Jump to content

Bytte fra Bly til LiFePo4 batterier


MR Swe

Recommended Posts

Til servicemannen

Det hadde vært fint om du kunne dokumentere alt du serverer her i forumet.

 

Husk at dette er et diskusjonsforum OCEANIS 50. Enig i at underbygde påstander og dokumentasjon er positivt, men vi kan jo ikke forlange det. Vi får være glade for at Servicemannen, Jörg Becker, Wallas Serice og andre profesjonelle bidrar i diskusjonene her inne.

 

Men hvis det stemmer som Servicemannen sier at du representerer Maxopower bør du stå fram med det. Det gir deg mer troverdighet, og jeg tror mange vil sette pris på dine bidrag :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

og da er konklusjonen din å ikke bruke vann?

 

Det er ikke så enkelt som vann eller ikke vann.

Hvis du har en runaway celle så bruker du vann i store mengder for å kjøle ned cellene omkring så de ikke kommer opp i kritisk temperatur.

Er først brannen tilstede så må du bruke en slukker med lavt trykk så brannen ikke spres, lik den slukkeren jeg har vist til tidligere. En brannslange vil bare spre brannen. 

Eksempel: Elbilen som brant på danskebåten. Brannvesenet var forundret over at de ikke fikk slukt, men måtte la bilen brenne ut.

Eksempel: Elbilen som brant i Østfold etter kollisjon med toget. Den antente flere timer etter kollisjonen. Igjen fikk man ikke slukket, men måtte la bilen brenne ut.

Det er en grunn til at man ikke har lov til å lade på fergene.

Innen transport er Lithiumkjemi klassifisert som DG. Det er ikke lov å transportere dem på passasjerfly. Er de ladet over 80% er det ikke lov å transportere dem i det hele tatt.

Misforstå meg rett. Jeg har ikke noe imot Lithiumkjemi, jeg har brukt slike i mange tiår i undervannsutstyr.  Det er en alldeles framifrå måte å lagre energi på. Men jeg har også sett hvor galt det kan gå hvis man ikke er forsiktig.

Det ser ut til at Lithiumfanatikerne ikke vil se noen ulemper. Og det bør man for sin egen skyld.

Det er ikke noe som er helt svart eller helt hvitt.

Link to post
Share on other sites

Nå er det ingen som har påstått at vann slukker det? Hvis du mener det, så har jeg forklart meg dårlig. Ja, enig med deg, det må brenne ut( jeg veit ikke hvordan få slukket det). Hadde det begynt å brenne i båten min, altså en stor brann hadde jeg dratt i en fart ( har både lagret bensin, gass, lipo osv osv). Livet er ikke verdt båten, den er forsikret. Dette hadde jeg gjort uansett lipo eller ikke. Båter brenner fort desverre og mange giftige gasser. Det med transport er jeg klar over, har jobbet endel med fly også. Men å si å bruke klasse D branslukker hjelper heller ikke, og når FFI har prøvd å slukke med det og dem sin konklusjon er at vann er bedre kjøper jeg den. Min mening er tull å kjøpe Klasse D brannslukker å ha i båten pga av de batteriene når det tilsynelatene ikke hjelper. Det jeg vil frem til, og det er min mening og følge FFI sin anbefaling.

At det er ulemper, ja er det ikke det med alt? Men igjen, de største motstanderne er de som ikke har dem, ikke prøvd dem. Ikke mange som er motstandere av dem som har dem. Selv om noen få Teslar har tatt fyr, så har ikke akkurat salget av dem blitt mindre. Det tar fyr av fosilbiler også innemellom, det er noe vi må leve med (bruker feil eller feil med noen modeller) desverre.

Redigert av Chiwas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er det slik at rapporten til FFI (egentlig Statoil, FFI og Kjeller Brannvesen) primært handlet om primærceller som inneholder Lithium i metallform. Og det får du ikke slukket om du står på hodet. Det er gjort mange andre forsøk med forskjellig Lithiumkjemi. Disse undersøkelsene er primært gjort av offshoreklyngen som ikke liker ting som brenner.

