Jump to content

Bytte fra Bly til LiFePo4 batterier


MR Swe

Recommended Posts

Er i ferd meg å bytte ut AGM-batteriene med LiFePO4. Min motor har en Hitachi 80A lader, og i følge Makspower vil denne ikke kreve laderegulator (montert i mange båter uten problem). Laderegulator vil kunne øke utnyttelsegraden av dynamoen, samt beskytte den bedre, men kan evt ettermonteres om det viser seg behov for det. Jeg har også fått et tilbud fra en konkurrent som har foreslått et opplegg der det monteres en 60A DC DC lader mellom dynamo og batteribank. Jeg skjønner ikke helt fordelen med dette, er det noen som kan forklare det? (PS: om noen ønsker seg tre gode Victron AGM-batterier er det bare å sende en IM...) 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Fordelen med en slik DC-DC lader er jo at du kan redusere lasten på dynamo noe slik at den ikke brenner. Jeg tror imidlertid at jeg heller ville gått for en ekstern regulator som har mulighet for strømbegrensning. Jeg har samme dynamo som du. Dette er gode dynamoer, men med en slik batteribank du planlegger "ber" du formelig om at den skal ta kvelden. Husk også at dette er en dynamo som koster en del kroner om du skal kjøpe en lik ny. Legger du opp til strømbegrensning har du en god mulighet for at oppsettet ditt kan vare lenge uten bekymringer. Pass også på at du får overvåkning av temperaturen på dynamoen. Balmar har vel en regulator med strømbegrensning og temperaturkontroll?

 

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill Komodo, jeg er enig i at en ekstern regulator virker mest naturlig, og det var egentlig det jeg så for meg å kjøpe inntil Makspower sier at det er helt uproblematisk å bare kjøre min dynamo rett mot batteribanken (jeg ønsket å kjøpe den regulatoren de selger selv). Jeg kjenner også en kar som har dette opplegget i sin båt, og det fungerer helt fint (da har jeg i hvertfall en uavhengig referanse....). Det forutsetter at motorommet har OK lufting. Min dynamo vil i tilfelle levere ca 50A, mens laderegulatoren kan øke ytelsen til over 70A, 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev 13 minutes ago:

Takk for innspill Komodo, jeg er enig i at en ekstern regulator virker mest naturlig, og det var egentlig det jeg så for meg å kjøpe inntil Makspower sier at det er helt uproblematisk å bare kjøre min dynamo rett mot batteribanken (jeg ønsket å kjøpe den regulatoren de selger selv). Jeg kjenner også en kar som har dette opplegget i sin båt, og det fungerer helt fint (da har jeg i hvertfall en uavhengig referanse....). Det forutsetter at motorommet har OK lufting. Min dynamo vil i tilfelle levere ca 50A, mens laderegulatoren kan øke ytelsen til over 70A, 

 

Pass nå bare på, det er forferdelig lett å trå feil med dette oppsettet om du er uten overvåking. Sørg for å måle temperatur på dynamo veldig ofte inntil du har full kontroll på temperaturen og ladingen. Har du noe å måle strømmen med så du vet hvor mye du tar ut av dynamoen? Jeg har selv maken dynamo, men venter nå på en annen type dynamo med regulator og overvåking. Har også en Victron 702 som jeg skal sette inn for å overvåke hva som går inn og ut av batteribanken. 

Link to post
Share on other sites

Spennende dette, Framtia :)  Hvor mange av disse batteriene setter du inn nå?

 

Hvis det viser seg at dynamoen lader rundt 50A så kommer den nok til å takle de nye batteriene helt fint.  

 

LiFePo4 batterier generelt, kan ofte ta til seg mye mer strøm en som så, men det kan virke som om disse Makspower-batteriene ikke gjør det.  Og det er i tilfelle sannsynligvis bare av det gode.  Mulig at det er "interne forhold" i disse batteriene (som "BMS'en") som gir såpass spenningsfall mot battericellene, at ladestrømmen kommer ned på et fornuftig nivå.  Du vil jo i alle tilfeller se det på batterimonitoren når du kommer så langt.  Håper du oppdaterer oss på hvordan det blir.

