Jump to content

Bytte fra Bly til LiFePo4 batterier


MR Swe

Recommended Posts

Jeg ville utfordret Skanbatt på hva de mener med anbefalt ladespenning i denne sammenhengen. Om de mener at batteriene da lever lengst, eller bare om det gir raskest mulig topping av batteriene. Jeg er sikker på at LFP batteriene dine vil ha det vel så bra, om ikke bedre, med en lavere ladespenning enn 14.6V. Du kan derfor trygt velge en noe lavere spenning, som passer til blybatteriet ditt.

 

Hvis du måler med voltmeter under lading så vil du nok se at spenningen over batteripolene uansett ligger godt under 14v helt til batteriene dine er minst 95% oppladet. I den fasen spiller det ingen rolle om regulatoren er innstilt på 14.0 eller 14.6V. Det er først når batteriene er nesten helt fulle at spenningen vil komme så høyt som vi snakker om her. Med høyere ladespenning oppnår du litt raskere topping av de siste prosentene, men nedsiden er unødig stress på batteriene.  

 

Hvis du er i tvil om det er hold i det jeg skriver så spør gjerne om hvilken fyllingsgrad som er anbefalt for langtidslagring, og hvorfor. Gjengs oppfatning er at lithium batterier bør lagres halvfulle. Nettopp fordi de har det best slik. Med en ladespenning på 14.6V blir batteriene helt smekk fulle, men målt i antall Ah så er det bare marginale forskjeller ift om man lader med såvidt over 14V.

 

Jeg mener ikke at batteriene blir ødelagte av en ladespenning på 14.6V, men bare at du har full valgfrihet til å gå lavere enn det.

 

Uten å ha veldig peil på det så ser jeg ingen grunn til å øke start delay utover ett minutt. Dynamoen belaster vel minimalt under oppstart uansett, da turtallet er så lavt at dynamoen leverer lite eller ingen strøm. Og lite eller ingen ingen strøm betyr liten eller ingen belastning.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk utfordringer også med startbatteriet, selv om spenningen på regulatorene ikke var satt høyere enn 14,2. Dette fordi lithiumbatteriene er plassert foran, og spenningsfallet dit gjorde at startbatteriet fikk vesentlig høyere spenning. Jeg har derfor som en midlertidig (?) løsning bare koblet ifra dette, og bruker forbruksmateriell til å starte motor. Har startbatteriet i "reserve", og vil vedlikeholdslagre dette en gang i blant.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

StorStas skrev 35 minutes ago:
Sitat

 

.. på hva de mener med anbefalt ladespenning i denne sammenhengen. Om de mener at batteriene da lever lengst, eller bare om det gir raskest mulig topping av batteriene. Jeg er sikker på at LFP batteriene dine vil ha det vel så bra, om ikke bedre, med en lavere ladespenning enn 14.6V. Du kan derfor trygt velge en noe lavere spenning, som passer til blybatteriet ditt.

 

Hvis du måler med voltmeter under lading så vil du nok se at spenningen over batteripolene uansett ligger godt under 14v helt til batteriene dine er minst 95% oppladet. I den fasen spiller det ingen rolle om regulatoren er innstilt på 14.0 eller 14.6V. Det er først når batteriene er nesten helt fulle at spenningen vil komme så høyt som vi snakker om her. Med høyere ladespenning oppnår du litt raskere topping av de siste prosentene, men nedsiden er unødig stress på batteriene.  


 

Enig.
 

Sitat

Hvis du er i tvil om det er hold i det jeg skriver så spør gjerne om hvilken fyllingsgrad som er anbefalt for langtidslagring, og hvorfor. Gjengs oppfatning er at lithium batterier bør lagres halvfulle. Nettopp fordi de har det best slik. Med en ladespenning på 14.6V blir batteriene helt smekk fulle, men målt i antall Ah så er det bare marginale forskjeller ift om man lader med såvidt over 14V.

Helt enig.
 

Sitat

Jeg mener ikke at batteriene blir ødelagte av en ladespenning på 14.6V, men bare at du har full valgfrihet til å gå lavere enn det.

Ikke helt enig: Det finnes ingen fysisk grunn for å topplade Litium.
Og ser vi det riktig da står dette også i strid med det du skrev ovenfor.

