Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

XardasKSP skrev 1 time siden:

Altså det viktigste er motor og at båten er sjødyktig, elektronikk har de fleste ganske fersk uansett så skal jeg ha samme ekkolodd som garmin båten har til å finne fisk og da kommer det sikkert i en pakke med plotter osv. Den gangen skal det ikke spares på noe slikt det skal være maksimalt med utstyr til å finne fisken hvor den måtte gjemme seg.

Ellers når det gjelder resten altså slikt som folk bruker til overnattinger osv. det er foreløpig av liten interesse eller det er jo greit at "dassen" virker men ellers alt som ikke har noe å gjøre med båtens sjødyktighet er ikke så viktig.

Mange andre ting har også med sjødyktighet å gjøre. For å være helt ærlig mener jeg du ser på helt fel båttyp i forhold til det båtliv du beskriver. Hvis du ikke trenger den plass og komfort en Princess 50 gir vil du bare sleoe rundt på masse unødig volum og vekt. Jeg tipper en Targa, Sargo eller lignende rundt 30 fot vil passe mye bedre til den bruk du beskriver. De har nok plass for overnatting hvis du trenger, er sjødyktige i massevis og har driftskostnader som ikke er I nærheten av en 50 fots cabincruiser. 

Link to post
Share on other sites

Tror også du kraftig overvurderer sjødyktigheten til en Princess på 50fot kontra en god "speedsjark" på 30fot, typ viknes, targa som nevnt over her. Som sagt så er været i Skagerrak som regel enten fint eller helt jævlig og da hjelper det ikke hvordan båt du har. Fart er ihvertfall noe som må være viktig for deg skal du et stykke utpå da Skagerrak er lumsk og kan gjerne gå fra flatt vann til fullstendig kaos på 20-30min avhengig av hvordan strømmen er.

Link to post
Share on other sites

Altså jeg har alltid ønsket meg en slik båt siden jeg var 4-6 år gammel og drømmer er til for å realiseres. Jeg vet den ikke passer perfekt den midlertidige bruken av den, men den KAN brukes til det også og samtidig oppfyller jeg noe jeg ønsket alltid slik som jeg gjorde med bil. Ingen trenger en Alpina B7 men det er fint å ha selv om det bruker mye mer drivstoff enn en normal bil og har større kostnader for service og eventuelle reparasjoner.

Og det kan hende båten får en annen bruk når den tas med ned til Polen osv. da kan det hende man skal på tur ut til fremmede havner og på vei fiske "fremmede fisker" ut i Østersjøen eller andre steder.

Men første ting først og da skal det som har med sjødyktighet tas tak i fordi det skal brukes og det er nødvendig for båtens sikkerhet.

Altså det finnes 3 løsninger.

1. kjøpe Princess 414 bruke den til den dævver slik at ingen service reparasjon eller noe som helst kan hjelpe den og sakte spare opp restene som blir igjen etter at 200 000 er brukt per år i reparasjoner og 100 000 i vanlig bruk typ drivstoff, forsikring og båtplass. Så er det engang penger til en annen båt.

 

2. Vente litt til gå for Princess 55 også sakte men sikkert bygge den opp ettersom ting dævver. Først og fremst det som har med motor og sikkerhet å gjøre og eventuelt senere noe annet som ting som blir trivelig om man skal overnatte i en annen havn. Forøvrig om man skal ha litt "party i båten" så er fint at folk ikke får muligheten til å ødelegge dyre ting.

 

3. Bestemme seg for at det skal være nytt og flott altså 20 år gammelt. Så forstette å spille data og se hvordan pengene gror jevnlig putte på 900 000 hvert år i norsk konto elller eventuelt litt mer via min mor eller far sin konto siden de kan putte det inn for meg også overføre etterpå det er jo ikke noe arveavgift i Norge så jeg kan gi penger til dem og de gi dem tilbake til meg. Og om business går som på skinner så kanskje om 5 år kan jeg starte hobbyen min for da har jeg 5 mill til 20 år gammel båt av den størrelsen (om ikke prisene går opp igjen).

