Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

@LAKA Jeg liker stangfiske så hvorfor ikke bruke båten til noe man liker samtidig så er man utpå havet og øver på havnemanøvrering i kjente omgivelser før man drar på langtur? Båten skal jo brukes til flotte turer men hvorfor ikke lære den først da og hvordan bedre enn når man gjør noe man liker, en idee for fremtidig sommertur er jo oppover Norge til steder hvor det er enda mer fisk.

At jeg skal starte bruken med noe nærme betyr jo ikke at dette skal være alt båten blir brukt til.

Ellers er handler det ikke om status men om å ha noe som man selv har drømt om og er gøy utenom det "vanlige kjedelige". Jeg forstår jo at det i Norge er mange folk som tenker "alle har avensis men da kjøper jeg også en", "alle har Passat da kjøper jeg Passat" og i mer moderne tid "alle har Tesla men da kjøper jeg Tesla også". Så kaller man det "harry" om man vil ha noe annet enn det kjedelige som "alle har".

En splitter ny Passat i Polen (de selger dem der fortsatt) med litt ekstrautstyr koster samme som 6 år gammel Alpina B7 men det er morro og ikke harry å ha en "gammel" BMW istedet. Blir litt som "postern" fra USA:



hehe.jpg.8ac13f6c860e16643b0317c5eda4fd48.jpg

 

Det er ikke overalt i verden at man mener det er harry å ha noe annet enn det alle andre har. Hvor kjedelig hadde det vært om alle skulle ha nybåt og alle den samme båten?

PS. Norge er jo også helt annerledes land når det gjelder båt nesten "alle" vet alt om båter. Men i Polen så kan jeg love deg at folk hadde vært mer interessert i "gedigen gammel driter" enn splitter ny "førerhusbåt" til 5 ganger prisen. Fordi den gamle dritern ser morro ut og som noe annet enn det man ser til vanlig ikke fordi den er sabla dyr osv. akkurat som med biler du kan komme med splitter ny Passat og en fyr med gammal Jaguar XJR vil skape mer interesse selv om bilen er verdt 25 %. Det er ikke alltid at det dyreste er det mest morsomme og spennende.

Link to post
Share on other sites

Der kom det også noe nytt, det er da den "rare størrelsen" som Fairline 52 altså ment å være 55-56 modell men forkortet men likevel er jo på veien til eventuell Princess 65 om den ikke er solgt: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=342876083

 

Denne har da den "tradisjonelle" planløsningen med baugcabin og to sidekabiner. Men antar det vil vel ta god tid før noen synes at prisen skulle være nærme hva Fairline i Bergen ble solgt for. Men man kan jo se den likevel det kan jo hende den vil stå sin tid usolgt.

Det begynner å komme noen båter stort sett i "finale båt" størrelsen, bare prisene er enda håpefulle og høye :lol::giggle:

PS. For øvrig tenkte å bare undersøke den i havn eventuelt (med tanke på at den kanskje blir stående usologt som den Fairline i Bergen) siden det blir jo for meget å plage eier med prøving dersom man er 500 000 uenig i pris.

Link to post
Share on other sites

Få ut fingern nå og bestill en testtur, det er helt vanlig å kjøre en tur før man ev snakker om pris. Forøvrig virker det jo som om dine følgere her inne på tråden har gitt opp å gi deg gode råd. Det nye ordet kan fort bli " stor pcbåteier"...

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Altså nå har jo allerede @sap_2000 om jeg husker riktig fortalt at man bare prøveseiler båtene for å finne ut av eventuelle feil ved båten. Og hva skulle være poenget å finne ut av eventuelle feil hvis man ikke er enig om pris for "feilfri båt" ?

Man kan vel bli enig om pris med forbehold om at alt fungerer og hvis noe er "dævvet" så er det jo naturlig at man får avslag tilsvarende kostnaden for å fikse det eller at selger fikser det selv og selger båten til avtalt pris.

Ellers venter jeg på at megler skal fortelle om Princess 65 er blitt solgt eller om man kan se på den og eventuelt kjøpe den til helga.

