Jump to content

Bytte fra Bly til LiFePo4 batterier


MR Swe

Recommended Posts

Hulda skrev 1 minute ago:

Kommer an på hvor langt ned man drar strømtrekket, Mulligan. På mine gammeldagse blybatterier går jeg meget sjelden under 75 % av kapasiteten. Lithium kan vel kjøres ned til 90 % av kapasiteten uten å ta skade (muligens enda lenger).

 

Med den bruken jeg har, fortsetter bly/syre med kork å leve sitt liv under dørkene i Hulda. To banker, og begge kjører som startbatterier. Og begge kan kjøre som forbruk.

 

Var på messa i Lillestrøm nå i vinter. Der traff jeg på en av lithium selgerne. Enkelte lithium batterier som har oppgitt effekt til feks 100A, kan ha en faktisk kapasitet på nærmere 110A slik i praksis kan du tappe ned lithium 100% av oppgitt effekt. Vet ikke om det var et salgstriks eller om det har rot i virkeligheten. 

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev 38 minutes ago:

For det første: Jeg tror at du forveksler noe, eller meg med noen annen.
Jeg har ikke sagt et pip, verken om eller imot MaksPower sine batterier.

 

2. Du glemmer kanskje hva man kjøper hos meg.
Jeg selger ikke batterier som kjerneprodukter, men alt som lader disse og det med over 30 års erfaring.
Og derfor er jeg en av de leverandører som hver eneste dag, inkl. på både påske, jul, 17. mai og begravelser

blir konfrontert med spørsmålene om hva en trenger for å lade batterier, og også Litiumbatterier.


Ang. egen erfaring med Litium.
Det er med avstand ikke så mange som har MaksPower batterier-Litium-batterier enn av andre leverandører
men jeg har en lang rekke kunder som bruker Litium, og en liten del av dem siden flere år.
I tillegg leverer jeg systemer til en del firmaer som håndterer Litium i både båt, bil, buss og hytter.
Det betyr at jeg er nødt å vite hva "vi" snakker om, så mye til det du lurte om.


NB: MaksPower er ikke et produkt og det firmaet produser ikke selv, men denne navn selger et produkt til i forhold av andre produsenter forholdsvis lave priser.

Og nettopp den relativ lave prisen gjør at MaksPower er mer kjent i Norge enn de fleste andre produsenter.
siden "Hvermansen" ser sin sjanse for å kunne kjøpe seg inn i Litium og prater om det.

 

Det er også fint.

Det eneste som jeg bare har sagt (og det er kanskje det du sikter til) er at Hvermansen ikke blir informert riktig.
Og hva dette gjør ser man her, akkurat på denne tråden.
Som jeg skrev tidligere går dette bare ut på penger, en pris, men ikke på "erfaring", og derfor blir denne drømmen omsider beskrevet slik at den smaker.


Jeg har verken anledning, grunn eller lyst på å undersøke forskjellene mellom forskjellige Litiumbatterier, som for det meste blir produsert langt borte i øst.

Men sannheten i denne diskusjonen her er at Litium -må- suge og svelge strøm uten ende

siden det ellers måtte være noe galt med dette batteriet.

 

Og da, kjære Chiwas, sier jeg at dine batterier må belaste dynamoen din enda mer

enn du hadde det med f.eks. AGM, Gel, eller andre større pakker med lavt indre motstand.

Med Litium blir det minst like lite eller enda laver motstand og vanligvis mer kapasitet 
som enten lades lengre med samme strømmen som før,
eller raskere hvis strømmen blir mer siden Litium kan absorbere raskere.
=> Logikken bak dette sier også automatisk at dynamoen -må- tåle og/eller levere mer.

Og det betyr at dynamoen må få større påkjenninger med Litium enn den måtte tåle med bly som beskrevet ovenfor,
så sant det ikke helt bevisst blir installert tiltak / enheter som kan kontrollere strøm.

Alle som "nekter" dette får en helt annen "stempel" av meg, så mye er sikker.
Men det er i kjernen også det eneste som jeg "bidrar" med i diskusjoner som denne her.

