Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

sap_2000 skrev for 21 timer siden:

 Hvis man synes VP er dyre på deler og service, så bør man neppe få seg MAN eller MTU :giggle:

Du kan jo nevne hva MAN ville ha for motorlabber til 2 motorer :crazy: Heldigvis finnes det ofte andre løsninger.

 

MAN er anerkjent produsent, men har som VP og alle andre sine lik i lasten. De har alle laget modeller som er kjent for å være steingode til til katastrofe og alt imellom.  V-12 versjon av motorene dine er i motsetning til dine videns kjent for veivbrudd og totalras. De fikk vel retten opp det litt etter år 2000. V-8 og V-10 hadde aldri de samme utfordringene selv om "alt" er likt bar med 2 og 4 syl til..

Vil ikke engang tenke på delepriser til disse motorene! Det er grisedyrt! Husker du fortalte om problemene med V12. Godt jeg bare har to V10!😵‍💫😵‍💫😵‍💫

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Vel altså poenget er at jeg synes denne båten er mye finere enn en Princess 55 virker i formen litt slik som en Storebro. Også virker det som hele båten har høyere båtsider og er rett og slett større enn Princess 55.

Så jeg vil heller ha en President båt enn en Princess båt for samme pengene. Men dersom det skal koste så dyrt å frakte den så er det kanskje ikke noe poeng. Altså det kan ta si tid om de bruker et halvt år på frakten men det koster 200 000 og ikke 400 000 så er det jo helt greit jeg må jo ta D5L uansett og det er lenge til sommern.

Link to post
Share on other sites

Denne tråden har foregått i 7 år nå og genererer gjennomsnittlig 10-12 sider hvert år uten noen framskritt.

 

Om fire år og 50 nye sider blir nok prosjektet lagt på is på grunn av andre årsaker... Men uten de løpende kostnader vi andre båteiere har hatt i mellomtiden.

 

Det kan jo være lurt i seg selv, isolert sett:smiley:

Link to post
Share on other sites

@Chiefengineer Altså jeg har jo hatt båt nr.1 Alicraften og heldigvis var disse kostnadene ikke så ekstreme som folk pleier å ha ifølge forumet. Men kanskje jeg var heldig da og det var bare motor, det elektriske, kalesje og eventuelt ting som har med sjødyktighet å gjøre som ble betalt.

Nå var det tid for båt nr.2 men virker som det blir hoppet over og rett på båt nr.3 pga. nettopp råd om kostnader. Hvis det skal koste så meget så la det bli den "endelige båten". Man betaler jo ikke dyre summer for en "middelbåt". Hvis man skal kalle det "førstebåt" Alicraften, middelbåt og "drømme sluttbåt".

 

Link to post
Share on other sites

Drømt om Princess 55 siden du var 4(...), men nå er plutselig President 57 finere..

 

Ligger en Fairline SQ52 i Bergen til skarve 2mill, siden du skal ha båten i 30 år, så kanskje den står tidens tann noe bedre, blir jo ikke så mye dyrere, slipper trolig å bytte ut motorer til flere mill også, vinn vinn

Link to post
Share on other sites

ohio skrev 11 minutter siden:

Har en kamerat som har sett på den SQ 52 i Bergen og den trenger en god del oppgradering den også iflg ham og stod derfor over

Når bare båten er stor, sjødyktig og har goe motorer, så er ikke resten så viktig ifølge ts.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Altså båten koster jo med moms og frakt nærmere 1,5 millioner. Og når jeg var liten visste jeg ikke forskjellen på Princess, Fairline eller President. Drømmen var en svær båt med flyingbridge det var det jeg så som barn og båtene hadde "klassiske" linjer. Jeg trodde at 400 000 det var noe med meglerfortjeneste på transporten og ikke at det virkelig kosta så svindyrt. Kan jo nesten kjøpe og hive dersom den dævver en Princess 414 for den prisen som bare transporten koster.

Folk får et helt profesjonelt flykurs fra 0 til frozen ATPL(A) for den prisen som skal betales for frakt fra middelhavet. Trodde ikke de tok så meget for frakt, fergen mellom Polen og Sverige må jo gå med brutal underskudd med tanke på hvor mye de tar for fullt bildekk med lastebiler og hele pakka i forhold til hva lasteskip tar per båt på dekk. Eller så går de lasteskipene med enormt overskudd. Man trenger jo også gjerne færre ansatte uten passasjerer å ta seg av.

