Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Det er STOR forskjell for en nybegynner å kjøre en båt på 45 og 65, når man skal inn i havner og bryggeanlegg. Med en 45foter så kan du klare det meste selv, men med 65 så er det så stort at du må ha hjelp av mannskap uansett. 

 

Men det at man trenger stor båt for og fiske mer enn 1 dag i året er bare tull, det vet du også. Se på Lars fra Team olex Garmin for eks, liten 19-21foter og fisker vel mer enn de fleste i tråden her, gjør til sammen (hvis man ser bort ifra @Bruflaat og andre yrkesfiskere) 

Link to post
Share on other sites

@Eika Om man liker å få vann over seg selv og inn i båten og ikke føler seg truet på livet av bølgene så kan man sikkert fiske med "jolle" på 19-21 fot. Men nå skulle jeg også øve meg med båt samtidig og båten skulle ikke bare brukes til ut på Skagerrak men senere til større langturer som til Polen osv. Men om man får solgt den om 2 år uten å tape noe mer enn megler salær så er det jo ikke noe problem å skaffe en mindre båt først.

Ellers så hvis man lærer det riktig så bør det gå an å alene legge til med 65 foter. @Chilli Solbris kan jo det enkelt med Storebro 500 og tror han hadde greid det fint med Princess 65 også. Nå håper jeg jo ikke å kunne båt på samme nivået som de profesjonelle men så har jeg jo også alltid hjelp av "mannskap" i form av familie så det blir jo aldri "alene". Likevel vil jeg jo lære så mye som mulig og kan sikkert begynne med mindre båt dersom ikke tilbudet på større båt er så bra at man bør kjøpe "finale båten" med engang.

PS. For øvrig mente profesjonelle dette må være tull @Eika at man kan ankre på 200-300 meter og det uansett båtstørrelse. I hvert fall mente både @Chilli Solbris + tidligere sjøkaptein fra forsvaret dette.  Er det virkelig slik folk får fiska på 10 gradern at de klarer å ankre opp selv om profesjonelle mener det ikke er gjennomførabelt?

Link to post
Share on other sites

Om man liker og få vann over seg og inn i båten og ikke føle seg truet på livet ? Hva som er trygt og hva som er din komfortsone er to helt forskjellige ting. Det er utenfor komfortsonen man lærer mye ting 

 

Nå skal ikke du sammenligne deg med @Chilli Solbris, som er instruktør og har tusenvis av timer bak spakene og har gått gradene fra liten til stor. Men tilogmed han trur jeg hadde slitt med en 65foter aleine, hvis han må løpe ut og ta alt av tauer osv, selv om han er lang i beina og det bare er 7steg for han så står han på dekk. Mye vindfang i de store båtene. Som sagt, eneste måten og bli flink til noe er timer timer timer, så enda flere timer. 

 

De fleste ankrer opp på 10gradern ja, så kjører de ankeret opp for motor med en stor bøye sånn som vi har linka til flere ganger iløpet av tråden (dypeste jeg har hørt noen har ankra opp her i landet er ca 1000m dyp) Men man MÅ ikke ankre opp, men da burde man ha ips eller annet system som kan holde båten i ro, hvis ikke så driver man fort av de gode fiskeplassene man VIL fiske. Har du kjøpt boka til Asgeir ? Sånn som jeg sa du burde gjøre for og lære deg endel fisketeknikker etter de forskjellige artene ? Selv om det ikke handler om langesund, så kan jeg garantere deg svært mye grunnleggende fiskekunnskap. fisking er som alt annet, det må læres for og bli flink, du kan lese deg opp og lære mange triks og hvordan fisk du får hvor, hvordan du skal kjenne igjen det som er en god fiskeplass kun ved og se på kartet. Svært få sportsfiskere jeg kjenner bruker ekkoloddet annet til og se hvordan bunnforholdene er (bortsett fra predator fiskere i ferskvann som sitter og ser etter "bananer"), det er kartplotteren som viser fiskeplassene. 