På en sammenkomst jeg var med på hadde vi to cases. En gjaldt en Chevrolet Volt som begunte å brenne i garasjen midt på natta. Etterforskerene fant at bilen hadde akkurat kommet tilbake fra oppretning. Den hadde bulka ei uke i forveien. Den andre casen var et lager bygg som uten noen åpenbar grunn brant ned. Det viste seg at en truckfører hadde veltet en stabel paller noen dager før. En av pallene inneholdt Lithiumbatterier.

Som sagt, jeg har ikke noen problemer med Lithiumkjemi. Bare folk er kjent med farer og forholdsregler. Og en ting ligger fast. En thermal runaway får du ikke stoppet. Det er bare å få det batteriet over rekka så fort som mulig. Et lite IR kamera er en hendig til å ha for å se om en celle er varmere enn den skal være.

Jeg synes vel også at leverandørene har et ansvar her. Alt er ikke halleluja.

Link to post
Share on other sites

Nå er det slik at rapporten til FFI (egentlig Statoil, FFI og Kjeller Brannvesen) primært handlet om primærceller som inneholder Lithium i metallform. Og det får du ikke slukket om du står på hodet. Det er gjort mange andre forsøk med forskjellig Lithiumkjemi. Disse undersøkelsene er primært gjort av offshoreklyngen som ikke liker ting som brenner.

På en sammenkomst jeg var med på hadde vi to cases. En gjaldt en Chevrolet Volt som begunte å brenne i garasjen midt på natta. Etterforskerene fant at bilen hadde akkurat kommet tilbake fra oppretning. Den hadde bulka ei uke i forveien. Den andre casen var et lager bygg som uten noen åpenbar grunn brant ned. Det viste seg at en truckfører hadde veltet en stabel paller noen dager før. En av pallene inneholdt Lithiumbatterier.

Som sagt, jeg har ikke noen problemer med Lithiumkjemi. Bare folk er kjent med farer og forholdsregler. Og en ting ligger fast. En thermal runaway får du ikke stoppet. Det er bare å få det batteriet over rekka så fort som mulig. Et lite IR kamera er en hendig til å ha for å se om en celle er varmere enn den skal være.

Jeg synes vel også at leverandørene har et ansvar her. Alt er ikke halleluja.

Kanskje en dårlig sammenligning, men man får ikke mange advarsler når man putter inn gass eller diesel varmer osv også? Møtte brannvesenet utpå i fjor. Spurte om å få se ombord. Sjekket brannslukkings utstyr og hvordan jeg lagret gassen ombord. Skiftet batterier i noen alarmer til andre båter også. Altså det jeg mener er at vi alle har et ansvar. Jeg mener værtfall at jeg har gjort mine valg på bakgrunn av mine installasjoner av ting jeg har i båten. Så kan de som ikke har prøvd og har masse meninger om lipo kose seg med syre og kjøre aggregater eller hva de mener passer dem. Jeg kommer ikke til å bytte igjen til syre eller gel. Redigert av Chiwas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen som erfaring av batterierne fra maxpower og oppsett med de batterierne??

Jeg har. Og jeg har så langt ingen ting å utsette på pris, service eller batteriene. Opplever at jeg får hentet ut mere enn 200 amp fra 200amp batteri. Har så og si vært tilgjengelig hele døgnet for å gi og ta imot informasjon.
Link to post
Share on other sites

De sier helst ikke over 14.4v http://makspower.no/index.php/contact/batteriskolen-1. Husker ikke hva jeg har, tror jeg har litt lavere. tror jeg ligger på rundt 14.2

 

LiFePo4 cellene skal helst ikke lades over 3,65V, med 4 celler blir det 14,6V. Og det er jo en veldig forenkling, i og med at det er vesentlig flere celler enn 4 i 12V 100ah batteri, men først har man koblet sammen mange i parallell (for å få nok amper) før man kobler dem i serie for å få nok volt. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei Komodo og Servicemannen

 

Veldig godt poeng å identifisere seg her.

