Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

I mitt redigerte innlegg over kan du se motoriseringen hans i finn-annonsen.

Singel 425 hk V8 monster-diesel på 10,4 liter og 32 knop toppfart   :saint:

Med fast aksling. "Marsjfart fra 20-28 Knop, ingen planingsterskel" står det.

Motoren veier vel rundt 900 kg.

 

http://goldcoastpower.com/brochures/cat-3208-propulsion.pdf

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jøss du fant altså båten til han som lagde youtube videoen og han har også hatt båten sin til salgs som det ser ut som. (Får trøste meg med at forbruket på den caterpillaren var trolig som på en Princess motor :lol: og lille volvoen drikker mindre. )

 

Ellers holdt på å skaffe registreringskilt til båten og begynte å undres hvor 1973 kom fra og om mekanikern visste årstallet siden han la ut to annonser med forskjellig årsmodell, for han jeg kjøpte båten av kopierte bare mekanikerns annonse.

 

Fant dette i google https://no.wikipedia.org/wiki/Nordkapp_Boats og da ser det ut at Alicraft kjøpte opp rettigheter i 1973 ergo ville båten vært en av de første som ble produsert med mindre Alicraft produserte dem før dette, men jeg finner ikke noe om Alicrafts historie det var en link tidligere her på forumet som jeg fant via google men den fungerer dessverre ikke lenger så får ikke funnet frem historien. Men det gjør vel ikke så mye om årsmodellen ikke er eksakt.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

3 ganger større sylindervolum enn Volvo Penta 40-serien imponerer  :smiley:

Alltid moro når folk setter større motor i båten sin enn noen andre har gjort.

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Blir jo alltid morro med større motor, men leste i en tråd at Caterpillar motorer et merke som er vanskeligere å vedlikeholde enn gjennomsnittsmotorn og at motorn liker dårlig (noen skrev på forumet at yrkesfiskere med slike motor opplevde at motorn sotet seg og dævva) sakte fart som f.eks ved dorging ol. Blir litt som en Princess motor og Princess forbruk i en mindre båt men sikkert gledelig om man skal kjøre raskt.

 

For øvrig ingen som har noe mer info om AliCraft sin historie og når diverse modeller kom for førstegang på markedet?

Link to post
Share on other sites

Caterpillar er jo anleggsmaskiner i utgangspunktet, og disse går jo ikke så mye på tomgang.

Men i en fritidsbåt rekker man neppe så mange timer på en slik granittknusermotor at det blir noe problem uansett.

 

Ali Craft er nevnt her i forbindelse med Nordkapp-historien.

 

https://baatplassen.no/i/topic/59653-kilder-til-informasjon-om-nordkapp-16-1980-tallet/

 

Kai Simonsen startet opp Aliboats i 1992 og døpte Nordkapp 17 om til Norfun 17, som da ble en skjærgårdsjeep

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=23340192

 

Artikkel fra 1992:

 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/norfun-17

 

Otto L. Scheen konstruerte forøvrig den klassiske Nordkapp 17 i 1965, og ca 10 år senere konstruerte han min Windy 27.

Windy er litt lettere å finne historikk på. Vi med Windy har dessuten et skrognummer og forholde oss til.

 

bilde

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Altså med andre ord ikke noe spesiell metode å finne ut av årsmodellen på båten med mindre den har en slik etikett noe sted inni den (og selv om den har det så vet jeg jo ikke når de startet å produsere denne Alicraft modellen).

 

Ellers når det gjaldt Caterpillar så gjaldt det også sakte gange (dorgefart eller deplasements drivstoff besparende fart) ikke bare tomgang tror jeg, de har i hvert fall begynt å montere noe annet i Princessene og Fairlinene etterhvert. Men sikkert flotte motorer som må "gasses på" av og til.

 

Ellers om jeg regnet riktig på det så kan Alicraften kjøres i "spare fart" på 7,2 - 8,3 knop og hvis den skal raskere så bør den da opp i plan siden i halvplan så vil det både være slitsomt for motor og øke forbruket ? En Princess 435 ville hatt en "spare fart" på 8,6 til 9,9 knop ?

