prøvetur". Men i hold det så kort og enkelt som mulig før du er der/ har vært der.

På større båter er det ikke vanlig å dra ut å kjøre for moro skyld med enhver som har lyst til å kikke. MAn ser først, og om man liker det man ser og tenker å handle/ by på båten så tar man prøveturen (gjerne samme dag). Spesielt i utlandet er det med prøvekjøring et siste ledd i en handel og formålet er å konstatere hva som virker/ er feil/ fungerer som det skal/ vibrasjoner/ lyder osv mer enn om kjøper liker "kjørefølelsen" da en stor båt er som så kjøre en stor sofa sammelignet med en bil hvor kjørefølelsen kan være 90% av greia om man snakker om biller og feks en RS6, M5 eller 911 GT3RS.

Mvh. SAP

@sap_2000 Er det noe poeng da i denne forskjellige utvekslinga? Siden såvidt jeg forstår sikkert helt feil så hadde Princess 65 med samme utveksling gått "på tomgang" flere NM per x antall liter enn om den har utveksling "giret" til 25 knops max fart.

Siden max fart er jo stort sett uinteressant dersom man vil eventuelt bruke marsjfart for å eventuelt renblåse motorer eller ha litt hastighet med gjester ombord når det er sommerferie. Siden antar at total maxfart er slitsom for enhver motor og kan vel forkorte dens leve tid om man tar det helt til maksimum og ikke til "marsjfart". Blir jo som å gire ned en bil og holde den på max RPM ikke noe sunt for motorn.

Når det gjelder prøving av båten så er det hos meg slik at jeg nærmest ikke reiser til en båt med mindre jeg er sikker på at jeg skal kjøpe dersom tilstand er som forventet utifra bilder og annonse. Så eventuell prøving er jo bare for å finne ut av om tilstand er fortsatt som forventet og at det ikke dukker opp noe man ikke kunne sjekket når båten stod stille.

Det er vel bare båter som er ikke eldre enn 5 år som blir solgt som noe annet enn "selges som den er" derfor er jo det å finne ut av tilstanden utrolig viktig. Så man ikke ender opp med å betale for ting som har "dævva" eller holder på "å dævve". Ofte er det jo slik at tingen som "dævver" koster mer enn bare selve elementet siden det er jo en jobb for mekaniker å få byttet den ut og fikset alt så det fungerer.

Men altså prisen man pruter seg frem til må da være med forbehold at ting fungerer ved den prøveturen. Siden om noe er "dævvet" så må det jo utløse rabatt tilsvarende prisen på bytte det ut for at en avtale skal ha mening. Og både kjøper og selger burde være fornøyd med at man tar en sjekk. Siden da blir det jo ikke noe sak om noe var "dævva" eller om det "levde" ved kjøpstidspunktet i ettertid siden man finner jo ut av alt ved å sjekke båten.

XardasKSP skrev 40 minutter siden:

Det er vel bare båter som er ikke eldre enn 5 år som blir solgt som noe annet enn "selges som den er" derfor er jo det å finne ut av tilstanden utrolig viktig.

Nei, det stemmer ikke. Selger er ansvarlig for feil han vet eller burde visst om. Så om båten har feil som selger ikke har opplyst om er det faktisk noe selger er ansvarlig for. Og så blir det naturligvis et spørsmål om hva som kan forventes ut fra alder, pris etc. Men som sagt, om selger prøver å skjule noe så har du faktisk en god sak mot ham. Og strengt tatt har du kanskje større rettigheter om du ikke har mekaniker med deg enn uten;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
4 minutes ago, XardasKSP said:

@sap_2000 Er det noe poeng da i denne forskjellige utvekslinga? Siden såvidt jeg forstår sikkert helt feil så hadde Princess 65 med samme utveksling gått "på tomgang" flere NM per x antall liter enn om den har utveksling "giret" til 25 knops max fart.

Jeg forklarte det, men kan gjøre et nytt forsøk

2 hours ago, sap_2000 said:

Båtene ha samme motorer, men dene ene båten er "proppet" (tenk utveksling) for å nå maks rpm på 35 knop, mens den andre er "giret" til å nå maks rpm på 25 knop (da den har for små motorer i forhold til størrelse for å greie 35 kn).

