Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Nå sa "nordan family 27" akkurat at han har sett slike skader da. Men hva er eventuelle ulemper ved å la båten stå på vannet og bare ta den ut for en uke til skraping, bunnstoffmaling, tilsyn med drevet og eventuelt vedlikehold av motor/drev utført av mekaniker ?

 

En løsning med mindre skadepotensial vil vel være den beste ?

 

Ellers noen med lokalkjenskap av "Langesund området kysten" angående om Stathelle marina fryser til is om vintern? Eventuelt andre plasser hvor man kan leie båtplass kun for ett år eller hvor man kan kjøpe båtplassen slik at man eier den og kun betaler et betydelig mindre beløp per år slik de har det ved Skjelsvik båthavn ?

Hvis du ikke får gått gjennom båten og sjekke kjøleslanger, skroggjenomføringer, slanger til/fra toalett og lignende ville jeg vært mere bekymret for at båten skal synke hvis den ligger på vannet en at den skal frostsprenges på land.

Link to post
Share on other sites

Så da er det bedre å ta den opp eller kan man få sjekket dette når båten står i vannet ? Ellers burde man fylle opp motor/motorrommet med antifrostveske? Er det noe mening med å fylle dieseltanken til korken slik selger gjorde, altså burde jeg fylle til topplokket igjen etter turen fra Sandefjord?

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke fylt opp motorromet mitt med frostvæske ;)

Det er ikke unormalt at det kan bli is på Stathelle marina, men det skjer ikke hvert år. For ikke såå lenge siden var det is nesten over til Danmark. Sikreste havna er vel Langesund eller i Porsgrunnselva, hvis du skal ha den på sjøen, jeg ville tatt den opp.

Drevet skal ha service hvert år, belgen bør byttes  minst hvert annet år, noen bytter hvert år som forsikring.

Du kan laste ned manual til motoren her på båtplassen dokument arkiv, eller laste den den fra Volvo penta.se sine sider. I manualen står alt om vinterkonservering og service(også drev), det er bare og lese, ingen hokuspokus :)

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Førstefender: Har motormanual i båten, fant ikke en manual til drevet men fikk ikke sett gjennom alt i går. Det virker som det er masse ting der inklusive sjøkart og havneguider og en hel haug annet som trolig ikke har vært sett 3 eiere tilbake i tid med tanke på støvdybden. Selger visste i hvert fall ikke hva som var der men jeg fant motorboka i går.

 

Skal finne ut av noe egnet service sted til våren da siden jeg vil helst lese i boka og se noen gjøre det riktig før jeg skal eventuelt gjøre slikt selv. Blir noe annet å se det i praksis enn å bare lese teoretisk hva som skal gjøres.

 

For øvrig et dumt spørsmål men hva er belg, for det er i hvert fall ikke det google forteller https://nn.wikipedia.org/wiki/Belg :lol:

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg har bommet, men trodde Alicraft hadde drev og ikke fastaksling...

 

Søk på knutebelg:

 

http://www.eurofritid.no/image/deler-til-innenbords/volvo-penta-drev/transom/belger/cr119019-9-72710.jpg?width=300&pad=true

 

Hvis du har Volvo Penta 41 motor fra 1995, regner jeg med du har et 290 Drev.

 

Oppskrift:

https://baatplassen.no/i/topic/95856-howto-demontere-drev-dpe-og-frostsikre-kad32424344/

Link to post
Share on other sites

Flott takk for informasjonen, den oppskriften var helt konge og filmen om Volvo Penta drav, altså tanken er da at man skal ta ut båten nå skru av drevet fylle med frostveske og selvet drevet som er tatt av kan man vel "hjemmelagre" så frosten ikke tar den.

 

Får håpe det med frostsprenging av skroget ikke er sant da, eller kan man frostsikre båten imens den er i vannet også?

Link to post
Share on other sites

Marsjfart på 13-14 knop med et relativt tungt planende skrog høres ikke helt hensiktsmessig ut etter normalen.

Et planende skrog kan enten kjøres sakte deplasementsfart 6-7 knop eller du må opp over planingsterskelen. 

Ellers graver jo båten seg ned og forbruket blir høyt.

