Jump to content

Bytte fra Bly til LiFePo4 batterier


MR Swe

Recommended Posts

Kjellg skrev for 2 timer siden:

 Selv så gikk jeg over til flatreim på min yanmar 4LHA. 

 

Hvordan gjorde du det i praksis? Tenker da særlig på veiva og vannpumpa.

 

Framtia:

Dynamoen får du solgt, det er bare snakk om pris. Hva slags type er det du har? Kanskje det er en fin oppgradering for meg fra min Hitachi 80A. Hvis du skal bygge om må du si fra om du trenger hjelp til tilpassing av braketter osv, da vet du hvor du skal gå :wink:

Link to post

VP 115A dynamoen min må ned i området rundt 50% belastning for å holde seg under 100 grader utvendig på statoren.  Hvilken utnyttelsesgrad kan man rimeligvis forvente på en Balmar AT?

 

Joerg Becker skrev for 4 timer siden:

Denne regulatoren reagerer først -når- dynamoen ha blitt så varm allerede.
Det betyr at den har fått høy kjernetemperatur allerede før regulatoren reduserer spenningen, som så skal føre til reduksjon i effekten.

Ok, og takk igjen.  Det var vel litt som jeg mistenkte.  Da blir jeg nødt til å leve i uvisshet frem til våren.  Det skal være mulig å få øye på denne "nødbremsen" om man bare legger på en passe last på dynamoen.  Blir nok til å teste ut til våren, hvis jeg ikke blir grepet av stemningen her nå og kaster meg på oppgraderingsbølgen :)

Link to post
StorStas skrev 5 minutter siden:

VP 115A dynamoen min må ned i området rundt 50% belastning for å holde seg under 100 grader utvendig på statoren.  Hvilken utnyttelsesgrad kan man rimeligvis forvente på en Balmar AT?

 

De fleste kan kjøre den trygd ved 80%.
Noen kan lengre opp, andre må et hakk ned, men vanligvis der.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

For min del blir det ikke noe impulskjøp, men balmars  AT200 om det er plass med MC regulering ville nok  vært en veldig god løsning. Får måle litt og fin tenke. Målet med kraftig lading er å slippe motorbåtkjøring med seilbåt bare fordi vi trenger strøm. Får se litt hva behovet er i løpet av 2018 sesongen. Har i høst oppgradert alt av  ladekabler  mellom dynamo og batterier til 70mm2, og argofet batteriskiller tåler 200A.  Å motorlade med en max begrensning på feks. 160A kunne muligens vært rimelig perfekt...Men jeg må nok vurdere om det er ett reelt behov først. Ryker 115A mitsubishi’en, så blir det nok en balmar AT på 165 eller 200A i handlekurven. Jeg har imidlertid fortsatt tro på at mitsubishi’en holder om man følger volvo’s råd om ventillasjon. (0,07m3 pr. minutt pr. kw. ?).  Det rådet bør man jo følge om man har mitsubishi 115 eller AT200. Første prosjekt blir derfor å følge volvos anbefaling til ventillasjon i motorrom. Det vil garantert gi dynamoen og motoren ett bedre liv. Deretter skal det måles litt for å se om AT 200 kunne fått plass....

Link to post

Har fulgt tråden med en interesse, spesielt bl.a. fordi jeg har gått svanger med LFP-planer en god stund  og har tenkt å gjøre et vinterprosjekt ut av dette. Dynamolading av LFP har så langt gitt med det største hodebryet, som jeg ennå ikke har løst ferdig.

 

Utgangspunktet mitt er som følger:  Båt: Dufour Grand Large 412; motor: VP D2-55; eksisterende dynamo = Mistubishi 115 A; 2x100W solcellepaneler;  batteri: AGM start- og thrusterbanker, planlagt LFP bank:  Winston 400-600 Ah. BMS: REC.

 

Slik jeg har sett det for meg, har jeg følgende alternativer:

 

1) Bruke eksisterende dynamo. Enklest og billigst men med alle de risiki som påpekes her i tråden, og jeg er selv nokså lydhør ifht Jörgs synspunkter. Noen utfordringer ifht. korrekte ladespenninger for AGM vs LFP (Bulk; Absorption; Float: 14,4/14,4/13,8 V vs 13,9/(13,9)/13,2 V).

 

2) Sette på en BB lader (som Jörg hinter om lenge oppe) mellom skillediode og LFP. Kan med en Sterling BB1260 da få strupet ladestrømmen til 60 A, hvilket er mer enn overkommerlig for dynamo (medmindre motor kjøres lenge på tomgang, da kan dynamo begynne å slite). Forholdsvis enkelt  å montere,  middels lav kostnad (5KNOK; alt er relativt), løser utfordring med ladespenninger, MEN gir dårlig hurtigladeegenskaper, noe som er en ulempe på en seilbåt, og dårlig utnyttelse av potensialet ved LFP.

 

3) Bytte ut dynamo til en som tåler kraftigere lading og med ekstern regulering (MC614): F.eks. en Balmar AT 165 eller en "large frame" som f.eks. Delco 28SI som tåler 125 grader og kan gi mer enn 200 A strøm (som jeg nok reduserer noe med regulator). Dette er forholdsvis dyre løsninger (ihvertfall med Balmar), og jeg har fortsatt ladespenningsutfordring.  Litt usikker på om Delco får plass rent fysisk. Har også hørt at (nyere) Volvo instrumentpanel kan begynne å pipe om feilmeldinger når man ikke benytter originaldynamo (dette er ubekreftet).

 

4) Sette på en brakett og montere Delco 28SI som dynamo nummer to og lade LFP-banken med denne. Mitsubishi fortsetter å lade start- og thrusterbankene. Gir maksimal strøm, og løser problematikk mht. ladespenninger. Dyr løsning (bare brakett er 10KNOK+, i tillegg kommer dynamo, regulator, ekstra svinghjul, rem, mm.) Usikker på om jeg får plass rent fysisk (trangt motorrom), og mest  komplisert installasjonsmessig. Har også en utfordring, når/hvis BMS/contactor bryter kretsen ved overlading, så vil ikke dynamo ha noen belastning, og jeg kan risikere at dynamo da ryker.