 

https://www.asgeiralvestad.no/om-a-dregge-pa-dypt-vann/

 

https://www.ark.no/produkt/boker/hobbyboker-og-fritid/sjofiskehandboka-9788252932300 (Andreas som er på forsiden av boka, er/var vel med i Team Olex Garmin)

 

Men jeg må anbefale deg det forumet her også, selv om det er døende, ligger med knukket rygg og punkterte lunger. Det er fortsatt svært mye kunnskap som er skrevet ned på det forumet her

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php

 

Dette er vel på 10gradern

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?/topic/77219-håkjerringfiske-i-skagerrak/ (jeg skal dobbeltsjekke med Vilhelm, kjenner han godt) (har dobbelsjekka nå, det er 10gradern) 

 

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 37 minutter siden:



Ellers så hvis man lærer det riktig så bør det gå an å alene legge til med 65 foter. @Chilli Solbris kan jo det enkelt med Storebro 500 og tror han hadde greid det fint med Princess 65 også. Nå håper jeg jo ikke å kunne båt på samme nivået som de profesjonelle men så har jeg jo også alltid hjelp av "mannskap" i form av familie så det blir jo aldri "alene".

Hvis det er vindstille kan du sikkert legge til alene med en 65, men en 65 er vanvittig mye større enn en 50foter.

Vi lå med en 45 fly og en V42 ved en brygge på Sørlandet da en Princess V65(altså uten fly) la seg ved siden av oss, altså vi så ikke sola mer den helgen, ikke når vi satt på fly i 45 heller..

 

La til med min 50foter longside på brygge og hoppet i land med et tau, en liten flau bris, dro så båt bort fra brygga, forsøkte dra en inntil igjen, hadde ikke sjans i helvete, dette klarte jeg lett med den forrige på 42 fot.. Heldigvis hadde jeg fjernkontroll hengende rundt halsen og fikk thrustet båten mot brygga. Min båt veier 16tonn, den på 65fot veier? 35tonn?

 

Jeg ville ikke hatt den 65foteren om den kostet 1mill, og slik er det mange som tenker og flere blir det jo eldre båten blir, derfor får du stoore båter nesten "gratis", det er ingen som vil ha dem. Hvis du av diverse grunner må selge båten etter noen år tror jeg du gjør klokt i å velge noe rundt 50fot, helst under. 

 

Med en 65 blir det svært vanskelig å besøke diverse steder, mora di kommer ikke i  land på Jomfruland engang, du må ankre opp på utsiden(hvis du tør) og ta lett båt inn.

Link to post
Share on other sites

Denne tråden altså.... humre, humre...Den gir meg assosiasjoner til sånne endeløse videosnutter på facebook uten noe poeng som du bare må se på for du tenker at en gang må jo poenget komme...Så klarer du ikke slutte å se for nå har du jo sett så lenge, helt til du plutselig innser at du er lurt og scroller videre....

 

...65 føtter med gammel båt og null peiling på noesomhelst, en uslåelig combo. Vet jo ikke helt om man skal le eller gråte men jeg velger å smile. Følger forresten spent med videre :-)  

Link to post
Share on other sites

@Eika Båt handler om å ha det gøy og komfortabelt da om den så skal være stor for at dette skal være slik. Det får holde med utenfor komfortsonen når man skal legge til, det skal være gøy utpå havet. Dette er ikke en jobb, dette er hobby, morro og underholdning. Man skal nyte båten og havet og turen og alt sammen og da skal det være så lettvindt, ustrevsomt og slapt som mulig ikke noe "bølgestress" :giggle:

Ellers prøver ikke å sammenligne meg med noen vil bare lære så mye som mulig slik at det går med folk ombord. Man reiser jo ikke alene uansett båtstørrelse med mindre man ønsker å streve med ting. Er jo mye bedre med flere på fisketur så f.eks man kan ta roret uten at havfiskestanga tar turen i havet. Liker man å streve så kan man jo dra alene. Blir jo akkurat samme med Polen tur eller tur til Nord-Norge med båt eller til Middelhavet når jeg har stor nok båt og erfaring, blir jo ikke noe gøy men kun strev å ta det alene. Man har gjerne da med noen venner eller bekjente eller familie.

Blir jo akkurat som fest alene på rommet, er jo sikkert gøy å tømme ølet eller noe annet alene men blir jo bedre med selskap, med båt blir det også mindre strev og mer gøy om man ikke er alene.

Ellers takk for informasjon om bøkene skal nok lese dem, men når erfarne personer som @Chilli Solbris forteller at dette med dyptvanns ankring er bare fullstendig tull og ikke mulig så begynte jeg å undres om dette var seriøst ment. Ellers like jeg best havfiske med pilking, synes ikke det er noe morro å knote med fluefiskestang og fra land liker jeg vanlig haspelsnelle, å kaste (altså ikke pilke nedover) med multiplikatorsnelle synes jeg bare er ett herk hvor ting surrer seg sammen til fullstendig galimatias av snøre.