Men vet jo ikke akkurat hvor planingsterskelen for Alicraft 31 er da.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Du behøver strengt tatt ikke demontere drevet men da er det jo utsatt for tyveri. Ikke det at jeg har hørt om tyveri av gamle drev men alikevel. Uansett er det med å kjøre igjennom med 50/50 vann og frostvæske hele hemmeligheten som sikrer deg mot at kulda tar knekken på motorens kjølesytem. At tidligere eier har sjekket på "ferkvanns" siden regner jeg med. Eller er den kun sjøvanns kjølt.?

Link to post
Share on other sites

En Volvo Penta diesel er nok ikke sjøvannskjølt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

@Teerex: Ifølge det selger sa (nå var han ikke særlig båterfaren da) så har han kjørt båten til Sandefjord og da var det opp mot 2 meters bølger (bølgene gror i gjenfortelling så anta de var mindre) og båten løftet seg altså ikke i 13 knop da, den løftet seg først hvis man gasset over 3000 omdreininger noe han testet på fjorden nærmere Sandefjord og da gikk det vel i 16-18 knop uten at motoren ble presset til det ytterste for å ikke slite den ut unødvendig da. Under båten gror det ting og tang som gjør den tregere og øker forbruket man kan se det på "flapsene" bak (er vel de som skal reguleres med to brytere som selger fortalte fungerer for at båten skal plane men aner ikke om han stilte dem inn i riktig posisjon og tror ikke han selv visste det helt) at de er godt begrodd av "sjøgress" derfor er tanken å rense og male med bunnstoff.

 

Da skal den kunne oppnå 22++ knop som maxfart teoretisk i hvert fall og vil teoretisk ha bedre marsjfart.

 

Ifølge selger ble det brukt ca. kvart tank fra Skjelsvik til Sandefjord altså 75 liter hvis tankene var helt fulle og hvis de har plass 300 liter som han trodde. Ellers var motorn slik som båten er begrodd nærme 2000 omdreininger ved 13-14 knops fart og motvind.

 

Motoren er ferskvannskjølt som "vanlige motorer" innvendig og ferskvannet går i en lukket krets, men ferskvannet kjøles med saltvann. Altså saltvannet kjøler av en beholder med ferskvann som igjen kjøler motorn. Eller det er det jeg har forstått med min begrensede båt & motor kunnskap :lol:

 

 

Utifra det jeg har forstått av instruksjoner og veiledning på forumet så skal det suges inn frostveske i saltsvannskjølinga sånn at den ikke sprenger, så skal det puttes frostveske i den interne ferskvannskjølinga også da? Antar at olje fryser ikke i øvrige deler av motor. Det er ellers frostvæske på bunnen av motorrommet som selger sa ikke skulle lenses ut da denne skal hindre at det fryser på bunnen av motorrommet og båten.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis den er så grodd at du kan kjøre 14nkop uten at den vil forsøke å plane er den veldig grodd, tror jeg ville tatt den på lastebil.

Normal fart for en planende båt er 0-8knop  eller 18 knop og oppover. Drevet blir bra belastet ved å ligge i halvplan over en lengere periode = ikke bra.

 

Om det fryser litt vann i bunnen av motorom har jo ingen betyding, for håpe det ikke er motor som lekker kjølevæske, igjen tror jeg ville tatt denne båten på lastebil, fremfor å gått rundt rakke. Greit å gjøre seg kjent med båten i hjemmelige farvann kanskje.. Drev ikke selger med transport og kunne frakte den?

Link to post
Share on other sites

@Førstefender: Selv om selger drev med transport så måtte den på semi-trailer og da skulle koste 8000-9000 men siden jeg fikk en båterfaren person som akkurat har gitt meg masse informasjon og som skal kjøre den til Stathelle marina så drar den da vannveien. Stoler på båtkunnskapene til den gode hjelper da det virket som at han kan veldig mye om båt.

 

Utifra hva selger fortalte og hva den gode hjelper trodde så er dette sannsynligvis en "halvplaner" altså at hele båten planer ikke men er sånn mellomting midt i mellom fortrengingsskrog og planende båt. Den gode hjelper skal i hvert fall gå gjennom ting på båten før man drar. Så hvis noe skulle være feil så oppdager han det forhåpentligvis. Skal også ha med racor 500 i tilfelle det som er der fra før av ikke er bra. Skal også få kontakt til en mekaniker for vårfiks som har tid nok til at man kan lære hvordan man fikser ting når båten tas opp til vårpuss. Anbefaling fra den gode hjelper var å la den stå i plassen på stathelle så kan man gjennomgå alle vanninntak. Fikk i hvert fall masse opplysninger og god informasjonhjelp.