Link to post
Share on other sites

Har 3x110Ah AGM i dag, og satser på at 2x100Ah LiFePO4 vil være tilstrekkelig. Det vil være lett å legge til et tredje batteri om jeg får behov for mer kapasitet. Makspower sier at dynamoen vil levere ca 52A, så det blir vel første sjekkpunkt når batteriene er på plass. 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Hitachi 80A leverer 80A, og når den har gode forhold kommer den også godt over 85A.
Hvis nå noen sier at den leverer 52A da betyr dette at denne dynamoen både

gløder og mister magnetisering allerede.

Regulatoren som sitter i den er ikke noe vidundermaskin

og regulerer verken strømbegrensende eller etter temperatur med så mye som over 30%.

 

Logikken burde da gjerne fortelle at dynamoen i så fall kjemper for sitt nakne liv.

Og det betyr både maksimal og ukontrollerbar slitasje, uansett om den evt. virker noen år til.

 

Ang. andre antakelser som begynner å ta plass igjen.

For tiden finnes det bare 1 BMS som regulerer (eller si bedre begrenser) strøm.


Batterier / BMS fra MaxPower regulerer ingenting.
Og dette er noe som dere kunne ha lest (istedenfor håpet) i reklamen på nettsidene av MaxPower.
Der skriver han jo tydelig hvor mye allerede 1 stykke batteri svelger,

hvor skulle da nå flere batterier trekke mindre?

 

God påske!

:easter:

Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev for 1 time siden:

Ja, jeg har batterimonitor, så jeg kan følge med på hvor mye det lades. Å måle temperaturen på dynamo derimot, det har jeg ingen god plan for å klare :-)

 

Flere måter å gjøre det på. Vet det finnes slike målere for å måle eksos temperatur hvor du heller setter sensoren på dynamoen. Eller så kan du kjøpe et ir temperatur meter hvor du "skyter" tempen med gjevne mellomrom. Den er forresten kjekk å bruke til andre ting også. Jeg har en slik en: http://www.ebay.co.uk/itm/331904833562?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev for 3 timer siden:

Har 3x110Ah AGM i dag, og satser på at 2x100Ah LiFePO4 vil være tilstrekkelig. Det vil være lett å legge til et tredje batteri om jeg får behov for mer kapasitet. ...

De nye batteriene dine vil nok minst matche de gamle på kapasitet ja.  Og flere batterier vil øke både kapasitet og dynamobelastning.

 

Joerg Becker skrev for 2 timer siden:

...
Hvis nå noen sier at den leverer 52A da betyr dette at denne dynamoen både

gløder og mister magnetisering allerede.

...

Du tar vel litt hardt i her.  Hvis dynamoen leverer mindre enn merkeeffekten sin så kan årsaken også være at spenningen over batteripolene blir lavere enn optimalt.  Altså at det er et spenningsfall frem til batteriet, som ikke blir kompensert av regulatoren.  Det behøver ikke å bety at noe er riv ruskende galt, men at noe bare ikke er optimalt ift. at dynamoen skal yte maksimalt.

 

At Maxpower kan angi ladestrømmen så detaljert må imidlertid bygge på helt konkret erfaring fra den aktuelle båttypen, siden det er mer enn bare dynamoen som bestemmer hva den maksimale ladestrømmen blir.  Dette vil Framtia få fasiten på etter hvert. 

 

Joerg Becker skrev for 2 timer siden:

...

Ang. andre antakelser som begynner å ta plass igjen.

For tiden finnes det bare 1 BMS som regulerer (eller si bedre begrenser) strøm.

...

Regner med du sikter til det jeg nevnte om BMS tidligere, men da misforsto du meg.  Jeg tror ikke at BMS'en driver med aktiv strømbegrensning, men jeg har sett i tidligere tråder at disse Maxpower batteriene tilsynelatende ikke belaster dynamoene så mye som man skulle tro utifra at det er snakk om LiFePo4 batterier.  Dette med bakgrunn i hva andre har sett på sine båter og skrevet her på BP.  Da er det nærliggende å tenke at BMS'en kan være en medvirkende årsak til at disse batteriene ikke tar til seg så mye strøm som man skulle tro.  Strømmen skal bl.a. gjennom noen MOSFET transistorer og diverse, og hvis spenningsfallet er stort nok, vil det påvirke ladestrømmen.  Men det er et sidespor, det er jo ladestrømmen som til syvende og sist er det interessante her.