 

Altså kvadratroten av antall fot og deretter gange det opp med 1,3 og 1,5 for å finne fartsområdet for "spare drivstoff fart" ? Antar det ikke skader motor eller båt å kjøre saktere hvis man skal dorge/trolle ?

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vanskelig å definere sparefart generelt, men når båten begynner å ville klatre oppå vannet istedenfor å gli gjennom det, så begynner forbruket å øke mere enn farta øker.

Det merker man jo ved at gasspådraget må økes betraktelig uten at farten øker noe særlig.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

@Teerex: Gasspådraget altså hvor mye gass på spaken man må gi båten? For det hadde ikke noe med turtall å gjøre ifølge det førstefender skrev. Eller er det en annen måte man ser hvor stort "gasspådrag det er" og det har ikke noe å gjøre med hvor mye "gass" man gir på spaken?

 

Altså de deplasements reglene om "spare fart" som kvadratrot av antallet fot ganget opp med 1,3 - 1,5 stemmer egentlig ikke da? Nå vet jeg ikke hvor mye forskjell dette utgjør i forbruk men tenkte bare fremover til "drømmebåten" altså Princess 435 siden det hørtes litt vilt ut med 140 liter timen i høy fart, at man kan jo forflytte seg ganske bra i nesten 10 knop hvis det utgjør at man f.eks bruker halvparten per nautisk mil og man skal på en langtur (noe av poenget mitt (ikke alt) med stor båt som takler bølger enda bedre enn Alicraften som forhåpentligvis vil takle Skagerrak kysten utenfor Langesund greit).

Link to post
Share on other sites

Ja først når båten kommer opp av vannet, altså planer, vil jo farten øke betraktelig. 

Og man kan redusere gasspådraget siden motstanden i vannet er mye mindre enn når båten er "deplasementert".

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

@Teerex: Ok takk altså "spare fart" er den farten hvor man ikke trenger stort gasspådrag og båten ligger "flat" i vannet og den trenger da ikke å stemme overens med kvadratrot regeln da?

 

Er det mye å spare på at båten går i deplasement fart med tanke på drivstoff forbruk (nå tenker jeg mest fremtidig med tanke på at Princess 435 bruker 140 liter/t i høy fart ifølge det folk forteller) ? En slik motor som den Volvo Penta 41P tåler sakte gange som f.eks 2-4 knop for å dorge/trolle uten å sote seg til ?

Link to post
Share on other sites

Det er mye å spare, men for mange er spørsmålet om man har tid.

For mange er også tid penger.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

@Teerex: Ferie (tror ikke mange drar på helgetur over havet) betyr i hvert fall for meg at man har massevis av tid, vet ikke om man nyter tiden bedre ved å stå i en dansk/svensk/tysk/polsk gjestehavn fremfor å "putre" i sjøen i 9 knop i en Princess 435 men dette blir jo en smakssak hva man liker bedre. Men det er fint å kunne gasse båten opp (derav behov for hastighet som deplasementsbåter ikke har) dersom plutselig 50 centimeters sommer bølger midt på Skagerrak skulle forandre seg i havprognosen til flere meter bølgehøyde (om noen timer) imens man er allerede der ute på midten. Men dette blir fremtidige problemstillinger den gangen jeg skaffer meg drømmebåten. Ville bare vite om det blir vesentlig forskjell fra de "sinnsyke" tallene på 140 liter timen i en Princess 435.