Men punkt 3 blir veldig kjedelig og hvis da i en båt til 5 mill motorene dævver så tror jeg jeg dævver også om denne skal også ha nye til 2,5 eller 3 mill. Da skriver de i annonsen pen båt med defekte motorer selges siden eier dævva da han så motorene dævve på en båt han sparte 5 mill til :lol:

Altså jeg skjønner jeg burde kjøpe en fiskekutter men jeg har ikke lyst på en fiskekutter og de er gjerne også dyre faktisk. Jeg skal sportsfiske med stang og da holder det med arealet ute på en Princess, dog på Princess 414 blir det ikke enkelt da det er tungtvindt å komme ned til badeplatform for å få ut fisken om det blir noe stort. Princess 55 fra Stavanger hadde perfekt løsning.

Link to post
Share on other sites

Du har ikke vurdert en Bertram da? Der har du stort akterdekk med lav høyde, fint når du skal lande stortorsken i Skagerak, eller rett og slett bare fiske litt hvitting til middag. Se liten video i denne linken. De har noen fine båter mellom 40 og 50 fot .

 

https://www.boattrader.com/boat/2022-bertram-61-convertible-8973322/

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev On 26.11.2023 at 23.15:

Får vente og se om begge Princess 55 forblir usolgt om hva prisen blir til våren da jeg har pengene klare til dyrere båt enn jeg tenkte. Ellers er jo ideen å bare kjøpe den 414 for så billig som mulig så håpe at den fungerer og kan fikses så lenge som mulig før den må avskrives som tapt når det ikke finnes deler mer.

Du ser ut til å satse mye på å kjøpe båt som har ligget lenge usolgt for  få den billig. Men du bør samtidig huske på at det kan være en grunn til at akkurat de usolgte er usolgte. Det kan være vesentlige feil og mangler som 99 av 100 båtkyndige oppdager og går videre uten handel og så kommer du som ikke har samme kompetansen og som kanskje ikke har med mekanikervennen din (evt at denne ikke har tid til eller gidder å sjekke alt på båt nr 28) og overser feilen og kjøper akkurat den båten som har endel er feil enn gjennomsnittet. Husk at de gode kjøpene forsvinner fort fra markedet (blir solgt), mens de dårlige kjøpene ofte kan bli liggende lenge med ei fristende og flott annonse som viser alt som ser fint ut på bilder, men hvor man kanskje ikke får med seg feks sprekken i motorblokka som man bare ser med speil i riktig vinkel og hvor det kun lekker når motoren er blitt varm (bare et tilfeldig valgt eksempel).

 

En annen ting er at ting kanskje forfaller iløpet av ventetiden, slik at det som fungerte fint da annonsa ble lagt ut ikke fungerer i det hele tatt når du storfornøyd slår til å på drømmebåten til nedprutet pris.

 

Så bør man også respektere selger. Så når det feks står bud kun etter visning, så er det faktisk slik. Selger er neppe interessert i å få inn bud og ha en budrunde med en miks av folk som har sett og ikke sett båten deltar og vinneren selvfølgelig er en som ikke har sett, som 2 uker etter å ha vunnet budrunden kommer og ser på båten og finner ut at den var visst ikke som forventet og forlanger å få redusert pris, samtidig som de andre interesserte som faktisk tok turen og la inn litt lavere bud (men innafor selgers salgsvilje) iløpet av de to ukene siden de tapte budrunden har funnet seg en annen båt de kan kjøpe. Da blir det bare masse bortkastet arbeid for mange, bare for å tilrettelegge for han som ikke gidder å komme og se på båten før budgiving og som det lett bare blir krangel med i ettertid.

 

Du kommer også med etterlysning av hva som er minste aktuelle salgspris (du brukte kanskje andre ord) hvis alt virker (noe det neppe gjør på en slik gammel båt med mye utstyr). Så skal du omtrent ha med ei liste over hva som virker og ikke virker (som du sikkert skal bruke mot selger hvis noe som er ok på lista streiker snart), og hvor ting som ikke virker skal gi fratrekk så du kommer et stykke under minste aktuelle salgspris, som i realiteten tilsier at det ikke er aktuelt for selger å selge båten til deg og at vedkommende bare skal ha masse bryderi med å skaffe deg opplysningene du ikke gidder å sjekke selv (dra på visning), uten at det blir noe handel ut av det.

 

Og hvis du lurer på hva prisen er på en båt så står det gjerne ned stor skrift ganske langt oppe i annonsa. Man kan jo spørre en gang om det er noe å gå på, men å mase mye om det og ikke akseptere det hvis selger sier at prisen står i annonsa blir litt feil synes jeg.

