Jump to content

Bytte fra Bly til LiFePo4 batterier


MR Swe

Recommended Posts

Jeg har levert en del av disse dynamoene til 12V system og dem er nedjustert variant med oppgraderte dioder. Dem kommer opprinnelig fra Prestolite og noen leverer dem i opptil 310 amper.

I 160 amper variant er dette en arbeidshest som bruker ikke temperatursensor der den klarer sin oppgave garantert. Regulatoren som medfølger kan justeres slik man ønsker seg.

Ikke billigeste løsningen, men den virker for en Lithium batteribank og gir man ikke noen overraskelser i langturen.

 

http://www.whisperpower.no/shop1/02-alt-sys/wp-dc-beltpower-12v-160a-alternator/

Link to post
Share on other sites

Sikkert veldigt bra dynamo servicemannen men er ikke i prisklassen mange sommerbåt eiere gidder betala om man har en normal båt med normal innkomst. Det jeg søker er om det finnes en alternativ til bly batteriet uten å trenge bygge om eller kjøpe masse tillegg så at vinningen går opp i spinningen

Link to post
Share on other sites

Varme dynamoer

 

Hvis dere leser hva Jörg skriver så er det nettopp problemer med varme dynamoer som lader blybatterier.

 

Vi har ikke hatt problemer med dette selv om vi lader LiFePO4 batterier.

 

Det vi skriver om er hendelser fra virkeligheten, egne tester og ikke synsing.

 

Vi testet for en tid tilbake en Victron 12/3000-120 a Mulitiplus med lading av 2 x 95 AH blybatterier mot 1 stk. Makspower 100 AH batteri.

For å gjøre testsituasjonen så nær virkeligheten som mulig så programmerte vi Multiplusen til å gi 90 A maks, omtrent som en gjennomsnitt dynamo.

I starten tok utrolig nok blybatteriene et par ampere mer i lading enn LiFePO4 batteriet. Det holdt seg på et slikt nivå forbløffende lenge.

 

I vår gamle båt hadde vi 660 Ah AGM batterier, Yanmar motor og Hitachi 80 A dynamo.

Dette er en ganske stor batteribank og mer enn tre ganger så stor som testbanken. Skal du lade opp en slik bank så er det ingen tvil om at en 80 A dynamo får jobbe hardt (absolutt maks) og lenge, før ladingen avtar.

Dynamoen vil oppnå arbeidstemperatur raskt og som varer over tid.

Mange har enda mindre dynamoer og batteribanker på flere hundre amperetimer.

Med en god regulator vil dynamoen jobbe maks over lang tid.

Da er det viktig at det er tilstrekkelig kjøling i motorrommet og at dynamoen er bygget for høy driftstemperatur.

 

Et ganske vanlig scenario i dag er forbruksbank på 5-600 Ah, thruster bank på 200 Ah og startbatterier.

Yanmar har levert 60 og 80 A dynamoer i en årrekke. Med ekstern regulator må den stå på lenge for å lade så store batteribanker..

 

Lader du LiFePO4 så vil ikke ladingen nødvendigvis bli høyere. Men ladestrømmen vil forbli høy til LiFePO4 batteriene er nesten fulle. Så avtar ladingen raskt.

 

Vi snakker ut fra egne erfaringer og målinger. Så får andre uttale seg om sine.

 

Vi har ladet 600 AH Makspower LiFePO4 batterier med Hitachi 80 A dynamo og ekstern regulator. Dynamoen leverer ca. 75 A jevnt og trutt uten det minste problem

og over lang tid.

Samme batteribank har vi ladet med 200 A dynamo som vi har målt til maks 229 A. Den lader jevnt og trutt 180 A + uten å nøle. Maks arbeidstemperatur på denne dynamoen er 125 grader.

Under drift ligger den på ca. 95.

 

Det er vanlig for produsenter å oppgi maks anbefalt lading av AGM batterier til å være 0,25 C. Det vil si maks 0,25 av batteribankens kapasitet.

Det er fullt mulig å lade mye mer hvis dynamoen er kraftig nok. Det har vi testet mange ganger. Det går fint an å lade dobbelt så mye.

Men blybatterienes levetid forkortes vesentlig motsetning til LiFePo4 som tåler det mye bedre.

En batteribank på 660 Ah  kan da lades maks med 0,25 x 660 = 165 A. Men batteribanken kan ta i mot mye mer.