 

Så langt synes alternativ 2, som det enkleste og sikreste, men samtidig det minst attraktive, ihvertfall ytelesmessig. Er derfor klart lydhør for forslag og synspunkter.  

 

Ellers begynner jeg å få på plass en del andre varianter, ifht løsninger/valg osv. ved resaten av systemet og kan gjerne diskutere dette etterhvert. 

 

 

 

 

Link to post
Komodo skrev for 3 timer siden:

 

Hvordan gjorde du det i praksis? Tenker da særlig på veiva og vannpumpa.

 

Framtia:

Dynamoen får du solgt, det er bare snakk om pris. Hva slags type er det du har? Kanskje det er en fin oppgradering for meg fra min Hitachi 80A. Hvis du skal bygge om må du si fra om du trenger hjelp til tilpassing av braketter osv, da vet du hvor du skal gå :wink:

På vannpumpa så skiftet jeg hjulet. På veiva så satte jeg det nye hjulet utenpå det originale. Iom at det er spraymalt etter montering så måtte jeg gjenge opp hullene på nytt og pusse rundt kantene. Da gikk det rett på. Kjøpte alt hos Jørg og ferdige skruer følger med. Balmar sin løsning er så rå at man må se det før man tror det. Så de tankene Jørg og mange andre her inne har skal man ikke flire til. De er helt reelle og jeg tør nesten påstå at oppgradering er et must før man i det hele tatt tenker tanken på LFP eller større agm banker. Som jeg skrev tidligere i tråden var jeg fast bestemt på LFP men tok denne oppgraderingen først for å slippe varmgang av dynamoen. Nå er jeg slettes ikke så sikker lenger på om jeg trenger LFP. Selv 290ah blybatterier tar ikke mange minuttene å lade opp med denne dynamoen og regulatoren. I tillegg så får man veldig mange parametere som man selv kan justere. Denne løsningen lader og topper faktisk batteriene langt raskere en 40A Sterling landstrømladeren som jeg har. 

Link to post
8 hours ago, Kaptein Klein said:

Har fulgt tråden med en interesse, spesielt bl.a. fordi jeg har gått svanger med LFP-planer en god stund  og har tenkt å gjøre et vinterprosjekt ut av dette. Dynamolading av LFP har så langt gitt med det største hodebryet, som jeg ennå ikke har løst ferdig.

 

Utgangspunktet mitt er som følger:  Båt: Dufour Grand Large 412; motor: VP D2-55; eksisterende dynamo = Mistubishi 115 A; 2x100W solcellepaneler;  batteri: AGM start- og thrusterbanker, planlagt LFP bank:  Winston 400-600 Ah. BMS: REC.

 

Slik jeg har sett det for meg, har jeg følgende alternativer:

 

1) Bruke eksisterende dynamo. Enklest og billigst men med alle de risiki som påpekes her i tråden, og jeg er selv nokså lydhør ifht Jörgs synspunkter. Noen utfordringer ifht. korrekte ladespenninger for AGM vs LFP (Bulk; Absorption; Float: 14,4/14,4/13,8 V vs 13,9/(13,9)/13,2 V).

 

2) Sette på en BB lader (som Jörg hinter om lenge oppe) mellom skillediode og LFP. Kan med en Sterling BB1260 da få strupet ladestrømmen til 60 A, hvilket er mer enn overkommerlig for dynamo (medmindre motor kjøres lenge på tomgang, da kan dynamo begynne å slite). Forholdsvis enkelt  å montere,  middels lav kostnad (5KNOK; alt er relativt), løser utfordring med ladespenninger, MEN gir dårlig hurtigladeegenskaper, noe som er en ulempe på en seilbåt, og dårlig utnyttelse av potensialet ved LFP.

 

3) Bytte ut dynamo til en som tåler kraftigere lading og med ekstern regulering (MC614): F.eks. en Balmar AT 165 eller en "large frame" som f.eks. Delco 28SI som tåler 125 grader og kan gi mer enn 200 A strøm (som jeg nok reduserer noe med regulator). Dette er forholdsvis dyre løsninger (ihvertfall med Balmar), og jeg har fortsatt ladespenningsutfordring.  Litt usikker på om Delco får plass rent fysisk. Har også hørt at (nyere) Volvo instrumentpanel kan begynne å pipe om feilmeldinger når man ikke benytter originaldynamo (dette er ubekreftet).

 

4) Sette på en brakett og montere Delco 28SI som dynamo nummer to og lade LFP-banken med denne. Mitsubishi fortsetter å lade start- og thrusterbankene. Gir maksimal strøm, og løser problematikk mht. ladespenninger. Dyr løsning (bare brakett er 10KNOK+, i tillegg kommer dynamo, regulator, ekstra svinghjul, rem, mm.) Usikker på om jeg får plass rent fysisk (trangt motorrom), og mest  komplisert installasjonsmessig. Har også en utfordring, når/hvis BMS/contactor bryter kretsen ved overlading, så vil ikke dynamo ha noen belastning, og jeg kan risikere at dynamo da ryker.

 

Så langt synes alternativ 2, som det enkleste og sikreste, men samtidig det minst attraktive, ihvertfall ytelesmessig. Er derfor klart lydhør for forslag og synspunkter.  

 

Ellers begynner jeg å få på plass en del andre varianter, ifht løsninger/valg osv. ved resaten av systemet og kan gjerne diskutere dette etterhvert. 

 

 

 

 

 

Her tenker vi ganske likt Kaptein Klein.

Skal sette inn 600Ah (kanskje 800) Winston LiFeYPO4 og REC BMS nå i vinter.

Jeg har valgt det du kaller alternativ 4. Vil benytte den originale VP/Mitsubishi 115A dynamoen til start/truster batteriene som er 2 stk Optima RedTop AGM. 