 

Du skriver mye om å levere bud som er langt under prisantydning. Det viser vel egentlig mest at selger ikke bør bruke tid på deg da det er såpass lang avstand mellom din og selgers vurdering av kjøpesum at dere neppe blir enig om en sum.

 

Jeg vet ikke hvordan handel vanligvis foregår i Polen, men jeg får hvertfall inntrykk av at du har en litt annen oppfatning enn nordmenn i hva prisen faktisk er når det står oppgitt pris i ei annonse. Det får tankene litt over på sånne selgere i land langt syd med "Special price for you my friend" og at du nærmest forventer disse ordene skal komme fra selger sammen med en pisi som ligger langt under annonsert pris.

 

Jeg tror også varsellampene begynner å blinke hos mange selgere når den ivrige kjøperen spør om båten er lett å parkere, forteller om nettkurset han kjapt og greit skal ta for å kunne svømme med båten osv. Mange selgere skjønner nok da at dette er en som ikke kan vurdere hva som er i orden og generelt har en stor tiltro til at det er kun motorer i en båt som kan dævve. Da ser nok selger for seg at en handel med vedkommende (deg) vil bety en båt som ikke svarer til forventningene (om at alt fungerer flott i mange år uten nevneverdige utgifter), og sånt blir det lett mye uberettiget reklamasjonsmas av og generelt sett mye etterarbeid og kan lett bli mye utgifter til advokater eller evt at folk må betale for dyre reparasjoner pga ekstremt masete kjøper som forlanger stor luksusbåt til lav pris og at denne skal være i tipp topp stand og alt skal virke lenge (noe de sjelden er når de er 40 år gamle).

 

Selger kan også lett få et problem om kjøper ikke har nødvendig sertifikat for båten (men skal ta dette snart), slik at henting av båten blir utsatt og båten blir liggende iveien hos selger veldig lenge og blokkerer for den nye båten som trenger plassen.

 

Forøvrig litt rart hvordan du såvidt jeg husker tidligere har beskrevet problemene med å få med noen med nødvendg sertifikat for henting, mens du også har beskrevet hvor lett du mener det er å få folk til å gjøre gratis reparasjonsjobber mot å få låne båten. Vil det da plutselig dukke opp massevis av folk med nødvendig sertifikat og gode mekaniker-kunnskaper? De fleste som er i den kategorien har egen båt og vil da heller ta en tur i egen båt enn å drive med masse mekking i fremmed båt for å få en tur i båt.

 

Jeg ror du undervurderer arbeidsmengden og kostnadene ved å ha en stor gammel båt. Sel har jeg to små og enkle båter og selv der så blir den endel arbeid og utgifter, men siden det er små og enkle båter som blir det absolutt overkommelig og bruke feks 5 dagsverk og noen få tusenlapper i utlegg årlig på vedlikehold, service og reparasjoner og annet arbeid med båtene. Men skal man feks gange dette med 50 for en stor båt som har veldig mye utstyr som kan gå istykker, og hvor alderen tilsier at det går istykker, så vil man jo i praksis kunne trenge kanskje et årsverk hvert år og seksifrede beløp i tillegg til innkjøp. Da blir det ikke så billig som man kanskje tror når man bare ser innkjøpsprisen og glemmer de årlige driftsutgiftene som på gammelt utstyr må inkludere mye som ryker og må fikses.

 

Hver enkelt får vurdere hvor mye man vil bruke på båt og hvordan båt man vil ha. Selv kunne jeg godt tenkt meg en dyr flott båt, men så blir det jo veldig dyrt og derfor velger jeg heller en billigere båt som gir nesten samme gleden som en dyr og dermed gir mer båtglede pr krone. Da har jeg også god råd til å bruke båten på turer istedenfor å bare ha et arbeidsprosjekt hvor man må bruke de fleste tilgjengelige helger til å arbeide på båten.

Link to post
Share on other sites

@Komodo Liker nok ikke utseendet på denne Bertram og har aldri sett dette brukt til salgs i Norge. Jeg ønsker at båten skal se ut som "drømmebåtene" da jeg var 4-6 år gammel. At dens funksjon i hvert fall i begynnelsen ikke kanskje passer med hva den er tenkt til får jo så være. Så lenge den kan brukes til formålet og engang i fremtida også til andre formål som den kanskje var ment til.