Med en dynamo på 80 A og ekstern regulator så er det ingen tvil om dynamoen vil lade maks og lenge.

Noen dynamoer tåler tydeligvis ikke dette spesielt bra. Med leveranser til mer enn 150 båter så har vi ikke hatt slike problemer.

 

 

God lufttilførsel og kjøling er en forutsetning for et godt resultat.

 

Vi kjenner til en del tilfeller med varme dynamoer og og ustabil lading. Det er ikke utstyr levert av Makspower.

 

 

 

Vennlig hilsen

Makspower

Link to post
Share on other sites

Du har rett Johan Fredrik, det er lite som trekker opp stemningen som dette temaet :)

 

Noe av det beste med disse trådene er at de øker bevisstheten om viktige aspekter som påvirker både lading og driftssikkerhet.  Det virker ikke som du er grunnleggende uenig i at dynamotemp kan være et problem, og da tenker jeg at den som ønsker og gidder, faktisk har en mulighet til å sjekke hvordan det står til på egen båt.  Det er f.eks. mulig å "simulere" stor belastning ved å bruke en kraftig inverter og en varmeovn.  Det tar tid, mange gidder eller kan selvsagt ikke, men det er mulig.

 

Det er ellers vanskelig å sammenligne dine utsagn mot egen båt, for regnestykket blir forskjellig ut i fra hva man har av utstyr og ladesystem fra før, bruksmønster og hvor mye man vanligvis tapper ned AGM batteriene kontra LiFePo4, hvor stor AGM man trenger for å matche LiFePo4 med sitt bruksmønster osv.  Men det er interessant at du tilsynelatende mener LiFePo4 generelt belaster dynamoen mindre enn AGM. 

 

Jeg har en sesong erfaring med 360Ah LiFePo4 som tillegg til eksisterende 555Ah AGM, og gjort meg noen refleksjoner og observasjoner:

  • LiFePo4 tar lett til seg 1-2 ganger egen kapasitet i ladestrøm, til de er 90-95% fulle.
    98-99% av ladestrømmen går inn i batteriene.
    Det er ikke anbefalt å ta ut mer enn 90% av kapasiteten(Ah) på fast basis.
  • Mine AGM tar til seg mer enn 0,3 ganger sin egen kapasitet, inntil de er drøyt 70% fulle. Dvs. som du sier, de kan ta til seg mye mer når de er sultne, men det er ikke anbefalt. Hvis man ikke har tappet ned batteriene mer enn 50% som mange anbefaler, så faller ladespenningen mye raskere enn du indikerer.  Fra 70% SOC faller ladestrømmen under 0,3C og da faller den ganske raskt.
    Mer enn 93% av ladestrømmen går for øvrig inn i batteriene.

Med det som bakgrunn, kan man sette opp alternative regnestykker til man blir blå, men her er et:

  • Et 100Ah LiFePo4 vil ha 90Ah tilgjengelig kapasitet og vil kunne ta til seg 150A ladestrøm og mer til, uten å bli for varmt.  Kan i prinsippet fylles på under tre kvarter, om man har dynamo til det.  Men, har man f.eks en 50A dynamo vil den kunne gå for fullt i nesten to timer pr. 100Ah kapasitet LiFePo4.
  • Et 200Ah AGM batteri vil ha 100Ah tilgjengelig kapasitet og selv om det kan ta mye strøm i starten vil ladestrømmen falle til under 50A i løpet av en time.  Og det gjelder enten man har en 300A eller en 50A dynamo. Og derfra vil dynamoen jobbe lettere og lettere.

Nå har jeg ikke tatt hensyn til annet forbruk i båten, som man må trekke direkte ifra på ladestrømmen fra dynamoen, eller at dynamoen yter mindre når den blir varm.  Og ladesystemet må ha god kabling, gi riktig ladespenning, motoren må gå på et turtall som gjør at dynamoen yter maks, osv.   

 

Pluss en avgjørende faktor som jeg er sikker på gjelder for flere, og det er resten av ladesystemet med kabler, skilledioder, koblinger og sikringer.  Mitt standard Bavaria ladesystem med skillediode, 115A dynamo og 25 kvadrats kabler, oppviser ca. 2,1 volt spenningsfall frem til batteriene ved 100A ladestrøm, fra 15,6V på dynamo som er maks.  Dette påvirker igjen ladingen til AGM batteriene slik at ladestrømmen i praksis faller raskt til 70-80A.  Med LiFePo4 så skjer ikke dette, da de har en helt annen lademottagelighet ved 13,5V ladespenning, enn hva AGM har.  Dermed vil et mindre "90% tomt" LiFePo4 batteri kunne kjøre dynamoen for fullt i nærmere tre timer. 

