Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Blir jo hva man liker best er jo sikkert enda mer morro med motorsykkel enn med Lotus men begge deler blir lite gøy i storm med sidevind på autobahn.

Akkurat som en liten speedbåt som går i 80 knop ikke nødvendigvis er det man føler seg tryggest i når plutselig 1 meter bølger blir til 2 meter bølger på Skagerrak. Men en "enorm driter derimot" og denne behøver jo ikke å være "kjedelig" som en buss. Den kan jo være motorisert med enorme MAN eller MTU motorer og være "sjøens Alpina B7".

Og fiske skulle jo gå an uansett farkost bare den flyter på vannet såvidt jeg har forstått så gikk det selv med enorm treskøyte.

Link to post
Share on other sites

Du får ALDRI en båt på 50-60-70fot til og bli like leken og rask som en b7. Men du kan jo kjøpe en pershing for eks som er det nærmeste man kommer i den størrelsen og farta den gir, eller en technomar. 

 

Jeg var med å kjøre en 58fots technomar med 2550hk (3x850 seatek) fra Kragerø til Strømstad. Vi greide turen på under 1 time men det gikk 600liter diesel også på den turen. Vi logga vel 63 knop på det meste men hadde 150-200rpm til man kunne ha pressa hvis man absolutt vil utsette motorene for det 

 

Da vil jeg heller kosekjøre en liten speedbåt over (som jeg har gjort flere ganger) og bruke ca 5-8% av drivstoffet som den over slukte i seg. 1m sjø går fint det, 2m blir slitsomt i lengda, men det gjør det nesten uansett hva man kjører. 

Link to post
Share on other sites

Ringte for øvrig denne https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=346372752 stort sett for å se på den og finne ut av hvorvidt den er i eksepsjonelt bra tilstand eller kunne koste noe mindre siden Princess 415 med bedre motorer kostet 850 000 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=336130829

Men det virket som at eier synes snarere Princess 415 var for billig enn at hans båt var altfor dyr eller i noe eksepsjonelt topp tilstand utenom en fortelling om tepper (som om tepper hadde noe med båtens tekniske tilstand å gjøre). Eier hadde ikke tid nå så muligens jeg får sett den til neste helg på søndag.

Tenkte jo på noe "midlertidig båt" som jeg kan jo få råd til selv om jeg har investert 50 000 euro. Men den må jo ha riktig lavpris i forhold til hva Princess 415 med bedre motorer kostet. Men det skader jo ikke å få ett inntrykk av båten. Hadde bare den Princess 415 ikke ligget i Tanum men i Porsgrunn så hadde jeg kanskje allerede hatt båt.....

 

PS. Fikk for øvrig dradd på tur for å se båter i nærområdet, Langesund virket fullstendig ribbet for "store gamle dritere" det var for øvrig ikke nye heller. Største båtene var Fairline 36 Turbo (tror det var den) Princess 35 og Viksund 1030 som jeg så ved bryggene. Hadde jeg ikke nylig vært i Horten ved D5L hvor havna var fylt til randen med "store, svære og enorme gamle dritere" så hadde jeg nesten trodd at olja tørka ut eller Rødt vant valget med rent flertall imens jeg var i Polen. Siden det var ikke akkurat "havna i Kristiansand på 90-tallet om sommern".

I denne store båtløse havna i Langesund virket faktisk Princess 35 og det jeg tror var en Fairline 36 Turbo ikke så "små" når det ikke var noe "konkurranse" å se

Som trøst solgte de godteri til lavere KG pris enn i Polen på Langesund sin SPAR butikk (89,90 NOK per KG har jeg ikke sett noensinne kanskje 20 år siden i Norge). Så med godt påfylte poser og "mjauende" hund og en mor som prøvde å holde på den dro vi videre til Stathelle Marina.

Og der var det jo noen båter å se på bla. en Princess 45 som virket samme årgang som den i Bergen som er til salgs for 2,5 mill ++. Heldigvis var det også ved den store brygga noen mer aktuelle modeller (eldre altså mer båt per krone) hvor det var bla. Princess 415 som virket som en virkelig bred båt til å være såpass "liten" og minnet meg på at det var dumt å ikke få kjøpt den til 850 000.