Holder på med montering av Balmar AT200 på VP sitt feste for ekstra dynamo, og vil bruke en MC614 for regulering av denne. For å forhindre problemet du nevner med HVC utfall, vil jeg sette en 200A ArgoFet på utgangen til AT200 og fordele mot start/truster. På denne måten har man "spill over" mot AGM batteriene om HVC kontaktoren skulle falle ut av en eller annen grunn. Tror ikke det vil gå særlig med strøm fra ArgoFet'en mot AGM banken, siden spenningen er lavere enn ut fra den originalen dynamoen som lader disse. Vurderte å ha et mindre bly-batteri koblet i forbrukskretsen, før HVC kontaktoren, men synes det blir litt "rotete", og er usikker på hvor godt det vil holde seg over tid.

 

Største utfordringen akkurat nå for min del, er å finne en enkel måte å rigge ladesystemet for 70% SOC lading, med opsjon for 100%. Siden disse batteriene ikke bør lagres med 100% SOC, hadde det vært praktisk med en enkel bryter eller noe, som kunne satt både dynamo og landstrømlader i en modus hvor lading kun gikk til ca 70% SOC, men som kunne "flippes over" når man drar ut, og da toppe opp til 100%. Er i tenkeboksen rundt dette. Mulig den programmerbare kontaktoren Sjøbliss har brukt i sin installasjon kunne gjort nytten, eller noe tilsvarende. Tanken er å bryte ladingen ved f.eks 13.3 volt, noe som vil tilsvare ca 70% SOC. Dette må nok testes ut en del før det går i produksjon. Har ikke funnet noen fornuftig "out of the box" måte å gjøre dette på i verken BMS, landstrøm eller dynamoregulatorer så langt.Har også vurdert å benytte rele-utgangen til Victron batterimonitoren for dette (programmerer denne til å slå til ved 70% SOC, og da kutte tilførselspenningen til MC614/landstrømlader). Har også vurdert å benytte 2 landstrømladere for å oppnå akkurat dette. Har en lader i dag som kan settes til 13.3v power supply mode. Det vil muligens fungere, men må testes. For full-lading har jeg kjøpt inn en dedikert litium lader med riktig ladeprofil for dette.


Siden det vil være en del energi/strøm som går til spille fra den originale dynamoen, vurderte jeg et par alternativer for å hente ut denne;

- Få Jørg til å bygge om Mitsubishien til ekstern regulering og sette på en Balmar MC614, synkronisere denne med regulatoren til den store dynamoen. Montere en B2B lader for lading av start/truster batteriet fra LFP banken

- Sette inn en B2B lader på start/truster banken som flytter strøm til LFP banken ved motorgange med samme ladeprofil som MC614 

- Sette inn en ArgoFet mellom Mitsubishi dynamoen og begge batteribanker, eventuelt med en skillediode i serie for å få litt lavere spenning inn på LFP banken.

Siden alle alternativer både koster en del, og særlig alternativ 2 og 3 har et litt usikkert resultat, har jeg valgt å legge dette på hylla, og forsøker KISS prinsippet i første omgang.

Link to post
3 hours ago, Maika said:

Hva med å bytte ut AGM-bankene deres med et lithium-batteri med høy C-verdi?

Evt bytte den ut med med enda litt mer Winston og dermed kunne bruke samme batteri-banken til alt?

 

For min del er ikke det aktuelt. Det er mer enn nok C-verdi i Winston cellene til å drive en baugpropell, så det er ikke der problemet ligger (bortsett fra at man nok burde vurdert enda kraftigere kontaktorer for HVC og LVC).

Utfordringen er mer relatert til hvordan batteriet oppfører seg når det eventuelt går tom. LVC kontaktoren vil da kutte forbindelsen til batteriet, og man har ikke strøm tilgjengelig i det hele tatt, ikke engang til selve BMS modulen. Det anbefales hvertfall av de fleste å settes opp slik, for å sikre at man ikke kan tømme batteriene ned til et nivå hvor de kan ødelegges (under 2v pr celle).

Likeledes har man utfordringen med om spenningen blir for høy, og HVC kontaktoren kutter forbindelsen til lade-bussen, hvor  dynamo og andre ladekilder er tilkoblet. Kuttes denne mens dynamo går, er det stor risk for at diodene i denne ryker. Derfor designer jeg for min del inn en ArgoFet som da vil lede strømmen til AGM banken. 

For min del er planen å sette oppe en slik (1) - (2) (1+2) bryter mellom AGM og LFP banken, slik at ved en eventuell feil på LFP systemet, kan jeg kjøre alt på AGM batteriene som normalt kun er for start/truster.

Link to post
Seilars skrev 30 minutter siden:

Ser ikke ut som om en høyere og lengre balmar AT200 dynamo får plass uten videre på D2-55 motorene. Da må man i såfall vippe den lenger ut fra kjøleren. Her er etpar bilder fra min 2016 modell D2-55F med original mitsubishi 115A dynamo. 

Om du har plass foran motor, kan den monteres på en brakett motsatt vei også.

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post


 

Seilars skrev 23 minutter siden:

Ser ikke ut som om en høyere og lengre balmar AT200 dynamo får plass uten videre på D2-55 motorene. Da må man i såfall vippe den lenger ut fra kjøleren. 

Vill man da får man det til, du har jo så mye plass at man nesten kunne parkere en sykkel der. :smiley:

Men enklest kunne du da bruke AT165.
Også den kan levere mot 40A +/- mer enn din nåværende,
t.o.m. uten å arbeide ukontrollert, som er tingen her.

 

---------------------------------------------------------------------------------------

Gjelder forresten også for andre:
Sjekk maks tillatt/ønsket ladestrøm som gjelder for dine batterier.
De fleste med 100 - 300Ah bør begrense ganske ordentlig, og da får AT enda bedre forhold.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
VirtualMe skrev for 1 time siden:

Likeledes har man utfordringen med om spenningen blir for høy, og HVC kontaktoren kutter forbindelsen til lade-bussen, hvor  dynamo og andre ladekilder er tilkoblet. Kuttes denne mens dynamo går, er det stor risk for at diodene i denne ryker. Derfor designer jeg for min del inn en ArgoFet som da vil lede strømmen til AGM banken. 