Mens et større "50% tomt" AGM altså ikke gjør det. 

 

Og så tror jeg du vil si at det hadde vært bedre for meg om dynamoen da kunne få yte maks enn at den ikke gjør det, men der har jeg safet ut og venter med å koble LiFePo4 til dynamoen på fast basis.  Kjernen i temaet rundt dynamo, varme og levetid er at levetiden er en funksjon av varmen, som over tid tar knekken på isolasjonen rundt viklingene.  Høyere varme = raskere nedbryting.  Akkurat som at noen materialer brytes ned av UV så brytes den isolasjonen ned av varme.  Det skjer ikke over natta, men jeg ønsker heller ikke å bytte dynamo hvert tredje eller fjerde år for den saks skyld.

 

Men i den sammenhengen så er det veldig interessant når du tilsynelatende mener at veldig mange dynamoer tåler veldig høy belastning uten å blir for varme. Hvis det stemmer som du sier at 95 grader eller der omkring kan være en dynamotemp som mange med originalt utstyr vil oppleve så skal jeg ikke være bekymret i det hele tatt. En temperatur-test står garantert på listen over todo's til våren :)

Link to post
Share on other sites

Bra skrevet som vanlig StorStas!

 

115A dynamo og 25 kvadrats kabler, oppviser ca. 2,1 volt spenningsfall frem til batteriene ved 100A ladestrøm, fra 15,6V på dynamo som er maks.  Dette påvirker igjen ladingen til AGM batteriene slik at ladestrømmen i praksis faller raskt til 70-80A. 

Du burde ikke hatt litt grovere ledning? Jeg har lagt opp 35mm2 fra min 80 A Hitachi. Kanskje litt overkill, men da slipper jeg ihvertfall å bruke ledningsnettet som varmeovnv :giggle:

 

 

Kjernen i temaet rundt dynamo, varme og levetid er at levetiden er en funksjon av varmen, som over tid tar knekken på isolasjonen rundt viklingene.  Høyere varme = raskere nedbryting.  Akkurat som at noen materialer brytes ned av UV så brytes den isolasjonen ned av varme. 

Liten tvil om det. Nå vet jeg ikke hva slags lakk som brukes på viklingene, men jeg antar at det er en type herdeplast som brukes, f.eks. polyrurethan? Uansett vil slike materialer eldes vesentlig raskere jo høyere temperaturen er.

Link to post
Share on other sites

Bra skrevet som vanlig StorStas!

 

Du burde ikke hatt litt grovere ledning? Jeg har lagt opp 35mm2 fra min 80 A Hitachi. Kanskje litt overkill, men da slipper jeg ihvertfall å bruke ledningsnettet som varmeovnv :giggle:

Takk, Komodo :)  Du har rett, 25 kvadrat er i underkant, men det funker også bra på en måte.  Paradoksalt nok så "ønsker" jeg ikke å oppgradere fra standard, da jeg samtidig vil få bedre lading.  Og som sagt så er jeg litt redd for akkurat det, siden dynamoen da vil måtte jobbe hardere.  Du er godt innafor med det du har lagt opp ja  :thumbsup:.

 

...

Nå vet jeg ikke hva slags lakk som brukes på viklingene, men jeg antar at det er en type herdeplast som brukes, f.eks. polyrurethan? Uansett vil slike materialer eldes vesentlig raskere jo høyere temperaturen er.

Isolasjonen er klassifisert og inndelt etter "levetidsegenskaper", altså hvor lenge den vil leve under forskjellige forhold mht. varmepåvirkning. Polyuretan er et av materialene som kan brukes. 

 

For særlig interesserte, så viser denne oversikten de forskjellige klassene, og polyuretan passer inn i klasse E. https://en.wikipedia.org/wiki/Insulation_system   Man kan ellers bruke søkebegrepet "Nema insulation class" på internett så vil man finne masse info om temaet.

Link to post
Share on other sites

Hei Stor Stas

Innlegget ditt er helt i tråd med egne erfaringer.

 

En sak er dynamo temperatur. Den kan nok diskuteres.

 

Men temperaturen i dette forumet er jo også ganske høy.