 

Alicraften blir stortsett brukt til fisketurer (både dorging og pilking) utenfor langesund og koseturer/kortvarige pilketurer på fjorden, men forsatt fint å kunne oppnå 17-20 knop (aner ikke hvordan marsjfarten blir med ren bunn) om man skulle ha lyst/behov. Hvis den går i 3 knop som minstefart så burde det være akkurat passe for å kunne dorge (er vel kun slik man får laks/sjøørret eller makrellstørje den gangen dette blir aktuelt i Skagerrak (bestanden øker)) ifølge det som står i båtfiske boka om 2-4 knop. Ellers så bruker den såpass lite diesel at det blir ikke noe viktig som i en Princess med 140 liter timen forbruk å spare litt drivstoff så den blir nok kjørt etter behag uten noe hensyn til forbruk (kun hensyn til motor og slitasje).

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her en litt morsom historie som viser prisutviklingen de siste årene på fine 80-talls båter.

Windy 8600 MC med VP 41A motor, samme som Alicraften.

 

I 2008 var båten annonsert til kr 485.000. Toppfart 31 knop.

Riktignok var motor og drev nyoverhalt.

 

https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=12549765

 

I 2014 var båten annonsert til under halve prisen, kr 239.000 og ble ikke overraskende da solgt. Toppfart var da 27 knop.

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=47909404

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

@Teerex: Men det er vel en gledelig utvikling med mindre man skal "nedgradere" og ikke "oppgradere" båt i fremtiden. For jo dyrere båtene blir desto mer går de ned i pris når prisen på helheten synker. Husker tider da Princess som 435 hadde helt "uoppnåelige prislapper" i f.eks 2003 så kosta det over 2 millioner (og jeg var 15 og uten inntekt :lol: ) nå har drømmene blitt realistiske men fått seg da en "slagside" med tanke på alder og mer/dyrere vedlikehold da.

 

Så det blir vel større muligheter å realisere drømmer må bare tenke på hvor billigere den nye større båten blir fremfor å tenke hvor mye den man har falt i verdi for de som har båt fra før av.

 

@Taffelmann: Utifra kvadratrots regeln ville 6 knop være max deplasements fart for en 22 foter. Men kanskje sparefart er ikke maxfart uten at båten går over i halvplan. Så vidt jeg forstår så går man enten i max deplasements fart 7-8 knop ? eller opp til 18 knop så båten ikke skal halvplane og slite på motor/drev ?

 

Ellers hvis tippingen skulle være korrekt så er det jo en betydelig forskjell: 0,83 liter per nm vs 1,66 liter per nm i marsjfart. Blir forskjellene ca. like store for båter som Princess 435 altså halv forbruk per nm (på en Princess 435 så er det en betydelig forskjell i antall liter i motsetning til Alicraften :lol: )  ?

 

Men da bruker ikke båten mer drivstoff som begrodd og i halvplan (med mindre selger bommet på sannheten men han hadde jo ikke noe grunn til dette) hvis den brukte ca. 23 liter per time i 13-14 knop som begrodd under. Men det er kanskje veldig slitsomt for drevet  så bedre da å gasse opp så den planer og deretter "falle ned på" marsjfart.

 

Skal også spørre den gode hjelperen når vi er på vei med båten (og ser hvordan den oppfører seg) hva som blir riktigst måte å frakte den på (som begrodd) marsjfart i plan eller max deplasements fart.

Link to post
Share on other sites

Er den veldig begrodd er det ikke sikkert den kommer opp i plan engang.

Jo saktere fart jo bedre for forbruket.

Jeg pleier å kjøre 18-fotern min ren siden den ikke har bunnstoff på. For i 44 knop slipper det meste av groe taket  :giggle:

10-20 knop er imidlertid neppe nok til å få noen effekt av det.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

@Teerex: Altså da bør den kjøres i max deplasementsfart da som blir kanskje noe rundt 7-8 knop ? Altså er likevel halvplaning bedre for forbruket enn helplaning ? Men i halvplan så sliter man mer på drev/motor ergo så burde man gå i marsjfarten i plan (hvis båten klarer det som begrodd og senere når den blir ren) ?

 

Tipper nok at man skal bruke den gode gamle metoden med skrape og bunnstoffe, måtte vel hatt 2x princess motorer om denne skulle oppnå 44 knop :lol: 

Link to post
Share on other sites

Nei halvplaning med en helplaner er aldri bra for forbruket.