Link to post
Share on other sites

Ut fra denne trådens lengde og innhold tror jeg det er stor mulighet for at en eventuell potensiell selger som har en aktuell båt å selge og som leser dette ikke vil selge noen båt til deg.

 

På grunn av manglende kunnskaper og erfaringer med båt, samt faren for å bli kontaktet i tide og utide døgnet rundt for den minste filleting som måtte oppstå på utstyr som gikk ut av garantiperioden for 30 år+ siden.

 

Mest sannsynlig skygger meglere som leser dette banen om de blir kontaktet.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 13 minutter siden:

På grunn av manglende kunnskaper og erfaringer med båt, samt faren for å bli kontaktet i tide og utide døgnet rundt for den minste filleting som måtte oppstå på utstyr som gikk ut av garantiperioden for 30 år+ siden.

Her syntes jeg du fant opp noen skikkelige dårlige argumenter og prøver å selge det inn som noen TS har gitt uttrykk for.
Antagelig for å underbygge sprøytet ditt som ikke var vært å sitere engang
Syntes han har vært klar på att kjøpt er kjøpt og spist er spist når det gjelder feil som dukker opp etter kjøp.
Faktisk så klar att du kunne spart deg.

Link to post
Share on other sites

pipe skrev for 4 timer siden:

Her syntes jeg du fant opp noen skikkelige dårlige argumenter og prøver å selge det inn som noen TS har gitt uttrykk for.
Antagelig for å underbygge sprøytet ditt som ikke var vært å sitere engang
Syntes han har vært klar på att kjøpt er kjøpt og spist er spist når det gjelder feil som dukker opp etter kjøp.
Faktisk så klar att du kunne spart deg.


Stakkars så ille krenket vi ble nå…

 

Det er uttrykt såpass mye om, men, hvis og øvrige eventualiteter at det er betimelig at enkelte selgere vil tenke i de baner. 

Link to post
Share on other sites

@Chiefengineer Jeg har vel fortalt utrolig mange ganger at jeg skal ha mekaniker og en grundig sjekk av båten før jeg kjøper en båt. Nettopp fordi båter selges som de er og det man ikke oppdager sitter man igjen med som feil. Det er vel kun når selger med viten og vilje har skjult noe for at det ikke skulle kunne bli oppdaget at man kan reklamere på "selges som den er kjøp".

Ellers meglere bryr seg jo i hvert fall ikke, de er jo ikke båtforhandlere slik bilforhandlere er (selv om det finnes noen som f.eks megler av Princess 435 og litt nyere Princess 45 som legger ut priser som kan få folk til å tro at det er forhandlerpris) de er bare folk som tar bilder og snakker med kjøper. Det er selger som er part i enhver avtale uansett.

Hadde det vært slik som du skriver at jeg skulle ringt selger/megler istedet for å ringe mekaniker når noe "dævver" vel hvorfor skulle jeg se på noe båt da? Om man kunne kjøpe 30 år gammel båt med garanti da hadde jeg jo vel bare tatt forhandling per telefon og avtalt når man overfører pengene og henter båten (er en dævva så er det jo bare å kreve fiksing). Men slik er det jo IKKE siden alle båter "selges som de er" og man må ta en grundig undersøkelse og finne ut av alt FØR man har kjøpt.

Så det blir jo akkurat samme kjøp som i alle andre tilfeller og derfor må eventuell båt bli sjekket såpass grunding og penger betales på forhånd for sjekket uten at man vet om man får kjøpt. Det er jo også derfor det er fint om man kan komme frem til en "pris med forbehold at feil ikke oppdages" før kjøper betaler for grundig sjekk av båt og selger betaler for diesel til prøving av båt under belastning.

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Vel det har blitt misforstått igjen hva jeg skrev da. Jeg skrev jo nettopp at båt skal sjekkes av mekaniker og man bruker penger på god og grundig undersøkelse fordi "båter selges som de er".

Det jeg skrev var angående en "alternativ verden" hvor man kunne ringe og klage inn mangler på 30 år gammel båt til selger/megler. I ett slik tilfelle hvor man får garanti så ville man kunnet kjøpe båt på telefon uten å se den engang, men slikt eksisterer jo ikke. Båt med garanti må være mindre enn 5 år gammel :lol::giggle:

Siden denne "alternative verden" var noe @Chiefengineer foreslo med tanke om at man ringer selger/megler når ting dævver og ikke "sin" mekaniker.