 

Sitat

 

Uten å ha veldig peil på det så ser jeg ingen grunn til å øke start delay utover ett minutt. Dynamoen belaster vel minimalt under oppstart uansett, da turtallet er så lavt at dynamoen leverer lite eller ingen strøm. Og lite eller ingen ingen strøm betyr liten eller ingen belastning.

 

..mjaaaa, relativ?
Uten at det blir bedre med startdelay (som heller er tenkt for å gi motor og reimsettet en sjanse for å bli våken)
kan også 600W ved tomgang bli til et problem så sant lading ved tomgang går over lengre tid.
Lite turtall betyr også minst med kjøling, mens dynamoen likevel gir maks i denne delen i effektkurven.

Vill man gjøre det riktig da bør nettopp dette undersøkes hvis man installerer krevende dingser eller større batterier.

Gjelder dessuten også uten Lithium.

:seeya:
Jørg

 

 

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Opplever nå at lading begrenses av dynamotemperatur. Motorrommet ventileres med en Rule 24V (på 12V) avtrekksvifte i et 3" rør. Viften står rett utenfor motorrommet og slangen går under seng og ut i cockpitbenk, tipper den er  ca 4 meter lang. Jeg har mulighet til å sette på en tilsvarende på motsatt side. Ideelt ville jeg hatt minst 4" slange. Med to utsugningsslanger bør jeg vel også sikre at det er nok åpning til å unngå undertrykk i motorrommet, det er ganske tett, samt at motoren også suger luft. Et alternativ er å sette viften på den nye kanalen slik at den blåser inn. Synspunkter?

 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Kjedelig at overgangen til Lithium ble såpass trøblete, Framtia. Du har kanskje hatt maks uflaks, men Victron er tydeligvis ikke så bombesikkert som man kunne tro.

Makspower reklamerer med:

"300 båter, mange bobiler og flere hytter fått mer strøm og bedre ferie med

LiFePo4 batterier, solceller og kompetanse fra Makspower.

Ingen feil på ca. 1000 batterier levert. Noen bedre?"

Har disse batteriene enklere konstruksjon som ikke så lett feiler som Victron sine, eller er det flaks?

Og monterer alle disse kundene ekstern  regulator, har de så små batteribanker at det ikke trengs, eller er dynamoene deres snart brent i stykker?

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev for 1 time siden:

Opplever nå at lading begrenses av dynamotemperatur. Motorrommet ventileres med en Rule 24V (på 12V) avtrekksvifte i et 3" rør. Viften står rett utenfor motorrommet og slangen går under seng og ut i cockpitbenk, tipper den er  ca 4 meter lang. Jeg har mulighet til å sette på en tilsvarende på motsatt side. Ideelt ville jeg hatt minst 4" slange. Med to utsugningsslanger bør jeg vel også sikre at det er nok åpning til å unngå undertrykk i motorrommet, det er ganske tett, samt at motoren også suger luft. Et alternativ er å sette viften på den nye kanalen slik at den blåser inn. Synspunkter?

 

Tja.. litt vanskelig det der å beregne hvor mye luft du trenger..

I stedet for å "søke" å skape undertrykk i motorrommet ville jeg heller prøvd å skape overtrykk. Med det mener jeg hente luft utenfra og blåse inn direkte på dynamoen. Da slipper jo motor også å "hive" etter pusten og strupes. Med utsuging så vil jo lufta varmes opp av omgivelsene, men med å blåse inn vil du få kjøligst mulig luft direkte på dynamoen. Ventileringskanalene til motorrommet, går det an å sette slange på dem? Ser for meg at det beste er å hente lufta direkte utenfra.

 

Bare noen tanker jeg gjør meg. 

 

Hva står BLM på nå? 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@maika: hverken Farco og Seatronic har ikke opplevd de problemer med Victron som jeg fikk tidligere. Det var en bug i en ny serie batterier med bluetooth, og en softwareoppdatering er det som skal til. Men jeg opplevde Victron som ganske lite kundeorienterte, og ga ingen tilbakemelding mens vi slet med stadige problemer. Så det er hovedgrunnen til at jeg ikke forble med Victron. Hva som er feilraten med ulike batterier tror jeg blir bare spekulasjoner, men i utgangspunktet skal jo denne være nær null. Utfordringen er å kombinere masse strøm med levetid på dynamo.