Det er jo litt morsomt.

 

Jeg skal lese gjennom innlegget ditt så fort jeg får tid.

 

Vi er meget opptatt av dynamoens temperatur. Derfor har vi jobbet for å finne en måte å begrense dynamoens output i tillegg til at den skal temperaturovervåkes.

Uansett så har det vist seg at Mitsubishi 115 a dynamoen som Volvo bruker på mange av sine motorer fungerer fint med LiFePO4. Den leverer 70-90 A. Ingen problemer er rapportert.

Yanmar bruker 60 og 80 A dynamo på eldre motorer. Nyere motorer leveres med 120 A dynamo. Vi har kunder med denne dynamoen. Ingen problemer er rapportert på denne eller de to mindre dynamoene.

 

Regulatoren vi har nå har fått en tilleggsfunksjon med ekstern tre stegs bryter. Vi kan velge tre spenninger å lade på. Vi er ikke helt ferdige med å sette optimal spenning for å redusere ladingen. Vi må teste litt til.

Vi tester med programmerbar Victron multiplus lader. Setter vi ladespenningen til 13,2 volt så er det ingen tvil om at vi reduserer ladestrømmen betraktelig. Her må det fintunes litt.

Det optimale er å styre feltstrømmen. Det er litt mer komplisert. Feltstrømmen er avhengig av dynamoens turtall fo rå gi jevn lading. Vi ser på dette også.

 

LiFePO4 er nytt. De store aktørene på dynamoer og regulatorer kan se ut til å ikke være forberedt godt nok på dette. Vi har bistått i å programmere Mastervolt utstyr slik at det fungerer godt med våre batterier (eller hvilket som helst LiFePO4 batteri vil jeg tro).

 

Vi har kommet et stykke på vei. Det vi har levert hittil har vært stabilt.

 

Men vi fortsetter optimaliseringen av regulator og andre løsninger.

 

Grunnleggende for oss er å ha gjort egne tester og målinger slik at vi kan dokumentere våre løsninger.

Vi lytter til ekspertene men tester selv.

Det vi ikke har egne data på kan vi ikke uttale oss om.

Vi blir konfrontert med en rekke påstander rett som det er. Ofte kan det se ut som om de som vet mest aldri har tatt i et LiFePo4 batteri.

 

 

Vennlig hilsen
Makspower

 

Johan Fredrik Bruenech

Link to post
Share on other sites

Hei Mulligan
Du kan tolke alt som du vil.

 

De som har kjøpt batterier og løsninger av Makspower ser ut til å være fornøyde.

Foreløpig har det ikke kommet inn rapporter om defekte dynamoer eller andre problemer.

Det tolker jeg som et godt tegn.

 

Hva brukere av annet utstyr opplever kan jeg ikke uttale meg om.

 

Jeg har i mange tilfeller sett en del kommentarer fra ivrige lesere som er veldig kritiske til LiFePO4, uttale seg svært

skråsikkert. I noen tilfeller har de aldri ladet eller brukt et LiFePo4 batteri.

Da tenker jeg at det kan være en god ide å teste litt før uttalelsene kommer.

 

Leser du om brukere av LiFePo4 batterier enten de har kjøpt av oss eller andre så er de stort sett svært tilfreds med batteriene. Livet i båt har fått et nytt liv.

 

Så får andre gjøre sine egne betraktninger.

 

Vennlig hilsen
Makspower

 

Johan Fredrik Bruenech

Link to post
Share on other sites

Skal jeg lese det slik at de som er kritiske aldri har tatt i et LiFePo4 batteri, mens hallelujakoret har gått til innkjøp av slike?

Har du LiFePo4 batterier? Det er jo bare å spørre folk her på forumet som har og hvordan de opplever det. Ingen som tvinger noen til å kjøpe noe som helst her. Også er det vel ikke feil om noen er fornøyd med produktene de kjøper? minner meg nesten mere om sjalusi om enn noe annet ( her kommer janteloven inn for fult)

Link to post
Share on other sites

I alle debatter er det slik at Jantelovkortet trekkes er man tom for andre argumenter.