 

@19 fot Altså folk selger båter til mye lavere priser enn de legger dem ut til i Norge. Så det er helt naturlig at man pruter på prisen hvis 80 % setter det først ut til drømmepris også egentlig kan de selge det billigere. Så de som har satt unegosjerbar pris bør skrive det i annonsen.

De båtene som forsvinner er hvis noen gjør det omvendt som med den Alicraften som jeg kjøpte. Kjøpere løper opp brygga for å kjøpe og det blir eventuelt omvendt budrunde at prisen går opp. Så det avhenger av hva man annonserer båten til. Når jeg solgte Alicraften var det også flere folk samtidig nesten som skulle se og kjøpe og fort ble den solgt.

Oppsumert jeg har brukt mindre enn 200 000++ (båt + reparasjoner) som folk sa det bør koste om båt er i grei stand. Og jeg har fått tilbake 100 000++. Men kanskje var jeg bare heldig med Alicraften da.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 5 timer siden:

Altså det viktigste er motor og at båten er sjødyktig, elektronikk har de fleste ganske fersk uansett så skal jeg ha samme ekkolodd som garmin båten har til å finne fisk og da kommer det sikkert i en pakke med plotter osv. Den gangen skal det ikke spares på noe slikt det skal være maksimalt med utstyr til å finne fisken hvor den måtte gjemme seg.

Ellers når det gjelder resten altså slikt som folk bruker til overnattinger osv. det er foreløpig av liten interesse eller det er jo greit at "dassen" virker men ellers alt som ikke har noe å gjøre med båtens sjødyktighet er ikke så viktig.

Jeg tror den viktigste egenskapen for båt til deg er at de er en båt som signaliserer "Se, jeg er rik og har stor luksusbåt" overfor dem som ikke har så mye greie på båt. Mens de som kjenner til båttypen ser at båten er 30-40 år gammel og egentlig ganske gammeldags i 2023 selv om den jo var tipp topp moderne på 80-tallet da denne båten var et statussymbol.

 

Men virkeligheten hvis du handler slik båt blir nok at når du i havna hører noen sier: "Så flott båt du har" og skal snu deg rundt og si takk, så viser det seg at de snakket til noen som har en mindre 100.000 kroners båt som brukes hver helg. Mens like hører du de snakker om din båt: "Se, der er den gamle båten som det alltid er noe feil på så eieren ikke får brukt den".

 

Det ganske rare i denne tråden er jo hvordan du sikter inn på en båt laget for bokomfort når det er fiske du skal bruke den til (selv om du jo har forklart at valget er basert på drømmene dine som 4-6-åring).

 

Vil vel egentlig tro at båter laget for bokomfort er ganske lite egnet for fiske. En ting er at benker ofte står iveien, noe annet er at disse båtene ofte ikke er så veldig egnet for fiskeslog som renner rundt omkring og havner på steder der det blir lukt osv.

 

Begge båtene mine er slik at fiskeslog og blodgørr som havner på gulvet lett kan havne steder der det er vanskelig å fjerne det fordi det  står mange ting på gulvet som slikt vil kunne samle seg under.

 

Reint regnvann er ok og tørker jo etterhvert, men ikke fiskeslog.

 

Hender jo jeg fisker litt med båtene mine. men prøver da å unngå tilgrising. I minste båten har jeg iblant sløyet fisken på dekk (står på førerplassen og strekker meg over frontruta). På den største båten har jeg laget til sløyekasse som henges på utsida av ripa slik at all gørra renner ut på utsida av ripa. Men jeg får uansett ikke så mye fisk, så det blir ikke så mye sløying. Har ikke fått ene enste fisk i år, men så har jeg nesten ikke fisket heller. Ifjor fikk jeg noen få makrell, mindre enn 10 stk totalt ifjor tenker jeg.

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde det meste var sagt i denne tråden, men der tok jeg feil. @19 fot Du tilleggger trådstarter en del ting du ikke har dekning for, og samtidig blottlegger du en del fordommer mot folk som kjøper eldre båter.  Mener du at de som kjøper eldre båter ikke skjønner at båten faktisk er gammel, men tror at de har den feteste båten i havna, og at folk faktisk snakker nedsettende om dette pengesluket som alt går i stykker på?

