Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Altså vil det si med andre ord at med 200 HK så er Alicraften undermotorisert egentlig likevel ? Og at når disse ble i sin "nybåt" tid levert med enda mindre motorer så var dette med tanke om at de skulle være halvplanere med helplanende skrog ?

 

Hørtes egentlig ut som tungtvindt det med å ikke kunne halvplane men enten under 8 knop (uten å dra med for mye sjø) eller i helplan. Båten har da trolig vært "feilkjørt" av han som solgte den til meg på turen fra Skjelsvik til Sandefjord men forhåpentligvis blir ikke drev slitt så fort av halvplaning.

 

Gjelder samme tankegang for en Princess 435 da det ble fortalt at den også er helplaner? Altså at den enten må i fortrengingsfart i eller i helplan (som fra siden ikke ser ut som noe planing) ellers så blir det veldig uøkonomisk per nm i halvplaner fartsområdet ? Eller blir situasjonen en annen når Princess 435 har to propeller på aksling og ikke drev ?

 

Store båter ser ut som om de nærmest halvplaner selv i 55 knop (fant ikke video noe mindre med flybridge som var så ekstremt raskt)

:lol:  Men det holder vel bare at baugen er over vannet for at båten skal helplane? Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå må du ikke overtenke dette så mye da! Drevet tar neppe skade av halvplan, eneste utfordring er drivstofforbruket. Finn en fart du og båten trives I så går det sikkert greit!

 

På syttitallet ville ingen ha kalt denne for undermotorisert, men etter dagens standard er den kanskje det. Det er mange planende båter som I praksis ble levert med motorer som ikke får dem opp I plan, utvalget I lette og sterke dieselmotorer var ikke så stort på 70-80-90 tallet. Ikke noe problem, båten vil helt sikkert fungere helt utmerket for deg slik den har gjort I alle år frem til nå. Så slapp av, bli kjent med båten og kjenn litt på I hvilke hastigheter og turtall den trives best!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

@index: Tenkte bare på det førstefender fortalte om at drevet blir veldig belastet under lengre perioder i halvplan. Og siden folk på forumet pleide å fortelle at drev i motsetning til strak aksel er noe som pleier å dævve så ville jeg helst unngå den biten med "dævva drev" og bidra på alle mulige måter til det formålet at drevet lever lengst mulig.

 

Finner nok ut av mye mer på lørdag når den gode hjelper får sett på ting og båten kjører gjennom henteturen. Lørdag virker som heldig dag havprognosen sier at ved kysten skal bølgene være under 0,5 meter.

Link to post
Share on other sites

Ja hvilke motorer ble egentlig Alicraft 31 levert med tidlig på 1970-tallet, før VP 40-motorene var kommet på markedet.

40-serien ble jo ofte brukt i dobbelinstallasjon på planende større cabincruisere fra slutten av 70-tallet.

Alicraft 31 kom vel før 1975.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

@teerex: Antar at båten uten AC ble ikke levert med "deplasemetsmotor" som bladarkivet kalte dette i AC versjonen av Alicraft. Motoren i min båt ble i hvert fall endret i 1995 utifra det som står i opplysningene og den vil trolig fungere så lenge den lever (til tross for å være undermotorisert som noe skriver) da mine praktiske kunnskaper kommer trolig aldri på det nivået at jeg kan ombygge båten til dobbel motor som han i prosjekttråden. Eller rettere sagt i hvert fall så lenge jeg bruker Alicraften inntil jeg kjøper en Princess 435 om noen få/mange år.

 

Det blir vel dobbelt drivstofforbruk med dobbel motor ?

 

PS. Båten har for øvrig fått registreringsnummer: HAX077 men denne er ennå ikke kommet i posten.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

... Det blir vel dobbelt drivstofforbruk med dobbel motor ?

 

På tomgang og i helt sakte putrefart ja. Men, om du gir på litt så er forskjellen i drivstoff forbruk mellom en og to motorer nesten ingen ting. Det kreves tilnærmet samme energi for å drive båten i en gitt hastighet om den drives av en eller to motorer.

Link to post
Share on other sites

@Bonus: Så det vil si at når båten går i marsjfart i plan som noen tippet til 18 knop f.eks så vil den bruke nærmest det samme om det var 2x motorer ? Vel uansett så måtte man "sagd høl" i skroget, montert inn ekstra motor av samme type, flytta på den som er der fra før av osv. så det blir nok ikke noe av det men fint å vite.