Har du slike batterier? Hvis du mener jeg er tom for argumenter så du om det. Men nå mener ikke jeg at folk som har syre/agm batterier osv er naive som du kaller andre som er i et halleluja kor. Du som trakk det korte først. Jeg har ikke noe imot om du mener noe annet, men for meg blir det som å si Ferrari er noe dritt uten å ha kjørt og prøvd det ( nå brukte jeg Ferrari for det også er dyrt).
Link to post
Share on other sites

Rett i forkant:
Jeg fikk ikke varsel på nye innlegg, faktisk fortsatt ikke til nå.
Dessverre har jeg ikke mulighet for å kombinere svar på flere lange innlegg,
men svarer ett om ett på det jeg jeg ser ila. kvelden.. :smiley:
 

Hei Jörg Becker

 

Det var litt av en salve.

 

Det skal du i hvert fall ikke oppfatte som negativ, men som konstruktiv for fremtiden !
Jeg ønsker bare at du er bevisst over virkningen som dine innlegg har, det finnes mange som ikke plukker det fra hverandre som vi gjør.
Se det gjerne som konstruktiv demper.

----------------------------------------------------------------------------

 

Foreløpig er det to dynamoer som har kastet inn håndklet.
 

Begge dynamoene var Hitachi 60 dynamoer med originale regulatorer.

 

Den ene er fra 1986 og den andre er jeg litt usikker på. Den er ikke ny.

De har levd mesteparten av sitt liv med å lade AGM og Gel batterier.

 

Hadde du lest på Båtplassen før da kunne du ha funnet ut at Hitachi 60 ikke klarer å levere mer enn 30A etter bare få minutter.
Var forresten også noe som ikke jeg vær klar over før vi fikk problemet selv.

Lader du store blybaserte batteribanker så vil dynamoene jobbe like hardt som de gjør med LiFePO4 batterier.

Da er det like viktig å ha kontroll på temperatur og bra med kjøling av motorrommet, akurat som om du lader LiFePO4 batterier.

Hovedforskjellen er at LiFePO4 batterier lades raskt opp slik at dynamoen kan slappe av etter kort tid.

Med blybatterier må dynamoen holde på en god stund. Ladingen blir jo praktisk talt aldri ferdig.
 

 

Nettopp, men feil konklusjon.
Det spiller ingen rolle om det er den, eller den type batteribank, eller om dynamoen blir ferdig tidligere eller ikke: For mye er for mye.

Med LFP er det bare absolutt garantert at dynamoen jobber på sitt ytterste, så sant den ikke bremses.
I de få tilfelle der dette ikke skjer er det ikke god kjøling, men en slapp regulator eller andre feil som er grunn for det.
Men dette er ikke standard, dvs. ikke noe som en (og spesiell ikke du) burde forutsette.

 

I de aller fleste situasjoner ligger ladingen på 70 til 95% av oppgitt merke effekt på dynamoen enten om den bruker original regulator eller en regulatoren vi leverer.

Vi tar det for gitt at en dynamo kan levere oppgitt effekt under forutsetning at motorrommet har nødvendig kjøling.

 

Og det er nettopp det jeg skrev.

Man KAN, men man BØR ikke så sant man ønsker at dynamoen ikke sliter ukontrollert.

I noen tilfeller har vi sett at dynamoer med små hus og som kan levere særdeles mye strøm, kan få et varmeproblem. I følge våre observasjoner har kunden

slitt med å derate dynamoen ved å omprogrammere regulatoren. Dette er ikke løsninger levert av oss og i strid med våre anbefalinger.

Da er det bedre å kjøpe en mindre dynamo slik at man ikke strekker strikken for langt.

 

Vi ber kunden være moderat for å unngå varmeproblemer.

 

Da sier du det jeg ønsker å høre, for dine kunders skyld.

:thumbsup:

Dette går bra!

 

Vennlig hilsem

Makspower

 

Johan Fredrik Bruenech

:seeya:
Jørg

 

(...working on it...)

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

En liten kommentar til Jörg Becker

 

Punktene A, B og C som du lister opp må du stå for selv.

 

 

Jeg står for temmelig alt, bare stilll et spørsmål som jeg kan svare på.

 

J.

 

Måling av temperatur i dynamo.

Det er sikkert riktig at det må måles inne i dynamoen for å finne maks temperatur.

Men nå er det slik at temperatursensoren som leveres med spenningsregulatorer som har eller kan utstyres med temperatursensor

ikke legges inn i dynamoens senter men kobles vanligvis til dynamoen B+.

Når produentene av dynamoer og egne regulatorer konstruerer det på denne måten, da må vi ta for gitt at det er et akseptabelt målepunkt.

 

 

Feil forstått, i alle fall mht det jeg ønsker av deg.