 

@Kjellg: enig i det du skriver, så det er nærliggende å forsøke med en slange som blåser rett på dynamo. Mitt motorrom er godt isolert, med gummipakninger og støydempingsmatter over det hele. I tillegg er varmtvannstanken i samme rommet som bidrar til å holde temperaturen stabilt høy.

 

har BLM på 3 nå, forsøker å finne en konfigurering som gir mest mulig strøm med minst mulig motorgange. Her er jeg fortsatt i villrede om hva som er optimalt.

 

 

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev 21 minutes ago:

@Kjellg: enig i det du skriver, så det er nærliggende å forsøke med en slange som blåser rett på dynamo. Mitt motorrom er godt isolert, med gummipakninger og støydempingsmatter over det hele. I tillegg er varmtvannstanken i samme rommet som bidrar til å holde temperaturen stabilt høy.

 

har BLM på 3 nå, forsøker å finne en konfigurering som gir mest mulig strøm med minst mulig motorgange. Her er jeg fortsatt i villrede om hva som er optimalt.

 

 

 

Tja, det vil nok alltids være en innkjøringsperiode på slike oppsett. Med 300Ah batterier så går jo dynamoen da for fullt i 2 timer, teoretisk tommelfinger regning :) 

Med så høy last så krever det at dynamoen går med ganske høyt turtall for å få optimal kjøling. Dynamoen er så liten i størrelse at den er avhengige av turtall for at den innebygde vifta skal kjøle noe særlig. Om du allerede kjører på høyt turtall så tror jeg nesten eneste løsning er å enten skru ned BLM eller blåse kaldluft direkte på dynamoen. Du kan risikere at denne dynamoen lader med 100A allerede på tomgang så det kan bli et problem om det er lite ekstern kjøling. 

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev 29 minutes ago:

Mulig at en noe høyere blm kan forhindre varmgang og at ladingen over to timer blir høyere enn ved lav innstilling?

Ja, men husk turtall! 

Blm på 3 så reduserer den ytelsen med 15% over hele kurven og ikke bare toppen. Tipper du lader med 100A allerede på tomgang og sikkert 130A med motor på 1200rpm, så turtall er kritisk

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Maika skrev for 11 timer siden:

"300 båter, mange bobiler og flere hytter fått mer strøm og bedre ferie med

LiFePo4 batterier, solceller og kompetanse fra Makspower.

Ingen feil på ca. 1000 batterier levert. Noen bedre?"

Har disse batteriene enklere konstruksjon som ikke så lett feiler som Victron sine, eller er det flaks?

Og monterer alle disse kundene ekstern  regulator, har de så små batteribanker at det ikke trengs, eller er dynamoene deres snart brent i stykker?

De fleste produkter der ute feiler av og til.
Og det er ytterst sjelden at en serie går 100% feilfri over hele produksjonen.
Men da må man nok se over et litt lengre tidsperiode enn noen år, som ved dårlig avsetning kan være så lite som bare en eller to serier.

 

"Noen" og  "bedre" og da så med spørsmålstegn i reklamen ha alltid provosert meg litt fordi
det vekker (typisk amerikansk) forhåpninger uten å måtte stå for noe selv.
Taktikken er vel det samme som med "byens beste burgere?".

Ingen som spiste ordentlig før ville reagere særlig på det,

mens fettsultene blir tiltrukket på bensinstasjoner som fluer siden hjernen vill se akkurat -dette-.

 

Firma Bruenech AS produserer jo tross alt ikke, men både kjøper og selger et ferdig produkt.
Derfor må svaret være: "Ja, minst alle som selger både det samme produkt og flere enheter enn Bruenech AS gjør."

Å produsere hele 1000 batterier ila. 3 år er vel ikke engang for "PingPongske" produsenter spesiell lønnsomt,
derfor må det være flere enn den ene i Norge som handler der.
Men et produkt er jo ikke dårlig for det.  (forresten: et "?" ville kanskje også virke her?)

 

 

Ang. dynamoer kan man bare gjenta det som alle burde skjønne.

Selv om også det skjer er det likevel verken spørs om når eller om dynamoer "brenner" i stykker,

men hvor rask ellers normale slitasjer blir akselerert og hva resultatet blir etter hvert.


