Jump to content

Bytte fra Bly til LiFePo4 batterier


MR Swe

Recommended Posts

Helt enig med guttene her. Sunn skepsis er alltid bra. På generelt grunnlag kan jeg si at om du ikke har interesse og/eller noe forståelse på området, så ville jeg også holdt meg langt unna. Det kan går bra men det kan også gå dårlig. Det viktigste er at du har nødvendig kompetanse til å oppdage utfordringene før de får utvikle seg. Du må ha full kontroll på spenninger fra a-å. Temperatur på dynamo er også veldig viktig. Men om emnet interesserer deg og du har interesse i å tilbringe timesvis i båten så er det bare å kjøre på. Dette er og blir en hobby. Så lenge du er innforstått med det så er det ingen problem med dette, men som storstas skrev så kan fallgruvene være mange av. 

Link to post
Share on other sites

Takker for svar, ser jeg må passe på dynamo tempraturer, jeg har 2 ganger 65A og skjønner de kommer til å gå maks i lengre perioder enn med konvesjonelle batterier. 

Jeg er er vel middels interessert og middels forståelse :wink: Men har ikke tittet noe videre på Lifepo4 fordi jeg synes det har vært altfor dyrt, da jeg trenger 300ah + for å klare meg i 3 dager i uthavn. Da jeg leste de kunne kombineres med bly ble det hele mer interessangt, men ser det ikke er helt uproblematisk..

70% til spille er vel litt overdrevet? Float spenningen på en batterilader er vel lik hvilespenningen på lifepo4 batteriet, hvis det blir stående ubrukt over lengre tid kan jo det kobles brytere mellom bly og lifepro4 batteriet. Koble det til når vi blir liggende under forbruk i uthavn.

Venter flere svar fra levrandør før jeg vil gå noe videre med dette.

 

Link to post
Share on other sites

spørsmålet er hva du skal etter de tre dagene i uthavn, blir det da gjeste/hjemmehavn med landstrøm, evt lang ferd for motor til neste uthavn vil jeg tro at du ikke er tjent med å skifte til LFP. Jeg ville da heller hatt en stor AGM-bank siden vekt i ditt tilfelle ikke betyr all verdens.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg har 420 amp. blybank (forbruk) og har paralellkoblet 100amp Lithium med bryter  mellom, lithiumbatteriet lader jeg opp med landstrømslader 50 amp. når jeg kommer i uthavn kobler jeg lithiumbatteriet sammen med blybatteriene og kobler fra igjen når jeg starter motorene. Dette er kanskje litt tungvint men det har fungert helt fint og vi har kunnet ligge mye lenger i uthavn. Jeg er så fornøyd at planen er å øke med et batteri til for å koble til egnet skilleregulator nå til våren igjen. Grunnen er bedre kapasitet og mye raskere å lade opp igjen.

 

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev On ‎07‎.‎08‎.‎2017 at 14.00:

...hvis det blir stående ubrukt over lengre tid kan jo det kobles brytere mellom bly og lifepro4 batteriet. Koble det til når vi blir liggende under forbruk i uthavn ...

 

Dust skrev On ‎07‎.‎08‎.‎2017 at 14.41:

Jeg har 420 amp. blybank (forbruk) og har paralellkoblet 100amp Lithium med bryter  mellom ...

 

Det er flere veier til Rom, og parallellkobling med bryter imellom kan også være en ok løsning.  Vil bare "minne om" at det bør være en riktig dimensjonert sikring mellom batteribankene når man driver og kobler de fra og til på den måten.  Glemmer man å koble inn LFP banken i uthavn, og "plutselig" oppdager at man har tømt blybatteriene helt, så kan det gå ganske mye strøm mellom batteriene når man så kobler inn LFP banken.


I kategorien "lure løsninger" som kan fungere for noen, så brukte jeg i hele fjor en s.k. "buck/boost converter" til å overføre energi fra LFP til blybatteriene.  Etter å ha lest side opp og side ned om dynamoer og lading så valgte jeg å ikke koble LFP banken inn på forbrukskretsen den sesongen.  Den "buck/boost converteren" fungerer som en batteri-til-batteri lader med strømbegrensning, kostet et par hundre kroner, og ble innstilt på ca. 3A ladestrøm (justerbart) fra LFP til blybatteriene.  Fungerte i grunn omtrent som den minste efoyen vil jeg tro, og ga et jevnt tilskudd på rundt 75-80Ah pr. døgn, fra LFP til blybatteriene.