Dessuten monteres temperatursensorer forskjellige steder,

men de fleste ikke på B+.

 

Ellers:

Dynamoprodusenter produserer kun vanlige dynamoer som enten er utstyrt med normale regulatorer, eller temperaturavhengig regulering.

Det er sjelden at slike dynamoer er beregnet for langvarig maks belastning, men regulatorene er tenkt for å dempe noe evt.overbelastning korttids.

No som gjerne blir "feil forstått" av private og firmakunder som ønsker å bruke dette som grunn for bortforklaringer.

 

Bare noen få dynamoer er faktisk bygget slik at man ikke klarer å overbelaste den med absolutt virkning,

tross alt bygger ingen lengre et maskin som virker i all evighet.

 

Og bare enda færre dynamoer er begrenset så mye at den virkelig kan levere stemplet effekt "endeløs".

Men i det tilfellet er det slik som f.eks. Servicemannen beskriver, dvs. at dynamoen ble modifisert slik at

dens maksimal ytelse er lagt langt lavere enn den ville tåle når den er "åpen".

Akkurat som en stor og overdimensjonert motor med effektbegrensning som tillegg,

slik er bygget for de som enten ikke forstår eller ikke "har anledning" for å holde styre på saken.

 

Dynamo-produsenter med justerbare, eksterne regulatorer -forventer- derimot at man skjønner hva man holder på med.

Dette betyr ikke noe annet at -du- må kontrollere over hele belastningskurven at dynamoen under ingen omstendighet blir termisk overbelastet.

Men:Også alle muligheter og intern sikkerhet funker ikke 100% hvis ikke dynamoene blir brukt som det er bra for dem. (!)

Forskjellen er bare at dynamoene er sterke,

og at man får alle muligheter for å justere systemet slik at den faktisk kan overleve i "all evighet" hvis du gjør det riktig.

 

Ellers burde en hver ekstern regulator være konstruert slik at den i alle fall forhindrer at dynamoen sliter pga. temperatur.

 

J.

 

Det er heller ingen tvil om at det er forsininkelse i temperatur utviklingen i dynamoen fra innerst til riktig målepunkt på dynamoen.

Vi kjenner til leverandør av dynamoer som opprettholder garantien ved montering av ekstern regulator under forutsetning av at denne monteres på B+.

En ekstern regulator har som hovedoppgave å ta ut maks av dynamoen inntil den skal reguleres ned til riktig spenning.

 

Dette er godt nok for oss. I praksis har det vist seg å holde mål.

 

 

(fargen peker på setningen det gjelder)

 

Hvis du allerede vet da finnes det jo vel heller ingen tvil om at man må lage reserver som tar høyde på denne forsinkelsen.

Poeng her er at man enten senker triggeren på noe så lavt at dynamoen ikke engang kan skades t.o.m.

ved uforutsigbare variabler i belastningen, eller vet nøyaktig hvor den nå bestemte dynamoen har sin svakeste punkt.

Forresten kan man også måle intern, men det forutsetter at man "kan".

 

Ellers:

Hvor feil det kan bli er nå beskrevet to ganger.

 

I tillegg ønsker jeg atter en gang å peke på "garanti" :

I Norge finnes det 5 års reklamasjonsrett, ved korrekt behandling.

Europa: 2 års reklamasjonsrett, ved korrekt behandling.

Amerika: 6 - 12 (noen 24) måneder reklamasjonsrett, ved korrekt behandling.

Asia maks 12 måneder, helst ubrukt.

 

=> Installatøren er ansvarlig for korrekt installasjon, dvs. også for å finne og fikse evt. problemer før det blir noe skade.

 

=> Besøker "du" en produsent/leverandør med f.eks. oppbrent stator, eller grilla rotor, da er det temmelig definitiv ditt problem,

....så sant det ikke ble sagt av leverandøren at du kan gjøre narr av han.

 

Kjernesetningen er da: Det er "DU" som er ansvarlig for at alt er lagt til rette for dynamoen som den trenger det.

Du kjører jo heller ikke motoren din uten kjølevæske eller termometer og ukontrollert på maks belastning?

 

J.

 

Vennlig hilsen

 

Makspower

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei Jörg

Jeg kan ikke set at du har plukket fra hverandre noe som helst.

 

Vi har svært få problemer med våre installasjoner.

 

Jeg ser det bemerkes at en Hitachi 60 ikke leverer mer enn 30 ampere etter noen minutter.