 

Servicemannen har helt rett. Jeg kommer fra Makspower.

 

Vi har jobbet med LiFePO4 batterier i flere år og gjort mye testing av batteriene, dynamoer og regulatorer.

På ca 12 måneder har vi levert batterier til mer enn 150 båter. Her har vi høstet mye erfaring som vi byr på overfor våre kunder.

I noen båter er det bare å bytte ut de gamle batteriene med LiFePO4. I mange båter er det en del tekniske utfordringer. Men de har vi løst.

 

Det vi uttaler oss om er egne erfaringer og målinger.

Vi har også direktekontakt med teknikere og ingeniører på fabrikker som produserer celler og monterer til batteripakker.

Vi er i dialog med flere fabrikker. De er ganske enstemmige i sine uttalelser rundt de temaene som blir tatt opp i dette forumet.

 

Våre uttaleser er altså ikke basert på synsing men egne data eller informasjon fra de som utvikler produktene.

 

Det er en del informasjon som blir presentert her som ikke stemmer med våre erfaringer.

 

Vi får priser fra mange produsenter. Det viser seg at prisen på sylindriske celler eller prismatiske er den samme. Noen fabrkker lager begge deler.

Noen fabrikker produserer alt fra celler til ferdige batteripakker. Noen kjøper inn celler og monterer dem til batteripakker.

Slik vi ser det er prisen i markedet stort sett avhengig av hvor mange ledd produktet går gjennom og ikke prisen fra fabrikk.

Det som har forstyrret prisbildet de siste to årene er utviklingen i den Norske kronen. Prisen på LiFePo4 fra fabrikk har gått ned noen prosent. US Dollar har økt betraktelig i pris.

Her er hovedårsaken til dagens prisnivå.

 

Makspowers ladergulator så jeg ble kommentert. Det er jo bare fint. Den er programmert i henhold til boka når det gjelder lading av LiFePO4 batterier. Den lader rett opp til 14,4 volt. Etter ti minutter på 14,4 så reduseres spenningen til 13,8 volt.

Den har også tilleggsfunksjoner som gjør at den kan tvinges til å lade på 13,8 volt eller om du ønsker det, 13,4 volt.

Ladekurven er basert på LiFePo4 batterienes egenskaper. Blybatterier vil kunne leve et godt liv under en god ladekurve for LiFePO4 batterier. Men det er LiFePO4 som har fått førsteprioritet i vår regulator.

En annen sak er at Makspowers regulator reduserer ladingen betraktelig når temperaturen er under null grader. De fleste andre regulatorer justerer spenningen opp i kulda.

En tredje egenskap er at Makspower regulatoren i praksis er to separate regulatorer som kan styre hver sin dynamo samtidig.

Bruker du den bare til en dynamo så har du i praksis en ekstra regulator tigjengelig hvis den ene kanalen går i stykker. Det har foreløpig ikke skjedd.

 

Det er mange spørsmål om dynamoer og om de tåler belastningen med å lade LifePo4 batterier.

Mange av uttalelsene jeg ser her på nettet stemmer ikke med våre erfaringer.

 

Vi samarbeider med profesjonelle aktører som har dynamoer som sitt spesialområde og levebrød. Vi forholder oss til deres vurderinger om hva en dynamo skal tåle.

Etter å ha levert løsninger til mange båter så tyder alt på at teorien stemmer med virkeligheten.

 

Det vi ser er at små dynamoer med veldig høy output som regel får kjøleproblemer. Det er ganske naturlig når man i et lite dynamohus presser ut mye energi.

Her har noen gått skoene av seg og latt seg friste av en diger dynamo på lite plass. Det kan fungere men det er litt risiko. Å redusere ladingen kan være litt kronglete. Men det er mulig.

Foreløpig har vi ikke sett at det er direkte sammenheng mellom varm dynamo og at de går i stykker. Men noen dynamoer av kjent merke har temp sense innebygget. Den kan i noen tilfeller

gjøre slik at ladingen halveres eller spretter opp og ned. Da ser det ut til at dynamoen er ødelagt. 