 

Det fins få observasjoner fra brukerne om disse tingene, så da håper jeg at Framtia bidrar med sine observasjoner etter hvert.  Interessen for denne typen batterier er jo stigende :wink:

 

 

Link to post
Share on other sites

Da har jeg endelig fått startet båtpåska. Ser nå til min forundring at dynamoen ikke er 80amp som angitt, og at den i stedet er 125A. Har prøvd å google modellnummer, men ikke lett å finne ut hvilket merke dette er. Noen som kjenner den?

 

Så da får jeg vel høre på nytt med makspower om de har erfaringer med denne jfr behov for laderegulator.

 

 

20170413_135929.jpg

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev 11 minutes ago:

Da har jeg endelig fått startet båtpåska. Ser nå til min forundring at dynamoen ikke er 80amp som angitt, og at den i stedet er 125A. Har prøvd å google modellnummer, men ikke lett å finne ut hvilket merke dette er. Noen som kjenner den?

 

Så da får jeg vel høre på nytt med makspower om de har erfaringer med denne jfr behov for laderegulator.

 

 

20170413_135929.jpg

Er det en Valeo? Er dette samme? http://www.mt-automotive.de/60-30025-Original-Valeo-Lichtmaschine-fuer-Yanmar-NEU

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

StorStas skrev for 6 timer siden:

Du tar vel litt hardt i her.  Hvis dynamoen leverer mindre enn merkeeffekten sin så kan årsaken også være at spenningen over batteripolene blir lavere enn optimalt.  Altså at det er et spenningsfall frem til batteriet, som ikke blir kompensert av regulatoren.  Det behøver ikke å bety at noe er riv ruskende galt, men at noe bare ikke er optimalt ift. at dynamoen skal yte maksimalt.

 

At Maxpower kan angi ladestrømmen så detaljert må imidlertid bygge på helt konkret erfaring fra den aktuelle båttypen, siden det er mer enn bare dynamoen som bestemmer hva den maksimale ladestrømmen blir.  ...

 

Regner med du sikter til det jeg nevnte om BMS tidligere, men da misforsto du meg.  Jeg tror ikke at BMS'en driver med aktiv strømbegrensning, men jeg har sett i tidligere tråder at disse Maxpower batteriene tilsynelatende ikke belaster dynamoene så mye (?) som man skulle tro utifra at det er snakk om LiFePo4 batterier.  Dette med bakgrunn i hva andre har sett på sine båter og skrevet her på BP.  Da er det nærliggende å tenke at BMS'en kan være en medvirkende årsak til at disse batteriene ikke tar til seg så mye strøm som man skulle tro.  Strømmen skal bl.a. gjennom noen MOSFET transistorer og diverse, og hvis spenningsfallet er stort nok, vil det påvirke ladestrømmen.  M

 

:rolleyes: Jeg tar ikke hardt her, StorStas, fordi det finnes ikke omsider noe middels vei bare fordi det er mere bekvemt for noen.
Jeg forstår heller ikke hvorfor dere nå prøver å male alt så superfint og i herlige farger.

 

Ingenting er forandret.
Litium suger endeløs fra dynamoen, verken MaxPower eller brukere forandrer noe på regler,
og det som gjelder ved bruk av store AGM banker gjelder også (og spesiell) for Litium.
Punkt.

Det finnes heller ikke noe spenningsfall over et hvilken som helst BMS, eller dioder og relér, og spesiell ikke via MosFet,
som kan forhindre at et litiumbatterier mister sine egenskaper som "et svart hull for strøm".
Denne muligheten finnes kun med motstand, men det har vi vanligvis ikke lengre på båtene (til BP-medlemer) siden vi alle prøver å forhindre dette.
Eller installerer du omsider for tynne kabler? :wink:

 

Så, en gang til: Hitachi 80A skal levere 80A +/- noen få.

Ser man da omsider 30% mindre da er noe alvorlig galt.

 

Dessuten er det akkurat det samme som vi hadde tidligere med Mitsubishi 115A.
Raser strømmen da er den bare for varm, alt for varm.