Møtte også noen hyggelige folk med en Nord West 390 som var litt yngre 2004 modell og ment å ha kosta 1,65. De fortalte litt om båten, men det virka ikke som at de har fått mye båt per krone der på brygga. Men Princess 415 minnet meg på at jeg trodde den var betydelig mindre enn den faktisk var, tror ikke den var spesielt mye mindre enn hva Princess 45 må være (uten at jeg har sett noe Princess 45 av riktig årgang å sammenligne med). Båten var i hvert fall veldig bred noe som er jo veldig bra med tanke på stabilitet.

 

Link to post
Share on other sites

@Eika Jeg var der men kom ikke frem siden det eneste åpne var en enorm haug med dekk og Wector var stengt for helga så antar den var som Sildeberget, kun de som har plass der får kommet inn.

Men litt rart nå som det er plasser i Langesund at det var så få båter der, det er jo så nærme Skagerrak at man sparer jo inn båtplassen i bare drivstoffet det tar for sommerturene frem og tilbake via Langesundsfjorden. Men kanskje alle "store/svære/enorme dritere" er hos Wector. Siden om Kristiansand kunne være sommerns Monaco i Norge, så tror jeg ikke Horten er akkurat Norges svar på "vinter Monaco" så det må vel finnes store båter også her i området.

I Horten var det jo stappfullt som i Kristiansand om sommern.

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 22 timer siden:

Ringte for øvrig denne https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=346372752 stort sett for å se på den og finne ut av hvorvidt den er i eksepsjonelt bra tilstand eller kunne koste noe mindre siden Princess 415 med bedre motorer kostet 850 000 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=336130829

Men det virket som at eier synes snarere Princess 415 var for billig enn at hans båt var altfor dyr eller i noe eksepsjonelt topp tilstand utenom en fortelling om tepper (som om tepper hadde noe med båtens tekniske tilstand å gjøre). Eier hadde ikke tid nå så muligens jeg får sett den til neste helg på søndag.
 

Igjen sammenligner du pris på båter du ikke har sett og på alt for tynt grunnlag.

 

Uansett tenker jeg dette er helt unødvendig/uklokt å trekke frem i første kontakt med selger. Hva en tilfeldig båt har blitt solgt for tidligere i vinter er nok fullstendig irrelevant for selger.

 

Princess 415 ble vel solgt relativt raskt og var nok godt priset. Gode muligheter dukker opp fra tid til annen og ender gjerne med raske salg. Historiske annonser har liten verdi annet enn at du vet hva som har vært oppnåelig, vanskelig å bruke som forhandlingsargument.

 

Lykke til med jakt på ventebåt:smiley: 

Link to post
Share on other sites

Men nå har jo faktisk ts begynt å dra rundt i nærområdet for å se på båter...og har oppdaget at de er "svære" også de såkalte "ventebåtene". Båter som for de fleste av oss her inne er uoppnålige. Hva skjer når "the final båt" dukker opp og en "eldgammel driter" må selges i full fart...til meget høy pris, selvfølgelig. 

Link to post
Share on other sites

@Olepo Hele ideen er jo å finne slik mulighet, tråden handler jo ikke om å betale full markedspris for middelstor båt :giggle:

Alicraft ble jo også kjøpt rimelig spesielt med tanke på at den ikke "dævvet" slik mange folk trodde den måtte utifra prisen.


@Martine29f I havn virker de ganske greit store, men så blir de fort til ett bittelite nøtteskall når man er ut på Skagerrak en vanlig fin dag da det er nesten "flatt" (nesten flatt betyr at det fortsatt er 1 meter bølger der, helt flatt er det kanskje 2 dager per år).

Uoppnåelig og uoppnåelig, jeg tror det handler om prioriteringer i ett land som Norge hvor alle som jobber kan tjene penger. https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/lonn-og-arbeidskraftkostnader/statistikk/lonn

Er vel mer hva man bruker dem på: https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/pKx8w/alkohol-forbruk-foelger-velstanden ganger vi opp dette med inflasjon så får vi noe rundt 40 000 i dagens kroner per år.

https://www.skagenfondene.no/fond/skagen-global-a/

Så bruker vi kalkulatorn og regner med "Ola nordmann" var 18 og putta 40 000 på fond i 2005 og deretter sparte 3333 kroner per måned istedet for å feste eller reise på sydentur osv. (siden fest og drekke var bare 21 000 datidens kroner i 2005 så vi legger på flere fornøyelser vedkommende kunne latt være) så hadde da "Ola Nordmann" i 2025 vært 38 år gammel og hatt ca. 3,5 mill kroner på konto og vært klar for "enorm driter" med penger til overs for drivstoff.