 

Sterling har en liten boks som er beregnet å ta overspenning om batteriene plutselig "faller bort". Kanskje en slik kan brukes her? Jeg har selv montert en slik på min dynamo. Denne boksen har igjen en rele utgang som kanskje kan brukes til overvåking eller rett og slett å skru av regulator? Men det kan sikkert andre svare bedre på en meg.

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post

Hei,

 

Takk for verdifulle innspill/kommentarer. Se mine tanker ifht disse.

 

8 hours ago, VirtualMe said:

Her tenker vi ganske likt Kaptein Klein.

Skal sette inn 600Ah (kanskje 800) Winston LiFeYPO4 og REC BMS nå i vinter.

Jeg har valgt det du kaller alternativ 4. Vil benytte den originale VP/Mitsubishi 115A dynamoen til start/truster batteriene som er 2 stk Optima RedTop AGM. 

Holder på med montering av Balmar AT200 på VP sitt feste for ekstra dynamo, og vil bruke en MC614 for regulering av denne. For å forhindre problemet du nevner med HVC utfall, vil jeg sette en 200A ArgoFet på utgangen til AT200 og fordele mot start/truster. På denne måten har man "spill over" mot AGM batteriene om HVC kontaktoren skulle falle ut av en eller annen grunn. Tror ikke det vil gå særlig med strøm fra ArgoFet'en mot AGM banken, siden spenningen er lavere enn ut fra den originalen dynamoen som lader disse. Vurderte å ha et mindre bly-batteri koblet i forbrukskretsen, før HVC kontaktoren, men synes det blir litt "rotete", og er usikker på hvor godt det vil holde seg over tid.

 

Det er jo en god idé.  Men blir forresten ikke ArgoFet på 200A litt for snau for Balmar AT200? Kan risikere at det ikke er noe slingringsmonn. Ser at Sterling har en som takler 250A, og da har du noe mer margin. Jeg tror for min del at jeg vil vurdere dynamobeskytteren, se lenger ned. Det er vel både enklere og rimeligere?

 

 

8 hours ago, VirtualMe said:

Største utfordringen akkurat nå for min del, er å finne en enkel måte å rigge ladesystemet for 70% SOC lading, med opsjon for 100%. Siden disse batteriene ikke bør lagres med 100% SOC, hadde det vært praktisk med en enkel bryter eller noe, som kunne satt både dynamo og landstrømlader i en modus hvor lading kun gikk til ca 70% SOC, men som kunne "flippes over" når man drar ut, og da toppe opp til 100%. Er i tenkeboksen rundt dette. Mulig den programmerbare kontaktoren Sjøbliss har brukt i sin installasjon kunne gjort nytten, eller noe tilsvarende. Tanken er å bryte ladingen ved f.eks 13.3 volt, noe som vil tilsvare ca 70% SOC. Dette må nok testes ut en del før det går i produksjon. Har ikke funnet noen fornuftig "out of the box" måte å gjøre dette på i verken BMS, landstrøm eller dynamoregulatorer så langt.Har også vurdert å benytte rele-utgangen til Victron batterimonitoren for dette (programmerer denne til å slå til ved 70% SOC, og da kutte tilførselspenningen til MC614/landstrømlader). Har også vurdert å benytte 2 landstrømladere for å oppnå akkurat dette. Har en lader i dag som kan settes til 13.3v power supply mode. Det vil muligens fungere, men må testes. For full-lading har jeg kjøpt inn en dedikert litium lader med riktig ladeprofil for dette.

 

Ja, har også dvelt noe ved det, men har så langt havnet på å programmere Victron batterimonitor som sender signal ved 70%-80% SOC. 

 

Primært vil jeg koble denne mot dynamoregulator, som du foreslår. Litt usikker på om jeg skal kutte feltspenning eller strømforsyning til regulator (var vel noen ulemper med begge?). Batterimonitor må vel følges opp jevnlig slik at jeg er rimelig sikker på den viser korrekt SOC. Tenker også å ha en bryter slik at jeg kan koble ut dette signalet for de gangene jeg vil opp i 100% SOC. 

 

For landstrøm kommer jeg til å har to enheter. Eksisterende Cristec på 60A skal gå til thruster- og startbankene, med nåværende ladeprofil for AGM. For LFP har jeg anskaffet en Victron Multiplus 1600/70/12, som jeg da programmerer for LFP. Vil da sette lave bulk og float spenninger, og så kort som mulig absorptiontid på denne. Denne kobler jeg mot BMS, slik at HVC-signal fra denne vil også stoppe lading (samt stenge inverter ved LVC). Vurderer muligens å også koble inn signal fra batterimonitor samtidig (hvis det fungerer) for HVC.

 

I praksis tror jeg det blir lite landstrømbruk fra min side. Satser mest på uthavn/svai når vi er på overnattingstur, og når båten ligger ved fast bryggeplass tror jeg ikke at jeg kommer til å koble opp landstrøm. Tenker heller å ha en vender på solcellepanelene slik at de da vedlikeholdslader AGM-bankene (og ikke er koblet til LFP).

 

 

8 hours ago, VirtualMe said:


Siden det vil være en del energi/strøm som går til spille fra den originale dynamoen, vurderte jeg et par alternativer for å hente ut denne;

- Få Jørg til å bygge om Mitsubishien til ekstern regulering og sette på en Balmar MC614, synkronisere denne med regulatoren til den store dynamoen. Montere en B2B lader for lading av start/truster batteriet fra LFP banken

- Sette inn en B2B lader på start/truster banken som flytter strøm til LFP banken ved motorgange med samme ladeprofil som MC614 

- Sette inn en ArgoFet mellom Mitsubishi dynamoen og begge batteribanker, eventuelt med en skillediode i serie for å få litt lavere spenning inn på LFP banken.

Siden alle alternativer både koster en del, og særlig alternativ 2 og 3 har et litt usikkert resultat, har jeg valgt å legge dette på hylla, og forsøker KISS prinsippet i første omgang.