 

Ganske heldig med å ha "funnet" den hjelperen ved å spørre her på forumet. Masse gode tilfeldigheter denne uka helt fra søndag da Alicraften dukket opp må nesten få hivd inn en kupong i eurojackpot på fredag (eneste spillet som duger til splitter ny svær Princess med vedlikehold ) :lol:

 

Ellers takk igjen for alle gratulasjoner!

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis ikke den Alicraften fra 1973 er enn annen modell en de senere, er det en helplaner, her er bilder fra en fra 1980: 

https://baatplassen.no/i/topic/125633-prosjekt-alicraft-31/

 

Har den du har kjøpt fastaksling eller drev?

 

Det hjelper ikke å ha med seg et racorfilter til 3000kr, det må evt monteres før avreise. Ta heller med filtere som passer i filterholderen som er montert i båten enten det er racor eller noe annet.

Link to post
Share on other sites

@Førstefender: Realiteten er at jeg vet ikke hva slags filterholder det er i båten, men den gode hjelper skulle se om det var bra eller om man monterer den racoren før avreise.

 

Ellers så er det samme modellen men med en og ikke to motorer da og for alt jeg vet så har den drev mener å huske at mekanikern fortalte det og folk på forumet påstod det samme. Nå er jeg kanskje kunnskapsløs men jeg har da altså ikke kikket bak om det er et drev som stikker ut der :lol: Ingen av annonsene sa ett ord om dette. 

 

Ellers med andre ord en helplaner kan ikke brukes som halvplaner så man bør altså heller presse motoren fremfor å la den gå i halvplan? Og det aller beste blir vel da å gå i 8 knop i fortrengingsfart. Ellers så vet jeg ikke hva selger (som ikke hadde spesielt med båtkunnskap) forventet med tanke på planing ved 13-14 knop. Kanskje han tenke at planing det vil si at hele båten reiser seg som en jolle (tunge båter gjør vel ikke det har sett video av store princess som gikk i over 30 knop uten å reise seg som en jolle) det kan jo hende at de "flapsene" bak ikke ble stilt i riktig posisjon. Aner ikke håper på den gode hjelper sine kunnskaper om båt.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk, nå er da drømmebåten slik:

(for øvrig antar dette er en halvplaner selv om den går i 27 knop og veier 2,5x av de Alicraften veier). Og om noen år med båterfaring og sparing så blir det forhåpentlgvis en slik en også til kupp pris. Foreløpig gleder Alicraften.

 

Men Alicraften er som en overgangsbåt drømmebåten med drømmeprisen (i hvert fall inntil eventuelle ting som dævver begynner å dukke opp).

 

Dette er eneste video jeg fant av Alicraft som planer og trolig har større motor og tyngre bakpart (akterkabin) man ser den dessverre ikke fra siden men det ser ikke ut som om baugen er veldig høyt oppe:

 

Ellers så er den gode hjelper virkelig en kjempe hjelper og det var heldig å finne vedkommende, han fortalte relevante ting på telefon i nesten en time, hvis mekanikeren han kjenner er like tålmodig så tror jeg den eurojackpoten på fredag også går inn :lol: med så mye hell fra søndag. 

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan kjøre en helplaner i halvplan, men skroget har en annen utforming en en halvplaner, og går svært uøkonomisk og er en stor belasting for drev.

Du presser motoren mer ved å ligge i halvplan, dvs høyt gasspådrag, men ikke like høyt turtall.

Lærekurven kommer til å bli bratt i år, men med kommer sikkert til å være mest gøy hvis interessen er der, lykke til  :thumbsup:

 

Princessen er en helplaner.

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Førstefender: Hvis Princessen er en helplaner så kanskje forventet selger en annen form for planing slik som joller planer med baugen høyt i været. Princessen ser fra siden til å såvidt heve baugen i disse 27 knopa men dette er da helplaning som du sier, Alicraften i videoen ser ut til å heller ikke ha baugen veldig høyt når den går i 25 GPS knop.

 

Ellers så fortalte selger at dieselmotor skal for all del ikke i et høyt turtall da det er diesel men han tenkte kanskje utifra en lastebilsjåfør sine erfaringer med dieselmotor og ikke hvordan det fungerer i båt og at høyere turtall ikke presser motoren så mye som lavere turtall i halvplan.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ali craft 31 uten akterkabin er en helplaner med V-bunn, og skroget ser likt ut om det er en eller to motorer.

