Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Hvorfor har de da boblehavn i skjelsvik båtforening? Vet du om Stathelle marina fryser til ? Siden planen er å putte båten der foreløpig da øvrige steder må man leie båtplass for 10 år fremover (imens jeg heller vil kjøpe båtplass)  og skjelsvik har jeg ennå ikke spurt om de har båtplasser til salgs men det virker som om de har "best deal" med tanke på at man eier båtplassen og får en lav pris per år. De er heller ikke så langt unna Langesund og Skagerrak som båtplasser lenger inn.

Link to post
Share on other sites

Det er et alternativ til opplag på land. Enkelt og greit. Det er klart at du kan være så heldig at det bare fryser langs land, men vanlig er det vel ikke.

 

Her jeg bor er det ikke en isbit å se hele vinteren, helt greit for meg som er avhengig av båten året rundt;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

@index: Så lenge jeg har vært i Skien siden vintern 2000 (med pause for studier og "eksil" i Vadsø :lol: ) så har jeg nesten aldri sett at elva har fryst fast trodde at det var da vanskeligere at fjorden skulle fryse til. Men trolig har da tatt feil som med masse annet.

 

Noen som vet om isen også tar Stathelle Marina og Brevik/Langesund fjorden?

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tenkte vel mest på om du kunne få lånt/leid en plass av en eller annen som har vinteropplag på land frem til våren. Er vel endel tomme båser I havnene i Langesund nå vel? Eller du kan høre med kommunen om det går an å leie en plass I gjestehavna frem til våren. Det er neppe veldig mye press der nå fremover. Kan fort vekk bli dyrere å løfte på land etc. etc. Plastpest skal du ikke bekymre deg for. Hvis båten har det så er det ingenting som endres av at du tar båten opp på land eller ikke nå. Plastpest er noe som utvikler seg over lang tid. Hvis ikke båten har fått plastpest fra 1973 og frem til i dag, er det liten sannsynlighet for at den kommer til å få det også. I kaldt vann skjer det ingen osmotisk reaksjon heller. På en båt av denne alder og i denne prisklassen så bare glem hele plastpesten. Det er stor sannsynlighet for at skroget overlever alle oss her på forumet selv om du skulle finne noen blærer her og der.

Å dra et vått skrog opp I 10 - 15 minusgrader derimot er jeg mer usikker på. Tar du båten opp i oktober får skroget anledning til å tørke før minusgradene setter inn for fullt. Når du drar et glassfiberskrog på land etter lengre tid I sjøen vil glassfiberen inneholde ganske mye vann. Dette vil fryse før det får trekke ut av laminatet hvis du setter båten på land I kaldt vær. Dette kan resultere i frostsprenging og delaminering i skroget, noe som er langt mer alvorlig enn plastpest eter mitt syn.

 

Gratulerer med båt og lykke til, du finner nok en god løsning. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

@Vinderla: Det hørtes jo lite betryggende ut med at båten kan frostsprenges hvis den tas ut med vått glassfiber. Da tror jeg at den nesten får stå i vannet.

 

Da er det vel bare å finne ut av om det ikke fryser fast på Stathelle Marina, blir jo best å finne plass der man kjøper den for hele året siden plassen kan ikke kjøpes per måned uansett. Og da blir det på en måte dobbelt om jeg skal både kjøpe til vinter i Langesund og til resten av året ett annet sted.

Link to post
Share on other sites

Der tror jeg nok Vinderla overdriver kraftig. Har ennå tilgode å høre om, lese om eller se glassfiber som har trukket så mye vann at den står i fare for frostskader. Og glassfiber trekker ikke særlig mye vann. Det høres jo nesten ut som om en glassfiberbåt skulle sluke mer vann enn en trebåt til trutning.

Tror nok Vinderla bør komme med håndfaste bevis for det han skriver om...

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Hvis glassfiberskroget har en intakt antipest epoxyprimer så er det vel minimalt med vann som kan trekke inn.

