Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Men da er det kjøpt "nesten" selvfølgelig er det en eller annen "tulling" som har rukket å sende melding at han vil se på båten, men jeg fortalte eier at jeg kjøper med forbehold om at det er det samme jeg så i Oktober noe han påstod.

 

Eier skulle ha tid i morgen til å komme seg ut av lastebilselskapet sitt og selge båten, jeg tar en flexi dag og kjøper den før denne "SMS-mannen" rekker å gjøre det.

 

Mekanikern i Porsgrunn får ha fjorårets ærlighetspris for å ha fortalt at han selger båten til meg og avlyser kjøperen fra Sandefjord (som kom på visning etter meg), og deretter for å ha fortalt at oprinnelige eier har gitt bort båten til barna. Asbjørnsen og Moe hadde ikke klart mye bedre i boka si :lol:

 

Men nå blir det båt, jeg gleder meg :lol:

 

Man lever jo bare engang, "dævver"  den så får man bite i den råtne makrellen :lol:

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

No har du gnålt og hakket om den jævla båten i ukevis, nå får du jaggu sjå til å kjøpe den !

 

:lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

Synes vel 85 000kr var en riktig pris midtvinters for en 73model.. med ny kalesje og masse jobb + el, kommer den vel på godt over 100 uansett.

Link to post
Share on other sites

Du må uansett regne med å bytte fustasjopphengsforkoblinger på drevet, og motoren vil antagelig trenge nye brytebolter og konverterolje.

Men ellers ligger det nok an til et kupp her  :saint:

 

I annonsen står det at nytt gir ble satt inn i 1995, men denne båten har jo drev.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

@teerex: Ordet fikk meg til å få hodevondt av tanken på hva det er, men så leste jeg etterpå i google http://ikkepedia.org/wiki/Doble_fustasjeopphengsforkoplinger er det her noe slags tull/spøk :P ?

 

Ellers skal jeg ha besøk av min onkel i Mai han er utdannet bilmekaniker (men har kjørt taxi siden og ikke jobbet i yrket) han påstod at det er bare "bil/lastebil motor som er montert i en båt" :lol:  Men han har da aldri hatt noe med båter å gjøre så han får seg kanskje en overaskelse men med felles krefter og gode bøker så går det kanskje an å gjøre noe ellers benytter jeg meg av et verksted for servicehjelp eventuelt.

 

Blir nesten for morsomt å komme på verkstedet til mekanikern i Porsgrunn og spørre om service deretter fortelle at barna til eiern har flytta til Sandefjord og solgte båten til pappaen tydeligvis :lol: tror ikke jeg klarer til å holde meg fra å le men skal prøve å si det med seriøs tone :lol:

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har forsøkt å lese litt i denne tråden av og til, men jeg må ærlig talt innrømme at jeg synes dette er litt vanskelig å få tak i.  Hva i huleste er billig med en Alicraft fra 1973 til 85 000,-? 

 

Jada, motoren har jo endel verdi, men båten ellers er jo ikke verdt noe som helst. Men ikke glem at også motoren er 22 år gammel. Dersom du tar ut motoren, må du vel antakelig betale for å bli kvitt den. Selvsagt kan du sikkert bruke båten som den er, men uansett så må du helt sikkert gjøre noen oppgraderinger, f eks elektrisk. Og hva med puter og skrogtrekk og annen innredning?

 

Nei, det å kjøpe stor båt til lav pris tror jeg blir å lure seg selv, i alle fall dersom man tror man har gjort et kupp. Jeg har sett på mange nok båter, både gamle og nyere, til å konkludere med at man ikke får noe mer enn man betaler for.

 

Hva er billig med 85 000,- for en Alicraft fra 1973? 

Redigert av finnmarken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@finnmarken: Det billige jeg har troa på er funksjonen av en fungerende motor og skrog (glassfiberskrog går jo ikke i oppløsning) i tillegg er det ikke noe aktercabin i veien for å installere ting og tang for mer storslått fiske enn kun pilking på siden av båten (dorging/trolling bak). I tillegg er båten stor nok til at man kan føle seg trygg ved å gå litt ut på Skagerrak ut til lange pilke plasser utenfor Langesund eller en tur med dorging på overflaten etter blankfisk, kanskje kommer også makrellstørjene etterhvert tilbake i store mengder og det blir tillatt med sportsfiske. 