Men hvis dette er seriøst at man får ankret på 10 gradern så blir det bare å utruste båten med uendelig lang kjetting til ankeret og gjerne en maskin som fikser dette så man slipper knoting med ting som å dra opp anker i fart. Det handler om at det skal være så slapt lettvindt og komfortabelt som mulig.

@Førstefender Nå er jo ikke ideen min å besøke skjærgården i Norge, tur til Nord-Norge er tenkt som eventuell fremtidig fisketur ikke for å ankre ved holmer osv. til dette er det for kaldt i Norge om sommern etter min smak. Liker nok bedre temperatur i Middelhavet og sandstrender hvor man kan ankre i nærheten og bade i varmt hav eller Østersjøen om sommern ved Polske kysten.

Men når det gjelder å selge båten videre så blir det relevant om jeg skal ha "midlertidig båt", hvis jeg kjøper "finale båten" så skal jeg jo ha den. Hvis jeg selger den så er det på en måte punktum finale for meg og havet. Siden som med bil man går alltid kun til bedre aldri til verre. Og "bedre" er jo vel bare nyere om man har kommet seg til 65 fots størrelse. Det er vel enormt nok selv om på de nye båtene så er det først CE A klasse ved 80 fot om man ikke tar en "trawler type båt" som igjen pleier å være "sabla dyrt" som f.eks Fleming.

Ellers er det langt ifra gratis noen har som sagt allerede bydd 2 mill SEK og prisen suser oppover og blir ikke 2,5 mill med MVA i Norge. Men hvis man skal ut med slike summer så vil man jo gjerne ha noe som "tar pusten" og er virkelig drømmen som noe man vanligvis bare "ser på film".





 

Link to post
Share on other sites

Nå kan ikke jeg huske at jeg sa at jeg legger til med en 65-foter alene. I godt vær er det ikke noe problem med god plass. 62 fot har jeg håndtert alene. Men i meget fint vær. 
Ikke vil jeg betegne meg som profesjonell heller. Men jeg håndterer min båt greit. Men blåser jeg vekk fra bryggs er 21 tonn umulig å holde igjen. Det som hjelper meg da er jo hva jeg har lært av de hundrevis av folka jeg har hatt ombord. På hvert eneste kurs får jeg læring av de som deltar i praksis ombord. 
Jeg ville nok hatt en 65-foter om muligheten bød seg. Men da hadde jeg nok måtte begrense hvor jeg legger til. Og det hadde blitt langt færre turer alene. Jeg  hadde blitt avhengig av hjelp og mannskap. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

@Eika Det var flott fisking og fisk på filmene men ikke akkurat noe ankring. Men om dette er mulig å få ankret på slik dyp så forstår jeg ikke hvorfor profesjonelle mener det må være tull. Altså tidligere sjøkaptein i forsvaret mente at muligens skip i forsvaret kunne få det til og @Chilli Solbris sa at dette er noe som rett og slett er umulig.

Men altså når jeg har skaffet båt så betaler jeg gjerne "norges dyreste glassfiberfiksing timepris" om du istedet for å fikse glassfiber hjelper meg med å finne ut av i praksis hvordan man får ankret på slike dyp og velge riktig anker og redskap til båten så dette går enkelt og lettvindt. Betalt fisketur altså for å lære dette her med å få ankret på dette dypet :giggle:

@Chilli Solbris Beklager det var min antagelse at du ville lett lagt til med Princess 65 siden jeg så hvor lett du fikk ting til med din Storebro 500. Så antok at det går vel like lett med Princess 65 om man også benytter hjelpemidler som hekkthrustere, baugpropeller osv. Med den generator av strøm som er ombord der burde de vel ikke gå tomme for strøm.

Ellers hvem skal man kalle profesjonell om ikke instruktør på praktisk D5L kurs? Man må vel ikke til D1 Sjøkaptein for at folk skal være profesjonelle :giggle:

Jeg har jo tenkt å lære båten og gjerne i tillegg til instruktør også ha med en onkel på eventuell hentetur slik at han også lærer ting som kan videreformidles i familien. Båten har aldri vært tenkt brukt alene, ikke Alicraft 31 engang har vært noensinne brukt alene. Jeg tror ikke 20 fots snekka heller har vært brukt alene men da var jeg faktisk 15 og ikke kunne bruke den alene, det var før båtførerprøve tider men fortsatt måtte man være 16 for over 9,9 HK.