Uansett er det vel snakk om max 1-2% fuktinnhold selv på et dårlig behandlet skrog.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Men kan det virkelig "sprenge i kulda" ? Eller er det trygt å ta opp båten nå i løpet av vintern? Eller er det bedre å la den stå i vannet så ta opp for en uke i slutten av mars / begynnelsen av april bunnskrape & bunnstoffmale, få motorservice på drev og motor av mekaniker og så sette den ut igjen ? Så bruke til November og ta opp da for vinterlagring for den fremtidige vintern om ett år (hvis den holder så lenge) ?

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helt enig med å la den ligge ute, om det kommer  litt is går det også stort sett bra, har du litt flaks så fryser det ikke heletatt så kan du øve deg på å bruke båten i vinter med både mindre trafikk og lite bølger på de de fineste dagene, som skrevet over, så burde det være mulig å leie deg en plass i gjestehavna inntil du har ordnet deg permanent plass

Redigert av Draco24styling (see edit history)

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Permanent plass er vel per kalenderår så hvis det ikke fryser over i Stathelle Marina så kjøper jeg plassen der for ett år. Skal starte også ringerunde på kjøpbare båtplasser om det er noen ledige. De stedene hvor de ikke har noe kontakttelefon antar jeg at man begynner med å ringe formann i båtforening og eventuelt får info hvem som har informasjon om noe er ledig.

 

@index: Hvor gammel er båten din at den har klart seg i 5 år uten å ta den opp til vedlikehold ?

Link to post
Share on other sites

Den er fra 1978 og mer eller mindre I daglig bruk. Jeg har pleid å ha den oppe hvert annet år for skifte av anoder og spyling/flekking, men de siste årene har jeg brukt den så mye at det ikke har vært tid. Skal ha den opp en tur snart, men venter til jeg er garantert frostfritt vær en dag eller to.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Legg gjerne merke til at jeg skriver kan føre til frostsprenging og delaminering. Hvordan kan du med sikkerhet si at et snart 45 år gammelt undervannsskrog som er nytt for deg ikke har hakk, skader, gamle reparasjoner som ikke er helt optimale etc. etc? Slike steder kan det trekke vann inn i, hvis dette fryser før det får anledning til å trekke ut så vet vi vel hva som kan skje. Jeg sier ikke at hvis du tar båten ut av vannet i Januar så er den ødelagt dermed basta. Hadde det vært meg så hadde jeg latt den ligge ute til våren for så å ta en runde på land for service. evt som noen andre nevner, vente til høsten hvis groen ikke er nevneverdig fra før.

Link to post
Share on other sites

@Vinderla: Det er de andre som påstår at det du sa ikke er korrekt. Jeg har ingen anelse om det de eller det du sier er riktig da jeg har tilnærmet null erfaring med båt og prøver å finne ut hva jeg bør gjøre som sikrer båten på best mulig måte.

 

Jeg tror at groen er nevneverdig siden mekanikern (selv om det i ettertid viste seg at noe av det han fortalte må jo tas med en klype salt som noen eventyr :lol: )  fortalte i oktober at båten ikke oppnår 22 knop fordi den er begrodd og hvis den renses så blir den både raskere og bruker mindre drivstoff i lavere hastigheter. Tenker også at motor blir da mindre belastet.

 

Når det gjelder båthavn så er de jeg har vært borti i Telemark havner som er "per år". Altså trolig kalenderår og ikke fra start dato.

Link to post
Share on other sites

@Vinderla: Det er de andre som påstår at det du sa ikke er korrekt. Jeg har ingen anelse om det de eller det du sier er riktig da jeg har tilnærmet null erfaring med båt og prøver å finne ut hva jeg bør gjøre som sikrer båten på best mulig måte.

 

.

 

Ja, mitt forrige svar var ikke til deg, men til vedkommende som ville ha bevis for at vann kan trekke inn I laminatet og fryse. Ser at det kunne misforstås. Hehe

Link to post
Share on other sites

@alphaman: Takk! Planen er vel å ankomme Sandefjord ca. 9:00 så man får dratt i dagslys. Kanskje det blir noen ting som sees igjennom før turen så aner ikke når båten ankommer Stathelle Marina. Antar at rolig marsjfart er 13-14 knop ifølge hva selger fortalte altså uten å få motor i høyt turtall som sliter på den ifølge hva selger sa siden det er diesel motor (tipper at han tenkte på erfaringer med lastebilmotorer da han har et lastebilfirma og fortalte at han ikke har spesielt båterfaring). 