Da må det sannsynligvis være feil et eller anet sted. Kanskje batteriene er ødelagt og ikke tar lading?

Dynamoen har kanskje intern regulator som vanlig vis er litt beskjeden.

Vi har selv observert en Hitach 60 A dynamo (fra 1986) lade 50 ampere eller mer i årevis under lading av et 200 AH Gel batteri.

Denne dynamoen har ekstern regulator som er ca. 25 år gammel (ikke Ladac).

Ved overgang til LiFePO4 batterier ble ikke ladingen høyere. Men den holdt seg høyere lenger og til det var ganske fullt.

Det vil si at ladingen gikk minst dobbelt så fort.

 

Derimot har vi sett kunder som har erstattet Hitachi 80 A med Balmar dynamo på 165 A som er (liten i fysisk størrelse) og montert Balmars egen MC 614 regulator.

Ut fra våre observasjoner var dette en særdeles dårlig løsning.

Ladingen spratt opp i 180 A og temperaturproblemene ble alvorlige.

Kunden brukte mye tid på å forsøke å omprogrammere regulatoren for å (derate dynamoen) for å få kontroll på temperatur og lading.

 

Derfor er vår anbefaling å være forsiktig, sørge for god luft tilgang, kjøling, rikelig med kabeldimensjonering og heller

skaffe en dynamo av moderat størrelse.

 

Vennlig hilsen
Makspower

 

Johan Fredrik Bruenech

Link to post
Share on other sites

Hei Stor Stas

 Derfor har vi jobbet for å finne en måte å begrense dynamoens output i tillegg til at den skal temperaturovervåkes.

Uansett så har det vist seg at Mitsubishi 115 a dynamoen som Volvo bruker på mange av sine motorer fungerer fint med LiFePO4. Den leverer 70-90 A. Ingen problemer er rapportert.

 

.............................

.........................

Vennlig hilsen

Makspower

 

Johan Fredrik Bruenech

 

Ang. Mitsubishi 115 regner jeg med at dere målte temperaturen på utsiden av dynamoen.

 

Vi har også målt en rekke av denne typen, på både AGM, Gel, og større bly-syre, og ser helt noe annet.

Så kan jeg trygd si at den originale regulatoren klarer å redusere strøm til ca. 70 - 80A når (husk "når") dynamoen ble for varm allerede,

men at dynamoen da likevel fortsatt danner temperaturer som fint kan ligge utenpå ved 112 - 120°C og inne på stator over 160°C.

Dessuten målt med Fluke TI32.

 

Dette er langt mer enn den type dynamoen egentlig er angitt for.

Om den tåler mer enn den skal er en sake,

men teknisk sett er dette ikke noe som rådgivende skulle/ville anbefale for langvarig drift?

 

Resten av det innlegget diskuterer vi kanskje senere.

 

:seeya:

Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei Jörg

Jeg ser det bemerkes at en Hitachi 60 ikke leverer mer enn 30 ampere etter noen minutter.

Da må det sannsynligvis være feil et eller anet sted. Kanskje batteriene er ødelagt og ikke tar lading?

Dynamoen har kanskje intern regulator som vanlig vis er litt beskjeden.

Vi har selv observert en Hitach 60 A dynamo (fra 1986) lade 50 ampere eller mer i årevis under lading av et 200 AH Gel batteri.

Denne dynamoen har ekstern regulator som er ca. 25 år gammel (ikke Ladac).

Sikkert på at det ikke er LR55 med 55A?

Ser like ut som LR180 med 80A og er optisk det samme, bortsett av innmaten.

 

J.

 

Derimot har vi sett kunder som har erstattet Hitachi 80 A med Balmar dynamo på 165 A som er (liten i fysisk størrelse) og montert Balmars egen MC 614 regulator.

Ut fra våre observasjoner var dette en særdeles dårlig løsning.

Ladingen spratt opp i 180 A og temperaturproblemene ble alvorlige.

Kunden brukte mye tid på å forsøke å omprogrammere regulatoren for å (derate dynamoen) for å få kontroll på temperatur og lading.

 

Derfor er vår anbefaling å være forsiktig, sørge for god luft tilgang, kjøling, rikelig med kabeldimensjonering og heller

skaffe en dynamo av moderat størrelse.

 

?

Det er presis det jeg skrev ang. folk som bare prøver, men ikke vet.