 

Går det i praksis så mye strøm til spille? Når start/thrusterbatteriene er fulle, går det lite strøm. Og når dynamoen leverer lite strøm (ikke har noen last), blir jo motstanden tilsvarende mindre. Det vil alltid være en viss fysisk motstand i dynamoen, men den blir du ikke kvitt uansett. Selv vil jeg holde meg til KISS her. Det blir noen nokså dyre og unødvendige kWh slik jeg ser det. 

 

4 hours ago, VirtualMe said:

 

For min del er ikke det aktuelt. Det er mer enn nok C-verdi i Winston cellene til å drive en baugpropell, så det er ikke der problemet ligger (bortsett fra at man nok burde vurdert enda kraftigere kontaktorer for HVC og LVC).

Utfordringen er mer relatert til hvordan batteriet oppfører seg når det eventuelt går tom. LVC kontaktoren vil da kutte forbindelsen til batteriet, og man har ikke strøm tilgjengelig i det hele tatt, ikke engang til selve BMS modulen. Det anbefales hvertfall av de fleste å settes opp slik, for å sikre at man ikke kan tømme batteriene ned til et nivå hvor de kan ødelegges (under 2v pr celle).

Likeledes har man utfordringen med om spenningen blir for høy, og HVC kontaktoren kutter forbindelsen til lade-bussen, hvor  dynamo og andre ladekilder er tilkoblet. Kuttes denne mens dynamo går, er det stor risk for at diodene i denne ryker. Derfor designer jeg for min del inn en ArgoFet som da vil lede strømmen til AGM banken. 

For min del er planen å sette oppe en slik (1) - (2) (1+2) bryter mellom AGM og LFP banken, slik at ved en eventuell feil på LFP systemet, kan jeg kjøre alt på AGM batteriene som normalt kun er for start/truster.

 

Selve BMS-modulen må du vel koble (med sikring!) rett på batteriene (altså før LVC/HVC-kontaktorene), slik at denne ikke kobles ut ved LVC/HVC-hendelse. Ved LVC vil det vel alltids være litt strøm igjen til å drive BMS? Å sette opp en bryter mellom AGM og LFP synes bra for å kunne oppnå redundans, men det gjør jo systemet mer komplisert. For min del tror jeg først jeg vil koble opp systemet, og se hvordan det fungerer. Tror at jeg for nødstilfeller (satser på at LFP-banken aldri går i svart) legger opp til rimelig enkelt kunne koble over forbruksledningene til startbanken.  

 

 

2 hours ago, Kjellg said:

 

Sterling har en liten boks som er beregnet å ta overspenning om batteriene plutselig "faller bort". Kanskje en slik kan brukes her? Jeg har selv montert en slik på min dynamo. Denne boksen har igjen en rele utgang som kanskje kan brukes til overvåking eller rett og slett å skru av regulator? Men det kan sikkert andre svare bedre på en meg.

 

Det var en god idé, som når jeg tenker meg om Steini her på forumet også har tipset meg om. Antar at Sterling Pro Protect at denne gjør jobben? Jörg?

 

 

Link to post

Vedrørende tapte kWh så er det mulig vi prater litt forbi hverandre. Siden den originale VP/Mitsubishi dynamoen kun vil brukes til vedlikeholdslading av start/truster batteriene, er det mange ampere tilgjengelig (sikkert 80-100) som kunne vært brukt til å lade LFP banken (da enda raskere). 

 

Har muligens nevnt det før ett eller annet sted, men uansett; Tanken min er å bruke den store dynamo og ladekapasiteten i dette LFP oppsettet omtrent som andre bruker aggregat. Har satt på vannutskiller og eksospotte for tørr-eksos på motoren, samt etterisolert motorrommet en god del, slik at jeg kan benytte hovedmotoren som aggregat, nesten uten å plage noen. Ønsker derfor naturlig nok å kunne lade raskest mulig med motoren. Med bakgrunn i dette, kunne det vært fristende å hente ut 80-100A fra VP dynamoen i tillegg til 150-170A fra AT200'n. Synes dog det blir i overkant komplisert/dyrt å få det til med en god ladeprofil/styring. Fikk en anbefaling om å bruke skillediode ut fra begge dynamoer, og koble i "kryss" mot begge batteribanker, men er veldig usikker på det oppsettet. Kunne nok fungert bra om man først hadde regulert VP dynamoen med en MC614 synkronisert med en Balmar Centerfielder. En rimeligere løsning jeg har vurdert, er som sagt å benytte en B2B lader, og fant bl.a denne som jeg synes var veldig interessant; http://www.enerdrive.com.au/product/epower-dc-to-dc-battery-charger-40a-plus/ Denne kan programmeres for LFP, uten absorbsjonsfase, og kunne fint hentet "ledig strøm" fra VP dynamo start/truster kretsen og levert til LFP banken. Blir dyre ampere, så som sagt er dette lagt på hylla. 

 

Vedrørende HVC på MC614, er det en klar anbefaling fra "MainSail" på Cruiserforum; "Please note that an HVC relay for the regulator should cut the B+ / Red wire to the reg NOT the field wire." Dette er en fyr jeg velger å lytte til.

 

Vedrørende strømtilførsel for BMS'en, er det tydelig flere religioner ute og går. Noen kobler denne som du foreslår, rett på LFP batteriet, mens andre benytter start/annet batteri. Tanken rundt sistnevnte er å unngå at man ved uhell å tappe batteriet ned til skadelig nivå, siden BMS'en også trekker strøm. Har ikke klart å finne ut hvor mye det er snakk om ut fra manualene til REC, og er usikker på om problemstillingen egentlig er relevant. Den teoretiske utfordringen med for lav nedtapping er høyst reel, og veldig kostbar, så det er mulig man bør tenke gjennom dette en ekstra gang. Kanskje man kan sette på en liten dings som kan hente strøm fra to kilder primary/secondary? Kunne jo vært svært aktuelt for en del andre innretninger ombord også, som VHF'en. Mulig jeg er litt for inspirert av worst case scenarios beskrevet på Cruiserforum og andre steder nå, men det er jo greit å bygge dette så riktig og solid (fail safe) som mulig når man først er i gang. "Små tuer velter store lass", eller "the devil is in the details" som det heter på nynorsk.