Det finnes av og til gode tilbud i Stavanger hadde jo samme megler en Princess 65 (som vanligvis koster 3 mill minst) med utgangspris 1,7 mill altså bare 200 000 mer utgangspris enn det Princess 55 har. Da sier det jo seg selv hva som var et godt kjøp.

Ingen vits å forhaste seg, med Alicraften ventet jeg jo og fikk den til den prisen jeg ønsket og det ble en mye rimeligere affære enn å bruke 200 000 ++ på en som liksom var i bedre stand. Det var ingenting som dævva som ikke hadde dævvet på en dyrere Alicraft.

PS. Meglere finner jo båter ett eller annet sted som de skal ha fortjeneste på ergo selger noen dem billigere privat enn hva de får siden de må jo betale for megler?

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 21 minutter siden:


Det finnes av og til gode tilbud i Stavanger hadde jo samme megler en Princess 65 (som vanligvis koster 3 mill minst) med utgangspris 1,7 mill altså bare 200 000 mer utgangspris enn det Princess 55 har. Da sier det jo seg selv hva som var et godt kjøp.

hehe... jo det har seg slik at båter på 60-80fot blir etterhvert nærmest usalgbare når de når en hvis alder, derfor vil du se at prisene med åra nærmer seg hverandre på feks en P50 og en P65. Samme er det med en P40 og en P50 også. Det er langt flere som føler seg komfortabel med å ratte rundt i en 40foter enn en 50foter, dieselforbruk, opplag, generell vedlikehold, havneavgifter etc, alt blir mye dyrere. 

Prisen på en 48foter kan noen ganger være høyere enn en tilsvarende båt på 52fot pga krav om bla  D5L.

Jeg har, som nevnt, 50fot selv og kunne aldri i verden ønsket meg en 65foter! Tillegging i uthavner, plasser i havner, hjemmehavn,  vedlikeholdet! jeg hadde dæva!:giggle:

Link to post
Share on other sites

@ohio Den levde jo fint med Alicraften og det var noen her som fant at den ble annonsert igjen for samme pris før jeg fant det. Og det var ett bra kjøp. Det var folk på brygga der som ville kjøpe og jeg kjøpte bare fordi jeg sa at jeg kjøper her og nå (siden jeg fikk prøvekjørt den før i Porsgrunn) og de andre turte ikke å kjøpe usett med engang på brygga.

Beste beviset var jo at når jeg skulle selge den litt oppgradert så kom det 4 forskjellige potensielle kjøpere og noen kjøpte den snart. Det er ett godt kjøp jeg vil gjøre derfor jeg er jo her og det er fint med alle innspill og informasjon for da lærer jeg jo mer om hva kan være ett godt kjøp også.

@Førstefender Altså for meg er ting enten full guffe og skikkelig båt/bil eller noe midlertidig. Slik var det med Alicraften det var førstegangsbåt men noen hadde sikkert kjøpt en jolle istedet for 31 foter. Når jeg kjøpte bil førstegang i 2014 så var det en BMW 760i fra 2006 og ikke en nesten ny Golf som noen andre hadde kjøpt.

Det er på en måte hva man vil ha. Skal det være stort så skal det være best (eller så bra som mulig for de pengene man kan bruke) skal det være midlertidig så kjøper jeg den i Sandefjord. Problemet med båt er jo at det blir ikke som med bil og at den midlertidige kommer til å ete alle penga som man kunne brukt på final versjonen. Eller utifra hva dere skriver så kommer vedlikeholdet til å koste dobbelt av prisen på Princess 414 og til slutt kan man uansett ende med å måtte hive båten og ikke få en krone igjen (eller enda verre finne ut av hvor skyhøy pris de skal ha for å frakte den til søppeldynga) dersom motor ryker på en uheldig måte.
 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 42 minutter siden:


Det er på en måte hva man vil ha. Skal det være stort så skal det være best 
 

Det der gav meg ingen mening, snakke om "best" når du ser på 55-60fotere fra 80- tidlig 90tallet til lavest mulig pris.

Stor sjangs for at de 3 siste eierne ikke har att økonomi til å vedlikeholde båten slik den bør.

