Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

@Martine29f Hvorfor skulle det være lite smart? Folk vil jo selge båt og jeg vil jo kjøpe båt. De som vil selge til riktig pris får jo solgt øyeblikkelig og der prøvde jeg jo også å kjøpe og hadde trolig fått kjøpt Princess 45 om ikke det var for foreldras sumling.

Når det er båter til overpris da blir de jo ikke solgt likevel med mindre de aksepterer ett bud under utgangsprisen, og dersom de virkelig vil selge er det jo fullstendig hipp som happ hvem de selger til så lenge de får pengene på konto.

Enten så vil folk selge eller så vil folk ikke selge, når jeg skulle selge Alicraft brydde det meg absolutt ikke hvem som kjøpte den så lenge jeg fikk solgt den noe jeg fikk veldig raskt etter annonsen da jeg gadd ikke å "leke" med å sette den ut til høypris. Jeg satte den ut til en riktig pris og den ble solgt med engang nesten. Det er ikke noe poeng å sette ut noe til høypris med mindre man håper at man er den 1 promille "lucky selger" som møter en kjøper som skal ha noe her og nå og ikke vet hva det burde kosta og ikke vil vente heller og liker bare det han ser.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 23 minutter siden:

De som vil selge til riktig pris får jo solgt øyeblikkelig og der prøvde jeg jo også å kjøpe og hadde trolig fått kjøpt Princess 45 om ikke det var for foreldras sumling.

 

Det er ingen selvfølge at alle er enige med deg i hva som er "riktig pris". Det bør du egentlig innse etter å ha bommet på flere båter som du trodde var priset til "feil pris". Riktig pris er det som "noen" er villige til å betale. Og den "noen" trenger slett ikke være deg. Prisen du synes er alt for høy synes kanskje en annen er helt kurant. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

@index Alle lærer jo jeg har også lært av å følge med på markedet. Så Princess 55 med VP122 som var overhalte var veldig bra pris eller faktisk kupp for 1,3 mill, Princess 415 til 850 000 var bra kjøp og Princess 45 med overhalte motorer, nye tanker, aksler og overhalt tilbehør var kjempe kupp til 895 000.

Derfor ble jo båtene solgt veldig raskt fra de ble annonsert. Det ble også båten i Stavanger til tross for CAT 3208 motor da den hadde en kjempekupp pris for noen som ikke har lest hele lista på forumet om hvordan akkurat denne motorn liker å totalhavarere og det er jo greit de fleste synes ikke at motor er "det aller helligste" ombord.

Men hvis man følger med på markedet så ser man båter som ikke blir solgt til diverse priser og bare står der, selvfølgelig kan det være riktig pris for noen men når en båt står i flere måneder så er sjansen for denne noen veldig lav og like lav om denne noen kjøper og tror han får samme pris om f.eks 1 år eller 2 år når det skal byttes båt.

Så ja man kan jo vente i år og dag på noen som synes prisen er kurant og det er jo riktig strategi om man fortsetter å bruke båten. Men det finnes jo folk som enten trenger pengene til noe annet (og det er jo leit å betale vedilkehold og ikke få kjøpt denne noe annet eller å betale renter på lån til noe annet) eller folk som skal ha en annen båt og vil ha den nå eller har kanskje kjøpt. Og da skal noen betale sabla høy pris hvis det skal lønne seg å vente mer enn max 1-2 måneder med salget. Risikoen er jo at det kan gå ett år f.eks og man får fortsatt ikke solgt til "sabla høy pris" og må kanskje ta til takke med den prisen man kunne fått øyeblikkelig uka etter førstegangs annonsering, da er det jo ett stort tap for selger. Når jeg selger noe så foretrekker jeg pengene her og nå fremfor risikoen for å tape på å vente i evigheter + om man har solgt til høyere pris så kan jo kjøper ha mer "berettigede forventinger" utifra prisen.

Men klart det finnes kjøpere som får ideen "båt" og kjøper dagen etter den første de ser og liker. Og det finnes også folk som meg som tenker at båten skal muligens selges i fremtiden også fordi det ikke er en "enorm driter" som man har drømt om men noe på veien for å komme seg utpå havet tidligere.