 

Liker tanken med Sterling Pro Protect enheten. Skal absolutt vurderes opp mot ArgoFET løsningen. Leste litt på den, og ut fra hva jeg kan se, kan ikke releutgangen brukes til noe fornuftig som ikke allerede tas hånd om av BMS'en siden releet trekker ved 16V, men iflg manualen ikke egner seg for å "blokkere" overspenning, og vil derfor trolig ikke gjøre noen nytte sammen med MC614 regulatoren.

Link to post
Joerg Becker skrev for 9 timer siden:


 

Vill man da får man det til, du har jo så mye plass at man nesten kunne parkere en sykkel der. :smiley:

Men enklest kunne du da bruke AT165.
Også den kan levere mot 40A +/- mer enn din nåværende,
t.o.m. uten å arbeide ukontrollert, som er tingen her.


:seeya:
Jørg

 

Hvis det etterhvert blir bytte, så blir det AT200 istedenfor å parkere en sykkel der.....dersom det lar seg gjøre. ? Men det må nok litt spesial tilpasning til da vil jeg tro. Det blir uansett ikke med det aller første.

 

Har dessuten lest nok i denne tråden nå til å legge eventuelle LFP planer enda lenger fremover i tid, og da haster ikke ett dynamobytte....med mindre IR måleren går løpsk til våren.

Link to post

Mange interessante prosjekter på gang i vinter altså :)  Noen tanker fra sidelinjen her

 

Ang. Pro Protect:
Sånn jeg tolker Sterling Pro Protect dokumentasjonen så begrenser den spenningen ut av dynamoen til maks 18V.  Det er noe man kan ta med i beregningen om man ønsker å beholde strøm på forbrukskretsen fra dynamoen ved HVC.  Det vil sikkert normalt gå bra, men høres ikke ut som en helt sikker løsning ift. at noe elektronikk muligens ikke tåler så høy spenning (dersom det skulle oppstå).  Sånn jeg forstår det kommer den best til sin rett når dynamoen mister kontakten med hele anlegget.


Ang. "force to float" ved 70% SOC så kan det kanskje være et alternativ å vurdere to regulatorer i parallell, på samme dynamo.  Én "dum" regulator fast innstilt på floatspenningen, type 13.3V.  Og så den MC614 regulatoren, som kan sjaltes ut på 70% SOC.  Ville brukt VE batterimonitoren til å bryte på SOC, siden det er ekstremt vanskelig (og i beste fall veldig upresist) å bruke spenningsnivået til å vurdere når man har kommet til 70% SOC.  Den MC614 regulatoren skal for øvrig ha kraft nok til å styre to dynamoer samtidig (hvis de kobles i parallell), det er en mulighet som kan sjekkes opp nærmere.


Ville ikke vært så redd for å ha BMS tilkoblet LFP batteriene bare den er riktig satt opp.  Den trekker < 1mW, dvs. < 2.4mAh pr døgn, eller < 0.08Ah pr. mnd. i helt "frakoblet" modus.  Den trekker < 5Ah pr. mnd. i "vanlig" standby, og det er fremdeles bare en drøy prosent av en 400Ah bank.  Den marginen skal man egentlig ha selv om batteriet eller en celle er helt nede på minimum i hht. spec.  Ved å f.eks gå opp noen hundredels volt på LVC ift. minimum, så skal man allerede ha skaffet seg gode marginer.


Ang. kontaktorer:  Det kan være verdt å tenke på at kontaktorer er det som trekker mest strøm av komponentene rundt BMS'en (så lenge de står "på").  Alt er jo relativt, men det kan være fornuftig å se på databladet til den kontaktoren man vurderer i alle fall. Forskjellen kan fort være et forbruk på 5-6Ah pr. døgn med strømsparecoil (f.eks. Gigavac og Tyco har sånne, sikkert andre også) mot 15Ah uten strømsparecoil (500A kontaktor).  Velger man to kontaktorer for å kunne styre lading og forbruk separat så dobler man dette forbruket.  Sånn sett så er den mosfet kontaktoren som Sjøbliss fant, verdt å vurdere, men den har jo en litt annen pris igjen.

Redigert av StorStas (see edit history)
Link to post
Kaptein Klein skrev for 5 timer siden:
Sitat

Men blir forresten ikke ArgoFet på 200A litt for snau for Balmar AT200? Kan risikere at det ikke er noe slingringsmonn. Ser at Sterling har en som takler 250A, og da har du noe mer margin. Jeg tror for min del at jeg vil vurdere dynamobeskytteren, se lenger ned. Det er vel både enklere og rimeligere?

Du ville ikke kjøre dynamoen på 200A konstant, alle skal derates slik at man kjører absolutt sikker temperatur.
Derating er uansett nesten uunngåelig i trange motorrom, uansett type dynamo,
så sant ikke den enten er deratet rett fra fabrikken allerede eller av type large case og valgt riktig i forhold til belastninger den skal tåle.
Begge de siste mulighetene finnes ikke bland dynamoene som monteres vanligvis på motorer i fritidsbåter.

Ellers, for å vise andre muligheter, kan uttak på skilledioder kobles parallell.
Så blir f.eks. 3x 200A = 600A maks mulig strøm som diodene kunne overføre.

 

Sitat

Det var en god idé, som når jeg tenker meg om Steini her på forumet også har tipset meg om. Antar at Sterling Pro Protect at denne gjør jobben? Jörg?

PP funker som sikring, ja.
Men husk at den er tenkt for å beskytte diodene på dynamoen, ikke noe annet.
 

...ikke tenk for komplisert.