Bare ta min egen båt, 20år nyere enn de du ser på, solgt ny i Norge, de 2 første eierne er milliardærer(!), han jeg kjøpte den av, bemidlet godt over snittet, båten har blitt vedlikeholdt over det man kan forvente, likevel er det kontinuerlig vedlikeholdsbehov/oppgraderinger å gjøre.

Du har fått x antall tips på at den 55foteren på Vestlandet er verdt å ta en titt på, ikke den rimligste, men kanskje den er bedre en snittet? bare badeplaformen koster sikkert 120 000kr ++

Link to post
Share on other sites

@Førstefender Jeg skjønner det med den båten i Stavanger men den har ikke sånn pris at det "brenner" altså man kan ta seg tid og ta D5L til den prisen vil det alltid finnes Princess 55. Ellers som sagt jeg vil gjerne betale for ekstragod motor med tilbehør ikke for ekstragod badeplatform eller interiør som trolig ikke blir mye brukt med det første uansett.

Altså om båten har ny kjøkken eller kjøkkenet er en ruin osv. er ikke så viktig det skal ikke brukes før eventuelt i fremtiden. Det viktige er skroget, det som har med sjødyktighet å gjøre og motorene med tilbehøret.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 6 minutter siden:

Ellers som sagt jeg vil gjerne betale for ekstragod motor med tilbehør ikke for ekstragod badeplatform eller interiør som trolig ikke blir mye brukt med det første uansett.

Det er som en regel en sammenheng der, hvis ikke interiør og overflater er tatt vare på, er som regel ikke resten av båten det heller. 

Stavangerbåten virker være noe påkostet og har de beste motorer fra den tiden. Og sikkert lov å gi bud, vil de ikke selge er det bare å gå videre. Ellers er det svært få som går seg i kast med en 55foter uten å ha planer om å bruke den..

Link to post
Share on other sites

@ohio Jeg har jo kjøpt båt den gangen da og fikk den akkurat til slik pris som jeg ønsket. Ikke har den heller plutselig "dævva". Så det haster jo ingen steder som sagt lenge til sommern. Jeg kommer ikke til å betale en vill sum for transport for da koster båten like meget som om den var her i Norge. Da får noen i Italia kjøpe den uten transport er det en flott pris men da må man bruke båt der nede.

@Førstefender Selvfølgelig har jeg planer om å bruke båten jeg skal ut på Skagerrak med den og jeg skal føle meg godt i båten selv om det er god solbris. Og senere vil jeg kanskje bruke den også annerledes men jeg får jo penger hver måned. Jeg kan kjøpe en båt til 3 eller 4 mill om 2-3 år. Men jeg har lyst å ha en båt neste sommer.

Hvis jeg kjøper en "midlertidig båt" så utifra hva jeg har lest her blir det bare en ekstrem dyr affære så da blir det aldri virkelig storbåt siden den spiser opp alt sammen og om jeg er heldig så dævver den ikke slik at motor ikke kan repareres.


For øvrig som sagt det brenner ikke til fullpris kan jeg kjøpe båt om 6 måneder likegodt da har jeg mye mer penger også. Om vintern kjøper man om det er virkelig lavpris. Spesielt når man ikke kan bruke den før man har tatt D5L uansett.
 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 13 minutter siden:



@Førstefender Selvfølgelig har jeg planer om å bruke båten jeg skal ut på Skagerrak med den og jeg skal føle meg godt i båten selv om det er god solbris.
 

Hva f... skal du ut i Skagerrak å gjøre? er ingenting å se på der. Har krysset Skagerrak flere ganger, hvis du trur det er digg å ligg der ute å duppe i en 55foter tar du jævlig feil. De gangene på sommeren det er fint utpå der kan telles på en hånd.

Link to post
Share on other sites

@ohio Jeg tror ikke du leser engang det som blir skrevet. Forrige gang kjøpte jeg jo Alicraften i Januar og starta tråden i Oktober. Denne gangen vil det jo også bli båt men til riktig pris som forrige gang.

Jeg har etterpå hatt en pause fra båt siden jeg fiksa en business i Polen og nå kan jeg ha båt igjen denne gangen en større og bedre. Jeg skjønner ikke hva som er så vanskelig med at det tar tid. Først sier folk at alt kan dævve og man må være nøyaktig osv. Så håper de jeg kjøper første båten som kanskje kunne passet når den ikke er prisa til et kupp og som man kan kjøpe når som helst til slik pris.


 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...