Og tilbake til andres,og også dine "erfaringer".
Jeg ville nok ikke snakke om erfaring hvis jeg ser på noe over en vanvittig lang periode som 6 måneder.
Heller ikke 2 år er noe som jeg ville se som nevneverdig, spesiell ikke når man snakker om 2 år deltidsbruk av et system
og helt spesiell ikke når det dreier seg om noe som per lov er fritatt alle garantier senest etter 2,5 år.
Gode dynamoer kan også fint overleve denne tiden, på en måte,
men så ser vi først senere hvor perfekt at system var.

 

Dette her ovenfor og det jeg skrev tidligere er det jeg sier og sa.
Ser du fortsatt noe som jeg kunne har sagt feil, Chiwas?
 



:easter:

 

:seeya:
Jørg

Jeg er veldig klar over hva du driver med, derfor syntes jeg det er merklig at du ikke har mere erfaring enn det du har. 6 mnd bruk hos meg Jorge er nok flere års bruk hos de fleste som bruker båt. Du kan også spare deg for din netlantene holdning og hersketeknikk. Ta det heller på pm, ellers så tror jeg dette kan bli dårlig reklame.

Link to post
Share on other sites

...reklame...?
Jeg sier jo at jeg primært ikke selger batterier.

Enten nekter du å lese hva jeg skriver, Chiwas, eller du bare forstår det ikke.

 

I alle fall tillater jeg meg å si min mening, og det ha lite å gjøre med "å herske"

men med "erfaring" som jeg deler med folk som ønsker å se på fakta men ikke bare drømmer.

Og det beskjærer ikke dine muligheter for å si noe annet.

 

Ha en fin påske.

 

:seeya:
Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev 13 minutes ago:

Der traff jeg på en av lithium selgerne. Enkelte lithium batterier som har oppgitt effekt til feks 100A, kan ha en faktisk kapasitet på nærmere 110A slik i praksis kan du tappe ned lithium 100% av oppgitt effekt. Vet ikke om det var et salgstriks eller om det har rot i virkeligheten. 

En ting er sikkert. Hadde batteriet til selgeren hatt en kapasitet på 110 Ah så hadde det vært merket 110 Ah.

A og h er definerte størrelser.De betyr det samme uansett om det dreier seg om bly eller lithium. 

Link to post
Share on other sites

Føler litt på å støtte Joerg her i denne tråden. Joerg er en meget kunnskapsrik mann som jeg ikke har hatt noen problemer med å slippe til i båten min på egenhånd. Jeg har handlet litt hos han og Joerg sine løsninger og svar virker alltid veldig fornuftige, ut fra min lille kompetanse på strøm. Jeg er en ganske oppegående persjon og klarer å sette meg inn i det meste. Det han skriver ovenfor i tråden virker for meg veldig fornuftig, men det skal sies at jeg har ingen erfaring med lithium. Tror heller ikke det slik at Joerg prøver å være verken nedlatende eller bruke hersketeknikk. Man skal huske på at Joerg er tysk og har et annet grunnlag en de som er vokst opp med norsk som skrivemåte. 

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev 6 minutes ago:

En ting er sikkert. Hadde batteriet til selgeren hatt en kapasitet på 110 Ah så hadde det vært merket 110 Ah.

A og h er definerte størrelser.De betyr det samme uansett om det dreier seg om bly eller lithium. 

 

Klart, min skriveleif med A og AH. Jeg syntes også det virket litt rart at batteriet skulle ha høyere kapasitet en det som var skrevet på batteriet. Så min konklusjon er da - salgstriks 

 

Link to post
Share on other sites

Enig med deg og, Hulda. Vi som er mer en middels interessert i batterier og lading, og som ønsker å gjøre ting selv, skal være glad vi har en slik mann som Joerg her. Jeg tør påstå at kunnskapen for oss lekmenn ikke hadde vært på det nivået det er pr dd hadde det ikke vært for Joerg! 

Link to post
Share on other sites

Må jo også sei at da er veldig mykkje synsing og meininger rundt lithium batteri.

Eg satt meg inn i ein del ting sjølv, og har fått på plass min batteripakke, uten større problem. Klart det er ein del hensyn som må tas, men ein trenger ikkje ver rakettforsker.