Dette uten å gjøre noe som helst altså verken jobbe som noe annet enn vanlig industriarbeider eller investere i noe finurlige greier. Bare en vanlig allment fond man ikke trenger å gjøre noe som helst med.

Og at dette er sant bekreftes jo av havna i Horten siden jeg tror ikke alle rike mennesker i Norge holder båten sin i Horten havn og at det er Norges svar på Monaco (Jeg kunne forstå Kristiansand siden det er vakkert om sommern, men hva er vakkert med Horten i starten av mars? ).

Er vel bare i Langesund hvor folk mista interessen for båt, det var jo før venteliste 10 år for båtplass, nå er det jo fritt frem å leie båtplasser de annonserer dem til og med på finn. Så det er vel bare lokalbefolkningen som slutta å like båt.

Med andre ord "litt mindre store dritere til 1 mill eller mindre" er absolutt ikke uoppnåelige for noen som helst i Norge, spørsmålet er hvordan man forvalter penga sine. Og hele greia starter når man er 18, men det er jo aldri for sent å snu med mindre man er allerede på lista til neste luksusfellen episode.

Men jeg skjønner det er vanskelig i ett land hvor folk skal straffes for å være fornuftige med ting som formueskatt osv. imens de belønnes for å være dumme med skattekutt på gjeld og sløsing. Men det er alltid mulig å kjøpe eiendom og deretter belåne eiendommen for å kjøpe båten. Dersom noen synes det går "over stokk og stein" at man skal finansiere naboen som fester hver helg og sløser alle penga på sydenreiser og flyturer osv. osv. fordi man har valgt å spare til en båt og ha det morro på en annen måte. Så får man skatteoptimalisere seg selv ved å kjøpe ting man ikke vil ha egentlig og ta lån på det. Banken er happy at staten vil ha det slik.

For øvrig det finnes ikke noe "the final one" siden det vil jo alltid dukke opp et utrolig tilbud på noe før eller senere. Det er bare det at dersom det skal brukes over 2 mill kroner så må båten virkelig gjøre ett sinnsykt enormt inntrykk og føles som DEN ENORME DRITERN. Men om jeg kun bruker i underkant av 1 mill så kan jo båten bare være en "liten midlertidig urgammel driter" som holder for å ha det gøy på sjøen og komme til 10 gradern eller reise på tur langs kysten og prøve å finne fisken andre steder i Norge.

Med andre ord: Størrelsen skal reflektere prisen i kroner brukt på båt og tilhørende vedlikehold.

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 3 timer siden:

@Eika Jeg var der men kom ikke frem siden det eneste åpne var en enorm haug med dekk og Wector var stengt for helga så antar den var som Sildeberget, kun de som har plass der får kommet inn.

Men litt rart nå som det er plasser i Langesund at det var så få båter der, det er jo så nærme Skagerrak at man sparer jo inn båtplassen i bare drivstoffet det tar for sommerturene frem og tilbake via Langesundsfjorden. Men kanskje alle "store/svære/enorme dritere" er hos Wector. Siden om Kristiansand kunne være sommerns Monaco i Norge, så tror jeg ikke Horten er akkurat Norges svar på "vinter Monaco" så det må vel finnes store båter også her i området.

I Horten var det jo stappfullt som i Kristiansand om sommern.

 

 

Jeg vet ikke om noen andre i nærheten, som har utstyr til å løfte 50+ fotere

 

Har du sett båten som ligger innerst ved arcaden i Skien nå? Den er til salgs av en bekjent :) 

Link to post
Share on other sites

@Eika Har ikke vært i sentrum av Skien for å se etter båter. Er den på finn?

 

Det er godt mulig alle båtene er hos Wector. Men det må jo være rimeligere å dra dit for å ha opp båten og fikse den på land, enn å reise hver gang over hele Langesundsfjorden for å dra på tur.

 

Så jeg er glad det finnes plasser i Langesund. Da er det ikke langt for å komme seg ut på Skagerrak.