 

Vi tar gjerne i mot spørsmål om batterier og løsninger for strøm i båten.

 

Vi lærer litt hver dag.

 

Hilsen Makspower

Link to post
Share on other sites

Hei Komodo og Servicemannen

 

Veldig godt poeng å identifisere seg her.

 

Servicemannen har helt rett. Jeg kommer fra Makspower.

 

:thumbsup:

 

Veldig positivt at du "står fram"  :giggle:

 

Helt sikker på at du vil få mange konkrete spørsmål om denne teknologien, og da er det jo veldig greit å vite hvem som svarer :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei OCEANIS 50/Makspower.  Takk for bidragene i tråden, det er fint å ha nok en engasjert leverandør på banen med saklig og nyttig informasjon.  Som interessert amatør opplever jeg at det er en stor jungel av informasjon å finne "der ute" om temaet.  Jeg tar nå sjansen på å gjenta mitt smalsporede spørsmål fra tidligere i tråden til deg:

 

Ang. ladespenning og batteri levetid så lurer jeg på om betydningen av å ha en lav ladespenning på disse batteriene, kan være overdrevet.  Årsaken til at jeg lurer, er at det er BMS via cellebalansering, som normalt setter grensen for den maksimale spenningen for hver enkelt av de fire "cellene" i batteriet .  Det er altså ikke nødvendigvis ladespenningen som avgjør det.  

 

Jeg mener, årsaken til at man har cellebalansering i BMS, er at cellene over tid vil ha noe varierende evne til å oppta og avgi energi.  Det gir seg igjen resultat i at de fire cellene internt i batteriet kan få noe forskjellig spenning.  Så sørger BMS for å utjevne dette når den ser at spenningen på en celle blir for høy.  For deres BMS så skjer det ved 3,6V om jeg leste spec'en riktig.

 

Det betyr at man godt kan lade med 13.8V, og etter en tids bruk ende opp med tre celler som har 3,4V og en som har 3,6V.  (summen blir jo 13,8V).  Den cellen som "tar til seg mest" kan støtt bli liggende oppunder 3,6V.  Altså faktisk det samme som den aktuelle cellen hadde blitt ved en ladespenning på 14,4V (de andre cellene hadde fått høyere spenning, men ikke denne pga. balanseringen).  Som kjent er jo en kjede ikke sterkere enn sitt svakeste ledd, så hvis én celle blir liggende "der oppe" støtt, så virker det ikke som det er særlig avgjørende om man lader med 13,8V eller 14,4V.  Eller snudd på hodet så vil batteriet i praksis leve omtrent like lenge om man lader med 14,4V som hvis man lader med 13,8V.  Har du noen formening om det?

 

Link to post
Share on other sites

Hei StorStas

 

LiFePO4 er moro. Er det noe som drar i gang stemningen så er det diskusjonen om hvordan man skal gå frem for en god installasjon og hvordan de skal brukes.

Her er det ikke nødvendigvis ett facitsvar men mange nyanser som også kan være akseptable løsninger.

 

Hovedoppgaven til BMSen er å balansere cellene slik at de jobber synkront. De skal ha samme topp og bunn nivå. Da får du utnyttet kapasiteten i cellene maksimalt. Jeg tror du vurderer riktig med hensyn til vår BMS.

BMSen balanserer hele tiden slik at de skal ha samme spenning til en hver tid. Det vil si samme topp nivå.

 

Forsto jeg deg rett?

 

BMSen i Makspowerbatteriene har mange funksjoner utover å balansere celler. Her er det overvåking av maks tillatte spenning, laveste tillatte spenning, maks strømtrekk, maks lading og maks temperatur.

Det er med andre ord viktige sikkerhetsfunksjoner for å hindre farlige situasjoner.

 

Mange har stilt spørsmål om BMSen justerer ladespenningen og om det er nødvendig å ha en laderegulator i og med at BMS overvåker det hele.