Det viktigaste er vel at ein har kontroll med batteria ang både spenning og kapasitet. Har ein det, og holder seg innfor litt div grenser, så har eg erfart at det går bra. Har berre hatt mitt oppsett ca 6-7 mnd, men har brukt båten ganske mykkje og alt solangt fungerer greit. Kansje eg ikkje er det som kan mest eller har brukt penger mest i mitt oppsett, men berre tida kan visa om da går greit.

På fleire andre forum eg leser, er det ofte dei som ikkje har prøvd denne teknologien sjølv som har mest å sei, om kor nøyaktig alt skal ver, og ikkje minst kor sinnsjukt farlig og eksplosivt det er.

Eg trur at ein klarer seg greit om ein veit basisen for strøm og batteri, samt leser seg ein del opp på lithium teknologien. Og ikkje minst snakker litt med dei som har prøvd og veit ein del om slikt, og i tillegg ikkje høyrer for mykkje pa alle som har mykkje meininger, uten verken å ha prøvd det, ellers satt seg skikkelig inn i det.

 

God påske :easter:

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Sant det med tanke på startbatteri. Eit slikt makspower 100AH batteri takler 150A før bms slår seg ut, så ein må jallfall ha ein del i paralell om ein vil bruka dei på startmotoren :)

Min erfaring er at da tar da vel ca 2-3 tima å lada opp ein grei bank uten solceller, og koster vel då ca 30-40 kr i diesel. Med mindre du bruker motor som fremdrift ein dag, då er da jo ingen ekstra kostnad, hehe.

Da vil vel utgjer noko slikt som 70-100 dagar bruk, pr solcelle panel ein ville kjøpt. Og eg for min del, ser at eg må jallfall ha mine 500watt panel før eg går i null. Men det er jo for meg og inkluderer vinterbruk. På sommaren trenger ein vel noko mindre.

Dette er mine erfaringer i forhold til mitt forbruk, som er relativt høgt. Ein ting er jo prisen på installasjon av solceller, men så tar da jo ein del plass også.

Uansett, så er da eit vanskelig valg. Og heldigvis er da jo ein del forskjellige valg :)

Sjølv er eg godt nøgd med valget, og hadde ikkje gjort da på noko anna vis om eg kunne valgt igjen.

 

Eg har forsatt noko blybatteri igjen.... Startbatteri og bauvisp batteri

Redigert av Steini (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den største fordelen med Litium jern batterier er måten de kan lades opp på. (Slik jeg ser det)

Dette forutsetter at man har en ladekrets (dynamo og regulator) som er tilpasset batteri kapasiteten og dette en vel dette vi diskuterer her.

 

Ellers så er det forskjell på Ah og Ah.  Les data blad for batterier så ser man at det er er forhold mellom Ah tatt ut av batteriet og antall utladninger.

Et 100 Ah batteri som lades ut med 100 Ah (100%) varer ikke så lenge (les antall utladinger) som det samme batteriet som bare lades ut med 40Ah.

 

Slik diskusjonen har utviklet seg ser det ut til å være en oppfatning av at standard dynamo (slik jeg har) muligens kan bli hardt belastet og derav forkortet levetid.

Hvor mye dette har å si for mitt bruk er interesant å vite.

 

Selv har jeg en Volvo D2 55 hk med orginal dynamo.   Bruker båten ca. 10-20 overnattinger i sesongen og har tenkt å bytte til 2 x 100Ah Litium jern batterier.

Ser frem til å høre om erfaringer med denne type installasjon.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 15 minutes ago:

Du mener om jeg sparer 50 kg på 17,5 tonn Hulda? Da er det bedre at skipper'n går på slanker'n :-) Ok, useriøst, kunne ikke dy meg. 

 

Tok den ;)

Neida, på en slik vekt så merker du det ikke. Ikke annet en de få gangene batteriene skal inn og ut. Jeg som har en litt mindre båt så merker jeg det når jeg har både batteribank, septik og ferskvann på en side av båten. På volum så merker jeg det veldig, veldig godt. Om jeg går over til lithium, så ser jeg at jeg får en masse plass til å lagre alt annet rot på  :) Huff, det var det ja... ;)

Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev for 2 timer siden:

 

Må ikke glemme volum/vekt pr Ah

Har ikke glemt det.

Men for meg så er det vesentlige hvordan få nok støm (energi) til forbruk.

Et batteri produserer ikke energi men lagrer det, derfor er det interesant å finne den mest effektive måte å utnytte båtens energi priduksjon på.