 

Jeg kan ikke annet enn å varsle tydelig, og det gjør jeg.  :pray:
Resten må dere finne ut selv. :yesnod:

:easter:     ....er ikke de søte?

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hva er kostnaden og arbeid for å sette inn en laderegulator?

 

Jeg er også meget interessert i et par slike batterier og tenker at hvis kosten for å få kontroll på lading, og da temperatur etc, ikke er heftig så er jo det noe å bare innberegne i prosjektkostnaden.

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev 28 minutes ago:

:rolleyes: Jeg tar ikke hardt her, StorStas, fordi det finnes ikke omsider noe middels vei bare fordi det er mere bekvemt for noen.
Jeg forstår heller ikke hvorfor dere nå prøver å male alt så superfint og i herlige farger.

 

Ingenting er forandret.
Litium suger endeløs fra dynamoen, verken MaxPower eller brukere forandrer noe på regler,
og det som gjelder ved bruk av store AGM banker gjelder også (og spesiell) for Litium.
Punkt.

Det finnes heller ikke noe spenningsfall over et hvilken som helst BMS, eller dioder og relér, og spesiell ikke via MosFet,
som kan forhindre at et litiumbatterier mister sine egenskaper som "et svart hull for strøm".
Denne muligheten finnes kun med motstand, men det har vi vanligvis ikke lengre på båtene (til BP-medlemer) siden vi alle prøver å forhindre dette.
Eller installerer du omsider for tynne kabler? :wink:

 

Så, en gang til: Hitachi 80A skal levere 80A +/- noen få.

Ser man da omsider 30% mindre da er noe alvorlig galt.

 

Dessuten er det akkurat det samme som vi hadde tidligere med Mitsubishi 115A.
Raser strømmen da er den bare for varm, alt for varm.

 

Jeg kan ikke annet enn å varsle tydelig, og det gjør jeg.  :pray:
Resten må dere finne ut selv. :yesnod:

:easter:     ....er ikke de søte?

:seeya:
Jørg

Du kan komme til båten min og få erfaringer Jørgen isteden for å dra konklusjoner fra dine synspunkter, jeg sitter her å "føler" at du drar konklusjoner uten noen erfaringer desverre. Du har sikkert erfaringer med det du driver med, men ikke med disse batteriene. Har brukt batterier fra Makspower i 6mnd nå hele året (bor i båten og er veldig lite i hjemme havn). Hjertlig velkommen er du :) Punkt

 

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev for 11 timer siden:

Har 3x110Ah AGM i dag, og satser på at 2x100Ah LiFePO4 vil være tilstrekkelig. Det vil være lett å legge til et tredje batteri om jeg får behov for mer kapasitet. Makspower sier at dynamoen vil levere ca 52A, så det blir vel første sjekkpunkt når batteriene er på plass. 

Hei,

Jeg vurderer også sterkt å bytte ut dagens batteribank med 2x100Ah LiFePO4. Hva gjør du med startbatteri?

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev for 3 timer siden:

Nå må du nok forklare hva dine erfaringer ift. mine ikke-erfaringer er, Chiwas?
 

Det har jeg gjort, brukt det i 6 mnd uten noen av de problemene du påstår rundt batteriene til Makspower, og hvor mye erfaringer har du med de batteriene? Har du disse batteriene selv? Har det vært mye klager rundt disse batteriene? som jeg sa, (forklar deg selv som du sier) er du hjertlig velkommen å se mitt system når som helst :). Jeg kommer ikke med påstander, men med erfaringer :)

Punkt.

Link to post
Share on other sites

Chiwas skrev for 8 timer siden:

Det har jeg gjort, brukt det i 6 mnd uten noen av de problemene du påstår rundt batteriene til Makspower, og hvor mye erfaringer har du med de batteriene? Har du disse batteriene selv? Har det vært mye klager rundt disse batteriene? som jeg sa, (forklar deg selv som du sier) er du hjertlig velkommen å se mitt system når som helst :). Jeg kommer ikke med påstander, men med erfaringer :)

Punkt.

For det første: Jeg tror at du forveksler noe, eller meg med noen annen.
Jeg har ikke sagt et pip, verken om eller imot MaksPower sine batterier.