 

Svaret er: Ja. Du må ha en laderegulator. BMSen overvåker kun grenseverdier og kobler ut tilgangen til (skrur av) batteriet i tilfellet laderegulatoren går i stykker og spenningen fyker i været.

Eller hvis batteriet overbelastes eller kortsluttes.

Dette er viktige sikkerhetsfunksjoner.

 

Levetid: Jo lavere hvile eller floatspenning batteriene har jo lenger lever de. Cellene er robuste og tåler mye. Om du kjører motor i noen timer og spenningen etter hvert havner på 14,4 volt så betyr det lite for levetiden.

Det er lading med landstrøm og solceller som er en større utfordring. Da kan vi fort se ladespenning over uker og måneder. I egen båt var (båten er solgt) hvilespenningen fra landstrømladeren på 13,4 volt. Batteriene holdt seg smekk fulle.

Kan du redusere vedlikeholdsspenningen en tiendels volt eller to, så ligger du i brygga med 80-90% fulle batterier. Da stresses cellene minimalt og lever lenge. I det øyeblikke du starter motoren så er batteriene fulle på et øyeblikk.

 

Vi bruker Victron ladere som vi kan programmere til den ladespenningen og floatspenningen vi ønsker. Da ser vi på hvilken % av batterikapasiteten batteriene blir liggende på i forhold til hvilespenningen eller floaten som det også kalles.

Noen ladere tillater at spenningen synker mye (faktisk til det er omtrent tomt) før laderen starter ladingen. Det kan gi noen overraskelser. Man tror båten ligger med fulle batterier, slipper fortøyningene og seiler i vei med lite strøm i batteribanken.

Er det slik så må landstrøm laderen programmeres om.

 

Med Makspowers spenningsregulator kan du velge å lade maks 13,4 volt, 13,8 volt eller toppe opp til 14,4 og deretter redusere automatisk til 13,8 volt float.

Da har du alle muligheter til å velge selv og "spare cellene".

 

Vennlig hilsen Makspower ved

 

Johan Fredrik Bruenech

Redigert av OCEANIS 50 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kanskje litt på sidelinja OCEANIS, men kan du svare meg på dette?

 

Når jeg går inn på denne siden: http://makspower.no/index.php/article

Så blir nesten hele siden dekket av en svart stripe. Innholdet på siden synes bare på mindre enn halvparten av siden. Utrolig irriterende!

 

Og en ting til som kanskje er litt mer relevant.

Jeg prøver å forstå dette med LiFePo4 og lading. Er det noen som kan legge ut et skjema over hvordan dette bør kobles, inkl. BMS?

Link to post
Share on other sites

Hei Komodo

 

Det var merkelig at du ikke fikk frem websiden riktig. Jeg fulgte linken og det så normalt ut.

 

BMSen i Makspower batteriene er innebygget i batterikassen.

 

Ta en kikk her så ser du hvordan vi kobler opp en inverter til batteripolene.

Du behøver ikke tenke på BMSen eller skjema.

 

https://www.youtube.com/watch?v=ph1tiCX1PIw

 

Hvis du ser litt nøye i introen så ser du et Mastervolt panel. Der ser du at vi lader med 247 ampere.

Helt normal lading i vår båt.

 

Bygges batteribank av store LiFePO4 celler så brukes det vanligvis en ekstern BMS.

Det er utenfor det vi leverer.

Link to post
Share on other sites

Eg har slike makspower batteri i min båt.

Desse batteria er det jo bms inkludert inni.

Eg har berre bytta dei rett fra agm batteria mine.

Har lagt opp nye strømkabler til dynamo 95 mm2, og montert ny batteriskiller. (http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1767&category_id=158&option=com_virtuemart&Itemid=39)

 

Eg lader mine batteri med 14,4 på bulk og 13,7 float. synest eg å huska. fra dynamo er det kun bulk på 14,4 volt.

Solcelle regulator har eg også justert til samme verdier.

Kjøpte 3 slike 100AH batteri med 150A BMS i sommer. Og skal sette inn to til på nyåret.