Dvs. båtens motor, dynamo og batteri.

Om batteriene veier 200kg eller tar 2 kubikmeter er ikke lkke så viktig, men hvor lite/mye motor kjøring som trenges for å fylle de opp er viktig.

 

Tenk om det finnes en El bil som har rekkevide på 6000 km men som trenger 2 mnd. på å lade opp, uansett hvor langt du har kjørt.  2 km til nærbutikken og så må du vente 2 mnd. før du kan bruke den igjen.  Sikkert vanvittig gode batterier men totalt ubrukelig (for meg)

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 7 timer siden:

Ikke skyt på meg. Jeg bare registrerer at batteriene egner seg dårlig som startbatterier. Og at for 7000 kroner har jeg batterier i 10 år. Dermed er Lithium fjernet fra radaren.

Tja, kommer ikke det an på startmotoren?

Hvis jeg har skjønt det riktig så trekker startmotorene på mine MD2030 100A, så det burde gå fint dersom det stemmer at BMS-en godtar opp til 150A. Lett Match sin D2-55 trekker vel 167A, så han må ha annet startbatteri. 

Link to post
Share on other sites

Mye avhenger naturligvis av hva man har av øvrig utstyr som skal fores med strøm. Til sammenligning har Huldas GM 6.2L 2600 A tilgjengelig for start. Det er naturligvis langt over behovet. Men jeg tviler på at 300 A vil kunne få ting til å skje nedi der. Batteriet som forer baugpropellen med strøm kan gi 1000 A. Og begge bankene kan kobles sammen og gi 3600 A, minus tap i kabler (som ikke er helt uten betydning).

 

Siste tur fra Son til Strömstad var på 9 timer og 30 minutter. Halvannen time av disse for motor. Etter noen timer hadde radar, Eber og alt det andre trukket forbruksbanken ned på 80 %. Startet Agg., og Stirling ladet med snitt 45 A til batteriene var oppe på 90 %. Deretter faller amperen ned på 30-tallet. Batteribanken er på 450 A.

 

Er av natur teknisk interessert, liker nyvinninger. Ser fordelen med lithium-teknologien. Men for Hulda vil det bli en ekstragreie som ikke kan kompensere behovet over hele spekteret. Altså penger, som jeg ikke har, rett i dass. Om jeg skal bruke penger jeg ikke har, blir det heller på solceller.

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev for 22 timer siden:

...reklame...?
Jeg sier jo at jeg primært ikke selger batterier.

Enten nekter du å lese hva jeg skriver, Chiwas, eller du bare forstår det ikke.

 

I alle fall tillater jeg meg å si min mening, og det ha lite å gjøre med "å herske"

men med "erfaring" som jeg deler med folk som ønsker å se på fakta men ikke bare drømmer.

Og det beskjærer ikke dine muligheter for å si noe annet.

 

Ha en fin påske.

 

:seeya:
Jørg

 

 

Kjære Jorge, jeg veit hva du selger, dynamoer og tillegg rundt dette. Du har også masse meninger rundt batterier ( selv med dine 30 års erfaringer, så da har du også selvfølgelig dette på ny teknologi også). At du syntes 6 mnd med erfaringer av kontunuelig bruk av Lifepo4 batterier ikke er mye (mange bruker kun  båten kanskje bare 4 uker i året), så tipper jeg det er mere erfaring enn det du har i bruk av disse batteriene. Jeg selv har ikke høy volt eller behøve å bytte ut mye for å sette inn disse batteriene. Har ikke høy temp på dynamo, og du er fortsatt velkommen til å dra nye erfaringer i min båt. De viktisgse etter min erfaring er å se hvilken tiltak som må gjøres, fordi det er ikke sikkert man må gjøre så mange ting som noen hevder her på forumet. Noen må gjøre noen tiltak, andre ikke så mange.

Ha en god påske

Link to post
Share on other sites

Det er som du seier Huldra.

Eg for min del har tenkt å beholda blybatteri til både start og baugpropell.

Grunnen til eg bruker bly til dette, er at dei passer greit saman med lifepo4 med tanke på spenningen som eg bruker til lading.

Vekta har ikkje eg heller brydd meg så mykkje om med min 12 tonns båt.