Link to post
Share on other sites

10 hours ago, XardasKSP said:

@Martine29f Altså nå har jo allerede @sap_2000 om jeg husker riktig fortalt at man bare prøveseiler båtene for å finne ut av eventuelle feil ved båten.

 

Har jeg det? Fint om du siterer meg på ting jet skulle ha sagt så blir det mindre feilreferanser.

Du har som vanlig husket feil og det virker som det meste av detaljer og poenger enten blir glemt eller tydet enten motsatt eller feil.

 

Jeg (og mange andre) har skrevet nok ganger anbefalt fremgangsmåte for å kjøpe større, eldre dritere. Jeg orker ikke bruke en ny halvtime og en halv A4 side på gjenta det som er skrevet mange ganger før, men vil presisere at "Prøveseilingen" er 1 av flere ting man gjør for å finne ut av båtens tilstand. 

 

10 hours ago, XardasKSP said:

Og hva skulle være poenget å finne ut av eventuelle feil hvis man ikke er enig om pris for "feilfri båt" ?

 

Feilfri båt i dette segments kan du glemme. Både ved kjøp og tiden etterpå. Man finner aldri ut av alt ved/ før kjøp.

 

10 hours ago, XardasKSP said:

Man kan vel bli enig om pris med forbehold om at alt fungerer og hvis noe er "dævvet" så er det jo naturlig at man får avslag tilsvarende kostnaden for å fikse det eller at selger fikser det selv og selger båten til avtalt pris.

 

Det funker ikke i praksis på så gamle og store båter til "lav" pris. Mange eiere har for lite forutsetninger for å kunne vite/ skjønne alt som potensielt kan være feil eller ikke fungere slik det skal. Således er det dumt å gå god for eller garantere noe som helst ang tilstand på gammel båt for de fleste. Selv i nåtid.

Erfarne meglere som SM har skjønt dette for mange tiår siden. Ellers ville de ikke vært blandt de største/ mest erfarne i landet. 

Andre meglere (uten å nevne navn) bruker store ord of fremstiller det som at "her er alt i orden" som ofte bare ender opp med å bli en kilde til krangel og uenighet etterpå. 

 

38 minutes ago, XardasKSP said:

Det er jo også derfor det er fint om man kan komme frem til en "pris med forbehold at feil ikke oppdages" før kjøper betaler for grundig sjekk av båt og selger betaler for diesel til prøving av båt under belastning.

 

Det er her det går galt. Du vil gjerne ha noen til å bekrefte/ garantere for tilstand før du i det hele tatt reiser deg opp fra PCen. Det er det nok få med vettet i behold som vil gi deg på en 30 år gammel båt. 

Man må gjerne spørre om konkrete ting som "starter/ ryker/ går motorene varme med maks belastning", "når var siste service og hva ble gjort?", Virker generator/ varmer?",  ""har cutlesslagre/ pakkboks blitt byttet/ når?" osv.

 

Rådet har vært helt klart fra de fleste hele veien. 

1/2: Reis å se på båt du er interesert i, evt med "mekanikker" i først runde. 

3: Sjekk/ prøv/  test/ se på alt og overalt.

4: Om det fortsatt virker lovende så ta en "prøvesvømming.

5: Bestem deg for om og ca hva du kan tenke deg å by for båten og så diskuter pris eller kom med et bud. 

 

Dropp alt av pris og få garantier på tilstand utover konkrete spørsmål før du har vært der å sett/ og evt prøvd.

 

Ett råd til: om du finner en båt du virkelig kunne tenkt deg, så "vær på ballen". Ikke sitt tilbakelent å gi alle andre muligheten til å lomme i posisjon med sjekk/ test osv. 

Det kan fort skremme en selger og gjøre at han heler satser på en kjøper som ikke graver/ prater for mye før han har sett på båten.

 

Megler er syk sies det, men likevel skulle noen se på båten. Jeg gjetter på at megler ikke reiser fra stanger til landsbygda utenfor Stockholm for å vise båt, og spesielt når han er syk, så man kan jo lure på hvordan disse andre kunne se på båten.