 

Ali Craft 31 med akterkabin har vel neppe drev, men muligens fast aksling siden de ikke kan ha motor og drev inne i akterkabinen.

Evt. så har den en eller annen spesialløsning.

Hvis den ifølge youtube-videoen greier 25 knop med en enkelt motor ved bare 2250 rpm så må det jo være svær motorisering.

Så der falt jeg egentlig ut litt  :giggle:

 

 

bilde

 

bilde

 

thomas73 her på baatplassen har denne med AC:

 

bilde

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Du må gi mye gass, kanskje fullgasss for å få båten i plan, men når båten kommer ut av vannet, kan du dra av på gassen og kanskje cruise behagelig på 3200omd. Da jobber moteren lett, denne motoren er en "høyturtalls" dieselmotor, max turtall er 3900omd, om jeg ikke husker feil. 

 

Store sakte gående dieselmotorer kan ofte være å foretrekke med tanke på støy og et langt liv, men de fungerer ikke i hurtiggående båter.

41P motoren har et volum på 3.6L, er liten og hurtig og trives bra på høyere turtall. 

Kan kose deg dagen lang på 1200omd og 7knop, men bør vel blåse ut litt sot engang iblant på høyere turtall.

 

Jeg ville absolutt tatt båten på land og sjekket tilstand på drev(olje), knutebelg, sink, skrog osv. I tillegg beskriver du at båten er mye grodd.

Hvis du ikke har tenkt å bygge stativ og presening over båten, bør du ha mulighet til å ha tilsyn med båten hver dag, ved stort snøfall vil kalesje og kalesjestenger knele hvis du ikke får måket den.

 

Princess er helplanere, men var konstruert for å gå med nesa litt i sky, spes på 80`tallet. Tanken var at de skulle gå mykere i grov sjø.

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er strak aksel og kjøl på den Ali Craft 31 AC jeg la inn bildet av litt lengre opp her.

Så tydeligvis er det en annen variant av skroget enn den vanlige drevutgaven.

 

BåtGeir i tråden her har doble Volvo Penta 41A-motorer med DP290 drev, så den gjør nok rimelig bra fart.

 

https://baatplassen.no/i/topic/94469-da-ble-det-nygammel-båt-ali-craft-31ac/

 

Som nevnt må det være solid motorisering i den youtube-snutten lengre opp her, med 25 knop ved 2250 rpm med singel motor og fast aksling.

 

Ja da fant jeg svaret på det her. 425 hk Caterpillar, toppfart 32 knop  :giggle: Helt rått.

Kan vel ikke kalle det halvplaner da iallefall. Akslingversjonen har propellen i en tunnell slik som mange andre raske "halvplanere".

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=41536103

 

bilde

 

Her en gammel test av 31AC med steinknusermotor uten turbo http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/bruktbåttest-alicraft-31-ac-ocean-cruiser

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Youtube filmopplastern har dessverre ikke fortalt hva slags motor han har i båten så da kan man bare gjette at det er noe stort  med forbehold at turtellern fungerer optimalt.

 

Denne "lille" 200 HK motoren klarer nok ikke det samme men den skal teoretisk ha klart 22++ knop hvis motor er på max kraft og båten ny bunnstoffet uten noe begroing. Ellers så ikke båten på filmsnutten til å ha nesa veldig høyt i været i 25 knops fart så kanskje selger forventet noe annet av "planing" når båten var i 13-14 knop han sa jo han ikke hadde særlig båterfaring. Han har heller ikke gasset motoren mer enn 3000 rpm og da oppnådde båten 16-18 knop og han trodde (sikkert med tanke på lastebil) at det var belastende for motor å gasse mer enn 3000 rpm. Så hvis det sies at den cruiser på 3200 rpm og 3900 er max forsvarlig turtall for å få den skikkelig i plan så kan det hende båten er raskere enn 16-18 knop selv med ting og tang groende under den.

 

Når jeg kikket på utsiden av båten fra sida så jeg bare den "flapsen" og "sjøgress" oppå den så ikke propellen altså den er lenger ned og under båten trolig. Var hele tida sikker på at det er drev der noe som jeg tror ble påstått av flere på forumet her tidlig i tråden så ofret dette ikke så mange tanker som jeg burde kanskje :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...