Og som du seier, så koster det jo noko meir med slike batteri, som eg ikkje er sikker på svarer seg med tanke på antall AH som blir brukt i løpet av levetiden til batteria. Dette er vel noko eg får svar på om ein del år. Forhåpentligvis om mangen år,hehe.

Det eg synst er greit er muligheten til rask lading, og ikkje minst plassbruken. Når eg får dei siste to batteria mine, så har eg 500AH med lifepo4. Sku eg ha tilsvarande med bly så hadde da blitt ein del fleire batteri.

Eg merka fort at ein slepper den angsten for å utlada batteria også. Eg har enno ikkje hatt dei under 30%, men i forhold til gamle AGM banken på rett under 500AH, så slepper eg å måtta lada litt på kvelden, for å ver redd for å lada ut banken til under 50-60% i løpet av natta. Dette er ikkje noko problem på sommaren, men på vinteren når ebern`n går heila natto, så trekker den ein del strøm ja.

Bruker også inverter ein del, til både kaffi og avfukter pluss litt andre småting. Eg hadde ikkje så god samvittighet når eg tok ut nermare 2000W med inverter på agm batteri.

Men om ein har nok solceller og eller vindgenerator, så klarer ein seg jo godt med god gammel teknologi og :)

Målet mitt er å kunna bruka det som trengs ombord, uten å måtta lada med noko anna en solceller. (har lenge også vurdert vindgenerator)

Eg synst da er verd å bruka ein del pengar på dette. Men så skal jo eg også bu ombord, og etter kvart segla lengrer turer.

Holder enno på å optimalisera strømprosjektet mitt ombord. Men sjølve lifepo4 batteria er eg veldig nøgd med.

Link to post
Share on other sites

Chiwas skrev for 8 timer siden:

 

.... Jeg selv har ikke høy volt eller behøve å bytte ut mye for å sette inn disse batteriene. Har ikke høy temp på dynamo, og du er fortsatt velkommen til å dra nye erfaringer i min båt. De viktisgse etter min erfaring er å se hvilken tiltak som må gjøres, fordi det er ikke sikkert man må gjøre så mange ting som noen hevder her på forumet. Noen må gjøre noen tiltak, andre ikke så mange.

Ha en god påske

Helt i orden, Chiwas.
Da er du en av de som som ikke ser noe grunn for å være bekymret og det holder jo hvis du er fornøyd.
Hvorfor og på hvilken grunnlag er ikke viktig for meg sålenge ikke jeg har levert det du bruker,

og så trenger ikke jeg å bruke min tid på det heller.


Uansett, selv om dette stemmer, vill de fleste får problemer.
Om uoppdaget, eller ignorert, spiller da ingen rolle.
Og det er det jeg sier.

 

Så får du ha din "elegante" mening, og jeg varsler videre og forteller hva vi ser.

Og da er jo alt i boks, ikke minst siden nettopp det er meningen av et forum.

 

Fortsatt god påske! :easter:

 

:seeya:
Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev for 6 timer siden:

Helt i orden, Chiwas.
Da er du en av de som som ikke ser noe grunn for å være bekymret og det holder jo hvis du er fornøyd.
Hvorfor og på hvilken grunnlag er ikke viktig for meg sålenge ikke jeg har levert det du bruker,

og så trenger ikke jeg å bruke min tid på det heller.


Uansett, selv om dette stemmer, vill de fleste får problemer.
Om uoppdaget, eller ignorert, spiller da ingen rolle.
Og det er det jeg sier.

 

Så får du ha din "elegante" mening, og jeg varsler videre og forteller hva vi ser.

Og da er jo alt i boks, ikke minst siden nettopp det er meningen av et forum.

 

Fortsatt god påske! :easter:

 

:seeya:
Jørg
 

Takker for det,  og min mening har jo ingen ting med erfaring å gjøre :) . Da får du fortsatt selge ting til folk på din måte hva de " trenger" for det er god buttikk :) alle vill få problemer, spørsmålet er om mann vill ha flere problemer :)

Og hvorfor skulle jeg ha kjøpt ting av deg dyrt som jeg ikke trenger? Og jeg er ganske sikker på jeg aldri vil bli kunde av deg :)

God påske Joreg :)

 

Redigert av Chiwas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...