Det er identiske motorer (hk) i to veldig forskjellige båter på størelse og vekt.

Båter har bare ett gir, ikke 5-8 som biler.

Følgelig må propellens diameter/ stigning (dette tilsvarer utvekslingen/ giringen) tilpasses så motoren når maks rpm på båtens toppfart (la oss si maks rpm på MAN V10 er 2400 rpm).

For å holde det enkelt kan man si at en propell med for eksempel 25" stigning er lettere/ krever mindre kraft å dra en enn en ellers lik propell med 32" stigning.  

SRC 500 gjør 35 knop med MAN V10 ved 2400 rpm

P65 gjør 25 knop med MAN V10 ved 2400 rpm.

Følgelig må de ha forskjellig "utveksling" på drivverket som på en båt er en kombinasjon av girkassens utveksling samt diameter/ stigning på propellen.

Dette er meget  forenklet da det er flere faktorer som spiller inn forvalg av kobinansjonen av utveksling på gir, diameter/ størrelse på propell, som feks antall blader, arealet på bladene, utforming av blader osv. Ikke ulikt fly som kan ha ganske forskjellig oppsett/ utseende på både propeller og vinger selv om størrelse/ vekt/ hastighet kan være ganske likt. Propellbergegning er en egen vitenskap og yrke, men det fungerer sånn ca slik.

28 minutes ago, XardasKSP said:

Siden såvidt jeg forstår sikkert helt feil så hadde Princess 65 med samme utveksling gått "på tomgang" flere NM per x antall liter enn om den har utveksling "giret" til 25 knops max fart.

Det er ikke en relevant problemstilling da giringen ikke har noe for forbruket å gjøre, men at den aktuelle kombinasjonen av motor og båt skal nå motors maks rpm på den maksfarten den kan oppnå.

Ser for deg 2 veldig forskjellige biler som bare har 1 gir, men har samme motor og hk og man må velge giring/ utveksling for å oppnå toppfart.

Den ene bilen er liten, lett sportsbil, den andre er en svær høy og tung SUV. 

Hadde de hatt lik giring/ utveksling ville sportsbilen kanskje greid 260 km/t på 6500 rpm som er motorens maks, mens SUV ville stoppet på 180 km/t og kanskje 4800 rpm som ikke er ideelt da motoren hadde gått tungt og ikke utviklet maks hk på det turtallet.

Skjønner nå?

34 minutes ago, XardasKSP said:

Når det gjelder prøving av båten så er det hos meg slik at jeg nærmest ikke reiser til en båt med mindre jeg er sikker på at jeg skal kjøpe dersom tilstand er som forventet utifra bilder og annonse. Så eventuell prøving er jo bare for å finne ut av om tilstand er fortsatt som forventet og at det ikke dukker opp noe man ikke kunne sjekket når båten stod stille.

Jeg bare gir deg råd om hvordan handel av slike båter normalt foregår og hva som er vanlig og dermed innafor hos de fleste selgere. Spesielt de proffe. Hva du måtte tenke og mene basert på dine teorier er ikke veldig revelant for de fleste selger og enda mindre de profesjonelle aktørene.

Ta gjerne prøvekjøringen på første tur om du er så sikker på å kjøpe båten gitt at prøvekjøringen ikke avdekker vesentlige feil, men da hadde jeg sagt fra at du tar med deg mekanisk kyndig og at dere har ost til å testkjøre og ta teknisk gjennomgang da du ganske sikker vil kjøpe båten gitt enighet om pris og teknisk er OK (det var vel det du sa ikke sant?)

I det mer proffe segmentet av salg av større båter i UK og middelhavet foregår som regel testkjøring/ survey ETTER at partene har blitt enige. Det skrives en kontrakt med klausul om "subject to survey/ test" som vil si at alt som avdekkes ved test/ survey gir grunnlag for reforhandling eller kansellering av avtalen. 

Så rigid og formelt er det ikke her, men je råder deg veldig sterkt til å gjøre ting i riktig rekkefølge, selv om det så måtte være på samme dag.