Hos noen framskyndes slitasjen "bare" mye raskere i forhold til vanlig levetid,

hos andre derimot går dynamoer veldig rask i stykker.
Så, ja, hvis man forutsetter reklamasjonsretten både som levetid og generelt, da kan man nok pokere med det.

 

Men, må man diskutere dette, dvs. ta sjanser, eller burde man heller diskutere å forbedre driftsikkerhet?
Som sagt, jeg ser siden over 30 år at folk klarte å ødelegge dynamoer med vanlige bly-batterier.
Dynamoer ble bedre, men så ble problemene økt pga. AGM & Gel batterier og enda større banker.
Og nå er Lithium bra for dynamoer, liksom, selv om alle her og nå hører at dynamoer blir for varm?

 

Husk: Normale, small frame, standard-dynamoer går alltid -mye- mindre effektiv når den blir varmere,

selv om vi nå ville antar at noen forfaller langsommere enn andre.
Tenkt på det?


Et "bra" eksempel er den så populære Mitsubishi 115 som sitter på mange nyere Volvo.
Når den begynner å arbeide og blir varm da prøver den interne regulator å bremse dette støtet.
Vanligvis reduseres strømmen da fra mulige 117A (kald) til omtrent 75 Ampere...(fort varm for å kunne steke egg, hvis egget skal smake)
Og når belastningen ikke forsvinner da blir den enda varmere, på tross av "bremsingen",
som så i verste fall fører til at den pga. temperaturen fysisk ikke klarer å levere mer enn 57A. 

Dette her ble nå fortalt mange ganger.
Hvorfor "aksepteres" det likevel?

 

Svaret er nok fortsatt pga. uvitenhet og fordi det er mere bekvemt.

Ville rederen nemlig ikke bare eie temperaturmåling på motorens kjølevæske og evt. girkasse, men også på dynamoen,
da ville vedkommende trolig omsider reagere helt annerledes.
Og dette kjapp.
....som dessuten også beskrives her av folk som omsider kan se hva dynamoene gjør eller ikke gjør.
 

Jeg ville derfor heller anbefale å diskutere hvordan man kan holde dynamoer på både effektive og alltid sundere ca. <96 (laverennnittiseks) °C,med
og heller lage en slags sport av dette enn å berolige hverandre at noe evt. -kan- gå bra.

Men som sagt tidligere.

Den batterileverandøren som også underskriver at batteriene dems ikke sliter på dynamoer selv om dynamoene arbeider på spreng

kan få meg som beste kunde, så mye er klar.

 

Men dessverre fant jeg ingen enda.

....snodig...  (?)

 

:seeya:

:fishing:
Jørg


 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev for 7 timer siden:

 

Blm3 så reduserer den ytelsen med 15% over hele kurven

BEL 

3 = ca. 21% (1 = 7%)

 

Dynamoen kan likevel levere masse temperatur (eller lite).

Det er avhengig av forskjellige faktorer og må alltid tilpasses individuelt,
også hvis det evt. er snakk om det samme type dynamo.

 

 

  :thumbsup:

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev 5 minutes ago:

BEL 

3 = ca. 21% (1 = 7%)

 

Dynamoen kan likevel levere masse temperatur (eller lite).

Det er avhengig av forskjellige faktorer og må alltid tilpasses individuelt,
også hvis det evt. er snakk om det samme type dynamo.

 

 

  :thumbsup:

:seeya:
Jørg

 

Selvsagt :) Tok det bare fra hodet :giggle:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Mine gamle blybatterier på 400Ah burde byttes ut før neste sesong.

Billigste 400Ah bly koster ca 4000,-. Holder de i 5 år blir det 800,- pr år.

Billigste 200Ah LiFePo4 (Makspower) med tilhørende laderegulator koster 16500,-, Holder de i 10 år blir det 1650,- pr år.

"Kvalitetsløsning" koster endel mer: Siste tilbudet jeg fikk på Victron LiFePo4 200Ah med bluetooth pluss ekstern BMS var på ca 30000,-. (Winston-batterier med tilbehør kunne jeg få for ca 21000,-, men det er vel ikke helt plug-and-play, så da måtte jeg vel hatt noen til å montere, noe som vel fort drar opp prisen igjen.) Hvis jeg da i tillegg skulle kjøpe nye Balmar dynamoer (jeg har to motorer) blir vel det ca 15000,- Legg til en Balmar laderegulator, så kommer totalprisen opp i ca 50000. Dvs 5000,- pr år, forutsatt en levetid på 10 år.

