Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

@Boatmad Jeg har del av flyskole for å tjene penger i Polen. Båtskolen har først og fremst ikke så mange kunder så de vil bare trenge båten noen ganger når de har kunde, men det kan holde til at de betaler en pen del av vedlikeholdet.

Jeg har sett i virkeligheten 4 flybridge båter: Princess 414 og Princess 55 som var til salgs, Storebro 500 med MAN motorer ved D5L kurs som jeg også fikk prøvd og fikk sett på Princess 460 til @Hekri

I momentet er planen å se relevant båt og muligens kjøpe den til neste helg.

Link to post
Share on other sites

@Eika Men da må du nesten komme med forslag til tirsdags eurojackpot resultater :giggle::lol: Er de korrekte så tar jeg den selv om jeg egentlig liker Princess/Fairline bedre av utseende :giggle: Siden tanken var å ikke vente til man blir 70-80 år.

Det var heller ikke en idee å selge alle flyene, simulatorene og alt man eier så man slipper å ha ting som inntekt og bare kjøpe en båt :giggle:

2,5 mill er allerede hinsides all fornuft men når man først skal gjøre noe så ufornuftig som å skaffe seg en utgiftsbombe så får den i det minste gjøre inntrykk på meg. Blir jo som når man kjøper bil hvis det ikke skal være en A til B Toyota så vil man gjerne føle noe for tingen som skal ete alle pengene og litt til.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 3 timer siden:

@Boatmad Jeg har del av flyskole for å tjene penger i Polen. Båtskolen har først og fremst ikke så mange kunder så de vil bare trenge båten noen ganger når de har kunde, men det kan holde til at de betaler en pen del av vedlikeholdet.

 

Du har snakket om samarbeid med båtskole i Polen mange ganger nå. Er dette noe konkret som du har dialog om, eller er det bare noe du fantaserer om?

Link to post
Share on other sites

@Komodo Jeg har hatt dialog, men det er jo ikke sikkert hvor mange eventuelle kunder det vil være og hvor stor del av vedlikeholdet det kan betale. Regner jo uansett med å bringe egne "bøtter og spann" med penger til å vedlikeholde båten, men det er jo fint å ha muligheter åpne.

Det blir jo uansett mest aktuelt når båten kommer seg til Polen, med mindre de finner på "norsk skjærgård" pakketur med timer for yacht licence for flere folk elns. Men det er jo som du sier "drømmer" eller planer som de muligens realiserer eller ikke. Det relle er at når båten får hjemmehavn i Polen så vil det av og til være bruk for den som kan betale for vedlikehold eller deler av den.

Link to post
Share on other sites

Skal vi se her nå: Jobb i Polen, bor i Norge/Polen, og du skal ha hjemmehavn i Norge/Polen, og drømmebåten blir kanskje solgt idag. Er en del løse tråder her etterhvert, men det har det jo vært en god stund da. Vi andre pådrar jo oss hjerteatakk av dette. Men morro å følge deg på drømmereisen🙂

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Hva skal jeg si da, jeg pådrar meg full forvirring siden det plutselig er så mye å velge mellom og å strekke seg opp til 2,5 mill er jo også en uvant øvelse da det medfører at man pådrar seg betaling i 1 eller 2 år utenom hva båten vil "dævve" for.

Så det er jo ikke lett med å finne ut av hva som blir mest båt per krone. Men får jo se hva som skjer med Princess 65, hvis den blir solgt så blir det i hvert fall forvirring siden jeg nå så å si bestemte meg for å dra og sjekke den til neste helg.

Ellers er det jo enda flere tråder i lufta, som D5LA matematiske oppgaven å bli god på så man får tatt siste eksamenen. Det er absolutt ikke like simpelt som D5L eksamnene, holder at noe går litt feil ett eller annet sted så blir hele greia feil. Men det er jo ikke noe å spørre foredragsholder om siden man må vel selv skrive opp alle talla ikke hoderegne noe og huske når ting er blitt regna i desimaler og når i minutter av graden. Får håpe å bli bra på det til onsdag så det ikke går i krøll, har jo aldri i livet mitt feila på noe eksamen ikke den minste prøve på skolen engang :giggle: Men jeg er vel blitt mer "dum og lat" når man er 35 enn når man var på VGS og studier :lol::giggle:

Så det gjelder å få lært seg praktisk havnemanøvrering med storbåt imens man enda kan lære noe :giggle::lol:

PS. Det hadde vel vært "billig" enkelt og mye mindre økonomisk risikabelt å bare ha kjøpt den Princess 55 som var i Stavanger  til 1,3 eller vært raskere med den Princess 415 til 850 000. Men nå får man bare rote rundt i det som er tilgjengelig for å finne mest mulig "båt per krone".

Men om det skal koste 2,5 mill så får det også jammen "ta pusten" pga inntrykket det gjør.