Jeg gjetter på det er noen andre i Sverige som også har noe med dette saltet å gjøre. At et dødsbo i sverige lun kontakter en norsk megler og ikke en svensk i tillegg virker veldig usannsynlig. 

 

Da ble det noen linjer likevel :giggle:

Lykke til

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@sap_2000 Det var vel dette jeg forstod slik at man tok prøveturen for å avdekke feil:

 

Quote

På større båter er det ikke vanlig å dra ut å kjøre for moro skyld med enhver som har lyst til å kikke. MAn ser først, og om man liker det man ser og tenker å handle/ by på båten så tar man prøveturen (gjerne samme dag). Spesielt i utlandet er det med prøvekjøring et siste ledd i en handel og formålet er å konstatere hva som virker/ er feil/ fungerer som det skal/ vibrasjoner/ lyder osv mer enn om kjøper liker "kjørefølelsen" da en stor båt er som så kjøre en stor sofa sammelignet med en bil hvor kjørefølelsen kan være 90% av greia om man snakker om biller og feks en RS6, M5 eller 911 GT3RS.



Altså man tar den fordi båt selges "som den er" og for å finne ut av all slags mulige feil FØR man har kjøpt. Men hva skulle være poenget dersom man ikke skulle blitt enig om pris før denne sjekken tas. Altså man blir enig om en pris dersom alt er bra og dersom man oppdager FØR kjøpet diverse feil så kan jo enten selger gi avslag for dem eller utbedre dem FØR kjøpet til avtalt pris.

Men om man ikke er enig om pris så vil det jo ikke bringe noe magisk enighet av å "prøveseile" båten. Det vil bare eventuelt avslutte saken om det viser seg at båt har flertallige feil og er ikke i nærheten av prisen selger ønsker, og på samme måte om den er "feilfri" og selger mener enda mer den er verdt prisen han vil ha.

Når det gjelder meglere med skyhøye priser så antar jeg de bare ikke får solgt båtene og hvis noen skulle tro dette er "forhandlerkjøp" så vil jo bare da en slik megler "sprenge dassen under eiern" (oversatt polsk ordtak) om vedkommende skulle skrive vanlig kontrakt uten "selges som den er" siden da vil jo kjøper av slik båt ha rettmessig forventning i forhold til pris på båten (høyere enn resten).

Slik som meglere i Norge er kun "bilde og salgsprat" ansvarlige så kommer de jo ikke inn under noe ansvar og det blir eventuelt eier som blir ansvarlig for greier megler har trodd var lurt å gjøre for å oppnå maksimal pris (og maksimal provisjon).


Når det gjelder Princess 65 så tror jeg megler fra Stavanger er blitt frisk i løpet av helga, men det virket faktisk som megler i Sverige som tidligere solgte båten ikke visste noe som helst om dette salget. Han bare forsøkte å tilby Princess 65 fra 2002 til 500 000 euro istedet.

Så antagelig viser enten svensk dødsbo båten frem selv og har bestilt megler for "verden utenfor Sverige" eller så har de brukt noen lokal svensk "innsjø megler" (for øvrig en svær sjøbåt på innsjø er litt rart nesten, men kanskje noen brukte den som hytte til å bo i) eller bil eller hva som helst forhandler og vedkommende har søkt etter mer publisitet og på en eller annen måte havnet båten hos Stavanger meglern.

Den er i hvert fall ikke annonsert andre steder i Sverige så kan vel ikke gjøre noe annet enn å vente og se hva megler svarer. Jeg føler i hvert fall at jeg er mer "på ballen" enn man burde være for å oppnå lav pris dersom denne personen som var der velger å ikke kjøpe.

Men om det ikke skulle gå så vil det jo komme sen sommer/ tidlig høst hvor i teorien de største rabattene og laveste prisene skjer. Siden det er da enda tidlig nok at folk tror på salget og ikke har godtatt at "vintern kommer og man får en ny vår snart".