Link to post
Share on other sites

Det finnes like mange teorier og tanker rundt dette som det finnes kjøpere og selgere. Men faktum er at gode båter blir solgt til den prisen de er verdt. Dårlige båter blir også solgt bare prisen blir lav nok. De siste blir ofte solgt til drømmere som tror det bare skal litt pussing og lakking til for at de skal bli like gode som den dyrere, bedre vedlikeholdte og bedre utrustede variantene. Og de blir like ofte vidersolgt til nye drømmere når realitetene omsider slår inn...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

@index Men det er jo forskjell hva folk synes er viktig ved tilstanden om det er kun det tekniske eller om båten er fin innvendig osv.

Siden båten kan jo se ut så som så innvedig og ha splitter nytt drivverk med overhalte motorer osv. osv. og en annen båt kan jo se ut som hotellrom pynta og flott innvendig men ingen har kikka oppi motorn. Det var jo en tråd fra @kdtran hvor han kjøpte perfekt innvendig båt men måtte fikse alt det tekniske uten at dette var ideen før han kjøpte denne.

Så den Princess 45 som ble solgt til 895 000 vil muligens ha mindre utgifter til vedlikehold av drivverk en nyere båt hvor det ikke er noe nytt ved drivverket og man har heller ikke overhalt motorne. Så det jeg ser er at "kupp" forsvinner øyeblikkelig og da mener jeg i forhold til båtens tilstand og ikke vilkårlig tilstand. Altså Princess 45 som ble solgt i Brønnøysund trolig til 795 000 var 100 000 billigere og selv om denne også stod i Horten og man kunne se bort ifra henting så var jo den som ble solgt i Horten mye mer kupp til 895 000.

Men om f.eks en båt som ikke har samme tilstand på drivverk blir solgt til 1,19 millioner så blir den jo ikke solgt til den prisen med mindre det er en kjøper som vil ha akkurat det der og ingenting annet og det skal også skje her og nå. Det er båter som er annonsert som dyrere som ikke er "bedre vedlikeholdt" de er bare dyrere fordi dyrere det er det som er poenget.

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 5 minutter siden:

@index Men det er jo forskjell hva folk synes er viktig ved tilstanden om det er kun det tekniske eller om båten er fin innvendig osv.

 

Nettopp! Det du anser som ikke viktig kan andre være villige til å betale 2-300.000,- ekstra for. Sånn er det bare.

 

Jeg ser du henger deg opp i at den båten du så på hadde blitt overhalt for 2,5 mill, det tyder jo på at den har vært dårlig vedlikeholdt i utgangspunktet siden den hadde behov for såpass utlegg. En tilsvarende båt som har blitt pertentlig vedlikeholdt men ikke overhalt kan ofte vise seg å være i like god eller bedre stand. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

@index

Quote

Det du anser som ikke viktig kan andre være villige til å betale 2-300.000,- ekstra for.


Nettopp, men dette som ikke har noe med sjødyktighet og teknikk å gjøre kan man også trolig få fikset til slik sum. Imens om det som jeg anser som viktig "dævver" så er summen flere ganger båtens verdi om noen gjør det på verksted istedet for å privat deltids ansette "mekaniker" f.eks. 

Det er godt mulig båten ble dårlig vedlikeholdt i utgangspunktet men etter overhalinga er jo motorene ikke rukket å "dævve" på nytt samtidig har man splitter nye deler og f.eks drivstofftanker dævver vel ikke på 1 år fra de er nye det er vel garanti på oppmot 5 år. En båt som ikke har nye deler kan umulig være i bedre teknisk stand om f.eks drivstofftanker er 30 år gamle så blir de jo ikke det samme som splitter nye. Men ja motorer kan kanskje være like gode som overhalte men kodeordet er "kanskje" og det kreves mye sjekking av mekaniker når man ikke får en lapp hvor det står at noen har brukt utrolige summer på et verksted med dokumentasjon.

Uansett nye deler er nye de har ikke rukket å bli "misligholdt" så da er de 100 % bedre enn selv den best vedlikeholdte del som er 30 år. Og det er jo derfor man får følelsen av at noe er dyrere fordi dyrere. Men klart kjøper noen en båt pga. interiør så blir det noe annet helt til den dagen den virkelig dyre regninga kommer. Det som f.eks @kdtran fikset på sin Princess 45 måtte jo være flere ganger så dyrt enn om han kjøpte en hvor dette var bra fra før av og skulle fikse interiøret istedet f.eks.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 3 minutter siden:

@index


En båt som ikke har nye deler kan umulig være i bedre teknisk stand om f.eks drivstofftanker er 30 år gamle så blir de jo ikke det samme som splitter nye. 