 

Holder også på og skal koblet opp ein ekstra dynamo på 200A som skal gå kun til forbruk (lifepo4 . Har fra før ein 115A på min volvo d2, fordelt på forbruk, start og baugthruster batt.

På start og baugthruster har eg vanlige bly batteri. Dette fordi dei tåler litt meir spenning en AGM.

 

 

Johan Fredrik Bruenech på maks power er veldig behjelpelig ang spørsmål. Veldig god service etter min erfaring.

 

Eg hadde tenkt å gå for slike celler på evpower. Men så ombestemte eg meg etter litt og gjekk for maks power. Dette var jallfall det enkleste kom eg fram til. Litt dyrare, men lettere å setta opp, pluss spenningen er tilpassa til bly batteri

 

Kan jo legga ved nokre bilder:

 

Slik såg rotet ut før:

bilde

 

bilde

 

Ut med AGM:

bilde

 

bilde

 

Inn med lifpo4:

bilde

Redigert av Steini (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Johan Fredrik.
Jeg tenkte egentlig å holde meg litt unna denne diskusjonen siden det skal dreie seg om LiFePo generelt.
Men så fikk jeg en del direkte henvendelser ang. det du skrev og ble bedt om å se på det.

Vel.
 

Jeg henger meg ikke inn i selve diskusjonen om type celler, kvalitet, styring og kobling, osv.
Men du er god i å skrive "lett og uskyldig" her og på nettsidene, og jeg ser at du skriver fortsatt på en måte
som er velegnet for å viske bort "alle mørke skyer".

Jeg vet ikke om du husker det jeg sa den dagen for noen uker siden da du ringte meg.
Da snakte vi også om dynamoer og lading med dynamoer, regulering og strømbegrensning.
Det var også den gangen jeg sa til deg at jeg synes du burde si dette tydelig,
og så heller tilby passe tilbehør isteden for bare å "hvitmale" det.

Oppsummert, det jeg leser her og i mailene jeg får.
Du sier her bl.a. at ikke du opplever det som andre opplever ang. varmgang av dynamoer.
Jeg må da nevne at jeg får en god del forespørsel også av dine aktuelle og fremtidige kunder,
folk som er med gode grunn ikke bare lite bekymret om temperaturutviklingen etter montering
av LFP-batterier og som leter etter noe løsning for å fikse dette problem.

Samtidig skriver du / dere her noe kommentar ang MaksPower regulatoren* som tar hensyn til dette,
og at du ellers ønsker å forholde deg til informasjonene du får av proffe aktører og
leverandører som du samarbeider med, mm.
 
Det du skriver oppfattes av andre i grunn ikke særlig mye annerledes enn:
a) at du nekter et problem som faktisk -alle- andre aktører sliter med allerede siden folk
begynte å bruke flere batterier og senere batterier med relativ lite indre motstand,
mens du samtidig nekter ditt ansvar for det du sier siden du peker til leverandører
og holder bakdøren din åpen for evt. feil.
 

b) at du påberoper deg å ha erfaring som du så sånt å si egentlig ikke kan ha hvis du skriver
at du ikke ser problemer som alle vi andre har når vi måler temperaturer og ser driftsbetingelser
som er uakseptable senest hvis man ønsker å selge driftsikkerhet til kunder som for det meste verken har
tilstrekkelig kunnskap eller utstyr***  for å kunne kontrollere det de holder på med.
 

c) at du skyver påfølgende problemer (som garantert kommer) til "feil informasjon" som du da
"dessverre"  fikk av dine egne leverandører.
 

Det jeg vil si er at du etter min ringe oppfatning i grunn danner et helt falsk, fordi for enkelt bilde
og lokker folk til å kjøpe prisgunstige batterier som er enda mer krevende for dynamoer enn
t.o.m. store AGM/Gel-batteripakker ville være,
mens du samtidig ikke sier noe om at det høyest sannsynlig blir verre for dynamoene
hvis kundene ikke samtidig også legger til rette for dynamoene de har.
 