 

Den største fordelen jeg ser med lithium er rask lading. Vi er ute i 5 uker i strekk på sommeren, og ligger omtrent alltid i uthavn. Det meste av ladingen min gjøres med solceller, men på grå dager og mye strømbruk blir det snaut. Å kunne fylle opp batteriene raskt ifm motorkjøring er et stort pluss, da vi foretrekker å bruke motor så lite som mulig.

Viktigste av alt er sikkerheten, og jeg vil ikke risikere en brann i dynamoer. Regulatoren til Makspower har temperaturføler til dynamo. Såvidt jeg har skjønt vil "standard" dynamoer bare oppgi temperaturen på overflaten, mens temperaturen inne i dynamoen raskere bli varm. Jeg går ut ifra at det uansett er godt nok til å forhindre farlig høy temperatur, selv om levetiden til dynamoene kanskje reduseres. Mine dynamoer er 18 år gamle, så jeg anser ikke det som noen økonomisk risiko.

Videre vil mine 60A Valeo-dynamoer ikke gi meg like rask lading som kraftigere kvalitets-dynamoer,  men fortsatt vil de nok lade opp lithium betraktelig raskere enn bly.

Jeg ikke lyst til å bruke uforholdsmessig mye penger på dette. Priser kommer til å synke, teknologien utvikler seg fort og erfaringer på slike løsninger kommer til å øke framover. 5000,- vs. 800,- pr år syns jeg blir for drøyt. "Billigløsningen" derimot er godt innenfor, forutsatt at jeg har dem i 10 år og ladingen blir mye bedre, men det er jo en reel risiko for at de ikke holder så lenge, og/eller at jeg må gjøre noe med dynamoene for å bli fornøyd

Fornuften min sier at jeg skal kjøpe bly (og/eller ett solcellepanel til, selv om det blir mer jobb å montere) og heller vent til neste runde med batteribytte.

Følelsene mine sier at jeg ikke vil bli helt fornøyd med bly, og at fornuftig fritidsbåthold uansett ikke eksisterer.

Det skjer nok ingen revolusjon med hverken priser eller teknologi innen neste vår, men det blir spennende å høre mer erfaringer fra dere som har konvertert.

Link to post
Share on other sites

Du må gjerne komme ombord for å se på opplegget mitt :-). Ingen grunn til å være redd koblingen ved valg av Winstonceller, er marginal forskjell på dette og en Victronløsning, i hvertfall om du ikke velger den enkleste BMSen de har. Er det ikke også slik at balmarregulatoren kan støtte to forskjellige dynamoer? 

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Takker, jeg tar gjerne en kikk hvis anledningen byr seg (selv om fornuften min ber meg holde meg langt unna:).

Og ja, Balmar MC-614 kan styre en dynamo på hver sin motor. Jeg har ikke sett om dette er tilfelle med Makspower sin regulator, eller om den bare kan styre to dynamoer på samme motor (ala MC-612 Dual), så det må jeg i så fall sjekke opp. 

(Egentlig burde jeg tatt meg en tur bortom Joerg nå, er på besøk hos svigers i Ramnes og ser ut som han har flyttet hit, men det får bli ved en senere anledning.)

Link to post
Share on other sites

Her er en veldig nyttig og interessant beskrivelse fra Stan Honey av hvordan et LFP-system kan bygges opp. Mitt oppsett er heldigvis noe enklere, uten at jeg tror det er noe problem, snarere tvert om. Noen av punktene han påpeker er heller ikke relevante for et Winston-opplegg som mitt. Han diskuterer også oppsett av Balmar MC-614 og annet. 

 

http://honeynav.com/lfp-battery/

 

 

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Maika skrev for 3 timer siden:

(Egentlig burde jeg tatt meg en tur bortom Joerg nå, er på besøk hos svigers i Ramnes og ser ut som han har flyttet hit, men det får bli ved en senere anledning.)