Med denne løsningen så måtte jeg lade LFP batteriene mine (360Ah) på landstrøm hver 4. dag, og til helgeturene var det god kapasitet.  Dette fungerte egentlig helt upåklagelig, bortsett fra på ferietur.  Da ble det litt mer "hassle", siden det var en halvmanuell løsning som krevde jevnlig landstrøm...  men det var ihvertfall en enkel og rimelig løsning på ladeutfordringen (om enn ikke i marin kvalitet).  Jeg forstår nå også hvorfor efoyen er populær, for det er ikke alltid så stort strømtilskudd som behøves hver time for at det skal monne i det lange løp.


Ellers, så går det vel en grense for hvor store kostnader man legger i batteriene før det blir litt kleint å ikke også koste på seg noen kroner til dynamoen.  Skal ikke påstå for sterkt hvor den grensa bør gå, men har et inntrykk av at man kan komme langt med 4-6 båtpenger på mange dynamoer, med litt egeninnsats og litt proff hjelp til modifisering av dynamo.  Man kan selvsagt bruke mye mer, men bare for å få eksisterende dynamo "LFP-sikker".

Redigert av StorStas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med StorStas at det er mye strøm vi håndterer og at man må være forsiktig, for min del har dette vært et prøveprosjekt i år som jeg har vært kjempefornøyd med. Derfor har jeg bestemt meg for å investere i et batteri til med batteriskiller for permanent installasjon.

Blybatteriene blir skiftet ut med Lifepo 4 etterhvert som de blir dårlige. Det er helt fantastisk å ha nok batterikapasitet  så du slipper å være bekymret i uthavn og så vite at når det er tomt, så er det bare et par timer lading så har du full kapasitet igjen. Nå når jeg har får så god kapasitet har jeg også kjøpt diesel vannvarmer, gjeder meg til sommeren igjen med mange dager i uthavn. 

 

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev On 7.8.2017 at 14.00:

 Jeg er er vel middels interessert og middels forståelse :wink: Men har ikke tittet noe videre på Lifepo4 fordi jeg synes det har vært altfor dyrt, da jeg trenger 300ah + for å klare meg i 3 dager i uthavn. Da jeg leste de kunne kombineres med bly ble det hele mer interessangt, men ser det ikke er helt uproblematisk..

 

Absolutt fullt mulig å få dette til, men jeg ser at du bare er middels interessert i emmet :wink: Middels forståelse holder for du får utrolig mye hjelp her på BP. Skal du får dette til å kjøre må du ha veldig stor interesse og du må også se på dette som en hobby. For en ting kan jeg garantere deg og det er at det blir mange mange timer ombord i båten for å få det slikt som du ønsker. Men får du interessen så er det en veldig givende hobby å drive med. Du lærer utrolig mye underveis. Og husk,, ingen snarveier her, da kan det gå veldig galt.

 

Redigert.

Og en ting til, de som sier det går helt fint å blande dette er gjerne noen som prøver å selge deg noe. Eller at de rett og slett ikke har god nok kompetanse. Kanskje det verste av alt..

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Tok tid med svaret, men de tok seg tid til et langt svar ;)

Min spørsmål:

Navn: Makspower AS - Kontakt oss 

Forespørsel: Hei, en konkurent av dere skriver på nettsiden sin at man kan kombinere lithium og blybatteri og bekrefter dette også på mail. Hva mener dere om dette? Jeg har 541Ah med ren forbruksbank i båten nå, tenkte beholde 426ah og legge til et litihium batteri på 150ah hvis dette er mulig. Er dette en heldig kombinasjon? 

Hei William

 

Dette er et godt spørsmål. Vi har testet dette mange ganger.

Løsningen er omstridt uten at vi har funnet argumenter som taler direkte mot denne løsningen.

Men her får du våre erfaringer fra egne tester og vår oppfatning:

I våt test gjorde vi følgende:


 

Vi hadde 3 x 220 Ah AGM batterier i god stand. Det er tilsammen 660 Ah.

Den banken har jeg brukt i egen båt og kjenner den godt med sterke og svake sider.

Jeg har ladet den med to dynamoer, en på 80 ampere og en på 100 ampere.

Begge dynamoene hadde justerbare regulatorer slik at vi kunne justere opp til maks lading fra begge dynamoene.