45 minutes ago, XardasKSP said:

Det er vel bare båter som er ikke eldre enn 5 år som blir solgt som noe annet enn "selges som den er" derfor er jo det å finne ut av tilstanden utrolig viktig.

Det er vel derfor du vil ha en teknisk kyndig som bistår deg før penger skifter hender? 

Men dette trenger ikke, og skjer normalt sett ikke på første dag.

Du har fett hørt av veldig mange at det er vanlig å ta en kikk, så komme tilbake med teknisk kyndig, løfte båten osv i neste runde om liker det du ser i første runden.

NBoen handler båt på 1 time på første runden, men de er ofte rutinerte og innefrstått med at brukt båt er gambling eller så er de litt happy go lucky typen.

De aller fleste ender opp med 2-3 runder før de henter båten. Spes så stor, gammel og kompliserte båter som du er ute etter.

Mvh. SAP

@sap_2000 Nå er jeg kanskje dum når det gjelder det mekaniske men har vel fått en tanke at hvis man ofrer topp hastigheten (gir totalt blaffen i den) så kan man oppnå en mer økonomisk giring/utveksling/propell for å gå med økonomifart hvor med samme RPM båten vil gå raskere ved lav fart altså mer NM per x antall liter.

Men å endre på det som allerede er innstilt vil jo sikkert koste mer enn flere 4000+ liters tanker med diesel :giggle:

Når det gjelder selve båtkjøpet så tenkte jo å ta det i riktig rekkefølge og da gjerne informere megler eller begge meglerne eller dødsboet (aner jo ikke hvem det er man skal forhandle med når det egentlig ikke er megler men dødsbo som er selger) at jeg da har eventuelt tenkt å reise med mekaniker for å se på båten og dersom sjekk av stillestående båt tilsier at dette er teknisk bra så kan de velge selv om man skal forhandle pris og avtale først med forbehold at feil ikke oppstår under etterfølgende prøvetur, eller om man skal ta prøvetur først og forhandling etterpå.

Ellers må jeg vel få informasjon av megler når han blir frisk igjen om dette her haster eller ikke så veldig. Så jeg kan avtale med mekaniker og eventuelt med noen som har D5L om min ikke er printet ut enda for å kunne gjennomføre en test av båten dersom megler ikke er innehaver av D5L.

XardasKSP skrev 33 minutter siden:

@sap_2000 Nå er jeg kanskje dum når det gjelder det mekaniske men har vel fått en tanke at hvis man ofrer topp hastigheten (gir totalt blaffen i den) så kan man oppnå en mer økonomisk giring/utveksling/propell for å gå med økonomifart hvor med samme RPM båten vil gå raskere ved lav fart altså mer NM per x antall liter.

Da ender du opp med motorer som er overbelastet på alle turtall. Som å kjøre med bilen din på høyeste gir i krabbefart. Du sliter unødig mye på motorene. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

@index Men da er det vel best å la den være som den er altså bruke mer drivstoff men belaste motor mindre ved økonomifart.

Ny oppdatering: Megler er forsatt syk men fikk svar at båt ligger dessverre "som vanlig" på en rar plass altså ved Hjalmaren i Sverige. Dette sier google maps er innsjø ved Orebro. Så lett skal det eventuelt ikke være som en hentetur rett fra riktig kyst til Langesund.

Så er heller ikke norsk MVA betalt så da blir det å finne ut av om det kan betales i ettertid når jeg er utflytta Norge og om jeg kan beholde EU og Norsk MVA samtidig. Da kan jo båten brukes i EU av båtskole helt offisielt om de er med på å yte vedlikehold mot bruk når de trenger den eventuelt, tror også de kunne tatt folk på tur i Skandinavias skjærgård når båt ligger i Norge. Folk som vil ha lappen på slik båt i Polen har vanligvis "uendelig med penger å betale" (som noen "VIP" som tar flylappen) og helst vil øve med flybridgebåt enn "rimeligere stålbåt / seilbåt"

Har også fått svar fra mekaniker så det skal være mulig å få sjekka båter. Men plutselig virker det nå mye mer "lettvindt" med Princess 56 men Princess 65 og de MAN motorene frister mer på den andre siden da. Lett skal det ikke være å være sikker at man har fått 110 % båt per krone :lol::giggle:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...