Jeg personlig må nok også si at jeg anser denne innstillingen som direkte farlig for andre,
både teknisk og økonomisk, siden mange der ute blir fristet til "å glemme" hvilke følgekostnader
og problemer en slik "drøm" kan føre med seg.

Og bare for å gjøre dette forståelig med et tall:
Her snakker vi om (relativ sikre) >97% av alle båteiere som kjører "normale" motorer med tilhørende
vanlige smal case dynamoer i klasses mellom 45 - 200A.

Det kunne nå være bra for f.eks. meg som tilbyr forskjellige systemer som fikser også disse problemer.
Derimot synes jeg  at man bare burde si ifra i forkant siden det er fakt at det ikke finnes
noen som helst smal case dynamo (standard hus-diameter ca. <145mm) som tåler
og som er virkelig beregnet for regelmessig maksimal belastning og normalt lang levetid samtidig.
Det eneste som hjelper sikker for ubalanserte systemer er enten passe bra (ned-) regulering,
eller annen strømbegrensning.
Jeg håper at vi er alle clean enige om det.

NB: Dynamo-leverandører som hevder annet og garanterer dette utover
vanlig garantitid også utenfor AS-skjerming (som stopper personlig konkurs),
bes om å ta kontakt siden de da plutselig får minst en lykkelig stor-kunde til.
 
Så, kjære lesere, vennligst husk:
Alle (!) dynamoer både kan og vil slite overproporsjonal ved regelmessig for mye varmgang,
og det problemet økes straks den­ blir belastet enda mer upassende**.

Resultatene kan variere med alt som ligger mellom "død med en gang", "massiv redusert ytelse"  og
"tidelig utslitt, med døden som følge pga. konstant overbelastning".
Forskjellene ligger flest bare i spørsmålet om hvor lenge dynamoen tåler det den utsettes for,
men ikke om den overlever.

Hvordan LFP batterier enten lever, eller bråker, er avhengig av mange faktorer.
Men med LFP er påkjenningen på dynamoer vanligvis mye større enn med alle kjente bly-batterier.
Uten ytterligere tiltak bør ingen forvente det samme driftsikkerhet for dynamoen som
en evt. kan forutsette ved passe dimensjonering av bly-batterier.
 

Da fikk jeg sagt mitt, takk for lesing, ønsker mye gøy videre med denne sikkert spennende tråden.


:seeya:

Jørg

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------
*
Regulatoren er etter det jeg har forstått på telefon en litt modifisert JavaSea,
 som ikke arbeider med aktiv strømbegrensning og effektreduksjon via felt
men som arbeider med spenningsreduksjon ved å redusere setpointen .
Kommentar: Dynamoer arbeider hardest når batteriene er tomme.
Nettopp der er ladespenningen lavest uansett.
Ordentlig strømbegrensning bør helst begynne ved Cut In speed (som er minste turtall som dynamoer trenger for å produsere spenning i det hele tatt),
enkelt for å unngå høy kjernetemperatur allerede rett fra starten.

**
"Upassende" leses da mht. belastning i det hele, ved bestemt turtall, i miljø …, ved …
Også alle bly-batterier kan lage problemer hvis likevekten mellom dynamo, temperatur, og batteri ikke stemmer.
LFP derimot kan "garantere" dette problemet fra SOC 1% og opp til nesten 99%
både alltid og uansett merke.

***
Ang. måleutstyr:
For å kunne analysere dynamotemperaturer er utvendig måling med f.eks. laser- eller infrarødtermometer ikke tilstrekkelig når vi beveger oss nærmest tekniske grenseområder.
Forskjellen kan fint bevege seg over mer enn 25°C mellom spole og hus og enda mer mellom spolekjerne og overflate mens den varmer seg opp.
mm. 

Link to post
Share on other sites

Hei Jörg Becker

 

Det var litt av en salve.

 

Vi har tydeligvis litt forskjellig erfaring med LiFPo4 batterier, dynamoer og lading.

 

Det får så være.

 

Vi har levert løsninger til mange båter.