Vi klarte å lade den store AGM banken med opptil 165 ampere.

Som kjent så avtar ladingen av blybatterier relativt raskt sli at de siste 20% tar lang tid.

Det tok det her også til tross for at vi hadde skikkelig ladekapasitet.


 

Vi koblet et Makspower 100 Ah LiFePO4 batteri i parallell med AGM banken.

Vi hadde batterimonitor på den samlede banken og på Makspowerbatteriet.


 

Da hadde vi full kontroll på ladingen av hele banken, AGM og Makspower 100 Ah batteriet.

Vi belastet den samlede banken og tok ut ca. 200 Ah.

Det viste seg at AGM banken på 660 ah leverte 100 Ah og Makspower batteriet leverte 100 AH.

Den lille batteriet leverte med andre ord 50% av det vi tok ut og 100% av oppgitt kapasitet.


 

Så ladet vi opp. I begynnelsen tok AGM banken imot omtrent like mye som Makspowerbatteriet men det arte ikke lenge.

Makspowerbatteriet fortsatte å sluke strøm ca. 90 ampere til det nærmet seg full.

Du kan se en typisk lade kurve i en av fanene i webshopen.

Her lader vi Makspower 100 Ah i snitt 89 ampere i en time.


 

Jeg forteller dette for å vise egenskapene i et 100 Ah Makspowerbatteri vs. AGM 660 ah.


 

Ut fra dette kan man lure litt på hva som er feil ved å kombinere AGM og Makspower LiFePo4 batterier?

Jeg er usikker selv på om dette er en dårlig løsning eller ikke.

 

Men her er noen praktisk hensyn som kommer inn i bildet:

For å utnytte et LiFePO4 batteri må du ha en batterimonitor som leser LiFePo4 batteriet korrekt.

Med riktig konfigurert batterimonitor kan du lese av med omtrent 1% nøyaktighet hvor strøm du har igjen til enhver tid.

Dette er avgjørende for at du skal kunne utnytte LiFePo4 batteriet fullt ut.

Kombinerer du AGM og LiFePo4 batterier så vil du ikke kunne følge med på hvor mye strøm du har igjen.

En batterimonitor kan ikke regne på to helt forskjellige kjemier samtidig.

 

Jeg tror også at et LiFePo4 batteri vil lekke strøm over til et AGM batteri og nærmest stå som en batterilader.

Det er mange som har spurt om du kan bruke de gamle blybatteriene og tyne dem lenger ved å kombinere dem med

LiFePO4 batterier.

 

Vi har selv skrevet at dette er mulig. Men om det er en god løsning?

Nei det tror jeg ikke.

 

Bli ferdig med de gamle batteriene og gå for LiFePo4.

Det er der fremtiden og en bedre finnes.

Vennlig hilsen

Bruenech AS

 

 

Link to post
Share on other sites

Med tanke på svaret over her : Jeg kommer til leve med bly batteriene noen år til, vurderer en brukt 140 efoy, men alt i alt klarer jeg meg ganske bra med 540ah, hvis jeg slår av et kjøleskap.. Om noen år når batteriene begynner å bli slitne pga hardt bruk, blir det ny vurdering av lifepo4, og kanskje prisen har blitt hyggeligere også. Takk for innspill.

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vurderer å anskaffe 2 stk 100ah Lifepo4 batterier da min nåværende forbruksbank på 2x115ah Excide Dual er moden for utskiftning og vi gjerne skulle hatt litt mer strøm i båten. Skanbatt og Makspower virker begge som seriøse leverandører og de har begge to 100ah Lifepo4 batterier med 150a BMS. Men er det noen forskjell i kvalitet på disse batteriene? Skanbatt har batterier med prismatiske celler og Makspower har cylindriske tror jeg. Har dette noen praktisk betydning for meg som forbruker? 

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

mmosberg skrev 39 minutter siden:

Vurderer å anskaffe 2 stk 100ah Lifepo4 batterier da min nåværende forbruksbank på 2x115ah Excide Dual er moden for utskiftning og vi gjerne skulle hatt litt mer strøm i båten. Skanbatt og Makspower virker begge som seriøse leverandører og de har begge to 100ah Lifepo4 batterier med 150a BMS. Men er det noen forskjell i kvalitet på disse batteriene? Skanbatt har batterier med prismatiske celler og Makspower har cylindriske tror jeg. Har dette noen praktisk betydning for meg som forbruker? 