 

En 30 år gammel drivstofftank uten antydning til tæring er minst like god som en ny tilsvarende. Hvorfor skulle det være en forskjell her?

 

Hva som er dyrest å reparere av teknisk og kosmetisk vet du lite om før du faktisk står i situasjonen. Men godt vedlikehold gjør at du som oftest slipper begge deler. Kjøp av en eier som har vært glad i båten sin og behandlet den deretter. Det er verdt noen ekstra kroner. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

@index

Quote

Kjøp av en eier som har vært glad i båten sin og behandlet den deretter. Det er verdt noen ekstra kroner.


Dette er jeg helt enig i. Men poenget at hvis man ikke har regninger fra verksted eller dokumentasjon i form av bilder som f.eks i @Chilli Solbris eller @kdtran sine tråder så har man bare "eiers mening" om at båten har blitt behandlet "sånn og sånn" og da er jo alt opp til hva mekaniker finner ut av. Så dokumentasjon på vedlikehold er utrolig mye verdt.

Hvis det ikke er noe spesielt dokumentert så får man ofte følelsen av dyrere fordi dyrere, et pent interiør betyr jo ikke "frisk og god motor" noe man kan se i @kdtran sin tråd.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 12 minutter siden:

Men poenget at hvis man ikke har regninger fra verksted eller dokumentasjon i form av bilder som f.eks i @Chilli Solbris eller @kdtran sine tråder så har man bare "eiers mening" om at båten har blitt behandlet "sånn og sånn" og da er jo alt opp til hva mekaniker finner ut av. Så dokumentasjon på vedlikehold er utrolig mye verdt.

 

I begge disse tilfellene har vi jo eiere som har tatt tak i vedlikehold av båter som trengte det. Ingen av disse har hatt motorhavarier, men man vedlikeholder selvfølgelig det man finner ut er modent for det. Sånn er det å ha båt, det dukker alltid opp noe samme hvor bra man tror det er. Og en mekaniker er heller ingen mirakelmann, han kan ikke finne feil som ikke har oppstått ennå. I de fleste tilfeller tror jeg faktisk at en ansvarlig eier er bedre enn en innleid mekaniker her. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvis interiør er pent og rent og velholdt, rett og slett tiltalende, så kan du nesten banne på at også motor mv er holdt vedlike. Ser båten innvendig ut som en "eldgammel utedo" derimot så er motor kanskje heller ikke vedlikeholdt så nøye. Men den store smellen kommer uansett før eller seinere. Og det nytter vel ikke å dokumente den daglige pleien år etter år. 

 

 

Link to post
Share on other sites

@Martine29f

Quote

Hvis interiør er pent og rent og velholdt, rett og slett tiltalende, så kan du nesten banne på at også motor mv er holdt vedlike


Se på @kdtran sin tråd om Princess 45 hvordan interiøret så ut og var vedlikeholdt og tiltalende og deretter se hva han fant i motorrommet og måtte fikse. Derimot så ikke Princess 45 i Horten spesielt vakkert ut men når noen har allerede tatt den store smellen så er det ikke så sannsynlig at noen har rukket å misligholde alt det tekniske på så kort tid, så en god pleie fra mekaniker og det tekniske på den Horten båten vil sikkert leve i flere år til uten store smellen.

@index Det var jo ikke motorhavarier men f.eks båten som @kdtran kjøpte så jo vakker innvendig ut men om han ikke gjorde fiksinga på motorer så ville det jo endt med motorhavari og jeg tipper regninga for fiksinga var vel på nivå med hva båten kostet. Denne regninga slipper sikkert den som kjøpte båten i Horten, så poenget er å finne en båt hvor man også slipper den regninga og om man ikke kan være like sikker på dette så i hvert fall ikke betale 300 000 mer for noe som muligens er verre tilstand siden de ikke er mulig å finne ut av.

For øvrig liker jeg bedre Princess 45 design uten crewcabin på så liten båt enn f.eks Fairline sin design hvor det også innvending er laget "utradisjonell" salong nede. Siden det vanlige er jo korridor med baugcabin foran og sidecabin på ene siden og dass på andre siden. Men om prisen er lav så er det jo hipp som happ med designet men når prisen er høy så blir man pirkete på hva man liker best :giggle:

PS. Man trenger ikke fagmann for å vedlikeholde interiør som ikke er kritisk for båtens sjødyktighet, men til motor med tilbehør derimot... der blir det ikke like bra med "handyman snekker som fikser "alt" til lav timepris". Der vil man ha ekte tipp topp fagmann som "mekaniker" som jeg kjenner og delene er også sabla dyre + man trenger maskiner for å få ut motorer osv osv.