 

Link to post
Share on other sites

Hvis du virker like uerfaren når du prater med megleren som du gjør her inne, stiller de samme spørsmålene og maser like mye, så ville jeg kanskje tenkt meg om og spurt meg selv: kan det være at meglerene trekker seg tilbake, kommer med unnskyldninger imens de leiter etter alle andre kjøpere ? Har de sett tråden her og blitt skremt ? 

 

Min erfaring med meglere er at de er ganske på, de går nesten over lik for og få solgt båtene, de bryr seg sjeldent om at de er syke, hvis de kan få ett salg og tjene 50-150k. De gjør rett og slett det de må, for og få salget i boks, så få 2 fornøyde kunder (både selger og kjøper) 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, XardasKSP said:

@sap_2000 Det var vel dette jeg forstod slik at man tok prøveturen for å avdekke feil:

 

Ja, etter besiktigelse og teknisk gjennomgang (også andre ting enn motorer) tar man en testtur/ evt gir bud med forbehold om at det ikke avdekkes noe større under prøvekjøring. Poenget med det jeg skrev var at man ikke tar en kjøretur for moro skyld eller for  å finne ut om man liker båten. Alle båter i denne størelsen er et flytende hus og omtrent like spennende å kjøre, så det er ikke det det handler om. 

Proffe aktører i feks UK og middelhavet vil ofte ikke godta noen prøvetur før det formelle er på plass, da formålet med prøveturen er å konstaterer at den delen virker som det skal. Stort sett handler det om nyere og dyrere greier enn det du vurderer.

 

1 hour ago, XardasKSP said:

Men hva skulle være poenget dersom man ikke skulle blitt enig om pris før denne sjekken tas.

 

Selger har antydet hva han mener prisen bør være ved annonsering. Det er det man tar utgangspunkt i, samt for egen del tenker at det er vanlig med ett litt lavere bud og at det på en eldre båt antagelig avdekkes ting som gir grunnlag for reduksjon/ lavere bud. Er prisen i annonsenlangt utenfor det du kunne tenke deg, så dropp hele greia.

 

Poenget er dropp alt av snakk om pris og betingelser til minimum etter gjennomgang. 

Skal man begynne å prate pris/ vilkår på et tidlig stadie så krever det mye erfaring og kunnskap om akkurat slik båt/ alder/ teknisk og en proff aktør har forutsetninger for slikt. Det har ikke du. Dropp derfor alt av prissnakk og betingelser før gjennomgang.

 

1 hour ago, XardasKSP said:

Når det gjelder meglere med skyhøye priser så antar jeg de bare ikke får solgt båtene og hvis noen skulle tro dette er "forhandlerkjøp" så vil jo bare da en slik megler "sprenge dassen under eiern" (oversatt polsk ordtak) om vedkommende skulle skrive vanlig kontrakt uten "selges som den er" siden da vil jo kjøper av slik båt ha rettmessig forventning i forhold til pris på båten (høyere enn resten).

 

Her ramlet jeg av. Meglers rolle i salget er som regel klokkeklar.

 

1 hour ago, XardasKSP said:

Slik som meglere i Norge er kun "bilde og salgsprat" ansvarlige så kommer de jo ikke inn under noe ansvar og det blir eventuelt eier som blir ansvarlig for greier megler har trodd var lurt å gjøre for å oppnå maksimal pris (og maksimal provisjon).

 

Nettop derfor gjør meglere lurt i å si minst mulig om ting de ikke kan vite noe om.

Dette er ikke samme som med bruktbil hvor sjappa eier bilen de selger. Megling av båt foregår rimelig likt over hele europa, bortsett fra at ting kan være mer formelt og rigid i utlandet på nyere/ dyrere greier.

 

1 hour ago, XardasKSP said:

Når det gjelder Princess 65 så tror jeg megler fra Stavanger er blitt frisk i løpet av helga

 

Stusser fortsatt på det med at det var avtalt visning med noen andre og hvorfor megler på tross av sykdom (han sender og svarer på mail) ikke kunne avtalt det samme for deg da han åpenbart ikke drar bort til sverige selv.

 

1 hour ago, XardasKSP said:

Jeg føler i hvert fall at jeg er mer "på ballen" enn man burde være for å oppnå lav pris dersom denne personen som var der velger å ikke kjøpe.