 

Ellers skal finne ut av før lørdagen om det helt sikkert blir Stathelle Marina. Kan jo hende noe er ledig ved skjelsvik båthavn (hvis det ikke har fryst der allerede så man kan ankomme) eller Salen båthavn (mindre sjans for at det fryser på vannet enn i Stathelle tror jeg) om man kan kjøpe plass for 1 år der. Skal også se om det finnes andre steder enn skjelsvik hvor man kan eie sin egen båtplass og som ikke er utrolig langt vekk fra Langesund og Skagerrak.

 

Du vet ikke tilfeldigvis om Stathelle Marina pleier å fryse til is?

 

@Vinderla: Lett å bli forvirret hvis det ikke er engihet blant båterfarne om hva som er best fremgangsmåte for å best mulig ivareta båten så den lever lengst mulig (i mens nye penger spares (med fratrekk for vedlikehold og reparasjoner) for fremtidig Princess drømmebåt om noen år med erfaring og sparing :lol: )

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan sikkert bekymre deg over masse rart. Men frostskader i glassfiber grunnet masse vann er ikke en av dem. Jeg har faktisk sett reportasje om, og lest om folk som har blitt truffet av meteoritter, men aldri lest om slike frostskader. Du skal ha store skader med mye delaminering, dvs lagene i glassfiberen har delt seg, før du får masse vann inn. Mange tror, feilaktig, at glassfiberbåter tas på land vinterstid for at glassfiberen skal få tørke ut. Men faktum er at de tas på land grunnet at de ligger tryggere på land i vinterstormene, at havna hvor båten ligger fryser til, eieren bruker ikke båten vinterstid og dermed tar den på land, at havna ikke tillater båter å ligge ute vinterstid og så har man bedre tid til vedlikehold...

Jeg har forøvrig jobbet endel med glassfiberstøp og reparasjon i mer enn 25 år. Og aldri kommet over vasstrukken glassfiberstøp...

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Nuvel. Slike skader har jeg selv sett ved landsetting av båt i november. Når det gjelder vanntrekking i glassfiber har jeg i et begrenset område observert vasstrukken glassfiber på egen båt. Det skyldes dårlig arbeid ved tidligere tetting av hull til gammel skrogjennomføring, og vannet trakk markert inn i området omkring - som ble mykt.

 

Men jeg har selv gått på land i november, så veldig redd er jeg ikke.

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan sikkert bekymre deg over masse rart. Men frostskader i glassfiber grunnet masse vann er ikke en av dem. Jeg har faktisk sett reportasje om, og lest om folk som har blitt truffet av meteoritter, men aldri lest om slike frostskader. Du skal ha store skader med mye delaminering, dvs lagene i glassfiberen har delt seg, før du får masse vann inn. Mange tror, feilaktig, at glassfiberbåter tas på land vinterstid for at glassfiberen skal få tørke ut. Men faktum er at de tas på land grunnet at de ligger tryggere på land i vinterstormene, at havna hvor båten ligger fryser til, eieren bruker ikke båten vinterstid og dermed tar den på land, at havna ikke tillater båter å ligge ute vinterstid og så har man bedre tid til vedlikehold...

Jeg har forøvrig jobbet endel med glassfiberstøp og reparasjon i mer enn 25 år. Og aldri kommet over vasstrukken glassfiberstøp...

 

Ok, legger denne død. Mulig dette kun er et teoretisk problem.

Link to post
Share on other sites

Nå sa "nordan family 27" akkurat at han har sett slike skader da. Men hva er eventuelle ulemper ved å la båten stå på vannet og bare ta den ut for en uke til skraping, bunnstoffmaling, tilsyn med drevet og eventuelt vedlikehold av motor/drev utført av mekaniker ?

 

En løsning med mindre skadepotensial vil vel være den beste ?

 

Ellers noen med lokalkjenskap av "Langesund området kysten" angående om Stathelle marina fryser til is om vintern? Eventuelt andre plasser hvor man kan leie båtplass kun for ett år eller hvor man kan kjøpe båtplassen slik at man eier den og kun betaler et betydelig mindre beløp per år slik de har det ved Skjelsvik båthavn ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...