Link to post
Share on other sites

@ohio Takk, men jeg skal ikke noe flaske i dag får holde med litt D5LA oppgave kos skal jo siste kursøkten i morgen så tenkte å få D5LA bestått når jeg først har bestilt den sammen med D5L. Ved det praktiske kurset var det ment at det egentlig ikke er nødvendig i Europa, ellers er det ikke så veldig mye praktisk der som der var ved D5L teorien.
 

Men folk får kose seg så lenge båtene står fortøyd :giggle:

Link to post
Share on other sites

Oppdatering: Foreløpig har ikke fått noe svar fra megler i Stavanger angående Princess 65, eneste er at personen som så på den til helga fortsatt tar betenkningstid og at det svenske dødsboet har fått informasjon at jeg er interessert og kunne komme til neste helg.

Ellers tok rådet fra @sap_2000 og ringte den svenske megler men han holder ikke på med den båten og har heller ikke hørt om den. Svensk megler prøvde istedet å tilby en 2002 modell til 500 000 euro men kunne bare si til det at det er over dobbelt for dyrt for momentet :lol::giggle:

Han har heller ikke hørt om at noen selger Princess 65 fra 1993 så da har kanskje muligens svensk dødsbo brukt norsk megler og ikke svensk megler. Eller så er det noe rart med hele greia.

Uansett foreløpig uten nytt info og hvis det fortsetter så blir det for seint å be folk være med i helga.

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Når man har blitt tilbudt noe med mye større "ta pusten effekt" til litt lavere pris så virker ikke lenger den Princess 56 ved Bergen som spesielt "løp & kjøp" pris.

Profesjonell megler mente jo den var muligens verdt 2,0-2,2 mill og dermed kom med sitt tilbud, men som foreløpig ikke er avklart. Siden det er noen som tenker å kjøpe og det svenske dødsboet avventer vel svar. Megler skulle ringe dem i dag.

Altså den Princess 65 ser jo ut som en helt annen kategori båt den er ikke "stor gammel driter" den er "enorm gammel driter" altså bare på bilder av båten innvendig ser det jo ut som enormt mye plass og kabiner som på "5 kategorier båt opp" i størrelse. Den "tar pusten" og har "rå" MAN motorer.

I forhold så virker jo denne Princess 56 som veldig fint i vare tatt med altså virker ikke som "utrolig mye større" enn hva Princess 480, Princess 460 ol. Det er samme planløsning altså "salong + baugcabin og 2 side cabiner" som det er på de mindre båtene.

Så kom til slutt til å tenke på om dette er verdt en enorm sum penger eller om man kanskje kunne kjøpt nesten det samme for 1,3 mill som den Princess 55 var i Stavanger og hatt 1,2 mill til vedlikehold og om tilstanden virkelig er 1,2 mill bedre enn en båt med overhalte motorer.

Ble i hvert fall veldig forvirret av denne Princess 65, men uansett eier av Princess 56 har ikke sendt noe svar som han skulle gjøre når han var tilbake.

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Nå tror jeg ikke det nytter å ringe og mase, siden eier av båt ved Bergen var egentlig ikke veldig interessert virket det som (kanskje han har enda store håp om folk som løper og betaler fullpris, siden sikkert mange har sett annonsen)

Ellers er det heller ikke noe poeng å mase på meglern siden jeg tror nok at megler er i hvert fall interessert i å selge så mye som mulig så raskt som mulig siden han lever jo av dette at eiere betaler for salg.

Blir den Princess 65 kjøpt av den som kom der først så blir den kjøpt men den er jo bevis på at det er mulig alltid å få noe bra deal så den muligheten vil jo alltid finnes. Folk vil hele tiden kjøpe og selge båter.

Det kommer vel et stort utvalg av båt på alt fra Princess 415 til Princess 65 og tilsvarende Fairline og øvrige store hvite flybridge båter med enten bra VolvoPenta motor eller MAN motor. Så en eller annen av disse kommer jo før eller senere til kupp pris. Jeg kan jo ha midlertidig båt også så lenge den ikke koster 2,5 mill som er prisen for båt som skal "ta pusten" og ha "wow så enorm" effekt helst når den skal koste så mye.

Det skal jo også være rimelige båter i teorien ved sen sommer og tidlig høst (når det blir sen høst og vinter så tipper jeg folk har godtatt at båt ikke blir solgt og vil ikke lenger selge så billig som det må bli for å bli solgt her og nå, da venter de til våren).

Uansett har tatt rådet fra forumet og ringt megler i Sverige men megler i Sverige har ingen anelse om denne båten. Har også tenkt på råd om å skaffe midlertidig båt som er mindre og da selvfølgelig til mye mindre pris. Men disse dukker jo sjeldnere opp enn de virkelig store, eller hvis de dukker opp som f.eks en Fairline 43 så er det med uønsket Caterpillar motor for å ikke snakke om unødvendig plass sløsing som crewcabin på "bitteliten båt".