Link to post
Share on other sites

Store båter ser ut som om de nærmest halvplaner selv i 55 knop (fant ikke video noe mindre med flybridge som var så ekstremt raskt)

:lol:  Men det holder vel bare at baugen er over vannet for at båten skal helplane?

 

Akkurat denne båten i youtubesnutten ser det jo ut som helplaner helt perfekt.

Ikke så rart med dyp V-bunn og 3 stk vannjet tilkoblet 3 x 65 liters V16 motorer på tilsammen 11.000 hk.

Et samlet forbruk på ca 2000 liter i timen er jo greit nok, når man får så god fart  :giggle:

 

bilde

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

@Bonus: Så det vil si at når båten går i marsjfart i plan som noen tippet til 18 knop f.eks så vil den bruke nærmest det samme om det var 2x motorer ? Vel uansett så måtte man "sagd høl" i skroget, montert inn ekstra motor av samme type, flytta på den som er der fra før av osv. så det blir nok ikke noe av det men fint å vite.

 

Hvis du erstatter en VP 41A-motor på 200 hk med f.eks. 2 x VP D3-200 så blir ikke vektforskjellen veldig stor, og dermed liten forskjell i forbruk ved ca samme fart eller der båten planer greit.

Samtidig muliggjør det naturligvis mye høyere toppfart.

Øker man vekta betraktelig med å sette inn to tunge motorer så vil naturlig forbruket øke noe ved samme fart. To drev betyr også økt motstand i vannet.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

@Teerex: Drivstoffregninga over tid blir vel nesten større enn båtprisen (med mindre den tankes i Russland) om det noen skrev om 25 mill dollar på youtube er korrekt :lol:

 

For meg virket det som bare baugen løftet seg over vann og resten hadde "vannkontakt" altså ikke "jolle planing" hvor det er nærmest kun motor som har kontakt med vannet, store båter planer vel annerledes en de små. Men hvordan planer en halvplaner da egentlig?

 

Ellers så ville det kanskje være dumt å putte oppi 2x D-3 motorer i Alicraften hvis man har allerede en fungerende VP 41P 200 HK motor (utifra hva han i prosjekttråden fortalte så koster en ekstra fungerende motor av denne typen 75 000 hvis han fikk 2 stykk for 150 000). Men det blir en problemstilling for eventuelt neste eier om noen få/mange år som har skills og kunnskaper til å skjære i skrog flytte på motorer osv. Min plan er å vedlikeholde båten som den er inntil jeg har erfaring og sparte opp midler nok til drømmen om Princess 435.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Bonus: Så det vil si at når båten går i marsjfart i plan som noen tippet til 18 knop f.eks så vil den bruke nærmest det samme om det var 2x motorer ? Vel uansett så måtte man "sagd høl" i skroget, montert inn ekstra motor av samme type, flytta på den som er der fra før av osv. så det blir nok ikke noe av det men fint å vite.

 

Ser Teerex har svart fyllestgjørende. Og, du skal ikke veldig langt over putrefart, lenge før planing, før forbruket til en henholdsvis to motorer er svært likt. Og, har du to motorer og skal dorge eller bare putre sakte rundt en Søndag ettermiddag, så går det jo an å skru av en motor.

Link to post
Share on other sites

Som nevnt, ca 2000 liter i timen på den 38-meters båten i 55 knop. Bør ha greit advokatsalær som inntektskilde da  :giggle:

 

Har ikke sett mange båter over 20 fot (utenom racingkatamaraner og løpsbåter) som løfter bortimot hele båten over vann.

Det er stort sett bare lette båter under 20 fot som delvis flyr oppå vannet ved full fart, ofte med derpå følgende ustabile kjøreegenskaper (slik som min 18-foter i 44 knop).

Du får nok ikke en Alicraft 31 til å fly, nesten uansett motorisering.

Bortsett fra om du bygger den om til hydrofoilbåt da.

 

En halvplaner lager gjerne mye hekkbølger, og har ræva godt nedi vannet og baugen løftet.

Den halvplaner, enten fordi den ikke har stor nok motor til noe annet eller fordi skrogfasong, kjøl, aksling osv. i kombinasjon med motoreffekten ikke muliggjør noe annet.