 

Den Alicraften med doble 41A motorer og drev som jeg fant i en tråd her var nok rimelig kvikk, kanskje litt raskere enn den 31AC'en med monsterdiesel.

Selv om total motorvekt og ytelse var ganske lik. Men tyngdepunkt er mye lengre bak på drevutgaven som gjør at baugen kan komme høyere i vannet med mindre motstand som resultat.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Altså er likevel halvplaning bedre for forbruket enn helplaning ? 

 

Nei absolutt ikke, kan hende time forbruket er omtrent likt, men liter pr nautisk mil, som er det korrekte å bruke hvis du tenker økonomi, så blir det stor forskjell.

I deplasement fart ser du det veldig tydelig på hekkbølgene hvor økonomisk fremdriften din er, når den begynner å lage større hekkbølger bruker du mye krefter, der ikke alt blir brukt til ren fremdrift..

Link to post
Share on other sites

Å komme opp i plan kan være et lite eventyr i seg selv med gammel nedgrodd undermotorisert båt ?

 

Planingsterskelen avhenger av skrogutforming, kontaktflate, vekt og vektbalanse. I tillegg kommer yttre påvirking som vind, bølgerettning, strøm, og kapteinens erfaring med bruk av drevtrim, trimplan, ratting og klare bestemte kommandoer når gjestene må forflytte seg fra akterbenken ?

 

Tipper den motoren/båten liker seg best i enten rolig gange rundt 1200-1500 rpm, alternativt i planende marsfart rundt 3000 rpm.

 

På første planingsforøk anbefaler jeg å finne en plass på fjorden med god plass og ha med en som hjelper deg med å følge med på hvor du kjører, da du vil få mye annet å fokusere på.

 

En skånsom metode er øke farten stegvis med jevne gasspådrag. Lytt til motoren og gi den ett sekund eller to til å "puste ut" mellom hver turtallsøkning. Når båten løfter baugen høyt og nærmer seg planingsterskelen øker du jevnt og rolig til full gass. Det er nå belastningen på motor og drev er størst, så hvis du har trimplan bruker du "bow down" for å hjelpe til å løfte akterenden opp av vannet raskest mulig. Hvis den ikke kommer opp på 10-15 sekunder så forsøk å legge båten i slak sving bort fra vinden, hvis det ikke fungerer så ta den sakte ned til tomgang.

 

Når/hvis skroget kommer opp av sjøen og baugen legger seg ned igjen, er båten i plan ? Nå må du følge med på turtallet. Båten vil akselerere raskere, så slakk av litt på gassen, men la den fortsette å øke turtallet mot 3500. Samtidig justerer du trimplan opp igjen "bow up" hvis du føler at båten skjærer fronten ned i sjøen ("går på trynet").

 

La motoren jobbe seg opp mot 3500 mens du følger med på temperatur, oljetrykk og lytter etter ulyder. Slakk deretter av gradvis ned mot 3000 rpm til du finner en komfortabel marsjfart uten at båten gir tegn på at den vil ned fra plan. Hvis den begynner å gå tungt så må du opp i turtall/hastighet, og evt. hjelpe til med trimplan, motoren skal jobbe lett i marsfart.

 

Når du skal ned fra plan så ta det sakte og rolig, bruk trimplan og ta det stegvis til båten "detter ned" i halvplan, derettet lar du hekkbølgen få tid roe seg ned før du slakker av ned til fortrengningsfart.

 

Tungvinn forklaring på mye som i praksis sier seg selv, men det er greit å være komfortabel med prosessen og spesielt bruk av trimplan og hvordan de påvirker båten. Hvis du har drev med trim, f.eks VP AQ290/dp så kan du også vinkle drevet i forhold til skroget, men bli kjent med dette på forhånd og still drevet i nøytral posisjon på første planingsforøk, ellers kan det bli litt mye å holde styr på ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...