Jeg har nå hatt den båten vi har i 10 år, og den var 5-6 år da vi kjøpte den. Jeg syns fremdeles det er en fin båt, men jeg skjønner at det mangler mange millioner opp til tilsvarende ny. Det ville forundre meg stort om trådstarter tror han er Mr.Bigshot i havna med en 30-40 år gammel båt, og det burde vel ingen påstå at han mener heller. 

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev 6 minutter siden:

  Mener du at de som kjøper eldre båter ikke skjønner at båten faktisk er gammel, men tror at de har den feteste båten i havna, og at folk faktisk snakker nedsettende om dette pengesluket som alt går i stykker på?

 

Min båt var 27 år og i heller lurvete stand da jeg kjøpte den. Det var litt å fikse til å begynne med, jeg skiftet blant annet motor til en nyere brukt en uten at det kostet all verden. Men nå har jeg hatt den i 18 år, bruker den hver dag, og har egentlig skjelden problemer med den. Hva andre måtte mene om den interresserer meg lite, den gjør jobben den skal for meg så da er jeg fornøyd. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Altså jeg liker stilen på de gamle båtene av 80 og 90 tallet mener designet er finere enn på de helt nye men det er no helt personlig hva man mener om hvordan noe ser ut. Når det gjelder bil så mener jeg f.eks at gamle Jaguarer XJR er mye penere enn de nye såpestykke formede og uansett så skal det være en klassisk 4-dørs limousin flat og bred "fordi bil ser sånn ut". Så kan folk mene at jeg burde ha 2 seters elbil siden jeg ikke trenger mer plass, eller en rimelig diesel SUV fordi de er nye og pene (kan ikke forestille meg noe styggere enn en SUV altså ikke ekte offroad bil men SUV eller ny VW-boble som f.eks BMW X6).

Så smaken er som "baken", for meg er klassisk båt noe i den formen som Princess 435 men jeg har funnet ut av at det blir upraktisk med det bakdekket (samme ved Princess 414) til fisking med mindre det er noe spesiell løsning for å komme seg ned til fisken. Dermed virker det som Princess 55 har hele pakka altså kan brukes til det den skal brukes i dag og kan i fremtiden brukes til noe annet som å ha den med seg til Polen f.eks.

Så hvorfor ikke realisere 2 ting i ett altså realisere barndomsdrømmen og samtidig kunne bruke den til å trygt komme seg ut på Skagerrak kunne nyte havet og i tillegg fiske med stang.

Ellers så finnes det jo vær i Skagerrak hvor større båt blir perfekt, av og til er det spesielt i sommersola en slik bris at selv Alicraften var utrivelig å være i forhold til hvordan den sjanglet rundt. En større båt vil gjøre dette betydelig mindre og været var jo fortsatt flott.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 8 timer siden:

@Komodo Liker nok ikke utseendet på denne Bertram og ... 

Gjør du ikke? Pussig. Jeg synes den er drittøff. Oser av testosteron der den kommer med den høye baugen, lave hekken, og de klassiske enkle linjene. 

 

XardasKSP skrev 49 minutter siden:

for meg er klassisk båt noe i den formen som Princess 435 men jeg har funnet ut av at det blir upraktisk med det bakdekket (samme ved Princess 414) til fisking med mindre det er noe spesiell løsning for å komme seg ned til fisken. Dermed virker det som Princess 55 har hele pakka

He he, må nesten le litt nå. Det er vel ikke få som har forsøkt å få deg til å forstå at en P414 er lite egnet til å dra torsk i Skagerak med det høye akterdekket. Men du forstod ikke det før du dro og så på den selv :wink: 

P55 er lav bak og åpen ut bortsett fra badeplattformen. Den vil være større ulempe jo større den er. Når du skal dra opp en fisk rett bak vil du helst ikke ha badeplattform i det hele tatt. 

 

Men jeg ser poenget ditt. Både med det å følge drømmene sine, og se etter hvilke egenskaper båten har i forhold til de ønskene og behovene man har. Men det er jo et kvantesprang fra en P414 til en P55. Mellom der har du jo f.eks. P45 som også er en veldig stor båt, med omtrent samme utforming som P55. Har du sett på den? Det er nok veldig mange flere P45 i Norge også enn det er P55. Bare vent til våren, da dukker det nok opp noen på finn. Siden dette er mindre båter har de også mindre motorer. Her er det vel normalt VP i 70 serien som sitter i motorrommet. Endel har også fått nye motorer.