Hei Maika.
Jo, vi er i ferd, men vi flytter litt ikke-planlagt mens vi renoverer huset komplett (den er fra 1823).
Derfor er det ikke noe "showrom" klar før en gang over vinteren.

Men har du lyst på en prat da er du velkommen (gjelder selvfølgelig også for andre).

Bare husk å ringe før "du" kommer, jeg er ofte ute.

 

:seeya:
Jørg

 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev On 2.8.2017 at 20.19:

Her er en veldig nyttig og interessant beskrivelse fra Stan Honey av hvordan et LFP-system kan bygges opp. Mitt oppsett er heldigvis noe enklere, uten at jeg tror det er noe problem, snarere tvert om. Noen av punktene han påpeker er heller ikke relevante for et Winston-opplegg som mitt. Han diskuterer også oppsett av Balmar MC-614 og annet. 

 

http://honeynav.com/lfp-battery/

 

 

Veldig interessant, men ikke akkurat plug&play-oppsett;)

Hvorfor er ditt enklere/ikke relevant? Du bruker vanlige kabler mellom polene og droppet både terminal- og temperatursikringer, diode-isolator, bryter for å stenge for lading, og serpentin-belte, og har mindre avansert landstrømslader?

Hva gjør du ved evt ubalanse mellom cellene, tar dem med til Farco for balansering?

Hadde jo vært moro å gjøre dette fra bunnen av, uten at det av den grunn blir noe billigere i.o.m. at det blir endel ekstrautsyr som må kjøpes (noen som har en laberatorielader med voltsensor liggende å slenge?)

Kjenner at det er på tide å lese tråden til Offpist igjen:

 

Link to post
Share on other sites

Har ikke lest hele tråden, den er lang! Mulig det er et dumt spm, men det får stå til..

Fra en nettside som selger Lithium batteri på 100Ah for 6400kr står det: 

"Kan også kombineres med bly / AGM batterier i endel installasjoner. Max kontinuerlig belastning: 80A (Peak 250A) "

 

Hva menes med dette? Kan man sette inn feks 1 eller 2 lithium batterier i parallell med eksisterende blybatterier?

Har sendt mail til butikken, men ikke fått svar foreløpig..

Hadde vært kjekt med å utvide forbruksbanken med 2x 100Ah Lithium og droppet kjøp av feks efoy, men så enkelt er det vel ikke??

Link to post
Share on other sites

Maika skrev for 6 timer siden:

Hvorfor er ditt enklere/ikke relevant? Du bruker vanlige kabler mellom polene og droppet både terminal- og temperatursikringer, diode-isolator, bryter for å stenge for lading, og serpentin-belte, og har mindre avansert landstrømslader?

Hva gjør du ved evt ubalanse mellom cellene, tar dem med til Farco for balansering?

 

 

Mine Winstonceller består av 4 stk 3,2V 300Ah (dvs 12,8V). I manualen står følgende: Ladespenning skal holdes under 4V (dvs 16) og over 2.7V (11,8). Da vil levetiden være over 3000 cykler. Arbeidsspenning er 2,8-4V. Det står videre at cellene ikke vil bli skadet ved utlading til 2-2,5V, men de foreslår at utlading begrenses til 2,7V. Det er ingen sted oppgitt at det er uheldig med spenning i området 13,8-14,2V så jeg er usikker på om det er behov med så stor varsomhet som det beskrevne opplegget til Honey er mhp spenning.

 

De fire cellene kobles sammen med spesielle koblingsstykker, så det trengs kun å koble til sensekabler slik at BMSen vet spenningen på de enkelte cellene. Jeg kan lese av spenningen på disse på displayet (jeg har samme som Off-Pist har i sitt oppsett. BMSen vil også balansere hvis nødvendig. Så langt er cellespenningen lik ned til 1/100 volt, og de som har hatt slike batterier sier at slik forblir det...

 

Det finnes mye dokumentasjon på at LYP batterier fra Winston må være utsatt for høy spenning over lang tid for at det skal være fare for at batteriet "koker". Jeg har et batterimeter som varsler både ved for høy og for lav spenning. I tillegg har jeg en såkalt Victron Battery Protect, som jeg har satt et stykke over BMSens cutoff. For overlading har jeg ingen annen utkobling enn den som BMSen står for. REC BMSen kom ferdig konfigurert.