Link to post
Share on other sites

Har ikke giddi og sett på finn på lenge, men vil anta den ligger der. Bare se på princess i Skien 

 

Hvis du bekymrer deg for drivstoff forbruket fra wector ut til Langesund, så har du ikke råd til en sånn båt, enkelt og greit, for det er bare 5-6-7nm. 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 5 minutter siden:

Har ikke giddi og sett på finn på lenge, men vil anta den ligger der. Bare se på princess i Skien 

 

Hvis du bekymrer deg for drivstoff forbruket fra wector ut til Langesund, så har du ikke råd til en sånn båt, enkelt og greit, for det er bare 5-6-7nm. 

Ja tenk på en stakkar som bor langt inne i Hardanger eller Sognefjorden. Da kan en snakke drivstoff for å komme seg ut på åpent hav 😁

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

30 minutes ago, XardasKSP said:

Uoppnåelig og uoppnåelig, jeg tror det handler om prioriteringer i ett land som Norge hvor alle som jobber kan tjene penger.

Tror kanskje @Martine29f har et mer realistisk syn på hva som er oppnåelig. Veldig mange klarer å kjøpe båt til 3,5mill. med litt prioritering. Men de årlige driftsutgiftene på en båt på 50+ til den prisen, er det ikke alle som klarer. Selv har jeg en forholdsvis ny båt, jeg har hatt siden den var ny. Den er på 36,5 fot, og fungerer som vår helårshytte. Med et forbruk på 3-4000 liter diesel, forsikring og vedlikeholdsutgifter koster denne hytten meg i snitt 80-100K i året. Da har jeg gratis båtplass og billig slipp. Regner jeg inn litt oppgraderinger og ting som trenger å byttes, kan jeg nok legge på 50K. Dette er en utgift jeg med min inntekt, fint klarer. Da har jeg et seilingsområde mellom Stavanger og Selje med masse fine tomter å legge hytten på hele året. I 2023 hadde jeg 82 overnattinger ombord. Øker jeg til 50+ vil jeg slite med å klare de årlige utgiftene, og samtidig opprettholde den båtbruken jeg har i dag. Vil derfor si at en båt på denne størrelsen er uoppnåelig for meg. Med 50+ begrenser også hvor jeg kan legge til om ikke jeg velger å ligge på svai. 

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

@Eika Utenom den Princess 55 til høypris med tanke på motorisering så er det bare en V58 men det er jo ikke flybridge båt så har aldri kikket innom annonsen.

 

Ellers spørs det hvor ofte du vil bruke båten. 50 x 10 NM tur retur blir 500 NM ekstra. Med plass i Langesund er det 5 min så er man i bukta og kan rulle litt i sola imens man pilker sei og makrell. Helt gratis når motorne er slått av, hel dag på sjøen.

 

@Okkaby Er vel en idee kanskje å ta en biltur istedet og leie båtplass ved havet.

Link to post
Share on other sites

Amfea skrev 10 minutter siden:

Tror kanskje @Martine29f har et mer realistisk syn på hva som er oppnåelig. Veldig mange klarer å kjøpe båt til 3,5mill. med litt prioritering. Men de årlige driftsutgiftene på en båt på 50+ til den prisen, er det ikke alle som klarer. Selv har jeg en forholdsvis ny båt, jeg har hatt siden den var ny. Den er på 36,5 fot, og fungerer som vår helårshytte. Med et forbruk på 3-4000 liter diesel, forsikring og vedlikeholdsutgifter koster denne hytten meg i snitt 80-100K i året. Da har jeg gratis båtplass og billig slipp. Regner jeg inn litt oppgraderinger og ting som trenger å byttes, kan jeg nok legge på 50K. Dette er en utgift jeg med min inntekt, fint klarer. Da har jeg et seilingsområde mellom Stavanger og Selje med masse fine tomter å legge hytten på hele året. I 2023 hadde jeg 82 overnattinger ombord. Øker jeg til 50+ vil jeg slite med å klare de årlige utgiftene, og samtidig opprettholde den båtbruken jeg har i dag. Vil derfor si at en båt på denne størrelsen er uoppnåelig for meg. Med 50+ begrenser også hvor jeg kan legge til om ikke jeg velger å ligge på svai. 

 

Først og fremst er ikke en båt på 50 fot egnet til å drive transportetappekjøring med slik dagens drivstoffpriser er. Det er dyrt nok med en båt med enkeltinstallasjon og 3-400 hk slik mange familiebåter har, men det lar seg gjøre for enkeltetapper om man har spesielle mål i sikte.