 

Hvis noen skal overnatte og nærmest bo i båten som en hytte så har den ikke den store verdien kanskje, men funksjonsmessig så vil den fungere forhåpentligvis i noen år til. Har også en eldre venn av min familie/foreldre som er stor hobbyfisker og som er pensjonert elektriker (på land :lol: ) så det kan hende han kan hjelpe litt til med kunnskaper så blir det fungerende. Kalesje kjøpes ny så den vil jo også fungere noen år. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har allerede deklarert at jeg kjøper denne båten og selger har sagt at han selger den til meg skriftlig per e-post. Og det til tross for at noen i ettertid kom med bud på 90 000 men trolig da ikke med mulighet for så rask handling som kjøp i morgen med overførsel i banken.

 

Om alt går som det skal så blir jeg båteier i morgen :lol:

 

Har ellers sendt ut forespørsler om lagringsplass til Stathelle Marina og Salen båthavn og deretter om båtplass. (Skal melde meg inn i en båtforeningsklubb så jeg kan kjøpe fast eier plass senere men det vil sikkert ta tid på venteliste). 

 

For øvrig tror dere en plass som er 3,5 meter bred er bred nok til å få plass til båten eller burde man satse på 4 meters bredde ?

Link to post
Share on other sites

Det holder nok med 3,5m bredde hvis den bare er 3m bred, men litt snaut er det. På Sildeberget marina er det sikkert ledige plasser både på vann og til lands, litt mer edrulige priser en de opererer med på Stathelle marina. Er truck der også som løfter den båten uten problemer.

Link to post
Share on other sites

Takk for informasjonen skulle sende dem en mail også siden de ikke har noe prisliste og google forteller at det er et sagbruk :lol:  men på nettsiden ser jeg båtplasser. Men fant ut at de ikke har noe e-post adresse på nettsiden dermed sender SMS til eier siden det blir rimelig seint å ringe nå :lol:

 

Blir vel trolig rimeligere jo lenger vekk fra Skagerrak plassen befinner seg, Salen båthavn er nærmest men de ønsker at man kjøper plassen for 5 år. Imens tanken er at det kanskje blir ledig plass som man kan kjøpe ved http://www.skjelsvikbf.com/sbf/index.php?option=com_content&view=article&id=8&Itemid=18 der kan man få en stor plass man eier for evig og alltid og betaler samme summen per år 3275 kroner inkludert medlemsavgift per år.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk, nå må den bare lykkelig bli kjøpt med skriftlig avtale i morgen da :lol: "Høyt elsket" blir den nok først når den problemfritt overlever båtsesongen så det blir mer fisking enn fiksing  :lol:

 

Båtplass per år i Stathelle uten fremleie er 9000 kroner per 3,5 meter bredde, hvis man fremleier for 5 år så blir det 8 300 kroner per år (inklusive fremleie utlegget), hvis man fremleier for 10 år blir det 7 600 kroner per år inklusive fremleie utlegget. Ellers er det litt skjermet der hvis man skulle tenke på sidevind ved manøvrering.

 

Salen båthavn blir 7 325 kroner per år for 3,5 meter bredde med fremleie for 10 år. Da betaler man 22 500 med engang og deretter 5 075 kroner per år blir til sammen 73 250 kroner altså 7 325 kroner per år.

 

Ellers ved båtforening blir det 3 275 kroner per år (inklusive medlemsavgift og uansett størrelse) og båtplass til evig eie og den kan både selges og fremleies dersom man for en stund ikke skulle eie båt. Ergo setter jeg meg opp på venteliste på båtforening og trolig kjøper plassen for ett år i Stathelle marina og håper noe blir ledig ved båtforeninga.

 

PS. Skal ta bilde av båten i Sandefjord deretter ved vellykket henting og plassering i opplag, deretter vårens sjøsetting på nytt etter litt bunnstoffing og diverse fiks som er enkelt å fikse eller nødvendig for sjødyktigheten/varigheten. (Ellers har eier satt opp prisen til 89 000 pga. budgiver til 90 000 men får bare overleve disse 4000 gleden over å ha gjenfunnet kuppet er levende inntil noe nødvendig for båtens funksjon "dævver" :lol: )

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du må ut med 35 000kr for plass på Stathelle for de rimligste plassene på 3,5m. + årlig leie (10år), så må du "kjøpe" den på nytt om 10år.. På Sildeberget kjøper du plassen og den er din, årlig leie ca 3500-4000kr for en 3,5m.