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
7 hours ago, StorStas said:

Mange interessante prosjekter på gang i vinter altså :)  Noen tanker fra sidelinjen her

 

Ang. Pro Protect:
Sånn jeg tolker Sterling Pro Protect dokumentasjonen så begrenser den spenningen ut av dynamoen til maks 18V.  Det er noe man kan ta med i beregningen om man ønsker å beholde strøm på forbrukskretsen fra dynamoen ved HVC.  Det vil sikkert normalt gå bra, men høres ikke ut som en helt sikker løsning ift. at noe elektronikk muligens ikke tåler så høy spenning (dersom det skulle oppstå).  Sånn jeg forstår det kommer den best til sin rett når dynamoen mister kontakten med hele anlegget.


Ang. "force to float" ved 70% SOC så kan det kanskje være et alternativ å vurdere to regulatorer i parallell, på samme dynamo.  Én "dum" regulator fast innstilt på floatspenningen, type 13.3V.  Og så den MC614 regulatoren, som kan sjaltes ut på 70% SOC.  Ville brukt VE batterimonitoren til å bryte på SOC, siden det er ekstremt vanskelig (og i beste fall veldig upresist) å bruke spenningsnivået til å vurdere når man har kommet til 70% SOC.  Den MC614 regulatoren skal for øvrig ha kraft nok til å styre to dynamoer samtidig (hvis de kobles i parallell), det er en mulighet som kan sjekkes opp nærmere.


Ville ikke vært så redd for å ha BMS tilkoblet LFP batteriene bare den er riktig satt opp.  Den trekker < 1mW, dvs. < 2.4mAh pr døgn, eller < 0.08Ah pr. mnd. i helt "frakoblet" modus.  Den trekker < 5Ah pr. mnd. i "vanlig" standby, og det er fremdeles bare en drøy prosent av en 400Ah bank.  Den marginen skal man egentlig ha selv om batteriet eller en celle er helt nede på minimum i hht. spec.  Ved å f.eks gå opp noen hundredels volt på LVC ift. minimum, så skal man allerede ha skaffet seg gode marginer.


Ang. kontaktorer:  Det kan være verdt å tenke på at kontaktorer er det som trekker mest strøm av komponentene rundt BMS'en (så lenge de står "på").  Alt er jo relativt, men det kan være fornuftig å se på databladet til den kontaktoren man vurderer i alle fall. Forskjellen kan fort være et forbruk på 5-6Ah pr. døgn med strømsparecoil (f.eks. Gigavac og Tyco har sånne, sikkert andre også) mot 15Ah uten strømsparecoil (500A kontaktor).  Velger man to kontaktorer for å kunne styre lading og forbruk separat så dobler man dette forbruket.  Sånn sett så er den mosfet kontaktoren som Sjøbliss fant, verdt å vurdere, men den har jo en litt annen pris igjen.

 

Min plan er å ha to kontaktorer i systemet, HVC og LVC. Dermed vil det alltid være spenning på forbrukskretsen ved HVC. Bakgrunnen er flerdelt, men tenker først og fremst at den eneste veien ut av en HVC situasjon er å få brukt opp strømmen på batteriet, for dermed å senke spenningen. Det blir jo vrient om batteriet er frakoblet systemet. Dette er forøvrig hva jeg anser som en av de største svakhetene med batterier som har innebygget BMS, i tillegg til at kontaktorene og koblingsopplegget i disse ikke er spesielt kraftig dimensjonert, hverken for forbruk eller lading. 

Kan dermed se ut som ArgoFET eller tilsvarende vil være sikreste og enkleste løsning for sikring av dynamo ved HVC. Nå er jo ikke kosten all verdens for denne Pro Protect, så da kan det vel fort bli til at en slik monteres også.

 

Styre to dynamoer med en MC614, hvor disse er av forskjellig fabrikat og størrelse er noe jeg ikke ønsker å gå inn i. Kan rett og slett for lite om dynamoer til å bli komfortabel med det.

 

Enig at det å benytte batterimonitor til på gjøre "force to float", eller rett og slett stoppe ladingen helt (trolig det enkleste) er en grei løsning. Må nok bruke litt tid og testing for å få SOC til å stemme best mulig, men tenker at jeg legger inn litt god margin for å havne et sted mellom 50 og 70% SOC når båten ligger i havn. Blir jo relativt enkelt opplegg med et relé eller to for styring av både dynamo, solcelle og landstrøm. Kunne vært fiffig med en fjernstyrt override i tillegg, så kan man aktivere 100% SOC lading dagen før man skal ut. 

 

Siden jeg normalt har forbruksbanken tilkoblet også når jeg ikke er i båten (strøm til alarm, temp monitorering etc), vil både LVC, HVC, BMS, batterimonitor etc trekke strøm til enhver tid. Totalt blir nok dette noen Ah pr dag, og derfor del av min lille bekymring med tanke på en eventuell for lav nedtapping av LFP banken. Har derfor tenkt at det kan være et godt alternativ å hente strøm til BMS og HVC/LVC kontaktorene fra start/truster batteriene, bare for å være helt sikker på at ikke en situasjon med for lav nedtapping kan oppstå. Et par ødelagte AGM batterier er jo bare smuler i forhold til en ødelagt LFP bank.

 

Når det gjelder valg av kontaktorer, har jeg vært veldig i tvil. Har i utgangspunktet fått anbefalt Tyco EV200, som er mye brukt. Disse har relativt lavt strømforbruk som du nevner, og ligger vel rundt 13mA pr stk. Er jo fristende å fjerne denne parasitten, og har lest og fundert en del over muligheten til å benytte Blue Sea 7700 sammen med REC sin "Bi-stable latching relay driver (BSLRD)". Dette vil nok kreve et relé eller to til, men vil jo fjerne forbruket fra kontaktorene. Forkastet dette designet for noen dager siden pga ekstra kompleksitet og kostnad, men blir jo litt i tvil igjen. MosFET for HVC/LVC har jeg egentlig ikke vurdert. 