 

Drivstofforbruket ditt gjenspeiler mye båtbruk og mye båtglede, det er det samme hos meg. For 5-6 år siden var det realistisk å bytte til en 50-fots båt. I dag er dette helt utelukket av flere grunner. Å betale 35-40 tkr for å tanke opp en 2000 liters tank på en Princess 50, 4-5 ganger om sommeren ville ikke økt båtgleden min tilsvarende forbruksøkningen.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 2 minutter siden:

@Eika Utenom den Princess 55 til høypris med tanke på motorisering så er det bare en V58 men det er jo ikke flybridge båt så har aldri kikket innom annonsen.

 

Ellers spørs det hvor ofte du vil bruke båten. 50 x 10 NM tur retur blir 500 NM ekstra. Med plass i Langesund er det 5 min så er man i bukta og kan rulle litt i sola imens man pilker sei og makrell. Helt gratis når motorne er slått av, hel dag på sjøen.

 

@Okkaby Er vel en idee kanskje å ta en biltur istedet og leie båtplass ved havet.

Det er vel v58 han har, skal vel kjøpe seg en p65 nå 

 

Hvis det er de 5nm hver vei som bekymrer deg, så tenk hva opplag, servicer, vedlikehold av alt, bytte av alt som går istykker koster. 

 

Skal man ha såpass stor båt, blir drivstoff utgiftene fra wector til Langesund en dråpe i havet. 

 

Glad jeg kjører cat som bruker 0.5L/Nm. 10liter fra Brevik til Kragerø. 

Link to post
Share on other sites

@Amfea Ja selvfølgelig om du skal bruke hele summen du har da spart på båt og kjøpe for hele 3,5 mill og ikke f.eks for 2,5 mill og forlate 1 mill som brukes opp på forbruk også putte av fortsatt 3333 per måned for å spare opp ny beløp med %.

Men ja om man vil ha en "enorm driter" så kreves det litt mer enn å bare la være å bruke pengene på drekke og fest. Man må nok gå for det litt mer men fortsatt ikke mer enn at det er umulig.

Altså om du startet med 0 kroner i 2005 og sparte 10 000 i måneden i fond ville du hatt i 2025 9,5 mill kroner. Mye forskjell ikke sant? Og det er jo ikke umulig når jeg f.eks jobba i Vadsø og tjente ikke mer enn oppmot 30 000 netto per måned så sparte jeg lett 15 000 (5000 gikk til boligleie og 10 000 ble ikke brukt engang på strøm, internett, diesel til og fra jobben (var 3km) og mat fra butikken og med 15 000 er summen plustelig 15 mill på 20 år) og da bodde jeg ikke hjemme hos foreldra engang, da sparte jeg nesten hele lønna. Så det burde være mulig å spare 10 000 i 2005 noe man kunne faktisk økt til større sum over tid per måned. Og da uten flyskole, uten eget firma uten noe som helst ville man hatt over 1 mill euro i fond.

Men det er jo prioriteringer og staten i Norge hater deg om du gjør de riktige prioriteringene fremfor å sløse vilt rundt omkring. Men om du drømmer om enorm driter på 50-60 fot og ikke er genial til å starte egen bedrift osv. osv. så må du nok forsake mye av livet og spare hardt men det er oppnåelig. Du må bare ville ha den og mene dette er mer gøy enn om du skal til maledivene hver sommer og på pøbben hver helg osv. osv.

@Eika Hver dråpe teller, med 500 NM mindre har man plutselig gratis båtplass og i tillegg penger til vedlikehold. Det er jo ikke hvert år ting må dævve for 500 000 NOK at det er uvesentlig hva båten bruker av drivstoff.

PS. Det er ofte det som er forskjellen på hvorvidt folk oppnår mye penger eller ikke. Altså forståelsen at hver krone teller. For hvis man tenker 500 NM er en dråpe i havet, 1000 kroner per uke på pøbben er irrelevant, 2000 per måned i økte matugifter fordi man kjøper ting ikke på Kiwi/Rema er jo bare småtteriet, å drekke kaffe for 500 kroner ekstra på narvesen fremfor egen hjemme er jo ikke noe å tenke på. OSV. OSV. Til slutt blir dette enorme summer, noe de viser pent på luksusfellen, men forskjelln er at vanlige folk ikke bruker de summene på kreditt men har råd til dem. Men om de bare visste hvor mye penger de hadde hatt om de sparte dem istedet i en så kort periode som 20 år..... at de kunne hatt nærmest alt av båt og bil de måtte ønske og penger hvert år bare fordi de har penger osv.