 

Jeg har ikke temperatursikringer (men jeg har satt en ekstra røykvarsler i rommet der batteriet står).

 

Jeg har koblet bort startbatteriet, og starter motoren med forbruksbanken. Startbatteriet er med i båten, og får reglemssig vedlikeholdslading i tilfelle det skulle bli behov for det. Men siden Victron battery protect er satt på 12,5V vil altså strømmen kobles ut før spenningen blir så lav at det vil være problematisk å få startet motor (den er forøvrig utrolig lettstartet).

 

Det er to releer hos meg, et for forbrukssiden som kobler ut batteriet dersom spenningen på noen av cellene blir for lav. Det andre releet kobler ut lading dersom spenningen (dynamo eller landstrømlader) blir for høy.

 

Landstrømladeren fra Mastervolt er på 50A og jeg har prøvd litt forskjellig mhp ladeprogram uten å helt ha falt ned på en favorisert innstilling enda.

 

Jeg har en mindre dynamo enn det han har kjøpt, og jeg tror hans er bedre egnet til såpass kraftig lading. Min lader jo glatt med 110amp, men Balmarregulatoren tar ned effekten når den når 108 grader. Jeg har nettopp forbedret lufttilførselen til dynamoen (3" kanal med vifter som både trekker ut og blåser inn luft), men ikke fått kjørt båten etter dette. Er så klart spent på hvor mye dette vil utgjøre. Har også fjernet motordekslet som Yanmar har for å dekke remmer og hjul i forkant av motoren, det kapsler nesten inn dynamoen og forhindrer lufting.

 

Det er et omfattende opplegg, men ikke skremmende avansert. Prisen er høy, men når jeg ser at folk bruker like mye på å få inn en EFOY, mener jeg at dette er bedre anvendelse av pengene.

 

Er forøvrig glad for at jeg endte med en løsning på 300Ah, og ikke 200 som først planlagt. Det er faktisk ganske mye mer, og med mange strømbrukere ombord er det kjekt med stor kapasitet, selv om man lader effektivt.

 

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

On 8/4/2017 at 5:51 PM, Førstefender said:

 

Fra en nettside som selger Lithium batteri på 100Ah for 6400kr står det: 

"Kan også kombineres med bly / AGM batterier i endel installasjoner. Max kontinuerlig belastning: 80A (Peak 250A) "

 

Hva menes med dette? Kan man sette inn feks 1 eller 2 lithium batterier i parallell med eksisterende blybatterier?

Har sendt mail til butikken, men ikke fått svar foreløpig..

Hadde vært kjekt med å utvide forbruksbanken med 2x 100Ah Lithium og droppet kjøp av feks efoy, men så enkelt er det vel ikke??

Har nå fått svar fra butikk, at det går bra å blande disse to batteritypene.. men er skeptisk. Tommelfinger regelen har jo alltid vært at man ikke skal blande forskjellige batterityper.  Ser for meg at lithium batterier vil stå å "lade" på blybatterier. 

Ingen av dere lifePO4 eksperter som har en kommentar til dette?

Hva er hvilespenning på disse batteriene?

Skulle jeg gjøre dette ville jeg tatt ut et bly batteri og "oppsettet"  i forbruksbank ville vært: 426ah bly og 150ah lifepo4.

Lader som kun er til forbruksbank er på 60A, men ser for meg at denne ville raskere gå over til "float" og aldri lade opp blybatterier skikkelig. 

Føler jeg er på vilspor, men når selger påstår dette er god kombo så.. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev for 5 timer siden:

Har nå fått svar fra butikk, at det går bra å blande disse to batteritypene.. men er skeptisk. Tommelfinger regelen har jo alltid vært at man ikke skal blande forskjellige batterityper.  Ser for meg at lithium batterier vil stå å "lade" på blybatterier. 

Ingen av dere lifePO4 eksperter som har en kommentar til dette?

Hva er hvilespenning på disse batteriene?

Skulle jeg gjøre dette ville jeg tatt ut et bly batteri og "oppsettet"  i forbruksbank ville vært: 426ah bly og 150ah lifepo4.

Lader som kun er til forbruksbank er på 60A, men ser for meg at denne ville raskere gå over til "float" og aldri lade opp blybatterier skikkelig. 