Så hvis det er noen andre som kjøper Princess 65 så får jeg vel bare vente og se hva som dukker opp av tilbud, det skal jo tross alt være "til lav pris" og man bør ikke begå finansielle feilsteg fordi man har prøvd en Storebro 500 og har lyst på båt her og nå.

@ohio Jeg tror det var ment av @Martine29f å mase på eier av Princess 56. At meglere ønsker å selge båter tror jeg folk vet :giggle:

 

Link to post
Share on other sites

@Allan E Den Sunquesten eller veldig lignende har vel vært tidligere annonsert til lavere pris? Det står ikke ett ord om hva slags motorer det er i den, på bilder er de hvite som MAN men det står volvo penta på deler. Ellers ser det ikke akkurat ut som motorrommet til Princess 56 eller Princess 65 med ett tau surret rundt en del av den ene motor ol.

Ellers selve båten på bilder ser ikke ut som at den er like vedlikeholdt som Princess 56 eller Princess 65. Så dette er sabla dyr båt til å ikke være Princess, Fairline, Storebro eller noe annet kjent.

Når det gjelder Storebroen så er den vel annonsert til 2,2 millioner med vanlig motor (Volvo Penta 122) imens @Chilli Solbris har vurdert sin egen med "rå" MAN motorer til å ha en verdi på 1,5-1,6 mill (han skal ikke selge men vurderte hva hans egen båt er verdt). Så det sier seg vel selv at noen har klasket til med drømmepris bare litt lavere enn svenskene som har 2 stykk til 2,5 mill som sikkert kommer til å stå usolgt det nye halve året om prisen fortsatt ligger der.

Ellers synes jeg det i praksis ikke er så super heldig med så høyt akterdekk og aktercabin, det er jo ikke noe "glassfiber vegg" å lene seg mot når båten måtte rulle utpå Skagerrak og man skal stå der og f.eks stangfiske. Bedre med båt uten aktercabin da. Men den til @Chilli Solbris med de "rå" MAN motorene og til prisen han selv vurderte den er verdt, hadde jeg kjøpt før annonsen rakk å komme ut dersom den skulle selges :lol::giggle:

De andre Storebroene er jo priset litt som Princess 55 i Skien med tanke på at de skal stå der til evig og alltid. Princess 55 i Skien har jo også mindre motorer enn VP 122 som er ment for den størrelse båt og likevel priset til 1,65 mill når Princess 55 med overhalte VP 122 ble solgt for 1,3 mill. Det er vel eiere som håper på noe drømmepris og synes det ikke er så farlig om båten aldri blir solgt :giggle:

 

Link to post
Share on other sites

@ohio Det er vel hele poenget å kjøpe båt til "lav pris" altså at det er dødsbo eller en konkurs eller tvangssalg eller annen grunn til at båten er billig tatt tilstand og vedlikehold i betraktning. Den Princess 65 er jo også dødsbo om den ikke har allerede blitt solgt til den første som kom seg dit.

Poenget er å finne et slik utrolig tilbud, ikke å betale overpris bare for å ha en båt her og nå. Kan jo heller vente til det dukker opp bra tilbud, den Princess 415 var vel også bra tilbud med tanke på motorene siden noen bare betalte fullpris med engang. Og den ble jo solgt av privatperson.

Ellers var vel Fairline 52 i Bergen hvis man ser bortifra at den av en eller annen grunn så "merkelig ut" (som en båt planlagt til å være større også forkortet) fra 1999 mente du å vite ble solgt under 2 millioner. Det gjør jo prisen på den SunQuest vannvittig høy.

PS. Altså det handler ikke om billigst mulig båt men billigst mulig for bra tilstand eller hvor prisen er så lav at fiksing med mekaniker blir lavere kostnad enn tilsvarende i topp stand. F.eks den Princess 480 i Horten er jo ikke noe "båt igjen" nærmest og aldri verdt 950 000 som for min smak.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 3 timer siden:

Altså den Princess 65 ser jo ut som en helt annen kategori båt den er ikke "stor gammel driter" den er "enorm gammel driter" altså bare på bilder av båten innvendig ser det jo ut som enormt mye plass og kabiner som på "5 kategorier båt opp" i størrelse. Den "tar pusten" og har "rå" MAN motorer.

 

Den tar pusten av deg selv? Det virker som du er veldig opptatt av status og å vise deg frem. Det er få ting som er mer harry enn disse tilårskomne svære cabincruiserene, der eier akkurat har nok penger til å kjøpe den og svært lite til å vedlikeholde de. Du får mer status i en langt mindre og nyere båt til samme pris - om status er målet. Og fiske i Skagerak med en 65 fots Princess?  Det må da finnes langt mer egnede (og ikke minst rimeligere båter) til slikt bruk. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...