Og det viktigste økonomi rådet av dem alle som jeg har feilet selv på (ellers hadde jeg vært mye rikere) om du ser en flott dame som er helt uimotståelig søt/pen og som ønsker at du finansierer alt hun peker på. LØP bare LØP og kjøp hva som helst til og med en driter som er halvveis sunket i havn eller akkurat fått motorhavari.... det blir billigere, MYE billigere uansett hva du kjøper og selv om du fikser det på merkeverksted :lol::giggle::yesnod:

Link to post
Share on other sites

43 minutes ago, XardasKSP said:

Altså om du startet med 0 kroner i 2005 og sparte 10 000 i måneden i fond ville du hatt i 2025 9,5 mill kroner.

Men nå er vi i 2024, så litt vanskelig å begynne å gå baklengs. Du er nok flink til å spare, men du bor jo fortsatt hjemme hos mamma. For egen del flyttet jeg hjemmefra før jeg var 20. Når du eier egen bolig du har lån på, så klarer du ikke å spare de summene der. Men bevares, alle er forskjellig. Noen blir boende hjemme til de nærmer seg pensjonsalder, noen stifter familie og kjøper både hus, bil og båt og prøver å bli gjeldfri til pensjonsalder. Hver sin lyst. Med mitt driftsbudsjett, må jeg sette av ca.10 000,- i måneden bare til båt og båtbruk. Og det er verdt hver krone....:-)

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

@Amfea Altså dette fortsetter bare å velge hvilkensomhelst indeksfond så kan du sjekke i 2044. Muligens blir det enda høyere tall. Det er ikke slik at noe unikt har skjedd og vi har jo hatt finanskrisen og COVID i mellom tiden uten at det har ruinert aksjemarkedet over tid.

Om du har spart i hus istedet for fond så har du tapt penger men ikke mye nok til å ikke kunne belåne huset for å kjøpe båt f.eks så det burde ikke være det største problemet. Når jeg snakket om 10 000 per måned så var dette uten å bo hjemme, hvis man bor hjemme så er man en sløser om ikke 20 000 går inn på aksjer/fond per måned dersom man tjener 30 000 netto for å ikke snakke om mer.

For øvrig jeg bor ikke hjemme men i Polen i leilighet i Gdansk. Jeg er hjemme hos foreldra når jeg blir bedt om å komme siden de savner meg da de ikke har flere barn.

PS. Det blir sikkert forskjellig når man har barn, men hvis jeg lever til pensjonsaldern så ville jeg heller hatt lån på 20 mill enn 20 mill på konto når jeg ligger i gammelsenga og skal dø. Tenk den grusomme tanken å dø bort fra penger, men å dø bort fra gjeld høres ikke så grusomt ut :giggle: :lol:

 

Link to post
Share on other sites

On 4/13/2024 at 12:32 PM, XardasKSP said:

I denne store båtløse havna i Langesund virket faktisk Princess 35 og det jeg tror var en Fairline 36 Turbo ikke så "små" når det ikke var noe "konkurranse" å se

 

De er ikke små, som du også har fått høre tidligere. 

En F36 er  405 cm bred som er mer enn mange av dagens båter som det står både 40 og 42 på siden av. Den måler vel også rundt 40 fot uten lange baugspryd og plattformer som stikker ut foran og bak som ofte er den lengden dagens båter får modellnavnet sitt fra. Finnes også i en versjon uten akterkbin, da kalt 36 sedan.

 

On 4/13/2024 at 12:32 PM, XardasKSP said:

Men Princess 415 minnet meg på at jeg trodde den var betydelig mindre enn den faktisk var, tror ikke den var spesielt mye mindre enn hva Princess 45 må være (uten at jeg har sett noe Princess 45 av riktig årgang å sammenligne med). Båten var i hvert fall veldig bred noe som er jo veldig bra med tanke på stabilitet.

 

Dette fikk du fortalt relativt mange ganger, samt råd om å komme seg ut å se båter i real life istedenfor å gjøre seg opp for mange meninger basert på nett og bilder som relativt ofte har vist seg å ikke stemme med virkeligheten.