 

Å være "på ballen" har ingerting med at man vil betale gull og grønne skoger for et objekt.

Hvis man skal vente til alle andre har fått sin sjanse først så blir enten båten solgt eller så er den antagelig ikke noe man vil kjøpe/ eie. 

 

Kom deg ut å se/ kjenn/ føl

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@Eika Vel kanskje det er det som skjer man fanger interessen med en båt som enten er mer eller mindre solgt elns. for å ha tid til å komme med eget tilbud nå som det kommer så mange privatsolgte båter som kan "ta vekk ett salg". 

Det finnes jo sikkert 50 mulige rasjonelle forklaringer for hvorfor båten ikke er annonsert noen steder og noen holder på å tenke om han skal kjøpe eller ikke kjøpe. Så man kan vel bare gjette etter å ha tatt det anbefalte steget og ringt svensk megler og fått vite at han ikke vet noe om det.

Men jeg tror ikke at megler ikke ønsker å selge meg en båt da hadde megler latt være å sende tilbud på forskjellige båter. Megler har jo null ansvar uansett, det er jo ikke han som selger men eier eller eiere (om det er dødsbo).

@sap_2000 Men da har jeg som vanlig misforstått og trodde man skulle være enig om pris og hele pakka før eventuell "prøveseiling" som kan avdekke ting som gir grunnlag til enten utbedring og samme kjøpspris eller avslag på prisen.

Når det gjelder pris i annonsen utenfor det jeg har tenkt meg så er vel kun Princess 415 og Fairline 52 i Bergen som var annonsert til en pris man kunne tenkt seg. Ellers er øvrige båter overpriset, til og med Princess 55 i Stavanger med overhalte motorer ble jo ikke solgt for 1,5 men for 1,3. Da kan man gjerne droppe 99 % av annonsene, men jeg tror folk annonserer ofte med "utgangspris" altså selgers "skampris forslag" som motstykke til kjøpers "skambud forslag" :lol::giggle:

De færreste båter blir vel solgt til den første prisen noen tenkte seg, det ble jo også sagt at f.eks Princess 415 ble tidligere forsøkt solgt for 1,2 mill før den havnet på 850 000 pris (noe jeg ikke visste om). Så man kunne jo si 1,2 var drømmepris og ofte starter jo folk med slikt, kanskje med unntak for Stavanger megler som skjønner salg skjer raskere om man starter nesten ved ferdigprisen man kan realistisk oppnå. F.eks Høvik megler med 1,19 for Princess 435 eller 2,69 for 2002 Princess 45 (er vel prisen for mye større modeller fra dette årstallet) gjør at det enten ringer folk med "skambud" eller ikke ringer i det hele tatt antar jeg.

Ellers så tror jeg megler ikke tilbød meg visning i helgen som var fordi dette var umulig for meg å gjennomføre, altså verken mekaniker eller @Chilli Solbris har fått forslaget om å reise forrige helg. Og om megler ikke gir noe svar snart så blir det kanskje for seint for å legge frem slikt forslag til helga som kommer også.

Ellers når det gjelder øvrige båter så tror jeg de færreste eiere ønsker at noen skal se på båten og bruke deres tid hvis man er uenig i prisen som er foreslått på finn. Noen er jo lite interessert i det hele tatt som eier ved Bergen. Og til andre som f.eks eier ved Sarpsborg hva skulle jeg si der? Jo jeg kan tenke meg båten men altså ikke til mer kronestykker enn hva tilsvarende 1999 Fairline kosta i Bergen.

Båten er jo ferskt ute og kanskje eier sitter og drømmer der om fullpris så med slik forslag blir man bare sagt hadet til, båten må jo få lov å stå usolgt før eiere begynner å tenke på rabatter eller at prisen kanskje ikke er oppnåelig. Det var i hvert fall tanken. Det er vel bare noen meglere som skynder seg til salget hvor de realistisk orienterer potensiell selger hva som er pris for å oppnå ett salg "her og nå".  Ofte blir det jo også en gevinst for selger siden vedkommende slipper mer kostnader med båten som vedkommende ville hatt ved å f.eks vente ett halvt eller helt år og istedet kan bruke pengene og få avkastning eller slippe renter eller kunne kjøpe "ny bruktbåt".