Føler jeg er på vilspor, men når selger påstår dette er god kombo så.. :rolleyes:

 

Jeg har blandet LFP (LiFePo4) og blybatterier (AGM) slik som du beskriver i et par mnd. nå.   Du kan lese mange tanker og funderinger rundt det i denne tråden, som Sjøbliss startet. Jeg endte opp med 444Ah AGM og 360Ah LFP i parallell, og har foreløpig gode erfaringer for min egen del.  Men å anbefale det til andre...  er jeg litt usikker på :sweat:.  

 

I korthet så vil jeg si at dette kan være en god løsning, men nær sagt "som vanlig" så har også denne løsningen sine mulige nedsider. 

 

Du bør uansett forholde deg til akkurat de samme tingene som om du skulle ha konvertert fullt og helt til LFP og litt til, er min mening.  Ihvertfall hvis du ønsker å være mest mulig trygg for "overraskelser".

  • Sjekk at du har riktige ladespenninger fra dynamo og landstrømslader, innenfor LFP batteriets spec.  Regner med det allerede er ok for blybatteriene du har.
  • Floatspenning på landstrømslader bør være rundt 13.4-13.5V.  Mindre enn det så kan du begynne å tappe LFP banken ved forbruk selv mens du ligger på landstrøm.
  • Du risikerer å belaste dynamoen din en god del hardere enn du gjør i dag, når du setter inn et LFP batteri. 
  • Har du noen litt kraftige strømforbrukere som ankervinsj (eller kanskje en inverter og kaffetrakter?) på forbruksbanken, så kan du komme til å utløse strømbeskyttelsen i BMS'en av og til.  Det kommer an på begge batterienes beskaffenhet og tilstand, strømtrekk og BMS kapasitet.  Ekstra Obs! her hvis du ender opp med kun ett LFP batteri med 80A BMS. Har du thruster på forbruksbanken er det enda større sjanse for at BMS'en kobler ut ved bruk.  Du bør sjekke med leverandøren av LFP batteriet om det i tilfelle er helt uproblematisk.
  • Ved noen tilfeller kan LFP batteriet være godt nedtappet, mens blybanken er nesten helt fulladet (pga. spenningsforskjellene).  Ved motorkjøring da, så vil det meste av ladestrømmen gå til LFP batteriet.  Hvis dynamoen er kraftigere enn BMS'en tåler, så kan du risikere at BMS kobler ut ved lading.  Da vil det ta lang tid å lade LFP batteriet.  Det kan også hende at BMS ikke er konstruert for å stå sånn med konstant "strømoverskudd", så den til slutt går varm.  Her bør du i tilfelle ta en runde med leverandøren av LFP batteriet.
  • Går du for to mindre batterier (og dermed to BMS'er) fremfor ett større, er det mindre sjanse for å få problemer med utkobling pga. høy strøm inn/ut av batteriet.

 

Dette med parallellkobling av LFP og bly er i mine øyne altså ikke helt ubetinget Plug & Play.  Om alt spiller på din side så kan det riktignok være en økonomisk og fin måte å utvide en allerede god batteribank, men bli heller ikke veldig overrasket om det baller på seg med noen utfordringer og merkostnader på en sånn løsning.

 

Du har ellers helt rett i at LFP batteriet vil ligge og lade blybatteriet til en viss grad, men det er ikke nødvendigvis noen ulempe for noen av batteriene.  Litt vanskelig å ta høyde for alle forhold her, men normalt så har LFP batterier godt av å tappes ned mot halvfullt, mens blybatterier har godt av å holdes toppladet.  LFP batteriet sørger for det.  Og når LFP batteriet mister kapasitet, vil spenningen på det etterhvert synke, og utladingen avtar.  Min erfaring er med AGM batterier, som har hvilespenning rundt 13-13.2V.  På disse så går strømmen fra LFP batteriet mot null omtrent ved halvfulle LFP batterier, og sånn sett er AGM en god match mot LFP batteriene.  Nøyaktig hvordan det forholder seg med "vanlige" bly/syre batterier tør jeg ikke spå helt eksakt, men de har jo noe lavere hvilespenning så det er naturlig å tro at de da vil trekke LFP batteriet noe lenger ned.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...