Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Nå er båten kjøpt. Skriver fra en merkelig mobiltelefon løsning med internett.

 

Lurer på om det er en Båterfaren person i Grenlands området eller Sandefjord som har lyst på en betalt båttur fra Sandefjord til Stathelle. Du blir kjørt til båten og hjem igjen etter turen og får betalt innenfor skattefri grensa for tjenester. Sånn at båten trygt og sikkert kommer seg frem så kan jeg sikkert lære noe også.

 

Send melding til 91827047 om du kan så ringer jeg for å avtale når det passer.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lurer på om det er en Båterfaren person i Grenlands området eller Sandefjord som har lyst på en betalt båttur fra Sandefjord til Stathelle. Du blir kjørt til båten og hjem igjen etter turen og får betalt innenfor skattefri grensa for tjenester. ...

Ut fra dine tidligere uttalelser i tråden må det være juridisk høyrisiko å melde seg til å bistå med et slikt betalt oppdrag ... :giggle:  :saint:

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg endelig kommet meg tilbake hjem måtte vente der på å få nøkler til kontrakten inntil til eier fikk bankbekreftelse tydeligvis forsiktig eier også. Har fått melding fra en person i Skien som kanskje kan hjelpe, til helga vil det kanskje bli mindre bølger for i morgen og overimorgen ser det ut som det vil blåse friskt på Skagerrak kysten.

 

Ellers lovet jeg noen dårlige bilder så her er de:

 

 

Eller de er ikke her fordi jeg aner ikke hvordan lime inn bilder men kan legge de inn i en ekstern tjeneste og legge inn linker.

 

Så da ble det denne til 89 000 :lol: :

 

https://s27.postimg.org/63g8fsro3/Zdj_cie0094.jpg

 

Neida det ble nok ikke men den stod nærme og var så stor og vakker at jeg måtte ta et dårlig bilde av denne :lol:

 

Her er det det ble, for øvrig rett før kjøpet var det noen andre folk som kom for å se den men heldigvis så gav de seg uten å starte budrunde da jeg sa at jeg kjøper her og nå. Ellers den som gav 90 000 bud ville bare ha motorn alene elns. men heldigvis ville ikke eier montere den ut og sende i rekomandert pakke til Haugesund så da ble båten min :lol: :

 

https://s24.postimg.org/x7zdo6wzp/Zdj_cie0090.jpg

 

https://s30.postimg.org/wbp8w8lip/Zdj_cie0091.jpg

 

https://s29.postimg.org/6b8k136pz/Zdj_cie0092.jpg

 

https://s28.postimg.org/9rxcc9rul/Zdj_cie0093.jpg

 

Og noen bilder inni:

 

https://s24.postimg.org/3x0dxuz1h/Zdj_cie0086.jpg

 

https://s27.postimg.org/4o2fu94z7/Zdj_cie0087.jpg

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for alle gratulasjoner.

 

Dieseltanken er fylt opp til randen med 150 liter i hver tank i følge eier jeg kjøpte den fra så er det nå 300 liter oppi, aner ikke hvordan jeg sjekker om det er noe feil i tanken men det virker som at båten fungerer bedre enn forventet med tanke på motor som starta utrolig raskt til å ikke ha vært slått på siden jul. Det eneste som er problemet virker det som noen elektriske koblinger hvor drivstoffmåler kan bare leses med tenninga på men ikke hvis motor fungerer og annet som ikke fungerer som bla strømsforsyning til ekkolodd (den til kartplotter fungerer bra og til vindusviskere) det er ett eller annet som ikke kobler inn lanterner riktig heller, så det må påklebes bærbare lanterner med batterier eller noe før jeg får bekjent elektriker på besøk.

 

Tanken var å holde seg veldig nærme land og ikke å krysse åpent hav (Skagerrak) men kjøre ganske nærme land (men blir jo Skagerrak kysten med medfølgende bølger som forhåpentligvis blir små til helga), men får kanskje noen innspill fra han som svarte på forespørsel om båterfaren person om hvordan man best kommer fra Sandefjord til Stathelle.  