Eller som f.eks Storebro som er annonsert til 2,2 mill i Fredrikstad, skal jeg bare si at jeg har prøvd en med mye råere MAN motor hvor eier vurderte båtens verdi til 1,5 - 1,6 mill (uten å ønske å selge den) så jeg er interessert men til gjerne under den prisen siden motoren er mindre spennende enn den MAN som var på båten jeg fikk prøvd ved D5L kurs.

Det blir jo ikke noe av det er jo for meget sprik mellom hva folk ønsker å få og hva man eventuelt vil betale. Men når det kommer tilbud som den Princess 65 så er jeg jo veldig interessert siden prisen er jo veldig nærme noe jeg mener blir bra kjøp. Eller som Princess 55 som var i Stavanger men jeg var kanskje for dum i Desember 2023 til å skjønne at dette bør man kjøpe selv for 1,3 mill og ikke vente lenger, eller som Princess 415 hvor man kunne jo betalt kanskje de 850 000 pga motorene også hatt "midlertidig båt". Siden den ville antagelig ikke tapt noe særlig i verdi om man skulle solgt den etter noen år med læring for å kjøpe "finale båten".

Så det er derfor jeg kontakter de realistiske tilbudene hvor jeg får følelsen at det er mulighet at jeg betaler noe nærme ønsket pris. De andre er det jo ikke poeng å plage eierne av, når spriket mellom hva de vil ha og hva jeg ville betalt er for stort.


PS.

Quote

Alle båter i denne størelsen er et flytende hus og omtrent like spennende å kjøre, så det er ikke det det handler om. 



Det er godt mulig om du har "seilt" flere 10 000 timer i båt. Slik ingen store fly er spennende for flykaptein som har flydd 20 000 timer i lufta.

Men altså for meg som ikke har noe særlig erfaring jeg må vel si at D5L var veldig spennende tur og med den lyden fra motorene og hvordan de reagerte.... vel om NMKS hadde medregnet diesel i kursprisen og man skulle gitt på litt kraft på MAN motorene så kunne det fort bli sabla spennende å "seile" mer enn kanskje @Chilli Solbris måtte ønske med ukjente folk bak roret :lol::giggle:

 

Link to post
Share on other sites

Et dødsbo av en gammel driter som ligger i en innsjø i Sverige. Tenker turboer er rimelig tilsotet pga tomgangskjøring. Blir sikkert x antall kroner å betale for å få den løftet og transportert til næmeste sjø. Men dette er jo ting du sikkert har tenkt gjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Ingenting er noensinne enkelt altså "enorm gammel driter" er ikke blitt solgt men selvfølgelig har noen bydd på den så for å kjøpe må man betale 2,25 mill med EU MVA og uten norsk MVA. Altså det blir ikke 2,5 mill med norsk MVA.

Men dette går det kanskje an å overleve, nye tingen er at det er is på den innsjøen så man får ikke prøvd båten for å finne ut av eventuelle feil og må da egentlig kjøpe den uprøvd annet enn det man får testet i havn. Siden antar de ikke vil skrive avtale med forbehold om testing når det er blitt isfritt.

Men jeg synes "enorm gammel driter" er fortsatt med de MAN motorene "mer gøy" enn noe jeg har sett i Norge til salgs. Så skal vel muligens få dradd dit på lørdag om jeg får forklart foreldra at man behøver enda 250 000++ mer om den trenger norsk MVA for å være her.

Problemet er jo at man ikke får prøvd den og om mekaniker da kan oppdage alt ved å starte motorene i havn bare.

PS. @sap_2000 + @Chilli Solbris + @Komodo + resten som har masse erfaring: Er dette vanlig i Norge/Sverige at det ikke er selger som betaler for megler men at man som kjøper betaler separat til megler? Siden har aldri hørt om noe lignende opplegg før.

Link to post
Share on other sites

Vel det ser ut som det er i orden egentlig, siden det er faktisk ingen svensk megler med der så jeg vil ikke betale for 2 meglere (hvor den ene ville være innbakt i prisen da).