Link to post
Share on other sites

Martine29f skrev for 4 timer siden:

Synes det er lite smart å kommentere båter som ligger for salg. Skal ikke se bort fra at noen medlemmer her inne kjenner båtselgerne og sier fra om polakken med skambud og "gamle dritere"🙂

 

Eller at selgeren faktisk er medlem her og leser hvordan båten blir snakka om og hvordan det skal prutes og priser sammenlignes som fugl og fisk

Link to post
Share on other sites

@Eika Hvis man vil selge noe så vil man selge dette, hvis man ikke vil selge det så kan det jo stå der til evig tid.

Når jeg solgte Alicraft så var det jo uinteressant om hva folk mente, det interessante var om de ville kjøpe den og betale for den. Noe de også gjorde siden jeg gadd ikke noe "leke pris" også sitte der månedsvis og kanskje til slutt måtte selge uansett for samme prisen som tar en uke å få solgt.

Når det gjelder sammenligninger så er det jo klart man alltid gjør i ett marked hvor produktene er lignende som f.eks Fairline og Princess og motorne som sitter inni er samme modellen. Så da blir det jo sammenligning av dokumentert teknisk tilstand.

Blir jo som den "lille" Fairline utenfor dørstokken, selger sa jo rett ut at Princess 415 ble solgt under markedspris så hans båt var dyrere fordi han mente man kunne få mer penger ikke fordi den var bedre. Og da kan jo også selger sitte og vente er jo selger sin sak men han var jo veldig ærlig på saken.

For øvrig er jo "stor/svær/enorm gammel driter" nymotens kjælenavn som forumet fant vel på. Nå ser jeg på det som "gammelt ræl som driter eksos" og ikke som forståelsen "dass", men jeg skal ha seriøst dette som navn på båten avhengig av størrelsen det skal stå på hekken med store bokstaver og frembringe smil i havna :giggle::lol:

Link to post
Share on other sites

@ohio Forsøkte virkelig på lørdag for 2 uker siden men forventet ikke en "stunt" fra mine foreldre på 20 minutter når man måtte bestemme seg med engang fordi det var et virkelig kupp.

I løpet av tiden fra Oktober 2023 så var det vel 3 gode kjøp hvor Princess 55 til 1,3 mill og denne Princess 45 til 895 000 var vel de beste med mest fungerende båt per krone, også var Princess 415 bra kjøp til 850 000 NOK. Så antar det vil gå litt tid før neste kupp dukker opp.

Så da er det vel bare å se på det som er tilgjengelig med høy utgangspris (eller ikke akkurat det man ønsker) også se om det er noen selgere som har "mørnet" nok til å være klare for ett salg når jeg gir ett bud.

Ellers kommer jo sen sommer / tidlig høst og da kommer vel de beste tilbudene og mest motiverte selgere som ikke vil overvintre og aksepterer kanskje ett lavere bud.

Link to post
Share on other sites

@ohio I fjor var jeg for sent ute på høsten og ikke klar med penga. Når det er sen høst så har mange allerede godtatt å overvintre med båten og vente til våren.

Jeg har lært noe siden da, ville jo betale for Princess 45 med engang uten å prute fordi det var ett godt kjøp og ikke som disse utgangsprisene som man må prute ned med mindre man vil kjøpe noe til overpris.

Problemet var at resten av penga på mandag ikke var godt nok og foreldra mine til tross for at de lovet noe annet måtte ta "ett lite sirkus" på 20 minutter også var det for seint å kjøpe da etter de 20 minuttene.

Om det var megselv fra høsten så hadde jeg vel venta lenger med å ta kontakt og bestille besiktigelse enn det tok å selge den båten.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev On 10.5.2024 at 18.57:

Problemet var at resten av penga på mandag ikke var godt nok og foreldra mine til tross for at de lovet noe annet måtte ta "ett lite sirkus" på 20 minutter også var det for seint å kjøpe da etter de 20 minuttene.

 

XardasKSP skrev On 10.5.2024 at 18.47:

 

@ohio Forsøkte virkelig på lørdag for 2 uker siden men forventet ikke en "stunt" fra mine foreldre på 20 minutter når man måtte bestemme seg med engang fordi det var et virkelig kupp

 


den forsvant foran nesen din fordi du nok en gang trodde noe som viste seg feil og drøyde hele uken før du så på den.  
hadde du fulgt rådene du fikk på både P55, 415 og nå sist den P45 hadde du kunnet handle alle sammen.   
 