 

PS. Skal forsøke å ta mer dårlige bilder når det blir hentetur, var veldig ikke lønnsomt å flytte båten med trailer siden jeg fikk beskjed at den trenger semi-trailer.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

 

 

Tanken var å holde seg veldig nærme land og ikke å krysse åpent hav (Skagerrak) men kjøre ganske nærme land (men blir jo Skagerrak kysten med medfølgende bølger som forhåpentligvis blir små til helga), men får kanskje noen innspill fra han som svarte på forespørsel om båterfaren person om hvordan man best kommer fra Sandefjord til Stathelle.  

 

 

Jeg ville vel gjort akkurat det motsatte på dette strekket.

Forutsatt at været er ok, så kom deg et stykke ut på høyde med Svenner Fyr og kjør på utsiden av Rakke. Går du nær land med ny (les gammel) og ukjent båt og får problemer, så havner du i steinura som går langs Vestfoldkysten fortere enn du aner. Er du et stykke utpå er det bare å ringe redningsskøyta og lene seg bakover og vente.

Link to post
Share on other sites

Tilde: Det er sikkert riktig at det er større fare forbundet med å drifte i land enn med å bli "pårent" (eller hva det nå heter) av store bølger ut på havet (Skagerrak). Båten tåler da sikkert mer av bølger enn det man tilsynelatende tror uten å ha prøvd det.

 

For øvrig er kartplotter noe man kan stole på viser korrekt hvor det er grunnt, undersjøiske skjær osv. osv.? For sjøkart som jeg har sett, ser ikke utrolig detaljerte ut kartplottern virker å være mer detaljert.

Link to post
Share on other sites

@Eureka: Det er det jeg holder på med nå melde seg inn i redningsselskapet og kjøpe ansvar & kaskoforsikring. Var meldt inn i RS til og med når jeg hadde den lille snekka som jeg bare kjørte i Breviksfjorden/Langesundsfjorden. Nå burde det endelig gå problemfritt å passere langøya og komme seg ut til pilke fiskeplassene med den store fisken og fine dorge/trolleomårder når det blir godværsdager i båtsesongen.

 

@TMM: Takk for gratulasjoner, kanskje et dumt spørsmål men hvordan skal jeg egentlig sjekke disse tankene? Dere mener vel ikke tømme ut all dieseln og skru ut tankene nå, og filter menes det den i motoren ? Jeg må nesten starte med dieselmotorboka litt raskere, hadde aldri trodd at den "tapte" Alicraft ville dukke opp på nytt og det til samme pris (tenkte at den kan dukke opp på nytt til våren men da "pyntet litt" og for dobbel pris) men den kom som en sen julepresang fra himmeln rett i hodet :lol:

 

Skal prøve å finne ut av hva slags filter og om man kan gjøre det uten å tappe alt drivstoffet over på kanner.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei du trenger nok ikke tappe alt drivstoffet over på kanner før filterbytte  :saint:

 

Bilder er enkelt, iallefall her på vanlig Windows PC. Det blir vel en del bilder etterhvert vil jeg tro.

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det er sikkert super enkelt bare man har gjort det enang altså laste opp bilder (fordi å trykke knappen, laste opp og trykke på miniatyren fungerte ikke helt for meg).... det samme gjeldert sikkert filteret som jeg fant ut hva er: http://webshop.nettbaat.no/categories/-drivstoffilter

 

Nå er det bare å finne frem motormanualen som ligger oppi båten og finne ut av hvor den er, deretter på nettet hvordan man bytter den så vil det nok gå greit etterhvert.

 

Ellers foreløpig inntil jeg får lagt inn blider rett i forumet så vil de bli servert på link og flere dårlige bilder kommer når båten skal på vei tilbake til Stathelle området. 

Link to post
Share on other sites

Haha, det må jeg si! :yesnod: Da fikk du igjen for all denne gnålinga om Alicraften likevel, bare å gratulere!

 

Lanterner fixer du lett selv. Det er like enkelt som en gammel lommelykt. En ledning fra hver pol på batteriet går til hver sin side av pæra, den ene ledningen går innom en bryter og en sikring.

 

Det kan være litt vanskelig å sette igang med sånt, men strax du har fixet første ting vil du få en herlig mestringsfølelse som vil bringe deg langt videre. Samtidig blir du kjent med ting, noe du får masse igjen for neste gang et lite problem dukker opp.