 

On 4/13/2024 at 12:32 PM, XardasKSP said:

Men det virket som at eier synes snarere Princess 415 var for billig enn at hans båt var altfor dyr eller i noe eksepsjonelt topp tilstand utenom en fortelling om tepper (som om tepper hadde noe med båtens tekniske tilstand å gjøre). Eier hadde ikke tid nå så muligens jeg får sett den til neste helg på søndag.

 

Igjen, så er rådet og droppe for mye snakk om pris og refere til en annen type/ modell båt som ble solgt billigere, og hvertfall ikke på første henvendelse.

Du har faktisk ikke sett noen av de i real life og tilstand er er avgjørende for pris på store, gamle båter.

P415 var veldig gunstig priset gitt nyere motorer og OM den var i grei stand ellers (noe man vet mer om etter en kikk/ befaring). Men selv den var ikke billig nok til å få deg til å ta bilturen til østfold før det var noen andre som kjøpte den.

 

On 4/12/2024 at 9:44 PM, XardasKSP said:

sikkert enda mer morro med motorsykkel enn med Lotus men begge deler blir lite gøy i storm med sidevind på autobahn.

 

Hvor ofte er du på autobahn og hvor ofte er det da storm sidevind? 

 

Jeg har kjørt kjørt tyskland fra syd til nord over 100 ganger i alt fra BMW 7, A8/S8, 911 Turbo til Golf diesel, og kan ikke huske jeg opplevde dette så ofte og enda mindre som et problem de gangene det var litt litt vind oppe i nord. Men dette var for over 20 år siden når det ikke var "ekstremvær" på nyhetene annenhver dag :giggle:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@sap_2000

Quote

Hvor ofte er du på autobahn og hvor ofte er det da storm sidevind? 


Det er som med vind på Skagerrak alltid den dagen man skal akkurat reise med bil til Polen eller til Norge og stort sett egentlig nesten hver lengre reise.

Blir som med været på havet de 30 dagene man har besøk av onkel og øvrige fra Polen så regner det og er uvær hele tida, men bare alle har reist så er det flatt hav i en uke. Eller om vintern akkurat når noen har heist opp båten for vedlikehold så kommer høytrykket :giggle:

 

Quote

Men selv den var ikke billig nok til å få deg til å ta bilturen til østfold før det var noen andre som kjøpte den.


Jeg oppfattet jo den som noe betydelig mindre enn Princess 45 hvor jeg så en til 795 000 (men for folk i Sør-Norge er den prisen nærmere 1 mill ferdighentet og fungerende) og selv Princess 55 til 1,3 mill tok det 3 måneder å selge. Så når jeg fikk den "knusende beskjeden" om å reise til Tanum når det stod Porsgrunn i annonsen så tenkte jeg båten kommer jo hit til "dørstokken" og ante ikke noen ville bare kjøpe den på 2 uker. Det var jo "3 måneder salgstid" selv om noe var på tilbud. Men det viste seg at det kan være like godt 2 uker.

 

Quote

De er ikke små, som du også har fått høre tidligere. 


De er jo det om de står i havna i Horten, er vel bare i Langesund når de er omringet av båter under 30 fot at de ser store ut. Utpå Skagerrak blir fort alle små selv en enorm driter på 65 fot blir plutselig ikke så enorm om bølgene gror litt. Men at nyere båter er mindre enn navnet tilsier er jo en av grunnene til å foretrekke "eldgamle dritere". Princess 45 som koster jo 2,5 mill ++ om den er 2004-2006 så jo ikke ut som noe større enn gammel Princess 415.

Det var liksom ikke noe man hadde lyst å hive penger på når jeg så den ved brygga, men Princess 415 så virkelig passende ut for å komme seg ut på Skagerrak og betale mindre enn 1 mill.

@Martine29f Altså hva skal man være sparsommelig for hvis man ikke har en båt eller bildrømm? Uten store drømmer blir det jo aldri noe sparing fordi hva skal være motivasjonen?

Å spare så mye uten mål og mening at man ved dødsleiet har etterkommerne av den fjerneste tremenningen ved sykesenga og alle "elsker onkel" (imens de tenker, kan han ikke bare dævve raskere, så vi får sett hvor mye hver enkelt har fått)? Det er jo ingen  som sparer til det der, man sparer jo for å realisere store drømmer ellers så blir det ingen sparing eller motivasjon og mål i livet, da blir man fort deprimert istedet og sløser penger på lykkepiller fra legen eller annet tull :lol::giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...