Tilbakemeldingene er gode og utstyret har holdt bra.

 

Foreløpig er det to dynamoer som har kastet inn håndklet.

Begge dynamoene var Hitachi 60 dynamoer med originale regulatorer.

 

Den ene er fra 1986 og den andre er jeg litt usikker på. Den er ikke ny.

De har levd mesteparten av sitt liv med å lade AGM og Gel batterier.

 

Lader du store blybaserte batteribanker så vil dynamoene jobbe like hardt som de gjør med LiFePO4 batterier.

Da er det like viktig å ha kontroll på temperatur og bra med kjøling av motorrommet, akurat som om du lader LiFePO4 batterier.

Hovedforskjellen er at LiFePO4 batterier lades raskt opp slik at dynamoen kan slappe av etter kort tid.

Med blybatterier må dynamoen holde på en god stund. Ladingen blir jo praktisk talt aldri ferdig.

 

I de aller fleste situasjoner ligger ladingen på 70 til 95% av oppgitt merke effekt på dynamoen enten om den bruker original regulator eller en regulatoren vi leverer.

Vi tar det for gitt at en dynamo kan levere oppgitt effekt under forutsetning at motorrommet har nødvendig kjøling.

 

I noen tilfeller har vi sett at dynamoer med små hus og som kan levere særdeles mye strøm, kan få et varmeproblem. I følge våre observasjoner har kunden

slitt med å derate dynamoen ved å omprogrammere regulatoren. Dette er ikke løsninger levert av oss og i strid med våre anbefalinger.

Da er det bedre å kjøpe en mindre dynamo slik at man ikke strekker strikken for langt.

 

Vi ber kunden være moderat for å unngå varmeproblemer.

 

Dette går bra!

 

Vennlig hilsem

Makspower

 

Johan Fredrik Bruenech

Link to post
Share on other sites

En liten kommentar til Jörg Becker

 

Punktene A, B og C som du lister opp må du stå for selv.

 

Måling av temperatur i dynamo.

Det er sikkert riktig at det må måles inne i dynamoen for å finne maks temperatur.

Men nå er det slik at temperatursensoren som leveres med spenningsregulatorer som har eller kan utstyres med temperatursensor

ikke legges inn i dynamoens senter men kobles vanligvis til dynamoen B+.

Når produentene av dynamoer og egne regulatorer konstruerer det på denne måten, da må vi ta for gitt at det er et akseptabelt målepunkt.

 

Det er heller ingen tvil om at det er forsininkelse i temperatur utviklingen i dynamoen fra innerst til riktig målepunkt på dynamoen.

Vi kjenner til leverandør av dynamoer som opprettholder garantien ved montering av ekstern regulator under forutsetning av at denne monteres på B+.

En ekstern regulator har som hovedoppgave å ta ut maks av dynamoen inntil den skal reguleres ned til riktig spenning.

 

Dette er godt nok for oss. I praksis har det vist seg å holde mål.

 

Vennlig hilsen

 

Makspower

Link to post
Share on other sites

Sikkert riktig mye av det både du og Jörg sier, men denne kjøper jeg ikke helt:

Lader du store blybaserte batteribanker så vil dynamoene jobbe like hardt som de gjør med LiFePO4 batterier.

Da er det like viktig å ha kontroll på temperatur og bra med kjøling av motorrommet, akurat som om du lader LiFePO4 batterier.

Hovedforskjellen er at LiFePO4 batterier lades raskt opp slik at dynamoen kan slappe av etter kort tid.

Med blybatterier må dynamoen holde på en god stund.

 

Siden LiFePO4 batteriene tar imot mer strøm sier det seg selv at dynamoen jobber hardere. Når en gitt kapasitet lades opp på kort tid sier det seg selv at dynamoen jobber hardere denne begrensede tiden. Om dynamoen skal lade opp en tilsvarende stor batteribank over lengre tid vil den jo gi mindre strøm og dermed få mindre varmeutvikling, i tillegg til at den får kjøling over en lengre periode.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...