Link to post
Share on other sites

@Komodo Altså badeplatformen er helt fint den man kan gå ut på den for en større fisk som ikke skal dette av, er det snakk om sei som biter på opphengerne og hovedsluken så kan man bare dra den på siden rett inn detter det av så detter det av. Til slik fisk hadde jo ikke Princess 414 eller Princess 435 hatt noe problem, poenget er hvis man får noe større om det er enkelt å komme seg ned på badeplatformen for å få den ut.

Ellers var ideen for en Princess 55 at det skulle være "thats it" båten at det aldri blir noe større fordi lommeboka vil ikke strekke til med mindre man sparer i 10 år elns. og at denne kan man ha med seg ned til Polen om 2-3 år og senere om Østersjøen ikke er "it" så dra på tidenes båttur Europa rundt for å få den til Kroatia f.eks så den kan brukes både til Middelhavsfisk eller til å rett og slett finne seg en øy i varmen og bade og nyte stedet. Derfor skulle det være så stor båt at den har en fremtid utenom Skagerrak. En Princess 45 akkurat som Princess 414 eller Princess 435 blir på en måte "middel båten" altså ikke det finale "thats it" akkurat som Alicraften var "starte med båt" båten.

Link to post
Share on other sites

28 minutes ago, XardasKSP said:

@Komodo Altså badeplatformen er helt fint den man kan gå ut på den for en større fisk som ikke skal dette av, er det snakk om sei som biter på opphengerne og hovedsluken så kan man bare dra den på siden rett inn detter det av så detter det av. Til slik fisk hadde jo ikke Princess 414 eller Princess 435 hatt noe problem, poenget er hvis man får noe større om det er enkelt å komme seg ned på badeplatformen for å få den ut.

Ellers var ideen for en Princess 55 at det skulle være "thats it" båten at det aldri blir noe større fordi lommeboka vil ikke strekke til med mindre man sparer i 10 år elns. og at denne kan man ha med seg ned til Polen om 2-3 år og senere om Østersjøen ikke er "it" så dra på tidenes båttur Europa rundt for å få den til Kroatia f.eks så den kan brukes både til Middelhavsfisk eller til å rett og slett finne seg en øy i varmen og bade og nyte stedet. Derfor skulle det være så stor båt at den har en fremtid utenom Skagerrak. En Princess 45 akkurat som Princess 414 eller Princess 435 blir på en måte "middel båten" altså ikke det finale "thats it" akkurat som Alicraften var "starte med båt" båten.

Hvis du tenker Tunfisk, så tror jeg ikke du ønsker å stå på en badeplatform i rom sjø!. Om du ser på de båtene som brukes til det har de rett hekk, men med port.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

@-morten- Altså den i Stavanger hadde en dør i hekken til å gå ut blir nok mye enklere enn om man har stiger eller det er langt ned som på Princess 414 - Princess 435.

Altså det er sjeldent man er alene ut da også kan man jo knytte seg med tau til båten, men tanken er å få brukt klepp og dradd fisken oppå badeplatformen også ta det videre derfra om det er en fisk på mer enn 10 kg som man vil ikke risikere å bare dra over båtsiden og inn. Men man finner ut av i praksis hva som blir den mest praktiske måten dersom man får slik fisk og om klepp eller håv rekker ned til fisken på siden av båten.

For øvrig vet noen om en tilsvarende liste finnes for Fairline modeller: https://no.wikipedia.org/wiki/Princess_Yachts

 

Med Princess kan man enkelt finne ut av hva som finnes av forskjellige båter og modeller så man kan søke opp internasjonale priser dersom noe ikke er til salgs i Norge.

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Altså en båt kan jo ha mange funksjoner og derfor er den så morro at man kan bruke den til det man har lyst til? I Norge kan den brukes til å dra på Skagerrak nyte havet og få fisk, senere kan den tas med seg og hvis det er "thats it båten" så kan man engang reise med den på et virkelig "cruise" for å flytte den til varmere strøk.