 

2. Du glemmer kanskje hva man kjøper hos meg.
Jeg selger ikke batterier som kjerneprodukter, men alt som lader disse og det med over 30 års erfaring.
Og derfor er jeg en av de leverandører som hver eneste dag, inkl. på både påske, jul, 17. mai og begravelser

blir konfrontert med spørsmålene om hva en trenger for å lade batterier, og også Litiumbatterier.


Ang. egen erfaring med Litium.
Det er med avstand ikke så mange som har MaksPower batterier-Litium-batterier enn av andre leverandører
men jeg har en lang rekke kunder som bruker Litium, og en liten del av dem siden flere år.
I tillegg leverer jeg systemer til en del firmaer som håndterer Litium i både båt, bil, buss og hytter.
Det betyr at jeg er nødt å vite hva "vi" snakker om, så mye til det du lurte om.


NB: MaksPower er ikke et produkt og det firmaet produser ikke selv, men denne navn selger et produkt til i forhold av andre produsenter forholdsvis lave priser.

Og nettopp den relativ lave prisen gjør at MaksPower er mer kjent i Norge enn de fleste andre produsenter.
siden "Hvermansen" ser sin sjanse for å kunne kjøpe seg inn i Litium og prater om det.

 

Det er også fint.

Det eneste som jeg bare har sagt (og det er kanskje det du sikter til) er at Hvermansen ikke blir informert riktig.
Og hva dette gjør ser man her, akkurat på denne tråden.
Som jeg skrev tidligere går dette bare ut på penger, en pris, men ikke på "erfaring", og derfor blir denne drømmen omsider beskrevet slik at den smaker.


Jeg har verken anledning, grunn eller lyst på å undersøke forskjellene mellom forskjellige Litiumbatterier, som for det meste blir produsert langt borte i øst.

Men sannheten i denne diskusjonen her er at Litium -må- suge og svelge strøm uten ende

siden det ellers måtte være noe galt med dette batteriet.

 

Og da, kjære Chiwas, sier jeg at dine batterier må belaste dynamoen din enda mer

enn du hadde det med f.eks. AGM, Gel, eller andre større pakker med lavt indre motstand.

Med Litium blir det minst like lite eller enda laver motstand og vanligvis mer kapasitet 
som enten lades lengre med samme strømmen som før,
eller raskere hvis strømmen blir mer siden Litium kan absorbere raskere.
=> Logikken bak dette sier også automatisk at dynamoen -må- tåle og/eller levere mer.

Og det betyr at dynamoen må få større påkjenninger med Litium enn den måtte tåle med bly som beskrevet ovenfor,
så sant det ikke helt bevisst blir installert tiltak / enheter som kan kontrollere strøm.

Alle som "nekter" dette får en helt annen "stempel" av meg, så mye er sikker.
Men det er i kjernen også det eneste som jeg "bidrar" med i diskusjoner som denne her.

Og tilbake til andres,og også dine "erfaringer".
Jeg ville nok ikke snakke om erfaring hvis jeg ser på noe over en vanvittig lang periode som 6 måneder.
Heller ikke 2 år er noe som jeg ville se som nevneverdig, spesiell ikke når man snakker om 2 år deltidsbruk av et system
og helt spesiell ikke når det dreier seg om noe som per lov er fritatt alle garantier senest etter 2,5 år.
Gode dynamoer kan også fint overleve denne tiden, på en måte,
men så ser vi først senere hvor perfekt at system var.

 

Dette her ovenfor og det jeg skrev tidligere er det jeg sier og sa.
Ser du fortsatt noe som jeg kunne har sagt feil, Chiwas?
 



:easter:

 

:seeya:
Jørg

 


 

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Kommer an på hvor langt ned man drar strømtrekket, Mulligan. På mine gammeldagse blybatterier går jeg meget sjelden under 75 % av kapasiteten. Lithium kan vel kjøres ned til 90 % av kapasiteten uten å ta skade (muligens enda lenger).

 

Med den bruken jeg har, fortsetter bly/syre med kork å leve sitt liv under dørkene i Hulda. To banker, og begge kjører som startbatterier. Og begge kan kjøre som forbruk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...