 

Vedr Framtia sitt spørsmål om forventet levetid ved lagring ved 100% SOC vs f.eks 50% SOC, er dette noe som diskuteres i det vide og brede i flere forum. Jeg har til nå ikke klart å finne god dokumentasjon på hvor stor forskjellen vil være, men for meg kommer det tydelig frem at det ikke er anbefalt av noen å la batteriene stå lagret med 100% SOC. Om "skaden" er at ytelsen i batteriet går ned med 15-20% over noe tid, eller at antallet utladinger går fra potensielle 5-8000 til 2-3000, spekuleres det mye i, uten at noen har klart å dokumentere det særlig godt. Igjen vil jeg henvise til "MainSail", som har gjort en formidabel jobb med å dokumentere Winston batteriene sine over lang tid (er vel nå ved omtrent 800 utladinger). For de som er interessert i dette, og ikke allerede har lest om prosjektet hans, så anbefales det; https://marinehowto.com/lifepo4-batteries-on-boats/

 

Link to post

takk, skal se mer på den tråden, var ikke kjent med den.

I praksis tror jeg du må regne med å komme til hjemmehavn med fulladede batterier rett som det er heretter. Så det betyr vel at du må ha en eller annen form for nedtapping før du forlater båten?.

 

Jeg har selv bare latt batteriet ha den spenningen det har har hatt etter ankomst hjemmehavn, og så har jeg droppet å bruke landstrømlader. Nå har jeg lagt opp til fjernstyring av landstrømlader slik at jeg kan slå på denne i forkant hvis jeg trenger 100%SOC ved avreise. 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Morsomt å lese om andre her som omtrent er på samme sted hva angår LFP-bank og installasjon av et slikt system, og må takle de samme problemstillingene. Håper vi kan trekke veksler på hverandres erfaring fremover.
 
Har selv lest MaineSails betraktninger og helt klart svært lydhør for han skriver. Og som andre påpeker, bør teksten leses flere ganger, rett og slett for å få med alle detaljene.
 
Jeg har merket meg at han fraråder BMSer som driver med aktiv (topp)balansering. RECs gjør jo nettopp dette, og jeg er litt i stuss om hva jeg bør følge her. Så langt planlegger jeg å bruke balansering fra REC.
 
MaineSail fraråder jo også floatlading, men utifra egen båtbruk: kveldsturer, helgeturer og noen ferier, synes jeg det er greit å ha jevn strømproduksjon for å dekke løpende forbruk når motoren går eller ved landstrøm i fremmed havn. Hvis floatspenning settes tilstrekkelig lavt (13,2V-13,3V), og med omtrent 100 timers motorgange i sesongen, blir det ikke så mange timer med kun float (50-60?) fra dynamoen, så burde vel det være akseptabelt ifht «slitasje» fra float på LFP. I tillegg kommer noe landstrømlading i gjestehavn. Jeg ser også at Victron for sine ladere foreslår float i stedet for avstengning ved HVC: “The advantage of switching to float instead of completely switching the charger off is that this reduces unnecessary cycling of the battery.” https://www.victronenergy.com/upload/documents/Manual-Connecting-other-lithium-battery-systems-to-Multis-and-Quattros-EN.pdf
 
Så hvis jeg tolker Victron riktig her, sier de indirekte at fordelen med redusert "slitasje" fra batteribruk (cycling) oppveier "slitasje" fra float.
 
Så utifra denne totalvurderingen tror jeg at jeg går for en float på 13,2-13,3 V på både dynamo og lader. I tillegg må jeg se hvilken reell effekt solcellepanelene har, og se om jeg må gjøre noe ifht disse (som nevnt tidligere, kommer jeg til å ha dem frakoblet LFP-banken i hjemmehavn, rett og slett for å unngå at de fyller opp banken til en for høy SOC. MaineSail anfører også at solcellepanel er en av de viktigste kildene til ødelagte LFP-banker.
 
Når det gjelder kontaktorer for HVC og LVC, så har jeg også sett litt på bi-stabile varianter. Fordelen med disse er jo at man ikke får noe parasittisk strømtrekk uansett hvilken tilstand de er i. Jeg har funnet følgende bi-stabile kontaktor fra Tyco som håndterer opp til 260 A strøm ved 23 grader, hvilket burde være helt greit for antatt strømbruk for båter i vårt klima (men setter da på en sikring på maks 250A):http://www.te.com/usa-en/product-1-1414939-4.html#guest-click 
 
Og med slike må man med RECs BMS nok ha BI-STABLE LATCHING RELAY DRIVER:
http://www.rec-bms.com/EVproducts.html
Men her skal jeg innrømme at jeg føler at jeg er ute på tynn is kunnskapsmessig, og jeg imøtekommer gjerne innspill om dette vil være et fungerende oppsett.
 
Her blir det i så fall flere komponenter, med både kontaktorer og relé-drivere, men fordelen med spart strøm (snakker vel om forbruk på mikro-ampère) frister (gitt at dette opplegget fungerer).
 
Ellers ser jeg at REC BMS trenger en shunt på 500A/50mv. Jeg har allerede en helt tilsvarende shunt til Victron BMV 702 batterimonitor. Jeg antar da at jeg kan benytte denne shunten til begge formål (siden spesifikasjonene er identiske), dvs. altså koble både BMS og batterimonitor til shunten? Dette er ikke primært for å spare penger til shunt, men rett og slett for å unngå å ha flere komponenter enn påkrevet i systemet (KISS).
Link to post
1 hour ago, Popeye70 said:

 

Hvordan har du løst dette? Det kunne være interessant for flere av oss. :thumbsup:

 

Her går jeg svanger med to konsepter;

1; Fjernstyre den nye litium laderen med en Fibaro z-wave kontakt (samme som jeg nå bruker for varme på vinteren).

2; Om man benytter konseptet diskutert litt tidligere med å bruke Victron batterimonitoren for å stoppe ladingen ved f.esk 70%, kan man koble et relé som syres med sms (har jeg nå for dieselvarmeren), eller en z-wave dings. Ved å koble parallelt eller i serie med batterimonitoren, vil man kunne overstyre denne, på lik linje som man vil ha en manuell bryter for dette i båten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...