@Worry II Heldigvis er det i 99 % tilfeller det verste som kan skje ved havnemanøvrering knust båt og brygge med mindre noen da for å "ikke ha klovnenese" blir knust av båten inntil brygga ol. I flyverdnen startet mange landingskatastrofer og øvrig generalaviation ulykker med "klarer du ikke dette her", dessverre så er det ofte omkomne ved fly. Båt holder seg for det meste til mer materielle skader i havna om noe går veldig feil.


 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 25 minutter siden:

Her er det noen filmer fra 10gradern, @Team Colibri er bedre kjent uttpå der enn meg, jeg gikk lei av fiske til slutt (men nekter og selge stengene, for jeg vet interessen kommer tilbake)

 

 

 

 

 

 

 

Gode fiske filmer med riktig båt til fiske :)

Men den båten blir nok i minste laget til turer mellom Middelhavet og Polen.

Får satse på TS finner båt til sitt ønskede bruk. Muligens en Supplybåt der har man stort åpent dekk til fiske og kan ta turer mellom Middelhavet og Polen og ta et oppdrag innimellom som dekker driftsutgifter og ting som går istykker :)

 

Link to post
Share on other sites

Kjøp deg båt, så skal jeg vise deg hvordan du ankrer opp på de store dyp :) skal høre med ett par kamerater som er med i den fiskeboka over, hvordan anker de anbefaler der ute. Kansje jeg tilogmed får med noen av Norges beste sportsfiskere ombord. 

 

Det at mange sier det er umuligt, betyr ikke at noen gærne sportsfiskere ikke har knekt koden. Men det er jo langt ifra normalt og ankre opp på sånne dyp. Men det som er "umuligt for noen", er vaneligt for andre :) 

Link to post
Share on other sites

Boatmad skrev 41 minutter siden:

Gode fiske filmer med riktig båt til fiske :)

Men den båten blir nok i minste laget til turer mellom Middelhavet og Polen.

Får satse på TS finner båt til sitt ønskede bruk. Muligens en Supplybåt der har man stort åpent dekk til fiske og kan ta turer mellom Middelhavet og Polen og ta et oppdrag innimellom som dekker driftsutgifter og ting som går istykker :)

 

 

Jeg vet hva jeg ville hatt, det er flere forskjellige båter til forskjelligt bruk :) 

 

Men skal få fiska fra det meste altså, det er ikke det det skal stå på :) 

 

Nå må du få kjøpt deg båt fort som faen, for jeg har invitert med noen av Norges desidert beste sportsfiskere :)

 

Du kan jo se på pm, hvem jeg har invitert med :p så fort deg og kjøp båt du 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 41 minutter siden:

Kjøp deg båt, så skal jeg vise deg hvordan du ankrer opp på de store dyp :) skal høre med ett par kamerater som er med i den fiskeboka over, hvordan anker de anbefaler der ute. Kansje jeg tilogmed får med noen av Norges beste sportsfiskere ombord. 

 

Det at mange sier det er umuligt, betyr ikke at noen gærne sportsfiskere ikke har knekt koden. Men det er jo langt ifra normalt og ankre opp på sånne dyp. Men det som er "umuligt for noen", er vaneligt for andre :) 

Jeg er faktisk nysgjerrig på hvordan man ankrer opp på 1000 meters dyp. 
Det må ha vært litt av en båt som bærer 1000 meter ankerkjetting. Med 1,8 kg pr meter for 10 mm kjetting, er det 1,8 tonn bare der. Så må det jo være et relativt solid anker for å hindre avdrift……..

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 21 minutter siden:

Jeg er faktisk nysgjerrig på hvordan man ankrer opp på 1000 meters dyp. 
Det må ha vært litt av en båt som bærer 1000 meter ankerkjetting. Med 1,8 kg pr meter for 10 mm kjetting, er det 1,8 tonn bare der. Så må det jo være et relativt solid anker for å hindre avdrift……..

Dynematau er vel hemmeligheten, 6mm tau har bruddstyrke på 4.5 tonn. 

https://troll-hundefor.no/produkt/dyneema-plexus-sk78-6mm-hulflettet-tau/

 

 

Men sportsfiskere har vært gale i mange år, så i nøden lærer naken kvinne og spinne eller åssen det ordtaket er. 

 

Her kan du se ett blogg innlegg fra Asgeir alvestad om hvordan han gjør det. Det skal ikke så mye til faktisk 

https://www.asgeiralvestad.no/om-a-dregge-pa-dypt-vann/

 

Jeg har endel bekjente som er hekta på havfiske, har invitert med noen av de :) jeg er mest glad i fluefiske etter prikke fisk selv (ørret og sjøørret) 

 

Så nå er det en som må få kjøpt seg båt i ett helvettes tempo 

Link to post
Share on other sites

@Eika

Quote

Kjøp deg båt,


Jobber med saken om naboene i husene omkring kunne Polsk så hadde de nå fått med seg alle detaljer hvorfor 250 000 ekstra ikke burde være noe problem for foreldra å "låne ut" til meg siden om det skal være "finale båt" så la den være med engang helt topp.