 

Dette har vært diskutert opp ned en masse ganger her på BP og jeg tør påstå at du vil ikke få svar på dette før om noen år. Årsaken til dette er at batteriene er så nye at der foreligger ikke nok erfaring for å si at det ene er bedre en det andre. Her går det på magefølelse og pris :wink:

Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev for 3 timer siden:

 

... jeg tør påstå at du vil ikke få svar på dette før om noen år. Årsaken til dette er at batteriene er så nye at der foreligger ikke nok erfaring for å si at det ene er bedre en det andre. Her går det på magefølelse og pris :wink:

+1

 

Begge typene (sylindriske vs. prismatiske) har sine små sterke og svake sider, men neppe noe som den jevne forbruker behøver å bry seg om.  Hadde man visst nøyaktig hvordan innmaten var i begge batteriene så kunne man muligens antatt noe i den ene eller andre retningen (men det er vel ingen som har et par sånne batterier å avse til en glad amatør for litt forskning :pray:, he he). 

 

Og som med vanlige blybatterier så kan bruk og behandling av batteriene spille en vel så stor rolle som hvilket merke man velger.

Link to post
Share on other sites

StorStas skrev for 10 timer siden:

 

Og som med vanlige blybatterier så kan bruk og behandling av batteriene spille en vel så stor rolle som hvilket merke man velger.

 

Enig med StorStas at vedlikeholdet av batteriene kanskje er det viktigste av alt, og ikke om det er prismatiske eller sylindriske celler. Tidligere så var jeg fast bestemt på hvilke celler jeg skulle ha, men etter å ha latt det "modne" seg litt og sett på hvordan de forskjellige cellene bygges opp og settes sammen, så er jeg temmelig likegyldig til valg av celler. Vel så viktig kan valg av BMS være, men da snakker vi om batterier i en helt annen prisklasse. Så om du skal ha deg slike batterier i dag så tror jeg du ikke skal være redd for noen av de du har sett på. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Dette blir mitt vinterprosjekt også. 600Ah bygget på 200Ah celler fra Winston. Litt usikker på hvilken BMS, men mest trolig samme som Offpist og Framtia (REC), siden jeg ikke finner noen "bedre". Skulle gjerne hatt en som ikke bare kutter ladestrømmen på HVC, men mulighet for å begrense ladingen til f.eks 80% SOC. 

Link to post
Share on other sites

VirtualMe skrev for 1 time siden:

Dette blir mitt vinterprosjekt også. 600Ah bygget på 200Ah celler fra Winston. Litt usikker på hvilken BMS, men mest trolig samme som Offpist og Framtia (REC), siden jeg ikke finner noen "bedre". Skulle gjerne hatt en som ikke bare kutter ladestrømmen på HVC, men mulighet for å begrense ladingen til f.eks 80% SOC. 

Skal du balansere dem selv, eller kjøpe den ferdigbalansert?

Link to post
Share on other sites

Sitter og ser på muligheten for å kombinere AGM og LiFePo4 ombord en gang i fremtiden.  Har alt splittet forbruket i to forbruksbanker, og tanken er at den ene av dem skal kunne bli en LiFePo4 en gang. Kjører elbil, og hvis disse batteriene er nokså like med dem til båt, så trives de best mellom 20-80% S.O.C. , og trenger aldri å topplades slik AGM gjør. Man kan kanskje i tillegg til egen 230V landstrømslader bruke en slik DC-DC converter som regulerer strøm og spenning ut til LiFePo4? Så unngår man kanskje problemene mange bekymrer seg for med varm dynamo. Ser fordelen med å først tappe fra LiFePo4 ettersom denne banken ikke krever topplading for å ha ett fint liv. Man sparer da AGM som får kortere tid i utladet status.

 

Noen tanker rundt denne fra victron? Finnes det eventuelt andre og bedre løsninger? 

 

 

 

Datasheet-Buck-Boost-DC-DC-converter-25A

Link to post
Share on other sites

den viktigste grunnen for å gå til LFP er etter mitt syn at man kan lade svært effektivt fra dynamo. På en seilbåt som kanskje ikke bruker motor særlig på tur blir forskjellen enorm. Jeg anbefaler derfor å ha det med ladekapasitet som pri en. Jeg ville ikke gått for et opplegg som er basert på banker med ulike prinsipper, det skaper unødige komplikasjoner mhp å få til et opplegg som fungerer godt.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...