Det er jo det som er så fint med båt og derfor man betaler så mye, man får jo faktisk mer glede enn det man har av en bil.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 1 time siden:

Altså det er sjeldent man er alene ut da også kan man jo knytte seg med tau til båten, men tanken er å få brukt klepp og dradd fisken oppå badeplatformen også ta det videre derfra om det er en fisk på mer enn 10 kg som man vil ikke risikere å bare dra over båtsiden og inn. Men man finner ut av i praksis hva som blir den mest praktiske måten dersom man får slik fisk og om klepp eller håv rekker ned til fisken på siden av båten.

Hvis du kjøper båt med daviter så har du jo "fiskekran" der bak 😀.

 

Men de er nok litt iveien i tiden før fisken skal opp av vannet.

 

Ellers kan du jo satse på båt med ordentlig kran. Finnes i både rødt og blått.

 

20230719_125523.jpg.6b4e0481930e9584269d32860e8905a4.jpg

 

Finnes jo også båter av ca samme typen du ser etter med kran på flybridge for å løfte jolla, den kan jo løfte den store fisken også.

 

Og her er en båt som sikkert en gang har vært staselig og som har ligget lenge ved kai med lensepumpe, men som etterhvert ble tatt på land. Tipper den har vært akkurat litt for lang for ei grense siden den er kappet litt i baugen.

 

20230405_185809.jpg.af9a97bc0ca1817ef9e027abe9598e3a.jpg

 

Og her er en som såvidt jeg vet fikk en ganske kort tid ved kai etter henting i Danmark før den sank ved kai og måtte heises opp med digert utstyr, sikkert ikke helt billig prosess antar jeg. Kommer vel i kategorien stor båt til lav pris helt til det plutselig ble veldig dyrt.20230719_172022.jpg.158be57430fa9f96143921f4147a1ed4.jpg

Tipper Grand Banks har sett sistnevnte noen ganger når han er ute på tur, men de to første bildene er tatt i hentetrådkongens område.

 

Alle bildene er tatt av meg i år fra egen båt.

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 1 time siden:

Altså en båt kan jo ha mange funksjoner og derfor er den så morro at man kan bruke den til det man har lyst til? I Norge kan den brukes til å dra på Skagerrak nyte havet og få fisk, senere kan den tas med seg og hvis det er "thats it båten" så kan man engang reise med den på et virkelig "cruise" for å flytte den til varmere strøk.

Etterhvert må du vel tenke på et navn på båten din. Siden den skal brukes til å få fisk og være på størrelse med et skip og navnet etterhvert bør passe også i områder der folk ikke forstår norsk så foreslår jeg

FISH AND SHIP.

Link to post
Share on other sites

@19 fot I hodet mitt eller hva jeg sier til familie og bekjente så heter alle mine båter akkurat som Alicraften eller de jeg vil ha "krypa" som betyr rett og slett på Polsk "gammel sliten storbåt" elns. Men om båten skulle ha et fancy navn så skulle det vært noe som "Fishunter" :giggle:

PS. Angående din tidligere post @19 fot jeg tror at i Norge så bryr folk seg altfor mye om hva naboen eller vilt fremmede mennesker på brygga kommer til å tenke. For meg er det akkurat samme hva de tenker for båten er for min egen glede og ikke for at de skal tenke så mye om den, hvis de vil dra på tur så får de spørre ellers kan de tenke hva de bare måtte ønske.

P.PS. Fant faktisk en Fairline liste her på forumet:


 

Det virker som de store båtene til Fairline er ikke så gamle som de til Princess derfor er de færre på markedet eller nyere og dyre. De peneste båtene er desidert Storebro men disse er jo dyrest vanligvis (folk er vel enige i at de er finere enn Princess og Fairline noe prisen viser) og veldig sjeldent til salgs.

Link to post
Share on other sites

Det var ikke den type Storebro jeg tenkte, det var mer i den stil: https://no.yachtworld.com/yacht/1991-storebro-500-8607282/

 

Men prisen er jo 1 ekstra mill i forhold til Princess 55 for ca. samme alder men den båten er rett og slett utrolig stilig. Og den virker større på bilder selv om den er 5 fot mindre. Om jeg ikke måtte vente enda i evigheter før penga sparer seg opp så hadde jeg kjøpt den.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...