Fordeler er 0-groe da det er brakkvann, ulempen er litt ekstra kjøre vei. Men deilig å slippe groing på drev og skrog.

 

Du bør melde deg inn på Skjelsvik hvis du ønsker plass der, men er nok 10år+ ventetid..

Link to post
Share on other sites

Prosjekt blir det nok først når noe "dævver" da kommer det  enda mer bilder steg for steg og jeg får kanskje hjelp fra en elektriker som aldri har fiksa noe i en båt og en utdannet ikke yrkesaktiv bilmekaniker som aldri har sett på en båtmotor + litt arbeidsvillige hobby fiskere da jeg har noen jeg kjenner som ikke vil (ha kostnaden) ha båt men utrolig meget vil dra på fisketur på båt :lol: Håper virkelig prosjekt biten kommer så seint som mulig med pent veldikehold av båt & motor, kanskje elektriske biten blir prosjekt, og kalesja tar jeg mål av og gir i prosjekt til noen profesjonnelle syersker, å lære seg å sy står ikke på lista selv om jeg vil lære alt som læres kan om båt og vedlikehold  :lol:

 

På stathelle kan jeg betale 9000 per år uten å fremleie plassen på 3,5 meter, dersom jeg vil ha den for 10 år da er det 35 000 + 4100 kroner per år i de 10 åra. På Salen båthavn er det 22 500 + 5075 per år i 10 år. Etter 10 år er fremleia brukt opp.

 

Tanken er at det kanskje ikke tar 10 år på venteliste i Skjelsvik men jeg er kanskje optimist da.

 

Skal også vurdere Sildeberget når eier gir meg priser men blir både lengre reisevei med båt og med bil. Skjelsvik er nærmest og ca. like langt som fra Stathelle Marina med båt. Salen båthavn er nesten ved Langesund og "havet" altså Skaggerrak hvor fiskene har måttet altfor lenge vente på mine pilker, sluker, wobblere og opphengere :lol: håper de vokste seg store haha  :lol: Den følelsen av å finne en makrell hver gang sjøørreten/laksen skal bite men fortsatt supergøy i fjorden med mini snekka når blir det ekte saker med Alicraften og ut på Skagerrak til norgesrenna og fiskeplasser fra boka om Skagerrakkysten ellers. 

 

For øvrig det blir ikke kaos med kjølevann og motor om det skifter fra å bruke saltvann til ferskvann/brakkvann og deretter saltvann igjen? Hørte ellers at fjorden "bak brua" altså innover mot Porsgrunn er veldig forurenset.

 

PS. Flotte blider av Alicraft glidende i solopp/ned gangen blir det nok ikke før sommern da dama mi tar dem med fotoleke (dyre leker  :lol: damer må vedlikeholdes som båter  :lol:  ) utstyret sitt, nå blir det bare telefonbilder av ukyndig mobiltelefonfotograf som ikke kan ta bilder. Det blir nok av overtagelse, opptak eller hjemfart og opptak der. Prøver bare å finne noen som eier/kan båt blant mine foreldres bekjente for å få en med på tur eventuelt vannveien fra Sandefjord midt på vintern over til Langesund området bare sånn for sikkerhetsskyld siden det er vinter og jeg har ikke kjørt båt siden 2003. Ellers går det via lastebilselskapet til nåværende eiern og på opplag med engang.

 

P.PS. Det er fjorårets nisse som fant ut at han igjen glemte noen ved utdeling av gaver :lol:

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette blir bra! Vi har nok en kandidat til årets entusiast 2017 allerede. :)

 

Glassfiberskrog varer evig? -søk på plastpest og du kommer til å sove dårlig.

 

Må bli hentetråd av dette. Båten må jo ta vannveien hjem. Kjøper ikke båt uten at den blir testa skikkelig med en gang vet du.

 

Ellers ang båtplass er det jo lurt å tenke på at du skal ha større båt senere..

 

Lagt til: ny kalesje? Tør jeg tippe på 15-20 tusen kr? Kanskje greiest å høre med Hansen. De har helt sikkert malen til den.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Eureka: Tanken var at dette varer lenger enn øvrige typer skrog, det stod for øvrig på nett at mirakelkuren er å ta opp båten om vintern faktisk. Ellers kan dette avhjelpes men blir selvfølgelig dyrt hvis det har angrepet båten.