Men siden det ikke var mulig å sjekke båten fordi innsjøen er fylt av is så fikk jeg beskjed av megler at man kunne se på den etter påske så da antar jeg den ikke blir solgt før dette. Men siden prisen var høyere + MVA av høyere pris så må jeg i påsken ta ny runde med foreldre for å finne ut av om jeg fortsatt har råd (skal jo også ha båtplass og hentetur og 20 extra fendere og gjerne noen "små penger" til de bøttene og spannene som skal gå til vedlikehold.

Så da blir det eventuell sjekk av båt inkludert "prøveseiling" etter påske i en helg. Skal si ifra i så god tid som mulig @Chilli Solbris når jeg vet dette kan foretas siden vil vel fortsatt ikke ha D5L printa ut enda og det er jo fint om du også kan se på motorene når du har de samme motorene selv i tillegg til mekaniker. Mekaniker pleier å kunne alt sammen men han er jo også optimistisk til at alt kan fikses så det kan være fint med flere synspunkter på såpass dyr båt.

Har ellers også spurt megler om all slags mulige tilbud som ikke er i Middelhavet (da det blir for dyrt å reise dit og sjekke om man eventuelt ikke kjøper + transport og MVA vil på rimeligere båt koste mer enn båten) men om ikke i Norge så gjerne i Sverige, Danmark eller Storbritannia. Altså alt fra Princess 415 til Princess 65 og tilsvarende Fairline og andre båter uten aktercabin med mindre det er en Storebro. (Men jeg vet jo ingen vil selge Storebro rimelig nok hvis Storebro 500 med MAN motorer og hvor alt fungerer er verdt 1,5-1,6 millioner i Norge).

Siden jeg har jo fått med meg at det kanskje er lurt med mindre båt til å øve på så har da spurt megler om slike også dersom om de er i samme stand om 1 eller 2 år så kan de selges til samme prisen og eneste tapet blir megler salær. Da kan det jo gå an å bytte båt og ha større senere med mindre man får et utrolig tilbud allerede nå på den større båten slik den Princess 65 virket som helt til den ble dyrere.


 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 8 minutter siden:

Siden jeg har jo fått med meg at det kanskje er lurt med mindre båt til å øve på så har da spurt megler om slike også dersom om de er i samme stand om 1 eller 2 år så kan de selges til samme prisen og eneste tapet blir megler salær. Da kan det jo gå an å bytte båt og ha større senere med mindre man får et utrolig tilbud allerede nå på den større båten slik den Princess 65 virket som helt til den ble dyrere.

 

Dette, er det mest fornuftige jeg har sett du har skrivd i hele tråden din :) 

 

Det og gå gradene, fra liten til stor, er absolutt noe av det lureste du kan gjøre. I tilegg så kan du jo håndtere båten og alt selv, slipper og ha med mannskap på hver eneste tur. Da er det fort gjort og ta seg en tur ut for å fiske 

 

Eneste måten og bli flink til noe, er timer timer timer, kunnskap kan ikke kjøpes, det må læres.

 

Det er stor forskjell på båtfolk og folk i båt. Det du har skrevet over her er første tegn på at det begynner og bli båtfolk av deg 

Link to post
Share on other sites

@Eika Tipper det blir akkurat samme "mannskapet" i form av i det minste onkel med som det var med Alicraft og alt annet. Og mindre betyr ikke liten den må være stor nok til bølgene utpå Skagerrak slik at man ikke får bare 1 dag i året hvor det er helt flatt. Så "liten båt" det er noe på størrelse av Princess 415/Princess 45. Jeg så jo en lignende Fairline annonsert i det siste men det var med akkurat den Caterpillar motoren som er omtalt som noe man ikke vil ha i båten.

Ellers når det gjelder de "bølgene" så fikk jeg trolig faktisk forklart hva jeg mente når det var bittelitt sidesjø på Storebro 500 til @Chilli Solbris slik sjø er det hele tiden i Skagerrak selv på 100 % vindstille dag (det er kanskje en eller to dager i året hvor det er helt flatt da) og i slik sjø rullet Alicraften såpass at man måtte holde seg fast i båten. På Storebro 500 var dette knapt merkbart at den beveget seg bittelitt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...