Skulle bare ha klaska til på den Princess 55 til 1,3 mill eller Princess 415 til 850 000 men nå har jeg ikke gjort det så da blir det som det er. Man vil jo ikke betale 2,5 eller 2,75 mill og ikke få "enorm gammel driter" hvis man skal først ut med så mye penger.

Så enten blir det båt til 1 mill som er "midlertidig" eller så blir det noe "enormt" om det skal koste en sinnsyk sum med penger. Slik at jeg kan bruke den om 10 år også om jeg så lærer meg noe og klarer å få den ned til Middelhavet.

@Chilli Solbris Nå vil det jo ved "svær gammel driter" eller "enorm gammel driter" være nok plass for slik ankerkjetting eller tau om det kan brukes. Princess 65 har jo en crewcabin som kan sikkert omdannes til rom for ankerkjetting/tau og tilhørende utstyr så jeg klarer også å få opp ankeret om jeg bare er med familien og ikke har selskap av profesjonelle sportsfiskere som kan det her.
 

Men det var vel derfor jeg spurte om man kunne i en Storebro få nok plass til slik kjetting, men da du svarte at dette er umulig å få ankra på slik dyp så tenkte jeg at folk som mente det var mulig kanskje "tullet med meg" siden jeg kan ikke så mye om båt og hav :giggle:

Link to post
Share on other sites

Problemet med denne måten å ankre opp er at det blir tvinn i tauet. Jeg har dregget på denne måten en del ganger. Ikke tusen meter men så dypt at jeg så det som umulig å dra dreggen opp for hånd. Yamarin 16 fot med 50 hk påhenger. Kjørte nok litt for fort for når dreggen treff blåsa nedenifra lettet den godt klar av vannet. Den yamarinen gjorde vel 25-30 knop vil jeg tro. Et tiks kan være å hive en god del meter tau på vannet så rekker du å få fart i båten før ankeret løfter seg fra bunnen. Jeg brukte en paraplydregg som sikkert snurret noe voldsomt på vei opp.

Link to post
Share on other sites

Vel, jeg gir meg ikke på at ingen sportsfiskere ankrer opp på så store dyp!

En P65 hadde ikke hatt godt av å dra med seg 2 tonn (minimum) kjetting, flere hundre kilo anker og en helvetes svær blåse for å bære kiloene som forsvinner i dypet. Det er bare ikke tema! Så jeg har ikke lært noe nytt der med mindre det kommer opp en grundig dokumentasjon!

Tenk grundig gjennom stabilitetslæren du har hatt på kurset @XardasKSP!

Fysikken gir noen utfordringer her. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 3 minutter siden:

Vel, jeg gir meg ikke på at ingen sportsfiskere ankrer opp på så store dyp!

En P65 hadde ikke hatt godt av å dra med seg 2 tonn (minimum) kjetting, flere hundre kilo anker og en helvetes svær blåse for å bære kiloene som forsvinner i dypet. Det er bare ikke tema! Så jeg har ikke lært noe nytt der med mindre det kommer opp en grundig dokumentasjon!

 

https://tv.vg.no/video/66278/her-faar-asgeir-45-enorm-hai-paa-kroken

 

https://www.asgeiralvestad.no/om-a-dregge-pa-dypt-vann/

 

@Team Colibri har sikkert ankra opp på noen sinnsyke dyp han også, før det blei populært med elmotor i nesa

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev Just now:

Er jo noe jævlig forskjell på å ankre opp en liten jolle på 19-25fot kontra en Jævla svær gammel dritter på 65fot. 

Så her vil jeg støtte mr Solbris.

 

 

Nå skal han ha endel mindre båt enn 65 alikavel, så det er ikke en 65foter på 35-40tonn som skal holdes på plass. 

 

Dere får si hva dere vil, se hvem som har skrevet oppskriften på hvordan det gjøres også googler dere navnet etterpå :) 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 1 minutt siden:

Er jo noe jævlig forskjell på å ankre opp en liten jolle på 19-25fot kontra en Jævla svær gammel dritter på 65fot. 

Så her vil jeg støtte mr Solbris.

 

Hva er forskjellen? fysikken virker den uansett størrelse på båten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...