 

For øvrig fra og med i kveld foreslår denne: http://www.dmi.dk/hav/udsigter/havprognoser/#skagerrak 2 meters bølger helt inntil kysten og 1 meters bølger inn i fjordene, kalde vintersbølger og jeg har ikke kjørt noe båt siden snekka i 2003. Så skal nok enten avvente til det er meldt bølgefritt og det ser seriøst bølgefritt ut og får med noen som har båterfaring med på turen ellers så blir det eiers transportselskap med ekstra rabatt på frakten siden jeg kjøper båten forhåpentligvis i tilfelle jeg ikke får fraktet den sjøveien. Bildene blir uansett kjempe dårlige mobilbilder inntil dama mi er på besøk og senere flytter hit fra sommern av :lol:

 

Nåværende eier har kjørt den på kartplottern (som takket være de høyere makter fungerer perfekt for mekanikern rakk ikke å vise den og visste ikke om den funker) fra Porsgrunn til Sandefjord så det skal i hvert fall være mulig å kjøre sjøveien. Kartplottern skal visst også være stor og bra et gledelig punkt.

 

Med båtplass er tanken å skaffe ett for ett år av gangen og vente på ventelista i båtforeningen, der kjøper jeg selvfølgelig den største plassen med engang det blir tilgjengelig siden man betaler samme uansett hvor stor plass man har når man har kjøpt den. Og man kan selge den og få tilbake pengene også hvis alt skulle gå gærnt (de stiger også i pris og kan fremleies om man har et år uten fungerende båt). Håper det ikke tar 10 år på venteliste som noen fortalte.

 

Skal måle kalesjen (eller finne malen helst) og skaffe tilbud hos kalejsesybutikker i området, deretter sjekker jeg også om de kan bli sydd i samme kvalitet andre steder og hva det kommer på med + 25 % MVA.

 

PS. Ellers har ikke eier prøvd ekkoloddet så jeg må teste om det fungerer skal ta bilde av det og spørre om det er et bra ett eller om det er noen hobbyfiskere her som kan foreslå noe toppmodell hvor man seriøst "finner fisken" ekkoloddet kan svi litt med tanke på pris men er et viktig element med tanke på økning av fiskesjanser. Siden båten skal opp så er det perfekt moment for å få fikset bra ekkolodd før båtsesongen hvis det nåværende ikke er et bra ett noe jeg skal finne ut av.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når det gjelder bredde på båtplass så råder det en del forvirring: er det snakk om en båtplass med bruttobredde (senter til senter av utriggere) eller lysåpning? De fleste steder snakker man om breddemeter som brutto og da går det vekk 30 centimeter til utrigger/e. Lysåpning er avstand (netto) mellom utriggerne. Man bør ha plass til en god fender på begge sider så trolig bør du gå opp til fire meter (brutto).

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vi får vel se utover dagen om dette går i orden, virker litt useriøst. Det har vært nok av selgere som trekker seg på en avtale selv om det er gjort skriftlig hvis det kommer høyere bud.

 

Når det gjelder råte i plastbåt, er vel ikke plasten problemet, men all innstøpt treverk. Bare å se gjennom tråder her så finne man en del vasstrukne finerplater. Er det ikke en tråd her om en som restaurerte/restaurerer en Alicraft 31?

Link to post
Share on other sites

På skjelsvik er det først et innskudd på ca 40 000,- så kommer de årlige tingene på toppen av dette.

Det fine med skjelsvik er at du får igjen hele inskuddet pluss prisstigningen i den perioden du har eid plassen.

Der er det slik at malsimun 90% av båtplassens bredde kan brukes til båten. 10% til fendring.

Link to post
Share on other sites

Her har du prisene på Skjelsvik. Ikke helt som du antyder,men ikke så langt unna heller. var ingen ventelister på de minste plassene i fjor hvertfall.

 

http://www.skjelsvikbf.com/sbf/index.php?option=com_content&view=article&id=8&Itemid=16

 

Eller så kan du jo sjekke med Wector på skjerkøya. De leier ut på årlig basis. Et lite stykke å kjøre, men en lun havn med fjordens billigste diesel.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...