 

Ledningsnett i gamle båter ser ofte forferdelig rotete ut, men etterhvert som man går gjennom ting forstår man hvordan den som la det opp har tenkt, og da blir det som regel langt enklere å finne frem i.

 

Gratulerer igjen, og lykke til! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Tilde: Det er sikkert riktig at det er større fare forbundet med å drifte i land enn med å bli "pårent" (eller hva det nå heter) av store bølger ut på havet (Skagerrak). 

 

Vind, strøm og bølger blir presset mot land mange steder og gjør at en ofte kan få værre og mer sjø nær land enn langt ute. 

 

Å gå innaskjærs der det er mulig og hensiktsmessig derimot, det kan være fint. Men på åpne strekk som må krysses er det ofte en fordel å gå langt ut. 

------

 

Tror nok uansett ikke en skal satse på redning ved å svømme i land på denne årstiden så avstand til land ifht sikkerhet blir bare en teori, som nevnt vil du heller ha god tid når noe går galt enn 150 meter til du blir knust på land. 

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med båten! :) Moro når man har bestemt seg for båttypen og får tilslaget. Regner med at du lager egen tråd for henteturen.

Når det kommer til fix og miks på motorer, elektrisk og båten forøvrig sier jeg bare en ting: brett opp ermene å kjør på! Det er utrolig mye god informasjon her inne og nettet forøvrig å støtte seg på. Det er viktig på sjøen å være selvhjulpen, det er ikke som på landjorden der man bare kan svinge ut av veien og hoppe på en buss.

 

Anbefaler at du tar vhf kurs i vinter, og at du har med vhf på henteturen for egen sikkerhet.

Redigert av jørn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for alle gratulasjoner, Alicraften dukket opp som om den ble "snakket tilbake nesten"  :lol: 

 

Jeg tror det er VHF på båten og fikk med meg at kanal 16 er for nødanrop om motorn dævver, båten driver og det ikke er mulig å få ringt redningsselskapet med mobil. Men får håpe det ikke blir nødvendig.

 

Ellers er det vanskeligste å finne ut hva man skal gjøre deretter går det mer eller mindre greit håper jeg og man får nok en mestringsfølelse med mindre følelsen av å ha fått noe som fungerte til å slutte å fungere før man har fått reparert alt sammen dreper den da til å begynne med :lol: Primum non nocere som legene sier altså ført og fremst ikke ødelegge det som funker.

 

Ble informert at det skal det være noe jordingsfeil med noen brytere på panelet så virker som det må åpnes og fikses bakfra, har sett noen folk som åpnet paneler og posta bilder her på forumet virket skremmende men sikkert mulig å gjennomføre. Vil i hvert fall få båten dit den skal siden den kan ikke ligge mer enn 2 uker der den er.

Link to post
Share on other sites

Det ble litt rart med det skulle ta det nå til våren trodde jeg hadde masse tid før "riktig båt dukker opp og skal settes ned på vannet i april" så leste rolig i boka (som ikke gjør meg klokere på praktisk bruk eller motor eller hvordan koble elektriske ting) utenom det å ha kjørt gjennom og husket alle spørsmåla som er på nettet.

 

Har ellers flere berettigede i familien (født før 1980 men ingen som kan noe om båt) derfor skulle ha med noen erfaren på tur tilbake igjen fra Sandefjord fikk forsåvidt svar fra noen i Skien. Men hørte ikke noe etter å ha besvart siste melding men hører kanskje igjen. Blir for dumt å "samkjøre" båten med "berettiget" far bak rattet og berettiget mor kaukende på dekket at alt er feil  :lol: (men siden det ikke er "mr. Beans vintertur"  :lol:  så tanke om å finne noe hjelp til å få båten på plass)  men teoritesten får jeg ikke tatt tror jeg før båten må hit. Dermed tanken å ha noen med båterfaring med på den turen så alt går fint og greit og så man slipper å sko transportselskapet med utrolig mye penger for 40 km båtflytting.

 

Fant ut at man kan fylle ut testen ved disse stedene: http://www.norsktest.no/bfp/testsenterliste/?t=3728 lite informasjon om når man kan fylle ut testen og få "båtlappen" så skal ringe dem.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...