Spent på neste som dukker opp.  Du skal ha bra flaks om det dukker opp tilsvarende som P415 og spes den P45.  Hvertfall til den prisen.  
kan knapt huske å ha sett noe bedre deal på 20 år.   
 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@sap_2000 Jeg trodde vel foreldra mine mente det de sa, men jeg har ikke forklart dem kanskje godt nok hvor bra deal det er når dette er seriøst overhalt.

 

Quote

Spent på neste som dukker opp.  Su sjal ha bra flaks om det dukker opp tilsvarende som P415 og spes den P45.  Hvertfall til den prisen.   


Vel nå var Princess 45 den beste dealen av dem alle, men enten er jeg uvitende eller så hadde jeg aldri plassert Princess 415 like høyt. Motorene var jo ikke overhalt så da var den ene motor på Princess 45 til og med nyere med produksjonsår for å ikke snakke om overhaling. Ellers var det jo ved Princess 45 nye tanker, nye akslinger og gir ol. var overhalt. Så denne dealen kommer jo ikke fort dessverre.

Jeg ville vel sagt at Princess 55 med overhalte VP122 til 1,3 mill i Stavanger var mer deal enn Princess 415 til 850 000. Men uansett var alle 3 båtene god deal og tok plass innenfor en periode på 6 måneder.
 

Quote

kan knapt huske å ha sett noe bedre deal på 20 år.


Det store håpet mitt er da at du ikke har sett på båtmarkedet hver dag med "publisert" 35+ fot kriterie på finn og at det har vært noe mer slike kupp de siste 20 årene. Ellers så var det bare utrolig med 3 kupp på 6 måneder.

@Martine29f Jeg trodde da virkelig jeg ville overaske forumet med "kjøpte båten" den lørdagen, tok jo bildeserie og hele pakka etter å ha sett de regningene på nye ting og overhalinger. Virkelig trodde det men det ble vel da til ett for meg også frustrerende bortforklaring istedet for "kjøpte den" som med Alicraft 31.

Den Princess 45 kommer jeg til å gnage lenge på at jeg ikke har kjøpt. Mye mer enn de 2 andre kuppene siden de var ikke så ekstreme at det ikke skjer igjen.

Link to post
Share on other sites

@ohio

Quote

Få ut fingern vil nå jeg si 🎙️


I momentet er det ingenting annonsert som man ikke må gi ett "skambud" på for at det skal være "kupp pris". Men skal nok være raskere neste gang noe virkelig tilbud kommer til og med så rask som "storme brygga samme dagen" om noe er i nærheten av hva den Princess 45 var med tanke på tilstand av drivverk og pris.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev On 10.5.2024 at 18.57:

Problemet var at resten av penga på mandag ikke var godt nok og foreldra mine til tross for at de lovet noe annet måtte ta "ett lite sirkus" på 20 minutter også var det for seint å kjøpe da etter de 20 minuttene.

Pluss at du ville ta et forbehold om at ikke mekanikeren din fant noe feil.

 

Hadde jeg vært selger så hadde jeg også heller solgt med en gang til en som har sett på båten og er fornøyd med den og har pengene klar nå.

 

Skal man heller selge til deg så er det mange usikkerhetsmomenter og det kan godt hende du skal prute på ting du finner og det kan hende kjøperen som stod klar til handel finner en annen drømmebåt dagen etter man sa "Salget gjennomføres først om noen dager, for da skal en polakk ha med mekanikeren sin til å se på båten, og da har polakken kanskje fått låne penger av pappaen sin og fått overført dem til Norge."

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev On 10.5.2024 at 16.47:


For øvrig er jo "stor/svær/enorm gammel driter" nymotens kjælenavn som forumet fant vel på. Nå ser jeg på det som "gammelt ræl som driter eksos" og ikke som forståelsen "dass", men jeg skal ha seriøst dette som navn på båten avhengig av størrelsen det skal stå på hekken med store bokstaver og frembringe smil i havna :giggle::lol:

Vi venter spent på hva det vil stå med store bokstaver på hekken, her er noen navneforslag:

 

DRITER'N SOM DÆVVER

 

STOR GAMMEL DRITER

 

FLYBRIDGE FLYGER'N

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...