 

AT 165 med MC-614 er meget bra for nettopp det du holder på med, det samme også med 200A utgaven.

 

Man burde da kanskje heller anbefale denne kunden å hente seg kvalifisert råd, eller la dette montere og justere av en som kan.

Da funker det også fint siden man kan justere dynamoens ytelse fra 100 og ned til 55% => over hele effektkurven

=> for høy temperatur kan faktisk utelokkes også ved høy temperatur på motorrom.

 

Og dette, Johan Fredrik, funker ganske så stabil.

 

J.

Vennlig hilsen

Makspower

 

Johan Fredrik Bruenech

:seeya:

Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei Jörg

Takk for tilbakemelding.

 

Det er mye nytt rundt LiFePO4 batterier.

 

Nytt terreng må utforskes, testes og erfaringer må høstes.

Å forutsi hva som kommer til å skje med forskjellig utstyr og forskjellige sammensetninger av komponenter som dynamoer, regulatorer, batterityper og størrelse på batteribanker

kan være vanskelig å spå.

Derfor har vi kjørt mye testing i benk og i båt for å forstå hva som kan skje.

 

Sett fra vår side har dette vært en god investering av tid og resurser.

Mye av det vi har testet har vist seg å stemme med den virkelige verden.

 

Når det gjelder kunden som valgte en en særdeles stor Balmar generator så var det ikke etter vår anbefaling.

Han valgte selv og gapte for høyt.

Heldigvis så er det mulig å derate generatoren via regulaoren slik at den får et bedre liv.

 

Nå er kunden på langtur og alt ser ut til å fungere fint.

Det er mer enn nok strøm ombord.

 

Vennlig hilsen

Makspower

 

Johan Fredrik Bruenech

Link to post
Share on other sites

Jo, mye nytt, man finner alltid noe å lese og å sammenlikne med.
Litt farlig er det i tillegg siden det er tungt å konsentrere seg på annet når man først er igang med å lese.
Og fint at LFP produsentene finner mer og mer fram til å tale med en stemme når det dreier seg om spenninger.
Egentlig som forventet, igjen, men det hjelper oss.

Blir også interessant å se hvordan du forsvarer din posisjon i markedet.
En gang flater jo trolig også den store prisforskjellen ut og da er det bare bare kvalitet og kunnskap som teller etter hvert.

Så, stå på, ha gøy, og ha en strålende dag i tillegg! :smiley:

:seeya: 
Jørg
 
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jo, mye nytt, man finner alltid noe å lese og å sammenlikne med.

Litt farlig er det i tillegg siden det er tungt å konsentrere seg på annet når man først er igang med å lese.

Og fint at LFP produsentene finner mer og mer fram til å tale med en stemme når det dreier seg om spenninger.

Egentlig som forventet, igjen, men det hjelper oss.

 

Blir også interessant å se hvordan du forsvarer din posisjon i markedet.

En gang flater jo trolig også den store prisforskjellen ut og da er det bare bare kvalitet og kunnskap som teller etter hvert.

 

Så, stå på, ha gøy, og ha en strålende dag i tillegg! :smiley:

 

:seeya:

Jørg

 

 

Lite proff å skrive det siste som en aktør på markedet og som en konkurrent. Virker som du er sjalu på makspower og posisjon han har fått. Det her var litt smålig og lite seriøst.
Link to post
Share on other sites

Feil konklusjon, Chiwas, du vet trolig ikke så riktig hva jeg gjør og tilbyr.

Men jeg beklager at dette kunne oppfattes slik !

 

Info:
Jeg driver kun med ladesystemer, strømforsyning og strømfordeling.
 

Dvs: Normalt selger jeg ikke batterier i det hele tatt og sender kundene til sine egne, lokale forhandlere.
Unntak: hvis jeg en sjelden gang tvinges av en kunde som "krever" dette av meg.
Men det skjer sjelden siden jeg for det meste klarer å overbevise kundene at det ofte er bedre hvis man kjøper lokalt.

 

Og derfor mente jeg akkurat det jeg skrev, helt ærlig, med positiv forventning, og absolutt uten andre tanker! :yesnod:
 

 

:seeya:
Jørg, ikke-konkurrent i saken salg av batterier.

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jo, absolutt enig, dessverre skriver jeg ofte litt meget kronglete og kunne velge tekstene litt bedre.
Så jeg beklager nok en gang, arbeider med det, og håper at jeg blir bedre over tid.

 

:seeya:
Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...