 

Du skulle jo ha fått regnr. HOAX007  :saint:

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

@Teerex: Hørtes jo ikke så vilt ut det forbruket i forhold til størrelsen og hastigheten når "lille" Princess 435 kan svi av 140 liter timen som noen sa (forhåpentligvis mindre i marsjfart og virkelig mindre i deplasementsskrog fart som forhåpentligvis er 9 knop som kvadratrotsregeln tilsier).

 

Ellers så hadde ikke RS så mye humor til å gi et slik reg.nr. men båten har humor i båtsjelen sin tydeligvis for jeg fikk beskjed av skjelsvik båthavn sin styreleder å bare fortøye der midlertidig på lørdag da det trolig blir plasser til salgs om våren. Men før det så skal båten i vinteropplag har styreleder der foreslått så jeg slipper å leie plass på Stathelle marina. Så fortalte han at det er mulig å ta ut båten til uka... og tilfeldigvis er det mekanikern som også jobber med båtløft for foreninga :lol: Den båten har vel humor i båtsjelen når den vandrer gjennom ny eier tilbake igjen til samme stedet hvor den ble solgt i oktober :lol:

 

Men det blir i hvert fall den desidert mest økonimisk lønnsomme båtplassen der borte.

Link to post
Share on other sites

Så fortalte han at det er mulig å ta ut båten til uka... og tilfeldigvis er det mekanikern som også jobber med båtløft for foreninga

 

Bare så du ikke blir "fanget" av en begrepsforvirring her: Du tar båten opp av vannet for å sette den på land. Når du tar den ut, så legger du den på vannet.

 

Gratulerer med båtkjøp forresten. Må jo nesten bite i meg utsagnet om at den var en utopi. :rolleyes: 

Link to post
Share on other sites

@tuffff: Takk, men det er jo ikke noe rart hadde personlig aldri i livet trodd det selv at Alicraften skulle dukke opp om 3 måneder i Sandefjord (dermed tok det tid å finne et annet kupp så dukket den opp igjen). Men som sagt båten har vel sin egen sans for humor :lol:

 

Det er vel sånn "båtlig" begrep da vel som det med manøvrert inn i båtplass fremfor parkert i båtplassen. Hadde jo ellers tenkt "ta den ut av vannet og putte den oppi vannet" men blir da korrekt båtspråk med "ta den opp på land og putte ut i vannet" da, skal prøve å huske på det.

Link to post
Share on other sites

Jeg tar opp båten, og så setter jeg den ut på havet igjen om våren  :smiley:

 

Man "putter" ikke en båt i vannet  :giggle:

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

@Førstefender: Takk for linkene var mye nyttig info der, men det fremgår da fra det som står der at det er slik at drevet blir belastet mer ved halvplaning. Men det stod ikke så mye om hvor farlig det er for drevet da.

 

Altså vil det si at man helst bør unngå halvplaning og da heller kjøre i deplasementsfart om båten ikke klarer å komme opp i plan pga. den er begrodd under?

Link to post
Share on other sites

Forbruk pr. nautisk mil blir fort 3-4 ganger høyere ved halvplaning

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

@Teerex: I forhold til deplasementsfart, eller i forhold til forbruk om båten var i helplan ?

 

For øvrig bare for å vite til fremtiden, gjelder slikt også for større båter som Princess 435 at de enten skal i deplasementsfart eller så skal de skikkelig opp i plan eller blir det annerledes når de ikke har drev ?

Link to post
Share on other sites

Forbruk i forhold til deplasementsfart, men blir jo fort dobbelt så høyt som i helplan også.

 

Noen skrog har nesten ikke planingsterskel og da blir det ikke så kritisk.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

@Teerex: I forhold til deplasementsfart, eller i forhold til forbruk om båten var i helplan ?

Grunnen til det høye forbruket i halvplan er jo at det kreves så mye energi til å drive båten i denne hastigheten. Hvilket betyr høy belastning for drev(ene).

Vi har en planende båt med to motorer / drev. Toppfart 37-38 knop.

Fornuftig fartsområde mht. forbruk-støy-slitasje for vår båt er opp til 8-9 knop og over 19-20 knop. Typisk trivselsfart i plan er 25-30 knop. Prøver å unngå fartsområdet i mellom.

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt helplaning på svensk

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...